Suomen unelma

AnttiAhonen

Hei kaikille! Olen 33-vuotias mies. Olen kotoisin Petroskoista, Karjalasta ja asunut Suomessa 1.5 vuotta. Nyt olen opiskelemassa Metropoliassa Espoossa. Minulla on yksi kysymys. Minä haluaisin saada tietää. Millainen on suomen yleinen unelma. Mitkä ovat yleiset suomalaiset tavoiteet?
Se kiinostaa minua, koska haluaisin asua maasaa maan tavalla, mutta minulla ei ole vielä suomalaisia kavereitä. Kiitos, ja anteeksi mun kielestä. :)

3

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvokasta

      Suomessa ei ole yleistä unelmaa. Joillain suomalaisilla on omia unelmiaan. Tutustu muutamaan suomalaiseen ja kysy heiltä. Varaudu siihen, että jotkut hämmästyvät kysymystä eivätkä osaa vastata.

    • pohdintaa

      Unelmat ja tavat muuttuvat nopeasti. Se mikä 60 luvulla oli maan tapa ei sitä enää ole. Ihan samalla trendillä Suomessa mennään kuten länsimaissa (euroopassa) muuallakin. Teknologia ja kuluttaminen vievät ihmisiä. Osa ihmisistä vain ajelehtii ilman päämäärää. Ihmiset ovat minuutensa kanssa kyllä eksyksissä. Tavat höltyvät. En usko että mitään yleistä maan tapaa on olemassakaan. Joskus tavoiteltiin omakotitaloa ja kesämökkiä järven rannalla. Saunominen on varmaan yleinen tapa edelleenkin. Koeta vaan löytää hyvät kaverit vaikkapa harrastusten tai järjestötoiminnan kautta. Etsimistähän se on. Toivottavasti löydät oikeita kavereita. Yhteisöllisyyttä. Unelmat ovat usein yksilötasolla eivät niinkään yleisiä maan tapaan liittyviä unelmia. Pidä kiinni omista unelmista ja arvoista äläkä plagioi toisten unelmia. Jaat unelmasi sitten vaikkapa vaimosi/tyttöystäväsi kanssa. Suomessa tavoitellaan hyvinvointiyhteiskuntaa. Ainakin juhlapuheissa. On pohjoismainen arvo. Sitä että ketään ei jätettäisi heitteille. Nykyään on paljon työttömyyttä ja valtion talous tiukoilla. Kaikki ihmiset eivät voi hyvin. Hyvinvointiyhteiskunta on kyllä koetuksella. Saitko tästä jotain ajatuksia.

    • eienäänuori

      En minäkään osaa nimetä yleistä suomalaista unelmaa. Ennen oli mottona ainakin kokoomuslaisilla: koti, uskonto ja isänmaa. Vuosikymmenien ajan usko Jumalaan (luterilainen usko) on ollut kansaamme kantava ja yhdistävä voima, mutta valitettavasti näin ei enää ole ja suomen kansa taantuu takaisin pakanuuteen ja siitä ei hyvä seuraa.
      Myös perhe ja suku ovat olleet suomalaiselle tärkeitä ja tänäänkin kysyttäessä katugallupeissa, mikä on elämässä tärkeintä, niin vastauksissa toistuu perheen ja läheisten merkitys ja arvostetaan terveyttä, että on töitä ja että olisi turvallinen vanhuus.

      Kyllähän suomalaiset arvostavat isänmaataan ja suomalaisuuttaan. Valitettavasti meillä on paljon rasismia ja vihaa ulkomaalaisia kohtaan. Joskus olemme liiankin itsekeskeisiä jopa jukuripäitä. Meillä on myös korkea työmoraali. Työ on tehtävä hyvin, tunnollisesti.
      Suomalaiset ovat ainakin ennen olleet rehellisiä ja lainkuuliaisia, mutta viime vuosina tilanne on alkanut kehittyä huonompaan suuntaan.

      Suomalaiset ovat myös siistejä ja se näkyy katukuvassa ja porraskäytävissä. Luonteeltaan ehkä olemme hieman juroja ja jäyhiä ja emme niitä helpompia seuraihmisiä.
      Luonto on tärkeä elementti ja yksilöllisyys ja oma rauha: sauna, kahvi, ruisleipä, viina, olut ja makkara, lomailu kesämökeillä...
      Kerron jotain suomalaisuudesta, mutta en osaa mainita erikoista kansamme unelmaa. Ehkä se on sitä, että saisimme säilyttää itsenäisyytemme, kilpailukykymme kansaivalisessä talouselämässä, saisimme kansantalouden kuntoon ja emme velkaantuisi ja saisimme säilyttää elintasomme.
      En osaa kertoa erityistä unelmaa vaan kerroin mitä on olla suomalainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe