HELSINGIN LÄNSISATAMA SIIRRETTÄVÄ KANTVIKIIN

ULKOISTUSPOISHELSINGISTÄ

Helsinki suunnittelee lakialoitetta, jolla edistettäisiin ruuhkamaksujärjestelmän käyttöönottoa. Aloite tulee ensi viikolla Helsingin ympäristölautakunnan käsittelyyn. Asiasta kertoi ensin Kuntatekniikka-lehtihttp://kuntatekniikka.fi/2017/05/03/helsinki-haluaa-ruuhkamaksun-mahdollistavan-lain/.

Jos lautakunta hyväksyy aloitteen, se toimitetaan liikenneministeriöön ja valtiovarainministeriöön.

Tällä hetkellä kansallinen lainsäädäntö ei mahdollista sitä, että kunta keräisi maksuja alueellaan liikkuvilta autoilta.

Ruuhkamaksujärjestelmän edistämisestä päätettiin viime syksynä, kun ympäristölautakunta hyväksyihttp://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002928673.html Helsingille uuden ilmansuojelusuunnitelman.

Ruuhkamaksujen uskotaan parantavan Helsingin ilmanlaatua ja vaikuttavan sitä kautta helsinkiläisten terveyteen.

”EU:n asettamat typpioksidiraja-arvot ylittyvät erityisesti vilkkaasti liikennöidyissä katukuiluissa. Selvityksissä liikenteen hinnoittelu on osoittautunut tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi vähentää päästöjä”, Helsingin ympäristötarkastaja Suvi Haaparantahttp://www.hs.fi/haku/?search-term=Suvi Haaparanta kertoo.

8

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satamajäärekatpois

      SATAMAT JÄÄ HELSINKIIN, MUTTA REKAT SIIRRETÄÄN POIS!

      Typpidioksidin raja-arvo ylittyy etenkin dieselajoneuvojen pakokaasujen takia Helsingissä:
      - selvähän se ja erityisen haitalliset pienhiukkasetkin on dieselautoilla pahimmat
      - t.s kaikki turhat dieselautot pois Helsingin keskustasta = kaikki rekat kiellettävä keskustasatamista. Rekat Vuosaareen, Kantvikiin jne... Kyllä lautat seuraavat mukana.

      Liikenteen määrää pyritään nyt vähentämään ruuhkamaksun avulla:
      - todennäköisesti väheneekin jonkin verran, mutta oikealla asenteella ja toimivalla joukkoliikenteellä saadaan sama vaikutus

      Tukholmassa liikenne väheni ruhkamaksun takia noin viidenneksen:
      - Tukholmassa on toimiva joukkoliikenne, mitä ei Helsingissä eikä ympäristökunnilla ole, vielä...
      - Länsimetro tulee, mutta syöttöliikennettä on parannettava Espoossa
      - Joukkoliikenteen hintoja ei saa nostaa, vaan tehostamalla sitä saadaan suuremmat volyymit ja säästöja muualla. Puhdas ilmakin on arvokasta.

      Helpoin tapa saada selkeää ja monipuolista myönteistä vaikutusta Helsingin ilmanlaatuun, liikenneruhkiin, infrastruktuurin kestävyyteen, viihtyvyyteen ja turvallisuuteen on kieltää rekkaliikenne keskustasatamien kautta. Siksi on Vuosaaren satama tehty! Kantvikia (Kirkkonummi) ja muita satamia lännessä ja idässä (ei unohdeta Loviisaa, jonka Helsingin Satama omistaa) kehitetään rekkaliikenteen läpikulkuväyliksi.
      Sitä ei pääkaupunkimme keskusta ole!

    • satamatjäärekatpois

      SATAMAT JÄÄVÄT HELSINKIIN, MUTTA REKAT POIS!

      Typpidioksidin raja-arvo ylittyy etenkin dieselajoneuvojen pakokaasujen takia Helsingissä:
      - selvähän se ja erityisen haitalliset pienhiukkasetkin on dieselautoilla pahimmat
      - t.s kaikki turhat dieselautot pois Helsingin keskustasta = kaikki rekat kiellettävä keskustasatamista. Rekat Vuosaareen, Kantvikiin jne... Kyllä lautat seuraavat mukana.

      Liikenteen määrää pyritään nyt vähentämään ruuhkamaksun avulla:
      - todennäköisesti väheneekin jonkin verran, mutta oikealla asenteella ja toimivalla joukkoliikenteellä saadaan sama vaikutus

      Tukholmassa liikenne väheni ruhkamaksun takia noin viidenneksen:
      - Tukholmassa on toimiva joukkoliikenne, mitä ei Helsingissä eikä ympäristökunnilla ole, vielä...
      - Länsimetro tulee, mutta syöttöliikennettä on parannettava Espoossa
      - Joukkoliikenteen hintoja ei saa nostaa, vaan tehostamalla sitä saadaan suuremmat volyymit ja säästöja muualla. Puhdas ilmakin on arvokasta.

      Helpoin tapa saada selkeää ja monipuolista myönteistä vaikutusta Helsingin ilmanlaatuun, liikenneruhkiin, infrastruktuurin kestävyyteen, viihtyvyyteen ja turvallisuuteen on kieltää rekkaliikenne keskustasatamien kautta. Siksi on Vuosaaren satama tehty! Kantvikia (Kirkkonummi) ja muita satamia lännessä ja idässä (ei unohdeta Loviisaa, jonka Helsingin Satama omistaa) kehitetään rekkaliikenteen läpikulkuväyliksi.
      Sitä ei pääkaupunkimme keskusta ole!

    • Hengenvetoa

      Helsingin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta lausuu vastoin parempaa tietämystään, tahallaan: "hinnoittelu on osoittautunut tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi vähentää päästöjä”... Kyllä tehokkaampi yksittäinen keino on poistaa päästöjen lähteet: isot kuorma-autot ja rekat! M.m. ne, jotka kulkevat keskustan satamien kautta!

    • Hengenvetoa

      Helsingin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta lausuu vastoin parempaa tietämystään, tahallaan: "hinnoittelu on osoittautunut tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi vähentää päästöjä”... Kyllä tehokkaampi yksittäinen keino on poistaa päästöjen lähteet: isot kuorma-autot ja rekat! M.m. ne, jotka kulkevat keskustan satamien kautta!

    • hmmmmmmmm

      Totta on, Haaparannan lausunnossa näkyy selkeästi puolueellisuus, kekustan satamien rekkoihin ei kajota. Mikähän ohjaus on annettu ja mistä, koska suurin saastuttaja saa edelleen kulkea vapaana, ainakin Haaparannan mielestä!? Antaako tuo selvitys ja virkamiesten vääristynyt asenne viitteitä korruptiosta tai painostuksesta?

    • laivuri.joensuusta

      Tuosta satamansiirrosta on jo tehty aloite. Sopivia ehdokkaita ovat Veikkola ja Klaukkala Nurmijärvellä.

    • Keijo-Annikki

      Tekosyitä ruuhkamaksujen puolesta on helppo keksiä. Tällä kertaa se näköjään on sitten rekkaliikenne. Mikähän seuraavalla kerralla? Helsingissä keskusta-alueella olevissa satamissa raskaan kaluston liikenne on kuitenkin aika vähäistä. Tallinnaan ja Tukholmaan liikennöivät matkustaja-autolauttavarustamot eivät tule siirtämään alustensa lähtösatamia Helsingistä minnekään, Tukholmassakin satamat ovat keskustassa ja sieltä liikennettä on paljon enemmän. Tuskin risteilymatkustajat haluavat ensin matkustaa Kantvikiin tai Loviisaan päästäkseen laivaan.
      Laivayhtiöt operoivat Tallinnaan ja Tukholmaan pitkälti rahtipainotteisesti, pelkkien risteilymatkustajien varassa ei ole kannattavaa liikennöidä, Rekkojen/rahdin/henkilöautojen ehdoilla nämä autolautat kulkevat. Autoliikenne Helsingin Länsisatamaan ei tule loppumaan, Viking Line voisi siirtyä Katajanokalta myös sinne.

    • järkikäteen

      On juuri avattu uusi miljoonia maksava terminaali ja laivat ovat uudet terminaaliin sopivat, luuletko todella että nämä jäisi kuten Pohjois Koreassa vaille käyttöä ja uusi terminaali ja metroraiteet vedettäis Kantviikkiin? Nyt on myöhäistä pyyhkiä kun on jo housussa!
      Parempi vaihtoehto on rakentaa silta satamasta suoraan motarille tai kuten Ruotsissa tunneli .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      334
      8413
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2531
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2308
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1935
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1502
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1351
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1327
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      177
      1290
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1280
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1187
    Aihe