Otetaanpas välillä uusi aihe joka sivuaa kasteasia

saamiettiäkkin

Eli Raamatusta katoin sanaa opetuslapseksi, ja löysin pari kohtaa jotka laitan alle ok;

eli siis

1. Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes

voiko jollekulle tulal mieleen jotain muutakin kuin mitä siitä luemme, että ensin julistettiin evankeliumia ja sitten kastettiin...mutta ketkä?

olisko ne jotka ottivat Sanan vastaan!

toinen kohta;

21. Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
22. ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."
23. Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät Herran haltuun, johon he nyt uskoivat.

Ja edelleen sama asetelma ja kysymys, onko mahdollsita tehdä järjellinen johtopäätös että opetuslapsia siinä tehtiin kastamalla kuten kastekirkottuneet väittävät?

vai oliko järjestys ja malli sama mikä on aina ollut vapailla uskovilla tämänkin päivän suomessa, eli ensin saarna ja sitten kaste jos joku tuliuskoon saarnan vaikutuksesta ja ilmaisee sen niin että varmasti tulee tiettäväksi!?

edelleen siinä kehoitetaan pysymään uskossa, ei puhuta mitään kasteen armossa pysymisestä tai jostain muusta ihmeväittämästä, aivan kuten tehdään uskovien seurakunnissa tänäänkin.

6

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voipappaasua

      Nyt pappa sekoittaa asiat. Tuo ensimmäinen kohta kuuluu siihen aikaan kun Jeesus ei ollut vielä sovittanut syntejämme, eikä kuollut puolestamme. Tuo oli oikeastaan uuden ja vanhan liiton väliaikaa. Uusi liitto alkoi myöhemmin. Uudessa liitossa Jeesus asetti uuden kasteen Jumalan nimeen ja käski tekemään opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla ja opettamalla. Ei tuota Jeesuksen käskyä voi millään Raamatun kohdalla kumota.

      Toinen kohta taas näyttää tuon toteen, nimittäin "julistettuaan evankeliumia" saa seurakseen rinnistaisen asian "tekivät opetuslapseksi" Tähän opetuslapseksi tekemiseen kuuluu kohdan Matt. 28:19 nojalla kastaminen ja opettaminen. Raamattua luetaan niin, että kerronnallisia kohtia luoetaan opillisten kohtien kautta. Ja ota huomioon että myös luterilainen kirkko toimii niin että Sanan kuullet ja sen johdosta uskoontulleet kastetaan, mutta ketään ei kasteta uudesti. Yksi kaste riittää. Luterilaisuus ei korosta uskon ja kasteen ajalista järjestystä, koska Raamattukaan ei sellaista tee.

      Uskossa pysyminen on kasteen armossa pysymistä, koska kateessa uskon kohde Jeesus tuli luoksemme.

      Hyvä yritys kuitenkin papalta, vaikkei se nyt IHAN onnistunutkaan! :DD

    • hoksaatteko

      Ei se kyllä ihan onnistunut. Nimittäin Raamatun yhtä kohtaa ei kumota toisella kohdalla. Apostolien teoista näkee selvästi että kaste on osa opetuslapseksi tekemistä.

      • siksikoskaoppinnevaatisi

        Ettekö te saa ainuttakaan kommenttia aikaan jossa pysytte asiassa ja edes näette mistä on kysymys!?

        kaste on osa opetuslapseutta mutta se EI ole se osa jota kirkkonn eoppi edustaa.

        kumpikaan Raamatunkohta EI nosta esiin kastetta millään tavalla kuten yksinkertainenkin lukija pitäisi nähdä.

        halusin raamatusta tutkia mitä sana opetuslapseksi, pitää sisällään ja löysin nuo kaks kohtaa joista kumpikaan ei mainitse edes kastetta.

        ei kehoita kasteen armoon eikä liittoon.

        miksi se ei kelpaa teille ilman että venkuloitte siihen vaikk amitä lisukkeita.

        JOS te olisite kirjoittaneet Raamatun nuo kohdat, se olisi aivan toisennäköinen ja sisältöinen.

        miksi?


      • voipappaasua
        siksikoskaoppinnevaatisi kirjoitti:

        Ettekö te saa ainuttakaan kommenttia aikaan jossa pysytte asiassa ja edes näette mistä on kysymys!?

        kaste on osa opetuslapseutta mutta se EI ole se osa jota kirkkonn eoppi edustaa.

        kumpikaan Raamatunkohta EI nosta esiin kastetta millään tavalla kuten yksinkertainenkin lukija pitäisi nähdä.

        halusin raamatusta tutkia mitä sana opetuslapseksi, pitää sisällään ja löysin nuo kaks kohtaa joista kumpikaan ei mainitse edes kastetta.

        ei kehoita kasteen armoon eikä liittoon.

        miksi se ei kelpaa teille ilman että venkuloitte siihen vaikk amitä lisukkeita.

        JOS te olisite kirjoittaneet Raamatun nuo kohdat, se olisi aivan toisennäköinen ja sisältöinen.

        miksi?

        Sana opetuslapsi pitää sisällään sen, että ko. henkilö on saanut syntinsä anteeksi ja Pyhän Hengen ja syntynyt uudesti. Kaste välittää nämä lahjat.

        Sanaa opetuslapsi Jeesus käyttää myös tässä:

        " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"

        Opetuslapseuteen kuuluu myös uudestisyntyminen eikä kumpikaan noista kohdasta mainitse sitäkään erikseen. Huomasitko sen? Silti olemme kai yhtä mielt äsiitä että opetuslapsi on vain uudestisyntynyt henkilö. Raamattu ei lueta niin että mitä jokin kohta ei sano, vaan siitä luetaan se mitä kustakin kohdasta sanotaan. Tuon Jeesuksen lähetyskäskyn kautta luetaan sitten muita Raamatun kohtia.

        Turhaan venkuloit tuota Jeesuksen käskyä vastaan. Opetuslapseksi tulaan kasteen ja uskon kautta.


    • saaoppiaopetuslapseutta

      Kopioin IRT:istä kokonaisen osion joka avaa sanaa Opetuslapsi!

      ja kopio alla saa lukea ja miettiä!

      "
      Opetuslapsi

      Ks. myös: Apostoli, kieltää 4, kristitty, lammas, lapsi, lähettää, marttyyri, opettaa, opettaja, palvelija, risti, seurata, todistus, uskovainen.

      -opetuslapsi

      naisopetuslapsi Ap. t. 9:36

      Opetuslapsi

      1. Suom. käännöksen »opetuslapsi» sanaa vastaa hepr. limmçÝ, 'harjaantunut, tottunut, opetettu', verbistä l¡maÝ, 'harjaantua, oppia, tulla opetetuksi'. Vastaava kreik. subst. on maãêtÇs, verbistä manãánÓ, 'oppia'. Sana esiintyy vain evankeliumeissa ja Apostolien teoissa ja merkitsee oppilasta opettajan (didáskalos) vastakohtana, Matt. 10:24, Luuk. 6:40.

      Opetuslapsena olemiseen sisältyy kuitenkin enemmän kuin pelkästään oppiminen. Opetuslapsi ei ainoastaan ota vastaan opettajaltaan opetusta, joka koskee Raamattua, Jumalan ilmoitettua totuutta, vaan tekee myös opettajansa opetuksesta ja esimerkistä oman uskonsa ja elämänsä ohjeen, vrt. Mooseksen opetuslapset, Joh. 9:28. Hänestä ei myöskään tule ainoastaan opettajansa raamattunäkemyksen omaksuja ja säilyttäjä, vaan hän myös välittää sitä muille pitäen näin huolta sen säilymisestä ja leviämisestä.

      Myös Jeesus näyttää käyttäneen sitä pitkälle kehitettyä muistiinpainamismenetelmää, jota rabbiinit käyttivät opettaessaan seuraajiaan ja joka oli edellytyksenä heidän opetustensa säilymiselle. Ks. Opettaa.

      2. Samoin kuin antiikin filosofit ja opettajat myös Israelin profeetat ja johtomiehet kokosivat opetuslapsia niiden jumalallisten totuuksien kuuloon, joita he Herran välikappaleina välittivät kansalle. Niinpä Samuelilla katsotaan olleen Raamassa profeettakoulu, 1Sam. 19:18-24. Samoin Elia ja Elisa perustivat ja pitivät yllä profeettakouluja profeetanoppilaineen (hepr. »profeettain pojat»), 2Kun. 2:3 ss., 4:38, 6:1. Jesaja kokosi opetuslapsia ympärilleen. Opetuksensa tavoitetta hän kuvaa Jes. 8:16:ssa: »Sido todistus talteen, lukitse laki sinetillä minun opetuslapsiini». Rabbit, kirjanoppineet ja fariseukset kokosivat ympärilleen opetuslapsia, jotka kuuntelivat heidän opetustaan, vrt. Jes. 50:4, ja esittivät kysymyksiä, jotka johtivat usein syvällisiin keskusteluihin ja pohdintoihin. Oppiminen perustui toistamiseen ja ulkoaoppimiseen, jäljittelyyn. Tällaisia kouluja olivat Hillelin, Abtalionin, Sammain ja Gamalielin koulut. Saulus Tarsolainen oli ollut Gamalielin oppilaana, Ap. t. 22:3. Vrt. myös Mark. 2:18. Johannes Kastaja kokosi samoin opetuslapsia julistuksensa ympärille, Matt. 14:12, Mark. 2:18, Joh. 1:35, 3:25, vrt. Ap. t. 19:1-7.

      3. Opetuslapsen nimi liittyy kuitenkin aivan erityisesti Jeesukseen ja Hänen opetustoimintaansa. Hänen sanomansa kokoaa Hänelle alati kasvavan ja vaihtelevan kuulijajoukon. Monet uskovat Häneen, ottavat vastaan Hänen sanomansa ja liittyvät Häneen. Nämä saavat opetuslapsen nimen, Luuk. 6:17, Joh. 4:1. Heidän joukostaan Hän valitsee kaksitoista, joista käytetään paitsi nimeä »opetuslapsi» myös nimeä »apostoli». Näin Jeesus perustaa kristillisen apostolinviran, vrt. Luuk. 6:13-16, Mark. 3:13-19, Matt. 10:1-4, Ap. t. 1:13. Ks. Apostoli. Jeesus kutsuu myöhemmin kannattajiensa riveistä 70 muuta miestä saarnaamaan evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja tekemään messiaaniselle ajalle tunnusomaisia tekoja, Luuk. 10:1 ss.

      Jeesuksen opetuslapseudella on syvempi sisältö ja laajemmat seuraukset kuin muiden opettajien. Hän on Jumalan iankaikkinen Poika, Israelin Messias, maailman Vapahtaja. Olennainen ero jonkun rabbiinin opetuslapsen ja Jeesuksen opetuslapsen välillä on siinä, että edellinen kasvaa opettajansa »mittaiseksi», joten hän vähitellen vapautuu opettajastaan täysinoppineena. Jeesusta ja Hänen opetuslapsiaan taas yhdistää persoonallinen side, joka tulee sitä voimakkaammaksi, mitä kauemmin opetuslapsisuhde kestää. Hän kasvaa, opetuslapsi vähenee. Jeesuksen opetuslapsi ei siis sitoudu ainoastaan Hänen oppiinsa, vaan ennen kaikkea Häneen persoonana. Siksi kristillisen opetuslapseuden yhteydessä ei voidakaan puhua pelkästään jäljittelystä, vaan yhteydestä: Minä teissä, te minussa. Opetuslapsiyhteydestä seuraa myös elämän- ja kohtalonyhteys. Opetuslapsi muuttuu vähitellen kohti Herransa kaltaisuutta (conformitas). Gal. 2:20:ssa on Paavalin kirjoitusten syvällisin ilmaisu opetuslapseuden olemuksesta. Johanneksen evankeliumissa kuvataan opetuslapseuden olemusta mm. sanoilla »pysyä Jeesuksen sanassa», 8:31, »pitää hänen käskynsä», 13:34, 14:15 ss., 15:10 ss. Hänen jäljissään, Jumalan rakkauden tiellä, meistä tulee todella Hänen opetuslapsiaan, 8:31. Synoptisissa evankeliumeissa puhutaan Jeesuksen seuraamisesta, kun tahdotaan ilmaista, mitä merkitsee olla Jeesuksen opetuslapsi, Matt. 8:19, 10:38, 16:24, Mark. 8:34, Luuk. 9:23.

      ..jatkuu...

      • saaoppiakkin

        ...

        "
        4. Kristillisissä seurakunnissa ruvettiin pian kaikkia uskovia nimittämään »opetuslapsiksi», Ap. t. 6:1,2, 9:1,10, 26,38, 11:26,29, 13:52, 16:1, 20:1 jne. Ihmisten voittaminen Herralle ja Hänen seurakuntaansa tarkoittaa heidän tekemistään opetuslapsiksi. Matt. 28:19, vrt. 27:57. Kristittyjä naisia sanottiin naisopetuslapsiksi, vrt. Tabita, Ap. t. 9:36.

        5. Aikaisin toisella vuosisadalla Ignatios alkoi käyttää itsestään nimitystä »opetuslapsi» merkityksessä marttyyri, 'veritodistaja'. Hänen kuolemansa todistaisi hänen opetuslapseutensa todellisuuden, vrt. Ignatioksen kirje Efeson seurakunnalle, 1:2.

        6. Herran opetuslapseuden jumalallinen arvo ja kauneus on lähtöisin Hänestä, joka itse on tosi opetuslapsen jaloin esimerkki ja ylevin esikuva, Häneltä, josta jo profeetta Jesaja lausuu: »Hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla», Jes. 50:4.

        Todellinen opetuslapsi

        1) Jättää isänsä, äitinsä ja sukunsa, Luuk. 14:26; vrt. Matt. 19:27 ss. 2) Vihaa omaa elämäänsä, Luuk. 14:26. 3) Kantaa ristiänsä, 14:27. 4) Luopuu kaikesta mitä hänellä on, 14:33. 5) Pysyy Kristuksen sanassa, Joh. 8:31. 6) Rakastaa, 13:34. 7) Kantaa hedelmää, 15:8.

        Todellinen opetuslapseus, Luuk. 9:23

        1) »Kieltäköön itsensä». Kieltäminen tarkoittaa luopumista, jättämistä. 2) »Ottakoon joka päivä ristinsä». Ies ja risti ovat eri asioita. Ies viittaa orjuuteen, risti uhriin. 3) »Seuratkoon minua», ts. vaeltakoon Herran kanssa ja oppikoon Hänestä.

        "
        siinä sitä miettimistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      181
      31422
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      247
      20156
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      415
      10425
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6515
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      26
      4528
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      190
      3947
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      64
      3931
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1577
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      94
      1439
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1369
    Aihe