Lauantain Lieksan Lehdessä oli juttua Osulan rakennuksesta ja siinä mainittiin että osa on rakennettu pystyhirrestä. Muistaakseni Rauma Repolan talo oli rakennettu samalla tavalla. Voin muistaa väärinkin, viisaammat kertokoot.
Osulan rakennus
14
942
Vastaukset
Muistankohan oikein, että Rauma-Repolan kaksikerroksinen suuri rakennus sijaitsi Vehkakankaalla lähellä paikkaa, jossa on nykyään Laakkosen autoliike. Rakennuksen ulkovuoraus oli tehty vaakalaudasta, mutta runko on voinut hyvinkin olla pystyhirrestä rakennettu. Sellaista rakentamista harjoitettiin 1900-luvun alkuvuosikymmeninä ihan 50-luvulle saakka.
Minun muisti ottelee että Repolan talo olisi ollut jossain Pielisentie 52 kohdalla.
rotestimökinpoika kirjoitti:
Minun muisti ottelee että Repolan talo olisi ollut jossain Pielisentie 52 kohdalla.
Varmaankin muistat oikein. Samalla suunnalle olemme, minä sijoitin talon hieman liian kauaksi. Samoilla seutuvilla olivat sivuliikkeet "Ylleinen liike ja Osula", tosin eri puolella tietä. Silloinen Pielisenkatu päättyi muistaakseni Kuhmontien risteykseen ja Pielisenkatu jatkui nimellä Nurmeksentie. Risteyksessä oli puinen tienviitta, jossa luki Kuhmo 108 km.
- duyoluiyyuyij
Mitähän varten tuotakaan rakennuksen romua ei voi purkaa maantasalle? Onko olevinaan jonkun hörhön mielestä suojelukohde?
Korjaaminen maksaa aikapaljon! Linkin kuvassa Rauma-Repolan talo näkyy osittain oikeassa reunassa. Keskipaikkeilla ovat mainitsemani kauppaliikkeet vastakkaisilla puolella tietä. Vasemmassa alanurkassa on Kuhmonkadun taloja, mm. Talouskauppa Nuutinen.
https://museot.finna.fi/Search/Results?lookfor=Lieksan vesitorni&type=AllFields&limit=20&sort=Aikooko ne purkaa sen, vai miten?
Osulan rakennus on yksityisessä omistuksessa ja kauppoja on hierottu muutamien ostajaehdokkaiden kanssa, mutta hinnasta ei ole päästy yksimielisyyteen. Rakennus on tuhoutunut käyttökelvottomaksi vuosikymmenien ajan kylmillään ollessaan ja ummehtuneisuus haisee kauas, minkä takia lähikerrostalojen asukkaat eivät voi kaikilla tuulensuunnilla pitää ikkunoitaan auki. Vain tontilla on arvoa kyseisellä paikalla, johon on suunniteltu asuinkerrostaloa. Kustannussyistä rakennusta ei kannata missään nimessä ryhtyä korjaamaan.
- asianlaita
Siinä ei ole kuin tontin arvo, se talo on mätä ja täynnä kaatopaikkarojua!
Lieksan kaupungin virkamiehistö on ollut täysin hampaaton jo useiden vuosien ajan kun se ei ole saanut mitään aikaan Osulan rakennuksen purattamiseksi tai korjauttamiseksi.
Virkamiehet odottanevat kunnes talo romahtaa itsekseen kasaan. Lieksan parhailla paikoilla on Osulan talo julkisivuineen Pietari Brahen patsaan vieressä ottamassa vierailijat vastaan kuin Lieksan Portti kuunaan.
Osulan talo virkamiesten vankassa suojeluksessa, mutta omakotiasujien tontteja ja kiinteistöjä syynätään joka kevät ja lähetellään korjauskehotuksia ja maksu-ukaaseja jos jokin aita on hieman vinossa tai sen maali on hieman haalistunut.
Osulan talosta putoilee silloin tällöin rappauksia jalkakäytävälle, mutta sitä ei pidetä edes turvallisuusriskinä.
Uskon, että nykyisen virkamieskunnan ollessa vallassa, mitään ei tapahdu Osulan kiinteistölle, vaikka se ole edes suojelukohde.
Ehdotankin Lieksan tekniselle johtajalle jonkinlaisten Potemkinin kulissien rakentamista talon ympärille, jotta saataisiin rötiskö edes piiloon.- oli.oikeasti.onnistunut
Huputtamisella saadaan ulkonäkö kuntoon. Sen osoitti eduskuntatalon remontti;)
- paskamikäpaska
Jossain muualla joku olisi laittanut popan seinustalle, ja rötiskö olisi palanut!
- Ihanstunut-ohikulkija
Ei sitä saa hävittää. Se on ollut siinä iät ja ajat, eikä siitä ole varmasti haittaa kenellekään. Jos se meinaa kaatua tai romahtaa niin pitää vain laittaa tukia. Kyllä sen joku jonakin päivänä korjaa. Se henkii Lieksan historiaa ja sopii Lieksan katukuvaan varsin oivallisesti, paremmin kuin mikään muu kohde koko kaupungissa. Onhan niitä historiallisesti ja imagon kannalta merkittäviä rakennuksia Pielisentien varrella muitakin, mutta ne ovat jo hieman syrjässä. Tämä on aikansa funtionalistisen rakennustyylin edustaja ja siksi ainutlaatuinen.
- Vaikuttaa-vahvasti
Olisikohan tuo niin sanottua vi.tuilua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282015Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101768Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse561268Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801085Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171008TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46865
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89864- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804