pvv / pääsiäinen

Miten vietät pääsiäistä? Mitä se merkitsee sinulle?

Itse osallistun, kuten olen tehnyt jo vuosikymmeniä, ortodoksiseen keskiyön palvelukseen. Se on aina vedonnut minuun. Ylösnousemuksen juhla, jo vuorokauden vaihtuessa pääsiäissunnuntaiksi kajahtaa "Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, ja haudoissa oleville elämän antoi". Odotamme Kristusta niin ettemme malta edes nukkumaan mennä.

54

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räyhimys

      Minulle pääsiäinen merkitsee vilkastunutta kirkosta eroamista ja vietän pääsiäistä seuraamalla erotilastojen kehittymistä.

      • Deusexitusymhöpöä

        Minulle tämä pääsiäinen merkitsi ahkeraa kirkossa käyntiä. Menin aina ennen ehtoollista, kun Alko oli lauantaina kiinni, ja viinit unohtui ostaa. Milloin tästä lahkolaisten terrorista päästään eroon, ja ihme pyhistä eroon, ja viinit kauppoihin. Muutenkin tämmöset muka pyhät sekoittaa viikon ja aiheuttaa kaikenlaista sählinkiä. Pitäkööt keskenään palkattomana rituaalinsa.


    • Torstaina käyn ehtoollistilaisuudessa ja sen jälkeen hiljennyn läheisteni kanssa Pääsiäisen viettoon.
      Ei mitään erityistä ohjelmaa vain läheisten kanssa olemista ja kyläilyä. Pääsiäisen sanomaan äärellä iloitsemista siitä mitä Vapahtajamme on puolestamme tehnyt.
      Minulle Pääsiäinen on vuoden tärkein juhla ja olen ottanut vielä pari vapaapäivää ennen ja jälkeen Pääsiäisen.

      • pääsiäisen.viettosi

        "läheisten kanssa olemista ja kyläilyä. "
        Tämä tarkoitti kohdallasi tällä palstalla kyläilyä ja läheisten tuo kanssa oleminen mm. uuden nimimerkin 'JumalanLuoma' rekisreröintiä.


    • joko.hlö.selvillä

      "Itse osallistun, kuten olen tehnyt jo vuosikymmeniä, ortodoksiseen keskiyön palvelukseen."

      Niinpä niin, siellähän sinut tietysti taas näkee. Jokos palstalaiset jotka pvv:n pappeudesta olitte kiinnostuneet taannoin olette selvittäneet asian. Samalla saatte halutessanne selville myös onko tämä ex-pvv se joka väittää olevansa.

      Ortodoksiseen kirkkoon ovat tietysti tervetulleita kaikki, käymään ja liittymään, jos sydämen usko siihen suuntaan vetää. Luterilaiset käännynnäiset rikastuttavat kirkkoamme, mutta tuovat myös omat haasteensa. Ortodoksiseen kirkkoon ei voi tulla omine ideoineen huseeraamaan. Tulijan on mukauduttava kirkkoon, ei tultava esittämään ideoitaan ja vielä pahempaa, uudistusohjelmaansa. Sellainen tyssää heti alkuunsa.

      Valitettavasti pappiskoulutus myös itäisen teologian osalta on nykyään yliopisto-opetusta, joten kyllä sinne voi mennä ja sittä kautta voi päätyä papiksikin. Käännynnäiselle se on vaaran ja kompastuksen paikka, varsinkin jos on sekoittanut päänsä episkopaalisen kirkon ateistisiiven mielettömyyksillä.

      Pappi ei pyhiä salaisuuksiamme saastuta, ne ovat pyhitetyt jakajasta huolimatta. Siitä huolimatta katson kenen pitelemää kalkkia suutelen, kenen en. Se on minun syntini ja siitä vastaan, pientä rajaa kuitenkin.

      • räyhimys

        Kyllä sitä nyt vielä ollaan uhmakkaita, mutta kyllä se ortodoksisenkin kirkon uho loppuu, kun saatte räyhikset kimppuunne ja aletaan puhumaan teidän etujen karsimisesta. Olette varmaan sitten valmiita luopumaan esimerkiksi verotus- ja vihkimisoikeudestanne, että saatte pitää kirkkonne ennallaan? Se ei vaan ole mahdollista olla valtion kirkko, jonka ei tarvitse noudattaa valtion lakeja.

        Ortodoksinen kirkko on saanut olla vielä varsin rauhassa, mutta kun luterilainen kirkko ollaan saatu homotettua ja varsinkin, jos luterilaisia alkaa valumaan ortodoksiseen kirkkoon, niin silloin kaikki homottavat voimat ottavat ortodoksit tähtäimeen, jolloin teillä on tasan kaksi vaihtoehtoa. Alistua homotukseen tai luopua valtion kirkollisesta asemasta. Ev.-lut. ei halua tästä asemasta luopua ja se tarkoittaa, että kirkon pitää luopua silloin vanhoillisista tavoistaan, joita on perustellut raamatulla.


      • joko.hlö.selvillä
        räyhimys kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt vielä ollaan uhmakkaita, mutta kyllä se ortodoksisenkin kirkon uho loppuu, kun saatte räyhikset kimppuunne ja aletaan puhumaan teidän etujen karsimisesta. Olette varmaan sitten valmiita luopumaan esimerkiksi verotus- ja vihkimisoikeudestanne, että saatte pitää kirkkonne ennallaan? Se ei vaan ole mahdollista olla valtion kirkko, jonka ei tarvitse noudattaa valtion lakeja.

        Ortodoksinen kirkko on saanut olla vielä varsin rauhassa, mutta kun luterilainen kirkko ollaan saatu homotettua ja varsinkin, jos luterilaisia alkaa valumaan ortodoksiseen kirkkoon, niin silloin kaikki homottavat voimat ottavat ortodoksit tähtäimeen, jolloin teillä on tasan kaksi vaihtoehtoa. Alistua homotukseen tai luopua valtion kirkollisesta asemasta. Ev.-lut. ei halua tästä asemasta luopua ja se tarkoittaa, että kirkon pitää luopua silloin vanhoillisista tavoistaan, joita on perustellut raamatulla.

        "mutta kun luterilainen kirkko ollaan saatu homotettua ja varsinkin, jos luterilaisia alkaa valumaan ortodoksiseen kirkkoon"

        Luterilaisiahan on "valunut" ja valuu koko ajan. Osa on todella asiaan paneutuneita ja oikealla asenteella liikkeellä, suurin osa itse asiassa. Aina on kuitenki niitäkin, jotka syystä tai toisesta haluavat ortodoksiseen kirkkoon liittyä, mutta jotka haluavat tuoda luterilaisen kirkon mukanaan. Kirkkorahvaassa nämäkin onneksi hukkuvat massaan ja useimmat ymmärtävät nopeasti humpan juonen ja heistä tulee kunnon ortodokseja. Toki on niitäkin, jotka varsin nopean kuherruskuukauden jälkeen pettyvät ja eroavat joko kokonaan kirkosta, tai siirtyvät takaisin luterilaiseen kirkkoon.

        Asia erikseen ovat nämä käännynnäiset, jotka hankkivat teologisen koulutuksen, osa jopa pappeuteen päätyen, ja jotka kantavat paitsi luterilaista myös kuka mitäkin aatemaailmaa muassaan. Heidän tiensä on kivinen, heidän aiheuttamansa vahinko suuri. Kysykää lisää pvv:lta. Vastaa jos vastaa, mutta tuskin vastaa.


      • no.ei.ole

        Mikä pvv? On vain yksi aito pvv eikä hän ole nyt kuvioissa. Ex-pvv on feikki.


      • selvittäkää.se.hlö
        no.ei.ole kirjoitti:

        Mikä pvv? On vain yksi aito pvv eikä hän ole nyt kuvioissa. Ex-pvv on feikki.

        En tiedä ex-pvv:sta muuta kuin että hän sanoo olevansa alkuperäinen pilkkuviivaviiva. Alkuperäisen tiedän, tiedän hänet myös "siviilissä". Olen antanut käyttöönne keinoja selvittää tämän "eksän" persoonan, jos kiinnostaa, kuten osaa tuntuisi kiinnostavan. Alkuperäinen pilkkuviivaviiva on joka tapauksessa viilannut palstalaisia linssiin oikein urakalla henkilönsä suhteen.


      • no.ei.ole
        selvittäkää.se.hlö kirjoitti:

        En tiedä ex-pvv:sta muuta kuin että hän sanoo olevansa alkuperäinen pilkkuviivaviiva. Alkuperäisen tiedän, tiedän hänet myös "siviilissä". Olen antanut käyttöönne keinoja selvittää tämän "eksän" persoonan, jos kiinnostaa, kuten osaa tuntuisi kiinnostavan. Alkuperäinen pilkkuviivaviiva on joka tapauksessa viilannut palstalaisia linssiin oikein urakalla henkilönsä suhteen.

        Ei niistä mitään selvää saa. Feikkejä taitaa olla kumpikin.


      • hlö.selville
        no.ei.ole kirjoitti:

        Ei niistä mitään selvää saa. Feikkejä taitaa olla kumpikin.

        Alkuperäinen on tietysti alkuperäinen, vaikka ei todellista karvaansa paljastanutkaan. Pilkkuviivaviivana kirjautuneena oleminen työkoneella kuitenkin paljasti miehen.


      • saanko-kysyä

        Oliko hän silloin siis ortodoksipappina? työkoneella?


      • voi.aikoja
        räyhimys kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt vielä ollaan uhmakkaita, mutta kyllä se ortodoksisenkin kirkon uho loppuu, kun saatte räyhikset kimppuunne ja aletaan puhumaan teidän etujen karsimisesta. Olette varmaan sitten valmiita luopumaan esimerkiksi verotus- ja vihkimisoikeudestanne, että saatte pitää kirkkonne ennallaan? Se ei vaan ole mahdollista olla valtion kirkko, jonka ei tarvitse noudattaa valtion lakeja.

        Ortodoksinen kirkko on saanut olla vielä varsin rauhassa, mutta kun luterilainen kirkko ollaan saatu homotettua ja varsinkin, jos luterilaisia alkaa valumaan ortodoksiseen kirkkoon, niin silloin kaikki homottavat voimat ottavat ortodoksit tähtäimeen, jolloin teillä on tasan kaksi vaihtoehtoa. Alistua homotukseen tai luopua valtion kirkollisesta asemasta. Ev.-lut. ei halua tästä asemasta luopua ja se tarkoittaa, että kirkon pitää luopua silloin vanhoillisista tavoistaan, joita on perustellut raamatulla.

        "kirkon pitää luopua silloin vanhoillisista tavoistaan, joita on perustellut raamatulla. "

        Kyllä Suomen ortodoksinen kirkko kulkee luterilaisen kirkon perässä, aika kaukana jäljessä mutta kuitenkin. Kalenterikysymyksessä se on jo antanut vastoin muuta ortodoksista maailmaa periksi, muu hapatus seuraa perässä. Muualla ortodoksit kauhistelevat.


      • esiin.vaan.oikea.hlö
        saanko-kysyä kirjoitti:

        Oliko hän silloin siis ortodoksipappina? työkoneella?

        Kyllä. Itse olin kansliahommissa työhönsijoitettuna. Kone oli jäänyt auki ja tuolloin näin.


      • hlö.selville kirjoitti:

        Alkuperäinen on tietysti alkuperäinen, vaikka ei todellista karvaansa paljastanutkaan. Pilkkuviivaviivana kirjautuneena oleminen työkoneella kuitenkin paljasti miehen.

        Jollakin on taas jäänyt tarinavaihde päälle...


      • selitäppä
        ex-pvv kirjoitti:

        Jollakin on taas jäänyt tarinavaihde päälle...

        Miten vastaat?


      • selitäppä kirjoitti:

        Miten vastaat?

        Älkää jaksako...


      • kerubim
        saanko-kysyä kirjoitti:

        Oliko hän silloin siis ortodoksipappina? työkoneella?

        MIKÄÄN pilkkuviivaviivan kirjoituksissa aikoinaan ei viittaa siihen että hän olisi ainakaan ortodoksipappi. Luterilaisessa kirkossa ehkä voisi olaakin, mutta aivan kaikki ortodoksisen uskon teemat puuttuvat, ainakin mitä itse olen kirjoituksiaan lukenut. Suhtautuisin tähän väitteeseen mauttomana pilana, jos ei mies itse toisin tunnusta.


      • kerubim kirjoitti:

        MIKÄÄN pilkkuviivaviivan kirjoituksissa aikoinaan ei viittaa siihen että hän olisi ainakaan ortodoksipappi. Luterilaisessa kirkossa ehkä voisi olaakin, mutta aivan kaikki ortodoksisen uskon teemat puuttuvat, ainakin mitä itse olen kirjoituksiaan lukenut. Suhtautuisin tähän väitteeseen mauttomana pilana, jos ei mies itse toisin tunnusta.

        Ei tunnusta!!! Ei ole tunnustettavaa.


      • hlö.esiin
        ex-pvv kirjoitti:

        Ei tunnusta!!! Ei ole tunnustettavaa.

        Siinä tapauksessa et ole pilkkuviivaviiva. Se pilkku jonka tiedän ja olen tavannut ei enää venkuloisi. Harhaoppinen se on mutta suoraselkäinen kuitenkin, vaikka huono selkä onkin.


      • hlö.esiin
        hlö.esiin kirjoitti:

        Siinä tapauksessa et ole pilkkuviivaviiva. Se pilkku jonka tiedän ja olen tavannut ei enää venkuloisi. Harhaoppinen se on mutta suoraselkäinen kuitenkin, vaikka huono selkä onkin.

        Tuo selkävaiva onkin ollut se "virallinen" syy hengähdytaukoihin pilkun kohdalla. Todellinen syy on sitten opillinen uskoisin ja tulehduksellinen. Tulehtuneina on oleet henkilösuhteet.


      • hlö.esiin kirjoitti:

        Tuo selkävaiva onkin ollut se "virallinen" syy hengähdytaukoihin pilkun kohdalla. Todellinen syy on sitten opillinen uskoisin ja tulehduksellinen. Tulehtuneina on oleet henkilösuhteet.

        Eikö se ole se ja sama, keitä mahdollisesti eri nimimerkkien takana on? Aivan loputonta vääntöä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Eikö se ole se ja sama, keitä mahdollisesti eri nimimerkkien takana on? Aivan loputonta vääntöä.

        Minä olen nyt avoimesti kertonut millä nimimerkeillä täällä kirjoittelen / olen kirjoitellut.


      • ex-pvv kirjoitti:

        Minä olen nyt avoimesti kertonut millä nimimerkeillä täällä kirjoittelen / olen kirjoitellut.

        :D ....


      • Älä.hirnu
        mummomuori kirjoitti:

        :D ....

        Mitä naurat ole itse joskus avoin ja rehellinen!


      • selvisi
        selvittäkää.se.hlö kirjoitti:

        En tiedä ex-pvv:sta muuta kuin että hän sanoo olevansa alkuperäinen pilkkuviivaviiva. Alkuperäisen tiedän, tiedän hänet myös "siviilissä". Olen antanut käyttöönne keinoja selvittää tämän "eksän" persoonan, jos kiinnostaa, kuten osaa tuntuisi kiinnostavan. Alkuperäinen pilkkuviivaviiva on joka tapauksessa viilannut palstalaisia linssiin oikein urakalla henkilönsä suhteen.

        " Alkuperäinen pilkkuviivaviiva on joka tapauksessa viilannut palstalaisia linssiin oikein urakalla henkilönsä suhteen. "

        Aivan! Nyt tiedän minäkin tyypin ;)


    • pitkäänhellari

      Helluntaiseurakunnassa ei korosteta niin selvästi jumalanpalveluksissa kirkkovuoden juhlia, vaikka aihe jollain tavoin tulee esille saarnoissa, lauluissa ja monissa seurakunnissa vietetään ehtoollista kiirastorstaina tai pitkänä perjantaina. Ajatellaan ettei kristinuskon sanomaa voi jaotella vuoden ajan mukaan teemoittain vaan se on aina mukana uskossa ja arjessa.
      En oikeastaan olen yhtään sen hartaampi pääsijäisen aikaan kuin muulloinkaan. Tämä on vain minun oma kokemukseni ja ei välttämättä ole näin koko herätysliikkeessä.

      • hööööhhhh

        Ompa latteaa kristillisyyttä jos ei kirkkojuhlat ole tärkeitä pääsiäinen ja joulu ainakin aivan oleellisia juhlia.


      • pitkäänhellari
        hööööhhhh kirjoitti:

        Ompa latteaa kristillisyyttä jos ei kirkkojuhlat ole tärkeitä pääsiäinen ja joulu ainakin aivan oleellisia juhlia.

        Minulle usko Jeesukseen ja Jumalaan on mukana koko ajan arjessa. Ei Jumalan sana ole jokin ulkoinen seremonia, korulause, joka eristetään kirkonholveihin ja muotomenoihin. Sellainen pelkkää uskonnollisuutta.


      • pitkäänhellari kirjoitti:

        Minulle usko Jeesukseen ja Jumalaan on mukana koko ajan arjessa. Ei Jumalan sana ole jokin ulkoinen seremonia, korulause, joka eristetään kirkonholveihin ja muotomenoihin. Sellainen pelkkää uskonnollisuutta.

        Toki usko on arjessakin. Eihän se poista sitä, vaikka välillä muistaa näitä tärkeitä ajankohtia.


    • Olen kerran käynyt Uspenskin katedraalissa seuraamassa pääsiäismessua. Se "munkkilatina" en tosin herätä mitään synnintunta mutta aivan vaikuttava tilaisuus sinänsä. Melkoinen performanssi.

    • Ei kamalasti hetkauta rutiineja. Toki kirkossa käydään ja ehkä normaalia enemmän kahvitellaan ja vastaavasti käydään katsomassa ihmisiä joista tiedetään, ettei niitä kyläilijöitä ole. Trullit tai noidathan olikin tuossa jo liikkeellä ja siitä jotkut tykkää happamia mutta mielestäni ihan viatotonta kersojen touhuja ja nimenomaan sitä "suomalaista"kulttuuriperimää"

      Muuten ei suurtavaikutusta. Eläimet kun tarvitsevat hoitoa joka päivä niille on turha mennä sanomaan, että nyt on pääsiäinen.

      Ortodokseilla on kyllä hienot pääsiäisperinteet mutta toisaalta hyvin vaikeat tämänpäivän ihmisillä noudattaa.

      • kerubim

        "Ortodokseilla on kyllä hienot pääsiäisperinteet mutta toisaalta hyvin vaikeat tämänpäivän ihmisillä noudattaa. "

        Jokainen voimiensa mukaan.


    • MahlototontaTehtävää

      Meinaan syödä mämmiä enemmän kuin Jussi Mietaa.

      • lkkjjbjjb

        Onnea yritykseen


    • Nautin vapaapäivistä. Menen käymään vaimon kanssa ystäväpariskunnan luon ja juhlistamme muutamilla drinksuilla vapaapäiviä.

      • Sama, pääsiäinen on lähinnä merkitykseltään ainoastaan irtiotto viikkorutiineista. Ne perinteiset lampaat syödään, Naapurin Italiasta tuoma ja lahjaksi antama paikallisen pienen viinitilan punkku korkattiin ja olikin oikein erinomaista. Maistui jopa minulle joka en nyt mikään punaviinin suurystävä ole.

        Kokko kohtuullisine juopotteluineen kuului asiaan, se on sellainen koko kylän yhteinen kokoontuminen. Saunominen kuuluu toki asiaan, tänään on vielä lämmitettävä ennen poislähtöä..

        Vaan eipä taaskaan näy toista kattia. Retkillään. Toivottavasti ilmaantuu ajoissa.


    • näinpkseudulla

      Tarkoitus käydä kirkossa, varmaan joka päivä, kiirastorstai, pitkäperjantai sekä molemmat pääsiäispäivät. Ei ainoastaan luterilaisessa, vaan myös katolisessa, mahdollisesti ortodoksisessakin. Ja tietysti herkutellaan pääsiäislampaalla ja muilla herkuilla, ja vietetään aikaa oman perheen ja sukulaisten kanssa. Ja lankalauantaina ehkä käydään katsomassa kokkoja.

    • a-teisti

      Akka sekä kissat torstai-iltana autoon ja nokka kohti Pohjanmaata. Niin kuin joka pääsiäinen. Tulet leivinuuniin ja saunaan. Ensin saunaan. Pääsiäisvalkeilla pitää käydä. Jotain pihahommia. Siinäpä se.

      Kissoilla taas oikein kivaa kun saavat olla ulkona vapaana.

      • Joo jos sellasia hyviä puoli pohjalaisuudesta etsiin, niin täällähän saa olla vapaana :d

        Ei ahdistukseen asti ole ihmisiäkään.

        Toisaalta itse en edes näe sitä mitenkään vikana kun täältä kotosin vaikka aikani maailmalla kiersinkin mutta vaimo välillä syksysin kokeen aika synkkänä, itse kun on peräti Tampereelta :d


      • "Ei ahdistukseen asti ole ihmisiäkään."

        No ei, liiankin tyhjä lomapaikan kylänraitti mutta eihän sitä pimeällä huomaa kun ei ole katuvalojakaan.

        Eikä Etelä-Pohjanmaalla ole lääkettä ahdistukseenkaan. Mikähän sarjakuvakirja (Häjyt?) se olikaan joka parodioi pohjalaisuutta ja siinä eräässä tripissä istui vuolaasti itkien isäntä pellon laidalla ja toinen siihen kysymään: Mikä ahdistaa?

        "On niin aukeeta ja laakeeta ettei ole edes puun puuta johon itsensä hirttäisi."


      • a-teisti kirjoitti:

        "Ei ahdistukseen asti ole ihmisiäkään."

        No ei, liiankin tyhjä lomapaikan kylänraitti mutta eihän sitä pimeällä huomaa kun ei ole katuvalojakaan.

        Eikä Etelä-Pohjanmaalla ole lääkettä ahdistukseenkaan. Mikähän sarjakuvakirja (Häjyt?) se olikaan joka parodioi pohjalaisuutta ja siinä eräässä tripissä istui vuolaasti itkien isäntä pellon laidalla ja toinen siihen kysymään: Mikä ahdistaa?

        "On niin aukeeta ja laakeeta ettei ole edes puun puuta johon itsensä hirttäisi."

        Pohjanmaan murre on kyllä kekseliästä, tiedät ehkä sanat emännänjatkos, piskotikku jne...

        Hauskoja sanoja ovat moikuaalinen, orpokurkeloona, ässäväärä, sukallavoon, päässilimänen, puolijauhoonen...

        Myös sanoilla pannahaanko ja pelmoottaa on siveellisempi merkitys kuin useimmiten muualla suomessa.


      • a-teisti kirjoitti:

        Pohjanmaan murre on kyllä kekseliästä, tiedät ehkä sanat emännänjatkos, piskotikku jne...

        Hauskoja sanoja ovat moikuaalinen, orpokurkeloona, ässäväärä, sukallavoon, päässilimänen, puolijauhoonen...

        Myös sanoilla pannahaanko ja pelmoottaa on siveellisempi merkitys kuin useimmiten muualla suomessa.

        Asuin aikoinaan suunnalla, jossa oli paljon pohjanmaalaisia. Alkuun ei meinannut ymmärtää mutta oppihan sen jotenkin. Hauska on etenkin se nuotti, millä puhutaan.


    • Pääsiäinen lienee kristittyjen suurin juhla?

      Ikävä kyllä en enää osallistu niin paljon kuin nuorempana. Olen käynyt aikoinaan seuraamassa ortodoksisen keskiyön palveluksia, mutta enää ei valvominen noin myöhään onnistu. Mutta onneksi telkkarissa on ainakin ennen tullut nuo palvelukset.

      Koska elinpiirissäni on aina ollut paljon ortodokseja, ovat paastot ym. tuttuja. Osittain niitä tulee tehtyä.

      Olen myös siinä mielessä konservatiivi, että kyselen niiltä virpojilta jotka ovat noidiksi pukeutuneita, että ymmärtävätkö he asiaa lainkaan. Heille toki annan jotain pientä. Onneksi näitä perinteitä ortodoksi vaalivat paremmin, joten virpojia on meillä ollut. He saavat suklaamunat, jonka he syövät sitten myöhemmin viikon päästä.

      Muuten pääsiäinen on rauhallista aikaa ja enemmän hengellistä pohtimista varten. Toki pashat ja mämmit sekä paistit syödään.

      • Trulleiksi pukeutumin on kuitenkin sekin perinteinen suomalainen perinne Länsi-Suomessa. Se, että tarvitseeko lasten vielä ymmärtää sen syvemmin muinaishistoriaamme ja kristillisen ja pakanakulttuurin yhteensulautumista joka koskee käytännössä kaikkia juhlapyhiämme, niin joulua kuin juhannustakin.

        Antaa lasten leikkiä vaikka pääsiäisnoitaa ilman, että siitä tulisi tehdä sen enempää pakanallista kuin kristinuskoakaan koskevaa kysymystä.


      • a-teisti kirjoitti:

        Trulleiksi pukeutumin on kuitenkin sekin perinteinen suomalainen perinne Länsi-Suomessa. Se, että tarvitseeko lasten vielä ymmärtää sen syvemmin muinaishistoriaamme ja kristillisen ja pakanakulttuurin yhteensulautumista joka koskee käytännössä kaikkia juhlapyhiämme, niin joulua kuin juhannustakin.

        Antaa lasten leikkiä vaikka pääsiäisnoitaa ilman, että siitä tulisi tehdä sen enempää pakanallista kuin kristinuskoakaan koskevaa kysymystä.

        Mieluummin pidän nämä kaksi eri perinnettä erossa toisistaan. Mutta toki lapset saa leikkiä, mutta samalla voi näin kertoa eri perinteistä ja niiden alkuperästä.


    • Tosi.asiassa

      Palmusunnuntaina kävi virpojia. Maanantaina kävin kuuntelemassa ahtisaarnaa. Kiirastorstaina käymme tavallisesti iltamessussa.
      Pääsiäistä vietämme perheen kesken syöden paistia ja jälkiruuaksi mämmiä. Pääsiäinenhän on iloisempi osa juhlan vietossa, koska Jeesus on ylösnoussut.

    • Minulle pääsiäinen on ja on aina ollut kevätpäivän tasauksen, valon paluun juhla. Pääsiäisestä alkaa kesän odotus.

    • linnunratailija
    • Pääsiäinen on toki tärkein kirkkovuotemme juhlista, mutta jos en ihan ole pihalla, niin joulu olisi kohta ajankohtaisempi. Sitten sen jälkeen olisi vielä syytä muistaa juhlia teofanian juhlaa, jota luterilaisessa kirkossamme ei juuri noteerata, vaan se on korvattu tympeällä loppiaisella. Teofania on kuitenkin vanhin kristillinen juhlapäivä Herramme kasteen ja kolminaisuuden teofanian muistoksi.

      • et.vissii.huomannut

        Aloitus on tehty 11.4.2017.


      • et.vissii.huomannut kirjoitti:

        Aloitus on tehty 11.4.2017.

        Niin on, mutta oli nostettu framille ja katsoin aiheelliseksi kommentoida. Mitä sitten?


      • eitietoo

        Mikä on teofaniajuhla?


    • No varmaan sillai olet oikeassa, että pääsiäinen onkin paljon jännittävämpi ja no, en tiedä ehkä kristittyjen juhla, vaikka toki tavallaan surullinen myös.

      Joulu lienee jo muutenkin menettänyt tavoitteensa.

      Varmasti on hienoja nuo "ei meidän messut"aika monet katolilaiset messut kävin kuuntelemassa ja no, olihan ne hienoa kuunneltavaa. Valitettavasti ortodokiksesta kultuurista niin vähän kokemusta, etten ole varmaan hyvä arvostelemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2804
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      520
      2642
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe