Vaihtoehtoja merkeissä jumalaton määrä, mutta kaudessa kun tulee n. 50-70 tuntia, ja tarkoituksena on vaihtaa öljyt ja suodattimet vain joka toinen tai joka kolmas vuosi.
Mikä olisi paras öljy tuollaiseen.
Mikä öljy Volvo KAMD P 44-C moottoriin.
47
3305
Vastaukset
- Bhinv
Quicksilver Heavy Duty Diesel Engine Oil
- VPD6
Minä olen käyttänyt aina Mobil Delvac MX 15W40 öljyä , ja aina vaihtanut mootttorin öljyt ja suodattimet joka syksy. On kolmas diesel vene menossa eikä ongelmia ole ollut. Onhan tuokin säännöllistä huoltoa, jos vaihtaa moottoriin öljyn ja suodattimet kolmen vuoden välein. Joku on varmaan eri mieltä sen järkevyydestä. Muistathan kertoa sitten joskus venettäsi myydessäsi/ vaihtaessasi, että vaihdoit öljyt kolmen vuoden välein.
- ÖljynvaihtojaTurhaan
Eri mieltähän tässä ollaan jo nyt, helbetin kalliit ja hyvät öljyt, siis laadullisesti, muutamien kymmenien tuntien ajon jälkeen "jäteastiaan".
Mittatikusta näkyy, jos öljyissä, siis moottorilla on jokin ongelma. Parin kolmen vuoden väliin tapahtuva öljyjen ja suodattimien vaihto on aivan riittävä.
Käytossä Bilteman mineraali Moottoriöljy 10W–40, vaihto kahden vuoden välein.
- 50vuottaveneilyä
Jos lämpöisessä hallissa talvet, niin vois aatella että 2-3 vuoden välein muka riittää, mutta kun se kone tarvii syksyllä uudet voitelut, ettei laakerit syövy sinne jääviin epäpuhtauksiin.
Nykyajan öljyt kestävät siis mielestäsi 4 kk ulkoilmastossa ja lopun aikaa niitä on säilytettävä lämpimässä hallissa, jolloin käyttöikää saadaan lisää? Millaisissa olosuhteissa kuvittelet öljyjä säilytettävän ennen myyntiä, tasalämpöisessä ja kosteudeltaan tasosessa lboratorio olosuhteissako?
Kuitenkin öljyt ovat moottorissa, joka lämpenee ja kylmenee, kuten moottorit aina käytettäessä - tuo tapahtuu myös autossa, jossa vaihtovälit nykyöljyillä ovat 30.000-50.000 km. eli normikäytössä n. 3-5 vuotta.
Ymmärrän kyllä viellä 60-80 luvun öljyillä tuollaiset vaihtovälit veneessä, siis joka syksy, mutta nykyiset öljyt ovat jo jotain aivan muuta silloin käytetyt, niin kuin ovat metallit ja tiivisteaineetkin.KAMDP44C kirjoitti:
Nykyajan öljyt kestävät siis mielestäsi 4 kk ulkoilmastossa ja lopun aikaa niitä on säilytettävä lämpimässä hallissa, jolloin käyttöikää saadaan lisää? Millaisissa olosuhteissa kuvittelet öljyjä säilytettävän ennen myyntiä, tasalämpöisessä ja kosteudeltaan tasosessa lboratorio olosuhteissako?
Kuitenkin öljyt ovat moottorissa, joka lämpenee ja kylmenee, kuten moottorit aina käytettäessä - tuo tapahtuu myös autossa, jossa vaihtovälit nykyöljyillä ovat 30.000-50.000 km. eli normikäytössä n. 3-5 vuotta.
Ymmärrän kyllä viellä 60-80 luvun öljyillä tuollaiset vaihtovälit veneessä, siis joka syksy, mutta nykyiset öljyt ovat jo jotain aivan muuta silloin käytetyt, niin kuin ovat metallit ja tiivisteaineetkin.Pakko todeta, että tuossa asiassa olen kanssasi kyllä samaa mieltä.
- En_tiedä_yhtäkään
KAMDP44C kirjoitti:
Nykyajan öljyt kestävät siis mielestäsi 4 kk ulkoilmastossa ja lopun aikaa niitä on säilytettävä lämpimässä hallissa, jolloin käyttöikää saadaan lisää? Millaisissa olosuhteissa kuvittelet öljyjä säilytettävän ennen myyntiä, tasalämpöisessä ja kosteudeltaan tasosessa lboratorio olosuhteissako?
Kuitenkin öljyt ovat moottorissa, joka lämpenee ja kylmenee, kuten moottorit aina käytettäessä - tuo tapahtuu myös autossa, jossa vaihtovälit nykyöljyillä ovat 30.000-50.000 km. eli normikäytössä n. 3-5 vuotta.
Ymmärrän kyllä viellä 60-80 luvun öljyillä tuollaiset vaihtovälit veneessä, siis joka syksy, mutta nykyiset öljyt ovat jo jotain aivan muuta silloin käytetyt, niin kuin ovat metallit ja tiivisteaineetkin.Missä normiautossa on 30 000-50000/ 3-5 vuotta öljyn vaihtoväli?
- Nominatas
En_tiedä_yhtäkään kirjoitti:
Missä normiautossa on 30 000-50000/ 3-5 vuotta öljyn vaihtoväli?
Mitä se tähän oikeastaan kuuluu ?
- jepskukkuutaas
Tässävaiheessa suosittelisin miettimään uudestaan sitä 3 vuoden välein vaihtamista, vähistä tunneista huolimatta.. Vai onko ne vähätkin tunnit tasalämpöisessä hallissa kaidetta hivellen?
- AlkaavaikuttaaHölmöltä
Niin kuin autonkin kanssa alle 10.000 km ajavallako?
- Fernut
Missä autossa öljynvaihtoväli on yli vuoden?
- AlkaavaikuttaaHölmöltä
mm. Volkswagenissa 30.000 tai 2 vuotta.
- OmalaatuistaHömppää
Takuuaikana autossa noudatetaan huoltovälejä, niin kuin uusissa venemoottoreissa yms. Se on takuun ehtona. Takuuajan umpeuduttua, huoltovälit pitevät jo huoltoäohjeidenkin mukaan.
- Jhdk
Pihit säästömiehet yrittää vakuutella täällä itselleen ja muille että on ihan OK olla huoltamatta kalliita moottoreita tai toisin kun valmistaja suosittaa.
Samat miehet on myös niitä jotka itkee sitten kun jotain hajoaa kun on ensin huolloissa säästetty.
Mut hei, ei muutakun jatkatte samaa rataa ja Biltema on pakko olla hyvää kun se on halpaa. - VeneSpedetLuulevat
Te öljy tietäjäksi itseänne luulevat, kun olette hokemalla mantraa "nyky aikaisista" öljyistä olisi palvelemaan kolme vuotta, mihin tämä perustuu, sii faktaan?
Jos mittaatte joka syksy TAN ja TNB arvot öljystä ja näette öljyn kunnon , jos öljyt vastaavat luvut toleranssissa voit jatkaa käyttöä.
Muulla tavalla ei voi todeta öljyn kuntoa, ken muuta väittää puhuu paskaa.
Vene diesel voitelu aineet ovat kyllä kivikautisia mineraali öljyjä laadukkailla lisäaine paketeilla. Ja kelle 3,5€ litra x 8= 28€ mann humelin laadukas suodatin 11€ on yli vuosi budjetin, mitä ihmeen spedeilyä tää on???
8 litraa perustuu siihen, että KAD 44 ei öljyä saa imettyä ennenpä 11 litrasta, jos onnistuu öljypohjan propusta nousee vaihto työ huimat 10,50€
Ja tässä sopiva raskaankaluston öljy 3,45€/litra
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10002439- SpedetJaMittarit
Kyllä se varsinainen Spede juoksee mittailemassa niita TAN ja TNB-arvoja, luultavasti edes ymnmärtämättä, mitä vittua ne oikein ovat aj mikä niiden merkitys on.
- VeneSpedetLuulevat
SpedetJaMittarit kirjoitti:
Kyllä se varsinainen Spede juoksee mittailemassa niita TAN ja TNB-arvoja, luultavasti edes ymnmärtämättä, mitä vittua ne oikein ovat aj mikä niiden merkitys on.
Ainakin itse paljastit tietämättömyytesi öljyjen elinkaaren analysointiin ajattelemalla termien kuuluvan naisten sukupuolielimiin.
Mutu tuntumallako luulet tietäväsi öljyjen kunnon vain ajattelemalla nyky öljyjen kestävä kolmekautta vaihtamatta? Siksi on helpompaa ja edullisempaa vaihtaa vain kiltisti ne öljyt moottorin valmistajan ohjeiden mukaisin väli ajoin, kun tehdä testejä öljy määrien ollessa mitättömän pieniä.
- VPD6
Olen samaa mieltä ed. VeneSpedet...kanssa., tosin en noin tarkasti tiedä noita öljyjen hapettumis- yms. asioita. Väärä paikka säästää syyshuollossa, mutta jokainen päättäköön itse. Minulla D6 ja öljyä saa imettyä syksyllä n. 18-19 l. Veneilyn kulut / vuosi kertyvät suurin osa ihan muusta kuin öljy suodattimet. Kipparin "konjakit" yms. Niitähän ei lasketa kuluiksi, koska ovat nautintoaineita ja niitä taitaa kulua myös "maakravuilla".
- KetjunAloittaja
Mielenkiintoista miten muutamilla on jäänyt roikkumaan ajatus "säästöistä", rahastahan kyse ei ollut, vaan lähinnä vaitojen hankaluudesta ja syystä, miksi ne pitäisi tehdä, siis joka helvetin syksy täi kevät, muutamien kymmenien tuntien puksuttelun jälkeen.
- VeneSpedetLuulevat
KetjunAloittaja kirjoitti:
Mielenkiintoista miten muutamilla on jäänyt roikkumaan ajatus "säästöistä", rahastahan kyse ei ollut, vaan lähinnä vaitojen hankaluudesta ja syystä, miksi ne pitäisi tehdä, siis joka helvetin syksy täi kevät, muutamien kymmenien tuntien puksuttelun jälkeen.
Ei niitä tartee vaihtaa, jos ei halua. Kukaan ei tuu sua pakottamaan ja jos olet itse keksinyt tuon huolto filosofiasi, niin anna palaa.
Ja jos ei kerrana rahasta ollut kysymys, helpoin tapa pitää vene ja moottori iskussa on tilata huoltomiehet paikalle ja maksat kiltisti!
Ja missään nimessä älä ainakaan vaihda glygoleja joka toinen vuosi, pysyy jähdytys kanavat paremmin auki, kun happo syövyttää kanavia suuremmiksi, jatko filosofiaa öljyn vaihtamattomuudelle.
Joku jo mainitsi, kun myyt, niin kerro rehellisesti, että koneille huolto-ohjelma on muuten sitten omasta päästäsi...
Toisaalta öljyn ja sen suodattimen vaihtoon ei tuntiakaan saa kulumaan, ihme, että jaksat veneillä noin yleensä? - ErilaisiaOnTilanteet
VeneSpedetLuulevat kirjoitti:
Ei niitä tartee vaihtaa, jos ei halua. Kukaan ei tuu sua pakottamaan ja jos olet itse keksinyt tuon huolto filosofiasi, niin anna palaa.
Ja jos ei kerrana rahasta ollut kysymys, helpoin tapa pitää vene ja moottori iskussa on tilata huoltomiehet paikalle ja maksat kiltisti!
Ja missään nimessä älä ainakaan vaihda glygoleja joka toinen vuosi, pysyy jähdytys kanavat paremmin auki, kun happo syövyttää kanavia suuremmiksi, jatko filosofiaa öljyn vaihtamattomuudelle.
Joku jo mainitsi, kun myyt, niin kerro rehellisesti, että koneille huolto-ohjelma on muuten sitten omasta päästäsi...
Toisaalta öljyn ja sen suodattimen vaihtoon ei tuntiakaan saa kulumaan, ihme, että jaksat veneillä noin yleensä?Ei taida olla sulla kovinkaan laaja tietoisuus erilaisista veneistä, ja kuinka hankalissa paikoissa ne moottorit oikein voivat sijaita, Itsellä menee pelkästään siihen, että saan toisen moottoein näkyviin, tuo tunti.
Kysyin muuten tuota "öljynkestävyyttä" öljymaahantuojalta, hän totesi, että öljyn laadun heikkeneminen ei ainakaan ole se syy vaihtoon vuosittaiain. Ei nykyisissä öljyissä. - VeneSpedetLuulevat
ErilaisiaOnTilanteet kirjoitti:
Ei taida olla sulla kovinkaan laaja tietoisuus erilaisista veneistä, ja kuinka hankalissa paikoissa ne moottorit oikein voivat sijaita, Itsellä menee pelkästään siihen, että saan toisen moottoein näkyviin, tuo tunti.
Kysyin muuten tuota "öljynkestävyyttä" öljymaahantuojalta, hän totesi, että öljyn laadun heikkeneminen ei ainakaan ole se syy vaihtoon vuosittaiain. Ei nykyisissä öljyissä.Siinäpä se. Kyllä olen, niin tyhmä, että jo venettä hankkiessa osaan miettiä huoltoa, joka on minulle ainakin yksi osaa turvallista veneilyä. Eli en ostaisi venettä jota on hankala tarkastaa/huoltaa.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä vene kyseessä, että on kone kätkettynä ja menee tunti purkaa jotain pois, että kone olisi näkyvissä.
Villi veikkaus olisko Forbina 40?
äänieristys melko personallinen ja voisi todeta "hyvä merimies tapa" unohdettu tyysti, koska ilman vaneri häkkyröiden purkua ei taida pystyä koneesta tarkastamaan mitään...
Jos olet ostanut veneen jossa noin onnettomat mahdollisuudet huoltaa moottoreita, niin ota opiksesi ja laajenna tietoisuuttasi, ettet enää osta noin huonosti suunniteltuja ratkaisuja - ErilaisiaOnTilanteet
VeneSpedetLuulevat kirjoitti:
Siinäpä se. Kyllä olen, niin tyhmä, että jo venettä hankkiessa osaan miettiä huoltoa, joka on minulle ainakin yksi osaa turvallista veneilyä. Eli en ostaisi venettä jota on hankala tarkastaa/huoltaa.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä vene kyseessä, että on kone kätkettynä ja menee tunti purkaa jotain pois, että kone olisi näkyvissä.
Villi veikkaus olisko Forbina 40?
äänieristys melko personallinen ja voisi todeta "hyvä merimies tapa" unohdettu tyysti, koska ilman vaneri häkkyröiden purkua ei taida pystyä koneesta tarkastamaan mitään...
Jos olet ostanut veneen jossa noin onnettomat mahdollisuudet huoltaa moottoreita, niin ota opiksesi ja laajenna tietoisuuttasi, ettet enää osta noin huonosti suunniteltuja ratkaisujaPalataanpa taas tämänkin Speden osalta aiheeseen, kun olet saanut edes veneen, jonkinlaisen, hankittua.
Lopputulemana siis, ei ole välttämätöntä jokavuotinen ölyjt ja suodatin-savotta, se on enemminkin vanha jäänne ja mielenrauhan luoja osalle palstan ei venettä omistavista, mutta paljon mielestään asiasta tietävistä . - VeneSpedetLuulevat
ErilaisiaOnTilanteet kirjoitti:
Palataanpa taas tämänkin Speden osalta aiheeseen, kun olet saanut edes veneen, jonkinlaisen, hankittua.
Lopputulemana siis, ei ole välttämätöntä jokavuotinen ölyjt ja suodatin-savotta, se on enemminkin vanha jäänne ja mielenrauhan luoja osalle palstan ei venettä omistavista, mutta paljon mielestään asiasta tietävistä .Kerro nyt missä veneessä menee tunti purkaa jotain pois, että pääsisi öljyjä vaihtamaan.
- Justjoojee
No en tekisi. Vaikka öljyn voiteluominaisuudet olisivat vielä 300 tunnin ajon jälkeen riittävät, niin seassa on jo sen verran vieraita molekyylejä että vaihto on parempi suoritta ennen seuraavan kauden 300 tunnin ajorupeamaa. 300 tuntia ajettuna 100 km/h on vastaa muuten 30000 km autolla ajoa. Autolla ei edes ajaeta 100 km/h samalla tehoalueella mitä veneellä yleensä ajetaan.
Useissa isommissa diesel-venemoottoreissa on öljynvaihto 150 tunnin välein, eli minulla se ensimmäinen vaihto tulee eteen kesken kauden. Silloin olen ajanut suhteutettuna autoon noin 20000-25000 km.
Opinnäytetyö 2011: VENEEN HUOLTAMINEN JA HUOLTO-OHJE NESTE OIL NAANTALIN
SATAMAN VENEILLE
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/26871/Suominen_Ville-Veikko.pdf
Esimerkki koneelle tehtävistä huoltotoimenpiteistä. Moottori Volvo Penta
KAD 43 DP vetolaitteella (diesel):
100 käyttötunnin välein/vähintään kerran vuodessa
Moottoriöljy ja öljynsuodatin Vaihto- HabotusDemetros
Veneesikö kulkee 100 km/h ?
Ohjekirjan huollot on varmasti aloittajallakin selvillä. Että näitä tietäjiä taas. - bottiniminerkki
HabotusDemetros kirjoitti:
Veneesikö kulkee 100 km/h ?
Ohjekirjan huollot on varmasti aloittajallakin selvillä. Että näitä tietäjiä taas.Ei kulje. Mutta täällä kun verrataan auton kilometrimääriä veneen konetunteihin, niin jotenkin ne pitää tasavertaistaa.
Jos autolla körötellään 100 km/h, niin kuinka monta kilometriä sen matkamittariin tulee 150 tunnin aikana. Körötellä, koska autolla ajetaan osakaasulla (oletus auton huiput 180 km/h joka on ihan normaali perheauton lukema)
Jos edelisellä autolla ajetaan vaikka 90% kuormituksella (vrt. veneen matkanopeus), niin silloin 150 tunnin aikana se kulkee 24300 km. Miten se suhteutuu esim. autoon, jossa on 20000 km öljynvaihtoväli? Menikö jo öljynvaihtovälin yli?
- Nesteeltäpaevää
Nykyisissä öljyissä on lisäaineistusta n. 20-30% ja loppuosa koostuu ns. perusöljyistä, jotka voivat olla mineraali- tai synteettispohjaisia, tai näiden sekoitusta. Sillä onko öljy mineraalia vai synteettistä ei ole tässä niin väliä, vaan tärkeämpi asia on ymmärtää tuota lisäaineistusta.
Lisäaineistus koostuu mm. viskositeetti-indeksin parantajasta, erilaisista pesevistä aineosista ja hapetuksen kestoa parantavista osista.
Öljylle on moottorissa määrätty tietty vaihtoväli. Tämä vaihtoväli perustuu käytännössä näiden öljyn lisäaineiden kestoikään, sillä ne kuluvat käytössä. Kun lisäaineistus on käytetty öljystä loppuun, alkaa siihen kertyä huomattavan nopeasti likaa, jolloin öljyn ominaisuudet huononevat ratkaisevasti. Myös öljyn kyky vastustaa happojen muodostusta romahtaa.
Tuo happojen muodostuminen on diesel-moottoreissa suurempi ongelma kuin bensakoneissa.- HabotusDemetros
Autossa siis öljyt kestävät 30.000 km ja veneessä yhden kauden ? Mistä öljy tietää, onko se veneenmoottorissa vaiko auton moottorissa? Kirjoituksessasi mainitset, että ne kuluvat käytössä.
Miksi venneenmoottorissa happoja muodostuu enemmän kuin autonmoottorissa?, mistä hapot erottavat moottoriien käyttötarkoituksen? - Laskuesim
HabotusDemetros kirjoitti:
Autossa siis öljyt kestävät 30.000 km ja veneessä yhden kauden ? Mistä öljy tietää, onko se veneenmoottorissa vaiko auton moottorissa? Kirjoituksessasi mainitset, että ne kuluvat käytössä.
Miksi venneenmoottorissa happoja muodostuu enemmän kuin autonmoottorissa?, mistä hapot erottavat moottoriien käyttötarkoituksen?Sekoitat ajan ja kilsamäärän keskenään. Nuo ovat eri parametrit tuossa yhtälössä. Vaikuttavat eri asioihin.
Auto kulkee 160 km/h. Kuinka kauan tunteina autolla kestää ajaa 30000 km? - HabotusDemetros
Laskuesim kirjoitti:
Sekoitat ajan ja kilsamäärän keskenään. Nuo ovat eri parametrit tuossa yhtälössä. Vaikuttavat eri asioihin.
Auto kulkee 160 km/h. Kuinka kauan tunteina autolla kestää ajaa 30000 km?En minä mitään sekoita, kommenttini oli "Nesteeltäpaevää" juttuun, jossa hän lukuja esitteli.
- HabotusDemetros
HabotusDemetros kirjoitti:
En minä mitään sekoita, kommenttini oli "Nesteeltäpaevää" juttuun, jossa hän lukuja esitteli.
Siis vastaus oli "Justjoojee" juttuun, jossa hän antoi lukuja.
- reikä_päässä
Ainakin moottoripyöräpiireissä selityksenä öljynvaihdolle vuosittain on juuri palamisepäpuhtaudet ja niiden syövyttävä vaikutus. Eli kun moottorilla ajaa, öljyyn kerääntyy happamia aineita. Talven aikana nämä sitten syövyttelevät moottorin sisäpintoja rauhassa. Paitsi jos on sattunut vaihtamaan tuoreet ja puhtaat öljyt juuri ennen seisontakautta.
Voitelupuoli varmaan pelittäisikin...
- nykyaikaPARASaika
Juu, ja onhan tehty hyvä testi RSV lisäaineella käsitellyssä autossa otettiin kaikki öljyt pois ja autolla ajeltiin melko pitkä matka ilman öljyjä. RVS jäämät voiteli autoa hienosti. Siis älä laita öljyä ollenkaan, kun nyky aikisilla lisäaineilla pärjää mainiosti ilman öljyjäkin.
- Ilkosteeros
Niin hölmöhän sinä olet jo osoittanut olevasikin, ja lisävahvistusta ei tarvita.
- uteliasOlen
Hieman jäi vaivaamaan, mikä se nykyaikainen öljy on merkiltään ja laatuluokituksilta, joka tuohon KAD44 sopisi?
Ajattelitko millaisella syklillä kompressorin öljyä vaihtaa, entä vetolaitteet?- Noin.luulisin
Kompressoriin ohituskytkin ja perälaitetta ei ole KAMD 44
- komp
On kyllä ääliömäistä laittaa ohituskytkin kompressoriin, kait ymmärrät miksi ahtimet asennettu koneeseen?
Kompressori kestää käytössä sen mitä koko konekin...jos huoltaa sitä ohjeiden mukaan! Tämän ketjun öljynvaihto välin 2-3v ei pelkoakaan ettei perus kone hajoa aiemmin!- dkfjvoqe
Idiootti !!
Malliesimerkki kun ei tiedä asiasta, kuin ohjekirjasta lukemansa. - Kompp
dkfjvoqe kirjoitti:
Idiootti !!
Malliesimerkki kun ei tiedä asiasta, kuin ohjekirjasta lukemansa.KAD koneet ovat suunniteltu toimimaan ahdettuna, jotta palaminen olisi puhtaampaa ja karsta ei kertyisi ylimpään männänrenkaan, venttiili koneistoon ja turbon sipiin. Ajelemalla ilman kompressoria pilaat koneesi ennenaikaisesti ja tuolla nerolla huolto suunnitelmalla kruunaat sen!
Tiedätkö mitä koneelle tapahtuu lisäksi, kun jurnutat sillä pikku kierroksilla ilman ahtopaineita?
P.S TRAFI myöntänyt tälle idiootille luvan toimia konemestarina, entä sinun pätevyys?
- Saaritollo
Vertailut autoon ontuvat pahasti - paras vertailukeino on poltetun polttoaineen määrä. KAD44 (tai KAMD44) kuluttaa noi 40 litraa tunnissa sopivalla marssivauhdilla - eli 80% kuorimutksella.
150 tunnin ajo marssivauhdilla kuluttaa siis noin 6000 litraa polttoainetta. Eli auto joka kuluttaa 6 litraa sadalla kilsalla ajaa samalla energiamäärällä noin 100 000 km. Vaihtaisitko öljyt siihen?
Koneen kuluminen on suoraan verrattavissa siitä otettuun tehoon - autoja kuormitetaan hyvin heikosti normiajossa. Formulat taas vaihtanevat öljyt joka kisan välillä? - öljytvaihdetaaan
tuli ihan paha olo noista 3 vuoden vaihto puheista. asiahan menee niin jotta öljyt vaihdetaan mielummin halpoihin ja usein kuin kalliisiin ja harvoin. 3 vuotta on jo psykologisesti niin pitkä aika ettei pää kestä käynnistää konetta jossa ovat 3 vuotta sisällä maanneet kaikissa lämpötiloissa. öljyt vaihdetaan joka vuosi. itse vaihdan 6 kertaa kaudessa perkinsiini öljyt mutta ajankin lähelle 1000 tuntia kaudessa.
- gvaqrpirw
Sulla varmastikin on tuo pään kestäminen eri asioiden kanssa ongelma.
- AloittajaHapoissa
Yksikään näistä perkeleen kaikentietävistä ja erilaisia omituisia teorioitaan esittelevä, ei ole kysynyt miten moottoria käytetään. 90 % ajasta niillä otetaan kierrokset n. 1400-1700, joka selittää myös sen kompressorin kytkimen.
- komppidiootti
sinulla on ihan väärä kone/vene käyttötarkoitukseesi, KAD koneet viihtyvät parhaiten kierros alueella n.3000-3400 jos olet asentanut oikean potkurin tai potkurit. Vanhan ajan dieselit on suunniteltu ajettavaksi 70-85% kuormalla jotta toimisivat optimaalisesti ei 20-30% kuormituksella kuten sinä niitä kidutat. Jos olisivat commonrail koneita niin olisi eri juttu.
Noilla kierroksilla ajat koneesi vain karstaiseksi ja saat sylinteriputket kiiltäviksi ilman riittävää painetta männän renkaissa.
Mikä järki on ajaa ilman kompressoria, jos se on ääni, niin eristä kone tila paremmin, nuo kompurat on suunniteltu kestämään jatkuvaakin ajoa ajatellen. Palaminen olisi huomattavasti parempaa, sillä kompura tuuttaa vakio paineena luokkaa 1,8 bar ahtoa, kuluttaa polttoainettakin vähemmän, kuin se, että "näppäränä" kytket ne pois...
Tietysti sinulla on oikeus tehdä ihan miten haluat, mutta fysiikan lakeja et voi uudelleen keksiä! Ahdetuista meridieseleistä on jo kokemusta lähes 100 vuoden ajalta jota valmistajat ja koulut hyödyntävät jakamalla tietoaan sitä janoaville, miten niitä käytetään ja huolletaan suunnitellun elinkaaren saavuttamiseksi. - Mää.tiärän.kaiken
komppidiootti kirjoitti:
sinulla on ihan väärä kone/vene käyttötarkoitukseesi, KAD koneet viihtyvät parhaiten kierros alueella n.3000-3400 jos olet asentanut oikean potkurin tai potkurit. Vanhan ajan dieselit on suunniteltu ajettavaksi 70-85% kuormalla jotta toimisivat optimaalisesti ei 20-30% kuormituksella kuten sinä niitä kidutat. Jos olisivat commonrail koneita niin olisi eri juttu.
Noilla kierroksilla ajat koneesi vain karstaiseksi ja saat sylinteriputket kiiltäviksi ilman riittävää painetta männän renkaissa.
Mikä järki on ajaa ilman kompressoria, jos se on ääni, niin eristä kone tila paremmin, nuo kompurat on suunniteltu kestämään jatkuvaakin ajoa ajatellen. Palaminen olisi huomattavasti parempaa, sillä kompura tuuttaa vakio paineena luokkaa 1,8 bar ahtoa, kuluttaa polttoainettakin vähemmän, kuin se, että "näppäränä" kytket ne pois...
Tietysti sinulla on oikeus tehdä ihan miten haluat, mutta fysiikan lakeja et voi uudelleen keksiä! Ahdetuista meridieseleistä on jo kokemusta lähes 100 vuoden ajalta jota valmistajat ja koulut hyödyntävät jakamalla tietoaan sitä janoaville, miten niitä käytetään ja huolletaan suunnitellun elinkaaren saavuttamiseksi.Asiantuntija suoli24 palstalla aamutuimaan, jätkällä ei venettä, eikä muuta hajua koneista kuin googlesta löytyy - vedä vittu päähäs mussuttaja.
- enemmänKuinHajua
Mää.tiärän.kaiken kirjoitti:
Asiantuntija suoli24 palstalla aamutuimaan, jätkällä ei venettä, eikä muuta hajua koneista kuin googlesta löytyy - vedä vittu päähäs mussuttaja.
Kukahan luulee tietävänsä? Itse et ole pystynyt argumentoimaan muuta, kuin epäasiallisia aggressioita, mitkä eivät liity KAD koneisiin mitenkään.
Näistä koneista kokemusta edellisessä veneessä 7v 1200 tuntia kaksikone asennuksella. Muuten mukavat koneet, mutta pari suunnittelun kukkasta koneessa:
1. Venttiilien säätö vaatii käsittämätöntä purkamista. Pplttoaine putkisto, öljynsuodattimen jalka yms. Että saa ventiili kopan pois. Purkuun ja kasaamiseen menee monin kertaisesti aikaa vs ventiili säätö!
2. Öljyn vaihto mittatikun aukosta, saa ainoastaan 11 litrasta 7-8 litraa pois, aina jää melkoinen määrä likaista vanhaa öljyä pesä munaksi likaamaan uuden öljyn, joten 3v vaihto väli naurettava jo perus ajatuksena!
P.S kerro mikä järki on omistaa tupla ahdettu moottorivene, kun sulle riittäis 30 hv pikku diesel nykyiseen runkoosi, sinun ajoosi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872