Tiesittekö että rahvaan autoista vain Citroenissa on aktiivijousitus.
Kaikissa muissa on hevoskärryajoilta periytyvä rautajousitus ja vain passiiviset heilahtelun vaimentimet.
Citroenin jousitus
4
208
Vastaukset
- Onsellainenkinollut
No sanotaan näin että Citroenin parhaissa malleissa on ollut Hydractive-niminsen kaasu-nestejousituksen eri versioita. En usko että niitä voi pitää aktiivijousituksena.
Hydractivet on olleet mm. malleista DS, ID, GS, CX, BX, Xantia, XM ja C5 ja C6. Viimeisissä C5:ssä Hydractive oli vain kalleimmissa varustetasoissa.
Varsinainen aktiivijousitus oli muinaisen Xantian kalliissa erikoismallissa. Niitä on kyllä vieläkin liikkeellä, ei se kai mikään fiasko ollut.
Jatkossa perus-Citikassa on jonkinlainen tilavuudeltaan muuttumaton nestetyyny vaimentamassa tavanomaista jousitusta, voi olla että toimiikin, toisaalta voi olla pelkkä keinouudiste.
Tulevaiuuden kalleimpiin malleihin on odotettu "jotain" joka saattaisi olla Hydractiven seuraaja. Toteutetaanko se hydikalla vai tekeekö aktiivijousitus paluun, vai tuleeko vain tavallista parempi rautajousitus, sitä emme vielä tiedä.
Hyvät vieterit niillä on ollut jo kauan, alkaen 2CV:n erikoisesta jousituksesta joka kieltämättä olisi tarvinnut vähän paremman kallistuksenvaimentimen. - lisiraideri
On hydractive paljonkin aktiivisempi kuin rautajousi heilahduksen vaimennin.
- taasmenimäkeen
Montako rallimestaruutta on saavutettu citikan tyylisellä aktiivijousitetulla autolla?
- marseljeesintahtiin
Ensimmäinen aktiivijousitettu auto maanteillä oli Citroen SM joita muutama kappale Suomeenkin
saapui. Se Xantia oli seuraava. Joka tapauksessa Citroenin jousitus on kautta aikojen ollut
kilpailijoitaan edellä. DS ja ID mallit 1950 luvulta lähtien siirsivät merkin kokonaan uudelle aikakaudelle johon ei muilla ole ollut asiaa, paitsi ostamalla valmiiksi Citroenin jousituksen
kuten Rolss Royce tai mersu huippumalleihinsa taakse ettei vaimon takapenkille heittämä
käsilaukku nosta keulaa ylös.
Mitä ralliin tulee niin en tunne sen lajin säännöstöä, olen enemmän moottoripyöräpuolella.
Oletan ettei aktiivijousitus ole säännöissä sallittuakaan. Kaasunestejousitteisella Citikalla
on kilpailtu hyvällä menestyksellä aikanaan, kuten Raine Lampinen. Citikka on kyllä rallissakin näyttönsä antanut.
Formula 1 luokassa aktiivijousitus oli käytössä, mutta menikö se aikanaan helmojen
kanssa liian suurten G voimien kanssa, en ole seurannut lajin teknisiä muutoksia.
Pääkysymys kuitenkin lienee se miten rakentaa teknisesti unelmissaankaan aktiivijousitusta
lehti- tai kierrejousiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851