Periytyykö kyrpä isältä vai äidiltä?

ennakkoperintöä

Minulla on melkoisen iso meisseli. Ei mikään tappokyrpä, mutta ihan mukavan muhkea 18cm noin.

Äitini sanoi kerran minulle "hui kauhistus jos sillä on samanlainen aisa kuin isällään".

En tiedä isäni kyrvän kokoa, mutta lapsena muistelen saunassa sen olleen aika iso kyllä. Niinhän ne toisaalta viisivuotiaana omaan verrattuna olivat.

Tuleeko kyrpä isän vai äidin puolelta? Äidin isäni kullin kokoa en tiedä.

15

750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perimä.kysyttää

Olen aikoinani kysellyt asiaa biologiaosastolla, mutta ei siihen tullut vastausta. Ilmeisesti kukaan ei tiennyt, tai vain koko asiaa ei ole edes tutkittu.

Esitin kysymyksen siinä muodossa, että johtuuko rehevä ja iso vittu ja iso kyrpä samoista geeneistä, vai onko niillä kummallakin eri geenipohja.

Oma arvaukseni on, että geenipohja on yhteinen, joten rehevävittuisuus ja isokyrpäisyys toisaalta, ja sirovittuisuus ja pienikyrpäisys toisaalta johtuisivat yhteisestä perinnöstä, mutta eroa sitten syntyisi sikiönkehityksen aikana vain induktioaineen vaikutuksesta, eli syntyisi poika, jos induktioaineena oleva testosteroni olisi läsnä, ja tyttö, jos ei olisi.

Sinänsä suuruus olisi siis geeniperäinen ja riippumaton sukupuolesta. Hypoteesini on siis, että kyrvän ja vitun laatu periytyy normaalin ulkonäköperiytyvyyden mukaisesti. Onko ulkonäköperiytyvyys sitten monigeeninen tai piilevästi periytyvä. Luultavasti on sekä että, sillä lapsi on milloin äidin, milloin isän näkoinen tai yhdistelmä, eikä tällä ole sukupuolen kannalta merkitystä.

Sekä tyttö että poika voi periä ulkonäkäa niin äidiltä kuin isältäkin.

• edellinen

Niin, tuli vielä mieleen, että isokyrpäisyys ja pienikyrpäisyys saattaisi johtua sikiönkehityksen ajan induktioaineen, siis mieshormonin, määrästä, mutta tämä ei selittäisi sitä, miksi eri tytöillä on hyvinkin erikokoinen vittu. Heillähän ei ole mitään sukupuolielimien kehitykseen vaikuttavaa induktioainetta.

• 15senttimetriä

Minun sisko sanoi kun rakastelimme "näköjään mulkku periytyy, kun sinulla on yhtä iso härkämulkku kuin isällä" . Vastasin siihen - niin ne on muutkin siskot, veljet, äiti ja mummo sanoneet".

• riippuu.kulttuurista

Riippuu kulttuurista missä edellinen on vitsi. Meillä useat ovat nähneet vastakkaisenkin sukupuolen ja sukulaisten elimet saunoessa, uidessa, sun muussa.

Häveliäämmissä kulttuureissa sukupuolielimien näkeminen on mahdollista vain seksinharjoittamisen yhteydessä.

• Joo-mutta
        riippuu.kulttuurista kirjoitti:

Riippuu kulttuurista missä edellinen on vitsi. Meillä useat ovat nähneet vastakkaisenkin sukupuolen ja sukulaisten elimet saunoessa, uidessa, sun muussa.

Häveliäämmissä kulttuureissa sukupuolielimien näkeminen on mahdollista vain seksinharjoittamisen yhteydessä.

Saunassa ei olla kalu jäykkänä.

• leidilättynokka

Onko, sulla ns. "elinansurmakalu", eli 24> ja siitä ylöspäin...tässä kyselee eräs leidivaan.....

• Kai iso kyrpä voi tulla kumman puolelata vaan.
      Meille se on tullut äidin puolelta. Äidin puolen serkuilla on aivan hillittömät kyrvät. Onneksi isän puoli on rajoittanut omaa melaa ;)

• Onko-näin

Eikös sun isäsi ole mekkoon pukeutuva homo, kuten sinäkin?

• Onko-näin kirjoitti:

Eikös sun isäsi ole mekkoon pukeutuva homo, kuten sinäkin?

Miten se asia liittyy puheena olevaan?

Kiristä sinä pullukka vaan korsettiasi tiukemmalle ja haaveile kyrvän saamisesta, kuten tähänkin asti.

• Mitenkä.lienee

Isälläni on ihan normaali kulli, äidilläni ei kullia ole ollenkaan, joten uskon kullin periytyvän isältä.

• Eli sinuun ei vaikuta äidin suvun puolen geenit ollenkaan? Asia kirkas.

• Mitenkä.lienee
        h-x kirjoitti:

Eli sinuun ei vaikuta äidin suvun puolen geenit ollenkaan? Asia kirkas.

Silloinhan minulla olisi molemmat vehkeet, jos molemmilta periytyy. Vaikuttaako pillun kokoon/ulkonäköön isän kulli?

• Muistaakseni miehen kaljuuntuminen periytyy äidin suvusta?

• Iso-mies-ja-kyrpä

Minulle on iso mulkku periytynyt. Velttona 10cm töpön näköinen ja jäykkänä 16cm mahtiaisa. Ja on oikein mitattu! Näyttää pienelle minulla, mutta naisen pillua kun halkaisee, niin olen ylpeä!

• MitatKohdilleen

Kyllä palstalta opitun keskikoon mukaan tuo 16cm on isohko kulli 3cm normia pidempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      195
      5783
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      141
      2758
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2267
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      1979
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      1971
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1355
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      75
      1299
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      12
      1250
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      4
      1187
    10. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      279
      1165
    Aihe