Mitä haittaa on liian suurilla vaihteilla ajamisesta? Esim. joskus kun oon vaihtanu kolmoselle ja vauhti tippuu 20km/h, niin en välttämättä vaiha kakkoselle vaan annan olla kolmosella. Hajooko auto?
Liian suurilla vaihteilla ajaminen
14
12738
Vastaukset
- ZipZap
Jos ajaa liian suurilla vaihteilla
1) auto tod.näk. sammuu
2) moottori joutuu vedättämään, joka johtaa sitten pitemmän päälle siihen että... - tepo
Pitemmän päälle auto hajoaa tuosta. Moottoria ja voimansiirtoa liian alhaisilla kierroksilla vedättäminen rasittaa huomattavasti enemmän kuin matalilla kierroksilla ajaminen. Jos autossasi on kierroslukumittari niin bensakoneella ei kovin paljon alle 1500 kierroksen kannata vedätellä ja mitä suurempi vaihde sitä enemmän matalilla kierroksilla vedätystä kannattaa välttää. Vertaa vaikka polkupyörällä ajamiseen, jos on liian suuri vaihde päällä niin ei silloin jaksa kunnolla polkea. Sitten mietit saman autoon, moottori rasittuu samalla tapaa liian suuresta vaihteesta kuin sinä pyörällä. Liian suuren vaihteen oppii kyllä tunnistamaan siitä että voimansiirto alkaa "jyrisemään".
- ei ymmärrä
Mitä tällä tarkoitat?
”Moottoria ja voimansiirtoa liian alhaisilla kierroksilla vedättäminen rasittaa huomattavasti enemmän kuin matalilla kierroksilla ajaminen.”
Mitä eroa on alhaisella ja matalilla kierroksilla?
Entä rasittuuko moottori alhaisilla kierroksilla yhtälailla silloin kun hiljentäessä antaa vauhdin tippua isolla vaihteella niin alas kuin mahdollista ennen kuin vaihtaa pienemmälle? Jos tuohon pyöräilyyn vertaa, niin eihän jarruttaessa poljeta, mikä olisi rasittavaa liian isolla vaihteella. Tähän kaipiaisin selvennystä, kun en ihan ymmärrä/ymmärtänyt. Mielenkiintoinen aihe muuten... - ulkopuolinen
ei ymmärrä kirjoitti:
Mitä tällä tarkoitat?
”Moottoria ja voimansiirtoa liian alhaisilla kierroksilla vedättäminen rasittaa huomattavasti enemmän kuin matalilla kierroksilla ajaminen.”
Mitä eroa on alhaisella ja matalilla kierroksilla?
Entä rasittuuko moottori alhaisilla kierroksilla yhtälailla silloin kun hiljentäessä antaa vauhdin tippua isolla vaihteella niin alas kuin mahdollista ennen kuin vaihtaa pienemmälle? Jos tuohon pyöräilyyn vertaa, niin eihän jarruttaessa poljeta, mikä olisi rasittavaa liian isolla vaihteella. Tähän kaipiaisin selvennystä, kun en ihan ymmärrä/ymmärtänyt. Mielenkiintoinen aihe muuten...On aivan eri asia "antaa auton kulkea" esim. 30 km/h tasamaalla 3-vaihteella "pintakaasulla" kuin vastaavalla vauhdilla ja vaihteella esim. loivaan ylämäkeen vauhtia ylläpitäen, jolloin kaasua joutuu painamaan hieman syvemmälle. Tämä on sitä "väännätystä" jonka tunnistaa voimansiirrosta/moottorista tulevasta jurinasta ja mahdollisesti koko auton tärinästä. Ei ole taloudellistakaan, koska pieneenkin vauhdinmuutokseen vaaditaan paljon voimaa moottorista, joka joutuu siis pidemmän päälle tällä tavalla ajettaessa aika koville.
- mittaria
Ajamisen kannalta, auto on "tukossa" melko nopeasti, vedot katoo. Liukkaalla isolla vaihteella ajettaessa ohjattavuus on huonompi, varo varsinkin mutkia joissa autolle pitää saada "veto".
- Polo1
Eikö tuo mene juuri päinvastoin? Liukkaallahan isolla vaihteella eivät renkaat sudi eli pito ja ohjattavuuskin säilyy.
Mitä tuo mutkissa vedon saaminen on? Eikö mutkissa ole paras pidon kannalta ajaa ilman mitään vetoa eli vapaalla tai kytkin pohjassa? Ja jos pitää antaa lisää vauhtia niin mutkissakin isommalla vaihteella on vähemmän vääntöä eli renkaat eivät ala sutimaan yhtä helposti kuin pienellä vaihteella isomman voiman kanssa. - eki
Polo1 kirjoitti:
Eikö tuo mene juuri päinvastoin? Liukkaallahan isolla vaihteella eivät renkaat sudi eli pito ja ohjattavuuskin säilyy.
Mitä tuo mutkissa vedon saaminen on? Eikö mutkissa ole paras pidon kannalta ajaa ilman mitään vetoa eli vapaalla tai kytkin pohjassa? Ja jos pitää antaa lisää vauhtia niin mutkissakin isommalla vaihteella on vähemmän vääntöä eli renkaat eivät ala sutimaan yhtä helposti kuin pienellä vaihteella isomman voiman kanssa."Mitä tuo mutkissa vedon saaminen on? Eikö mutkissa ole paras pidon kannalta ajaa ilman mitään vetoa eli vapaalla tai kytkin pohjassa?"
Taitavat kuskit muuttelevat autonsa liikesuuntaa mutkissakin vedättämällä sopivassa kohdassa, kokemattomien on tosiaankin parasta pahassa paikassa painaa kytkin pohjaan ja pelkästään ohjailla.
- ja sitten
sellainen pointti, että joissain autoissa ei oikeen laatikon voitelu toimi liian pienillä kierroksilla, jolloin öljy ei kunnolla roisku. Esimerkkejä on monia, mm. fiatin pakut, jotkut sitikat, HJ61 Land Cruiser jne. Puutteellinen voitelu ja liian pienistä kierroksista johtuva tykyttävä rasitus rikkoo laatikon. Ei alle 80 km/h vitosella...
- takia,
että joku v n sitikka voi siitä hajota pitää kaikkien heittää bensaa harakoille?
nimim. 60:stä alkaen vitosella, pl. kiihdytykset ja isot ylämäet. - Dr13
takia, kirjoitti:
että joku v n sitikka voi siitä hajota pitää kaikkien heittää bensaa harakoille?
nimim. 60:stä alkaen vitosella, pl. kiihdytykset ja isot ylämäet.Juuri näin pitää menetellä!
- strotokokki
Kuten sanotti sittenkun auto rupee tärisemään on kierrokset liian alhaset. Samalla nopeudella sama vaihde voi olla ok suoraa tai loivaa alamäkeä ajaessa mutta kiihdytykseen tai ylämäkeen ei kannata jurnuttaa liian matalilla.
Kai auto voi hajota kun se tärinähän lehtee moottorista joka heiluu liitoksistaan. Bensakaan liian raskaalla kiihdytys ei säästä, liian painavaia tosiaankin kannattaa käyttää kaupungissa vain tasanopeudella rullaamiseen. Vaikkapa kiihdytys 1-2-3 ja rullaa 4 tai 5 riippuen nopeudesta ja autosta.- Nimetön
Äidilläni on vm 2003 Golf.. Auto on kylläkin diesel.. Mutta ohjekirjassa neuvotaan vaihtamaan isommalle vaihteelle kun kierrokset ylittävät 2000.. Eli esim 40 km/h ajetaan nelosvaihteella.. Hurjalta tuntuu jos ton saman tekis omalla -89 Mazdalla... Sehän sammuis tasaisellakin tiellä...
- sen
Nimetön kirjoitti:
Äidilläni on vm 2003 Golf.. Auto on kylläkin diesel.. Mutta ohjekirjassa neuvotaan vaihtamaan isommalle vaihteelle kun kierrokset ylittävät 2000.. Eli esim 40 km/h ajetaan nelosvaihteella.. Hurjalta tuntuu jos ton saman tekis omalla -89 Mazdalla... Sehän sammuis tasaisellakin tiellä...
kertoo,yleensä suositellaan ajettavan mahdollisimman isolla vaihteella hyvinkin matalilla kierroksilla? Se riippuu paljon siitä onko koneessa vääntöä.
- Krisse25
Ei kai se ole liian suuri työ vaihtaa vahde kakkoselle! Kaikista järkevintä olis ajaa sopivalla vaihteella, joten miksi pitää ajaa liian pienellä tai isolla vaihteella? Kyllä mäkin vaihdan aika aikaisin isommalle vaihteelle, mutta tuskin kannattaa ihan autoansa liikenteessä keskelle tietä sammuttaa siksi, ettei viitsi vaihtaa asianmukaista vaihdetta silmään.
Jos ei viitsi, niin eikös sillon kannata hommata automaatti? Ei tarvitse vaihtaa manuaalisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214