Miksi ohituksen jälkeen heti ohitetun eteen?

eikö_näin

Ei aina edes viittä metriä eli auton mittaa, kun tullaan ohitetun eteen. Jos ohittaja sitten heti jarruttaa, niin onko peräänajo ohitetun syytä? Ohitettu ainakin joutuu jarruttamaan, kun joku kiilaa eteen.

Eikö ohje ole, että ohitetun auton pitää näkyä oman auton taustapeilistä kokonaan ennen kuin mennään takaisin oikealle kaistalle? Silloin ei ole niin suurta vaaraa, että kiilataan ohitettu auto ojaan. HUOM! Se TAUSTAPEILI on se auton sisässä oleva peili ja siitä näet, miltä näyttää auton takaikkunasta ulos.

Huonolla säällä tai rapakelillä parempi ajaa vaikka 50 metrin kaula ennen kuin mennään eteen. Jos ohittaja uskaltaa ajaa ohituskaistaa yksin niin pitkään... Silloin ohitetun auton tuulilasille ei roisku rapaa eikä ohitettu joudu varomaan ja jarruttamaan.

Moottoritiellä pitäisi ohittamisen olla helppoa. Ohitetaan vaan koko jono kerralla eikä käydä välillä oikealla kaistalla. Mutta taaskin näki ohittajia, jotka jonon saavutettuaan ohittivat sitä yksi auto kerrallaan ja aina välissä menivät hetkeksi jonoon (vilkkua käyttämättä ennen kaistanvaihtoa) ohitetun keulaa hipoen. Jos autossani olisi ollut kamera, niin olisin videoinut ja laittanut videon nettiin tollon ohittajan ja kiilaajan rekisteritunnuksia peittämättä.

12

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • drttryhedtyr6e5h
      • Kortti.pois.kuvaajalta

        Idioottikuvaaja vaihtaa kaistaa ryhmitysalueella sulkuviivan yli.
        Eikä se toinen auto ole Jeeppi.


    • uusi_poloilija

      Helppoa se olisi juuri moottoritiellä, jos jotkut eivät tekisi asioita vaikeiksi.

      Viikonloppuna ajoin moottoritielle toisen auton takana. Kiihdytyskaistalle tullessamme edellä ajava kiihdytti motaria ajavan, 80-90 km/h liikkuvan pikkuauton eteen. Itselläni oli siinä vaiheessa jokseenkin sama nopeus, mutta kymmenien metrien turvaväli etummaiseen autoon, joten hölläsin hiukan, ja liityin tielle pikkuauton taakse.
      Lähdin lähes saman tien ohittamaan pikkuautoa vasemmalta. Aluksi ohitus sujui hyvin, mutta sitten etäisyyden kasvaminen ohitettavaan loppui. Kiihdytin vauhtia lisää, mutta ei auttanut. Lopulta täytyi sitten tulla liian lähelle ohitettavan eteen, jotta taakseni tullut ylinopeutta ajava pääsisi minun ohitse.
      Pikkuauton kuljettaja oli ilmeisesti hidastanut vauhtia siitä syystä, että rampista on tulossa motarille kaksi henkilöautoa. Sitten kun ensimmäinen kiihdytti sen edestä pois, pikkuautokin kiihdytti, vaikka sitä oli kaksi muuta autoa ohittamassa.
      Jopa moottoritie on joillekin kuljettajille kummallisen haastava liikenneympäristö.

    • 34546346

      Jos ohitettava on ajanut alinopeutta ja takana ajava on joutunut pitkään oleman sen alinpeusköröttelijä kura ja kivisuihkussa niin silloin voi ihan piruuttaan kääntää nopeasti ohitettavan eteen. Siksi kannattaa huomioida muitakin liikenteessä, silloin he myös huomioivat sinut. Kannattaa ajaa suurinta sallittua, silloin jos joku kuitenkin hauaa ohittaa, hän ei välttämättä ole ärsyyntynyt kun olet kuitenkin ajanut suurinta sallittua.

      Monet ohitettavat myös nostavat nopeuttaan, kannattaisi mielummin laskea sitä jos ei halua toisen kääntyvän ihan eteen.

      • älä_satuile

        On ohittajan velvoite katsoa että ohitus voidaan tehdä turvallisesti ja ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon. Ohitettavan velvoite on pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

        Ei sitä paitsi pidä olla liian lähellä toisen perää että saa tavaraa niskaan. Suurin sallittu on maksiminopeus. Tilanteen ja olosuhteiden mukaisesti saa ja voi ajaa hiljempaa. Laki ei tunne alinopeutta. Lopuksi se että jos joku mokaa, niin ei anna oikeutta itse rikkoa lakia ja sääntöjä.


      • ApinoidenValtakunta

        Suomi, tuo liikennekulttuurin ihmemaa. Kun muut tötöilevät liikenteessä, niin minullakin on oikeus tötöillä samalla tavalla. Olemmehan apinoiden läheisiä sukuloita, joten tuo käytös on ihan luonnollista. Siinäpä nuo päällimmäiset syyt liikennekäyttäytymiseen onkin.


      • valitettaavsti_näin_on
        ApinoidenValtakunta kirjoitti:

        Suomi, tuo liikennekulttuurin ihmemaa. Kun muut tötöilevät liikenteessä, niin minullakin on oikeus tötöillä samalla tavalla. Olemmehan apinoiden läheisiä sukuloita, joten tuo käytös on ihan luonnollista. Siinäpä nuo päällimmäiset syyt liikennekäyttäytymiseen onkin.

        >> "Kun muut tötöilevät liikenteessä, niin minullakin on oikeus tötöillä samalla tavalla. "

        Tuo on juurikin se harhaluulo joka monella on. Todellisuus on kuitenkin eri.


      • MiesOnSeSuurinOngelma
        valitettaavsti_näin_on kirjoitti:

        >> "Kun muut tötöilevät liikenteessä, niin minullakin on oikeus tötöillä samalla tavalla. "

        Tuo on juurikin se harhaluulo joka monella on. Todellisuus on kuitenkin eri.

        Suurin syy suomalaisessa liikennekulttuurissa esiintyvään tötöilyyn on sarvet päässä autonsa ratin takana istuva mies. Mies kun pääsee liikenteeseen autollaan hän ahdistuu, kiilaa, haastaa, opettaa, kilpailee, kiusaa ja lopulta on täyden agression vallassa. Seurauksia näiden sarvipäisten ja keskivertoa parempien mieskuljettajien sankariteoista saamme lukea päivittäin mediassa.


    • hulluille.apua

      Liittyisikö tuokin jollain tavalla vajakkien määrän jatkuvaan kasvuun?

      • ApinoidenValtio

        Se liittyy apinoiden sukulaisina oloomme......


      • walitettawasti

        Moni suomalainen on vasta äsken hypännyt puusta auton rattiin. Näkeehän sen suojateiden kunnioituksessakin - ruotsalaiset ovat tässäkin sivistyneempiä.


    • näinhänseon

      Näihän se juuri on. Se on niin kuin kilpa-ajoa nykyään. Ei mitään järkeä. Ohitettava joutuu jarruttamaan vähänväliä moottoritiellä. Pakko olla tahallista kiusantekoa muu selitys ei toimi.
      Tietenkin kysymys voi olla myös vain tyhmyydestä tai hulluudesta. Huumeetkin ovat ongelma nykyään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe