Citikan jousitusta kehutaan eikä vissiin ihan syyttä. Olen ajatellut seuraavaksi autoksi Citroenia. Olen niitä ihmisiä, jotka ajelevat halvoilla käytetyillä eli kyseeseen tulee vähintää 10 vuotta vanha auto. Mitkä Citroenin mallit ovat niitä huippujousitettuja vai ovatko kaikki? Onko joku malli, jota ei kannata katsella lainkaan, jos se jousitus on "must"?
Citroen jousitus eri malleissa
18
1663
Vastaukset
- Vasilivasili
Hydropneumaattinen jousitus on ainakin Xantiassa ja C5:ssa. Xsaraa on paljon myynnissä käytettynä, mutta jousituksesta en tiedä.
- tässäpäolisi
xantia on oikeastaan liian vanha aloittajalle.
Mutta c5 farkku tai sitten se takakontillinen malli olisi käyttöautona kaasujousituksella.
Mutta c5 on myös ns:normaalialustallakin, eli pitää ensin kysyä onko siinä mikä alusta?
Vanhemmissa c5 on huonompi,eli ei ole sama kuin 3 järjestelmä,olisi syytä olla niin sanottu sport nappi jolla voi säätää sen jäykemmäksi esim:kaupunki ajoon.
Yksityiseltä myyjältä on sitten melkein turhaa kysyä koska useimmat ei noista edes tajua mitään.Puhelevat omiaan eivätkä tiedä ettei ne ensiimäiset c5 mallit ole läheskään parhainpia koska noissa on erinlainen tuo,xsarassa ei ole mitään muuta kuin rautajouset.
Vielä sen verran mainitsen kun ostat ehkä sitikan niin varaudu noissa vanhemmissa esim:vaikka 2005 mallisissa tai vanhemmissa että koko sen summan minkä maksaa on sitten sielä myyjällä,sitikkaa ei oikein saa myytyä enään vaikka nyt vuoden tai kahden päästä,siitä ei siis makseta oikein mitään,siis oikeasti.
2005 mallit on niin sanottu facelift malli ,eli uudempi keulanen ja 2008 olisi kokonaan uusi korinen ja auton näköinen,tosin ei sekään enään näytä nykyautojen rinnalla kaksiselta niin jokunen vuosi sitten vielä näytti.
Citikassa on on sitten paljon vikaa,ainakin bensamalleissa,automaattia älä ota ilmankaan.
Miksi voin yleensäkkään kertoa näin tai noin.
Omistuksenani on ollut citröen bx kaasualusta bensa,
xantia kaasualusta bensa,xsara diesel rautajouset,c5 farmari 2.2 hdi manuaali vaiht ja kaasualusta, c5 farmari 2.0 hdi kaasualustalla ja automaattilaatikko.
Muista sitten kun laitatat autoa ettei ne ole yllätyksiä koska niissä on laittamista yleensä ihan riittävästi jos kilometrejä tulee.- Aisin_EAT6
"... olisi syytä olla niin sanottu sport nappi jolla voi säätää sen jäykemmäksi esim:kaupunki ajoon."
Mitä helskuttia, mitä kovemmalla sport-asennolla kaupugissa tekee! Nimeomaan mukvuutta kaivataan maltillisissa kaupunki- ja lähiönopeuksissa ja sitten moottoritielle kovempaa ja tiukemlpaa asetusta.
"Citikassa on on sitten paljon vikaa,ainakin bensamalleissa,automaattia älä ota ilmankaan."
Jotta puhuttaisiin todellista asiaa, niin tulisi kertoa minkä vuoden ja mistä bensakoneista on ollut kyse.
Samoin automaatin suhteen, tulee tarkoin yksilöidä mistä ja minkä vuoden laatikosta on ollut ikäviä kokemuksia, miksi ja millaisia. PSA:lla kun laatikot ovat kehityneet vuosien varrella ja osa puhuu automaatista jopa robotisoidun ETG6 manuaalin kohdalla, joka sekin on kehittynyt ainakin jonkin verran paremmaksi vuosien saatossa.
Vaikkapa PSA:n nykyisin käyttämä Aisinin EAT6 aito automaatti on saanut lähinnä myönteistä palautetta.
Oheisen artikkelin mukaan PSA siirtyi Aisinin automaatteihin vuonna 2012:
- https://www.autocar.co.uk/car-news/paris-motor-show/paris-motor-show-2012-new-psa-gearboxes-revealed
. - Hyvin_on_toiminut
Aisin_EAT6 kirjoitti:
"... olisi syytä olla niin sanottu sport nappi jolla voi säätää sen jäykemmäksi esim:kaupunki ajoon."
Mitä helskuttia, mitä kovemmalla sport-asennolla kaupugissa tekee! Nimeomaan mukvuutta kaivataan maltillisissa kaupunki- ja lähiönopeuksissa ja sitten moottoritielle kovempaa ja tiukemlpaa asetusta.
"Citikassa on on sitten paljon vikaa,ainakin bensamalleissa,automaattia älä ota ilmankaan."
Jotta puhuttaisiin todellista asiaa, niin tulisi kertoa minkä vuoden ja mistä bensakoneista on ollut kyse.
Samoin automaatin suhteen, tulee tarkoin yksilöidä mistä ja minkä vuoden laatikosta on ollut ikäviä kokemuksia, miksi ja millaisia. PSA:lla kun laatikot ovat kehityneet vuosien varrella ja osa puhuu automaatista jopa robotisoidun ETG6 manuaalin kohdalla, joka sekin on kehittynyt ainakin jonkin verran paremmaksi vuosien saatossa.
Vaikkapa PSA:n nykyisin käyttämä Aisinin EAT6 aito automaatti on saanut lähinnä myönteistä palautetta.
Oheisen artikkelin mukaan PSA siirtyi Aisinin automaatteihin vuonna 2012:
- https://www.autocar.co.uk/car-news/paris-motor-show/paris-motor-show-2012-new-psa-gearboxes-revealed
.Tuo Aisinin 6-vaihteinen automaatti on varsin yleinen. Se löytyy reilusta puolesta sadasta automallista Alfasta Volvoon.
- Aisin_EAT6
Hyvin_on_toiminut kirjoitti:
Tuo Aisinin 6-vaihteinen automaatti on varsin yleinen. Se löytyy reilusta puolesta sadasta automallista Alfasta Volvoon.
Yes, Aisinilla on suuri määrä automaatteja monille eri autonvalmistajille, mutta en Wikin listasta löytänyt tuota PSA:n EAT6-laatikkoa, mutta ehkä se on eri koodilla / tuotemerkillä:
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Aisin_transmissions
- https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
- https://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_Seiki
- åkelindblombd
Härregod! Vihdoinkin löyty rehellinen citikan omistaja!!!! Finne igen.
- Mon_dieu
No mitäs yllätystä siinä on että sitikoitten arvo C5 I-koppainen on käytettynä on kohtuu kilometreilla erinomainen ostos.
Kaikissa autoissa on vikoja, niin myös sitikoissa.
Minulle hinnallinen aliarvostus on primäärinen ostoperuste.
"åkelindblombd" manne tolkuttaa arvonalenemasta.
Vielä järkyttävämpää se on amerikanrautojen kohdalla
Puhumattakaan vaikka joistain VW malleista joitten hinnanalenema on 2005-2010 malleille 90%
Sitikka on jo lähtöhinnaltaan erittän edullinen ja varustelutasoltaan parhaasta päästä.
Runsaan miljoonan ajokilometrin ajokokemuksella voin väittää että citikka vie varmasti perille.- C5TourerHdi163aut
Tämä viimeisin C5 farkku dieselillä ja automaatilla pitää hintansa yllättävän hyvin. Kolme vuotta sitten ostin sellaisen 3-vuotiaan 18 tuhannella. Viimeksi näin ilmoituksen, jossa samanlaisesta, saman ikäisestä pyydettiin 15.000€. Vaikka tuosta tinkisikin, ei arvon pudotus kolmessa vuodessa ole kovin paha. Harvoinhan näitä kyllä näkee myytävänä.
- åkelindblomb
Tarkoittako miljoona ajokilometriä auton huolto kustannusia/kilometri. Oletko lasketut hinnan markoissa vai centeissä?
- Haisie_osta
Manne ei ymmärrä lukemaansa eikä osaa ilmaista itseään
- Puhuva_auto
C5 alusta vaihtoehdot ovat rautajouset tai hydractive. C5 jousituksessa korkeuden ja asennontunnistelu on sähköinen.
C5 I-kopasta alkaen käytössä on siis ollut Hydractive 3 tai 3 , erona on 3 oleva "jäykistys" nappi korkeudensäätönappien välissä.
Farkun jousitus on säädetty jäykemmäksi kuin sedanin.
Jousituksen jäykkyyttä voi muuttaa jousipalloja vaihtamalla. Pallot ovat hydrauliikasta tuttuja paineakkuja. Pallon esipaineistus vaikuttaa jousituksen mukavuuteen. Edessä on korkeammat paineet kuin takana. Samoin sedan ja farkkumallin pallot ovat erilaiset.
Pallot kuten tavalliset iskunvaimentimetkaan eivät ole ikuisia. Toisin kuin iskunvaimentimet jotka veltostuvat ikääntyessään, jousipallot jäykistyvät vanhetessaan, tulevat siis "urheilullisemmiksi".
Esimerkiksi I.F.H.S valikoimasta löytyy mukavuuspallot entisten tilalle.- Aisin_EAT6
Paljonko uudet pallot kustanatavat vaihtotöineen tai ovatko kohtuuponnistuksella itsekin vaihdettavissa?
Ps. Mikäli dieseliä harkitsee, niin nykyisin ei juuri kannata ostaa kuin Euro-6 kategorian kulkine mikäli hieman pidempään autoa meinaa pitää. Riskeeraa saastuttavimmat mallit alkaa jäädä käsiin, vaikka riski ei vielä Suomessa olekaan niin suuri kuin muutamisa toisissa EU-maissa joissa erilaisia alueellisia ajorajoitteita ja kieltoja on jo alettu tehtailla, toki vanhemmille bensoillekin. - Hyvin_kestävät
Pallojen vaihto on halvempaa, kuin iskareiden vaihto. Pallot ovat 50-100€ riippuen ostopaikasta, ja vaihto nopeampi, kuin iskareiden vaihto. C5:n palloilla ajelee tosin helposti pidemmälle, kuin samoilla iskareilla.
- Täytettäväpallo
Hyvin_kestävät kirjoitti:
Pallojen vaihto on halvempaa, kuin iskareiden vaihto. Pallot ovat 50-100€ riippuen ostopaikasta, ja vaihto nopeampi, kuin iskareiden vaihto. C5:n palloilla ajelee tosin helposti pidemmälle, kuin samoilla iskareilla.
Muistan että joskus Sitroselta sai näitä vaihtopalloja sekä conforteina että vakiona, ja vieläpä sellaisia venttiilillisiä sai joihin pystyi lisäämään kaasua, tiedä sitten onko perusmallin pallero turvallisempi kuin täytettävä.
- Aisin_EAT6
Hyvin_kestävät kirjoitti:
Pallojen vaihto on halvempaa, kuin iskareiden vaihto. Pallot ovat 50-100€ riippuen ostopaikasta, ja vaihto nopeampi, kuin iskareiden vaihto. C5:n palloilla ajelee tosin helposti pidemmälle, kuin samoilla iskareilla.
Aikoinaan kun uudempi ja modernimpi C5 tuli markkinoille, niin se kiinnosti farkkuna ja juurikin kaasujousilla, mutta jäi hankkimatta. Hyvä maine ajomukavuudenkin suhteen kaasujousilla ja kestävät varsin pitkään.
- http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=163725&sid=96582b9fc6739e1afccc15321e76abcc
Sitten hieman aitoa DS-nostalgiaa ;-)
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Citroën_Schnitt-DS_Motor.jpg
- citikkauskovainen
Käykö Citikan jousipalloksi jalkapallo tai tennispallo. Varmaan silloin olisi laatukin parempaa...
- Loogista
Sopii aivan samoin, kuin Ballografin jousi Toyotan. Laatujousihan on kyseessä.
- C5_pratique
Sitikan hydractive malleihin C5 ja C6 ja vanhempiinkin kuten myös Rolls Royce tai Bentleyhin on saatavana jousipalloja erlaisin jäykkyyksin hakusanalla "comfort spheres".
Hinnat 100€/pari.
Paitsi jousitusmukavuudesta pidän esimerkiksi siitä että farmarin lastauskorkeuden saa alimpaan jousitusasentoon napilla ja ajoon lähdettäessä automatiikka palauttaa korkeuden oikeaksi.
Samoin napinpinalluksella korkeampi mökkitieasento on erinomainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851