Älkää ampuko sanansaattajaa

http://www.lapinkansa.fi/kotimaa/suomen-kansaa-ei-ole-olemme-sattumalta-samassa-maassa-asuva-kokoelma-itamerensuomalaisia-kielia-puhuvia-heimoja-15929602/
Pyytäisin mahdollisia keskusteluun osallistujia pitäytymään aiheessa.
Huom. aiheena ei ole minun henkilöni. eikä se miten muissa maissa, esim. Ruotsissa. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista mielipidettä artikkelista muuta kuin että siinä oli minulle uutta tutkimustulosta suomalaisten geeniperimästä. Kehoitan olla kommentoimatta ellei ole avannut linkkiä ja lukenut artikkelia.

117

1204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Linkki on maksun takana, ei aukea.
      Olen kyllä lukenut, että tänne on asutusta tullut eri aikoihin ja eri suunnilta.
      Jotta geeniperimä on kuulemma sellainen, ettei oikein muualta löydy vastaavaa.

    • Kokeilehan uurella linkillä ,asia on kylläkin entuurestaan tuttu .
      Olemme ainutlaatuisia .
      Ilmeisesti joku siit afrikan viirestä ryhmästä tallusteli suoraan Suomeen .

    • ö-Öö

      Ei ostettua LK:aa


      Mutta luin jutun tässä päivällä jostain toisesta mediasta, kaiketi.

      Ja onhan tuo kaikkien tiedossa muutenkin, ihmisrotu ei ole kehittynyt suomessa, kaikki täällä emigrantteja. Saamelaiset alkuperäisimpiä, ne ekoja.

      Mun lukemassa jutussa korostettiin hevosten merkitystä ihmisrodun leviämiseen. Suomalaisten sukujuuria paljon Ukrainassa, itänaapurissa ja skandinaviassa. Just itänaapurissa ja baltiassa hevonen kesytetty ihmisen kumppaniksi varhain. Läntisillä naapureilla enenpi veneenrakentamista ja sen sellaista. Mutta uudisasukkaita on jostain aikanaan tullut, nyky DNA-tekniikat auttavat selvittelemään niitäkin asioita.

      Kun ihminen muuttanut nykyisen suomen maaperälle, ja muuallekin, sen jälkeen käyty valloitussotia, ei olla oltu enää uudisraivaajia. Suomikin vallattu vaikka kuinka monta kertaa, ne uudempaa historiaa, mistä dokkareita. Alunperinhän oli tavallaan kyse aivan samasta kuin nykyisinkin, reviireistä. Ihmisen reviirien valloitteleminen jatkunut ihmisrodun alusta saakka kaiketi. Aina pitää kähveltää naapureitten saaliita, maita, naisia jne.

      Näkeehän sen nytkin, saamelaiset putsattu aniokkaasti. Karjalaisia tunki maahan, ryssä bvei, ruotsi vei,saksa ja englantikin sotki asioita. Nyt tehty ongelmaa muslimeista. Hah, pian kolmasosa maapallon asukkaista muslimeita, sekös suomeen istutettuja kristittyjä vituttaa.

      Kannattais kuitenkin ottaa huomioon net hevoset. Se oli aikansa satelliittiaseita. Niillä saattoi kulkea helposti pitkiä matkoja sotimassa ja riekkumassa. Kandee muistaa, saamelaiset ei kesyttäneet hevosia, niillä puolivillit porot.

      Tää on just tätä kultturiantropologiaa, mistä jossain kirjoitinkin.

      No jaa, suomi juu kuuluu suomalsisille,. mutta kelle oikeastaan yhtään mikään maapläntti kuuluu? No ei kenellekkään, se kuuluu vain maailmankaikkeuden aikajanan hostoriaan, osa sitä. Se eri asia, onko muutamien periodien päästä ketäåän, tai mitään, joka näistäkään asioista lie kiinnostunut. Argeologiaa ehkä, joilta pieniltä vihreiltä miehilt. jos niitä kiinnostaa jotkut maapalloa asustaneet alkuolennot :DDD

      Enenpi, kuin suomalaisten geeniperintö, mua kiinnostaa se, että ihminen on onnistunut saamaan hevosen palvelykseensa. Aivan sama asia, kuin lehmä. Kas, suomi rakennettu hevosen ja lehmän avulla. Huomattavaa, ei hevonen, tai lehmä kuulu suomen luontoon. Kuten ei ihminenkään.

      =DW=

    • http://www.lapinkansa.fi/kotimaa/suomen-kansaa-ei-ole-olemme-sattumalta-samassa-maassa-asuva-kokoelma-itamerensuomalaisia-kielia-puhuvia-heimoja-15929602
      sama linkki mutta kopioin sen alunperin FB:ryhmästä Ruotsin suomalaiset. Avautui sieltä käsin ilman maksua.
      Mutta pääosiltaan se on juuri tuota samaa tutkimusta mihin DW viittasi.
      ***
      "Suomen kansaa ei ole: Olemme sattumalta samassa maassa asuva kokoelma itämerensuomalaisia kieliä puhuvia heimoja
      Satavuotista itsenäisyyttä juhliva Suomen kansa on historialtaan hyvin sekalainen seurakunta. Keskinäinen geneettinen etäisyytemme on suurinta koko Euroopassa. Länsisuomalaisten ja itäsuomalaisten geenit ovat jopa enemmän eri maata kuin englantilaisten ja saksalaisten. Sama pätee kieleen. 1800-luvulla raumalaisilla ja iisalmelaisilla ei ollut kunnon yhteistä kieltä, sillä menneessä Suomessa läntinen ja itäinen puheenparsi poikkesivat toisistaan lähes yhtä paljon kuin ranska ja italia. Nykyinen yleiskieli on tekemällä tehty poliittinen luomus – kuten Suomen kansakin."
      ***
      Ilari Tapio teksti // Tuomas Sinkkonen Studio 1851 kuvat // Pasi Juhola grafiikka

      "Vesilintua voi siis heittää käsityksellä, jonka mukaan tätä pohjoista perukkaa asuttaa perimältään yksi läntisen maailman homogeenisimmistä eli yhtenäisimmistä kansoista.
      Totuus on päinvastainen. Suomi on toisistaan suuresti poikkeavien heimojen maa. Olemme sekalaista seurakuntaa. Olemme todellinen tilkkutäkki."

      Ylläoleva yhteenveto on myös toimittajan itsensä tekemä. Minä vasta sulattelen asiaa. Olen aina tiennyt veriryhmäni aasialaislevinneisyydestä ja että geeniperimämme ovat hyvin erilaisia eri osissa maata. Olin kuitenkin kuvitellut että tuo suomenlahden yli tullut itämerensuomalainen perimä olisi ollut hallitseva.

      • Pysyisit.jo.Poissa

        Paloman suomalaisviha alkaa saada pakomielteisiä vainoharhan muotoja.


      • yritin

        Ei se avaudu tuostakaan linkistä.


      • Pysyisit.jo.Poissa kirjoitti:

        Paloman suomalaisviha alkaa saada pakomielteisiä vainoharhan muotoja.

        Olet sinä erinomainen höpisijä. Meittillä mitään suomalaisvihaa koskaan ollut.


      • yritin kirjoitti:

        Ei se avaudu tuostakaan linkistä.

        Ei minullekaan. Voin vain mennä sinne Facebookin kautta ja ryhmä on suljettu. Voin kyllä kopioida lisää tähän jos kiinnostaa.


      • Ite-oot-ihan-tyhmä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olet sinä erinomainen höpisijä. Meittillä mitään suomalaisvihaa koskaan ollut.

        -ja lisäksi ilkeänluonteinen.


      • katoKetäHaukut
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olet sinä erinomainen höpisijä. Meittillä mitään suomalaisvihaa koskaan ollut.

        Ainahan mielestäsi syy on suomalaisissa, varsinkin mamujen tekemät rikokset ovat perimmiltään suomalaisten vika minkä olen viestejäsi seuraillut.
        Kun edes kerran sanoisit jotain hyvää kansasta jonka keskuuteen olet syntynyt.


      • katoKetäHaukut kirjoitti:

        Ainahan mielestäsi syy on suomalaisissa, varsinkin mamujen tekemät rikokset ovat perimmiltään suomalaisten vika minkä olen viestejäsi seuraillut.
        Kun edes kerran sanoisit jotain hyvää kansasta jonka keskuuteen olet syntynyt.

        Sitten sinun kannattasisi opetella myös ymmärtämään lukemaasi eikä tekemään johtopäätöksiä jonkun irrallisen kommentin perusteella.
        Minä otan esille koko ajan suomalaisuutta ja Suomea koskevia asioita, ulkosuomalaisen silmillä katsottuna. Ilman vihaa, mutta myös kriittisenä, rakkaudella, mutta ei sokeana.


      • heheheheeeeeee
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sitten sinun kannattasisi opetella myös ymmärtämään lukemaasi eikä tekemään johtopäätöksiä jonkun irrallisen kommentin perusteella.
        Minä otan esille koko ajan suomalaisuutta ja Suomea koskevia asioita, ulkosuomalaisen silmillä katsottuna. Ilman vihaa, mutta myös kriittisenä, rakkaudella, mutta ei sokeana.

        ulkopuolisen silmin katsottuna "Paloma.se.co" on suomalaisia haukkuva, suomalaisia halveksiva. itseäään kehuva, itserakas eikä yhtään itsekriittinen vaan umpisokea


    • Kaikissa_kansoissa_sama

      Tällä samalla perusteella oikein mitään kansaa ei ole.

      On vain samalla alueella samantapaista kieltä puhuvia samoja reittejä kulkeneita heimoja.

      Sama se, jos ovat matkan varrella vähän sekoittuneetkin.

      • suomisuomalaisten

        Näin on. Suomalaisia ovat ne, jotka nyt ovat hoitaneet maataan SUOMEA tähän pisteeseen, että jotkut saavat toimeentuloa ilman työntekoa. Se on suomalaisten järjestämä asia suomalaisille. Ei muille.
        Koska maassa on maan tavat, maassa toimitaan maan tavoilla. Kuka muuta tekee tai haaveilee, hän on petturi ja ei sovi tähän yhteiskuntaan.
        Minä ainakin suosin suomalaisia, kaikessa. Jopa pizzan ostossa varmistan, että ovat suomalaisia.


      • pizza.mies.mooses

        On verinen vääryys ostaa mitään pizzaa, eivät ne ole sitä edes nimeksi vaan vajavaisia epäkelpoja kengän pohjallisia.
        Kun itse tekee alusta uuniin saakka, ovat taatusti suomalaisia valittuine suomalaisine raaka-aineineen.


    • New-age

      Sanansaattaja saa olla rauhassa.
      Ja mitäs tuosta lehden tekstistä. Tässä ollaan eikä muuta voida. Pitäisikö uskaltaa sanoa, että hyvä ettemme ole sisäsiittoisia.
      Ja huominen päivä tulee, toivottavasti yhtä kauniina kuin tänään.

      • Se on luultavimmin juuri vanhvuutemme. (että emme ole olleet sisäsiittoisia).


      • oot-sisälle-siitetty

        jos sulla on lapsia, sisääsi on siitetty


      • googleta-jos-et-tiedä

        "oot-sisälle-siitetty"

        Just´joo. Omenainen olo, sisus täynnä siemeniä! D

        Opettele termit; sissään siitetty ja sisäsiittoinen.


      • Himmelsauge

        Pohjanmaalla sairauksia jotka johtuvat sisäsiittoisuudesta.


      • Himmelsauge

        Jos tarkkaan kuuntelee itseään voi aistia missä on ne joita lähinnä pitää omana heimonaan. Kyllä tunnen itsenikaltaisia olevan tuolla venäjänsuunnalla, luonne ja kulttuuri tuntuu omalta. Puolasta on isän äidin suku tullut, puolalainen sukunimi tiedossa ja nuoripolvi ottanut käyttöön kivan, lyhyen nimen. Karjalan kannasta pitkin tänne oli helppo tulla. Mene ja tiedä miten ja miksi ovat tulleet, kiva olisi tietää.
        Ruotsalaiset tuntuvat vierailta vaikka ovat tuttuja jollain tavalla. Ruotsalaiset ovat ylimielisiä ja hemmoteltuja. Puolustuskin retuperällä, kurkkivat suomen seläntakana.


      • Himmelsauge kirjoitti:

        Jos tarkkaan kuuntelee itseään voi aistia missä on ne joita lähinnä pitää omana heimonaan. Kyllä tunnen itsenikaltaisia olevan tuolla venäjänsuunnalla, luonne ja kulttuuri tuntuu omalta. Puolasta on isän äidin suku tullut, puolalainen sukunimi tiedossa ja nuoripolvi ottanut käyttöön kivan, lyhyen nimen. Karjalan kannasta pitkin tänne oli helppo tulla. Mene ja tiedä miten ja miksi ovat tulleet, kiva olisi tietää.
        Ruotsalaiset tuntuvat vierailta vaikka ovat tuttuja jollain tavalla. Ruotsalaiset ovat ylimielisiä ja hemmoteltuja. Puolustuskin retuperällä, kurkkivat suomen seläntakana.

        Niinhän ne kurkkivat Suomen selän takana.
        Mutta miksi ihmeessä Suomi on niin altis kurkkimaan tänne selkänsä taakse ja ottamaan mallia Ruotsista, eikä aina niin hyvissä asioissa?

        Kyllä se niin on, että ihminen tuntee kuuluvansa juurilleen vielä monien sukupolvien taakse.
        Meillä asuu täällä aika paljon Italiasta jo 40-luvulla tulleitten jälkeläisiä. He sanovat tuntevansa olevansa kotona ja omiensa parissa, kun menevät käymään Italiassa vaikkakin ovat jo "ruotsalaisia".
        Samoin aikoinaan Etelä-Koreasta pikkuvauvana adoptoidut.


    • ö-Öö
      • Aatamin.jälkeläiset

        Geeniperimällä on alku joka on sittemmin jakautunut ajansaatossa ihmisen levittäytyessä maapallolla, samoin kielet kehittyneet ja eriytyneet omaksi suhteellisen lyhyessä ajassa.
        Kuulumme suomalaisugrilaiseen kieliryhmään, suomenkieli kehittyi omaksi noin 3000-4000 vuotta sitten jollen muista väärin.
        Ilman maanviljelyä olisi väestönkasvu jäänyt vaatimattomaksi myös kulttuuri ja myöhemmin teollinen kasvu ei olisi kehittynyt tähän pisteeseen.


      • Ja...Suomenniemellä

        olemme asuneet jo yli 10 000 vuotta sitten.


      • Jos.kiinnostaa
        Ja...Suomenniemellä kirjoitti:

        olemme asuneet jo yli 10 000 vuotta sitten.

        Yli 10 000 vuotta sitten " itämeri " oli järvi ja veden yläpulella olevaa maa-aluetta oli itä-suomessa, alueella liikkui ehkä joitakin metsästäjiä, ketä olivat siitä ei ole tietoa.


      • Ahmedjamä

        ö-Öö
        Tuostahan oli äskettäin telkkarissa.


      • ö-Öö
        Ahmedjamä kirjoitti:

        ö-Öö
        Tuostahan oli äskettäin telkkarissa.

        En nähnyt

        Kovin paljon en katso telkkaria. Aihe kiinnostaa, muistatko mikä kanava, ja voiko katso jälkikäteen netistä ohjelman. Mikä ohjelma?

        =DW=


    • heheheheeeeeee

      No, jos suomalaiset on kehittyneet hevosista, niin ruotsalaiset on taantuneet aaseista.

    • korppissängystä

      Friisinmaa on yksi Alankomaiden provinsseista. Provinssissa on 646 324 asukasta ja sen pääkaupunki on Leeuwarden provinssin keskiosassa. Friisinmaa eroaa muista Alankomaiden provinsseista siinä, että siellä puhutaan omaa kieltään, friisiä. Petzen isän juuret ovat Friisinmaalla. Wiki

      Emme voi keskustella kansainvaelluksista ja kielten sekoittumisista ilman, että emme käsittelisi muistakansoista.

      Rajasit pois muut maat, joten eritäpä keskustella Suomen rajojen sisällä 😰

      Katson kun kaikkialla on tapahtunut yhdistymisiä ja erilaistumista riippuen mistä vaeltajat ovat alueille tulleet.

      Jos taka-ajatuksenasi on syöttää nykyisen kansanvaellukseen osallistuvien ihmusten oikeuutta saada samat edut kuin suomen kantaväestöllä niin kaukaa sinun piti alkaa asiaa lähestymään.

      Petze pystyisi pitämään sinulle luennon suomalaisten juurista paremmin kuin moni suomalainen.

      • teet-itsesi-alistuneeksi

        "Petze pystyisi pitämään sinulle luennon suomalaisten juurista paremmin kuin moni suomalainen."

        Olipa pläjäys, että Hollannista tuleva rehtori vanhus pystyisi parempaan, kuin suomalaiset historiantutkijat??

        Lisäys oli; "kuin moni suomalainen."

        Sen verran köyttä voin löysätä, että kaikilla ei ole sitä tietoa, mutta mahtaako he ollakkaan niin kiinnostuneita siitä?

        Mihin sinunkin itsetuntosi on hävinnyt, kun usein vetoat Petze, Petze, Pauli tietää kaiken?

        Paloma pyysi, että artikkelin lukemattomat ei kommentoisi asiasta, mutta pakkohan sinun oli vetää Hollanti ja Teidän tietämys asioista paremmin?

        Onko nyt Korppien sulanvaihto aika?


      • Petze voisi tulla tänne foorumille luennoimaan.
        Minä luen ja guugletan ja mietin ja paikkailen huonoa tietopohjaani. Minulle koulussa opetettiin että me tullaan sieltä jostain Volgan mutkasta ja sen jälkeen en ollut edes ajatellut asiaa.
        Kyllä me voimme rajoittaa tämän keskustelun käsittelemään ainoastaan Suomea ja suomalaisuutta. Enhän minä tietenkään pysty komentamaan ketään tekemään mitään ja jokainen kirjoittaa mitä itse haluaa, mutta turhaa meidän on alkaa puhua esim. hutuista ja tutseista jos tarkoituksena on kartoittaa suomalaista geeniperimää ja sitä mikä tekee meistä ainutlaatuisen kansojen joukossa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Petze voisi tulla tänne foorumille luennoimaan.
        Minä luen ja guugletan ja mietin ja paikkailen huonoa tietopohjaani. Minulle koulussa opetettiin että me tullaan sieltä jostain Volgan mutkasta ja sen jälkeen en ollut edes ajatellut asiaa.
        Kyllä me voimme rajoittaa tämän keskustelun käsittelemään ainoastaan Suomea ja suomalaisuutta. Enhän minä tietenkään pysty komentamaan ketään tekemään mitään ja jokainen kirjoittaa mitä itse haluaa, mutta turhaa meidän on alkaa puhua esim. hutuista ja tutseista jos tarkoituksena on kartoittaa suomalaista geeniperimää ja sitä mikä tekee meistä ainutlaatuisen kansojen joukossa.

        Viipuri oli aikoinaan viklas kauppakeskus, jossa idän, etelän, lännen ja pohjoisen kauppiaat kohtasivat ja vaihtoivat tavaraa keskenään.

        Hollannin friisimaan kauppiaat saattoivat hyvinkin naida suomalaisia kauppiasperheiden jälkeläisiä ja näin rikastuttivat siltä osin geeniperimäämme.

        Friisiläinen on Alankomaista kotoisin oleva hevosrotu. Se on yksi vanhimmista eurooppalaisista hevosroduista. Se kehitettiin keskiajalla ritareiden ratsuksi, mutta sitä on myöhemmin käytetty vetojuhtana. Hevosistahan jo taisi olla puhettakin tuolla aijemmin.

        Huttuja ja tutseja tuskin liikkui näillä leveysasteilla muutoin kuin sirkuksen mukana.


      • teet-itsesi-alistuneeksi kirjoitti:

        "Petze pystyisi pitämään sinulle luennon suomalaisten juurista paremmin kuin moni suomalainen."

        Olipa pläjäys, että Hollannista tuleva rehtori vanhus pystyisi parempaan, kuin suomalaiset historiantutkijat??

        Lisäys oli; "kuin moni suomalainen."

        Sen verran köyttä voin löysätä, että kaikilla ei ole sitä tietoa, mutta mahtaako he ollakkaan niin kiinnostuneita siitä?

        Mihin sinunkin itsetuntosi on hävinnyt, kun usein vetoat Petze, Petze, Pauli tietää kaiken?

        Paloma pyysi, että artikkelin lukemattomat ei kommentoisi asiasta, mutta pakkohan sinun oli vetää Hollanti ja Teidän tietämys asioista paremmin?

        Onko nyt Korppien sulanvaihto aika?

        Minun lie hyvä kertoa sinulle yksi tärkeä yksityiskohta kun alistaisesta kirjoitat

        Voit kertoa tätä eteenpäin.

        Petze on kuten kirjoitit eläkkeellä oleva rehtori. Hän jäi yksinhuoltajaksi kun hänen nuori vaimonsa lähti suomalaisen vanhemman miehen mukaan. Lähti kaksin käsin heiluen eikä halunnut lapsiaan riesaksi vaikka olisi saanut heidät ja sievoisen omaisuuden itselleen.

        Petze ei ikinä jättäisi lapsiaan kuten en minäkään, joten meillä on samoja periaatteita ja arvostamme toisiamme. Itsetuntoni on kohonnut suhteemme aikana sillä olemme tasa-arvoisia en ole kuten hänen edellinen vaimonsa taustalla hymyilevä juonittelija.

        Kerra terveisiä hänelle jos näet, liekö vielä uuden kumppaninsa omaishoitaja, hänellä kävi huono mäihä.


    • Mistä-kumpuaa

      tuon "Paloman" loppumaton viha suomalaisia kohtaan. Hänen pakkomielteensä alkaa jo ärsyttää.

      Kaikissa_kansoissa_sama kirjoitti:

      Tällä samalla perusteella oikein mitään kansaa ei ole.

      On vain samalla alueella samantapaista kieltä puhuvia samoja reittejä kulkeneita heimoja.

      Sama se, jos ovat matkan varrella vähän sekoittuneetkin.


      Ihan noin on asia.

      • Totta-maar-tuo

        Olemme sekaisin sikiöiden jälkigeenejä.


    • Vaikka aloittaja toivoi, etteivät artikkelia lukemattomat osallistu keskusteluun, lieventävä asianhaara voisi kai olla se, ettei artikkelia pysty lukemaan...
      Vähän samaa epäilen kuin korppis, että sinulla on tässä tietty opetuksellinen tavoite takana, Paloma..)) Kun suomalaisuutta ei todistetusti ole, turha sitä on varjella, antaa kansojen kulkea. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva..))

      Alex Haley sai 1970-luvun lopulla koko maailman etsimään juuriaan, tunnistamaan niiden tärkeyden ja nyt ne juuret sitten tahdotaan analysoida tohjoksi. Ettei vain olisi suvakkien propagandaa..))

      No, onhan tuo mielenkiintoista, mutta onko geeniperimä kansallisen identiteetin merkittävin osa ? Alamaisuus, käydyt sodat, siirtyminen agraariyhteiskunnasta teolliseen ja mikä tämä meidän yhteiskuntamalli nyt sitten tällä hetkellä onkaan. Onhan tässä liikettä ollut.

      Merkittävä tekijä kansallisen identiteetin muodostumisessa on mielestäni ollut myös pohjoinen luonto. Siksi sitä tulisi suojella ja säilyttää.
      Uskon, että se on muokannut meitä enemmän kuin tiedostetaan.

      • ö-Öö

        Sulatusuuni

        Geenit tosiaan vain osa ihmistä. Suomi nuori valtiona, sekalaista seurakuntaa ihmiset. Mun mielestä suomen sodat hitsas kansan kasaan, tuli kansakunta. Ei ehkä samaa rotua, mutta kollektiivinen yhteinen kokemus. Kuten mainitsitkin, pohjoisen elinolosuhteet, monet muutkin asiat vaikuttaneet.

        Sodista aikansa, suomen veriperintö kansainvälistymässä lisää, kaikensorttisia mamuja, maapallo globalisoituu. Se vaan aiheuttaa samalla pirstaloitumista, tulee omia, pieniä jengejään. Kandee hokata, suomessa ei varsinaisesti ole kiinalaista kaupunginosaa, kummasti vaan jossain fredan kulmilla on paljon etnisiä ravintoloita ja vaikkapa somaleilla on yhteisönsä Malmilla. Siellä muuten myös oma romaniyhteisökin.

        Jossain jenkeissa hupaisa tilanne. Sielläkin oli sotansa, mutta ne oli tavallaan valloitussotia ja sotia ranskalaisten ja brittien välillä. Maan alkuasukkaat poljettu suohon, kuin suomessakin. Sinne edelleen virtaa muuttajia, joita vastaan taistellaan erilaisin keinoin. Maan valloittaneet valkoihoiset koittavat suojella omia reviireitään. Samalla koittavat keskittyä sotimaan ulkomailla, lisätäkseen maansa mahtia maapallolla. Suomi ei ehkä kovin paljoa sodi ulkomailla, mutta rajojaan suomikin pyrkii suojelemaan.

        Ihminen on vain eläin, kaikki eläimet on reviiritietoisia ja niillä omat asuinalueensa. Ihmisrotuja monia, mutta niin on kissa- ja koirarotujakin. Suomessa ehkä aika siisti kombinaatio erirotuisista ihmisistä, ei kovin degeneroituneita. Paitsi jotkut sulkeutuneet vähemmistöjengit, uskikset, mustilaiset jne. Noin pääsääntöisesti veri vaihtuu, eikä mitään sukupuuttoon kuolemista geenien takia ole pelättävissä isommissa mittakaavoissa.

        =DW=


      • "demeter1"

        Luonto ei ole muotoonsa valettu.
        Luonnon on tarkoitus muuttua.
        Joko ilmaston, eläinten(ihminen) vaikutuksesta.
        Ihminen on luontoonkin nähden ykkös-asia.
        Luonnon on mukauduttava vähintään niissä rajoissa minkä ihminen näkee/kykenee hyväksi.
        Jos maa kaipaa työtä ja toimeentuloa on luonto kakkonen.
        Oli sitten kyseessä kaivos, mäti-lypsämö, kana-nahoittamo, mylly tahi meijeri.
        Maisemana luonto alkaa olla tarpeeton.
        Kaikki on jo valo-kuvina.

        3-D lasit yleistyvät, paranevat, alkavat haista ja maistua.
        Lapsuuteen ei voi vanha tietenkään palata, koska silloin ei kuvaajia lennellyt/autoillut pitkin maita ja mantuja.
        Kannustakaamme siis nuorisoa käyttämään luontoamme täysillä hyväksi.
        Heillekin kuuluu oikeus luoda myös taloudellinen tulevaisuus.
        Ei pelkästään Lehmi-haka.
        Eikä suloisille Vuonille iki-oma karsina.

        H.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Sulatusuuni

        Geenit tosiaan vain osa ihmistä. Suomi nuori valtiona, sekalaista seurakuntaa ihmiset. Mun mielestä suomen sodat hitsas kansan kasaan, tuli kansakunta. Ei ehkä samaa rotua, mutta kollektiivinen yhteinen kokemus. Kuten mainitsitkin, pohjoisen elinolosuhteet, monet muutkin asiat vaikuttaneet.

        Sodista aikansa, suomen veriperintö kansainvälistymässä lisää, kaikensorttisia mamuja, maapallo globalisoituu. Se vaan aiheuttaa samalla pirstaloitumista, tulee omia, pieniä jengejään. Kandee hokata, suomessa ei varsinaisesti ole kiinalaista kaupunginosaa, kummasti vaan jossain fredan kulmilla on paljon etnisiä ravintoloita ja vaikkapa somaleilla on yhteisönsä Malmilla. Siellä muuten myös oma romaniyhteisökin.

        Jossain jenkeissa hupaisa tilanne. Sielläkin oli sotansa, mutta ne oli tavallaan valloitussotia ja sotia ranskalaisten ja brittien välillä. Maan alkuasukkaat poljettu suohon, kuin suomessakin. Sinne edelleen virtaa muuttajia, joita vastaan taistellaan erilaisin keinoin. Maan valloittaneet valkoihoiset koittavat suojella omia reviireitään. Samalla koittavat keskittyä sotimaan ulkomailla, lisätäkseen maansa mahtia maapallolla. Suomi ei ehkä kovin paljoa sodi ulkomailla, mutta rajojaan suomikin pyrkii suojelemaan.

        Ihminen on vain eläin, kaikki eläimet on reviiritietoisia ja niillä omat asuinalueensa. Ihmisrotuja monia, mutta niin on kissa- ja koirarotujakin. Suomessa ehkä aika siisti kombinaatio erirotuisista ihmisistä, ei kovin degeneroituneita. Paitsi jotkut sulkeutuneet vähemmistöjengit, uskikset, mustilaiset jne. Noin pääsääntöisesti veri vaihtuu, eikä mitään sukupuuttoon kuolemista geenien takia ole pelättävissä isommissa mittakaavoissa.

        =DW=

        Niin. Suomessa kaikki on sittenkin pienimuotoista suureen maailmaan verrattuna. Muutokset tulevat meille, ehkä viiveellä, hillitymmin, mutta onhan tämä globaali kehitys kansainvaelluksineen vahvasti läsnä meilläkin.
        Olen kyllä sitä mieltä, että liian nopea muutos ei ole kenelläkään hyväksi siksi oman reviirin vartiointi on ymmärrettävää kuten tietysti sekin,
        että pyritään kohti parempaa.
        Se vain minusta on valitettavaa, että se "parempi" nähdään yksiulotteisesti, talouden näkökulmasta, ja sitä haetaan kevein, "mulle myös"-perustein.
        Otit tuolla esimerkiksi hevosen ja lehmän..))
        Minustakin nämä kaksi eläintä ovat olleet vahvasti rakentamassa suomalaista identiteettiä: palvelijoina ja terapeutteina. Talliin, hevosen kylkeen, Koskelan Akseli hakeutui kuultuaan kolmannen poikansa kaatumisesta...Ehkä lemmikkieläinten suosio kertoo jotakin kadotetusta, elintärkeästä yhteydestä.


      • demeter1 kirjoitti:

        Niin. Suomessa kaikki on sittenkin pienimuotoista suureen maailmaan verrattuna. Muutokset tulevat meille, ehkä viiveellä, hillitymmin, mutta onhan tämä globaali kehitys kansainvaelluksineen vahvasti läsnä meilläkin.
        Olen kyllä sitä mieltä, että liian nopea muutos ei ole kenelläkään hyväksi siksi oman reviirin vartiointi on ymmärrettävää kuten tietysti sekin,
        että pyritään kohti parempaa.
        Se vain minusta on valitettavaa, että se "parempi" nähdään yksiulotteisesti, talouden näkökulmasta, ja sitä haetaan kevein, "mulle myös"-perustein.
        Otit tuolla esimerkiksi hevosen ja lehmän..))
        Minustakin nämä kaksi eläintä ovat olleet vahvasti rakentamassa suomalaista identiteettiä: palvelijoina ja terapeutteina. Talliin, hevosen kylkeen, Koskelan Akseli hakeutui kuultuaan kolmannen poikansa kaatumisesta...Ehkä lemmikkieläinten suosio kertoo jotakin kadotetusta, elintärkeästä yhteydestä.

        Mä olen vasta Lapuan liikkeessä.....mutta sait kyyneleet mun silmiin tuolla Koskelan Akseli referenssilläsi.
        Sinä kysyit tuolla ylempänä(?) josko minä haen tällä ketjullani jonkinlaista oikeutusta suvaitsevaiseen maahanmuuttopolitiikkaan ja ovatko turvapaikkaa hakijat mielestäni samanvertaisia kanta-asujiin verrattuna.
        Vastaus molempiin kysymyksiin: EI. Tää olisi sittenihan eri keskustelun aihe eikä oikein vastaa minun odotuksiani siitä mitä toivoin tämän ketjun minulle antavan. Sen verran vain asiasta että mielestäni turvaa paikkaa anojat ovat erityisasemassa, koska he tarvitsevat sellaista mitä kanta-asukkaat ovat jo saaneet eli niin kauan kuinheidän asiaansa ei ole päätetty he ovat erityisasemassa. Sitten kunheidät on hyväksytty, heidät pitäisi tasavertaistaa muiden kansalaisten kanssa: työhön ohjaamisella, uudelleenkouluttamisella, opinnoilla. Ei siis mielellään mitään rahaa ja oikeuksia ilman vastuunottoa ja osallistumista. Mitä kyllä saisi tehostaa on hakemusten käsittelynopeutta ja fuskaajien maasta karkoitusta.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Luonto ei ole muotoonsa valettu.
        Luonnon on tarkoitus muuttua.
        Joko ilmaston, eläinten(ihminen) vaikutuksesta.
        Ihminen on luontoonkin nähden ykkös-asia.
        Luonnon on mukauduttava vähintään niissä rajoissa minkä ihminen näkee/kykenee hyväksi.
        Jos maa kaipaa työtä ja toimeentuloa on luonto kakkonen.
        Oli sitten kyseessä kaivos, mäti-lypsämö, kana-nahoittamo, mylly tahi meijeri.
        Maisemana luonto alkaa olla tarpeeton.
        Kaikki on jo valo-kuvina.

        3-D lasit yleistyvät, paranevat, alkavat haista ja maistua.
        Lapsuuteen ei voi vanha tietenkään palata, koska silloin ei kuvaajia lennellyt/autoillut pitkin maita ja mantuja.
        Kannustakaamme siis nuorisoa käyttämään luontoamme täysillä hyväksi.
        Heillekin kuuluu oikeus luoda myös taloudellinen tulevaisuus.
        Ei pelkästään Lehmi-haka.
        Eikä suloisille Vuonille iki-oma karsina.

        H.

        Hunksille vähän Linkolaa: "luonnon edessä ihminen ei vaadi mitään, hän pyytää, lakki kädessä ja polvillaan".
        Isot luonnonkatastrofit näyttävät kyllä ihmiselle hänen pienuutensa ja vaikka hän on mestari luikertelmaan kaikesta vastuusta niiden osalta, ei hän niitä pysty estämään. Ihmisen hybris, ylimielisyys, kostautuu ennemmin tai myöhemmin.
        Olen aikaisemminkin sanonut, että " työ" tulisi arvottaa uudelleen.
        Nähdä se luonnontalouden kannalta. Onko mitään mieltä tarpeettomassa kuluttamisessa ? Materiaalien haaskauksessa, kaatopaikkojen täyttymisessä ? Kannattaako tuhota elinoloja, tulevien sukupolvien pääomaa, tuottamalla hyödykkeitä joita ilmankin pärjää, viihdyttää itseään kipaisemalla viikonloppumatkalla Pariisissa, "kun lennot on niin halpoja" jne...
        Vaikka entiseen paluu olisi mahdotonta, menetetyn elämänmuodon kunnioitus tulisi säilyttää, nähdä mitä hyvää siinä oli, miten se meitä palveli ja mikä osa siitä toimisi vielä tänäkin päivänä.


      • demeter1 kirjoitti:

        Hunksille vähän Linkolaa: "luonnon edessä ihminen ei vaadi mitään, hän pyytää, lakki kädessä ja polvillaan".
        Isot luonnonkatastrofit näyttävät kyllä ihmiselle hänen pienuutensa ja vaikka hän on mestari luikertelmaan kaikesta vastuusta niiden osalta, ei hän niitä pysty estämään. Ihmisen hybris, ylimielisyys, kostautuu ennemmin tai myöhemmin.
        Olen aikaisemminkin sanonut, että " työ" tulisi arvottaa uudelleen.
        Nähdä se luonnontalouden kannalta. Onko mitään mieltä tarpeettomassa kuluttamisessa ? Materiaalien haaskauksessa, kaatopaikkojen täyttymisessä ? Kannattaako tuhota elinoloja, tulevien sukupolvien pääomaa, tuottamalla hyödykkeitä joita ilmankin pärjää, viihdyttää itseään kipaisemalla viikonloppumatkalla Pariisissa, "kun lennot on niin halpoja" jne...
        Vaikka entiseen paluu olisi mahdotonta, menetetyn elämänmuodon kunnioitus tulisi säilyttää, nähdä mitä hyvää siinä oli, miten se meitä palveli ja mikä osa siitä toimisi vielä tänäkin päivänä.

        "demeter1"

        Linkola on puoli-kuollut vanha mies, mies, joka eli unelmaansa.
        Nyky-aikaan ei hänellä enää ollut asiaa.
        -
        Kuten jo kirjoitin, ihminen tekee mitä kykenee.
        Luonto tekee mitä haluaa.
        Selkeitä perus-asioita joista ei voi fiksusti aikuinen jankuttaa.
        Lapset kyllä voivat.
        -
        Sinä ja minä olemme ikä-luokkaa joka voisi luonnosta jo vaieta.
        Meidän tehtävämme on opastaa lapsillemme tulevaisuus.
        Huomaa että ilman meitäkin, lapsemme ottavat sen mitä tarvitsevat.
        -
        Mitään syytä ei ole kunnioittaa mennyttä elämää, menneitä ihmisiä.
        Menneisyys ei muuta yhtään mitään.
        -
        Korkeintaan voisi kuvitella että minä muutan tulevaisuutta.
        Vihjaten nuorisollemme miten myös voi tunteitaan osoittaa valitulleen.
        -
        Riimillä ja musalla :)
        Minä kun en runoile.
        Turhiakaan.
        -
        Enenpää en jaarittele tästä aiheesta.
        On niin tolkuttoman vanhaa jankutusta.

        H.


    • Eikö ole tutkittu kaikkien ihmisten olevan lähtöisin yhden ja saman pensaan juurelta Afrikasta.

      • Jo.vain

        Minkä pensaan !


      • Mitä niitä pensaita nyt siellä kasvaa, joku orjantappura ehkä.


    • se-sisäsiittoinen

      Luin meidän paikallislehdestä ilmeisesti saman jutun, koska Lännen-Media toimittaa sitä.

      Arvasin, että saat "kuraa niskaasi", kun aloitit aiheen siitä, mutta itse olen/olin myös yllättynyt, että Itä- ja Länsi suomi on niin erilaisia geeneiltään. Mielenkiintoista oli myös kielen kehitys, kun Raumalaiset eivät ymmärtäneet oliko Iittiläisiä, mutta Itä-suomea kuitenkin.

      Minulla on serkkuni kirja, jossa hän kertoo (toki laajan tutkimukseen perustuen)sukumme tarinaa ja niiden alkulähteitä. Kasakat sinne ovat tulleet aluksi hevosillaan j.n.e ,mutta kovin sisä`siittoiseksi on jääneet ne seudut esivanhempien aikaan.

      Tietenkin se on ymmärrettävää, sillä ei sieltä lähdetty silloin autoilla mihinkään "pilluralliin", vaan saman kylän tyttö, korkeintaa naapuri pitäjästä, mikäli sattui saamaan, mutta oli minunkin nuoruudessa vielä kovat skabat poikien välillä, jos naapuri kylän poika yritti "omia" tyttöjä tansitella liikaa.

      Oman kylän pojan kanssa itsekin avioiduin, vaikka ikäeroa on, mutta rakkaus sinne kotiseudulle sai meidät yhteen, sillä oli se silloin helpoituskin, että ei tarvinnut taistella lähdemmekö Pohjanmaalle, vai "kotiin Karjalaan". Meillä on siis sukulaisia molemmin puolin ristiinrastiin ja toisaalta koko se seutukunta on sukua, eikä tarvitse kiertää edes sitä "väärää koivua", josta on sanonta.

      ps. minä en ymmärrä tuota joidenkin kärkästä kirjoittelua sinua kohtaan. Onneksi oma lapseni (50), joka on asunut ulkomailla 30-vuotta, ei kirjoittele tänne. Voisin vielä lisätä, että täällä niin inhottu ruotsinkieli oli ainakin hänelle kullanarvoinen "omaisuus", siis työn saannissa.

      • ö-Öö

        Sisäsiittoisuudesta.

        Kyllähän siihen taipumusta aikoinaan ollut. Naimakauppoja tehty rahan takia. Pöndellä kateltu puolisoita hehtaarimäärien perusteella jne. Ulkopuolisia tukkijätkiä harvoin onnistanut päästä tilallisen tyttären kanssa naimisiin.

        Sitten just toi välimatka-asia. Miettii vähänkään. Talvella sadan asteen pakkasessa päreen valossa uuninpankolla makoillessa alkaa tekeen mieli pillua. Joopa, ihan varmasti lähdet hiihtelemään susien keskelle naapuripitäjään vonkuureissulle. Paljon helpompi mennä naapurin tyttären kammarin akkunan alle raapimaan.

        Lisääntyminen ja geeniperimän johtuvat hyvin pitkälle ihan käytännön asioista, ei niinkään rodunjalostuksesta.

        =DW=


      • se-sisäsiitoiduudesta

        "Lisääntyminen ja geeniperimän johtuvat hyvin pitkälle ihan käytännön asioista, ei niinkään rodunjalostuksesta."

        Harvoin olen kanssasi samaa mieltä mutta nyt oikein nauratti, koska mihinkäs eskimot meni naimaan ja mikä mahdollisuus oli näillä "lestaadeilla", kuin naida omiaan, koska synnin sai anteeksi rukouksella, mutta mahdollisen tulevan lapsen kohtalo olikin kohtalokas useinkin, ... niin....juttuihin tukeutuva, jota ovat vain juoruja.


    • evakkonakotullut

      On aika ampua sanansaattaja, joka lentää matalalla ja väärän maan yllä aliarvioiden sen maan kansalaisia.

      Venakkopropagandaa.

    • Huomenta täältä Dalajoen alajuoksulta. Aurinko paistaa ja viime yönä kuuntelin kun Sinisalo luki Linnan tekstiä ja kertoi Lapuan liikkeestä ja mitä siitä seurasi Pentinkulmalla.
      Minä tapani mukaan heti guuglettaan juttuja joista en niin kauheasti tiedä. Tuo SW:n artikkeli ei nyt ollut ihan sama, mutta käsitteli kuitenkin hevosen merkitystä kansanryhmien liikehdinnässä ja tuosta ns. Genghis Khan- geeniperimästä Euroopassa olinkin lukenut aikaisemmin. Antropologia on kiinnostava aihe.
      ***
      Tää artikkeli olisi ollut aivan ok, ei herättäisi edes suurta polemiikkia, jos sen olisi nostanut palstalle kuka muu tahansa, nikillinen tai nikitön. Kiinnostavaa tutkimusta suomalaisuudesta ja mikä meistä tekee suomalaisen ja mikä onmeille ainutlaatuista ja muista kansakunnista poikkeavaa. Asiahan on kiinnostanut minua jo pitkään.
      ***
      Demeterille ja korppikselle:
      ei minulla mitään agendaa. En ole nyt kenenkään asialla ja itsekin toivoisin että tuo pakolaistragedia kumiveneissä Välimeren yli loppuisi jollain tolkun keinolla. Artikkelin näin FB-sivullani juuri em. ryhmässä ja luettuani ajattelin asettaa sen keskusteluun tänne ja se revittiin heti alas joka tietenkin sen verran sisuunnutti minua että laitoin sen uudelleen.
      ***
      Olemme nuori kansa ja kielemme on nuori kieli. Heimomme ja murteemme ovat tosin vanhoja ja on monta tekijää mitkä ovat hitsanneet ja sulattaneet eri geeniperimistä ja murteista yhtenäisen, mutta ei monoliittisen kansan ja oman, vaan ei millekään maan kolkalle luonnollisen kielen. Nyt tiedän myös muksi Varsinasi-Suomi on nimeltään juuri se: ainoastaan lounaisnurkan asukkaat kutsuivat itseään suomalaisiksi. Muut olivat, hämäläisiä, pohjalaisia, savolaisia, karjalaisia. (Opetan tässä VAIN itseäni).
      Tekijät ovat monet mutta Euroopan sodat, geopoliittinen asemamamme, suurvaltojen keskenäiset sopimukset ja oma kansallisaatteemme synnyttivät yhtenäisen kansan hyvinkin erilaisista heimoista. Mikään staattinen monoliitti emme kansana ole nytkään vaan evoluutio on voima jota eivät pysäytä pahimmatkaan sen vastustajat.

    • Jatkuu....
      "Sitten on kieli. Suomalaisten alkuperää voi hahmottaa myös kielitieteen keinoin.
      - Kieli antaa käsitteet, joilla hahmotamme maailmaa. Identiteettimme kytkeytyy kieleen. Se muokkaa meistä meidät, tuumaa kollegiumtutkija ja dosentti Janne Saarikivi Helsingin yliopistosta.
      - Ilman suomen kieltä suomalaisuutta ei olisi olemassa ainakaan sellaisena kuin se nyt on.
      Suomi on suomalais-ugrilainen tai uralilainen kieli. Sen kaukaiset juuret voidaan paikantaa Keski-Venäjälle ja Länsi-Siperiaan.
      Näille maille kielet levisivät Saarikiven mukaan kolmessa aallossa ajanlaskumme alkupuolella, todennäköisesti ennen kristinuskon leviämistä. Sitä ennen Suomessa puhuttiin tuntemattomia kieliä. Niistä emme tiedä mitään.
      - Ensimmäinen aalto oli saamelaispohjainen. Suomi saamelaistui. Täällä puhuttiin saamelaiskieliä. Vielä 1500-luvulla niiden puhujia oli suurimmassa osassa maata eli ainakin Keski-Suomessa, Savossa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa. Vähitellen nuo seudut sitten talonpoikaistuivat. Tuli vakituista asutusta.
      Kaksi muuta kieliaaltoa olivat itämerensuomalaisia. Toinen niistä tuli Virosta läntiseen Suomeen ja toinen Karjalankannaksen sekä Äänisenkannaksen kautta Savo-Karjalaan.
      - Kummankin pohjana oli kantasuomi, jota ei koskaan puhuttu Suomessa. Sitä puhuttiin Inkerinmaalla, Virossa ja kenties etelämpänäkin, Väinäjoella saakka.
      Maahanmuuttajien kielet olivat kantasuomen tytärkieliä. Saarikivi arvelee niiden olleen keskenään suurin piirtein yhtä erilaisia kuin latinan tytärkielet ranska, italia ja espanja."

    • Yhtenäinen kieli tuottaa yhtenäisen mielen. Näin ajattelivat suomalaisuuden lipunkantajat, jotka ryhtyivät 1800-luvun nationalismin koitteessa luomaan ja tuomaan kansalle yleiskieltä, jota kaikki puhuisivat ja ymmärtäisivät. Sitä varten tarvittiin kattava koululaitos.
      Varhainen lähtökohta oli 1500-luvun Turku. Turun seutu oli Varsinais-Suomea. Ainoat itseään suomalaisina pitäneet ihmiset asuivat siellä. Muualla oltiin vaikkapa savolaisia tai hämäläisiä.
      - Kaikki oppineet vaikuttivat Turussa, ja kaikki papit koulutettiin Turussa. Siksi suomea alettiin kirjoittaa 500 vuotta sitten nimenomaan siellä, Janne Saarikivi muistuttaa.
      - Sitä suomea tavalliset ihmiset eivät kuitenkaan ymmärtäneet. Siksi myöhemmin tuli tarve mukauttaa kieltä.
      Itäiset vaikutteet pääsivät kielen luomisessa niskan päälle 1800-luvun kansallishuumassa. Se oli mitä suurimmassa määrin Kalevala -buumin ja karjalaisen kansanrunouden ihannoinnin ansiota.
      Eturintamassa uuden suomen asiaa ajoivat tunnettu Elias Lönnrot, vähemmän tunnettu Daniel Europaeus ja vähän tunnettu Wolmar Schildt. Hän oli jyväskyläläinen suomalaisuusmies, jonka missiona oli saada maahan suomenkielinen oppikoulu.
      Sitten oli juvalainen Carl Axel Gottlund, kirjailija ja Helsingin yliopiston suomen kielen lehtori.
      - Gottlund kannatti kirjakielen kehittämisessä itämurteita, erityisesti savoa, ja oli sikäli radikaali anarkisti, että hänen mielestään kieltä olisi pitänyt kirjoittaa niin kuin sitä puhuttiin. Hän jäi kuitenkin tappiolle, Saarikivi toteaa.
      - Lopulta yleiskielestä tuli tarkasti modifioitu kirjakieli, kombinaatio, joka ei ole kenenkään äidinkieli. Se on meille kaikille vieras kieli.
      Saarikiven mukaan kyse on samankaltaisesta poliittisesta rakennelmasta kuin suomalaisuuden määrittelyssä.
      - Suomen nykyinen väestö on historiallista sattumaa. Olemme sattumalta samassa maassa asuva kokoelma itämerensuomalaisia kieliä puhuvia heimoja. Esimerkiksi karjalaisia ja inkeriläisiä tähän väestöön ei lueta. Siinäkin on kyse politiikasta. Näin on vain päätetty.

      • New-age

        Itä-Suomen yliopistossa on tutkittu myös.
        Vrt. Islanti ja Sardinia esim.
        19.8.2016 löytyy aloitus.
        Valottaisiko yhtään lisää?


      • New-age kirjoitti:

        Itä-Suomen yliopistossa on tutkittu myös.
        Vrt. Islanti ja Sardinia esim.
        19.8.2016 löytyy aloitus.
        Valottaisiko yhtään lisää?

        Laitatko linkin?


      • allamol

        karjalaiset ja inkriläiset luetaan suomalaisiksi


    • niiiinläpinäkyvää

      En jaksanut/ehdi lukea koko ketjua, mutta kommentoin silti.
      Kun sain faceen linkin kyseiseen kirjoitukseen olin aivan varma että Paloma tulee tekemään tästä aloituksen. On jotenkin surkuhupaisaa kuinka hän yrittää jatkuvasti saada eripuraa aikaan suomalaisuudestamme. Se että olemme monienkansojen tilkkutäkki on mielestäni vain positiivista, emme kärsi degeneraatiosta niin kuin monet muut kansat.
      Kun kolme polvea on syntynyt Suomessa ja elänyt suomalaisena, voi heitä jo kutsua suomalaisisksi.
      Palaan iltasella katsomaan paljonko eripuraa hän on saanut taas aikaan.

      • jaha tellukkakin on herännyt....
        minunkin mielestäni on ihan positiivista että olemme tilkkutäkki. Jotkut vaan ovat yrittäneet täällä syöttää pajunköyttä että Suomi olisi ollut ja 10 000 e. Kr. vahva ja rauhallinen, yhtenäinen runoilijakansa jonka ruotsalaisten sotaretket hävittivät.


      • olette
        Paloma.se.co kirjoitti:

        jaha tellukkakin on herännyt....
        minunkin mielestäni on ihan positiivista että olemme tilkkutäkki. Jotkut vaan ovat yrittäneet täällä syöttää pajunköyttä että Suomi olisi ollut ja 10 000 e. Kr. vahva ja rauhallinen, yhtenäinen runoilijakansa jonka ruotsalaisten sotaretket hävittivät.

        olemme?
        oletko Suomen kansalainen?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        jaha tellukkakin on herännyt....
        minunkin mielestäni on ihan positiivista että olemme tilkkutäkki. Jotkut vaan ovat yrittäneet täällä syöttää pajunköyttä että Suomi olisi ollut ja 10 000 e. Kr. vahva ja rauhallinen, yhtenäinen runoilijakansa jonka ruotsalaisten sotaretket hävittivät.

        Missäköhän näit minun nikkini, vai arvasitko muuten, että puolenpäivän aikaan aina herään? Tai eihän tuo mainitsemasi minun taida ollakaan, koska on pienellä alkukirjaimella. Minun nikkini on erisnimi ja isolla ...

        Kuulun siihen samaan vihjailemaasi huippusalaiseen suljettuun Ruotsin suomalaiset ryhmään facella kuin sinäkin ja yli 5000 muuta ja mihin voi liittyä kuka vaan haluaa. Sen verran varmaan jokainen on käynyt Ruotsissa, että on oikeutettu liittymään siihen.

        En huomannut sinun kommentoivan aiheeseen siellä mitään. Miksiköhän, vaikka aihe vaikuttaa olevan noin lähellä sydäntäsi.
        En kommentoinut minäkään, mutta syystä siitä, että ei kiinnosta pätkääkään historiani muuten kuin muutama sataa vuotta taaksepäin ja tieto siitä, että olen suomalainen ja suomalaiseksi itseni tunnen niinkuin lapsenikin.

        Sinulle russkivihaajana saattaa olla puremista siinä, että olet itsekin geeniperimältäsi russki ja lapsesi puoliksi blatteja. Mutta se on sinun ongelmasi. Itke sinä yksinään sitä.


      • ha-ha

        -haha-haha-hahah


      • Tellukka kirjoitti:

        Missäköhän näit minun nikkini, vai arvasitko muuten, että puolenpäivän aikaan aina herään? Tai eihän tuo mainitsemasi minun taida ollakaan, koska on pienellä alkukirjaimella. Minun nikkini on erisnimi ja isolla ...

        Kuulun siihen samaan vihjailemaasi huippusalaiseen suljettuun Ruotsin suomalaiset ryhmään facella kuin sinäkin ja yli 5000 muuta ja mihin voi liittyä kuka vaan haluaa. Sen verran varmaan jokainen on käynyt Ruotsissa, että on oikeutettu liittymään siihen.

        En huomannut sinun kommentoivan aiheeseen siellä mitään. Miksiköhän, vaikka aihe vaikuttaa olevan noin lähellä sydäntäsi.
        En kommentoinut minäkään, mutta syystä siitä, että ei kiinnosta pätkääkään historiani muuten kuin muutama sataa vuotta taaksepäin ja tieto siitä, että olen suomalainen ja suomalaiseksi itseni tunnen niinkuin lapsenikin.

        Sinulle russkivihaajana saattaa olla puremista siinä, että olet itsekin geeniperimältäsi russki ja lapsesi puoliksi blatteja. Mutta se on sinun ongelmasi. Itke sinä yksinään sitä.

        jahas, päätiti siis kirjautua?
        Minulla ei ole mitään puremista mistään. Olen hunkszin määritelmän mukaan KANTAsuomalainen (olen tehnyt sukututkimusta ja katsellut luovutetun Karjalan kirkonkirjoja 1700-luvun alkupuolelle saakka, ja yhtään ei-suomalaista ei ole löytynyt.
        Lapseni ovat täysblatteja. Ylpeitä sukujuuristaan ja ei heitä haittaa pätkääkään että vain osa sukujuurista johtaa itäsuomalaisiin metsiin :))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        jahas, päätiti siis kirjautua?
        Minulla ei ole mitään puremista mistään. Olen hunkszin määritelmän mukaan KANTAsuomalainen (olen tehnyt sukututkimusta ja katsellut luovutetun Karjalan kirkonkirjoja 1700-luvun alkupuolelle saakka, ja yhtään ei-suomalaista ei ole löytynyt.
        Lapseni ovat täysblatteja. Ylpeitä sukujuuristaan ja ei heitä haittaa pätkääkään että vain osa sukujuurista johtaa itäsuomalaisiin metsiin :))

        Olen ollut kirjautuneena yhteen menoon siitä saakka, kun peukutussysteemi alkoi. Kuinka minä muuten pystyisin itseäni peukuttamaan?

        2017-12-16 lähtien olen kirjoittanut vain tällä rekatullani. Jos muulla nikillä minua näet tai silläkään ennen käyttämälläni puskanikillä, niin oman pääsi näkyjä näet.

        Jos lasten toinen vanhemmista on russkisuomalainen "elovena", tai niinkuin blatet sanovat "potatis", ja toinen on blatte, niin he ovat puoliksi blatteja ja puoliksi potatteja.


      • Tellukka kirjoitti:

        Olen ollut kirjautuneena yhteen menoon siitä saakka, kun peukutussysteemi alkoi. Kuinka minä muuten pystyisin itseäni peukuttamaan?

        2017-12-16 lähtien olen kirjoittanut vain tällä rekatullani. Jos muulla nikillä minua näet tai silläkään ennen käyttämälläni puskanikillä, niin oman pääsi näkyjä näet.

        Jos lasten toinen vanhemmista on russkisuomalainen "elovena", tai niinkuin blatet sanovat "potatis", ja toinen on blatte, niin he ovat puoliksi blatteja ja puoliksi potatteja.

        Siis eipä mennä jo aikaansa edelle.
        2017-02-16 lähtien ...


      • Tellukka kirjoitti:

        Olen ollut kirjautuneena yhteen menoon siitä saakka, kun peukutussysteemi alkoi. Kuinka minä muuten pystyisin itseäni peukuttamaan?

        2017-12-16 lähtien olen kirjoittanut vain tällä rekatullani. Jos muulla nikillä minua näet tai silläkään ennen käyttämälläni puskanikillä, niin oman pääsi näkyjä näet.

        Jos lasten toinen vanhemmista on russkisuomalainen "elovena", tai niinkuin blatet sanovat "potatis", ja toinen on blatte, niin he ovat puoliksi blatteja ja puoliksi potatteja.

        Myönnän että osaat nämä ihmisten nimittelyt ja pilkkaamiset paremmin kuin minä. Minua ei ole koskaan nimitelty eikä lapsenikaan ole olleet syrjinnän kohteena.


      • Minä en koe, että aloittajan Suomi-kiinnostuksessa olisi kyse eripuran hakemisesta, "niiinläpinäkyvää", enkä edes "suvakkipropagandasta", vaikka siitä itse vähän vitsailin.
        Pikemminkin ihmettelen miten herkkähipiäisiä ollaan tuon Suomi-tarkastelun kanssa.
        Eikö kansallinen identiteettimme olekaan vahva, kun sen horjuttaminen on noin helppoa ? Siis, että joku koki tämäkin aloituksen suomalaisuutta väheksyvänä ellei suorastaan mitätöivänä.
        Jos muualla asunut ja/tai parhaillaan asuva, esittää havaintojaan Suomesta, eikö se voi osoittaa myös kiinnostusta ja isänmaallisuutta ? Eikä perusteltu kritiikki suomalaisuuden arvoa alenna.
        Olisi kai outoa, ellei muualla asunut/asuva katselisi Suomea hiukan toisin silmin ja huomaisi sellaista, mille itse saattaa olla sokea. Ja tietysti myös toisinpäin. Mutta kai tällaista havaintojen jakamista kutsutaan vuorovaikutukseksi..)) Vai miten ?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Myönnän että osaat nämä ihmisten nimittelyt ja pilkkaamiset paremmin kuin minä. Minua ei ole koskaan nimitelty eikä lapsenikaan ole olleet syrjinnän kohteena.

        Nimittelyt? Arvaas mistä olen nuo sanat oppinut?

        Blatet sanovat itse itseään ylpeinä blateiksi eroituksena siihen, etteivät ole tätä halveksittavaa Pohjois-Eurooppalaista (pottumuusinvalkoista) alkuperää.
        Pidän itselläni oikeuden käyttää heidän murrettaan.


    • Merestä on ihminen tullut alkuaan.

    • Heikottaako.historia

      Netistä löytyy aiheeseen liittyvää vaikka kuinka paljon, radio areenasta löytyy myös aiheesta tuntitolkulla, loppuen lopuksi jo 1000 vuoden takaiset alkaa olla hämärän peitossa ja siitä taaksepäin menee spekuloinniksi mutta kummiskin kaikki juontaa jostain.

    • On toisinaan surullista kuinka vanhat ihmiset menevät halpaan.
      Keskusteluahan käytiin joku aika sitten, kuinka ihmiset oppivat elämäsasään näyttelemään jo lapsesta alkaen.
      Etenkin ulko-mailla.
      Korppiskin :)
      Taitaa olla turha luetella kun näyttelee ja kuka uskoo :)
      -
      Jos on seurannut sarjaa nimeltä Oddasat, on huomannut ohjelman pyörivän saman asian ympärillä.
      Juontajana on usein aika runsas-muotoinen Aikio.
      Buorre paivi! Suomen hallitus ei vieläkään ole myöntänyt Saamelaisille heille kuuluvia, iki-aikaisia oikeuksiaan...
      Suomma on aikeissa käyttää Saammi-maata läpi-kulkiessaan kaivoksille ja Barentsin-merelle.
      Ilmaiseksi!!!
      -
      Muistakaa siis että samasta syystä Paloma jauhaa täällä tarkoituksellisilla uutisillaan.
      Olen Suomalainen yhy! Olen, Olen, Olen!!
      Vaikka ei hän enää ole.
      Pahainen peese-aukinen Colombia-kuriiri, jonka oli pakko muuttaa Ruotsiin.

      H.

      • ...elämässään...

        H.


      • Sarjan viimeisessä jaksossa House.......


      • Jos minua et myönnä suomalaiseksi siksi että olen muuttanut Ruotsiin, niin silloin sinun on myönnettävä kaikki Suomeen muuttaneet ensimmäisen ja toisen polven blatet suomalaisiksi ilman Suomen kansalaisuuttakin.

        Joko tai.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Sarjan viimeisessä jaksossa House.......

        "Paloma.se.co"

        Rouva on nyt hyvin varovainen.
        Tarvittaessa, toistan tarvittaessa, minä kyllä löydän jostain hellan.
        Muu tarvittava minulla jo onkin :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Rouva on nyt hyvin varovainen.
        Tarvittaessa, toistan tarvittaessa, minä kyllä löydän jostain hellan.
        Muu tarvittava minulla jo onkin :)

        H.

        House
        a) kuolee
        b) jää eloon
        c) rakastuu Shakiraan
        d) saa Nobelin lääketieteen palkinnon
        e)jotain muuta
        :)


      • helppotodeta
        Tellukka kirjoitti:

        Jos minua et myönnä suomalaiseksi siksi että olen muuttanut Ruotsiin, niin silloin sinun on myönnettävä kaikki Suomeen muuttaneet ensimmäisen ja toisen polven blatet suomalaisiksi ilman Suomen kansalaisuuttakin.

        Joko tai.

        Minkä maan kansalainen olet? Jos ole hylännyt Suomen kansalaisuuden hankkiaksesi enemmän mieluisan Ruotsin kansalaisuuden, niin silloin et ole enää suomalainen. Jos taas olet edelleen Suomen kansalainen ja juuresi ovat kolmessassa polvessa Suomessa syntyneitä niin toki olet edelleen suomalainen.


      • helppotodeta kirjoitti:

        Minkä maan kansalainen olet? Jos ole hylännyt Suomen kansalaisuuden hankkiaksesi enemmän mieluisan Ruotsin kansalaisuuden, niin silloin et ole enää suomalainen. Jos taas olet edelleen Suomen kansalainen ja juuresi ovat kolmessassa polvessa Suomessa syntyneitä niin toki olet edelleen suomalainen.

        Suomen kansalainen niinkuin lapsenikin ovat (tosin kaksoiskansalaisia käytännön syistä). Kaikilla meillä on juuret Suomessa (myös lapsillani isänsäkin puolelta) kauempaakin kuin kolmannen polven takaa. Aika kauaksi saa mennä, että isäni juuret johtavat takaisin Ruotsiin jonkun sukulaiseni sukututkimuksen mukaan.

        Itse tiedän varmaksi juuriani vain muutaman sukupolven taaksepäin vanhempieni kertoman mukaan ja niitä sukujuuria löytyy ympäri Suomea laidasta laitaan vaikka vanhempani ovat syntyneet Karjalassa; Sortavala ja Viipuri. Sepä minulle riittääkin tietääkseni kuka olen. Ihana sekoitus keski-suomalaista, pohjanmaalaista, savolaista, kainuulaista, hämäläistä, karjalaista ... Itse olen syntynyt Keski-Suomessa Päijänteen saaressa tätini vinttikammarissa. Itse en sitä tarkalleen muista, mutta olen kuullut kerrottavan.

        Ja nyt olen täällä ja tänne kai kuolenkin ...


      • New-age
        Paloma.se.co kirjoitti:

        House
        a) kuolee
        b) jää eloon
        c) rakastuu Shakiraan
        d) saa Nobelin lääketieteen palkinnon
        e)jotain muuta
        :)

        Paloma 19.8.2016 on tätä sivuavaa kirjoittelua tutkimuksista HS:ssa.
        Yritin linkittää, mutta en saanut siirrettyä tai se on toi poisto tuolla yllä.


      • New-age kirjoitti:

        Paloma 19.8.2016 on tätä sivuavaa kirjoittelua tutkimuksista HS:ssa.
        Yritin linkittää, mutta en saanut siirrettyä tai se on toi poisto tuolla yllä.

        Kyllä se siinä jo kävi, mutta taitaa olla aloittajalle niin arkoja muutkin vasta-argumentit, että poistattaa asiattomina.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se siinä jo kävi, mutta taitaa olla aloittajalle niin arkoja muutkin vasta-argumentit, että poistattaa asiattomina.

        En ole poistattanut mitään.
        Minusta olisi hyvä kun niitä ei poistettaisi että kaikki muutkin näkevät millä tasolla täällä keskustelu menee.
        New-age:lle:
        kiitos linkistä. Ehdin vilkaista sitä ennenkuin joku taulapää poistatti.


      • Nyt.riitti

        Lopeta jo Paloma!


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole poistattanut mitään.
        Minusta olisi hyvä kun niitä ei poistettaisi että kaikki muutkin näkevät millä tasolla täällä keskustelu menee.
        New-age:lle:
        kiitos linkistä. Ehdin vilkaista sitä ennenkuin joku taulapää poistatti.

        Minustakin on ikävää, että korkeatasoisimpia kommentteja poistetaan.


      • heheheheeeeeee
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole poistattanut mitään.
        Minusta olisi hyvä kun niitä ei poistettaisi että kaikki muutkin näkevät millä tasolla täällä keskustelu menee.
        New-age:lle:
        kiitos linkistä. Ehdin vilkaista sitä ennenkuin joku taulapää poistatti.

        Kuka Paloma.se.co sua esti keskustelemasta siinä facebook-ryhmässä, jossa tämä artikkeli julkaistiin. Voit edelleen mennä faceen keskustelemaan muttet uskalla siellä kertoa mielipiteitäsi. Täällä suomi24:ssä vain uskallat riitaa haastaa.
        Facebookin Lapin Kansa-lehden sivulla on kommenteissa huomattu Ilari Tapion juttu propagandaksi avointen rajojen puolesta.


    • heheheheeeeeee

      Täyttä soopaa trollilta.
      Kirjoittanut Ilari Tapio. Lännen Median journalisti. Ei ole journalistilla mitään meriittiä eikä koulutusta tämänlaatuiseen tutkimukseen. Ei näy lähdetietoja kuten oikeassa tutkimuksessa on aina.
      https://fi.linkedin.com/in/ilari-tapio-7940334
      Tuo teksti on täyttä soopaa. Sillä ei ole mitään tekemistä oikean tutkimuksen kanssa.
      Herää epäilys trollitehtaan tekosista. Tarkoituksena vähätellä ja halveksia Suomen kansaa. Ja tarkoituksena saada hajaanusta. Trolli asialla.

      • pakko-olla-väärässä

        Ei voi mitenkään olla, Paloma käyttää AINA ja vaan luotettavia lähteitä ja linkkejä!


    • Paloma-on-trollaaja

      Paloma on naispuolinen Sven Tuuva.

      Täyttä soopaa trollilta.
      Kirjoittanut Ilari Tapio. Lännen Median journalisti. Ei ole journalistilla mitään meriittiä eikä koulutusta tämänlaatuiseen tutkimukseen. Ei näy lähdetietoja kuten oikeassa tutkimuksessa on aina.
      Tuo teksti on täyttä soopaa. Sillä ei ole mitään tekemistä oikean tutkimuksen kanssa.
      Herää epäilys trollitehtaan tekosista. Tarkoituksena vähätellä ja halveksia Suomen kansaa. Ja tarkoituksena saada hajaanusta. Trolli asialla.

      • Niiku.olisikaan

        Kuka kieltää häntä esittäytymästä asiantuntijaksi alalla kuin alalalla kun käyttää apuna Wikiä ja näppäimistöä ja pätemisen halua.


    • New-age

      Mut tarvitseeko koko aloitusta ottaa niin älyttömän vakavasti.
      Itse olen coctail länttä ja itää. Mitäs tuosta. Kaunis ilma tänään ja toivottavasti huomennakin.

      • Pakkomiellekö.Palomalla

        Hän haluaa hävittää / mitätöidä suomalaiset.

        ja itse on niin täys pätemisenhalua, että kohta käy kuin sammakolle, mahansa halkee!


    • Ampumallako-

      eikö jotain muuta keinoa olisi? Olisi mukavampi olla ilman jatkuvaa trollausta ja erimielisyyttä.

    • Hyvä.kysymys

      Mistä-kumpuaa

      tuon "Paloman" loppumaton viha suomalaisia kohtaan. Hänen pakkomielteensä alkaa jo ärsyttää.

      Kaikissa_kansoissa_sama kirjoitti:

      Tällä samalla perusteella oikein mitään kansaa ei ole.

      On vain samalla alueella samantapaista kieltä puhuvia samoja reittejä kulkeneita heimoja.

      Sama se, jos ovat matkan varrella vähän sekoittuneetkin.

      Ihan noin on asia.

      4

      • "Mistä-kumpuaa

        tuon "Paloman" loppumaton viha suomalaisia kohtaan" kysyy edellinen hajanimimerkki.
        Vastaus: korviesi välistä :)) Käy kysymässä psykiatriltasi mistä kumpuavat "äänet" korviesi välissä. En voi sinua auttaa.


      • Paloma-on

        ilkeäkin vielä

        kiusattuaan jo pitkään muutenkin..


    • Dilledalle

      Hyvä uutinen, ettei olla niin sisäsiittoista sakkia, kun on aikaisemmin annettu ymmärtää. Että ero suomalaisten välillä suurempaa kuin osan eurooppalaisia kesken. Sitäpaitsi ollaan kaikki Afrikasta peräisin, enpä olisi huolissani koko asiasta. Aivan ei ole mitään yhtenäistä suomalaista geeniperimää. Hesarissa oli samasta asiasta juttu.

    • Nimetön
      Kommentaattori 12:01 kirjoittaa: ”Olisi kiva tietää mikä on tämän jutun tarkoitus, onko kyseessä trollaus vai vain kansallisuuksien vähättely. Totuuksia osa totuuksia napattuna sieltä täältä asiayhteydestä irroitettuna ja myös vääriä päätelmiä.” Minusta olisi kiva tietää, mitä kommentoija tuolla tarkoittaa: mikä tässä on trollausta, mitkä ovat asiayhteydestään irrotettuja osatotuuksia ja mitkä vääriä päätelmiä. Omasta mielestäni juttu perustuu ainakin pääosin siihen, mitä asioista tällä hetkellä tiedetään, mutta eihän tuo varmaan lopullinen totuus ole. Kun asioita tiivistetään, joudutaan väistämättä jättämään pois sellaista, joka voisi olla ymmärtämisen kannalta tärkeää. Jos totuus ei sovi omaan maailmankuvaan voi kirjoittaa niin kuin kommentoija 12:01 kirjoittaa, siis epäilyjä ja väitteitä ilman perusteluja. Nationalismiin kuuluu, että kansakunnalle pitää löytää suuri ja sankarillinen menneisyys ja jos sellaista ei löydy, se pitää keksiä. Siksi totuutta on vaikea hyväksyä.
      Minun mielestäni tämä on lehden parhaita ja harvoja todella sivistäviä juttuja, josta kiitos Ilari Tapiolle. ps. Olen parhaillaan lukemassa suomalaisten arkeologien (Haggrén ym.) suurteosta Muinaisuutemme jäljet, jota suosittelen asiasta kiinnostuneille.

      • Jos.kiinnostaa

        Ei sieltä mitään uutta löydy ainakaan asiaan vihkiintyneelle, itä-suomalaiset ovat lähtöisin varsin pienestä väestöryhmästä jotka kulkeutuivat tänne kaakkois euroopasta, saaden lisäperimää vaelluksella ns. Kantasuomalainen muodostui vasta täällä jne.


      • Täyttä-soopaa-trollilta

        Ei tuo mikään tutkimus ole!

        Täyttä soopaa trollilta.

        Kirjoittanut Ilari Tapio. Lännen Median journalisti.

        Ei ole journalistilla mitään meriittiä eikä koulutusta tämänlaatuiseen tutkimukseen. Ei näy lähdetietoja kuten oikeassa tutkimuksessa on aina.

        Tuo teksti on täyttä soopaa. Sillä ei ole mitään tekemistä oikean tutkimuksen kanssa.

        Herää epäilys trollitehtaan tekosista. Tarkoituksena vähätellä ja halveksia Suomen kansaa. Ja tarkoituksena saada hajaanusta. Trolli asialla.


      • Pro_MV

        Näin on.
        Systemaattinen mokutusjuttu.
        Kaikissa lännen median lehdissä sama satu.
        Myötähäpeä.
        Alas on lehdistö vajonnut.


    • ö-Öö
      • New-age

        Jos ajatellaan tältä kannalta, että ihmiset tekevät sukututkimuksia eli etsivät omaa taustaansa. Luuluenpa, että Suomessa joka kansanopistosta löytyy opetusryhmä. No DNA:ta ei vielä joka tyttö tai poika voi tehdä. Joten itseasiassa, onko alotuksen liitetiedosto
        uutinen. Minusta ei.
        Mielenkiintoisempi uutinen oli, että Ötzin jälkeläisiä on Italiassa,
        pystytty todentamaan juuria.


    • Ränsistynyttä

      Uskaltaisko tilata geenikartan omasta perimästään ja mistähän sen saisi luotettavasti. Ehkä kuitenkin parempi ettei tiedä totuutta vois mennä yöunet lopullisesti. Suomalaisesta geeniperimästä on tähän asti ollut vain kielteistä luettavaa. En tiedä muuttaako tuo juttu lopulta mitään. Esi-isät jotain juoppoja ukrainalaisia tms.

    • geenitestattu

      Kirjoitin pitkästi tietoa geenitesteistä. Se on poistettu. Miksi???

      Joka tapauksessa Suomi on!

      Suomalaiset ovat sukua toisilleen paljon enemmän kuin useimpien muiden valtioiden väestö. Sen suomalaisten keskinäisen sukulaisuuden todistaa juuri geenitesti, joka antaa suomalaiselle kauhean paljon serkkuja. Minulla on geeniserkkuja 2817 ja suomalaisia valtaosa on, idästä ja lännestä, keskeltä ja etelästä ja pohjoisestakin. USAssa asuviakin suomalaisten jälkeläisiä ja skogsfinnareita Ruotsista ja Norjasta.

      • Jepjepja

        Mistä geenitestin voisi tehdä? Ja mitä hyötyä siitä voisi olla. Eli kannattako tehdä?


      • Minäkin olen ihmetellyt näitä poistoja. Asiallisia linkkejä ja kommentteja poistetaan, mutta rienaajat ja asiattomuuksien huutelijat saavat vapaasti riehua. Miksikähän ylläpito/moderaattorit tms. eivät ITSE seuraa keskustelun sääntöjä?


      • geenitestattu

      • Jepjepja

        Osaatko sanoa tietääkseni suomalaisten perimässä on Neandertalilaista perimää mutta ulottuuko perimä Afrikkaan asti on minulle epäselvää? Antaako geenitestit siihen vastauksen? Ja mikä on oma näkemyksesi asiassa?


      • geenitestattu
        Jepjepja kirjoitti:

        Osaatko sanoa tietääkseni suomalaisten perimässä on Neandertalilaista perimää mutta ulottuuko perimä Afrikkaan asti on minulle epäselvää? Antaako geenitestit siihen vastauksen? Ja mikä on oma näkemyksesi asiassa?

        Pitää aina etukäteen miettiä mitä haluaa testillä saada selville. Sitten selvittää vielä, onko se mahdollista ja minkälaisella testillä. DNA-asiantuntijoilta joutuu anelemaan tietoa ja apua alvariinsa ☺

        Mitään itsestä lähtevää ja Afrikkaan asti menevää linjaa ei DNA-testi anna.
        DNA-tutkijat ovat saaneet selville sen, että neandertalilaista perimää on eurooppalaisilla ja aasialaisilla mutta eteläisen Afrikan väestöllä ei ole näitä geenejä. Siitä voi päätellä ihmisen kulkureittiä.

        Olen harkiten ja kysellen asiantuntijoilta tilannut testit. Olen tyytyväinen, kun olen päässyt Y-DNA-testeillä parin esi-isäni isälinjassa ajassa taaksepäin, kun perinteinen sukututkimus kirjallisten lähteiden puuttuessa pysähtyi kuin seinään.
        Sukututkimuksen apuna DNA-testiä käytetään. Ja niin olen itsekin tehnyt.
        Jotain tietoja tässäkin - Dna testaus sukututkimuksen apuna
        https://www.familytreedna.com/groups/white-sea-karelian-families/about/news


      • New-age
        geenitestattu kirjoitti:

        Pitää aina etukäteen miettiä mitä haluaa testillä saada selville. Sitten selvittää vielä, onko se mahdollista ja minkälaisella testillä. DNA-asiantuntijoilta joutuu anelemaan tietoa ja apua alvariinsa ☺

        Mitään itsestä lähtevää ja Afrikkaan asti menevää linjaa ei DNA-testi anna.
        DNA-tutkijat ovat saaneet selville sen, että neandertalilaista perimää on eurooppalaisilla ja aasialaisilla mutta eteläisen Afrikan väestöllä ei ole näitä geenejä. Siitä voi päätellä ihmisen kulkureittiä.

        Olen harkiten ja kysellen asiantuntijoilta tilannut testit. Olen tyytyväinen, kun olen päässyt Y-DNA-testeillä parin esi-isäni isälinjassa ajassa taaksepäin, kun perinteinen sukututkimus kirjallisten lähteiden puuttuessa pysähtyi kuin seinään.
        Sukututkimuksen apuna DNA-testiä käytetään. Ja niin olen itsekin tehnyt.
        Jotain tietoja tässäkin - Dna testaus sukututkimuksen apuna
        https://www.familytreedna.com/groups/white-sea-karelian-families/about/news

        Mielenkiintoista. Kiitti tiedoista.


      • Jepjepja
        geenitestattu kirjoitti:

        Pitää aina etukäteen miettiä mitä haluaa testillä saada selville. Sitten selvittää vielä, onko se mahdollista ja minkälaisella testillä. DNA-asiantuntijoilta joutuu anelemaan tietoa ja apua alvariinsa ☺

        Mitään itsestä lähtevää ja Afrikkaan asti menevää linjaa ei DNA-testi anna.
        DNA-tutkijat ovat saaneet selville sen, että neandertalilaista perimää on eurooppalaisilla ja aasialaisilla mutta eteläisen Afrikan väestöllä ei ole näitä geenejä. Siitä voi päätellä ihmisen kulkureittiä.

        Olen harkiten ja kysellen asiantuntijoilta tilannut testit. Olen tyytyväinen, kun olen päässyt Y-DNA-testeillä parin esi-isäni isälinjassa ajassa taaksepäin, kun perinteinen sukututkimus kirjallisten lähteiden puuttuessa pysähtyi kuin seinään.
        Sukututkimuksen apuna DNA-testiä käytetään. Ja niin olen itsekin tehnyt.
        Jotain tietoja tässäkin - Dna testaus sukututkimuksen apuna
        https://www.familytreedna.com/groups/white-sea-karelian-families/about/news

        Kaikki antamasi linkit ovat mielenkiintoisia. Itseäni kiinnostaa se miten ihminen on maapallolla liikkunut lähtökohtana varhaisimmat lajitoverimme Afrikasta. Kiitos! En näe suomalaisuutta minään omana saarenaan geeniperimämme isossa kuvassa.


    • Kyllä asia on selvä merestä!

      Volgan mutkasta suomalaiset. USA venäjältä ja alas....


      Ungarin kielessä samoja sanoja ja he ovat samanlaisia tunnen monia (ei suomessa)

      Apinat ovat huumeissa tutkimuksissa oli kuka tahansa.

    • heheheheeeeeee
      • TÄYTTÄ_skeidaa

        Todellakin! .... Mitä tahansä skeidaa voidaan sanoa.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      189
      3638
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2892
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2732
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2209
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2017
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1657
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1615
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1568
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1419
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1321
    Aihe