Synnissä siinnyt!

rfdedrfrr

Onko juutalaisuudessa oppia perisynnistä?

22

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kai se on joskus ollut, mutta se loppuu siellä Jeremiassa.

    • Hesekielissäkin sanotaan näin

      Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä. Vanhurskas saa vanhurskautensa mukaan, jumalaton jumalattomuutensa mukaan.

    • gtgtrffrfgt

      psalmi 51: "syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olin siinnyt äitini kohtuun"
      Ehkä tuokin vain tähdentää sitä seikkaa , että ihmisen osa on elää synnin keskellä välillä laittomuuksiin ryhtyen. Ihmisellä on taipumus hyvää sekä pahaan, valitkaamme hyvä(teko).
      Juutalaiset profeetat mainitaan myös välillä rehellisesti vajavaisiksi ihmisiksi ja he tekivät myös huonoja tekoja,syntejä.Tosin Noah ja Elijahu olivat jo erittäin pitkällä siinä pyhyyden asteessa, johon ihminen voi päästä ponnistelujen ja Jumalan armon välityksellä.

    • näkisinNäin

      Tuota, Jumala loi naisen miehelle ja heidän oli hyvä olla.
      Näin se raamattu kertoo alussa asioista.
      Synnissä siinnyt on kai avioton lapsi tms?
      Jossakin synnissä... siinnyt.
      Avioliitto on miehen ja naisen liitto jonka Jumala siunaa.
      Näin ei tehdä huorin vaan se liitto on Jumalan mielen mukainen.

      • Jumala loi naisen miehelle synniksi. :) Ja mies on synnin= ( naisen) alainen.

        "Nainen, tuo perkeleen porttikäytävä, joka niin helposti vietteli miehen, jumalan kuvan, syntiin." sanoi eräs kirkkoisä.

        Ne Pyhät: " Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa, vaan ovat kuin neitsyet, he seuraavat karitsaa minne ikinä hän meneekään "

        Kaikki mikä naisesta syntyy on lihallista ja lihallinen on hengen vihollinen. Toisaalta henki on kuin tuuli, kukaan ei tiedä mistä se tulee ja minne se menee.


      • hugytftf

        Kuningas David sanoi: "syntinen olin jo syntyessäni".
        Toorassa mainitaan kostosta seitsemänteen sukupolveen asti joten ainakin kosto periytyi jotenkin. Veikkaisin jälleensyntymisen teoriaa oikeaksi.


    • dfhgkk

      Ei ole.

    • Aikoinaan ajateltiin myös niin, että kuolema ja synti tulivat maailmaan siksi, koska Eva irtosi Adamista. Se oli Adamin lankeemus.

      Homoja pidettiin jumalallisina koska heissä femi ja maskuliini ovat ikäänkuin samassa peroonassa. Näin he ovat kuin jumalat, tai Adam alussa, ennenkuin Eva irtosi.

      Kun Eva palaa takaisin Adamiin, kuolemakin poistuu ja tietysti synti, eli nainen.

      "Kun te näette hänet jota nainen ei ole synnyttänyt, hän on teidän isänne." Siis Adam.

    • Sieluopillisesti homoutta on pohdittu tyyliin, kuin korjautuminen.
      Naisen sielu tulee miehen ruumiseen ja miehen sielu naisen ruumiiseen, korjautumaan.

      Mikä sielun synti oli?
      - ehkä halveksiminen, mies halveksi naista, ja joutui palaamaan naisen ruumiiseen ja päinvastoin, kokemaan miltä tuntuu olla halveksittu.

      • ankaralempeä

        Oikeastaan VT n Jumala oli ainakin vanhemmassa muodossaan mies/nais-voima, energia jossa nämä voimat toimivat tasapainossa. Näiden voimien tasapainoon tai vaihteluun perustuu koko luomakunta ja jopa ihmisen onnellisuuskin.


      • ankaralempeä kirjoitti:

        Oikeastaan VT n Jumala oli ainakin vanhemmassa muodossaan mies/nais-voima, energia jossa nämä voimat toimivat tasapainossa. Näiden voimien tasapainoon tai vaihteluun perustuu koko luomakunta ja jopa ihmisen onnellisuuskin.

        Hyvin sanottu.


    • Hjaroth

      On tosiaan

    • Jumala_siunaa

      ihmisen lisääntymistä maan päällä. Kirous on kuolemassa ja johtuu ihmisen lankeemisesta Kuoleman ansaan. Jumala antanut Jeesuksen ristinkuoleman ja veren sovituksen ratkaisuksi ihmisille siunaukseen, ettei tarvitse kuolla synteihinsä kenenkään enää, mutta edellyttää parannusta eli mielenmuutosta kuolemasta elämään, ja Jeesus on Elämä.

      • äåäåäål

        Ei edellytä mielenmuutosta vaan hyviä tekoja ja pahojen tekojen hylkäämistä. Helppoa vai?


    • Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo."

      Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."

      • " Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen."

        "Minä olen tullut ristiinnaulitsemaan maailman."


      • kokojiijij
        fari.g kirjoitti:

        " Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen."

        "Minä olen tullut ristiinnaulitsemaan maailman."

        Sulla on erikoista filosofiaa ja tietämystä uskon asioista.Oletko enemmän juutalainen vai kriittinen kristinuskon kannattaja?


      • Kiitos kysymästä, en kannata erityisesti mitään uskontoa, olen vain kiinnostunut uskonnoista ja uskontojen näkemyksisistä kautta aikojen. Kuten myös siitä, miten ne ovat vaikuttaneet historiaan ja tapahtumiin siellä.

        Seurustelen niin sanotusti henkivaltojen kanssa, eli kaikkien mahdollisten poisnukkuneiden kirjoittajien ajatusten kanssa, heidän tekstiensä kautta.

        Osaa heistä ei ole hyväksytty kaanonoihin, eli arvovaltaisten opetusten piiriin, vaan heidät on siirretty sivuun, joko harhaoppeina, tai muuten 'ei sopivina' viralliseen, valittuun näkemykseen.
        Teen näin pelkästä mielenkiinnosta, en etsi jotain takertuakseni siihen ainoana oikeana oppina. Kaikista löytyy jotain hyvää, mutta myös sellaista, joka ei miellytä ollenkaan.


        " Oletko enemmän juutalainen, vai ...."

        Vastaan tähän vaikka niin, että jos Raamatun profeetat ovat juutalaisia, niin vihaisia, uhkaavia, kriittisiä ja syyttäviä, niin olen vähemmän juutalainen.

        Ja kuten sanotaan, Vähemmän on joskus enemmän. :)


      • ijijhuhugygy
        fari.g kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, en kannata erityisesti mitään uskontoa, olen vain kiinnostunut uskonnoista ja uskontojen näkemyksisistä kautta aikojen. Kuten myös siitä, miten ne ovat vaikuttaneet historiaan ja tapahtumiin siellä.

        Seurustelen niin sanotusti henkivaltojen kanssa, eli kaikkien mahdollisten poisnukkuneiden kirjoittajien ajatusten kanssa, heidän tekstiensä kautta.

        Osaa heistä ei ole hyväksytty kaanonoihin, eli arvovaltaisten opetusten piiriin, vaan heidät on siirretty sivuun, joko harhaoppeina, tai muuten 'ei sopivina' viralliseen, valittuun näkemykseen.
        Teen näin pelkästä mielenkiinnosta, en etsi jotain takertuakseni siihen ainoana oikeana oppina. Kaikista löytyy jotain hyvää, mutta myös sellaista, joka ei miellytä ollenkaan.


        " Oletko enemmän juutalainen, vai ...."

        Vastaan tähän vaikka niin, että jos Raamatun profeetat ovat juutalaisia, niin vihaisia, uhkaavia, kriittisiä ja syyttäviä, niin olen vähemmän juutalainen.

        Ja kuten sanotaan, Vähemmän on joskus enemmän. :)

        Jotenkin tuntuu siltä , että syyttäminen ja uhkailu kuuluu profeettojen tehtäviin jollakin tasolla.Se on ns. herättämistä synnintuntoon. Toki asian voisi tehdä myös toisin niinkuin mainitsin Jumalalla olevan ainakin kaksi puolta: ankara tuomari ja lempeä armahtaja. Jumalalla on jonkinlainen kasvatustehtävä ihmistä ja luomakuntaa kohtaan. Jumalan roolin tuomitsijana ja armahtajana on ottanut Jeesus kristinuskossa ja siihen en jaksa uskoa sen olevan totta.
        Saatanallakin on jonkinlainen rooli kirjoitusten mukaan. syyttäjän rooli ainakin.
        Onko hän esim.sairauksia aiheuttavien demonien johtaja on taasen toinen kysymys.


    • Mistä me tiedämme ovatko profeetat juutalaisia, he voivat olla myös leeviläisiä?

    • "Synnissä siinnit... "

      Hellenistisen ajan Viisauden kirjassa sanotaan näin:

      3:16 Mutta avionrikkojain lapset eivät pääse täyteen ikäänsä ja laittomasta vuoteesta syntyneet hävitetään.

      (17) Vaikka he kauankin eläisivät ei heitä minkään arvoisina pidetä ja kunniaton on lopulta heidän vanhuutensa.

      (18) Jos he varhain kuolevat ei heillä ole toivoa, eikä lohdutusta ratkaisun päivänä.

      (19) Sillä väärän sukukunnan loppu on raskas.

      • swswaqqa

        Minusta tuossa ei ole mitään viisasta,.,.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3554
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2166
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1702
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1597
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1434
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      294
      1305
    7. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1145
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1141
    9. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      84
      1139
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      976
    Aihe