Alkuräjähdys matemaattisesti

NäinhänSeOn

.

0 = ihan mitä ikinä mieleen työntyy. 😁

.

Lawrence M. Krauss: "Avaruus voi tehdä mitä mieleen työntyy"

Lawrence M. Krauss

Universumi tyhjyydestä

Sivu 131

"Lopulta havaittava universumi olisi kasvanut valoa nopeammin. Tämä on sallittua yleisessä suhteellisuusteoriassa, vaikka suppean suhteellisuusteorian mukaan mikään ei voi liikkua valoa nopeammin. Tässä on kuitenkin ajateltava kuin lakimies. Suppea suhteellisuusteoria sanoo, että mikään ei voi liikkua avaruudessa valoa nopeammin, mutta yleisen suhteellisuusteorian mukaan avaruus itse voi tehdä mitä mieleen tulee. Avaruuden laajentuessa mukana voi kulkea kappaleita, jotka ovat levossa avaruuteen nähden, mutta etääntyvät toisistansa valoa nopeammin."

Tämä kertoo kaiken, heh heh heh.

"yleisen suhteellisuusteorian mukaan avaruus itse voi tehdä mitä mieleen tulee."

Eli kyse on vastaavasta käsitteestä kuin mitä jumalat ovat.

Rakkautta
1038

11

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinhänSeOn

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maailmankaikkeuden_metrinen_laajeneminen

"Metrinen laajeneminen on alkuräjähdysteorian perusilmiö. Matemaattisesti sitä mallinnetaan Fridmanin-Lemaîtren-Robertsonin-Walkerin metriikalla, ja se kuuluu tuntemamme maailman­kaikkeuden perus­ominaisuuksiin. Malli on kuitenkin pätevä vain suurilla etäisyyksillä, suunnilleen galaksijoukkojen läpimitasta ylöspäin. Sitä pienemmillä etäisyyksillä ainetta pitävät koossa gravitaatiovoimat, minkä vuoksi pienemmät kohteet eivät ajan kuluessa laajene maailman­kaikkeuden yleisen laajenemisen myötä"

Ja missäs kohtaa tuossa kerrotaan mitä sille laajenevalle avaruudelle tapahtuu silloin kun sen metrinen koordinaatisto kasvaa.

Kun aine lämpölaajenee, lämpölaajenevan aineen sisälle liikkuu / työntyy enemmän energiaa kuin siitä työntyy ulos.

Lämpölaajenevan aineen sisäinen paine kasvaa, sen erilliset rakenteet liikkuvat avaruudessa pois päin toisistansa jne.

Lämpölaajenevan aineen tiheys ja tilavuus muuttuu avaruudessa koska erillisten rakenteiden liike avaruudessa suhteessa toisiinsa.

Liittyykö liike millään tavalla laajenevan avaruuden laajenemiseen?

Jos liittyy, millä tavalla?

Jos ei liity, niin mikä liittyy.

Kerro jotakin laajenevasta avaruudesta.

Please, älä vain totea että myöhemmin sitä avaruutta on enemmän hokkus pokkus.

Se ei ole tiedettä!

Rakkautta
      1039

• NäinhänSeOn

"Kaikkeuden metrinen laajeneminen eli avaruuden laajeneminen on kosmologian teoria, jonka mukaan kaikkeus laajenee. Täten kahden avaruuden pisteen välinen etäisyys kasvaa ajan kuluessa. Laajeneminen on avaruuden itsensä ominaisuus, jonka myötä avaruuden mitta­suhteet itsessään muuttuvat. Tässä suhteessa se poikkeaa muista laajenemis­ilmiöistä, esimerkiksi lämpö­laajenemisesta, ja räjähdyksistä, sillä sikäli kuin havainnoista voidaan päätellä, kyseessä on koko maailman­kaikkeuden ominaisuus, ei siis ilmiö, jota voitaisiin havainnoida ulkopuolelta."

Mistä roskaa.

Sananhelinää.

Ei edes tiedettä!

Mihin ne avaruuden ominaisuudet perustuvat?

Liikkeeseen?

EI.

Mihin? 😁

Rakkautta
      1039

• Internetin_ihmeitä

Lukeekohan noita Savorisen jankutuksia kukaan? En minä ainakaan, koska tyylin kun tunnistaa pintapuolisella vilkaisulla niin se riittää. Sama juttuhan petee Peltiseppäänkin. Pitäisiköhän muuten tämäkin palsta nimetä uudelleen Dunning-Kruger-palstaksi, kun täällä on jo yli vuoden päivät eräskin tapaus toimittanut hevonpaskaansa ja nyt on Savorinenkin tullut paikalle sekoilemaan?

• tieteenharrastaja

Totta vierköön noin on. Eikä auta, vaikka hän kyllä tietää olevansa ihan yksin noissa horinoissaan . Pikemminkin yllyttää toitottamaan tätä "ainutlaatuista totuutta".

• AlasKuinLehmänHäntä

"Lukeekohan noita Savorisen jankutuksia kukaan?"

Tuskin kukaan uusikaan lukija paria kolmea kertaa enenmpää.
        Itse asiassa Jukka on selvästi taantunut siitä, mitä hän oli alun toistakymmentä vuotta sitten. Silloin oli sentään jotain yritystä keskusteluun. Nyt hän vain postaa uudelleen ja uudelleen samoja väitteitä jopa samoine kirjoitusvirheineen. Pitkä tauko postailusta taisi johtua suljetussa laitoksessa tapahtuneesta hoitojaksosta.
        Aito sekopäähän se on.

• AlasKuinLehmänHäntä kirjoitti:

"Lukeekohan noita Savorisen jankutuksia kukaan?"

Tuskin kukaan uusikaan lukija paria kolmea kertaa enenmpää.
        Itse asiassa Jukka on selvästi taantunut siitä, mitä hän oli alun toistakymmentä vuotta sitten. Silloin oli sentään jotain yritystä keskusteluun. Nyt hän vain postaa uudelleen ja uudelleen samoja väitteitä jopa samoine kirjoitusvirheineen. Pitkä tauko postailusta taisi johtua suljetussa laitoksessa tapahtuneesta hoitojaksosta.
        Aito sekopäähän se on.

Kyseinen hörhö on minulle tuntematon suuruus. Eli kyseessä on siis hörhöilijä joka on keksinyt päästään jonkun reikäpääteorian ja jankannut sitä ja muuta sekoilua vuosikausia? Onko tuo esiintynyt aiemmin kretupalstalla jollain nimimerkeillä?

• utti kirjoitti:

Kyseinen hörhö on minulle tuntematon suuruus. Eli kyseessä on siis hörhöilijä joka on keksinyt päästään jonkun reikäpääteorian ja jankannut sitä ja muuta sekoilua vuosikausia? Onko tuo esiintynyt aiemmin kretupalstalla jollain nimimerkeillä?

On tuo kirjoitellut jo vuosia sitten; en muista hänkö vai joku toinen on myöntänyt olevansa skitsofreenikko.

• AitoSekopää
        utti kirjoitti:

Et ole tainnut pahemmin fysiikka- ja tähtitiedepalstoja lukea. Henkilöön ei ole voinut olla törmäämättä. Nyt alue on laajentunut filosofia- ja kreationismipalstoille ainakin ja taisi hän evoluutiopalstoillakin sekoilla. Tiede-lehden keskustelupalstalle hänellä on ikuinen banni ja varmasti moneen muuhunkin moderoituun palstaan.
        Nyt oli taas pidempi tauko kirjoittelussa, kuten joskus ennenkin ja joku arvelikin, että herra on ollut suljetulla lataamassa akkujaan.
        Yhdyn näkemykseen, että kaveri on taantunut viimekerrastakin ja ainakin siitä miten hän kirjoitteli kymmenisen vuotta sitten. Ei jutuissa silloinkaan mitään järkeä ollut, mutta sentään vähän yritystä. Nyt on kuin kuuntelisi rikkinäistä LP levyä, jossa sama ura toistuu uudelleen ja uudelleen.

• AitoSekopää kirjoitti:

Et ole tainnut pahemmin fysiikka- ja tähtitiedepalstoja lukea. Henkilöön ei ole voinut olla törmäämättä. Nyt alue on laajentunut filosofia- ja kreationismipalstoille ainakin ja taisi hän evoluutiopalstoillakin sekoilla. Tiede-lehden keskustelupalstalle hänellä on ikuinen banni ja varmasti moneen muuhunkin moderoituun palstaan.
        Nyt oli taas pidempi tauko kirjoittelussa, kuten joskus ennenkin ja joku arvelikin, että herra on ollut suljetulla lataamassa akkujaan.
        Yhdyn näkemykseen, että kaveri on taantunut viimekerrastakin ja ainakin siitä miten hän kirjoitteli kymmenisen vuotta sitten. Ei jutuissa silloinkaan mitään järkeä ollut, mutta sentään vähän yritystä. Nyt on kuin kuuntelisi rikkinäistä LP levyä, jossa sama ura toistuu uudelleen ja uudelleen.

Kiitokset briiffauksesta. Enpä ole tosiaan noita palstoja seurannut sen vertaa, että olisin kiinnittänyt ainakaan mitään erityistä huomiota tuohon tapaukseen.

• NäinhänSeOn

"Of the two radiation belts, scientists have long understood the outer belt to be the rowdy one. During intense geomagnetic storms, when charged particles from the sun hurtle across the solar system, the outer radiation belt pulsates dramatically, growing and shrinking in response to the pressure of the solar particles and magnetic field. Meanwhile, the inner belt maintains a steady position above Earth's surface. The new results, however, show the composition of the inner belt isn't as constant as scientists had assumed"

https://m.phys.org/news/2017-03-relativistic-electrons-uncovered-nasa-van.html

Thats it.

Laittakaapa havainto avaruudesta joka laajenee ja supistuu. 😁

Rakkautta
      1039

• NäinhänSeOn

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1831
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      53
      1122
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      956
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      927
    6. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      74
      910
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      45
      790
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      781
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      762
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      18
      752
    Aihe