vaalien alla.
Tilasin jokunen aika sitten Karjalaisen. LL on aina tullut, koko sen ajan kun Lieksassa olen asunut, kuuluu tapakulttuuriin. Lieksan Lehdestä en nyt haastele enempiä.
Jos vertaan kymmenessä vuodessa Karjalaisessa tapahtunutta huolestuttavaa linjan muutosta ko. lehden kohdalla, tulen jatkossa olemaan tosi tarkkana. Siis mihin uskoa, mihin ei. Media näyttää olevan usealla rintamalla käymistilassa. Mitähän järki etsii, järjettömän järkevyyttäkö; vai journalismin eettismoraalista kadotusta, vai pelkkää rahaako populismin käyttäytymismassoilta ilman vastuun häivää?
Ja jos kyse on iltapulujen veteraanihaastatteluista 100 vuotuiseksi kunniaksi, minua ainakin osaksi kyllästyttää harhaan johto ja mainoshakuisuus, monin ja molemmin puolin. Veteraaneja en tippaakaan syytä. Vain ahneita kirjoittelun ahneuden kiilto silmissään olevia toimittaja lapsukaisia arvioin, joskus rankastikin. Vaipoistaan eivät jotkut toimittajat kasva hetkessä, eivät edes toisessa.
Tyhjäntoimittajia kyllä riittää. He haluavat saada kantapäihinsä enemmän siipiä. Osaamatta silti edes liitää, saati lentää, edes ilmassa.
Puolensa pitäminen on vaikeaa nykyisin sille, joka tuntee oikeutensa. Varsinkin elegantilla, tyylikkään hienolla tavalla puolensa pitämisen taito ilmaista omia tunteitaan ovat osin monta kertaa, monelta taholta liian syyllistytettyjä. Moni ei uskalla enää julkisesti kysyä toiselta, mitä haluat. Siis lisää rasitteita humanismin perusteella, vai helpotusta omien asioiden hoitoon. Tietty, aika vaikea kysymys varsinkin tällä palstalla;)
Pitäisi olla oikeus yksilöllä, paikkakunnalla ja suuremminkin tehdä vähemmän kuin on inhimillisesti mahdollista. Lika parantaminenkaan ei ole jatkumossa hyväksi kenellekään, pitkässä juoksussa.
Joskus mietin aikoinaan vakavasti, ryhtyisinkö politiikkaan. Ajattelin, että ei ole minulla sinne, sille annettavaa. Siksi on antoni ollut yritys, yhdistys ja muussa mukavassa harrastustoiminnassa. Politiikka ja lehtien toimintamallit ovat minua aina jotenkin arveluttaneet, tarkoitusperänsä molemmissa usein sitä virheiden korjailua aikojen menneiden jälkeen. Sitten kun tapahtuma on todettu lupausten jälkeen ja vastuun edessä myöhemmin samaa ihmetellessä;) Kansalaisille, lieksalaisille, toivoisin paljon pitempää ja parempaa, ns. poliittista muistiakin, saati sitten onnellista elämää. Muisti on hyvä sikäli, jos ei ole vihamielinen, vaan rakentava muisti.
Meillä kaikilla on mielestäni oikeus tehdä virheitä. Oikeus muuttaa mieltään, oikeus tunteisiinsa, oikeus siihen, että itsestä tuntuu hyvältä.
Kyllä jämpti on näin.
PS. Mutta ne pari kysymystä Lieksalaisille, ennen kuntavaaleja, ovat vielä esittämättä. No esitetään niitä jatkossa ehdokkaille vuoron perään.
Aloitan.
1) Onko parempi, että siirrytään Lieksasta suurempiin kaupunkikeskuksiin?
2) Annetaanko siltojemme ja patsaittemme rapistua.
Vankasti asialinjalla jatkakaa! Väärämielisten vähäpoikien, tytöntylleröiden ja muiden ääriajattelijoiden on turha vaivautua jatkokeskusteluun kera tämän ketjun.
PS2. Help Me. Pikku lumipyry ei poliittista lentoa peruuta, ei ainakaan minulta;)
https://www.youtube.com/watch?v=yWP6Qki8mWc
Nomikäänsheriffi ja pari Lieksalaista kysymystä
21
306
Vastaukset
- varamoottori
Tällä palstalla ei ole kuin yksi mulkero, joka kirjoittaa lieksalaisen isolla alkukirjaimella.
Joten seriffintekele, ota lapio siitä mökkisi nurkasta, ja mene hautaamaan tuo nikesi sinne nurkalle. Ainakin nyt aluksi tuo seriffi, loput neljä nikeä hautaa myöhemmin. Vaika kuntavaalien jälkeen.Tartuit koukkuun, varamoottori, jos sitä tahdot. Mulkoeroista voidaan keskustella sen jälkeen, kun osaat oikein oivaltaa esimerkiksi kohdan oikeus tehdä virheitä. Ei nyt sen enempää. Lupaan ampua ohi, jos et parempaan pysty, Räkättirastaan varamoottori;)
Jatka toki. Viihdytät minua.
- pyörärosvo.se.on
Varamoottori on pelle joka käy varavirralla ja on lisäksi nikkivaras, ei ole oikea varamoottori
- seriffivara
Niin Markkuhan se on oikea varamoottori. . Joka kirjoittaa ainoastaan nimellään. Ja sinkomiehelle pienet.
- nummenneito
En ainakaan minä ole niin tyhmä, että uskoisin kyseessä olevan muun kuin, sekä Markun ja sinisten kohtaan tapahtuvan häiriköijän. Mitä hienan yleensä somea/tätä seuraan tuntuu jo luonneaistintani kera olevan ihan kaikki eri henkilööitä.
Voisin perustella jos joku muuta väittää.
Tämä hissanmaikka aiheutti minulle ymmärrykseni hassutuksen räkänaurut, muinekin nikkeineen.
Hyvä eten joutunut "vaimoni huikeaan hyvään tippaan seksin kera" kun ilmestyi ensi kerran "hissanmaikka"
On se muuten ihan kohtalaisen ala-arvoinen, vastaväittelijä... luule tietävänsä paljon. Tietää vain osaa osalle osalleen asioista osaten tahtonsa typeryydellä täällä osaaivillaan välikommentteja heitellä. Sopii hänen tyyliinsä. - kimppaantunnut
Mikäs tää on sinisherehvi joka jatkuvan hti tahtoo ilmetä sanomalla ajattele.
Mitä jo s tykkää eri tavata asiaa hänen poisolekullista. häreeeree.
ereherheitä paljon.- Helavoimaa
Älä yrkkää. Pitoisat viivas ajtasitten tiesin siinnäin baarissa muistan ku ol jottai kohillaan. Maltilliselt täältä Norjastakki.
Täällä esiintyy tahallisesti nimimerkkejä jotka tuo puolijauhoonen on varastanut eli sinkomies ja varamoottori.Pitäisi muistaa että kun halutaan selkeästi toimia toisen henkilön halventaminen tarkoituksena se on rikos ja myöskin identtiteettivarkaus on rikos.
Nyt on melkoisesti ollut solvaavia kirjoituksia kohtaani perättömyyksiä josta tein rikosilmoituksen mutta en ole saanut tietoa poliisilta ovatko ryhtyneet toimiin epäilen että ei eli solvaukset hyväksytään minua kohtaan joita ylläpito joitakin on poistanut
- tottako.toinenkaan.puoli
Sanomalehti Karjalaisen uutisointiin kannattaa suhtautua varauksella. Useimmiten vain kuolinilmoitukset ovat totta, mutta ne eivät olekaan toimittajien laatimia.
- palaan.kysymyksiin
Aika vaikeaselkoista on ilmaisusi (en tarkoitta sutta, enkä todellakaan arvostele:)).
En ole kovin tarkasti seurannut Karjalaista viime vuosina. Tiukoilla tietääkseni ovat kaikki alueelliset printtimediat. Painettu media pitää edelleen pintansa digitalisoitumisesta ja mobilisoitumisesta huolimatta. Mainostajat siirtyvät kovasti digiin ja mobiiliin, jossa ovat varsinkin nuoremmat lukijat.
Karjalainen on pienen konsernin lehti. Tosin eri lehtiketjuihin kuuluvat lehdet tekevät yhteistyötä muun muassa toimituksellisen sisällön tuottamisessa: esimerkkinä Sunnuntaisuomalainen-liite. Sen "tasoa" voi verrata perusjulkaisuun ja nähdä miten laajempi pohja vaikuttaa.
Luen sekä paperi että digilehteä (samaa) päivittäin. Tilatusta digistä saan usein täydennystä ja variaatiota juttuihin. Se ei ole sitä klikkausjournalismia, jota IP-lehdet harrastavat. Usein linkkejä on myös lähteisiin, joka palvelee paneutuvaa lukijaa.
Medialukutaito on aina ollut ja tulee yhä enemmän olemaan avain onneen. Kaikkiin meihin vaikutetaan joko pyrkimyksellä tai sivumennen. Kieli-immeisenä sitä on tullut havainnoitua vuosikymmeniä. Huolestuttavaa on asiallisesti toimitetun ja hyvin kirjoitetun mollaamien. Toimittajien uhkailu ja mustamaalaaminen. Kaikki mikä ei sovi omaan tai viiteryhmältä saatuun pirtaan on roskaa. Kun sitten jaetaan vain oman piirin hyväksymiä juttuja näköala kapeutuu kapeutumisestaan ja ajattelu urautuu. Itsekullakin on varmasti kokemusta herättelevästä artikkelista: "Joo, niin voihan sitä noinkin katsoa, enpä ole tullut ajatelleeksi" on miete, joka aika usein paljastaa itselle merkittävän kirjoituksen. Silloin on onnistuttu ravistelemaan lukijan kuplaa.- kerrankin.oli
Asiaa!
- monimerkityksellinen
Mitä tarkottaa kieli-immeinen?
Missä yhteydessä asiaa tarkastellaan, onko ihminen useiden eri kielten taitaja?Kieli ihminen.
Toisaalta ihminen on kielenkantaja juoruaja negatiivinen merkitys.
Sitten hän voinee olla kielenkääntäjänä tulkkina
Mutta hupijuttu on kääntänyt monta kieltä, eli on teurastomolla työssä tai lihatiskissä kaupassa.
Aivan melkein sama kuin minulla, olen laulanut eri levyille. Kimpilevylle ,lastulevylle sekä kovalevylle jota käytettiin ovissa sekä pakatessa tuoleja niin pinkopahville ja kallein levy työpaikassa oli kuparilevy tämä oli kevennys MK- palaan.kysymyksiin
Näinpä!
Minä kirjoitin olevani kieli-immeinen, kun olen saanut elantoni suomen kieleen liittyvästä työstä. En ole toimittaja.
Sitten aloittajan kysymyksiin: vaikea sanoa onko parempi, että siirrytään isompiin kaupunkeihin, mutta kaupungistuminen on maailmanlaajuinen ilmiö. Monet meistä haluavat asua kaupungeissa. Poliittisesti on äärimmäisen herkkää sanoa, ettei jokaisen syrjäkylän elinkelpoisuutta ehkä voida taata. Varsinkin Lieksan kaltaisilla alueilla. Onhan meillä kosolti kokemusta kyläkuolemista. Kuntavaaleissa se ei ratkea. Rahan on tultava edelleen valtion sublimaatiosta. Hyvä kysyä kuitenkin!
Meidän patsaamme eivät ole kovin poliittisia, ainakaan päivän sellaisia. Patsas kaatuu, kivi on taas hiekkaa -ei sovi meille. Mikä on kiireellistä ja mikä ei on hyvä kuntavaalikysymys. Kulttuurit kohtaavat on patsas Juukalaisen kuvanveistäjän tekemä mutta mitä maksoi aikanaan abc liittymän pölkyt anteeksi vaan ne oli työryhmän valitsimia ja vanhoja käytöstä poistettuja olisi saanut halvemmalla tämä on minun taidekäsitys rahat meni mikkeliin.
Lieksassa on kyllä elinvoimaisuutta ja myöskin luovuutta ja kylillä elinvoimaisuutta ja lähiruokaa tarjolla kun vaan olisi yksituumaisuutta.
Todella Lieksan johto on vastannut Helsinginsanomien kirjoitukseen eli mollaamiseen sarkastisesti
Ihan hyvä kirjoitus oli tuo kieli-immeisen kirjoitus. Ainut, johon kiinnitin huomiota, niin tuo ”näköala kapeutuu kapeutumisestaan” tilalle laittaisin, kaventuu kaventumistaan. Viimeöisen roskan jälkeen tuntui jopa huippulaatuiselta mielipiteenvaihdolta, ilmeikkäältä ja puhuttelevalta. Siksipä luinkin tämän päivän Karjalaisen tavallista tarkemmin, ajatuksen kanssa. Olihan tuossa ihan luettavia juttuja, Lieksastakin. Ja se Jarin pilapiirros sai hymyn huulille. Oli taas kerran onnistunut. Piirroksessa Sote ambulanssi oli eksynyt kuun kamaralle ja teksti: ”Navigaattoreihin ei kannata luottaa sokeasti”. Kolumnit ovat hyviä, varsinkin JK:n sellaiset huumorisävytteiset.
Minä tuen vähäisillä varoillani kaikin tavoin tällaista pientä paikkakuntaa. Ostan Lieksasta, en nettikaupoista, enkä varsinkaan kiertokauppiailta tai puhelinmyyjiltä.
Sitäkin voisi taas kerran kysäistä, minne ne Jätkän patsaan remonttirahat on hukattu?- palaan.kysymyksiin
Kyllä ehdottamasi kaveta -verbi on hyvä. Jokaiselle meille sanojen sävy on hieman omansa. Kapeutua on minulle ahtaampi kuin kaveta, siksi taisi valikoitua kirjoitukseeni ihan selkärangasta. Kielenhuoltajaksi minusta ei ole.
Sen maanmainion Jätkänpatsaan remontoimista kannattaisin mielelläni. Osallistuisin keräykseenkin.
- tyhjenemiskehitys
Hyviä kysymyksiä ovat. Samoja juuri kysellee Rinteeltä telkussa Andersson.
Molempiin kysymyksiisi on mielipiteeni EI.
- Vaaralta
Nykyisin kaikki menee överiksi. Halla-aho sanoitoimittajalle ”Meillä perussuomalaisissa tuppaamme jakamaan toimittajat tyhmiin ja mulkkuihin. Kumpaan porukkaan sinä mielestäsi kuulut?”
Ihmisten mollaaminen ei liity siihen miten hyviä he ovat työssään. Kaikkea pitää populistisesti räkyttää. se ei ole kriittisyyttä vain ilkeyttä.
Lakia ja journalistista itsesäätelyä noudattavien medioiden leimaaminen ”valemediaksi” on myös MTV3:n Ylä-Anttilan mukaan ”vaarallista hämärtämistä”.
”Valemediat valehtelevat tarkoituksellisesti eivätkä oikaise asioita. Itsesäätelyn piirissä olevat laatumediat voivat tehdä virheitä, mutta ne myös oikaistaan”, Ylä-Anttila muistuttaa.
Ylempänä ketjussa joku kirjotti lukijan omasta kuplasta. Toimittajien kuplasta on tässä asiaahttp://www.suomenlehdisto.fi/kurkotus-kuplista-ja-asiat-mittasuhteisiin/
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665994Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533011- 312193
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181750
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131512- 481486
- 91453