Takuusäätiön velkaneuvoja puhuu pas*aa

yyuu666yyuu

Puolisoni on tehnyt 6-numeroisen luvun vakuudetonta velkaa. Psykiatrin lausunto on. Velat on tehty selkäni takana, niitä ei ole käytetty mihinkään järkevään – en edelleenkään tiedä, mihin rahat ovat menneet paitsi edellisten pikavippien makseluun. Kaikki omat tuloni olen kiltisti laittanut laskujen maksuun. Minun luottokortilleni kulta on tehnyt velkaa noin 5000 e. Tämä on ainoa vakuudeton velkani, olen töissä ja selviän siitä.

Koska on yhteinen asunto, olen kuitenkin pahasti puolison järjestämässä lirissä. Soitin takuusäätiön velkaneuvontaan kysyäkseni neuvoa eräässä puolison velkajärjestelyasiassa. Aiemmin sieltä on saanut hyvin asiantuntevia neuvoja. Nyt siellä vastasi ikäiseni tätönen, joka alkoi kimakalla äänellä väittämään, että minä olen myös vastuussa puolisoni henkilökohtaisista veloista, että myös minun pitää hakeutua velkajärjestelyyn, koska jos velkaa on noin paljon, sillä on luultavasti ylläpidetty minun elintasoani! Koitin pistää väliin kommentteja “elintasostani”, mutta tädin äänenkorkeus vain nousi. Koitin kysyä perusteluja ja silloin paukahti luuri korvaan.

Tässä takuusäätiön omilta sivuilta:
“Puoliso ei joudu maksamaan toisen ottamia lainoja tai antamia takauksia. Kumpikin siis vastaa vain omissa nimissään olevista veloista yksin, vaikka olisivat avioliitossa. “
“Hän vastaa lainoistaan yksin, vaikka olisit käyttänyt rahat perheen elatukseen. “

Linkki vielä: http://www.takuusaatio.fi/tietoa-ja-ratkaisuja/perinta/kenelta-voidaan-peria

11

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yyuu666yyuu
    • yhteisetvelatko

      Sillä tavalla vastaat kyllä että sun omaisuutesi voi joutua pakkohuutokaupattavaksi. Puolisosi tuskin pystyy hoitamaan noita velkojaan, jolloin ne menee ulosottoon ja vouti etsii myytävää omaisuutta. Asunto on tietty silloin vaarassa. Jos taas asuntolainaa on vielä paljon maksamatta eikä puoliso pysty lyhennyksiä hoitamaan pankki laittaa asunnon myyntiin. Sinun puolikkaasi myydään siinä samassa ja pankki ottaa omiaan. Tässä vaiheessa olisi parasta ostaa puolison osuus itsellesi ja ottaa koko laina hoidettavaksesi jos siihen vain onnistut.

      • yyuu666yyuu

        Tottakai voisi joutua jossain vaiheessa. Myyn sitä ennen ja häivyn, jos puoliso ei asioitaan muuten hoida. Mutta se kummallinen kommentti, että minun kuuluisi hakeutua velkajärjestelyyn... tai olisin vastuussa puolisoni veloista. Suomen lainsäädännön mukaan en.


    • jätäse

      Jätä nyt se tyyppi samoin tein ja tee rikosilmoitus. Yhelle tutulle avomies oli ottanu velkaa tämän tietämättä, väärentänyt nimiä pikavippihakemuksiin ja stalkannut luottotiedot ja käyttänyt myös niitä. Luonnollisesti hävitteli karhut, asian tola selvisi vasta kun ulosottomies oli ovella. Eivät olleet naimisissa, pisti ukon pellolle ja poliisitutkintaan. Ei joutunut maksamaan mutta pitkään olivat hänen luottotiedot vaakalaudalla kunnes oikeudesta tuli päätös ja velat jäivät miehelle (joka vetelyksenä ei niitä koskaan maksa).

      • jätäse

        Tarkoitan siis stalkannut pankkitunnarit, ja niillä sai nosteltua lainoja.


      • yyuu666yyuu

        Siinä vaiheessa kun puoliso on kusettanut sinua avioliitossa, selviää että olet solminut hyvin epäedullisen taloussopimuksen. Rakkaudella tai sen puutteella ei talousasioiden kanssa ole enään mitään tekemistä. Esim. minulle selvisi/tunnustettiin aluksi vasta kolmasosa velkasotkusta - siinäkin oli maksamista enemmän kuin tarpeeksi. Jos silloin olisin kiiruhtanut jättämään eropaperit, oisin rahalisesti vielä hyvin paljon huonommassa tilanteessa kuin nyt, kun olen edes yrittänyt harkita miten toimin.

        Ilman tätä valaisevaa kokemusta olisin itsekin varmaan kannustamassa, että jätä se nyt heti, tee rikosilmoitus, häivy. Todellisuudessa kannattaa rauhoittua ja mettiä, miten saat edes osan omistasi pidettyä. Ja säilytät ne luottotietosi.

        Kivaahan tämä ei ole.


    • Hupelin_Pekka

      Puolisoiden varat ja velat ovat erilliset, mutta perheen elatusta varten otetusta velasta puolisot ovat vastuussa yhteisesti. Tästä on avioliittolain 52 §:ssä erityinen määräys, joka ei kuitenkaan koske yhden puolison ottamaa rahalainaa. Lainsäätäjän tarkoitus lienee ollut rajoittaa vastuu koskemaan kaupan ostotiliä tai vastaavaa.

      Olisi ehkä viisainta ensin selvittää, mihin velkarahat on käytetty. Toivottavasti sieltä ei löydy mitään perheelle yhteisesti ostettua, koska siitä osasta voit joutua vastaamaan. Jos rahat on vain pelattu tai juotu, tilanne on kannaltasi selvempi.

      Avioeron ottaminen tässä tilanteessa voi tulla sinulle kalliiksi, jos ei ole avioehtoa. Osituksessa ylivelkaisen puolison varallisuus nimittäin lasketaan nollaksi ja joudut antamaan ex-miehelle tasinkona puolet omasta omaisuudestasi. Tämän normaalimenettelyn välttäminen saattaa vaatia pitkän ja kalliin oikeustaistelun.

      Suosittelen ammattitaitoisen lakimiehen hankkimista heti, jos sinuun todella kohdistetaan jotain vaateita. Me täällä palstalla emme sellaisia ole.

    • yyuu666yyuu

      Meillä on avioehto ja minulla on lakimies. Veloilla ei perheelle ole ostettu mitään, laskuihin siirtämiäni rahoja ja remontin laskuun (siis käytti remonttilainan) on käytetty pikavippien maksuihin. Kun asia alkoi paljastua, löysin säkillisen yhteisiä maksuja ja laskuja, joista oman osuuteni luulin jo maksaneeni. Puolen vuoden aikana olen luottotietojeni ja elämiseni turvaamiseksi maksanut noin 10000 eurolla laskuja, jotka luulin jo aiemmin maksaneeni. Vähintään saman verran on edessä. En siis missään tapauksessa tule pääsemään puolisoni sotkuista maksamatta, vaikka itse en velkaa olekaan tehnyt.

      Ja mistä se velkasumma on tullut? Lapset käyttävät sanaa eeppinen, minun mielestäni kirjaimellisesti sairasta. Selvitin puoli vuotta sitten tiliotteista ja rahoja ei ole käytetty pääsääntöisesti mihinkään muuhun, paitsi edellisten pikavippien hoitoon. Välillä toivorikkaaseen uhkapeliin. Se on mysteeri, mistä kohonneesta mielialasta velanotto alkujaan alkoi.

      Se että aloitin keskustelun, ei ollut avunpyyntö vaan närkästystä Takuu-säätiön velkaneuvojan puheista. Entä jos sen lausunnon olisi saanut joku vähemmän paatunut kuin minä? Kyllä minullekin teki pahaa kuunnella sellaista asenteellista, väheeksyvää, syyllisstävää paskaa, kun oikeasti hakee neuvoja toisen ihmisen aiheuttamiin ongelmiin. (Takuu-säätiö on ilmainen, soitto omalle asianajajalle maksaa ja kuntien velkaneuvojia on hyvin vaikea saada puhelimessa kiinni).

      Avioliittolaista:

      https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa.html

      “Puolisot vastaavat yhdessä myös sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt perheen elatusta varten (esim. puoliso on ostanut ruokatavaroita tai tarpeellisia huonekaluja velaksi).”

      Tämä ei tarkoita sitä että puoliso tehtailee pika- ja kulutusluottoja, joutuu käyttämään koko palkkansa luottojensa hoitoon, jonka jälkeen maksaa perheen ruokaostokset luottokortilla.

      Tarpeellinen huonekalu ei myöskään ole hetken mielijoteesta ostettu seinän kokoinen tv tai muu viihde-elektroniikka. Eikä vaikka paremman värinen sohva. (selvennykseksi että meillä näitä ei ole :D )

      “Osituksessa ylivelkaisen puolison varallisuus nimittäin lasketaan nollaksi ja joudut antamaan ex-miehelle tasinkona puolet omasta omaisuudestasi. Tämän normaalimenettelyn välttäminen saattaa vaatia pitkän ja kalliin oikeustaistelun. “

      Tähän minä en usko. Tuskinpa avioerotilanteessa velaton puoliso joutuu maksamaan tasinkoa vaikkapa pelivelkojen takia varattomalle puolisolle. Höpölöpöä.

      • yyuu666yyuu

        Selvittelin - tosin googlella - asiaa ja näinhän se näyttää avioliitossa olevan: vaikka puolisosi olisi selkäsi takana pikavipeilllä shoppaiemalla, juomalla, huoraamalla, pelaamalla tai pelkästään olemalla tyhmä tehnyt itsensä varattomaksi tai ylivelkaantuneeksi, joudut avioerotilanteessa pulittamaan sille puolet omaisuudestasi. Hankkikaa nyt kaikki avioliitossa olevat avioehtosopimus heti! Jos puoliso sitä vastustaa, niin silloin sillä on jotain salattavaa. Oman sopimuksen kopiota olen tässä rutistanut vapisevin käsin ja miettinyt olenko turvassa.
        Tällaisen sopimuksen allekirjoitus pitäisi olla pakollista vihkimisen ja riisinheiton välissä. Tai ehkä pikemminkin lakia pitäisi muuttaa.


      • Hupelin_Pekka

        Niinpä niin. Avioliittolain 99 § tosin säätää, että tällaiset kevytmieliset velat jätetään vähentämättä omaisuuden arvosta ositusta tehdessä. Se vaatii kuitenkin näyttöä eikä hyödytä mitään, jos velallisella ei ole omaisuutta. Osituksessa tulee lopputulokseksi joka tapauksessa nolla, ja silloin varakkaampi puoliso maksaa puolet omistaan.

        Avioehto tietysti muuttaa asian kokonaan, mutta sekään ei ole aivan ehdottoman pitävä pelastus. Kuitenkin se on lähtökohta, josta poikkeamisen perusteluksi tarvitaan näyttöä oikeudessa. Kertomasi perusteella osituksen sovittelu tuskin tulee tässä tapauksessa kyseeseen.


    • Jopottikopotti

      Yksinolevan on hyvä huudella, .mutta. kun näkee jotain upeaa toisella, niin voi varautua, että se on pelkkää kulissia. Kun tutustuu uuteen ihmiseen ja aletaan suunnittelemaan vakavaa, niin kyllähän rahasta ja asioista on syytä jutellla ja niitä lippuja kaivettava esiin rehellisesti. Ei voi kuin olla pahoillaan miten ap on käynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe