HS pm julkaissut laajan haastattelun Rauma-Repolan entisestä pääjohtajasta Tauno Matomäestä joka täyttää 80 vuotta. Otsikoiden mukaan Matomäki paljastaa mm. miten Nordea syntyi.
Kovin suuria salaisuuksia jutussa ei kuitenkaan paljasteta. Liikepankkien KOP:n ja SYP:n yhdistäminen kuitataan lähinnä sillä, että Casimir Ehrnrooth, Yrjö Niskanen ja Matomäki itse päättivät, että niin tehdään.
En nyt referoi juttua enempää; kyllä se kannattaa lukea.
Tiukempaa analyysiä olisin kaivannut pankkisektorin fuusion jälkeisista vaiheista. KOP:n ja SYP:n fuusiohan perustui paljolti vääriin tasetietoihin joiden mukaan SYP oli selvästi vahvempi ja sai niinollen uuden pankin, Merita-pankin, osakkeita suhteessa 1:1, kun KOP:n osakkeet vaihdettiin suhteessa 3:2. Kävi ilmi, sitten myöhemmin, että SYP oli piilotellut taseessaan jättiläismäistä järjestämättömien luottojen massaa ja oli reaalisesti ottaen KOP:ia huonommassa kunnossa. Mutta ovelampi.
Kaappauksestaan innostuneena SYP:n Vesa Vainio alkoi kaavailla vieläkin suurempaa roolia itselleen ja aloitti neuvottelut ruotsalaisten kanssa lahden yli tehtävästä suurpankkifuusiosta. Ruotsissa oli sikäläisestä Postipankista tehty roskapankki, vrt. Suomen Arsenal, ja sen kanssa Vainio alkoi kaupankäynnin. Jollakin ihmeen lailla hän onnistui antamaan pankkinsa ruotsalaisille niin, että he saivat liki täydellisen määräysvallan; pääkonttori meni Tukholmaan, Vesa "puolikas" Vainio sai jonkun hallituksen puheenjohtajuuden, jonka valtuudet olivat muodolliset, mutta titteli komea. Aivan kuten Ruotsin kuninkaalla; kyllä svenskit sen pelin osaavat.
Niinpä Suomen ulkomaankaupan ja suurteollisuuden rahaliikenne, luototus, sijoitustoiminta ja liikesalaisuudet, sekä 40 % markkinaosuus yksityishenkilöiden pankkiasioinneista luovutettiin ruotsalaisille käytännöllisesti katsoen ilmaiseksi.
Nythän Suomen pankkitoiminta on Nordea-pankin sivukonttori. Suomesta on tehty Ruotsin siirtomaa vanhaan malliin: pankkisektori, metsäsektori, energiasektori ja tietoliikennesektori ovat heidän hallussaan.
En oikein osaa vilpittömästi onnitella Matomäkeä.
Tauno Matomäki täytti 80-vee
11
552
Vastaukset
- Gulag
Olisit Sinäkin vähän ajatellut, kun olet isänmaatamme parturoivaa Kokoomusta kumminkin tukenut.
Takavuosina ennusti tämä Sologdin, että härkävaunuilla mekin vielä Siperiaan päädymme.
Pakkaa nuo aivopierusi vieläkin naurattaa!On liikuttavaa, että joku on jaksanut seurata vaatimattomia kirjoitelmiani niin, että muistaa ne vuosien takaakin - vaikkakin hieman väärin - ja saa niistä vielä iloakin. Nauru pidentää ikää!
- servergulag
Ei kukaan järkevä enää ole Nordean asiakkaana.Ruotsi taas murenee,ei taloutensa puolesta vaan muuta kautta.
- suomipankeillaeitoivoa
Olen Nordean asiakas, ollut jo 20 v. Tulette näkemään vielä kotimaisten pankkienne romahduksen.
- eherheher
Millä tuon maksumuurijutun voi lukea??
- eherheher
Sologdin kirjoitti:
Aukeisikohan tästä:
http://www.hs.fi/paivanlehti/09042017/art-2000005161186.htmlKyllä minä tuon itsekin löydin, mutta kun se on TILAAJALLE, maksumuuri..
- puunsahaaja
Matomäen Tane on ihmisenä inhimillinen jopa hyvä. Onnea Tane!
- onnea.vaan
Matomäki on jalat maassa pitävä henkilö. Samaa ei voi sanoa helsinkiläisistä johtajista. Varsinkaan niistä jotka ovat perimällä saaneet omaisuutensa lahjaksi. Matomäkihän on kotoisin landelta ja joutunut tekemään aina kovasti töitä menestyksen eteen.
Ylellä oli muutama kuukausi sitten hyvä Matomäen haastattelu. Harmi että se on poistunut Areenasta.- 8475843857
Taisi olla Itse asiassa kuultuna. Jos laittavat uusintaan, kannattaa katsoa.
- Tanssivatauno
On Saarikankaan kepuliversio ja pääoman diktatuurin esitaistelijoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294