T28 oli talvisodan kunkku

bensiiniä-liekkeihin

Postijunat pörräsivät mielin määrin suomalaisten taisteluhautojen päällä, sillä ne pysäytettiin vain polttopulloilla ja rohkeilla miehillä joita ei jokaisen postivaunun tielle riittänyt.

Pst-aseemme olivat aivan liian tehottomia tätä vaunua vastaan.

78

2953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bror-Erik1974-ussr

      Varmaan näinkin kävi mutta Talvisodan salainen ase lie ollut myös suomalaisen agraariarmeijan pistävä,kuukausia hautunut jalkarättihaju jota vastaan vihulai-
      nen ei selvinpäin lähtenyt. Se oli talvisotahenkeä se. :)

    • putinkin_sanoi_niin

      Ja tämä on totta. Näin lukee Moskovan ala-asteen historiasarjiksissa. Sen päälle piti heittää 54 rohkeaa miestä, jotta pysähtyi. Eikä Pst- joukkueessa ole niin montaa...

      • TurhaKehua

        Pst-kivääri läpäisi T-28:n pikkutornit helposti!


      • Vickerskopio

        Aloittaja ei tiedä, että siinä oli vain T26 veroinen panssari ja erittäin vika-altis, ilmeisesti panssarin jälkivahvistustenkin takia.


      • eräs-fakta
        Vickerskopio kirjoitti:

        Aloittaja ei tiedä, että siinä oli vain T26 veroinen panssari ja erittäin vika-altis, ilmeisesti panssarin jälkivahvistustenkin takia.

        T28 vaunussa oli huomattavasti paksumpi panssarointi kuin T26 vaunussa.


      • njet.vintovka
        TurhaKehua kirjoitti:

        Pst-kivääri läpäisi T-28:n pikkutornit helposti!

        No paljonkos Suomella oli pst-kivääreitä talvisodassa? Kerropa lukumäärät ja mallit.


      • IloitseTarkkis

        Ja luettele ne aakkosjärjestyksessä vai? Suomessa oli jonkun verran 20 mm:n Lahti-norsupyssyjä sekä englannista saatuja Boys-merkkisiä pst-kivääreitä!

        T-28 kärähti helposti ja siinä meni seitsemän ryssän n perskarvat samalla kerralla!


      • lada.samara

        Postijuna ei kärähtänyt, oli laatua ja lahtarien kauhu.


      • no.kerros.nyt
        IloitseTarkkis kirjoitti:

        Ja luettele ne aakkosjärjestyksessä vai? Suomessa oli jonkun verran 20 mm:n Lahti-norsupyssyjä sekä englannista saatuja Boys-merkkisiä pst-kivääreitä!

        T-28 kärähti helposti ja siinä meni seitsemän ryssän n perskarvat samalla kerralla!

        Kerro nyt ne määrät, kun näytät kovasti taas säheltävän tietävänä?

        Nolaan sitten sinut sen jälkeen.


      • höpötät.taas.omiasi
        IloitseTarkkis kirjoitti:

        Ja luettele ne aakkosjärjestyksessä vai? Suomessa oli jonkun verran 20 mm:n Lahti-norsupyssyjä sekä englannista saatuja Boys-merkkisiä pst-kivääreitä!

        T-28 kärähti helposti ja siinä meni seitsemän ryssän n perskarvat samalla kerralla!

        "Suomessa oli jonkun verran 20 mm:n Lahti-norsupyssyjä"

        Oliko?

        <Valtion Kivääritehtaan suuren työtaakan takia tuotanto pääsi kunnolla alkamaan vasta vuoden 1940 puolella, ja ensimmäinen 10 kappaleen koesarja valmistui 15. huhtikuuta 1940.
        ...
        Talvisodan aikana tarve panssarintorjunta-aseille oli suuri, mutta vain kaksi 20 mm L-39:ää ja muutama 13,2 mm L-35/36 -konekivääri[4] saatiin rintamalle
        >

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lahti_L-39


      • Piiska_läjähtää
        IloitseTarkkis kirjoitti:

        Ja luettele ne aakkosjärjestyksessä vai? Suomessa oli jonkun verran 20 mm:n Lahti-norsupyssyjä sekä englannista saatuja Boys-merkkisiä pst-kivääreitä!

        T-28 kärähti helposti ja siinä meni seitsemän ryssän n perskarvat samalla kerralla!

        Kotimaisten 20 mm pst-kiväärien tilaus ja valmistus lykkääntyi tyyppierimielisyyksien takia syksyyn 1939, joten talvisotaan niitä saatiin vain pari koekappaletta.

        Englannista saatiin lahjaksi tammikuussa 100 kpl ja maaliskuussa toiset 100 kpl 14 mm aseita, joista jälkimmäinen erä ei ehtinyt sotaan. Unkarista saatiin sodan lopulla 30 kpl 8 mm pst-kivääreitä. Sveitsistä tilattiin 27 kpl 20-millisiä, jotka saatiin vasta sodan jälkeen.

        Sodan lopussa pst-kivääreitä oli käytössä siis noin 130 kpl.

        37 mm pst-tykkejä oli tilattu VKT:lta ja Tampellalta vuonna 1938, mutta niitä ehti valmistua ennen talvisotaa vain 69 kpl. Ruotsista saatiin lokakuussa 1939 lainaksi 24 kpl Boforsin 37-millisiä, jotka jäivät sodan jälkeen pysyvästi Suomeen. Sodan aikana kotimaassa valmistui 105 tykkiä lisää, ja sodan lopussa tällaisia tykkejä oli 164 kpl. Lisäksi silloin oli käytössä 22 kpl ranskalaisia 25 millin aseita ja 55 kpl sotasaaliina saatuja 45-millisiä. Näitä viimeksimainittuja saatiin kaikkiaan 123 kpl, mutta enempää ei ehditty kunnostaa ja jakaa.

        (Talvisodan historia, osa 4, sivut 297 - 300)


        Varmaan suurin muutos sodan tuloksessa käytettyä lisämarkkaa kohti olisi saatu tuottamalla nopeasti muutamia satoja norsupyssyjä 1938 - 39. Näillä olisi ollut ratkaiseva merkitys etulinjan torjunnan teholle sekä panssarivaunuja että jalkaväen käyttämiä suojalevyjä vastaan. Myös lähitorjunnassa aiheutuneet omat tappiot olisivat pienentyneet. Mottitaisteluissa olisi ollut hyökkäyksellistäkin käyttöä pesäkkeiden tuhoamisessa.


    • PaskaVaunuOn

      T28 oli paska vaunu, sen sisltä oli niin huono näkyvyys, että suomalaiset jotivat sotasaalisvaunuja vaunujen ulkopuolelta.

    • Postijuna-oli

      suuri ja kömpelö. Se oli tuhottavissa 37 mm pst-tykillä. Niitä vain oli liian vähän.
      Myös tykistötuli tehosi.

    • TurhaKehua

      Lisäksi "postijunan" oma tykki oli kelvoton panssarivaunujen kaksintaistelussa! Epäonnistunut romu!

      • postijunat-tulee

        Eipä postijuna talvisodassa joutunutkaan panssarivaunujen kaksintaisteluun.

        Suomalaisilla oli yleensä lähettää vain mies ja polttopullo vaunuja vastaan.


      • ToveriJeesasi

        T-28 oli epäonnistunut vaunutyyppi eikä sen valmistusta jatkettu!

        Suomalaisilla oli myös pst-kiväärejä että 37 mm:n pst-tykkejä. Puna-armeija huomasi niukan kalustotilanteemme ja lahjoitti meille yli 200 kpl 45 mm:n pst-tykkejä, joilla Talvisodassa vielä pysähtyi vaunu kuin vaunu!


      • hoepner

        Oliko yli-ihmisten patarautaa silti parempi barbarosassa.


      • NäinSodanAlussa

        Ei ollut, mutta Saksan ps-vaunuissa oli seuraavat erot sodan alun neukkuvehkeisiin:

        - jokaisessa oli radio
        - jokaisessa oli viides mies komentajana
        - jokaisessa oli komentajalla erillinen tähystyskupu

        Nämä kompensoivat eroja. NL omi hiljalleen kaikki nämä piirteet, mutta esim. ensimmäisessä T-34-vaunussa ei ollut erillistä johtajaa.


      • Parempaa_rautaa
        ToveriJeesasi kirjoitti:

        T-28 oli epäonnistunut vaunutyyppi eikä sen valmistusta jatkettu!

        Suomalaisilla oli myös pst-kiväärejä että 37 mm:n pst-tykkejä. Puna-armeija huomasi niukan kalustotilanteemme ja lahjoitti meille yli 200 kpl 45 mm:n pst-tykkejä, joilla Talvisodassa vielä pysähtyi vaunu kuin vaunu!

        Eipä tietenkään tuotettu enää vanhentuneita vaunuja, kun T-34 oli jo valmis. Talvisodan aikana tuotanto oli kuitenkin aivan alussa eikä uutta vaunua käytetty Suomea vastaan. Kesäkuussa 1941 tätä tyyppiä oli joukoilla noin 1000 kpl ja silloin se oli parempi kuin mikään saksalainen vaunu. Ainoastaan 75 mm pitkäputkisella tykillä varustettu Pz IV pystyi reilusti kohtaamaan T-34:n ja näitä pitkäputkisia oli rintamalla hyvin vähän, samoin kuin rynnäkkötykkejä. Torjuntaan piti käyttää raskaita it-tykkejä, kenttätykkien suora-ammuntaa ja tietysti lähitorjuntavälineitä. Saksalaisille tuli kiire kehitellä Tiikeri ja Pantteri.

        Saksalaiset tuhosivat toki ensimmäisenä vuonna valtavan määrän vanhempia venäläisiä vaunuja, mutta silloin panssaritehtaat oli saatu vauhtiin ja tuhottujen 26- tai 28-panssarien tilalle tuli uusia 34:ia ja KV-vaunuja. Vuonna 1943 niitä tulikin jo liikaa...


    • kulik

      Sota osoitti juuri tankkien haavoittuvuuden kaikille aseille. Ryssillä oli silti paremmat tankit kuin nasuilla kesällä 1941. Piippalakkeja vaivasi huono koulutus ja lukuisat tekniset ongelmat.

      • Lisäämittoja

        KV-1 on suunniteltu Panzerin pohjalta


    • Stalin_tiesi

      T28 oli ainakin niin hyvä, että sen avulla NL sai hankittua tarvitsemansa puskurialueen ennen Suomen ja natsi-Saksan yhteistä suurhyökkäystä.

      • T-28brokeMannerheim

        During the initial stages of the Winter War, the tank was used in direct fire missions against Finnish pillboxes. In the course of these operations, it was found that the armour was inadequate and an upgrade was initiated.

        The frontal armour plates were upgraded from 30 mm to 80 mm and side and rear plates to 40 mm thickness. With this up-armoured version, the Red Army broke through the main Finnish defensive fortification, the Mannerheim Line.


      • JoosepinJättimoka

        ”T28 oli ainakin niin hyvä, että sen avulla NL sai hankittua tarvitsemansa puskurialueen ennen Suomen ja natsi-Saksan yhteistä suurhyökkäystä.”

        TODELLISUUDESSA neukku sai Talvisodan avulla hankittua JUURI SEN, mitä koetti välttää!

        - Puna-armeijan luokaton suoritus sodassa rohkaisi suuresti Aatua Idän sotaretkeen

        - Talvisota suuresti vaikutti siihen, että Suomi oli mukana Jatkosodassa

        Eli Stalin SAI JUURI SEN, mikä piti välttää!


    • TurhaKehua

      "T28 oli ainakin niin hyvä, että sen avulla..."

      Sai siitä HUOLIMATTA! T-28 oli epäonnistunut malli. Suomi sai niitä pari kpl sotasaaliina eikä niillä Jatkosodassa saatu paljoakaan aikaan!

      • kova-pari

        Itse Lauri Törni toimi postijunan johtajana jatkosodassa.

        Ilman postijunaa ei Törni olisi nyt legendan maineessa.


      • POSTIUUIFCTTC
        kova-pari kirjoitti:

        Itse Lauri Törni toimi postijunan johtajana jatkosodassa.

        Ilman postijunaa ei Törni olisi nyt legendan maineessa.

        POSTIVAUNU PERKLELEEN VATIKALLO

        P O S T I V A U N U


      • olet_saatanan_tonttu

        " T-28 oli epäonnistunut malli. Suomi sai niitä pari kpl sotasaaliina eikä niillä Jatkosodassa saatu paljoakaan aikaan!"

        T-28 oli aikaansa edellä, se nimittäin tuli käyttöön jo 1933! Jokaisessa vaunussa oli mm. radio ja it-kk! Se oli kaikkea muuta kuin epäonnistunut malli, vaan kenties aikansa edistynein tankki, samaan aikaan kuin saksalaisilla oli 20mm tykit, niin T-28:n tykki oli aikaansa nähden MASSIIVINEN 76mm!

        T-28 oli modernien tankkien esiaste samaan aikaan kun ranskalaisilla, briteillä ja natseilla oli vain naurettavilla hernepyssyillä varustettuja säilyketölkkejä!

        Ja se ettei suomalaiset saaneet niillä mitään aikaan kertoo vain suomalaisten huonoudesta! Suomi on käynyt ainakin 4 sotaa joista itse aloittanut useimmat jä hävinnyt KAIKKI!


      • postikusti
        POSTIUUIFCTTC kirjoitti:

        POSTIVAUNU PERKLELEEN VATIKALLO

        P O S T I V A U N U

        Vatipäälle tiedoksi että, suomalaiset käyttivät T28 lempinimiä postivaunu ja postijuna.


      • Vickersa1e1

        T-28 on Vickersin kopio, se oli vaikein ylläpidettävä klimiinkin verrattuna.


      • ludoviikki
        postikusti kirjoitti:

        Vatipäälle tiedoksi että, suomalaiset käyttivät T28 lempinimiä postivaunu ja postijuna.

        Pellepaskanaamalle tiedoksi että suomalaiset kutsuivat T-28 vaunua postivaunuksi!


      • brittienhernepyssypurkki
        Vickersa1e1 kirjoitti:

        T-28 on Vickersin kopio, se oli vaikein ylläpidettävä klimiinkin verrattuna.

        Vickers nyt oli kasa paskaa puolet pienemällä tykillä! Ei radiota, ei kunnollista panssarointia eikä sanottavaa moottoria! Ei edes kk-torneja. Yksi T-28 vastasi kymmentä Vickersiä!


      • repäisepä-ihokkaasi
        ludoviikki kirjoitti:

        Pellepaskanaamalle tiedoksi että suomalaiset kutsuivat T-28 vaunua postivaunuksi!

        Taidatpa poju olla desantien sukua.

        Postijuna ja postivaunu olivat yleisimmät nimitykset loistokkaalle T28 vaunulle.


      • Natsit_Norjaan
        olet_saatanan_tonttu kirjoitti:

        " T-28 oli epäonnistunut malli. Suomi sai niitä pari kpl sotasaaliina eikä niillä Jatkosodassa saatu paljoakaan aikaan!"

        T-28 oli aikaansa edellä, se nimittäin tuli käyttöön jo 1933! Jokaisessa vaunussa oli mm. radio ja it-kk! Se oli kaikkea muuta kuin epäonnistunut malli, vaan kenties aikansa edistynein tankki, samaan aikaan kuin saksalaisilla oli 20mm tykit, niin T-28:n tykki oli aikaansa nähden MASSIIVINEN 76mm!

        T-28 oli modernien tankkien esiaste samaan aikaan kun ranskalaisilla, briteillä ja natseilla oli vain naurettavilla hernepyssyillä varustettuja säilyketölkkejä!

        Ja se ettei suomalaiset saaneet niillä mitään aikaan kertoo vain suomalaisten huonoudesta! Suomi on käynyt ainakin 4 sotaa joista itse aloittanut useimmat jä hävinnyt KAIKKI!

        Eikös Lapin sota sentään voitettu? Minä ainakin olen usein nähnyt lipunnostokuvan Kolmen valtakunnan rajapyykiltä huhtikuulta 1945. Risti siinä lipussa on, mutta ei hakaristi.


      • ota.ne.tabusi

        Hullu keskustelee itsensä kanssa.


      • vink-vink-vink
        ludoviikki kirjoitti:

        Pellepaskanaamalle tiedoksi että suomalaiset kutsuivat T-28 vaunua postivaunuksi!

        Heti, kun näytät lääkärisi kirjoittaman pienen lapun, jossa kerrotaan sinun kaikkien juttujesi olevan totta, niin myönnän sinun jääneen voitolle tässä keskustelussa.

        Postijuna oli paljon yleisempi nimitys kuin postivaunu talvisodan aikana.


      • katon_vaan_wikiä
        brittienhernepyssypurkki kirjoitti:

        Vickers nyt oli kasa paskaa puolet pienemällä tykillä! Ei radiota, ei kunnollista panssarointia eikä sanottavaa moottoria! Ei edes kk-torneja. Yksi T-28 vastasi kymmentä Vickersiä!

        Siinä palstan ufo-asiantuntija taas vauhdissa. Syke on kova, tieto nolla.
        Varsinkin ymmärryksen puute on käsinkosketeltava :)


      • jagdpanzer
        olet_saatanan_tonttu kirjoitti:

        " T-28 oli epäonnistunut malli. Suomi sai niitä pari kpl sotasaaliina eikä niillä Jatkosodassa saatu paljoakaan aikaan!"

        T-28 oli aikaansa edellä, se nimittäin tuli käyttöön jo 1933! Jokaisessa vaunussa oli mm. radio ja it-kk! Se oli kaikkea muuta kuin epäonnistunut malli, vaan kenties aikansa edistynein tankki, samaan aikaan kuin saksalaisilla oli 20mm tykit, niin T-28:n tykki oli aikaansa nähden MASSIIVINEN 76mm!

        T-28 oli modernien tankkien esiaste samaan aikaan kun ranskalaisilla, briteillä ja natseilla oli vain naurettavilla hernepyssyillä varustettuja säilyketölkkejä!

        Ja se ettei suomalaiset saaneet niillä mitään aikaan kertoo vain suomalaisten huonoudesta! Suomi on käynyt ainakin 4 sotaa joista itse aloittanut useimmat jä hävinnyt KAIKKI!

        Ai että hernepyssy? https://fi.wikipedia.org/wiki/Renault_Char_B1


      • TurhaLuulo

        Ei se mitään todista vaikka löydät jostakin vanhemman ja vielä huonomman!


      • 500-hv

        Suomalaiset tekivät T28 vaunuilla heti Tuulosjoen ylityksen jälkeen sankarillisia kylien valtauksia.

        Voidaan hyvin todeta postijunan olleen myös Suomen valloitussodan alun kunkku.


    • Lahjakaskansa

      Yksi T-28 vastasi kymmentä Vickersiä!

      The tank was the subject of industrial and political espionage, the plans ending up in the Soviet Union, where they may have influenced the design of the T-28 and T-35 tanks. Norman Baillie-Stewart, a British military officer, was court-martialled in 1933 and served five years in prison for providing the plans of the Independent (among other secrets) to a German contact

    • onneksihuomattiin

      Surkea romu joka jäi nopeasti jälkeen.

    • NäinEsitteessä

      Parolan panssarimuseon esite kertoo T-28-vaunusta:

      Moottori oli nestejäähdytteinen, 12-sylinterinen V-kaasutinmoottori M 17L. Sen teho oli 500 hv/368kW. Vaunu oli suurikokoinen ja kömpelö ja siinä oli paljon teknisiä vikoja. Ohjausjärjestelmänä oli kytkinjarru, joka sopi huonosti pitkään panssarivaunuun. Tästä johtuen vaunussa oli kääntymisongelmia, jo muutaman kilometrin ajon jälkeen ohjausjarrut olivat karpalon punaiset, eikä vaunu kääntynyt. Ohjauslaitteiden takia vaunu oli erittäin raskas ajaa kahta tuntia pitempään yhtäjaksoisesti. Vaunun tähystysvälineet olivat olemattomat. Kesällä 1941 Tuulosjoen hyökkäyksessä T-28-panssareita johti luutnantti (myöhemmin kapteeni ja Mannerheim-ristin ritari) Albert Räsänen. Taistelun jälkeen hän nousi vaunusta, eikä enää koskaan mennyt vaunuun, vaan johti komppaniaansa taistelussa jalan tai vaunun kannelta koputellen kepillä komentoja tornin kylkeen. Räsänen oli todennut, että sokea ei voi johtaa panssarivaunukomppaniaa!

      Ja todettakoon lopuksi, että MUITA Neuvostoliitolta saatuja sotasaalisvaunuja esite kehuu.

      • ei_käyttäjä_tiedä

        Mutta, ei stallari pidä totuutena käyttäjien kokemuksia. Totuus tulee kun katsoo wikipediasta statistiikkaa :" hmm. tykin lukema on 75 nönnönnöötä, se on suurempi luku kuin esim. 37, mikä on saksalaisessa. Panssarin kohdalla numero myös isompi. Mainitaan myös että tässä saattoi olla radio. Joo, tämä on maailman paras vaunu!!!!!!"


    • T-28_murskasi_linjan

      T-28 oli käyttöön tullessaan maailman edistyksellisin vaunu. Tyhmä natsi tahtoo väkisin unohtaa, että se otettiin käyttöön jo 1933. Tuolloin saksalaistenkin vaunut olivat siihen verrattuna lähinnä huvittavia. T-28:n avulla murskattiin Mannerheim-linja.

    • KehumattaParas

      Tyhmän natsin 37 mm:n pst-tykki läpäisi viisaan komun T-28:n panssarin!

      Ja kuten tuolla aiemmin todettiin oli sekä ohjattavuus että tähystysmahdollisuudet ulos luokattoman heikkoja!

      • NL_voitti_sodan

        T-28 murskasi Mannerheim-linjan, ja se oli muihin aikalaistankkeihin verrattuna täysin ylivoimainen. Vielä sodan alettuakin natseilla oli vaunuissaan tragikoomiset 20mm herneruutat, kun T-28:ssa oli 76 mm mahtitykki! NL:n ja muiden liittoutuneiden ylivoima murskasi natsit liittolaisineen! Natsien tankit olivat ylipainoisia ja alitehoisia sontakasoja, joiden ympäri T-34:jät ajelivat miten halusivat!


      • T28-kova-luu

        Itärintamalla Natsi-Saksaa vastaan T28 vaunu oli jo auttamattomasti vanhentunut.

        Talvisodassa taas Suomen seitsemää Vickersiä, jotka lähetettiin Neuvostoliittolaisia vaunuja vastaan T28 postijunat olivat voittamattomia. Venäläisten T26 vaunut tuhosivat suomalaisten vaunuja kaksintaistelussa ja T28 vaunut keräsivät hinaamalla romuksi ammutut Vickersit pois.


      • RomuMikäRomu

        Voittamattomia T-28:ia jäi Talvisodassa melkoinen määrä suomalaisten sotasaaliiksi!?


      • De_facto
        RomuMikäRomu kirjoitti:

        Voittamattomia T-28:ia jäi Talvisodassa melkoinen määrä suomalaisten sotasaaliiksi!?

        Suomi tuhosi yksistään talvisodassa noitakin romuja lähemmäs 100 kappaletta.


      • Hohhohhhoh
        NL_voitti_sodan kirjoitti:

        T-28 murskasi Mannerheim-linjan, ja se oli muihin aikalaistankkeihin verrattuna täysin ylivoimainen. Vielä sodan alettuakin natseilla oli vaunuissaan tragikoomiset 20mm herneruutat, kun T-28:ssa oli 76 mm mahtitykki! NL:n ja muiden liittoutuneiden ylivoima murskasi natsit liittolaisineen! Natsien tankit olivat ylipainoisia ja alitehoisia sontakasoja, joiden ympäri T-34:jät ajelivat miten halusivat!

        Jos pravda näin kertoo , niin tyhmä stallari uskoo ja hirnuu. Suotakoon se vähäjärkiselle. stallarien juhlan aiheet on kovin vähissä muutenkin. antaa pöllöjen hurrata


    • Bicycle
    • Mopo_vs_mopo

      Jaahas mitään tietämättömät jonnet taas vauhdissa tyyliin mun mopo on parempi kuin sun mopo.

    • BMWnmotti

      Miksi ei T28:ssa käytetty T27:n innovaatiota, missä moottori oli edwssä, se oli suojannut miehistöä saksalaisten onteloammuksilta.

    • TästäSyystä

      Siksi, että ne olisi ammuttu takaa!

      Todellisuudessa T-28:t oli jo lähes tyystin poistettu käytöstä kesään 1941 mennessä, jolloin saksalaisten hyökkäys tapahtui!

      Esittämääsi ideaa on toki muut käyttänyt. Esim. Israelin Merkava-vaunussa on moottori edessä. Se antaa silloin lisäsuojaa vaunun miehistölle!

      • Mahtitykki

        T28 95 mm:n tykillä olisi ampunut panther-kolonnan läpi kaikista vaunusita Kurskissa


      • ItkeItsesiUneen

        Tosin puuttui vain se T-28 eikä NL valmistanut 95 mm:n tykkiä!

        Auttaako tuo Tiltun pahaan oloon?


      • Anonyymi
        ItkeItsesiUneen kirjoitti:

        Tosin puuttui vain se T-28 eikä NL valmistanut 95 mm:n tykkiä!

        Auttaako tuo Tiltun pahaan oloon?

        Lykkäät pötyä!!


    • MuutamaHaitta

      Edelleen tietoja sinulle:

      - Kurskin taistelu käytiin kesällä 1943

      - T-28:n valmistus päättyi vuonna 1941

      - 95 mm:n tykki ei koskaan edennyt ps-vaunu tykiksi

      • Paskaakurskista

        Ooksä sekasin ei tässä Kurskin kanssa ole mitään tekemistä.

        Nyt nämä tyhmät mulkerot kirjoittelevat paskaa tykeistä, T28:a oli saksan romutarhoilla silmän kantamattomiin.

        F39 95 mm oli nimenomaan panssarivaunun kanuuna, tuotanto lopetettu 1940.


    • LueAinaKokoKetju

      "Ooksä sekasin ei tässä Kurskin kanssa ole mitään tekemistä."

      Eikö? Ainakin minä olen vastaillut tällaiseen väittämään: "T28 95 mm:n tykillä olisi ampunut panther-kolonnan läpi kaikista vaunusita Kurskissa"

      "F39 95 mm oli nimenomaan panssarivaunun kanuuna, tuotanto lopetettu 1940. "

      No, ei mahtanut olla kummoinen? Venäläisillä oli T-34:ssä 76 mm:n tykki ja jatkomallissa 85 mm:n tykki. Joissakin kirjoissa väitetään, että niiden läpäisykyky oli liki sama ja huomattavasti huonompi, kuin saksalaisella 75 mm:n tykillä. Mahtoiko tuo 95 mm:n versio olla samaa rataa kun eivät sitä pitemmälle kehittäneet?

    • Pötyä-lykkäät

      Tiltulla oli radioasema T28:ssa

    • mantsurian-peto

      Neuvostoliitto lähetti 1938-1939 japanilaisia vastaan käydyssä kahakassa uunituoreita T-28 vaunuja ja tulos oli Japanin kannalta musertava. Käytännössä japanilaisilla ei ollut lainkaan aseita, joilla he olisivat voineet vastata postivaunujen hyökkäykseen.

      Toisen maailmansodan kynnyksellä T-28 oli yksi maailman parhaimmista panssarivaunuista, mutta Talvisodassa maastossa käydyissä taisteluissa se ei päässyt näyttämään kynsiänsä, lähinnä taitamattoman sodanjohdon vuoksi.

      • TurhaKehuskella

        Ja sen jälkeen se oli jo vanhentunut.


      • richard_sorge

        Nomonhanissa neukuilla oli käytössä eniten BT-tankkeja ja joitakin T-26:sia panssariautoja. Eivät viitsineet noita isoja romuja Siperiaan asti raahata. Niitä käytettiin lähinnä Puolassa ja Suomessa vuonna 39. Sen jälkeen ne olivat auttamattomasti vanhentuneita, vaikka sitten jäljelläolevia jouduttiin käyttämään Barbarossaakin vastaan.

        KV-1, jota koekäytettiin Talvisodassa, oli toisen maailmansodan kynnyksellä yksi maailman parhaista panssarivaunuista. T-28 oli sotateknologian surullinen harharetki.


    • Tiltujatarkkis

      T28:ien tornit purettiin 1941 panssarijunien varusteiksi.

      • kaksi-panssarijunaa

        Mistä moinen tieto on peräisin ? Tapahuiko tämä ennen jatkosotaa vai jo sodan aikana ?


      • Tilto

        In June 1941, 411 T-28s were reported in active units on the western frontiers. Most were lost during the first two months of Operation Barbarossa due to enemy action, but also mechanical breakdown, caused by a chronic lack of spare parts and overall poor maintenance. The Germans captured at least one of these, as well as the Hungarians, painting large white crosses on the turrets. Their denomination was Beutepanzerkampfwagen T-28 746(r). The remainder of these tanks fought during the winter defense of Leningrad and Moscow. By 1942, they were hopelessly obsolete and spread among training units or dismantled, their parts reused in armored trains and fixed defensive positions.


      • SuomiKäyttiVaunuja

        Ehkäneukut niin tekivät, mutta ainakin suomalaiset käyttivät T-28:ia sotatoimissa kovasti vuonna 1941 Jatkosodan sotatoimissa!

        Lähde: Lehväslaiho. Panssarisotaa.


    • Sorkoilija

      Ei ainoatakaan vaunua tuhottu polttopullolla.


      Toimittaja Joel M. Vainosen ansiokas artikkeli (KSML 21.2.) perustui emeritusprofessori Jouko Vahtolan teokseen ”Tankit tulee!” ja oli otsikoitu vetävästi: Polttopullomyytti sirpaleiksi.

      Tämä myytti sai kuitenkin paljon kolhuja jo vuosikymmen sitten, sillä kerron kirjassani ”Talvisodan tiukin puolustuslinja” (Minerva 2006) muun muassa seuraavaa (suora lainaus sivulta 92): ”Keskisuomalainen jalkaväkirykmentti 28 tuhosi Taipaleen puolustuslohkolla (Kirvesmäen ja Terenttilän alalohkoilla) 30.11.-24.12.1939 yhteensä 54 panssarivaunua, joista valtaosan 50 vaunua panssaritorjuntatykein. Kolme tankkia tuhoutui miinoihin ja yksi kohtasi matkansa pään kasapanosräjähdyksessä. Polttopulloilla ei ajanjaksona saatu päiviltä ensimmäistäkään vaunua, mutta vaurioituneita sekä paikalleen juuttuneita tankkeja käytiin lämmittämässä Molotovin cocktaileilla monta kertaa.”

      Tuholuvut koskevat vain yhtä rykmenttiä ja yhtä puolustuslohkoa Karjalan kannaksella Taipaletta, mutta jo tämä otos kertoo, miten puna-armeijan taisteluvaunut pysäytettiin. Lisäksi Taipale oli niin raivokkaiden yhteenottojen näyttämö, että sen merkitys on paljon suurempi kuin ”vain yhden puolustuslohkon”.

      Vuonna 2006 eivät toimittajat polttopullo-asiasta kiinnostuneet tai todennäköisemmin eivät koko kirjaa avanneet. Poikkeus oli edesmennyt Juhana Lepoluoto, jonka tiedot sotahistoriasta olivat kunnioitusta herättävät.

      Vuoden 2006 kirjassani kumoutuu myös vaikkapa se myytti, että talvisota-henki olisi ollut valmiina Neuvostoliiton hyökätessä. Ei ollut, vaan henki alkoi jalostua vasta parin viikon sotimisen jälkeen, kun huomattiin, että punaiselle mahtiarmeijalle voidaan panna voitokkaasti hanttiin!

      Parin osittain sekasortoisen sodan alkuviikon aikana miehiä poistui luvatta rivistä kymmenittäin ja murhattiinpa jopa yksi oma luutnantti, joka oli hankkinut miesten vihat päälleen YH:n aikana. Tätä en rohkenisi kirjoittaa, jollei lähde olisi täysin luotettava.

      Myyttejä murtuu, mutta Taipaleen taistelijoiden kunnia ja maine säilyvät.

      Kimmo Sorko

      • faktaa-vaihteeksi

        Taipale oli tosiaan vain yksi lohko Kannaksen taisteluissa. Taipale oli siis se Laatokan rannalla oleva Vuoksen kanavan rannalla sijainnut kylä. Se että tuolla lohkolla 30.11.-24.12.1939 välisenä aikana ei yhtään tankkia tuhottu polttopulloilla ei tarkoita että muualla ja koko talvisodan aikana ei olisi myöskään tuhottu yhtään vaunua kyseisellä menetelmällä!
        Puna-armeija menetti talvisodan taisteluissa 1 919 panssarivaunua, joista 436 tulipalon vuoksi. Suurin osa lienee polttopullolla sytytettyjä.
        Sodan alussa polttopullo oli vielä tuntematon ase. Oliko niitä edes laajemmin käytössä 24.12.1939 mennessä?


      • PanssaritKiinnostaa

        Ihanko Kimmo Sorko itse kirjoittaa täällä?

        Ottaen huomioon, että jokseenkin kaikki NL:n vaunumallit, etenkin Suomen rintamalla, olivat Talvisodan aikana vapaasti hengittäviä bensiinimoottorilla varustettuja vaunuja, niin kyllä palava bensiini moottorin kannella ja moottoritilassa taatusti sytytti moottoritilan tuleen ja vuotaneet öljyt yms. letkut ja sähköjohdot sekä kumiosat palamaan. Kurkista Parolassa T-26 tai T-28 moottoritilaan, niin ymmärrät asian paremmin.

        Huvittava episodi oli Teemu Keskisarjan Raaka tie Raatteeseen -kirja, jossa hän puhui pakkasen takia, ja liian tiukoin sovittein tehdyistä, jumittuvista DIESEL-moottoreista NL:n kuorma-autoissa ja panssareissa. Tämä oli kuulemma eräs tärkeä syy Suomussalmen taisteluiden häviöön NL:n joukoilla.

        Kysyin Keskisarjalta pari vuotta sitten pidetyn Hailuodon Murhaperjantai-esitelmän jälkeen tästä asiasta ja hän sanoi lukeneensa jostain venäläisestä lähteestä tällaisen väittämän ja otti sen sieltä kirjaansa. Juttu oli tietenkin täysin pötyä dieselmoottoreiden osalta, joita ei taatusti Suomussalmella nähty, ja luultavasti ei Kannaksellakaan, Talvisodan aikana.

        T-34 oli jo dieselmoottorilla, mutta sitä kokeiltiin vasta Talvisodan päätyttyä Kannaksella.

        En ymmärrä miksi Oulun yliopiston historian professori Jouko Vahtola on sekaantunut sotahistoriaan.


    • Eit28a

      Murheenkryyneiksi muodostuivat moottori ja välitys, varsinkin sen jälkeen, kun panssarin paksuus oli tuplattu edessä ja takana.

      Mannerheimin linjan miljoonabunkkerin ampuma-aukkojen eteen ajettiin KV-1, ei T28:a. T34:een verrattuna T28 oli ala-arvoinen ja Barabarossassa saksalaiset tuhosivat ne kokonaan 2 kk:ssa.

      • TaipaleenjoenTaistelut

        Taipaleenjoen taisteluista. POISTETTIIN SÄÄNTÖJEN VASTAISENA, NIIN VIELÄ KERRAN.
        Laitan karttaliitteen erikseen, jos se kivestää moderaattoria.

        " Taipale oli siis se Laatokan rannalla oleva Vuoksen kanavan rannalla sijainnut kylä ..."

        Taipaleen lohko taas oli sama kuin kuuluksi tullut Taipaleenjoki taistelupaikkana ja oli osa Mannerheimlinjaa (tässä kohtaa oli karttaliite Mannerheimlinjasta joka varmaankin kivesti moderaattoria ja koko vastaukseni poistettiin sääntöjen vastaisena).

        Taipaleen lohko alkoi Sakkolan lohkon jatkeena Sakkolan kunnan Volossulan kylästä, jatkuen noin 5 km Suvantojärven pohjoisrantaa pitkin Metsäpirtin pitäjän Kirvesniemen kylän tasalle. Siitä lohkon raja lähti Koukunniemen tyven poikki noin 5 km Taipaleenjoki-linjana kohti Laatokan rantaa ja siellä Taipaleenjoen suulle Taipaleen kylään.


      • TaipaleenjoenTaistelut
        TaipaleenjoenTaistelut kirjoitti:

        Taipaleenjoen taisteluista. POISTETTIIN SÄÄNTÖJEN VASTAISENA, NIIN VIELÄ KERRAN.
        Laitan karttaliitteen erikseen, jos se kivestää moderaattoria.

        " Taipale oli siis se Laatokan rannalla oleva Vuoksen kanavan rannalla sijainnut kylä ..."

        Taipaleen lohko taas oli sama kuin kuuluksi tullut Taipaleenjoki taistelupaikkana ja oli osa Mannerheimlinjaa (tässä kohtaa oli karttaliite Mannerheimlinjasta joka varmaankin kivesti moderaattoria ja koko vastaukseni poistettiin sääntöjen vastaisena).

        Taipaleen lohko alkoi Sakkolan lohkon jatkeena Sakkolan kunnan Volossulan kylästä, jatkuen noin 5 km Suvantojärven pohjoisrantaa pitkin Metsäpirtin pitäjän Kirvesniemen kylän tasalle. Siitä lohkon raja lähti Koukunniemen tyven poikki noin 5 km Taipaleenjoki-linjana kohti Laatokan rantaa ja siellä Taipaleenjoen suulle Taipaleen kylään.

        Tässäpä kielletty Mannerheimlinja vielä kerran.....

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Mannerheim-linja


      • pilkun-viilaaja
        TaipaleenjoenTaistelut kirjoitti:

        Taipaleenjoen taisteluista. POISTETTIIN SÄÄNTÖJEN VASTAISENA, NIIN VIELÄ KERRAN.
        Laitan karttaliitteen erikseen, jos se kivestää moderaattoria.

        " Taipale oli siis se Laatokan rannalla oleva Vuoksen kanavan rannalla sijainnut kylä ..."

        Taipaleen lohko taas oli sama kuin kuuluksi tullut Taipaleenjoki taistelupaikkana ja oli osa Mannerheimlinjaa (tässä kohtaa oli karttaliite Mannerheimlinjasta joka varmaankin kivesti moderaattoria ja koko vastaukseni poistettiin sääntöjen vastaisena).

        Taipaleen lohko alkoi Sakkolan lohkon jatkeena Sakkolan kunnan Volossulan kylästä, jatkuen noin 5 km Suvantojärven pohjoisrantaa pitkin Metsäpirtin pitäjän Kirvesniemen kylän tasalle. Siitä lohkon raja lähti Koukunniemen tyven poikki noin 5 km Taipaleenjoki-linjana kohti Laatokan rantaa ja siellä Taipaleenjoen suulle Taipaleen kylään.

        Taipaleenjoki on ihmisen aikaansaama v. 1818. Tätä ennen suvanto-järvi oli n. 10,5 m. Korkeammalla kuin Laatokka joka oli 200 m. Päässä hiekkaharjun takana. Suvanto-järvi laski vetensä aikaisemmin Vuokseen, länteen ja Käkisalmen luota vasta Laatokkaan. Taipaleen puhkaiseminen käänti veden virtauksen suuntaa.


    • Anonyymi

      Molotovin coctailit käytössä Ukrainassa.

      • Anonyymi

        Suomi on valmiudessa lähettämään talvisodassa hyvikksi koettuja panssarien torjunta-aseita eli pari mottia koivuhalkoja.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4340
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2191
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1711
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      100
      1436
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1157
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1088
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      878
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    Aihe