Liiton tuleva hallinto

JokoSaaKysyä

Eräässä toisessa ketjussa oli tällainen kysymys "Saako täällä kysellä millä junttalistalla lähdetään tänä vuonna liittokokoukseen?" Liittokokous on parin kuukauden päästä, niin kai sinne liiton uuteen hallitukseen ja valtuustoon on jo suunniteltu muitakin nimiä. Saako niitä kuulla?
Tätä palstaa satunnaisesti selailevana on muistiini tarttunut seuraavat tiedot. Korjailkaa ja täydennelkää, jos on enemmän tietoa. Torrkulla ja Sjöström ovat ehdolla pj:ksi. Lakkala ei halua pj:ksi mutta joksikin muuksi haluaa. Ylikoski haluaa pysyä pääsihteerinä. Ketä muita? Miten nykyjohdon muut jäsenet: haluavatko pysyä vallassa? Ainakin osa varmaan luopuu, niin ketä uusia tilalle? Tai onko aikaisemmin mukana olleita tekemässä come-backeja? Missä vaiheessa taustasuunnittelijoiden työ on tällä hetkellä? Onko jollakin jo valmis lista kasassa?

14

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapaa-ehtoisToimintaa

Johdolta on syytä odottaa paitsi "hallintoa" myös toiminnallista johtamista. Liiton toimintahan perustuu kuitenkin, niin kuin yhdistystenkin, vapaaehtoistoimintaan. Silloin johtaminen on palvelemista. Siinä ei ole palkkaetuja eikä direktio-oikeutta. Luontaisetuna on kuitenkin antivaparin räksytys tällä foorumilla.
      Teki niin tai näin, aina väärin päin.

• Toisaalta, eipä Tampereella hallitus johda kuin ehkä puolta toiminnasta. Eroakirkosta.fi-tiimi tekee itsenäiset päätökset, samoin et-opetus.fi. Tulokset ovat olleet hyviä, vaikka eivät mene yhdistystoiminnan käsikirjan mukaan.

Kuten olen usein saarnannut, ei muodollisen johdon ole mikään pakko olla erityisen toimiva elin. Se olisi tietysti mukavaa, mutta enemmän asioita voisi tapahtua vapaamuotoisemmissa työryhmissä.

• niin.tosiaan
        jori.mantysalo kirjoitti:

Toisaalta, eipä Tampereella hallitus johda kuin ehkä puolta toiminnasta. Eroakirkosta.fi-tiimi tekee itsenäiset päätökset, samoin et-opetus.fi. Tulokset ovat olleet hyviä, vaikka eivät mene yhdistystoiminnan käsikirjan mukaan.

Kuten olen usein saarnannut, ei muodollisen johdon ole mikään pakko olla erityisen toimiva elin. Se olisi tietysti mukavaa, mutta enemmän asioita voisi tapahtua vapaamuotoisemmissa työryhmissä.

Tuo on huomionarvoinen pointti. On olemassa ihmisiä, joille soveltuu "hallinnointi" ja sitten sellaisia, joille soveltuu se käytännön toiminnan pyörittäminen. Molemmat ovat tarpeen.

• Onhan tässä nimiä pyöritelty jo pidemmän aikaa. Tampereelta ainakin löytyy hyviä tyyppejä sen verran paljon, että itse vetäytynen pois liiton muodollisesta johdosta.

Tässä vaiheessa kannattaa laittaa sähköpostia vaikka minulle ja kertoa innosta lähteä edistämään vapaa-ajattelua myös LH tai LV jäsenenä.

• vapariavoimuus

Nimiä on jo pidemmän aikaa pyöritelty. Ei kai joku luullut, että niitä kerrotaankin?

• eimitääänuutta

Minkäs takia ehdokkuutta harkitsevien nimiä pitäisi missään nettipalstalla pyöritellä, jos eivät itse halua harkinnoistaan vielä mitään meteliä pitää?

Eiköhän tehtäviin halukkaiden ja ehdolle asettuvien nimet tule ihan normaalissa järjestyksessä esille. Paikallistasolla aktiivit ja tehtävistä kiinnostuneet varmaan keskustelee jo asioista ja mahdollisista osallistumisistaaan, mutta nettipalstoilla sitä keskustelua on melkoisen turha käydä, vaikka se miten nimettömiä nettikommentoijia harmittaisikin.

• Puheenjohtajaehdokkaat yleensä esittäytyvät liiton lehdessä. Samaa ei tietenkään vaadita muihin luottamustehtäviin pyrkivistä, mutta olisihan se kivaa jotenkin ehdokkaisiin tutustua että tietää kenelle äänet menevät.

• Vapaa-ajattelijallt
        rainbowshy kirjoitti:

Puheenjohtajaehdokkaat yleensä esittäytyvät liiton lehdessä. Samaa ei tietenkään vaadita muihin luottamustehtäviin pyrkivistä, mutta olisihan se kivaa jotenkin ehdokkaisiin tutustua että tietää kenelle äänet menevät.

Aivan. Vapaa Ajattelija -lehden numerossa 1/2017 alkanut teema vapaa-ajattelusta jatkuu numerossa 2/2017 (vaikka tätä teema ajoku onkin kritisoinut), ja jokainen, joka tietää itseään ehdotetun tai ehdotettavan liiton halllintoon, on oikeutettu kirjoittamaan lehteen.

• yöveikkailua

Teen ihan huvikseni veikkauksen seuraavan liittohallituksen kokoonpanosta. Osa on enemmän ja osa vähemmän valistuneita arvauksia. Kyse ei ole mistään ihannevaihtoehdosta eikä myöskään pahimmasta vaihtoehdosta. En siis mitenkään erityisemmin kannata enkä vastusta ketään näistä. Muuta motiivia tälle listalle ei ole kuin se, että on hauskaa jälkikäteen katsoa, kuinka hyvä onnistumisprosentti arvauksessani oli. Seuraavan liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi ennustan seuraavia: Kaj Torrkulla (pj.), ESa Ylikoski (pääsiht.), Tapio Pilli (vpj.), Kimmo Laine, Marjo Kulmala, Miika Heino, Kari Pasanen, Marianne Ikävalko, Jape Loven. Bonus-veikkauksena ennustan vielä, mitä nykyisen hallituksen jäsenet tekevät: Ylikoski ja Laine siis jatkavat, Eerola ja Periniva siirtyvät hallituksen varajäseniksi, Lakkala siirtyy valtuustoon, Mykrä, Friman ja Sauna-aho poistuvat hallintoelimistä.

• Ainakin Johannan osalta meni oikein, vastasi "Palataan asiaan ruuhkavuosien jälkeen."

Yleisemminhän todellisuus on aina laajempi kuin toimintakertomuksista voi lukea. Eipä 2005 kertomuksessakaan mainittu "pääsihteeri vaikutti zombielta, koska vauva ei nuku".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2830
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      102
      2281
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1970
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1413
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1394
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1310
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      984
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe