Olisiko jo autokoulun omistajien aika tunnustaa, että heillä on maailman kallein tuote. Ajokortti.
http://m.iltalehti.fi/autot/201703282200091157_au.shtml
Opetuslupa vs autokoulu
25
474
Vastaukset
- AAAASSSShole
Tutustu ennen valittamista yritysten kulurakenteeseen....
- HekoHeko8
Onneksi muilla yrityksillä ei ole "kulurakenteita"?
On monta tapaa kilpailla asiakkaista?
Yksi tapa on hinnoitella tuote kilpailukykyisesti. Vai, mitä opetuslupalaiset? - veio4
Mitä tapahtui autokouluissa opetusalalla.
Faktoja ei kerrota vaan pidetään ihmiset Suomi24 tasolla.
Ensin nostettiin opetusmääriä LIIKENNETURVALLISUUDEN nimissä mutta todellisuudessa jotta saatiin ihmiset vaatimaan halvempia hintoja.
Kaiken tuon takana on ollut se että päättäjät saisivat läpi omia intressejään jotka ovat aivan muualla.
Sitten liikenneturvallisuus- sana unohdettiin ja päättäjät alkoivat toteuttamaan alkuperäisiä suunnitelmiaan kunhan ensin saivat kieroiltua maksajat puolelleen.
Se on totta, että autokoulujen toiminnassa on ollut parantamisen varaa ja myös siinä lainsäädännössä jonka mukaan autokoulut ovat toimineet.
MUTTA, nyt asiat muutetaan täysin taidottomien päättäjien toimesta jotka ajavat vain omia intressejään eivätkä ymmärrä käytännöstä yhtään mitään.
Nyt leikitään väärillä asioilla. Ajokorttien suorittajat eivät ymmärrä millaista opetusta saavat opetusluvalla.
Ruotsin mallia ei voi verrata, KOSKA meillä on sairas liikennekulttuuri ja tarkennettuna sen tekee sairaaksi 20 % kuskeista. - Siis_mitä
Saisiko sillä ruotsin mallilla kuitenkin parempia kuljettajia, kun se kuitenkin onnistuu Ruotsissa. Suomalainen liikennekulttuuri on myös suomalaisen liikennekoulutuksen tulosta.
- iiiooiii
Suomalaiset ovat kovin erilaisia ihmisinä verrattuna ruotsalaisiin. Vaikka haluamme itseämme ruotsalaisiin aina verrata, suomalainen on yleensä huomattavasti sulkeutuneempi ja epäsosiaalisempi. Tämä näkyy myös liikennekäyttäytymisessä.
Eräässä toisessa naapurimaassamme ihmiset ovat huomattavasti lähempänä suomalaisia. - veio4
Siis_mitä kirjoitti:
Saisiko sillä ruotsin mallilla kuitenkin parempia kuljettajia, kun se kuitenkin onnistuu Ruotsissa. Suomalainen liikennekulttuuri on myös suomalaisen liikennekoulutuksen tulosta.
Pieni korjaus.
Suomalainen liikennekoulutus ei pysty korjaamaan niitä liikennekulttuurin ongelmia jotka siirtyvät "isältä pojalle" ja "äidiltä tyttärille"
Siinä missä Ruotsin maalla oikea liikennekulttuuri siirtyy sukupolvesta toiseen, siinä samassa meidän maalla siirtyy huono liikennekulttuuri.
Huomaa kuitenkin, meidän liikennekulttuurista tekee ala-arvoisen vain ne vajaat 20% kuskeista jotka eivät pysty hallitsemaan mieltään vaan mielen ongelmat hallitsevat heitä.
- OmaNapa
Kyseine ilmiö ei ole uusi eikä yllättävä kenellekään, kuka seuraa yhtään elämää oman napansa ulkopuolelle. Ruotsissa ei ole enää vuosikausiin ollut muotia ajaa ajokorttia silloin, kun se on mahdollista, vaan silloin kun ajokorttia tarvitaan.
- veio4
Täytyy myös huomata se, että ajamisen opettelu useimmilla vaikeutuu 25v. ikävuoden jälkeen, ainakin jos lähtee nollasta liikkeelle.
- juintti
Näin on ruotsissa ajetaan opetusluvalla ja vasta kun korttia tarvitaan.. Suomessa kortti ei kovin arvokas kun hieman kilpailuttaa ja katsoo mihin menee, mutta suosin kuitenkin opetuslupa järjestelmää.
- Vukvuk
Ruotsissa opetuslupa oppilaalla on 9 h. Pakollista autokoulu opetusta......
- Uhjaah
Vukvuk kirjoitti:
Ruotsissa opetuslupa oppilaalla on 9 h. Pakollista autokoulu opetusta......
Ruotsissa tunti veloitus kalliimpi kuin Suomessa.....
- Höpöhöpöhöpö13
Höpö Höpö mitään pakollista autokoulua ruotsissa ole...
- plaaahhhh
Kyllä se vain niin on, että on....
- veio4
plaaahhhh kirjoitti:
Kyllä se vain niin on, että on....
Ruotsin malli:
Ennen ajoharjoittelun aloittamista valvojan
on yhdessä oppilaan kanssa käytävä valmistavassa teoriaopetuksessa, jonka kesto on vähintään 180 minuut-
tia, mikä Suomessa käytössä olevan oppitunnin määrittelyn mukaan vastaa neljää tuntia opetusta. Opetukses-
sa käydään läpi kuljettajaopetuksen tavoitteet ja sisältö, ajoharjoittelua koskevat säännökset, harjoittelun
suunnittelu ja jäsentäminen sekä liikenneturvallisuuden ja ajamisen ympäristöystävällisyyden kannalta tärke-
ät näkökohdat. Lisäksi ajoharjoittelumalliin samoin kuin autokouluopetukseen sisältyy kaksiosainen riskien
tunnistamiskoulutus, jonka kesto on 180 180 minuuttia.
Ruotsissa noin 90 % ajokortin suorittajista yhdistää autokouluopetuksen ja valvotun ajoharjoittelun ja vain
10 % ajokortin suorittajista hankkii opetuksen pelkästään autokoulusta.
Ajokortin hinta-arviot vaihtelevat: keskimäärin 1 350 eurosta 1 500 euroon. Kustannukset pakollisesta ope-
tuksesta ovat keskimäärin noin 500–600 euroa.
Siinä tietoa liikenneministeriön sivuilta, ei kannata arvailla. veio4 kirjoitti:
Ruotsin malli:
Ennen ajoharjoittelun aloittamista valvojan
on yhdessä oppilaan kanssa käytävä valmistavassa teoriaopetuksessa, jonka kesto on vähintään 180 minuut-
tia, mikä Suomessa käytössä olevan oppitunnin määrittelyn mukaan vastaa neljää tuntia opetusta. Opetukses-
sa käydään läpi kuljettajaopetuksen tavoitteet ja sisältö, ajoharjoittelua koskevat säännökset, harjoittelun
suunnittelu ja jäsentäminen sekä liikenneturvallisuuden ja ajamisen ympäristöystävällisyyden kannalta tärke-
ät näkökohdat. Lisäksi ajoharjoittelumalliin samoin kuin autokouluopetukseen sisältyy kaksiosainen riskien
tunnistamiskoulutus, jonka kesto on 180 180 minuuttia.
Ruotsissa noin 90 % ajokortin suorittajista yhdistää autokouluopetuksen ja valvotun ajoharjoittelun ja vain
10 % ajokortin suorittajista hankkii opetuksen pelkästään autokoulusta.
Ajokortin hinta-arviot vaihtelevat: keskimäärin 1 350 eurosta 1 500 euroon. Kustannukset pakollisesta ope-
tuksesta ovat keskimäärin noin 500–600 euroa.
Siinä tietoa liikenneministeriön sivuilta, ei kannata arvailla.Lisäksi ensimmäisellä kerralla ajokokeen läpäisee vain 48% oppilaista. Ajokokeessa käydään keskimäärin 4 kertaa, jotkut jopa yli 10.
Kyllä siitä kustannuksia tulee vaikka miten opetusluvalla ajaisi, puhumattakaan vaikutuksesta oppilaan psyykeen.- eihalvalla
Suunnitelmissa on ajokokeen ajan pidentäminen tuntiin ja Ajovarma tuskin on valmis pienentämään katetta, joten ajokokeen hinta noussee ensi vuonna noin 80 - 90 euron paikkeille. Ei aivan halpa ajokortti tule olemaan, kun kokeesta tulee myös nykyistä huomattavasti vaativampi.
- veio4
ammattiope kirjoitti:
Lisäksi ensimmäisellä kerralla ajokokeen läpäisee vain 48% oppilaista. Ajokokeessa käydään keskimäärin 4 kertaa, jotkut jopa yli 10.
Kyllä siitä kustannuksia tulee vaikka miten opetusluvalla ajaisi, puhumattakaan vaikutuksesta oppilaan psyykeen.Ok. Tuota en tiennyt.
Ihme ettei Berner ole sitä kertonut, eikö olekin ihme.? - veio4
eihalvalla kirjoitti:
Suunnitelmissa on ajokokeen ajan pidentäminen tuntiin ja Ajovarma tuskin on valmis pienentämään katetta, joten ajokokeen hinta noussee ensi vuonna noin 80 - 90 euron paikkeille. Ei aivan halpa ajokortti tule olemaan, kun kokeesta tulee myös nykyistä huomattavasti vaativampi.
Se on tietysti positiivinen asia, että kokeen kesto pitenee, jos sillä haetaan oikeita asioita, siis ettei hylätä pilkunviilauksista, tapauksista joissa opekin takapenkillä on erimieltä päätöksestä hylätä ajokoe.
Tai jos tutvon hylkäysprosentit täytyy saada keskitasolle ja siksi on hylättävä. - frkie17
Suunnitelmat ajokorttiuudistukseen ovat lähtöisin Trafin virkamiehiltä ja ministerin tehtävänä on vain toimia esittelijänä.
Tilastoissa näkyy että henkilöt, jotka eivät ole läpäisseet ajokoetta ensimmäisellä yrityksellä, todennäköisemmin eivät tule ajamaan vakavaa onnettomuutta. Näin ajatellen virkamiehet ovat todenneet, että vaikealla ajokokeella on suuri vaikutus lisätä nöyryyttä uusien kuljettajien ajamiseen ja tehdä liikenteestä turvallisempaa.
Mikäli kuljettajatutkintoa ei onnistuta tiukentamaan riittävästi, kun opetusvaatimuksia poistetaan, seurauksena tulee pienimuotoinen katastrofi. - veio4
frkie17 kirjoitti:
Suunnitelmat ajokorttiuudistukseen ovat lähtöisin Trafin virkamiehiltä ja ministerin tehtävänä on vain toimia esittelijänä.
Tilastoissa näkyy että henkilöt, jotka eivät ole läpäisseet ajokoetta ensimmäisellä yrityksellä, todennäköisemmin eivät tule ajamaan vakavaa onnettomuutta. Näin ajatellen virkamiehet ovat todenneet, että vaikealla ajokokeella on suuri vaikutus lisätä nöyryyttä uusien kuljettajien ajamiseen ja tehdä liikenteestä turvallisempaa.
Mikäli kuljettajatutkintoa ei onnistuta tiukentamaan riittävästi, kun opetusvaatimuksia poistetaan, seurauksena tulee pienimuotoinen katastrofi.Trafin virkamiehet tekevät sellaisia suunnitelmia saadakseen pitää pallinsa, siis istua oikeissa piireissa.
Kertomallasi tilastojen lukutekniikalla ei maamme liikenne tule koskaan kehittymään.
Monet huolellisimmat oppilaat jännittävät kokeessa eniten ja usein saavat hylyn sen takia. He eivät olisi olleet vaarallisia liikenteessä vaikka olisivat päässeet läpi ensimmäisellä. Toki moni heistä saa kortin ensiyrittämällä.
Toisaalta ne rämäpäät jotka ovat vaaraksi liikenteessä saavat usein kortin ensimmäisellä, koska eivät jännitä juuri mitään ja jaksavat pidätellä vääriä asenteitaan ajokokeen ajan.
Ainut katastofinestolaite on riittävä valvonta ihan oikeaan ajokortillisten liikenteeseen. Sieltä on kylmästi poistettava ne rämäpäät jotka eivät noudata sääntöjä. Liikenteen ongelmat on selkeästi nähtävillä jos on halua ja uskallusta ne nähdä. - sellainen.tapaus
veio4 kirjoitti:
Trafin virkamiehet tekevät sellaisia suunnitelmia saadakseen pitää pallinsa, siis istua oikeissa piireissa.
Kertomallasi tilastojen lukutekniikalla ei maamme liikenne tule koskaan kehittymään.
Monet huolellisimmat oppilaat jännittävät kokeessa eniten ja usein saavat hylyn sen takia. He eivät olisi olleet vaarallisia liikenteessä vaikka olisivat päässeet läpi ensimmäisellä. Toki moni heistä saa kortin ensiyrittämällä.
Toisaalta ne rämäpäät jotka ovat vaaraksi liikenteessä saavat usein kortin ensimmäisellä, koska eivät jännitä juuri mitään ja jaksavat pidätellä vääriä asenteitaan ajokokeen ajan.
Ainut katastofinestolaite on riittävä valvonta ihan oikeaan ajokortillisten liikenteeseen. Sieltä on kylmästi poistettava ne rämäpäät jotka eivät noudata sääntöjä. Liikenteen ongelmat on selkeästi nähtävillä jos on halua ja uskallusta ne nähdä.Poistamalla polttopullo veijo liikennettä vaarantamasta, on paras "katastofinestolaite" mitä ajatella saattaa.
- Rivaattiope_
Ja ha, sitä on opetettu tyttöjä väärin kun ekalla kerralla läpi teoriat ja inssit !
Kyllä ne opit unohtuu kun katselee markettien parkkipaikkoja esimerkkinä unohtamisesta.
Eletään kuin viimeistä päivää, huomisesta ei huolta kanneta.
Samoin motarille ajaminen tuntuu olevan hakusessa varsinkin vanhemmalta väestöllä,
suurin osa autokoulusta korttinsa saaneita.
Nuppi ei käänny, edes peilistä vilkaista kun ohitukseen lähdetään. Motoristit suurimmassa
vaarassa ko tilanteessa, panoksena henki.
Suojatie- käyttääntyminen ja lakien ja asetusten noudattaminen noin 3 sadasta niitä noudattaa.
Munaton poliisi ei hoida tehtäviään . . .- lyhytkatsoista
Siinä ei paljon autokoulun tai poliisin ohjeistukset auta, jos kuski on jästipää ja kuvittelee näkevänsä kaiken ilman pään kääntelyä. Oiskohan jotain muuta tahoa vielä mitä syyttää ihmisten omasta idioottimaisuudesta?
- veio4
lyhytkatsoista kirjoitti:
Siinä ei paljon autokoulun tai poliisin ohjeistukset auta, jos kuski on jästipää ja kuvittelee näkevänsä kaiken ilman pään kääntelyä. Oiskohan jotain muuta tahoa vielä mitä syyttää ihmisten omasta idioottimaisuudesta?
Eikä myöskään ajokoe kerro siitä miten kokelas jatkaa liikenteessä kortin saatuaan. Sen kertoon vain käyttäytyminen liikenteessä ja siksi on saatava valvonta joka puuttuu liikenteen todellisiin ongelmiin.
- höpönhöö
Höpö höpö!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä882881Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021364Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329864Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845