Pitkittynyt kuiva yskä ja limainen kurkku

jatkuvayskä

Olen nelikymppinen nainen. Mulla on ollut nyt kuukauden kestävä kuiva yskä, joka alkoi ihan vaan yskänä ilman nuhaa. Lääkärissä olen käynyt kolmesti, viimeksi eilen. Ensimmäisillä kerroilla vaan annettiin kahta eri yskänlääkettä joilla ei ole ollut mitään vaikutusta. Yöllä yskä ei vaivaa, mutta heti kun herään niin puolen tunnin päästä alkaa yksiminen joka ei lakkaa aina kun hetkellisesti ja alkaa taas. Lisäksi kurkussa on niin paljon limaa että välillä tuntuu että tukehdun siihen. Rykiä pitää jatkuvasti ja selvittää kurkkua. Syömisen aikana rykimisen tarve ja yskiminen lisääntyy ja siksi olen jo menettänyt ruokahaluni. Eilen lääkärissä lääkäri kuunteli keuhkot, joista ei kuulu mitään poikkeavaa, lima ei ole keuhkoissa vaan kurkussa. Kurkku on vähän punoittava ei muuta. CRP normaali ja laajempi verenkuva myös joka otettiin kaksi viikkoa sitten. Silloin ol valkosolut vähän koholla ei muuta. Alan olla todella kyllästynyt tähän köhimiseen ja ahdistaa kun syytä ei löydy. Lääkärit vaan väittää että viruksen aiheuttama ja jostain syystä pitkittynyt. Eivät halua ottaa keuhkokuvaa. Eilen minulle määrättiin Ventolinea vaikka minulla ei ole todettu astmaa. En ainakaan vielä sen mitenkään helpottavan yskimistä. Jos tästä jotain positiivista löytyy niin se, että yskä ei vaivaa yöllä. Kuinka monta viikkoa tässä on vielä yskittävä, että lääkärit tutkii paremmin vai onko se vaan niin että yski vaikka lopun elämäsi, eikä asialle tehdä mitään? Osaako kukaan sanoa mistä tää voi johtua? Niin ja allergoita minulla ei ole. En myöskään tupakoi.

17

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YksiVaihtoehto

      Kuukausi ei vielä ole kovinkaan pitkä aika yskälle mutta jos alkaa vuoden verran jatkumaan niin kannattaa testauttaa mykoplasma. Sitä ei lääkärit yleensä onnistu löytämään perinteisillä tutkimuksilla eikä häviä yleisimmillä antibiooteilla.

      • Keuhkorakkula

        Kyllä vuoden yskä alkaa jo olla pitkä. Kyllä keuhkot kannattaisi kuvata, ensin rtg ja jos ei syy selviä, niin ct/mri. Kuvauksen perusteella saattaisi hyvinkin olla sittenkin ruoka-allergiaa tai refluksia (närästys). Viruksia ja bakteereita olisi myös hyvä seuloa.


      • jatkuvayskä
        Keuhkorakkula kirjoitti:

        Kyllä vuoden yskä alkaa jo olla pitkä. Kyllä keuhkot kannattaisi kuvata, ensin rtg ja jos ei syy selviä, niin ct/mri. Kuvauksen perusteella saattaisi hyvinkin olla sittenkin ruoka-allergiaa tai refluksia (närästys). Viruksia ja bakteereita olisi myös hyvä seuloa.

        Minulla on tähystyksessä todettu löysä vatsaportti, (refluksi?) johon syön Somacia tarpeen mukaan. Mutta eipä se ole koskaan aiheuttanu yskää, joten en oikeen usko että olisi siitä johtuvaa..?


    • Sukwa

      Jos hengittäminen on vaikeaa, tilapäisesti hyvä apu on Medipekt-yskänpillerit !
      Ne avaa hengitysteitä itselläni paremmin kuin "ventolinet" ja irrottaa limaa.
      Purkki apteekissa maksanee alle 15€.
      Miksi ihmeessä terveyskeskuksesta ei saa lähetettä edes keuhkoröntgeniin, kun pitkittynyt vaiva on kuitenkin ?!
      Paranemisiin !

      • jatkuvayskä

        Olin työterveyslääkärillä ja koska keuhkot ei rohise, ei laiteta röntgeniin. Minkäs teet.


      • Sukwa

        Minulla on ollut lähes samantapaista 6 kk, lisäksi rintakehää ikäänkuin poltteli tai kuumotti.
        3 kk:n jälkeen pääsin röntgeniin. Ei ollut mitään.
        Nyt helpotan oloani Medipekt-yskänpillereillä pahimpina päivinä.
        Saa ilmaa. Kevyempi hengittää.


      • Fakedoctor
        jatkuvayskä kirjoitti:

        Olin työterveyslääkärillä ja koska keuhkot ei rohise, ei laiteta röntgeniin. Minkäs teet.

        Harkitse privaattia. Lima kurkussa voi tulla myös ylempää esim. nenän tai posken onteloista. Yskän syy voi olla muuallakin kuin keuhkoissa, esim. sydämessä. Koska CRP on normaali, on epätodennäköistä, että kyseessä olisi selkeästi tulehduksellinen tauti tai esim. syöpä. Toisaalta yksi mittaus ei kovin luotettava.
        Onko muita oireita?


      • jatkuvayskä

        Luulisi että Aavassa osattaisiin asiaa tutkia, kun on iso yksityinen lääkäriasema, mutta antoivat Ventolinea ja sanoivat että hengittele sitä 4 kertaa päivässä nyt kahden viikon ajan. Viikko mennyt, yskä ja lima jatkuu. Muita oireita ei ole, en ole väsynyt tai muuten tunne itseäni sairaaksi. Olen miettinyt voiko tämä olla allergista.
        Ajattelin että menisin uudestaan lääkäriin parin viikon päästä jos ei tule mitään muutosta. Pakkohan niiden on alkaa selvittämään, jos ei yskä ala helpottamaan.


      • jatkuvayskä
        jatkuvayskä kirjoitti:

        Luulisi että Aavassa osattaisiin asiaa tutkia, kun on iso yksityinen lääkäriasema, mutta antoivat Ventolinea ja sanoivat että hengittele sitä 4 kertaa päivässä nyt kahden viikon ajan. Viikko mennyt, yskä ja lima jatkuu. Muita oireita ei ole, en ole väsynyt tai muuten tunne itseäni sairaaksi. Olen miettinyt voiko tämä olla allergista.
        Ajattelin että menisin uudestaan lääkäriin parin viikon päästä jos ei tule mitään muutosta. Pakkohan niiden on alkaa selvittämään, jos ei yskä ala helpottamaan.

        Tää alkaa olla tosi häiritsevää kun ei voi mennä esim. leffaan tai ravintolaan syömään kun kauhee köhköh koko ajan.. :( Ahdistun muutenkin helposti ja tämä vielä lisää ahdistusta, kun ei lääkäritkään halua tutkia.


      • Fakedoctor

        Kyllä voi olla allergiaa. Tuolla ylempänä jo mainittiin mm. ruoka-allergian mahdollisuus.


    • Turhaanyskinyt

      Minun puoli vuotta kestänyt yskäni johtui verenpainelääkkeestä, jossa annostus oli niin pieni, että lääkitys lopetettiin eli ei edes tarvinnut vaihtaa toiseen merkkiin.

      • jatkuvayskä

        Minä en syö mitään muuta lääkettä kuin Somacia tarvittaessa, mutta ei tunnu sekään auttavan kurkkulimaan eikä yskään.


    • yskänkokenut

      Mulla samantyypin oireita ollut vuosia takaperin,, jos poskionteloista valuu limaa kurkkuun, tai astmatyyppistä oiretta , jos yskä jatkuu pitkään. Lääkärinkään vaikea sanoo varmaa diaknoosia.. Mutta jos epäilee, että limaa tuntuu valuvan ylhäältä päin nenäonteloista, nenän huuhtelu kannulla, muutama krt päivässä, ja jos poskiontelotulehdus, nii lääkekuuri siihen.. Jos ei auta, ja kuiva yskä jatkuu, nii joku astmatyypin lääke, astmapiippu, inhalaattori,, Itsellä keuhkoputkia avaava jauhe, otetaan tarvittaessa, ja jo 3 päivän jälkee yskä hellitti.. Lääkäri selitti, että keuhkoputkien avaus tuolla lääkkeellä helpottaa liman poistumista, samalla yskänärsytystä, ja mahdollinen tulehdus pääsee paranemaan.. Pientä aamuyskäähän ja nesteen kertymistä hengitysteihin esim. ulkoilessa voi tulla aina, mutta se on normaalia..

    • ryvittääse

      Onko asunnossasi jotain ärsyttävää,sisäilmaongelma?Itselläni oli juuri saman kaltaiset oireet aikoinaan,myöhemmin selvisi että asunnossa oli kaikenlaista hometta,ja sädesientä,ja kun muutin pois,oireet ovat häipyneet.Mietippä.

    • gggrrrrr

      Samantapaisia hengitysahdistusoireita on minullakin ollut ja se on iso vale, että yksityisellä lääkrillä otettaisiin asiakkaalta kaikki rahat irti ja laitettaisiin paljon tutkimuksia.
      EI pääse edes röntgeniin !!! Ei, koska hengitys"kuulostaa" normaalilta.

      Sanoin, että haluan jo mielenterveyteni vuoksi keuhkoröntgeniin, koska oireita on ollut kohta vuoden ja tuntuu että tukehdun välillä, haluan että asia todetaan kuvantamalla, että mitään ei todellakaan ole ! Ei päässyt keuhkoröntgeniin, ei millään, vaikka itse maksaisin omasta kukkarostani, ei olisi rasitus yhteiskunnalle.

      Krooninen yskä, köhä, hengenahdistus, huimaus, pyörrytys jatkuu aina vaan. Alkaa jo syöpää pelätä. Ventolineä en voi käyttää, alkaa sydän hakata, sen verran kokeilin, ettei se juuri autakaan. Pitää kokeilla noita Medipekt-pillereitä, joista tässä ketjussa kirjoitettiin.

    • toimivakeino

      Minulla oli pitkään keuhkoissa, keuhkoputkissa tosi sitkeää limaa, joka ei irronnut yskimällä. Pahin tilanne oli, kun meni pitkälleen, ja niinpä yöt meni valvoessa. Tuttu tilanne monella flunssan jälkeen.

      Kokeilin kaikki keinot, joita netissäkin neuvottiin, mutta mikään ei auttanut.

      Sitten keksin - taittelin pienen pyyhkeen kämmentä suuremmaksi mytyksi, johon tiputtelin kiehuvan kuumaa vettä, ja pistin pyyhkeen suun eteen, josta hengittelin kosteutta suoraan keuhkoihin. Heti alkoi helpottamaan ja lima irtoamaan.

      Miksi pitäisi koko ihminen pistää kosteaan höyryyn, kuten saunaan - ei siellä voi kauaa olla - tai laittaa edes koko pää kiehuvan kuuman vesiastian päälle, josta kosteudella on vielä matka keuhkoihin, kun voi laittaa kuuman, höyryävän pyyhkeen suoraan suun eteen?! Lisäämällä tipottain siihen kiehuvankuumaa vettä (minä keitin termoskannuun), pyyhe pysyy höyryävän kosteana. Ja toimii niin kauan kuin on lämmin.

      Eikä estä juuri minkään asian samanaikaista tekemistä.

      Toivottavasti keinosta on apua muillekin.

    • Anonyymi

      Keuhkokuume voi olla vaikka keuhkot ei röhise, kokemusta on. Mykoplasma- ja keuhkoklamydiakokeita kannattaa pikaisesti vaatia myös ja keuhkokuva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe