HELSINGIN LÄNSISATAMA SIIRRETTÄVÄ KANTVIKIIN

ULKOISTUSPOISHELSINGISTÄ

Helsinki suunnittelee lakialoitetta, jolla edistettäisiin ruuhkamaksujärjestelmän käyttöönottoa. Aloite tulee ensi viikolla Helsingin ympäristölautakunnan käsittelyyn. Asiasta kertoi ensin Kuntatekniikka-lehtihttp://kuntatekniikka.fi/2017/05/03/helsinki-haluaa-ruuhkamaksun-mahdollistavan-lain/.

Jos lautakunta hyväksyy aloitteen, se toimitetaan liikenneministeriöön ja valtiovarainministeriöön.

Tällä hetkellä kansallinen lainsäädäntö ei mahdollista sitä, että kunta keräisi maksuja alueellaan liikkuvilta autoilta.

Ruuhkamaksujärjestelmän edistämisestä päätettiin viime syksynä, kun ympäristölautakunta hyväksyihttp://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002928673.html Helsingille uuden ilmansuojelusuunnitelman.

Ruuhkamaksujen uskotaan parantavan Helsingin ilmanlaatua ja vaikuttavan sitä kautta helsinkiläisten terveyteen.

”EU:n asettamat typpioksidiraja-arvot ylittyvät erityisesti vilkkaasti liikennöidyissä katukuiluissa. Selvityksissä liikenteen hinnoittelu on osoittautunut tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi vähentää päästöjä”, Helsingin ympäristötarkastaja Suvi Haaparantahttp://www.hs.fi/haku/?search-term=Suvi Haaparanta kertoo.

8

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satamajäärekatpois

      SATAMAT JÄÄ HELSINKIIN, MUTTA REKAT SIIRRETÄÄN POIS!

      Typpidioksidin raja-arvo ylittyy etenkin dieselajoneuvojen pakokaasujen takia Helsingissä:
      - selvähän se ja erityisen haitalliset pienhiukkasetkin on dieselautoilla pahimmat
      - t.s kaikki turhat dieselautot pois Helsingin keskustasta = kaikki rekat kiellettävä keskustasatamista. Rekat Vuosaareen, Kantvikiin jne... Kyllä lautat seuraavat mukana.

      Liikenteen määrää pyritään nyt vähentämään ruuhkamaksun avulla:
      - todennäköisesti väheneekin jonkin verran, mutta oikealla asenteella ja toimivalla joukkoliikenteellä saadaan sama vaikutus

      Tukholmassa liikenne väheni ruhkamaksun takia noin viidenneksen:
      - Tukholmassa on toimiva joukkoliikenne, mitä ei Helsingissä eikä ympäristökunnilla ole, vielä...
      - Länsimetro tulee, mutta syöttöliikennettä on parannettava Espoossa
      - Joukkoliikenteen hintoja ei saa nostaa, vaan tehostamalla sitä saadaan suuremmat volyymit ja säästöja muualla. Puhdas ilmakin on arvokasta.

      Helpoin tapa saada selkeää ja monipuolista myönteistä vaikutusta Helsingin ilmanlaatuun, liikenneruhkiin, infrastruktuurin kestävyyteen, viihtyvyyteen ja turvallisuuteen on kieltää rekkaliikenne keskustasatamien kautta. Siksi on Vuosaaren satama tehty! Kantvikia (Kirkkonummi) ja muita satamia lännessä ja idässä (ei unohdeta Loviisaa, jonka Helsingin Satama omistaa) kehitetään rekkaliikenteen läpikulkuväyliksi.
      Sitä ei pääkaupunkimme keskusta ole!

    • satamatjäärekatpois

      SATAMAT JÄÄVÄT HELSINKIIN, MUTTA REKAT POIS!

      Typpidioksidin raja-arvo ylittyy etenkin dieselajoneuvojen pakokaasujen takia Helsingissä:
      - selvähän se ja erityisen haitalliset pienhiukkasetkin on dieselautoilla pahimmat
      - t.s kaikki turhat dieselautot pois Helsingin keskustasta = kaikki rekat kiellettävä keskustasatamista. Rekat Vuosaareen, Kantvikiin jne... Kyllä lautat seuraavat mukana.

      Liikenteen määrää pyritään nyt vähentämään ruuhkamaksun avulla:
      - todennäköisesti väheneekin jonkin verran, mutta oikealla asenteella ja toimivalla joukkoliikenteellä saadaan sama vaikutus

      Tukholmassa liikenne väheni ruhkamaksun takia noin viidenneksen:
      - Tukholmassa on toimiva joukkoliikenne, mitä ei Helsingissä eikä ympäristökunnilla ole, vielä...
      - Länsimetro tulee, mutta syöttöliikennettä on parannettava Espoossa
      - Joukkoliikenteen hintoja ei saa nostaa, vaan tehostamalla sitä saadaan suuremmat volyymit ja säästöja muualla. Puhdas ilmakin on arvokasta.

      Helpoin tapa saada selkeää ja monipuolista myönteistä vaikutusta Helsingin ilmanlaatuun, liikenneruhkiin, infrastruktuurin kestävyyteen, viihtyvyyteen ja turvallisuuteen on kieltää rekkaliikenne keskustasatamien kautta. Siksi on Vuosaaren satama tehty! Kantvikia (Kirkkonummi) ja muita satamia lännessä ja idässä (ei unohdeta Loviisaa, jonka Helsingin Satama omistaa) kehitetään rekkaliikenteen läpikulkuväyliksi.
      Sitä ei pääkaupunkimme keskusta ole!

    • Hengenvetoa

      Helsingin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta lausuu vastoin parempaa tietämystään, tahallaan: "hinnoittelu on osoittautunut tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi vähentää päästöjä”... Kyllä tehokkaampi yksittäinen keino on poistaa päästöjen lähteet: isot kuorma-autot ja rekat! M.m. ne, jotka kulkevat keskustan satamien kautta!

    • Hengenvetoa

      Helsingin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta lausuu vastoin parempaa tietämystään, tahallaan: "hinnoittelu on osoittautunut tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi vähentää päästöjä”... Kyllä tehokkaampi yksittäinen keino on poistaa päästöjen lähteet: isot kuorma-autot ja rekat! M.m. ne, jotka kulkevat keskustan satamien kautta!

    • hmmmmmmmm

      Totta on, Haaparannan lausunnossa näkyy selkeästi puolueellisuus, kekustan satamien rekkoihin ei kajota. Mikähän ohjaus on annettu ja mistä, koska suurin saastuttaja saa edelleen kulkea vapaana, ainakin Haaparannan mielestä!? Antaako tuo selvitys ja virkamiesten vääristynyt asenne viitteitä korruptiosta tai painostuksesta?

    • laivuri.joensuusta

      Tuosta satamansiirrosta on jo tehty aloite. Sopivia ehdokkaita ovat Veikkola ja Klaukkala Nurmijärvellä.

    • Keijo-Annikki

      Tekosyitä ruuhkamaksujen puolesta on helppo keksiä. Tällä kertaa se näköjään on sitten rekkaliikenne. Mikähän seuraavalla kerralla? Helsingissä keskusta-alueella olevissa satamissa raskaan kaluston liikenne on kuitenkin aika vähäistä. Tallinnaan ja Tukholmaan liikennöivät matkustaja-autolauttavarustamot eivät tule siirtämään alustensa lähtösatamia Helsingistä minnekään, Tukholmassakin satamat ovat keskustassa ja sieltä liikennettä on paljon enemmän. Tuskin risteilymatkustajat haluavat ensin matkustaa Kantvikiin tai Loviisaan päästäkseen laivaan.
      Laivayhtiöt operoivat Tallinnaan ja Tukholmaan pitkälti rahtipainotteisesti, pelkkien risteilymatkustajien varassa ei ole kannattavaa liikennöidä, Rekkojen/rahdin/henkilöautojen ehdoilla nämä autolautat kulkevat. Autoliikenne Helsingin Länsisatamaan ei tule loppumaan, Viking Line voisi siirtyä Katajanokalta myös sinne.

    • järkikäteen

      On juuri avattu uusi miljoonia maksava terminaali ja laivat ovat uudet terminaaliin sopivat, luuletko todella että nämä jäisi kuten Pohjois Koreassa vaille käyttöä ja uusi terminaali ja metroraiteet vedettäis Kantviikkiin? Nyt on myöhäistä pyyhkiä kun on jo housussa!
      Parempi vaihtoehto on rakentaa silta satamasta suoraan motarille tai kuten Ruotsissa tunneli .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      70
      2952
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1175
    Aihe