opetuspolkimen muutoskatsastus

opetuslupaope

Hei! Tietäisikö kukaan pitääkö opetuspoljin olla kiinnitetty autoon kiinni jos se on tukevasti lattiassa jos opetuspolkimen alusta on tehty paksusta lättäraudasta (painaa ainakin 20kg) vai riittääkö tämä?

9

1396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope--

      Pitää olla kiinni. Ajattele itse, irtonainen painava esine auton sisällä.

    • 6_Opettanut

      Plootun takareunaan reijät ja vänkärin penkin etupultit niitten kautta.

      Totta helvetissä pitää olla kiinni, minne lentää äkkijarrutuksessa, minne lentää jos auto menee ympäri?

    • ouhyiui

      Laita kiinni vähintään etureunasta ja poljinpaketin tulee pysyä paikallaan kun sitä käytetään. polkimien asennus siten että vastaa kuljettajan polkimia eli poljinsuunta eteen ei alaspäin. polkimesta pitää saada vastaavat voimat kuin kuljettajalta ja jarruvalot ei saa jäädä palamaan ja toimia normaalisti.

    • opetuslupaope

      Kiitos vastauksista. Pitääpä laittaa kiinni sitten vielä siitä vänkkärin puolen istuimen rakenteista.

      • 6_Opettanut

        Polkimeen kohdistuu käytännössä voimia vain eteenpäin. Normalissa autossa sitä on vaikeaa saada kiinni etureunasta minnekään (pitäisi porata reikiä lattian läpi) , eikä edes tarvitse. Minulla poljinhärpäke oli kiinni vain takareunastaan opettajan istuimen etureunan pulteissa, ja läpi meni katsastuksissa (kaksi eri autoa).


    • KeltainenOPLU

      Ja vaikkei asiaa kysyttykään, niin muutama huomionarvoinen seikka:

      - Vaijerin kulkureitti kojelaudan yli / läpi kannattaa valita niin, että selviää mahdollisimman vähillä mutkilla.
      - Vaijerin reitti auton oman jarrupolkimen luona kannattaa suunnitella niin, että vaijeri kulkee kohtisuoraan polkimen varteen nähden. Voima opettajan polkimelta ei välity auton omaan polkimeen, mikäli vaijerin reitti kääntyy polkimelta jyrkästi alas kohti lattiaa / ylös kohti kojelautaa.
      - Opettajan poljinta käytetään oikealla jalalla, eli polkimen vasemmalle puolelle pitäisi sopia ainakin opettajan vasen jalka.

      Asia on hyvin huonosti ohjeistettu ja vaikka katsastaja muutoskatsastuksessa huonon viritelmän hyväksyisikin, on tutkinnonvastaanottajan harkinnassa lähteekö huonolla polkimella tutkintoon.

    • oiji

      HYvä kommentti, jos itse asentaa. Aika moni asennus epäonnistunut juuri polkimen paikan ja suunnan takia. Toinen ongelma on kun tehdään tosiaan mutkia vaijeriin tai vaijerin kiinnitys kuljettajan polkimen ja lattian väliin tehdään siten että vaijerin linja ei ole suora, vaan se hirttää kiinni ja voima menee hukkaan.
      Tietysti jarruvalot pitää toimi asennuksen jälkeen.

      Tietysti kun vie liikkeeseen, joka asentaa näitä työkseen niin yleensä tulee hyvä.
      Turussa on ainakin yksi liike jolla homma onnistuu. AktiiviAsennus on ok.

    • Dkdkkdslldr

      Miksi ihmeessä lattiaan ei voi porata reikiä, ja kiinnittää poljinta niin kuin se on tarkoitettu kiinnitettäväksi. Yleensä kyseessä on joidenkin satojen eurojen auto, ja reikien poraaminen ei huononna autoa millään lailla. Suhteellisuudentaju on pahasti hukassa.

      Täällä meilläpäin on mennyt ihan mahdottomaksi meininki, kun joillakin asemilla hyväksytään täysin irtiolevia polkimia (A-Katsastus pahin esimerkki, yllätys yllätys...). Sitten ollaan ihmeissään kun tulee hylkäys, kun on aiemmin toisella asemalla hyväksytty sellaisenaan. Yleensä kyllä asiakkaat ymmärtävät asian, kun vähän vaivautuu selittämään ja demonstroimaan.

      Tässäkin asiassa ammattikunnallamme olisi häpeän ja peiliinkatsomisen paikka. Miten voi olla että asiakkaat aidosti luulevat että irtioleva poljin on ok? Luulisi varsinkin A-Katsastuksessa olevan tiedossa miten poljin tulee asentaa, kun Ajovarma on samaa konsernia.

      • suikkapää

        Ollessani katsastusmiehenä vuosia sitten, jouduin tarkastamaan opetuspolkimia. Usein poljin oli asiakkaan mielestä hyvin toimiva. Minun mielestäni ei. Asian ratkaisin seuraavasti, asiakas istui vieressäni opettajan paikalla, minä toimin kuljettajana. Ajoin autolla reipasta vauhtia kohti katsastushallin seinää ja pyysin asiakasta pysäyttämään auton opetuspoljinta käyttäen. Joka kerta tällaisessa tapauksessa asiakas huusi, ettei auto pysähdy. Opetuspoljin oli kyllä painettu ihan lintalleen. Pysäytin auton omalla jarrupolkimella turvallisen etäisyyden päähän seinästä. Tämän jälkeen ei tarvinnut keskustella, oliko opetuspoljin asiallisesti asennettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe