Citroen jousitus eri malleissa

ldmssm

Citikan jousitusta kehutaan eikä vissiin ihan syyttä. Olen ajatellut seuraavaksi autoksi Citroenia. Olen niitä ihmisiä, jotka ajelevat halvoilla käytetyillä eli kyseeseen tulee vähintää 10 vuotta vanha auto. Mitkä Citroenin mallit ovat niitä huippujousitettuja vai ovatko kaikki? Onko joku malli, jota ei kannata katsella lainkaan, jos se jousitus on "must"?

18

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vasilivasili

      Hydropneumaattinen jousitus on ainakin Xantiassa ja C5:ssa. Xsaraa on paljon myynnissä käytettynä, mutta jousituksesta en tiedä.

    • tässäpäolisi

      xantia on oikeastaan liian vanha aloittajalle.

      Mutta c5 farkku tai sitten se takakontillinen malli olisi käyttöautona kaasujousituksella.

      Mutta c5 on myös ns:normaalialustallakin, eli pitää ensin kysyä onko siinä mikä alusta?

      Vanhemmissa c5 on huonompi,eli ei ole sama kuin 3 järjestelmä,olisi syytä olla niin sanottu sport nappi jolla voi säätää sen jäykemmäksi esim:kaupunki ajoon.

      Yksityiseltä myyjältä on sitten melkein turhaa kysyä koska useimmat ei noista edes tajua mitään.Puhelevat omiaan eivätkä tiedä ettei ne ensiimäiset c5 mallit ole läheskään parhainpia koska noissa on erinlainen tuo,xsarassa ei ole mitään muuta kuin rautajouset.

      Vielä sen verran mainitsen kun ostat ehkä sitikan niin varaudu noissa vanhemmissa esim:vaikka 2005 mallisissa tai vanhemmissa että koko sen summan minkä maksaa on sitten sielä myyjällä,sitikkaa ei oikein saa myytyä enään vaikka nyt vuoden tai kahden päästä,siitä ei siis makseta oikein mitään,siis oikeasti.

      2005 mallit on niin sanottu facelift malli ,eli uudempi keulanen ja 2008 olisi kokonaan uusi korinen ja auton näköinen,tosin ei sekään enään näytä nykyautojen rinnalla kaksiselta niin jokunen vuosi sitten vielä näytti.

      Citikassa on on sitten paljon vikaa,ainakin bensamalleissa,automaattia älä ota ilmankaan.

      Miksi voin yleensäkkään kertoa näin tai noin.

      Omistuksenani on ollut citröen bx kaasualusta bensa,
      xantia kaasualusta bensa,xsara diesel rautajouset,c5 farmari 2.2 hdi manuaali vaiht ja kaasualusta, c5 farmari 2.0 hdi kaasualustalla ja automaattilaatikko.

      Muista sitten kun laitatat autoa ettei ne ole yllätyksiä koska niissä on laittamista yleensä ihan riittävästi jos kilometrejä tulee.

      • Aisin_EAT6

        "... olisi syytä olla niin sanottu sport nappi jolla voi säätää sen jäykemmäksi esim:kaupunki ajoon."

        Mitä helskuttia, mitä kovemmalla sport-asennolla kaupugissa tekee! Nimeomaan mukvuutta kaivataan maltillisissa kaupunki- ja lähiönopeuksissa ja sitten moottoritielle kovempaa ja tiukemlpaa asetusta.

        "Citikassa on on sitten paljon vikaa,ainakin bensamalleissa,automaattia älä ota ilmankaan."

        Jotta puhuttaisiin todellista asiaa, niin tulisi kertoa minkä vuoden ja mistä bensakoneista on ollut kyse.

        Samoin automaatin suhteen, tulee tarkoin yksilöidä mistä ja minkä vuoden laatikosta on ollut ikäviä kokemuksia, miksi ja millaisia. PSA:lla kun laatikot ovat kehityneet vuosien varrella ja osa puhuu automaatista jopa robotisoidun ETG6 manuaalin kohdalla, joka sekin on kehittynyt ainakin jonkin verran paremmaksi vuosien saatossa.

        Vaikkapa PSA:n nykyisin käyttämä Aisinin EAT6 aito automaatti on saanut lähinnä myönteistä palautetta.

        Oheisen artikkelin mukaan PSA siirtyi Aisinin automaatteihin vuonna 2012:

        - https://www.autocar.co.uk/car-news/paris-motor-show/paris-motor-show-2012-new-psa-gearboxes-revealed

        .


      • Hyvin_on_toiminut
        Aisin_EAT6 kirjoitti:

        "... olisi syytä olla niin sanottu sport nappi jolla voi säätää sen jäykemmäksi esim:kaupunki ajoon."

        Mitä helskuttia, mitä kovemmalla sport-asennolla kaupugissa tekee! Nimeomaan mukvuutta kaivataan maltillisissa kaupunki- ja lähiönopeuksissa ja sitten moottoritielle kovempaa ja tiukemlpaa asetusta.

        "Citikassa on on sitten paljon vikaa,ainakin bensamalleissa,automaattia älä ota ilmankaan."

        Jotta puhuttaisiin todellista asiaa, niin tulisi kertoa minkä vuoden ja mistä bensakoneista on ollut kyse.

        Samoin automaatin suhteen, tulee tarkoin yksilöidä mistä ja minkä vuoden laatikosta on ollut ikäviä kokemuksia, miksi ja millaisia. PSA:lla kun laatikot ovat kehityneet vuosien varrella ja osa puhuu automaatista jopa robotisoidun ETG6 manuaalin kohdalla, joka sekin on kehittynyt ainakin jonkin verran paremmaksi vuosien saatossa.

        Vaikkapa PSA:n nykyisin käyttämä Aisinin EAT6 aito automaatti on saanut lähinnä myönteistä palautetta.

        Oheisen artikkelin mukaan PSA siirtyi Aisinin automaatteihin vuonna 2012:

        - https://www.autocar.co.uk/car-news/paris-motor-show/paris-motor-show-2012-new-psa-gearboxes-revealed

        .

        Tuo Aisinin 6-vaihteinen automaatti on varsin yleinen. Se löytyy reilusta puolesta sadasta automallista Alfasta Volvoon.


      • Aisin_EAT6

    • åkelindblombd

      Härregod! Vihdoinkin löyty rehellinen citikan omistaja!!!! Finne igen.

    • Mon_dieu

      No mitäs yllätystä siinä on että sitikoitten arvo C5 I-koppainen on käytettynä on kohtuu kilometreilla erinomainen ostos.
      Kaikissa autoissa on vikoja, niin myös sitikoissa.
      Minulle hinnallinen aliarvostus on primäärinen ostoperuste.

      "åkelindblombd" manne tolkuttaa arvonalenemasta.
      Vielä järkyttävämpää se on amerikanrautojen kohdalla
      Puhumattakaan vaikka joistain VW malleista joitten hinnanalenema on 2005-2010 malleille 90%
      Sitikka on jo lähtöhinnaltaan erittän edullinen ja varustelutasoltaan parhaasta päästä.

      Runsaan miljoonan ajokilometrin ajokokemuksella voin väittää että citikka vie varmasti perille.

      • C5TourerHdi163aut

        Tämä viimeisin C5 farkku dieselillä ja automaatilla pitää hintansa yllättävän hyvin. Kolme vuotta sitten ostin sellaisen 3-vuotiaan 18 tuhannella. Viimeksi näin ilmoituksen, jossa samanlaisesta, saman ikäisestä pyydettiin 15.000€. Vaikka tuosta tinkisikin, ei arvon pudotus kolmessa vuodessa ole kovin paha. Harvoinhan näitä kyllä näkee myytävänä.


    • åkelindblomb

      Tarkoittako miljoona ajokilometriä auton huolto kustannusia/kilometri. Oletko lasketut hinnan markoissa vai centeissä?

      • Haisie_osta

        Manne ei ymmärrä lukemaansa eikä osaa ilmaista itseään


    • Puhuva_auto

      C5 alusta vaihtoehdot ovat rautajouset tai hydractive. C5 jousituksessa korkeuden ja asennontunnistelu on sähköinen.
      C5 I-kopasta alkaen käytössä on siis ollut Hydractive 3 tai 3 , erona on 3 oleva "jäykistys" nappi korkeudensäätönappien välissä.
      Farkun jousitus on säädetty jäykemmäksi kuin sedanin.
      Jousituksen jäykkyyttä voi muuttaa jousipalloja vaihtamalla. Pallot ovat hydrauliikasta tuttuja paineakkuja. Pallon esipaineistus vaikuttaa jousituksen mukavuuteen. Edessä on korkeammat paineet kuin takana. Samoin sedan ja farkkumallin pallot ovat erilaiset.
      Pallot kuten tavalliset iskunvaimentimetkaan eivät ole ikuisia. Toisin kuin iskunvaimentimet jotka veltostuvat ikääntyessään, jousipallot jäykistyvät vanhetessaan, tulevat siis "urheilullisemmiksi".
      Esimerkiksi I.F.H.S valikoimasta löytyy mukavuuspallot entisten tilalle.

      • Aisin_EAT6

        Paljonko uudet pallot kustanatavat vaihtotöineen tai ovatko kohtuuponnistuksella itsekin vaihdettavissa?

        Ps. Mikäli dieseliä harkitsee, niin nykyisin ei juuri kannata ostaa kuin Euro-6 kategorian kulkine mikäli hieman pidempään autoa meinaa pitää. Riskeeraa saastuttavimmat mallit alkaa jäädä käsiin, vaikka riski ei vielä Suomessa olekaan niin suuri kuin muutamisa toisissa EU-maissa joissa erilaisia alueellisia ajorajoitteita ja kieltoja on jo alettu tehtailla, toki vanhemmille bensoillekin.


      • Hyvin_kestävät

        Pallojen vaihto on halvempaa, kuin iskareiden vaihto. Pallot ovat 50-100€ riippuen ostopaikasta, ja vaihto nopeampi, kuin iskareiden vaihto. C5:n palloilla ajelee tosin helposti pidemmälle, kuin samoilla iskareilla.


      • Täytettäväpallo
        Hyvin_kestävät kirjoitti:

        Pallojen vaihto on halvempaa, kuin iskareiden vaihto. Pallot ovat 50-100€ riippuen ostopaikasta, ja vaihto nopeampi, kuin iskareiden vaihto. C5:n palloilla ajelee tosin helposti pidemmälle, kuin samoilla iskareilla.

        Muistan että joskus Sitroselta sai näitä vaihtopalloja sekä conforteina että vakiona, ja vieläpä sellaisia venttiilillisiä sai joihin pystyi lisäämään kaasua, tiedä sitten onko perusmallin pallero turvallisempi kuin täytettävä.


      • Aisin_EAT6
        Hyvin_kestävät kirjoitti:

        Pallojen vaihto on halvempaa, kuin iskareiden vaihto. Pallot ovat 50-100€ riippuen ostopaikasta, ja vaihto nopeampi, kuin iskareiden vaihto. C5:n palloilla ajelee tosin helposti pidemmälle, kuin samoilla iskareilla.

        Aikoinaan kun uudempi ja modernimpi C5 tuli markkinoille, niin se kiinnosti farkkuna ja juurikin kaasujousilla, mutta jäi hankkimatta. Hyvä maine ajomukavuudenkin suhteen kaasujousilla ja kestävät varsin pitkään.

        - http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=163725&sid=96582b9fc6739e1afccc15321e76abcc

        Sitten hieman aitoa DS-nostalgiaa ;-)

        - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Citroën_Schnitt-DS_Motor.jpg


    • citikkauskovainen

      Käykö Citikan jousipalloksi jalkapallo tai tennispallo. Varmaan silloin olisi laatukin parempaa...

      • Loogista

        Sopii aivan samoin, kuin Ballografin jousi Toyotan. Laatujousihan on kyseessä.


    • C5_pratique

      Sitikan hydractive malleihin C5 ja C6 ja vanhempiinkin kuten myös Rolls Royce tai Bentleyhin on saatavana jousipalloja erlaisin jäykkyyksin hakusanalla "comfort spheres".
      Hinnat 100€/pari.
      Paitsi jousitusmukavuudesta pidän esimerkiksi siitä että farmarin lastauskorkeuden saa alimpaan jousitusasentoon napilla ja ajoon lähdettäessä automatiikka palauttaa korkeuden oikeaksi.
      Samoin napinpinalluksella korkeampi mökkitieasento on erinomainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe