Citroenin jousitus

llsiraideri

Tiesittekö että rahvaan autoista vain Citroenissa on aktiivijousitus.
Kaikissa muissa on hevoskärryajoilta periytyvä rautajousitus ja vain passiiviset heilahtelun vaimentimet.

4

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onsellainenkinollut

No sanotaan näin että Citroenin parhaissa malleissa on ollut Hydractive-niminsen kaasu-nestejousituksen eri versioita. En usko että niitä voi pitää aktiivijousituksena.
      Hydractivet on olleet mm. malleista DS, ID, GS, CX, BX, Xantia, XM ja C5 ja C6. Viimeisissä C5:ssä Hydractive oli vain kalleimmissa varustetasoissa.

Varsinainen aktiivijousitus oli muinaisen Xantian kalliissa erikoismallissa. Niitä on kyllä vieläkin liikkeellä, ei se kai mikään fiasko ollut.

Jatkossa perus-Citikassa on jonkinlainen tilavuudeltaan muuttumaton nestetyyny vaimentamassa tavanomaista jousitusta, voi olla että toimiikin, toisaalta voi olla pelkkä keinouudiste.

Tulevaiuuden kalleimpiin malleihin on odotettu "jotain" joka saattaisi olla Hydractiven seuraaja. Toteutetaanko se hydikalla vai tekeekö aktiivijousitus paluun, vai tuleeko vain tavallista parempi rautajousitus, sitä emme vielä tiedä.

Hyvät vieterit niillä on ollut jo kauan, alkaen 2CV:n erikoisesta jousituksesta joka kieltämättä olisi tarvinnut vähän paremman kallistuksenvaimentimen.

• lisiraideri

On hydractive paljonkin aktiivisempi kuin rautajousi heilahduksen vaimennin.

• taasmenimäkeen

Montako rallimestaruutta on saavutettu citikan tyylisellä aktiivijousitetulla autolla?

• marseljeesintahtiin

Ensimmäinen aktiivijousitettu auto maanteillä oli Citroen SM joita muutama kappale Suomeenkin
      saapui. Se Xantia oli seuraava. Joka tapauksessa Citroenin jousitus on kautta aikojen ollut
      kilpailijoitaan edellä. DS ja ID mallit 1950 luvulta lähtien siirsivät merkin kokonaan uudelle aikakaudelle johon ei muilla ole ollut asiaa, paitsi ostamalla valmiiksi Citroenin jousituksen
      kuten Rolss Royce tai mersu huippumalleihinsa taakse ettei vaimon takapenkille heittämä
      käsilaukku nosta keulaa ylös.
      Mitä ralliin tulee niin en tunne sen lajin säännöstöä, olen enemmän moottoripyöräpuolella.
      Oletan ettei aktiivijousitus ole säännöissä sallittuakaan. Kaasunestejousitteisella Citikalla
      on kilpailtu hyvällä menestyksellä aikanaan, kuten Raine Lampinen. Citikka on kyllä rallissakin näyttönsä antanut.
      Formula 1 luokassa aktiivijousitus oli käytössä, mutta menikö se aikanaan helmojen
      kanssa liian suurten G voimien kanssa, en ole seurannut lajin teknisiä muutoksia.
      Pääkysymys kuitenkin lienee se miten rakentaa teknisesti unelmissaankaan aktiivijousitusta
      lehti- tai kierrejousiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2415
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1383
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe