Tiesittekö että rahvaan autoista vain Citroenissa on aktiivijousitus.
Kaikissa muissa on hevoskärryajoilta periytyvä rautajousitus ja vain passiiviset heilahtelun vaimentimet.
Citroenin jousitus
4
261
Vastaukset
- Onsellainenkinollut
No sanotaan näin että Citroenin parhaissa malleissa on ollut Hydractive-niminsen kaasu-nestejousituksen eri versioita. En usko että niitä voi pitää aktiivijousituksena.
Hydractivet on olleet mm. malleista DS, ID, GS, CX, BX, Xantia, XM ja C5 ja C6. Viimeisissä C5:ssä Hydractive oli vain kalleimmissa varustetasoissa.
Varsinainen aktiivijousitus oli muinaisen Xantian kalliissa erikoismallissa. Niitä on kyllä vieläkin liikkeellä, ei se kai mikään fiasko ollut.
Jatkossa perus-Citikassa on jonkinlainen tilavuudeltaan muuttumaton nestetyyny vaimentamassa tavanomaista jousitusta, voi olla että toimiikin, toisaalta voi olla pelkkä keinouudiste.
Tulevaiuuden kalleimpiin malleihin on odotettu "jotain" joka saattaisi olla Hydractiven seuraaja. Toteutetaanko se hydikalla vai tekeekö aktiivijousitus paluun, vai tuleeko vain tavallista parempi rautajousitus, sitä emme vielä tiedä.
Hyvät vieterit niillä on ollut jo kauan, alkaen 2CV:n erikoisesta jousituksesta joka kieltämättä olisi tarvinnut vähän paremman kallistuksenvaimentimen. - lisiraideri
On hydractive paljonkin aktiivisempi kuin rautajousi heilahduksen vaimennin.
- taasmenimäkeen
Montako rallimestaruutta on saavutettu citikan tyylisellä aktiivijousitetulla autolla?
- marseljeesintahtiin
Ensimmäinen aktiivijousitettu auto maanteillä oli Citroen SM joita muutama kappale Suomeenkin
saapui. Se Xantia oli seuraava. Joka tapauksessa Citroenin jousitus on kautta aikojen ollut
kilpailijoitaan edellä. DS ja ID mallit 1950 luvulta lähtien siirsivät merkin kokonaan uudelle aikakaudelle johon ei muilla ole ollut asiaa, paitsi ostamalla valmiiksi Citroenin jousituksen
kuten Rolss Royce tai mersu huippumalleihinsa taakse ettei vaimon takapenkille heittämä
käsilaukku nosta keulaa ylös.
Mitä ralliin tulee niin en tunne sen lajin säännöstöä, olen enemmän moottoripyöräpuolella.
Oletan ettei aktiivijousitus ole säännöissä sallittuakaan. Kaasunestejousitteisella Citikalla
on kilpailtu hyvällä menestyksellä aikanaan, kuten Raine Lampinen. Citikka on kyllä rallissakin näyttönsä antanut.
Formula 1 luokassa aktiivijousitus oli käytössä, mutta menikö se aikanaan helmojen
kanssa liian suurten G voimien kanssa, en ole seurannut lajin teknisiä muutoksia.
Pääkysymys kuitenkin lienee se miten rakentaa teknisesti unelmissaankaan aktiivijousitusta
lehti- tai kierrejousiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1372415Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3461880- 401557
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311383Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281310Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941183- 541153
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327897Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104850Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53752