miten laaja-alaista on luottamuksen täydellinen pirstaloituminen. Täällä lähes kaikki mieltää luottamisen vaikeuden uskottomuuteen/vaikeuteen luottaa että toinen on uskollinen.
Minulla kyky luottaa pirstaloitui täydellisesti parisuhteessa ihmisen kanssa joka epäili koko ajan uskottomuutta ja oli sairaalloisen mustasukkainen.
Sitä miten sellainen turvaton maaperä vaikuttaa luottamisen kykyyn on todella uskomattoman voimakasta.
Mitä asioita se suhteen "sairas ilmapiiri" minussa rikkoi ja muutteli ?
-ennen suhdetta olin ihminen joka rukoili iltarukoukset, pahassa paikassa turvasin rukouksen voimaan, kiitti Jumalaa kun asiat järjestyivät. En ollut uskovainen, mutta jonkinlaisessa evankelisluterilaisittain "tapauskossa "
-Suhteen jälkeen menetin uskoni Jumalaan, Vihasin kirkkoa ja halveksin katkerin kylmin ja tylyin sanoin seurakuntia tekopyhyydestä ja siitä että siellä ei totuutta nähdä jos vastapuoli on "ei uskovainen" puolueellisuus, ei uskovan automaattisesti pahana pitäminen jos vastapuoli on uskova ja "ei uskovan" tuomitsemisesta. Kritisoin sinisilmäisyydestä ja siitä että seurakuntiin pesiytyy pahoja tyyppejä jotka etsii sinisilmäisiä, hyväuskoisia, kilttejä ihmisiä joukosta joita on helppo johdatella
Rukouksien voimaan menetin uskoni. Vihani siitä vääryydestö jota koin käänsin siihen jonka puoleen käännyin äärimmäisessä hädässä viimeisenä-Jumalaan.
Raamattua aloin pitämään satukirjana ja ajattelutapani kääntyi evoluutioteorian kannattajaksi. Hylkäsin kaiken taikauskoisen hölynpölyn. Uskoni oli murskattu.
-Ennen suhdetta uskoin kohtaloon ja pieniin elämän ihmeisiin. Suhteen jälkeen uskoin sattumanvaraisuuteen ja paskaan tuuriin. Ihmeitä ei ole, ne luodaan itse. Raakaa työtä tekemällä tehdään ihmeet. Sattuma johdattaa ja ihminen ohjaa elämää tahdollaan sinne minne haluaa. Tämä oli uusi näkemykseni asioihin suhteen jälkeen. Uskoni kohtaloon ja ihmeisiin murskaantui.
-Ennen suhdetta pidin ihmisiä ystävinä ja näin maailmassa niin paljon hyvyyttä. Suhteen jälkeen koin muut ihmiset arvaamattomiksi, pelottaviksi. ihmisiksi jotka voi esittää ystäviä mutta kun selkäni käännän niin puukon selästäni löydän. Uskoni ihmisten hyväntahtoisuuteen ja ystävällisyyteen oli murskattu
-Ennen suhdetta pidin itsestäni. Tiesin heikkouteni, mutta pidin itsestäni ja uskoin olevani yhtä hyvä kuin muutkin. Kelpaavani sellaisena. Suhteen jälkeen koin jatkuvaa huonommuuttaa muihin verrattuna, koin etten osaa mitään ja luonteeni on läpi mätä. Muutuin sosiaalisesti araksi. Uskoni itseeni oli murskattu
-ennen suhdetta uskoin elämän olevan turvallista ja ettei minulla ole hätää. Koin turvalliseksi eloni ja tulevaisuuteni. Suhteen jälkeen koin että mitä vain pahaa voi sattua koska vain. Elämään ei voinut luottaa. Se oli vaarallinen. Täynnä vaaroja. Uskoni elämän kannattavuuteen ja perusturvallisuuden tunteeni oli murskattu.
-Entäpä se tärkein? Mitä tämä suhde teki uskolleni parisuhteisiin ja rakkauteen?
ennen suhdetta uskoin kaiken voittavaan suureen rakkauteen, pidin rakkautta puhtaana ja uskoin että rakkaus on hyvää, lempeää, turvallista, vaaratonta, vilpitöntä, rehellistä, hyvää haluavaa. Haaveilin avioliitosta, perheestä, kaikesta siitä perinteisestä kliseisestä.
..suhteen jälkeen uskoin rakkauden itsekkääksi, omaaetuaan tavoittelevaksi, vilpilliseksi, toista mennen tullen satuttavaksi jos se hyödyttää itseään., vaaralliseksi, petolliseksi, valheelliseksi. Vihasin sanaa rakkaus, inhosin ajatusta avioliitoista ja perheenperustamisista, Näin ne kaikki omanedun tavoitteluna, jolla tähdätään siihen että toinen huijataan loukkuun ja sitten aletaan pahoinpiteleen kun toinen ei enää voi jättää ja paeta. Romanttiset elokuvat oli ennen suosikkejani. Suhteen jälkeen halusin polttaa ne kaikki. Rakkaus oli vaara, ansa. Parisuhde turvaton väärinkäyttöjen pesä. Kaikki täynnä petosta. Uskoni rakkautteen ja parisuhteisiin oli murskattu ja haaveeni avioliitoista ja perheenperustamisista mustattu ja tahrattu. elokuvamakuni muuttui kauhutrillereihin romattisista komedioista.
-Ennen kun joku sanoi rakastavansa mua uskoin sen.. ehkä liiankin sinisilmäisesti. Suhteen jälkeen halveksin sanojaa ja syytin valehtelijaksi. Uskoni siihen että joku voisi vilpittömästi minusta pitää ja rakastaa oli murskattu.
Se on kieltämättä hassua
11
432
Vastaukset
- Yksitarinasekin
Hyvin osaat luodata tuota juttua, mustasukkainen henkilöhän tahtoo omistaa ja esineellistää toisen, ja luottamuksen puuttuminen voi tuhota toisen elämän jos sitä käytetään aseena. En ole kovinkaan uskonut ikinä mihinkään opinkappaleisiin itsekään, ja kasvoin perheessä jossa vasta koulussa kuulin sanan uskonto ja luin ev lut uskonnon tarinat, kuten luetaan mikä tahansa tarina, ja opin lukemaan kaikki tarinan opetukset kirjaimellisesti, minusta tuli kaikkien uskontojen tarinoiden lukija. Nehän ovat kaikki melko yhteneväisiä ja sisältävät paljon elämänohjeita, matkakertomuksia, unia ja ruokaohjeita. Rukoileminen on itselle suht harvinaista, olen ajatellut että jos avaa sisimpänsä ja pyytää jotakin hyvää henkeä suojelemaan, se riittää. Muutaman kerran elämässäni olen pyytänyt, oikeasti rukoillut, jotakin pahaa asiaa ratkeamaan hyvällä tavalla, ja ne ovat toteutuneet. Rukoilen ehkä kerran parissa vuodessa, nykyään harvemmin koska asiat ovat melko hyvin. Menetin uskoni rakkauteen suhteessa narsistiin, joka kykenemättömänä lopettamaan toimimatonta suhdetta roikotti minua perässään lähes pari vuotta "varahenkilönä" ja käytti iskuaseenaan vittumaista jeesustelua. Luulen, että saatoin repiä rikki jonkunlaisen henkisen hermon joka mieltää rakkauden tunteen kuulumiseen sydämeen. Vasta pari vuotta jutun päättymisen jälkeen olen alkanut edes nähdä hyviä asioita vieraissa ihmisissä, ja uskon ehkä vieläkin vihaan yhdistävänä tekijänä rakkauden sijaan.
- LuottamusKatkollaKaikkee
MInä näen nykyään hyvää muissa, mutta aina se kiusallinen tunne että minun uskoni heihin tullaan rikkomaan ja totuus heistäkin isketään vastenkasvojani.
Pelkoa ettei ole kannattavaa laittaa uskoaan heihin, koska se on kuin pettävä siltä joka lahoaa altani jos sen varaan lähden varaan.
Olen ehkä jonkilaisissa turvavaljaissa siinä sillalla, koska niin paljon en muihin uskoani voi varata että heidän varaan itseni jättäisin. Turvavaljaat turvaa sen että jos he pettää, minulla on valjaat jotka pitää minut turvassa ja suojassa.
- Eiyksioikoista
Luottamisen puutos on muutakin kuin mustasukkaisuus. Se ettei luota mihinkään oli kyse sitten mistä tahansa,jotkut voi olla hyvinkin kaksinaamaisia. Siksi on parempi olla luottamatta kehenkään.
Totta. . Osittain se on niin että niitä puukkoja hutmitaan selkään jos siihen vaan antaa mahdollisuuden. Kaikki ei ole luotettavia. Osa silti ehkä on ja se ettei pysty luottamaan tuo aika paljon alakuloista oloa itselleen. On pelokkaampi ja eristäytyy muista henkisesti kauemmaksi
Olit suhteessa ja sait jonkinlaisen kokemuksen. Nyt on aika jatkaa eteenpäin. Todennäköisesti valitsit väärän henkilön, mutta seuraavan kerran olet varovaisempi ja tarkistat nämä tilanteet kun aijot rakentamaan uutta suhdetta. Otat läheisyyttä ja etäisyyttä tilanteen mukaan. Olet tavallaan kaveri niille joihin haluat tutustua. Aika näyttää minkänlaisten ihmisten kanssa kommunikoit. Voi olla , että jonkun sopiivan kanssa tule uusi suhde, jossa samat virheet eivät toistu.
Tälläisien kokemuksen eivät kaikki edes voi saada. Sinulla on kokemus ja vapaus, mikä on parempi kuin ei mitään. Älä leima kuitenkaan kaikkia samalla tavalla kun hän oli. Ota selvää ja sen perusteella voit tehdä johtopäätöksiä-
Tässä on hyviäkin ihmisiä olemassa, jotka eivät ikinä olleet suhteessa, eikä saanet sitä läheisyyttä, jonka sait edes osittain. Mielestäni on käveltävä vastaan, jos olet kiinnostunut ja hän ei reagoi siihen oikealla tavalla eli mielenkiintoisten ihmisten kanssa voit olla aloiteellinen, mutta älä elätä turhia toiveita tai odottele heiltä liikoja.
Tututustut, puhut, kyselet, mutta et ahdistele ketään, vaan katsot kuka on avoin tutustumiselle. Näin voit auttaa myös ujoja tai olla tukena myös heillä ketkä ovat kokeneet vastaavan tilanteen."Tälläisien kokemuksen eivät kaikki edes voi saada. Sinulla on kokemus ja vapaus, mikä on parempi kuin ei mitään."
Anteeksi nyt "jokumies", mutta tällä kertaa taidat olla väärässä. Narsistin jyrän alle joutuminen ei voi olla hyväksi kenellekään, varsinkin kun kuulostaa siltä, että ap. on ollut suhteessaan aika kauan.
Eihän se narskukaan aivan hetkessä onnistu toisen ihmisen PERUSTURVALLISUUDEN TUNNETTA sekä LUOTTAMUSTA ITSEENSÄ ja MUIHIN IHMISIIN murskaamaan.
Nimimerkki "jokumies" tämä kommenttini ei ollut hyökkäys sinua vastaan henkilökohtaisesti. En vain ollut tällä kertaa samaa mieltä kanssasi. Yleensä kyllä olen. Ja pidän kommenttejasi hyvinä ja asiallisina.
Ei todella kannata yhtään kadehtia, ja kaiholla katsoa suhdetta NARSISTIN kanssa, olipa tämä ulkoisesti miten kyvykäs tahansa.- LuottamusKatkollaKaikkee
Yllättävän vähän löytyy ihmisiä jotka ei keplottelisi. Minun kykyni luottaa on niin vaurioitunut että kaikenlainen keplottelu saa minut ahdistumaan ja vältteleen ko. ihmistä eikä tämä rajoitu vain ns. rakkaussuhteisiin vaan myös samaa sukupuolta olevien kanssa ystävyyssuhteisiin. Rakkaussuhteissa se vaan korostuu ihan ylettömän paljon koska siinä annetaan toiselle suurempia valtuuksia itseensä, elämäänsä ja päästetään vielä lähemmäksi henkisesti kuin ystäviä päästetään.
esimerkki:
Kerran sovimme erään ystävi kanssa näkevämme myöhemmin iltapäivällä. Ystäväni kertoi että juuri heräilee vasta. 15 min myöhemmin hän kuitenkin törmää samaan ravintolaan missä olen syömässä. Harmitonta sinänsä että hän tuli jutulle ja aterioimme yhdessä ja lähdimme siitä sitten jatkamaan matkaa, mutta koska kykyni luottaa on niin heikossa jamassa, niin tämä episodi jäi mieleen.
Mietin sitä monta viikkoa ja samalla otin etäisyyttä ystävääni. Mietin että jos hän valehteli siinä asiassa, kuinka monessa muussakin? Voinko luottaa häneen? Onko hän ystäväni vai teeskenteleekö vain? Miksi sanoa valkoinen valhe kun olisi voinut sanoa että käy ensin syömässä seuralaisen kanssa ja sitten mennään?
Kiusaava tunne kun noin pienikin valhe jää päähän vaivaan ja aiheuttaa heti ihmissuhdetuhoa ja etäisyyden ottoa. Otan henkistä ja fyysistä etäisyyttä heti. Ennen näin tuotakin ystävää joka viikko, sitten se harveni tuon asian takia niin että nähdään enää kerran vuodessa.
Kuulostaa kyllä siltä, että entinen seurustelukumppanisi ei ole ollut
pelkästään sairaalloisen mustasukkainen, vaan suorastaan NARSISTINEN. (Varmaankin menee pitkä aika toipua suhteesta, joka on vienyt noin totaalisesti luottamuksen niin itseen kuin muihinkin ihmisiin sekä uskon tulevaisuuteen.)- Luottamustapitää
Luottamus on tärkeää suhteissa. Minäkin yhden suhteen tuhosin kun en voinut luottaa toiseen ja sen tekemisiin. Olen luottanut vääriin ihmisiin. Kertonut arkaluontoisia asioita jotka kylillä tuli vastaan vitsinä. No opin kerralla kenen luotan tai edes kerron jutuistani. Nyt kun petturit on jääneet kiinni luottamuksen rikkomisesta niin näen että niillä on omia ongelmia suhteissaan. Joten ei tuollaiset ihmiset pidä luottamusta minään. En tule näille ihmisille koskaan enää kertomaan mitään enkä luota niihin missään asiassa. Nyt porukalla näytellään kaveria ja ystävyyttä. Nykyään kun kysyvät minulta kerron kaiken erilaisilla jutuilla. Siinäpä kun juorutkoot tai käyttävät tietonsa kuten tahtovat. Onneksi vielä on lähimmät ihmiset joihin luottaa ja pystyy kertomaan asiat vapaasti. Luottamus on a ja o joka suhteessa.
- LovePeaceJoy
En jaksanut lukea, mutta sanonpa vaan, et elämä voi kestää jos itse tekee parhaansa, muut tekevät mitä tekevät ja toisten tekemiset voivat loukata, mutta jos et takerru siihen vaan katsot eteenpäin kuin mummo lumihangessa ja porskuttelet minkä voit..jos voit ja annat anteeksi, voit kohdata uusia ihmisiä, minun mielestä ei haittaa vaikka on vähän varautunut ihmisten suhteen, niitä voi silti rakastaa..
Kysymys luottamuksessa ei ole anteeksi annosta vaan siitä että ei vaan luota.
Ihminen joka minun luottamuksen on pettänyt aiheuttaa minussa ahdistusta ja pelkoa. Tunnen oloni uhatuksi ja koen olevani "vaarassa". Haluan suojella itseäni ja otan henkistä sekä fyysistä välimatkaa siksi.
Yhden asian olen oppinut, Sanat voi olla mitä vain. Niitä roiskitaan tiskiin jotta saisi jotain etuja itselleen, mutta niistä yksikään ei välttämättä ole totta alkuunkaan.
Esim. nyt veikkaan että olen 25 minuuttia kuluttanut lukemalla aloitukseni kunnolla. Väitteeni perustan siihen että, aloitus kiinnosti sen verran että luit alun ja jaksoit kirjoittaa vastauksen. Todennäköisesti siitä uteliaisuus voittaa ja palaat lukemaan asian myöhemmin loppuun kun aikaa ja jaksamista enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad961525- 541043
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että403911- 163890
- 56743
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 51678
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 57641
- 76632