Stalinin kuolema oli surun päivä monelle

rakastettu.johtaja

Vankileireillä ihmiset pillahtivat itkuun kuullessaan Suuren Neuvostoisänmaan Suuren Johtajan kuolleen. Niin monet vangit olivat kirjoittaneet henkilökohtaisen kirjeen Stalinille tuodakseen hänen tietoonsa, millaisia virheitä neuvostoliiton viranomaiset saattoivat tehdä tuomitessaan syyttömiä ihmisiä leireille. Nämä ihmiset odottivat vastausta hyvin kärsivällisesti, sillä he tiesivät, että Suurella Stalinilla oli paljon työtä Suuren Neuvostoisänmaan johtamisessa ja kaikkien virheiden korjaamisessa. Kansojen Isällä Stalinilla oli varmasti paljon, paljon kaikenlaisia kirjeitä siellä luettavana ja koska Stalin rakasti kaikkia neuvostokansalaisia, häneltä kului paljon aikaa perehtyessään asioihin ja laittaessaan ne oikealle tolalle, kuten lehdissä kerrottiin hänen tekevän.

Voi sitä surua, kun sitten kuultiinkin Stalinin kuolleen. Niin moni pettyi ja ajatteli kovin pelokkaasti tulevaisuudestaan. Kuka tulisi nyt korjaamaan tehdyt virheet, kun itse Isä Stalin ei enää olisi sitä tekemässä. Ehtiköhän hän lukea juuri minun kirjeeni ja aloittaa asian oikaisemisen, mietti niin moni.

Surullinen oli monessa kodissa ja kaukana leireillä se päivä, kun kansalle kerrottiin Stalinin kuolemasta.

8

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itkivät-kyllä

pelkästä ilosta. Ketkä sitten itkivätkin. Stalinin kuolema nosti suuren toivon aallon ihmisoikeuksien edes jonkinlaisesta palauttamisesta.

• itse.asiasta

Sinun kannattaisi joskus lukea Neuvostoliitossa eläneiden ihmisten kuvauksia elämästään.

Hyvin suuri osa ihmisistä ei yhdistänyt vainoja nimenomaan Staliniin. Päin vastoin, he ajattelivat, ettei Stalin tiedä niistä ja että kun niistä kerrotaan Stalinille, hän korjaa asiat.

Sama tapahtui monen muunkin pielessä olleen asian kohdalla.

Trotskin puheita ei julkaistu Neuvostoliitossa eivätkä korkeammassa asemassa olleet vainotut puhuneet julkisuudessa koskaan mitään negatiivista. Päin vastoin, näytösoikeudenkäynneissä he vain julkisesti tunnustivat olevansa syyllisiä.

Käsitys Stalinista julmuuksien takana lähti liikkeelle vasta 1956 puoluekokouksesta, jossa Nikita Hrutshev toi asian esille, silloinkin vielä kansalta salaa. Sen jälkeen sen tuloa julkiseksi koko väestölle ei kuitenkaan voinut enää estää.

Se, miten diktatuurit toimivat, on jotain muuta kuin miten se on James Bond-elokuvissa kuvattu. Ja näin se on myös Pohjois-Koreassa.

• hyvä.kirjoitus
        itse.asiasta kirjoitti:

Sinun kannattaisi joskus lukea Neuvostoliitossa eläneiden ihmisten kuvauksia elämästään.

Hyvin suuri osa ihmisistä ei yhdistänyt vainoja nimenomaan Staliniin. Päin vastoin, he ajattelivat, ettei Stalin tiedä niistä ja että kun niistä kerrotaan Stalinille, hän korjaa asiat.

Sama tapahtui monen muunkin pielessä olleen asian kohdalla.

Trotskin puheita ei julkaistu Neuvostoliitossa eivätkä korkeammassa asemassa olleet vainotut puhuneet julkisuudessa koskaan mitään negatiivista. Päin vastoin, näytösoikeudenkäynneissä he vain julkisesti tunnustivat olevansa syyllisiä.

Käsitys Stalinista julmuuksien takana lähti liikkeelle vasta 1956 puoluekokouksesta, jossa Nikita Hrutshev toi asian esille, silloinkin vielä kansalta salaa. Sen jälkeen sen tuloa julkiseksi koko väestölle ei kuitenkaan voinut enää estää.

Se, miten diktatuurit toimivat, on jotain muuta kuin miten se on James Bond-elokuvissa kuvattu. Ja näin se on myös Pohjois-Koreassa.

Näin se oli. Stalin näyttäytyi kansalle jämptinä mutta lempeänä kansan isänä, joka vaikeassa tilanteessa johti maata varmalla otteella. Ihminen haluaa uskoa sankareihin ja sellainen Stalin oli tavalliselle kansalle: etäinen, mutta juuri sen takia kunnioitettu.

Samoinhan se oli Hitlerinkin kanssa: kunnioitettu ja rakastettu Johtaja kansan silmissä.

• täälläeitarvita

Stalin teki yhden hyväntyön kun tapatti Verner lehtimäen olisi saanut tappaa koko suvun.

• KatkeraPilleriTiltuille

Venäläisillä vankileireillä oli ilo ylmmillään kun joutava kusilammikko kupsahti 1953. Syytä olikin, koska sen seurauksena moni vanki armahdettiin!

Asiasta voi lukea ensi käden tietoa Parvilahden muistelmista nimeltä "Berijan Tarhat"!

Kaikki vangit naureskelivat ja peukuttelivat:-D

• NyyhRyys

Oli suuri surun päivä Suomessakin. Kuten Urho Kekkonen asian puki sanoiksi "On luonnollista, että kun generalissimus Stalin nyt on poissa, me suomalaiset tunnemme vilpitöntä surua sen johdosta."

• Bror-Erik1974odin

Eiköpähän pääministeri Kekkonen ole ollut tuossa maailmantilanteessa viisaampi kuin NyyhRyys imelässä jälkiviisaudessaan. -Da!

• HeittiönLoppu

Ei Urkki ollut mitenkään sen kummemmin <"viisas" vaan hän sanoi julkisesti inhasta Suomisyöjästä sen, mikä oli pakollista! Näin tehdään diplomatiassa! Sen sijaan valtaosa Suomen kansasta iloitsi ja tuntee samaan tapaan yhä! Sen rinnalla ei paljon prin jälkistallarin puheet paina!

Kusimutterin loppu oli ilon päivä sadoille miljoonille ihmisille ja historia on äijän tuominnut. Myös sadat patsaat ovat jo kadonneet!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5214
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2879
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2581
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1959
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1747
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1657
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1445
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1418
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1407
    Aihe