Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja saamani tiedon mukaan voin hakea suoraan täyttä työkyvyttömyyseläkettä ilman kelan 300 sairauspäivärahaoikeuden käyttämistä. Jos en ole vielä täyttä työkyvyttömyyseläkettä hakenut ja työssä ollessani jään sairauslomalle ja näin käytän Kelan sairauspäivärahaoikeutta, aiheuttaako tämä, että minun on jatkossa käytettävä koko 300 pv sairauspäivärahaoikeutta ennenkuin voin hakea työkyvyttömyyseläkettä? Eli estääkö lyhytaikainenkin sairastuminen ja kelan sairauspäivärahaoikeuden käyttäminen kokoaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen hakemisen suoraan?
Täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle
5
6975
Vastaukset
Osatyökyvyttömyyseläke muutetaan täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi, jos eläkkeensaajan työkyky muuttuu niin, että täyden työkyvyttömyyseläkkeen saamisen edellytykset täyttyvät.
Voit hakea täyttä työkyvyttömyyseläkettä toimittamalla eläkeyhtiöösi uuden B-lausunnon terveydentilastasi.- Työkyky
Olin yhteydessä omaan eläkeyhtiöön. Olen osatyökyvytömyys eläkeellä, kysyin mahdolisuuta päästä kokonaaan työkyvytömyyseläkeelle. En ole sairauslomalla/ollut sairauteni johdosta. Vastaus oli on käytettävä ensin kelan sairauspäivärahat, enen koko eläkettä. Miten tämä on, onko tässä erilaisia käytäntöjä.
Osatyökyvyttömyyseläke muutetaan täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi, jos eläkkeensaajan työkyky muuttuu niin, että täyden työkyvyttömyyseläkkeen saamisen edellytykset täyttyvät. Edellytyksenä on, että muutoksen työkyvyssä arvioidaan kestävän vähintään 1 vuoden ajan.
Eläkkeensaajan tulee hakea osatyökyvyttömyyseläkkeen muuttamista täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Yleensä hakemukseksi riittää uusi lääkärinlausunto B, jos sairauspäivärahoja ei ole lainkaan maksettu.
Sairauspäiväraha on kuitenkin ensisijainen etuus täyteen työkyvyttömyyseläkkeeseen nähden. Tämä tarkoittaa sitä, että hakija on yleensä ensin vuoden ajan oikeutettu sairauspäivärahaan ja vasta vuoden jälkeen alkaa työkyvyttömyyseläke. Tätä aikaa kutsutaan ensisijaisuusajaksi. Jos sairauspäivärahaa on maksettu vähinään 30 päivää, voidaan täysi työkyvyttömyyseläke myöntää vasta ensisijaisuusajan jälkeen.- yli60n
Kela ei myönnä sairauspäivärahaa ollenkaan automaattisesti.
Tällä toiminnalla ei pääse hakemaan työkyvyttömyyseläkettä, koska sitä ensisijaisuutta ei pääse edes käyttämään. Minulta evättiin monen väännön jälkeen tämä, vaikka sairausnäyttö oli selvä. Jopa vaadittiin yllättäen kuulemiskäsittelyyn, vaikka B2-lausunto oli aivan tuore ja pitkäaikaissairaus on tuttu juttu. Tuli tunne, että olemme me kaikki (oma lääkäri, keskussairaalan erikoisyksikkö, röntgen, laboratorio, fysioterapia ja minä) vain huijareita :)
Kelan nykyinen käytäntö on täysin mielivaltaista menoa ja sillä vaikeutetaan sairaan elämää aivan tahallisesti. Jäin ilman sairauspäivärahaa täysin rahatta ja hoidotta. - öslhls
kyllä näin on, Kelan pitäisi tukea sairaita ja vammaisia sosiaalivakuutuslaitoksena, mutta se on kehitellyt "luimistelusysteemit, joista hyvä esimerkki on Kelataksikyydit, on ulkoistanut ne, ja muutoksenhakumahdollisuutta ei ole, eduskunnan oikeusasiamieskään ei puutu asioihin.
Ei ole paikkaa jossa voisi kysyä muutoksenhausta tai selvityttää asioita. Mielivalta jyllää.
Hyviä esimerkkejä; Oikeus yksinmatkustamiseeen, tunnetaan lista vain joistakin sairaustiloista, joille myönnetään, saavat Kelassa päättää täysin mielivaltaisesti kenelle annetaan, eivät tue vammaisia yrittäjiä tai osatyökykyisiä, koska Kelataksikyydeissä tilauskeskus on se suuri vallankäyttäjä, se saa yhdistellä ja päättää ja käyttää asiakkaan työaikaa pakottaen yhdistelykyyteihin ympäri maakuntaa ja kuntaa, puhumattakaan sairaan ja väsyneen kuljettamisesta ja koti- matkan ja matka-ajan pidentämisestä. Ollaan palattu takaisin 1970 luvulle näissä, pitäisi olla 2010 luvun vammaislait ja ketään ei saisi kyykyttää, kuitenkin ne joilla on raskain rasite, joutuvat ponnistelemaan näiden asioiden selvittämisessä ja omien oikeuksiensa perään katsomisessa aina nöyryytyksen tasolle asti. Mitä vaikeavammaisempi, sen enempi joutuu tänä päivänä näkemään vaivaa ja sinua teetetään ja pakotetaan soittamaan kyytitilauskeskukselle, tänä atk:n suuraikana, ei edes kirjallinen tilaus toimi !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576