Nils (Niilo) Grabbe mainitaan varmaan jokaisessa Suomen historiaa käsittelevässä teoksessa, mutta tietäisikö joku jotain hyvää kirjaa, jossa Grabben elämää käsiteltäisiin tarkemmin?
Nils Grabbesta
1
638
Vastaukset
- Tzippor
Nils Grabbe on Karjaan suuri sankari, sillä Karjaan eteläpuolella on hänen sukunsa linnan rauniot Grabbackassa. Karjaan keskustassa on yhä näkyvillä pala "Grabben kanavaa", jonka Grabben väitetään kaivauttaneen laivojensa pohjoiseksi väyläksi merelle tanskalaisten laivojen välttämiseksi Suomenlahden rannikolla. Todellisuudessa "kanava" liittynee Raaseporin linnan rakentamiseen. Vuonna 1549 kuollut Grabbe on haudattu Karjaan kirkkoon.
Varsinaisesti Nils Grabbe tunnetaan Viipurin omapäisenä linnanherrana, jonka rajariidat karjalaisten ja venäläisten kanssa etenkin Kivennavan "Riitamaan" alueella saivat nuhteet itse kuninkaalta, Kustaa Vaasalta. Itse asiassa Grabbe tuskin toimi kuninkaan määräysten vastaisesti.
Joitakin mainintoja Nils Grabben toimista on Heikki Kirkisen kirjassa "Karjala idän ja lännen taistelukenttänä". Muuten monet kirjalliset lähteet ovat ruotsinkielisiä. - Anonyymi
Hei
Tietääkö kukaan tarkkaa hautapaikkaa?. Hän on minun esi-isäni ,joten olisi arvokas tieto. Hautakartasta en löytänyt.
Hanna
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265133Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123745Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462709Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861298Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2751249- 591165
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941106Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2071024