Lähihoitaja

Mitä lähihoitaja tienaa? Onko työ vuorotyötä? Olen hakeutumassa 8 kk:n monimuotoiseen koulutukseen saadakseni pätevyyden tehdä tätä työtä. Ilmeisesti ainakin töitä riittää valmistumisen jälkeen?

10

4092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomalai.nen

      Ei tuo ole varmaankaan hoitajan koulutus vaan jokin muu, pätevöityminen vaikka vastaanottotyö, potilasasiakirjonen käsittely, sanelu yms.... vuorotyötä on työpaikka kohtaisesti, toisissa on toisissa ei ole, toiset tykkää toiset ei tykkää.

      Palkka on varmaan vähemmän kuin hoitajalla eli luokkaa 1800e/kk -verot pois siitä.
      Hoitoalan lähihoitajan palkka alkanee 2100 eurosta.

      No työtä on ehkä tarjolla, tuo mihin nyt olet aikomassa pätevöityä niin voi olla aika huonosti tarjolla paikkoja. Sanelun purkajia yms ei montaa tarvita isossakaan sairaalassa.

      • lähihoitajamies

        Palkka eri yksityisellä ja kaupungilla. Eri työehtosopimukset. Itse lähihoitaja yksityisellä ja bruttopalkkani keskimäärin 2700€ kuukaudessa kun mukaan lasketaan vuorolisät.


    • jos työskentelet vanhustenhoidossa, olet enimmäkseen vaipan vaihtaja, pesijä, syötät ruokaa niille jotka eivät itse kykene syömään, autat vessaan jotka ei itse sinne välttämättä pääse, haavanhoitoja, vainajan käsittelyä jne... lasten ja nuorten puolella työskentelevät lähinnä päiväkodeissa lastenhoitajina. Päihde-ja mielenterveyspuolella ollaan psykiatristen potilaiden hoitajina sekä avohoidossa että osastoilla. Jotkut lähihoitajat työskentelee hammaslääkärin apulaisena hammashoitajina, toiset osastoavustajina/sihteereinä. Kaikki riippuu siitä mihin alalle hakeudut koulutuksen aikana. Parhaiten työllistyy joko vanhustenhoitajina tai lastenhoitajina. Mutta vanhusten hoitaminen raskasta, olit sitten osastoilla/hoitokodeissa tai kotihoidossa. Palkka vaihtelee melkoisesti, jotkut yksityisen puolen hoitopaikat saattavat maksaa palkkaa alle suositusten (olen kuullut, että jopa 1400e/kk on ollut huonoimmillaan, vaikka lähtöpalkka on siinä n. 1800-2200e/kk riippuen tosiaan työpaikasta ja tehtävistä ja kuinka kauan olet alalla työskennellyt. Palkkaan tulee ilta-, yö-, lauantai- ja sunnuntailisä vielä päälle. Ennen kuin laitat nimesi työsopimukseen, varmista mitä kaikkea tehtäviisi kuuluu ja mikä on palkkaus lisineen, (voi muuten olla yllätys kun saat ekan tilinauhan).
      Monissa pienissä yksityisissä hoitokodeissa työhön voi kuulua myös siivousta, ruuanlaittoa ja tiskausta kaiken muun hoitotyön ohella.

    • jäi vähän vajavaksi tuo edellinen vastaukseni, eli lähihoitaja työskentelee yleensä työpaikasta riippuen joko 1-vuorotyö (eli ns.päivätyö), tai 2-vuorotyö (aamu- ja iltavuoro), tai 3-vuorotyö (aamu-, ilta- ja yövuoro). Vanhusten laitoshoidossa työ on joko 2- tai 3-vuoroa paikasta riippuen ja kotihoidossa pääsääntöisesti 2-vuorotyötä. Joissakin kunnissa on olemassa myös kotihoidon yöpartio, jolloin työ on pelkästään yövuoroa, samoin vanhusten hoitopaikoissa on mahdollista tehdä pelkkää yövuoroa ( ns. vakiyökkö), mutta nykyisin pyritään pääsemään eroon vakiyököistä ja hoitajat palkataan 3-vuorotyöhön.

    • KAMALAAKO

      Kahdeksankuukauden kurssi on hoiva-avustajan kurssi, eikä pätevyys, työtehtävät, eikä palkka ole lähihoitajaan verrattavia. Työllistyminen on huonoa, kun haetaan lähihoitajia. Eivätkä kaikki lähihoitajatkaan työllisty, kun hoitohommissa säästetään, eikä työntekijöitä palkata.

    • lehippi

      Puoliso psykiatrisella lähihoitajana kolmevuorotyössä. Työkokemusta kolme vuotta. Viime vuoden verotettava ansio noin 36000 €. Ei ylitöitä, koska niitä ei saa tulla.

    • lähäri.valitettavasti

      Palkka ilman mitään lisiä päivätyössä on 13.10€/h ja vuodessa se tekee jotain alle 28000€

      • SEURE:n kautta tekemällä keikkaa vanhustenlaitoksiin ja kotihoitoon, lähtöpalkka on valmistuneella / kokeneella lähärillä hiukan yli 14e/h. Mahdollisuus tehdä 2- tai 3-vuorotyötä tai pelkkää yötäkin, mutta yövuorot yleensä menee parhaiten ja nopeimmin kaupaksi.


    • hoiva-avustaja tekee esim. vanhustenhoitolaitoksissa avustavia tehtäviä..ei siis perinteisiä hoidollisempia tehtäviä (esim. haavanhoidot tms - voit kuitenkin olla avustamassa siinä esim. kääntämällä potilasta toiseen asentoon haavojen hoidon aikana). Avustaja ei siis anna lääkkeitä (esim. insuliinia tms.). Vain yöpöydällä valmiina olevat lääkkeet saa antaa suuhun jos syötät asiakasta. Hoiva-avustaja myös auttaa pukeutumisessa, petaa vuoteita, ulkoiluttaa yms. sekä tietysti osallistuu esim. viriketoimintaan (jumppaa, muistipeliä, yms. mielen virkeyttä ylläpitävään toimintaan). Hoiva-avustajan palkka on jonkun verran huonompi kuin koulutetun lähihoitajan, arvelisin että n 1500-1600e/kk ja pääsääntöisesti varmaan päivätyötä, toki joissain isommissa yksiköissä voi olla 2-vuorotyötäkin tarjolla. Hoiva-avustajia palkataan myös kotihoitoon vapauttamaan hoitajien työaikaa vaativampiin tehtäviin ja avustaja suorittaa "kevyemmät " ja vähemmän hoidolliset työt kuten ulkoilu, ruuan lämmitys, saattamiset yms

    • tuttu2juttu3

      KVTES:n (kunnat) mukainen lähihoitajan lähtöpalkka vuonna 2016 oli 1955 e/kk ja kaikkine ikälisineen 2659 e/kk. Kunta näyttää vaativat lähihoitajan tutkinnon, minkä lisäksi pitää olla LOP-tentti suoritettuna ja joissakin paikoissa hygieniapassi. Kunnan töissä sallittu minimipalkka kenellekään työntekijälle on 1569,57 e/kk. Kun ammattitutkinto on takana, kunta maksaa KVTES:n mukaisesti, koskee myös vasta valmistuneita opiskelijoita.

      Olen kuullut yksityisen sektorin palkkaavan laillistettuja lähihoitajia 1200 e/kk palkalla. Yksityisellä sektorilla paikkoja on paljon auki. Mistähän se johtuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe