Halpa vs Kallis öljy

Hyvä-vs-halpa

Dilemma: Halpa öljy, vaihda useammin VAI Laatuöljy, vaihda normaalisti? Molemmista öljyistä löytyy auton vaatimat laatuluokat. Halpaöljyllä öljynvaihtovälin voisi puolittaa ja hinta olisi sama kuin laatuöljyllä normaalilla vaihtovälillä.

Kumpi on parempi moottorille? Se että usein vaihdetaan öljy uuteen vaikka öljy olisi ihan perus öljyä vai että käytetään perustalta laadukkaampaa öljyä millä ajetaan pidempään?

22

2715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rjjhhyr

      Riippuu vähän mitä se "halpaöljy" on. Onko Tunnetun valmistajan halpaversio (Teboil Gold, Mobil Super jne) vai joku halpahallin tuntematon öljymerkki jonka valmistajasta ei tietoa.

      Itsellä vanha 90 luvun auto, ennen ajelin castrol magnatec "laatuöljyllä" ja vaihdoin kerran vuodessa. Sitten siirryin huomattavasti halvempaa teboil goldiin ja vaihdoin pari kertaa vuodessa. Sanoisin että näistä ainakin tuo jälkimmäinen on parempi, varsinkin kun vanha 90 luvun kone likaa sitä öljyä aika nopeasti oli sitten laatuöljy tai ei.

      Vaikka oliskin joku tuntematon valmistaja, taitaa lyhyempi vaihtoväli kuitenkin olla parempi, kunhan luokitukset täyttyy.

      • Hyvä-vs-halpa

        Sanotaan että "halpaöljy" olisi halpakaupan oma merkki, eli valmistajasta ei tietoa. Tällä öljyllä se puolikas vaihtoväli. Halpaöljyn hinta on vain puolet tunnetun valmistajan premiumista, joten sen voisi samaan hintaan vaihtaa tuplasti tiheämmin.

        Vanhemmasta autosta tässäkin on kyse, uuteen en halpis öljyä ajattelisi. Totta tuo että vanhassa autossa on väljentyneet paikat, voimakaampi ohipuhallus ym, joten öljy likaantuu nopeammin. Vaikka ovat öljytkin kehittyneet ajan saatossa. Öljynvaihdossa lika otetaan öljyn mukana ulos koneesta ja halpisöljyllä sen voisi tehdä useammin ilman että lompakko kevenee vastaavasti.


      • 4255324
        Hyvä-vs-halpa kirjoitti:

        Sanotaan että "halpaöljy" olisi halpakaupan oma merkki, eli valmistajasta ei tietoa. Tällä öljyllä se puolikas vaihtoväli. Halpaöljyn hinta on vain puolet tunnetun valmistajan premiumista, joten sen voisi samaan hintaan vaihtaa tuplasti tiheämmin.

        Vanhemmasta autosta tässäkin on kyse, uuteen en halpis öljyä ajattelisi. Totta tuo että vanhassa autossa on väljentyneet paikat, voimakaampi ohipuhallus ym, joten öljy likaantuu nopeammin. Vaikka ovat öljytkin kehittyneet ajan saatossa. Öljynvaihdossa lika otetaan öljyn mukana ulos koneesta ja halpisöljyllä sen voisi tehdä useammin ilman että lompakko kevenee vastaavasti.

        Joo, ja likashan ne vanhat koneet uutenakin öljyä enemmän kuin nykykoneet, siksi lyhyet vaihtovälit.

        Autonvalmistajat suosittelevat vain API/ACEA luokkia ja viskositeettia, jos autonvalmistajalla on lisää vaatimuksia, silloin heillä on omat luokitukset. Jos merkin omaa luokitusta ei tarvi, varmasti halvinkin öljy riittää kunhan muut luokitukset täytyy.

        Autonvalmistajat myös suosittelevat puolittamaan vaihtovälin "vaikeissa" oloissa, siinäkin mielessä halpisöljy varmasti riittää jos puolittaa vaihtovälin. Kannattaa muistaa myös se aikarajoitus, sen on yhtä tärkeä kuin km-rajoitus.

        Omassa 90 luvun autossa vaatimus API SF 5w30 tai 10w40, vaihtovälillä 6kk/7500km. Ajelen 5w-40 API SL öljyllä ja vaihdan 6kk/5000km.


    • Lyhyempi.vaihtoväli

      Lyhyemmällä vaihtovälillä moottori pysyy sisältä puhtaampana. Siinä kalliissa öljymerkissä maksaa monesti vain paljon mainoskuluja, sekä mielikuvia.

    • ProSynOil

      Eurol Super Lite 5l 5w-40 - 24,95€ (API SN)

      Motox FullSyn 5w-40 5l - 22,90€ (API SL/SM)

      ja jos helvetin kylmät pakkaset tulee niin Teboil Diamond 5W-40. Todella hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet.. en tiedä johtuuko siitä että on venäläinen öljy.

      Kaikki nämä moottoriöljyt täyttävät ACEA A3/B4 laatuvaatimukset.

      Mutta eroja onkin sitten hieman API suorityskykyluokituksissa.

      SL: 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon parempi polttoainetalous, parempi suoja katalysaattorille ja muille päästöjä vähentäville osille ja mahdollisuus pidennetyille öljynvaihtoväleille. Testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
      SM: 2005 käyttöönotettu luokitus, jossa parannettu moottorin suojaa kulumista vastaan, kylmäominaisuuksien säilyvyyttä käytönaikana ja hapettumisenkestoa verrattuna SL-luokkaan.
      SN: 2010 esitelty luokitus, jossa tiukemmat raja-arvot mm. mäntien puhtaudelle, lietteen syntymiselle ja yhteensopivuudelle tiivistemateriaalien kanssa.

      • LOTOS_halvalla_Puolasta

        Teboililla on pienempi pakkauskoko mitä Eurolilla tai Motoxilla ja litrahinta on pari euroa korkeampi... Neljän litran purkin kanssa ei voi tehdä öljynvaihtoa sillä eihän se yksi purkki riitä, moniin autoihin menee lähemmäs 5 litraa öljyä.

        Eurol Super Lite 5W-40 5l = 4,99€/l (korkein luokitus, API SN)
        Motox FullSyn 5W-40 5l = 4,58 €/l
        Teboil Diamond 5W-40 4l = 6,73 €/l (API SM/SL/CF)

        "ja jos helvetin kylmät pakkaset tulee niin Teboil Diamond 5W-40"
        TB Diamond on 5W öljy kuten muutkin. Todella kylmässä pitää olla 0W öljyä joka ei jähmety kovillakaan pakkasilla.


      • 34737357
        LOTOS_halvalla_Puolasta kirjoitti:

        Teboililla on pienempi pakkauskoko mitä Eurolilla tai Motoxilla ja litrahinta on pari euroa korkeampi... Neljän litran purkin kanssa ei voi tehdä öljynvaihtoa sillä eihän se yksi purkki riitä, moniin autoihin menee lähemmäs 5 litraa öljyä.

        Eurol Super Lite 5W-40 5l = 4,99€/l (korkein luokitus, API SN)
        Motox FullSyn 5W-40 5l = 4,58 €/l
        Teboil Diamond 5W-40 4l = 6,73 €/l (API SM/SL/CF)

        "ja jos helvetin kylmät pakkaset tulee niin Teboil Diamond 5W-40"
        TB Diamond on 5W öljy kuten muutkin. Todella kylmässä pitää olla 0W öljyä joka ei jähmety kovillakaan pakkasilla.

        "TB Diamond on 5W öljy kuten muutkin"

        Kyllä tuohon 5w luokkaa silti eroja mahtuu. Esim Diamond jähmepiste -54 kun vaikka Shellin Helix Ultrassa -42. Tai esim diamond pumppautuu vielä -45 asteessa kun Ultra pumppautuu -39 asteeseen saakka. Tai vaikka öljyn viksositeetti -30 asteessa (kuinka helposti kone pyörii) raja-arvo 5w öljyille 6600cP, diamondilla 4600cp ja Ultralla 6200cp, eli valtava ero -30 asteen jäykkyydessä.

        Vaikka Shell ns laatuöljy niin aika surkeat kylmäominaisuudet diamondiin verrattuna, halpisöljyistä puhumattakaan.

        http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf


      • LOTOS

        http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf
        Huomautuksena että tuo testi on vuodelta 2006. Se oli tilanne silloin 11 vuotta sitten. Öljyt ovat varmasti muuttuneet tuona aikana ja testi pitäisi tehdä uudelleen jotta nykytilanne tiedettäisiin.

        Yksittäiset öljyt voivat toki ylittää vähimmäisvaatimukset, kuten diamond v.2006 testissä ylitti 5w vaatimukset. mikään pakko vaatimuksia ei ole ylittää, se on vain sitä "premiumia" - vaatimusten täyttyminen riittää. parhaan kylmäsuorituskyvyn saa silti kun ostaa laadukkaan 0w öljyn joka mahdollisesti ylittää 0w vaatimukset.

        PS. taitaa muuten teboili olla ainoa joka ei ole päivittänyt purkkiensa ulkonäköä tuona aikana, mitä testin viimeiseltä sivulta katsoo :P


      • 34734733
        LOTOS kirjoitti:

        http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf
        Huomautuksena että tuo testi on vuodelta 2006. Se oli tilanne silloin 11 vuotta sitten. Öljyt ovat varmasti muuttuneet tuona aikana ja testi pitäisi tehdä uudelleen jotta nykytilanne tiedettäisiin.

        Yksittäiset öljyt voivat toki ylittää vähimmäisvaatimukset, kuten diamond v.2006 testissä ylitti 5w vaatimukset. mikään pakko vaatimuksia ei ole ylittää, se on vain sitä "premiumia" - vaatimusten täyttyminen riittää. parhaan kylmäsuorituskyvyn saa silti kun ostaa laadukkaan 0w öljyn joka mahdollisesti ylittää 0w vaatimukset.

        PS. taitaa muuten teboili olla ainoa joka ei ole päivittänyt purkkiensa ulkonäköä tuona aikana, mitä testin viimeiseltä sivulta katsoo :P

        Ei Shellin kannata tehdä huippu-ominaisuuksia kylmässä koska suurimmassa osassa maailmaa ei ole mitään väliä voiteleeko öljy hyvin -25 asteessa. Siksi käytän itse suomessa tehtyä Teboilia josta ainakin löytyy todisteita että panostavat enemmän kylmäominaisuuksiin kuin ulkomaalaiset öljyt.


      • Kuhanihmettelen

        Onko Teboililla vielä Suomessa tuotantoa? Mobililla on, mutta Nestekin taisi siirtyä ulkolaiseen laitokseen.


      • TBdieselDiamant

    • Diamondkuravettä

      Teboil on kuraa.

      • eiCastroituBMWmies

        Näin on, jo kolmas 5 sarjan BMW mulla menossa, vaihdan autoa, kun alkaa tulemaan 200 000 km mittariin TB diesel diamotilla ajelen ja vaihtoväli ajotietokoneesta 30 000-35 000 riippuen, onko ollut raskaampi kaasujalka, vuosina 2-3 vuoden välein. Kone 3l diesel ja kone käy, kuin uusi tuossa 200000 tkm kohdalla, vaihdan vain uuteen, kun "lapsettaa", ehkä tyhmää vaihtaa autoa, että sellaista kuraa TB:ltä en voi moittia...

        Castrollit lähtee koneesta ensimmäisen 1000km jälkeen, se on jämpti ja TB diesel diamonttia tilalle...

        Onko se sitten kallista? 60€ 10 litran pönö josta menee muistaakseni 6-7 litraa. 7 * 6€= 42€ orkkis suodatin 21€= 63€ /30 000km=0.0021ct /kilometrille tai 21€ vuodessa * 7v=147€ ja auton arvo tippu luokkaa 50 000€ saman aikana, mitä merkitystä öljyn hinnalla?(ei otettu huomioon elinkustannus indexsiä)

        Vain paras kelpaa ja se on TB diesel diamont!


    • 6116

      Joo, kyllä vanhaan autoon halppis ja useammin vaihto. 0W:tä en laittais vanhempaan autoon, kun 5w:lläkin pärjää hyvin, ainakin ennen on pärjännyt. Periaatteessa pärjää 10W:lläkin, jos on mahdollisuus aina käyttää lohkolämmitystä kovilla pakkasilla.

      • egtrsgs

        Ei ole mitään syytä miksei 0w öljyä voisi laittaa vanhaan autoon. Riippuu ihan millaisissa lämpötiloissa joutuu käynnistämään, turha sitä on -30 asteen kylmäkännistyksessä huudattaa kuivia laakereita 5w öljyllä jos on olemassa 0w öljyjä.

        Nuo "suositus" käyttöalueet ovat lämpötiloiltaan aika alakanttiin, esim 20w luvataan toimivan 0 yöspäin mutta kokemuksesta voin sanoa että laakerit huutaa vielä 5 asteessa. Vasta yli 10 asteessa alkaa voitelemaan kunnolla.


      • Kuka_sitä_nyt_Suomessa
        egtrsgs kirjoitti:

        Ei ole mitään syytä miksei 0w öljyä voisi laittaa vanhaan autoon. Riippuu ihan millaisissa lämpötiloissa joutuu käynnistämään, turha sitä on -30 asteen kylmäkännistyksessä huudattaa kuivia laakereita 5w öljyllä jos on olemassa 0w öljyjä.

        Nuo "suositus" käyttöalueet ovat lämpötiloiltaan aika alakanttiin, esim 20w luvataan toimivan 0 yöspäin mutta kokemuksesta voin sanoa että laakerit huutaa vielä 5 asteessa. Vasta yli 10 asteessa alkaa voitelemaan kunnolla.

        kolmenkympin pakkasella viihtyy. Tulkaa tänne Välimeren rannalle talveksi niin ei tarvitse miettiä että käynnistyykö se Golfi pakkasessa ja millä öljyllä. Kesäautonkin paikka Suomessa on lämpimässä tallissa.


    • Pyllyssä on syytä olla hyvä liukaste, niin nauttii molemmat kundit kunnolla.

      • Tohtorisetäutelee

        Minkälaisessa jamassa täytyy ihmisen ja elämänsä olla, että poikii tuollaisia kuningasajatuksia kello 6:38 aamulla ja lähettelee niitä nettiin?


      • valetohtorijobbari
        Tohtorisetäutelee kirjoitti:

        Minkälaisessa jamassa täytyy ihmisen ja elämänsä olla, että poikii tuollaisia kuningasajatuksia kello 6:38 aamulla ja lähettelee niitä nettiin?

        Jobbarista tohtoriksi


    • Köyhäällä-ei-autoa

      V.... persauki! Myydää pois autosi. Osta fillari. Idiot.

    • Vauuu
    • SummaJa

      Huoltopaikoissa voisivat perehtyä ammattiinsa hieman lisää. Auton valmistajan pitäisi myös antaa tarkempaa huoltotietoa "kerran vuodessa" lausahduksen sijaan.
      Huohottavat kohteet suljetuiksi ettei kosteus mene öljytiloihin muodostamaan vesi/öljyemulsiota.

      " Käyttämällä öljyä, jossa on valmistajan hyväksymä luokitus, voidaan öljynvaihtoväliä kasvattaa. Huoltoväliä saatiin kasvatettua K230- ja K270-malleissa 20 000 kilometristä 45 000 kilometriin ja L94-malleissa 40 000 kilometristä 45 000 kilometriin."

      https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/83973/Lehtonen_Joni.pdf.pdf?sequence
      https://www.startpage.com/do/search

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3288
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3047
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1923
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe