asunto laina vs pankki

apuajavastauksia

Tilanne seuraavanlainen. Asuntolaina 160.000, myönnetty 2006. Vakuutena on kaksi asuntoa. Nyt olisi ideana myydä yksi näistä asunnoista ja ostaa toinen tilalle toisesta kaupungista.

Kysymys: Voiko pankki mitenkään pakottaa minua maksamaan pois velkani mikä minulla on jäljellä?

Vakuutena on siis kaksi asuntoa: Se joka myydään on arvoltaan noin 300.000 ja toinen noin 500.000 . Se asunto mikä olisi tarkoitus ostaa on noin arvoltaan 200.000-300.000 . Se joka tekee asiasta vaikeamman on se että minä olen työtön ja lähellä eläke ikää ja menneisyydessä on ollut lyhennyksiä jotka ovat jääneet maksamatta, mutta tällä hetkellä ei mitään "maksamattomia lyhennyksiä" joten kaikki lyhennykset korot on ainakin tällä hetkellä maksettu.

7

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PitäsPiisata

Eikös tossa nyt jo kumpi tahansa asunto piisaa yksinkin vakuudeksi jäännöslainamäärälle, mikä ei enää >10v jälkeen nostamisen liene suuruudeltaan 160ke???

• Näin111

Unohdin kertoa että jäljellä oleva velka on siis 160.00, itse laina oli alunperin noin 280.000, syy miksi tässä on kaksi taloa on se että taloiden arvo on annettu noin 10v sitten ja arvio on ollut erittäin alhainen

• ei160.00

siis 160.000*

• 238478655567

kysy suoraan pankista.

jos siis myyt ensin yhden kämpän niin silloinhan sinulla olisi massia käsirahaan ja tarvisit vähemmän lainaa.

lainaa voi saada toisesta pankista jos ei ekasta.

tietääkseni ei vaikuta lainan maksuun mutta en ole varma. miten ne antoivat niin pienet vakuudet...rioit4474

• Anonyymi

Jos velkaa on ~160k ja toinen talo on arvoltaan ~300k niin periaatteessa yksikin kämppä voi riittää vakuudeksi — mut ei automaattisesti. Pankki katsoo panttien kokonaistilannetta ja voi vaatia, että jäljellä oleva laina on edelleen kunnolla turvattu. Jos myyt ensimmäisen asunnon, pitää sopia pankin kanssa etukäteen: joko maksat osan lainasta kaupparahalla, pankki hyväksyy uuden vakuuden (uusi ostettava kämppä) tai järjestät uudelleen rahoituksen toisessa pankissa. Jos myyt ilman että vakuudet järjestyy, voi pankki periaatteessa vaatia lainan takaisin tai vaatia lisävakuuksia jos riskitaso nousee. Kannattaa ensiksi pyytää pankilta kirjallinen ohje ja vertailla tarjouksia — esim. tsekkaa https://mistälainaa.fi ja laita samalla hakemuksia/vertailua Sortterille, Kulutusluotto.comille, Rahoituslaitokselle ja Omalainalle, niin näet miten eri toimijat suhtautuu uusintaan. Mäkin oon nähnyt tilanteen jossa uusi pankki hyväksyi uuden vakuuden helpommin kuin vanha, joten neuvottele ennen kauppoja.

• Anonyymi

Nuo vakuus asiat ovat hieman toisin kuin mitä ketjun avauksen ja kommenttien aikana vuonna 2017.
        Mikä into kaivella noin vanhoja juttuja esiin, että pääsee pätemään ja jakamaan lähes oikeista vinkkejä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuo vakuus asiat ovat hieman toisin kuin mitä ketjun avauksen ja kommenttien aikana vuonna 2017.
        Mikä into kaivella noin vanhoja juttuja esiin, että pääsee pätemään ja jakamaan lähes oikeista vinkkejä?

Joku kävelevä sortterin mainos vaikka se ei liity mitenkään aloittajan ongelmiin. Mutta jos joku on aloittajan kaltaisessa tilassa niin lainaa tuskin heruu. Eikä vakuuden muutoskaan onnistu ilman tuloja. Lainaa otetaan kuitenkin tuloja vastaan ja vakuus on vain varmuudeksi. Jos ei ole tuloja niin ei voi ottaa lainaa vaan vakuus realisoidaan valmiiksi. Toki eläkkeelle pääsyn jälkeen tilanne on toinen jos eläke on selkeästi ulosoton suojaosuuden ylittävä. Silloin sinulla on taas varmat tulot. Nykymaailman varmimmat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 155
      3901
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      91
      3306
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      89
      2687
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      278
      2510
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2266
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      105
      1938
    7. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      42
      1029
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      998
    9. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      53
      889
    10. Haapaveille jotain uutta!

Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.
      Haapavesi
      16
      830
    Aihe