i20 ja toisen kerran jousi poikki

i20kakkosautona

Melkein päivälleen vuosi sitten joutui i20 / 2013 pajalle vasemman etujousen katkeamisen vuoksi. Nyt samanlainen vika katkaisi matkanteon, tällä kertaa katkesi oikealta puolelta. Osaa ei ollut Wetterillä saatavilla, vaan se meni tehdastilaukseen, auto on ollut korjaamolla jo toista viikkoa ja valmistumisesta ei ole vielä tietoa. Takuuseenhan se menee, mutta harmillinen vika siltikin.
Onneksi autolla on keskeytysturvavakuutus, josta ollaan saatu tuliterä VW Golf sijaisautoksi ja sitä saadaan pitää vielä ainakin 2 vko jos tarvitaan.

Onko muilla ollut jousivikoja

21

2017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemustaonitsellä

      heh heh....volkkareissahan nämä jouset katkeilee alvariinsa.....kurkkaappas niitä....voit yllättyä

    • notkeampi

      Motonetistä olis saanu kestävämmän mallin orkkis osa on skeidaa?

      • i20kakkosautona

        Eipä sitä enää viitsi ruveta käsiään sotkemaan autoremontin takia, puhumattakaan että alkaisi metsästää osia kaikenmaailman tarviketoreilta sun muualta. Merkkikorjaamo on saanut hoitaa meidän autojen remontit jo toistakymmentä vuotta. Mieluummin vähän maksan ammattailaiselle kuin alan moisissa värkkäämään.


    • ix35

      ix35 4WD sama juttu eli jousi poikki ja lisäksi puhkaisi renkaan. Autolla ajettu 85tkm. Eka laatuvika tuossa autossa. Vaihdoin samalla uudet iskarit eteen ihan varmuuden vuoksi. Muuten ollut viaton ja luotettava auto, mutta tuo jousihomma ei oikein herättänyt luottamusta. Kuka lienee alihankkija.

      • i20kakkosautona

        Niin kävi tälläkin autolla, kun edellisen kerran jousi katkesi vuosi sitten: katkennut jousi puhkaisi renkaan. Tällä kertaa ei pahempaa vauriota sattunut.

        Jousi katkesi nyt auton ollessa pysähtyneenä levikepaikalla. Sillä ajettiin kuitenkin sen jälkeen vielä kymmenen kilometriä. Hinausauto toi tullessaan sijaisauton n. 100 km:n päästä ja auto vietiin Wetterin korjaamolle Ouluun, missä se on edelleen varaosaa odottelemassa.

        Huonompi enne, että kaksi ensiasennusjousta katkeaa samasta autosta jo takuuaikana. Ajokilometrejäkin tälle autolle kertynyt vain n. 20.000 km/vuosi, yhteensä vähän yli 80.000. Huonompaa mainetta myös merkille, kun korjaus kestää odottamattoman kauan.


      • Toyota_hybrid

        Tuohan on hengenvaarallinen vika jos jousi katkeaa vaikka 80-100km/H vauhdissa! Sekä itselle että muille tienkäyttäjille !Multa ei oo koskaan jousta katkennu Toyotasta.


    • fggffgfgh

      Kaikista autoista jouset katkeilevat,kulutusosa.Mikähän auto on i20.sorry ja vielä kakkosauto.

    • bnttrr
    • rinkelikö

      Aika kinkki laatua on jousi kiekurat, mites audin komposiitti jouset jakselee?

    • Tämäkin_koettu

      Pidin Peugeot 406:tta (vm. 1996) lähemmäs 17 vuotta ja ihan mielikseni pidinkin. Auto on tiettävästi liikenteessä edelleen, 21. vuosi menossa.

      Ehtoopuolella paukahti saman puolen etujousi poikki kahdesti lyhyen ajan sisällä. Vasta toisella kerralla havaittiin homman johtuvan siitä, että joustintuen yläpään kääntölaakeri oli jumiutunut. Kun etupyörät käännettiin ääriasentoon, vääntyi jousi sen rakenteen suhteen luonnottomaan asentoon eikä kestänyt tätä. Siis laakeri (eli varmuuden vuoksi molemmat) oli vaihdettava, jotta jousen katkeaminen ei toistuisi pian kolmatta kertaa.

      Jousetkin tulee vaihtaa pareittain, koska vanhan ja kuoleutuneen jousen toiminta ei ole sopusoinnussa uuden kanssa.

      • i20kakkosautona

        Samanlainen Peugeot (406 HDi GW) oli minullakin muutamia vuosia sitten. Ajelin siihen 500.000 km ja vaihdoin sitten tunnettuun saksalaismerkkiin. Peugeotissa vaihdatin kääntölaakerit kaksi kertaa, jouset kyllä kestivät samoin kuin iskunvaimentimetkin. Kakkosautona oli silloin Renault Clio, jolle kertyi kilometrejä vajaa 200.000 km, sitten se vaihtui neljä vuotta sitten tähän kovan onnen Hyundai i20:een. Ranskalaisilla ajeltiin huolettomia ja mukavia kilometrejä, näissä uudemmissa mukavuus ei ole aivan samaa luokkaa.


    • I20qfh

      Kannattaa vaihtaa molemmanpuolen jouset aina samalla kertaa. Muuten käy näin.

      • buenos

        Tietysti tuplana!


      • Ajoinsilloinajannyt

        Kerropas tämä erinomainen tietosi Hyundain takuukorjaamollekin.


    • i20kakkosautona

      Eipä tässä hätää. Wetteriltä saadaan sijaisauto siihen saakka kunnes auto saadaan kuntoon.

    • getzillä

      ei nykyaikaisessa autossa saa jouset katketa, se on pötyä että olisi kulutusosa.

      Aiemmin itäautoissa tätä ilmeni mutta nyt ei enää saa esiintyä missään autoissa.

      • kaasuneste

        On oma valinta jos haluaa ajaa ajokilla jossa on jotkut Aataminaikaiset ripustukset. Olen ajanut yli 30v ilman jousia ja iskunvaimentimia, mitään jousitukseen liittyviä vikoja ei koskaan ole ilmennyt.


    • Mokkula

      Hyundai ix35 ja vajaa 130 000km mittarissa; tänään etujousi poikki ja repi renkaan. Onneksi ei juuri ollut vauhtia. Eipä ole vielä tutkittu, onko lautanen jumissa vai vain pa***** ensiasennusosaa.

    • alihankintaa

      Tiedättekö toverit, että Euroopassa kasatuissa autoissa pitää olla vähintään 15% osista valmistettu eu, alueella, on näitä direktiivejä.

    • trollikosiellä

      Hyvndaissa en ole kuullut jousien katkeamisia mutta VAG on ja paljon kuten omaan touraniinkin on vaihdeltu jousia 200tkm aikana useasti. Perheessä myös hyundai getz ja i20 ja ne toimii hyvin koko ajan.

    • RMB54

      Näissä jousen katkeamisissa korjataan monesti vain oire. Syy jätetään selvittämättä.
      Tässä eräällä 406 jousi oli katkennut ja syy katkeamiseen oli myös korjattu eli ylälevyn laakeri jumissa.
      Yhtenä syynä jousen katkeamiselle voi olla, että jousi on pyörähtänyt hieman tilassaan ja seuraavan kierroksen alku vastaa jousen terävä alkupäähän kuluttaen siihen kolon. Jossain vaiheessa jousi napsahtaa poikki. Joissain autoissa on suoja, joka estää kulumisen tästä kohtaa.
      On hyvin epänormaalia jos uuden auton jousi katkeaa uudelleen vuoden kahden sisällä. Jos näin käy, on mielestäni kysymys heikosta laadusta tai jopa valmistusvirheestä.
      Tuossa 406 jousen yläpään mutterin kiristämisessä pitää olla hyvin tarkkana. Se tulee aina laittaa momenttiin. Ilmavääntimellä ei koskaan saa laittaa lopulliseen kiristykseen. Ylikiristys tuhoaa uudenkin liukulaakerin. Laakeripaketti vääntyy epäkeskoksi. Sama koskee muissakin autoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe