Tiedätkö, mitä tämä liikennemerkki tarkoittaa

21032017klo1421

15

1502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9/10. Se Porkkalankadun vastaus ei perustu lakiin. Lisäkilti 845 määrittää pysäköintitavan (ei lastaustapaa), mutta pysäköintikieltomerkillä ei voi sallia pysäköintiä jalkakäytävällä ("koroke"). Pitäisi olla P-merkki, kun sillä osoitetaan ajoradan ulkopuolinen alue. Lisättynä jollain 5 minutin lapulla, jos halutaan rajoittaa pysäköintiaikaa...

      • väärinhänsemeni

        Jos merkkiä yrittää tulkita lisäkilven kanssa, se ehkä kieltää pysäköimisen korokkeella. Ajoradalla saa lehtikuvan mukaan pysäköidä, mutta testin laajemmasta kuvasta näkee merkin olevan bussikaistan kohdalla. Joten...

        Tietysti takana on lisäkilven väärä käyttäminen. Siinä on laitettu P-merkkiin kuuluvan lisäkilven kuva pysäköintikiellon alle ja saatu aikaan ongelmallinen tilanne. Tämä pitäisi olla kielletty liikennemerkkien käyttöä koskevissa ohjeissa, mutta kun ei ole.

        Työkaveri sai sakot tällaisella paikalla Kumpulantiellä, missä tuohon on vielä lisätty toinen lisäkilpi 15 min. Riitautti ja sai kaupungin kirjoittaman lapun perutuksi ilman ongelmia.


      • väärinhänsemeni kirjoitti:

        Jos merkkiä yrittää tulkita lisäkilven kanssa, se ehkä kieltää pysäköimisen korokkeella. Ajoradalla saa lehtikuvan mukaan pysäköidä, mutta testin laajemmasta kuvasta näkee merkin olevan bussikaistan kohdalla. Joten...

        Tietysti takana on lisäkilven väärä käyttäminen. Siinä on laitettu P-merkkiin kuuluvan lisäkilven kuva pysäköintikiellon alle ja saatu aikaan ongelmallinen tilanne. Tämä pitäisi olla kielletty liikennemerkkien käyttöä koskevissa ohjeissa, mutta kun ei ole.

        Työkaveri sai sakot tällaisella paikalla Kumpulantiellä, missä tuohon on vielä lisätty toinen lisäkilpi 15 min. Riitautti ja sai kaupungin kirjoittaman lapun perutuksi ilman ongelmia.

        Tuon voi tulkita joko kieltävän pysäköimisen "korokkeella" (mikä on kiellettyä muutenkin), tai kieltävän pysäköimisen muualla kuin korokkeella (mutta kun edelleen on pysäköinti kielletty korokkeella).

        Ongelma todellakin on, jos halutaan sallia erikseen pysähtyminen jalkakäytävälle vain lastausta ja purkamista varten. Tätä varten kun ei ole muuta liikennemerkkiä kuin pysähtymiskielto (joka siis kieltää pysähtymästä ajoradallle, jolloin lastausta ja purkamista varten saa pysähtyä jalkakäytävälle)... Hmm. Miksiköhän se ei toimisi?

        Mitä kumpulantie kohtaan tulee, onko tähän tullut nykyään aikarajoitus?
        https://goo.gl/maps/jHgECsfZKxN2

        Itse asiassa juuri tuosta kohtaa kysyin kerran pysäköinninvalvojilta. Se kuulemma sallii pysäköinnin jalkakäytävälle. Jännä tulkinta. :)


      • Ruiseri

        Minä tulkitsen tuon merkin siten, että pysäköinti on kielletty, paitsi jalkakäytävän reunassa. Syy: muutkin vastaavat merkit (vaikkapa pysäköinti kielletty, ja alla 30 min) tarkoittaa sitä että saa pysäköidä max 30 min.

        Tässä on tietysti sellainen ristiriita, että lisäkyltti 30 min takoittaa aikaa kun pysäköintikielto EI OLE voimassa, mutta vaikkapa kyltti 8-18 kertoo milloin pysäköintikielto ON voimassa. Tämä tosin mainitaan laissa erikseen. Puhutunkaltaista jalkakäytävälle/reunakorokkeelle pysäköimään kehottavaa lisäkilpeä ei ole laissa määritelty.


      • Ruiseri
        Ruiseri kirjoitti:

        Minä tulkitsen tuon merkin siten, että pysäköinti on kielletty, paitsi jalkakäytävän reunassa. Syy: muutkin vastaavat merkit (vaikkapa pysäköinti kielletty, ja alla 30 min) tarkoittaa sitä että saa pysäköidä max 30 min.

        Tässä on tietysti sellainen ristiriita, että lisäkyltti 30 min takoittaa aikaa kun pysäköintikielto EI OLE voimassa, mutta vaikkapa kyltti 8-18 kertoo milloin pysäköintikielto ON voimassa. Tämä tosin mainitaan laissa erikseen. Puhutunkaltaista jalkakäytävälle/reunakorokkeelle pysäköimään kehottavaa lisäkilpeä ei ole laissa määritelty.

        Itse itselleni kommentoiden: Pysäköintikieltomerkki jossa lisäkilpi "auto jalkakäytävällä/korokkeella" ei järkevästi katsoen voi tarkoittaa mitään muuta kuin sitä, että jalkakäytävälle/korokkeelle SAA parkkeerata. Jalkakäytävälle parkkeeraaminen on näes muutenkin aina kielletty, miksi hitossa sitä pitäisi erikseen kieltää tällaisella merkillä?


      • dgfgfdgdfgdfg
        Ruiseri kirjoitti:

        Minä tulkitsen tuon merkin siten, että pysäköinti on kielletty, paitsi jalkakäytävän reunassa. Syy: muutkin vastaavat merkit (vaikkapa pysäköinti kielletty, ja alla 30 min) tarkoittaa sitä että saa pysäköidä max 30 min.

        Tässä on tietysti sellainen ristiriita, että lisäkyltti 30 min takoittaa aikaa kun pysäköintikielto EI OLE voimassa, mutta vaikkapa kyltti 8-18 kertoo milloin pysäköintikielto ON voimassa. Tämä tosin mainitaan laissa erikseen. Puhutunkaltaista jalkakäytävälle/reunakorokkeelle pysäköimään kehottavaa lisäkilpeä ei ole laissa määritelty.

        "Minä tulkitsen tuon merkin siten, että pysäköinti on kielletty, paitsi jalkakäytävän reunassa. "

        Jos lisäkilpenä olisikin esim. bussin kuva, tulkisisitko sen myös niin, että "pysäköinti on kielletty, paitsi busseilta"?

        Aikamääreitä sisältäviä lisäkilpiä on turha sotkea muihin lisäkilpiin, niissä kun on eri logiikka (ihan tieliikenneasetuksessa mainittu). Eli ajan ylittävä pysäköinti on kielletty.


      • telialas.jarruirti

        On se hienoa kun opettelette liikennemerkit valmiiksi jo ennen autokouluun menoa. Minäkin opettelin kaikki liikennemerkit ulkoa silloin 80-luvulla kun suoritin kuorma-autokortin.


      • dgfgfdgdfgdfg
        Ruiseri kirjoitti:

        Itse itselleni kommentoiden: Pysäköintikieltomerkki jossa lisäkilpi "auto jalkakäytävällä/korokkeella" ei järkevästi katsoen voi tarkoittaa mitään muuta kuin sitä, että jalkakäytävälle/korokkeelle SAA parkkeerata. Jalkakäytävälle parkkeeraaminen on näes muutenkin aina kielletty, miksi hitossa sitä pitäisi erikseen kieltää tällaisella merkillä?

        "Pysäköintikieltomerkki jossa lisäkilpi "auto jalkakäytävällä/korokkeella" ei järkevästi katsoen voi tarkoittaa mitään muuta kuin sitä, että jalkakäytävälle/korokkeelle SAA parkkeerata."

        Ok, eli pysäköintikieltomerkki, joka tarkennettu lisäkilvellä koskemaan korokkeen päälle pysäköintiä = korokkeen päälle saa pysäköidä. No, tulkinta se on tuokin, harmi vaan, että väärä. Johan tuon tarkoitus on tullut selväksi, halutaan siis sallia lyhytaikainen pysäyttäminen korokkeen päällä. Pysäköimisenhän tuo ihan yksiselitteisesti kieltää. Muuten siinä olisi P-merkki, ja vastaava sinivalkoinen lisäkilpi, jos siinä halutaisi pysäköinti sallia.

        Kieltomerkkien lisäkilvillä ilmoitetaan ketä tai mitä merkki koskee, ei ketä tai mitä se ei koske. Ellei kyseessä ole tekstillinen lisäkilpi "Ei koske ..." tai sitten aikamääreitä sisältävä lisäkilpi.


      • dgfgfdgdfgdfg kirjoitti:

        "Pysäköintikieltomerkki jossa lisäkilpi "auto jalkakäytävällä/korokkeella" ei järkevästi katsoen voi tarkoittaa mitään muuta kuin sitä, että jalkakäytävälle/korokkeelle SAA parkkeerata."

        Ok, eli pysäköintikieltomerkki, joka tarkennettu lisäkilvellä koskemaan korokkeen päälle pysäköintiä = korokkeen päälle saa pysäköidä. No, tulkinta se on tuokin, harmi vaan, että väärä. Johan tuon tarkoitus on tullut selväksi, halutaan siis sallia lyhytaikainen pysäyttäminen korokkeen päällä. Pysäköimisenhän tuo ihan yksiselitteisesti kieltää. Muuten siinä olisi P-merkki, ja vastaava sinivalkoinen lisäkilpi, jos siinä halutaisi pysäköinti sallia.

        Kieltomerkkien lisäkilvillä ilmoitetaan ketä tai mitä merkki koskee, ei ketä tai mitä se ei koske. Ellei kyseessä ole tekstillinen lisäkilpi "Ei koske ..." tai sitten aikamääreitä sisältävä lisäkilpi.

        Mutta kun pysäköintikieltomerkkiä ei käytetä pysähtymisen sallimiseen, vaan pysäköinnin kieltämiseen. Jos tuo olisi ollut tarkoitus, olisi oikea merkki ollut pysähtymiskielto, joka olisi kieltänyt pysähtymisen ajoradalla ja täten oikeuttanut pysähtymisen jalkakäytävällä.


      • Ruiseri
        TheRat kirjoitti:

        Mutta kun pysäköintikieltomerkkiä ei käytetä pysähtymisen sallimiseen, vaan pysäköinnin kieltämiseen. Jos tuo olisi ollut tarkoitus, olisi oikea merkki ollut pysähtymiskielto, joka olisi kieltänyt pysähtymisen ajoradalla ja täten oikeuttanut pysähtymisen jalkakäytävällä.

        OK, olen valaistunut, kieltomerkki ja korokeen kuva: korokkeelle ei saa pysäköidä (mutta pysähtyä saa). Koskapa merkki tarkentaa kiellon merkityksen koskemaan jalkakäytävää/koroketta, täytynee sen merkitä sitä, että kadun reunaan saa pysäköidä rajoituksetta. HAHAA!!! Ihan kuten pysäköinti kielletty ja lisäkyltti "bussi" (pari viestiä sitten), siihen saa pysäköidä kaikilla muilla paitsi bussilla. Nyt siis saa pysäköidä kadulle, mutta ei korokkeelle? Pitänee testata, paikka löytyy vaikkapa Musiikkitalon ja Saksalaisen koulun edestä Helsingissä.


      • dgfgfdgdfgdfg
        TheRat kirjoitti:

        Mutta kun pysäköintikieltomerkkiä ei käytetä pysähtymisen sallimiseen, vaan pysäköinnin kieltämiseen. Jos tuo olisi ollut tarkoitus, olisi oikea merkki ollut pysähtymiskielto, joka olisi kieltänyt pysähtymisen ajoradalla ja täten oikeuttanut pysähtymisen jalkakäytävällä.

        Eipä sitä pysäköintiäkään korokkeen päälle voi sallia pysäköintikieltomerkillä, joka on lisäkilvellä tarkennettu koskemaan korokkeen päälle pysäköintiä. Eikö tässä keskustelussa jo aiemmin tullut ilmi, että tuolla haetaan sitä, että esim. lastausta ja purkamista varten voi pysäyttää korokkeen päälle.


      • dgfgfdgdfgdfg kirjoitti:

        Eipä sitä pysäköintiäkään korokkeen päälle voi sallia pysäköintikieltomerkillä, joka on lisäkilvellä tarkennettu koskemaan korokkeen päälle pysäköintiä. Eikö tässä keskustelussa jo aiemmin tullut ilmi, että tuolla haetaan sitä, että esim. lastausta ja purkamista varten voi pysäyttää korokkeen päälle.

        Ei voi sallia, juu. Ja kyllähän se juuri tuli esiin, että sitä on (ilmeisesti) haettu. Mutta kun se ei tuolla yhdistelmällä onnistu. Pysähtymiskieltomerkki tekisi sen, mutta toisaalta se estäisi pysähtymisen ajoradalla.

        Paras vaihtoehto olisi oikeasti P -merkki ja joku viiden minuutin aikaraja.


    • olen_tyytyväinen

      Sait pisteitä 9/10.

    • Kaikki oikein. Oli vielä ihan helppoja.

    • Kaikki oikein. Naurettavan helppoa, niin kuin liikennesäännöt yleensäkin. On vaikea ymmärtää, että miksi liikennesäännöt ovat useille niin vaikeat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe