Hervantalaiset ja ratikka

y65r4e3w2

Tampereen ratikkasuunnitelma perustuu siihen, että yli 80 000 tamperelaista asuu 800 m etäisyydellä ratikkapysäkistä. Suunnitelman mukaan Hervannassa asuu 23 000 ihmistä 800 m etäisyydellä ratikkapysäkistä. Asuvatko melkein kaikki Hervantalaiset noin lähellä pysäkkiä? Hervannan asukasluku vuonna 2014 oli 24 284. Tästä voi laskea, että vain 1 2 84 ei asua 800 m etäisyydellä ratikkapysäkistä. Onko näin?

46

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten.laskettu

      Sama suunnitelma kertoo, että Kalevasta Amuriin ja Pyynikkiin ulottuvalla keskusta-alueella asuu 50 000 ihmistä 800 m etäisyydellä ratikkapysäkistä. Asuuko noilla alueilla edes niin paljon ihmisiä?

    • Evolet

      Älkääs ny olkaas ny! Jos sana on präntättyä se on täyttä totta.

    • aikatauluttaja

      Nääsratikka ei palvellut kaupunkilaisia menestykselllisesti v 2014..

    • autojakuinsieniä

      Hervanta on täynnä autoja. Vaikea uskoa että hylkäävät oitis autonsa kun ratikka valmistuu. Tamperelaiset on tottuneet lyhyisiin pysäkinväleihin, toi 800m (kävelyä?) kuulostaa aika hurjalta.

      • kielletään.kaikki

        Eiköhän se ajokielto jossain vaiheessa laajenneta myös Hervantaan. Kas näin, niin tulee paljon lisää matkustajia ratikkaan.


      • Asuinalue

        Jo nyt on pysäkille: Kanjoninreuna Opiskelijankatu 800m.
        Ilman tietoa vois tälläisessä asiassa, pitää lärvinsä kiinni.


    • nopeutuuko

      Kuinka nopeesti raitsikalla pääsee Hervannan yliopistolta Pispalaan? Bussilla menee vähän yli puoli tuntia.

      • greendeath

        Hervanta-Keskustori 26 minuuttia, lukee ratikkaselvityksessä. Edellyttää 100%:n valoetuutta.


      • kjhjkjgjk

        Ratikka ei taida paljon valoihin pysähdellä. Sillä kun on oma väylä...


      • huonompi.juttu
        greendeath kirjoitti:

        Hervanta-Keskustori 26 minuuttia, lukee ratikkaselvityksessä. Edellyttää 100%:n valoetuutta.

        Vaihtojen odottelun lisäksi on laskettava vielä kävelymatka yliopistolta ratikalle jne. Ratikka tulee hidastamaan todella paljon kaupungin sisällä liikkumista.


      • Ratikka_pelastaa

        tuleehan niitä (paristokäyttöisiä) busseja lukuisille tiheästi kulkeville liityntälinjoille.

        ratikka vetää kokonaan uusia käyttäjiä, kun se vaan on bussia mukavampi laite. kun Mansen väki huomaa, että ratikassa on enemmän tilaa kuin bussissa ja liikkuminen kaikin puolin vakaampaa, niin yhä useampi yllättäen viitsii jopa kävellä ratikkapysäkille eikä rupea pakkasaamuna raaputtamaan oman auton laseja. näin se tulee menemään. kiskoilla.


      • huonompi.juttu
        Ratikka_pelastaa kirjoitti:

        tuleehan niitä (paristokäyttöisiä) busseja lukuisille tiheästi kulkeville liityntälinjoille.

        ratikka vetää kokonaan uusia käyttäjiä, kun se vaan on bussia mukavampi laite. kun Mansen väki huomaa, että ratikassa on enemmän tilaa kuin bussissa ja liikkuminen kaikin puolin vakaampaa, niin yhä useampi yllättäen viitsii jopa kävellä ratikkapysäkille eikä rupea pakkasaamuna raaputtamaan oman auton laseja. näin se tulee menemään. kiskoilla.

        Mitä useampi vaihto reitille tulee, niin sitä vähemmän on vakituisia käyttäjiä. Ratikka tulee käytännössä lisäämään yksityisautoilua. Ihmisillä kun sattuu olemaan vain rajallinen määrä aikaa käytössään arkimatkailuun.


      • Ratikka_pelastaa

        tästä on turha kiistellä nyt kun kiskotyömaita vasta perustetaan :)

        nk raidekerroin on moneen kertaan havaittu ilmiö: kiskoliikenne kerää matkustajia enemmän ja kauempaa kuin kumipyöräliikenne. ihmiset saattavat jopa pysäköidä autonsa kiskoliikenteen pysäkin parkkialueelle ja jatkaa siitä matkaa kiskoilla.


      • huonompi.juttu
        Ratikka_pelastaa kirjoitti:

        tästä on turha kiistellä nyt kun kiskotyömaita vasta perustetaan :)

        nk raidekerroin on moneen kertaan havaittu ilmiö: kiskoliikenne kerää matkustajia enemmän ja kauempaa kuin kumipyöräliikenne. ihmiset saattavat jopa pysäköidä autonsa kiskoliikenteen pysäkin parkkialueelle ja jatkaa siitä matkaa kiskoilla.

        Eipä tuo minua haittaa, koska omaa autoa tulen käyttämään ainakin silloin, jos järkevää suoraa yhteyttä ei ole saatavilla. Voipahan perustella myös kaupunkiautoilua paremmin. Liian vaikeaksi ei voi matkustamista tehdä.

        Toivottavasti ratikallekin riittää käyttäjiä, ettei kallista investointia täysin turhaan tehdä. Vähän huonolta se kyllä tässä vaiheessa vaikuttaa, jos matka-ajat pitenevät suurimmalle osalle nykyisistä bussimatkaajista.


      • Rutikka
        kjhjkjgjk kirjoitti:

        Ratikka ei taida paljon valoihin pysähdellä. Sillä kun on oma väylä...

        Tulepas tänne stadiin katsomaan ratikoita ihan livenä. Pysähtelevät valoihin, kun se oma väylä ylittää risteyksiä, joissa muutakin liikennettä. Vai ilmaradanko aiotte sinne Manseen laittaa?


      • Ratikka_pelastaa
        Rutikka kirjoitti:

        Tulepas tänne stadiin katsomaan ratikoita ihan livenä. Pysähtelevät valoihin, kun se oma väylä ylittää risteyksiä, joissa muutakin liikennettä. Vai ilmaradanko aiotte sinne Manseen laittaa?

        Tampereen ratikka saa hyvän radan ja hyvät etuudet. Sen suunnittelijat tietävät kyllä mitä tekevät. Helsingissä vastaava rata tulee Jokerilinjalle.


      • lisänämenee
        Ratikka_pelastaa kirjoitti:

        Tampereen ratikka saa hyvän radan ja hyvät etuudet. Sen suunnittelijat tietävät kyllä mitä tekevät. Helsingissä vastaava rata tulee Jokerilinjalle.

        Paperillahan ratikka näyttää oikein hyvältä, mutta monille se tulee aiheuttamaan hankaluuksia matkustamiseen. Isolla todennäköisyydellä ratikka ei lähde siltä samalta pysäkiltä jolta nysse nykyään lähtee. Aika varmaa on myös ettei ratikan päätepysäkkikään ole siellä mihin on menossa.

        Ratikka on hyvä lisä, mutta toivottavasti suurin osa bussilinjoista (esim.20) säilyy jatkossakin.


      • kjhbkjvkjvjk
        Rutikka kirjoitti:

        Tulepas tänne stadiin katsomaan ratikoita ihan livenä. Pysähtelevät valoihin, kun se oma väylä ylittää risteyksiä, joissa muutakin liikennettä. Vai ilmaradanko aiotte sinne Manseen laittaa?

        Jep Jep! Ja tampereelle on ihan PAKKO tehdä samat virheet kuin stadiin... Vai voisiko olla, että ratikka linja suuniteltaisiin siten, että mahdollisia ajoratojen ylityksiä tulisi mahdollisimman vähän...


      • vaihtopysäkit_on
        huonompi.juttu kirjoitti:

        Vaihtojen odottelun lisäksi on laskettava vielä kävelymatka yliopistolta ratikalle jne. Ratikka tulee hidastamaan todella paljon kaupungin sisällä liikkumista.

        Tammelan Puistokadun kohdalla on vaihtopysäköinti busseista ratikkaan, joita varmaan sitte tulee yliopiston suunnaltakin Yliopistonkatua. Sivu 27 seuraavan linkin raitiotienyleissuunnitelmasta, jossa on merkitty kartalle kaikki vaihtopysäkit:

        http://www.tampere.fi/liitteet/t/Rlz1dsMYe/tampereenraitiotieyleissuunnitelma.pdf


      • parempia.kuinstadi
        Rutikka kirjoitti:

        Tulepas tänne stadiin katsomaan ratikoita ihan livenä. Pysähtelevät valoihin, kun se oma väylä ylittää risteyksiä, joissa muutakin liikennettä. Vai ilmaradanko aiotte sinne Manseen laittaa?

        Tampereella kaikki on suunniteltu paremmin kuin Stadissa. Ratikka tulee sekunnilleen pysäkille. Bussi saattaa olla joskus kaksi minuuttia myöhässä. Tätä me hämäläiset emme kestäneet. Muu liikenne ei tule haittaamaan ratikan liikennöintiä koska paperilla asia on hyvin suunniteltu. Tämän takia kaikki on tulevaisuudessa paremmin.


      • kiskoissa.voimaa
        vaihtopysäkit_on kirjoitti:

        Tammelan Puistokadun kohdalla on vaihtopysäköinti busseista ratikkaan, joita varmaan sitte tulee yliopiston suunnaltakin Yliopistonkatua. Sivu 27 seuraavan linkin raitiotienyleissuunnitelmasta, jossa on merkitty kartalle kaikki vaihtopysäkit:

        http://www.tampere.fi/liitteet/t/Rlz1dsMYe/tampereenraitiotieyleissuunnitelma.pdf

        Jopa suunnittelupäällikön mukaan ratikan tultua on helpompi liikkua omalla henkilöautolla.

        Aamulehti 12.05 päivitetty 7.32:

        "Nyt Tampereen joka asuinalueelta on vaihdoton bussiyhteys keskustaan. Suunnittelupäällikkö myöntää, että ratikan tultua joidenkin asukkaiden on helpompi matkustaa keskustaan omalla henkilöautolla."


      • eeeeeeeebb
        kjhjkjgjk kirjoitti:

        Ratikka ei taida paljon valoihin pysähdellä. Sillä kun on oma väylä...

        Ei pidä paikkaansa ,siellä se menee samoista risteyksistä kuin muutkin joten ei se pysähtelemättä voi ajaa risteyksien yli.


      • valoetu
        eeeeeeeebb kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa ,siellä se menee samoista risteyksistä kuin muutkin joten ei se pysähtelemättä voi ajaa risteyksien yli.

        Eiköhän niitä liikennevaloja tulla ohjailemaan ratikan menon mukaisesti.


      • vihreäääää
        kjhjkjgjk kirjoitti:

        Ratikka ei taida paljon valoihin pysähdellä. Sillä kun on oma väylä...

        Ratikalla on 8 pysäkkiä samalla matkalla kuin Nyssellä on 13. Lisäksi Ratikan vauhti on 60 km/tunti. Muu kaupunkiliikenne pyritään saaman 30 km / tunnissa.


      • Ituhipit.töihin
        vihreäääää kirjoitti:

        Ratikalla on 8 pysäkkiä samalla matkalla kuin Nyssellä on 13. Lisäksi Ratikan vauhti on 60 km/tunti. Muu kaupunkiliikenne pyritään saaman 30 km / tunnissa.

        Ratikkaselvityksen mukaan, ratikan keskinopeus Hervanta- Keskustori välillä, on 22 km/h.
        Matka-aika on 26 minuuttia, eli sama kuin bussinkin.
        Kannattaisi tutustua faktoihin.


      • Hhjjhjjnh

        ....bussit vaan ei pysty ajamaan tota väliä 26 min ruuhka-aikana...


      • Ituhipit.töihin
        Hhjjhjjnh kirjoitti:

        ....bussit vaan ei pysty ajamaan tota väliä 26 min ruuhka-aikana...

        Ainakin aikataulun mukaan pystyy.
        Eikä ratikan aikataulutuksessakaan ole huomioitu minkäänlaista ruuhkaa ja aika on laskettu 100% valoetuudella. Jos esim. Hämeenkadulla on bussi pysäkillä ottamassa matkustajia, niin ratikka odottaa sen takana. Asia selviää ratikan yleissuunnitelmasta.
        Olisi keskustelun kannalta kovin hedelmällistä, jos ratikan kannattsjilla olisi edes hiukan faktoja selvillä.


      • khkhjvchbv

        Faktoista puheen ollen, käyppä testaamassa kauanko tuo 26min bussimatka kestää ruuhka-aikana... Ratikkalla tulee olemaan huomattava etu ruuhka-aikana, koska ydinkeskusta on AINUT paikka missä se kulkee muun liikenteen kanssa samaa väylää...


    • Spåramatkustajastadista

      Voiko spåraa pistää kans sitä "pispalanmäkee" kulkee? Siinko olinii rasittavat rappuset?

    • hervantamaailannapa

      Onko Hervanata 1 600 m X 1 600 m neliö, johon keskelle tulee ratikkaraiteet. Silloin jokaisella olisi enintään linnuntietä 800 m ratikan varteen. Ei kylläkään pysäkille.

    • pitkäonmatka

      800 m kävelyä on monesti liikaa. Ei tartte paljonkaan ajatella kun sen jo tajuu. Matka rautatieassalta Hämeenpuistoon on 1 km eli on siinä kävelemistä kun on lunta tai liukasta tai on vanha tai on lastenrattaat tai -vaunut tai paljon kantamista tai iso ylämäki tai ..... Sitten monesti on näiden asioiden erilaisia yhdistelmiä eli monta vaikeutta yhtä aikaa.

      Sääliksi käy ihmisiä joilla ei ole omaa autoa. Taksin rikastuu kun ei voi käyttää enää julkista.

      • Halpaakoo

        Noin raihnaianen ihminen ei saa mennä ratin taakse. Julkisia ei tuolla välillä kulje. Vai. 1 taksimatka vastaan vuoden autoomistus.


    • ddffddf

      Ratikkahan kulkee Insinöörinkatua pitkin, ihmiset kulkevat syöttöbusseila esim. Opskelijankadun päästä km matkan vaihtopysäkille Ins.kadulle jossa vaihtavat ratikkaan.
      Sama Arkkitehdikadulta,Lindforsinkadulta, Teekkarinkadulta, järjetöntä ihmisten kiusaamista.
      Mitä järkeä tuossa on ?
      Ei mitään koska nyt he pääsevät lähes suoraan kotioveltaan suoraan keskustaan ilman vaihtoa ja huomattavasti veronmaksajille HALVEMMALLA .
      Siitähän eivät taas vihreät välitä koska jos rahat loppuu niin sitä saa seinästä lisää.

      • nuoret.oikeisiin.töihin

        investointeja tehdään löysin perustein,
        meilläkin taloyhtiössä (rivari) ollaan pystytty estämään kaikki kalliit remontit, maalausta talkoilla tehdään joka kesä, paikat näyttävät tosi hyviltä, ollaan maksettu talo kertaalleen ja ei uudestaan makseta,
        sama logiikka toimii ratikkaan, tehkööt tulevat sukupolvet, mutta me emme sitä maksa ja kärsi vuosikausien rakentamishaitasta


      • kkiiik
        nuoret.oikeisiin.töihin kirjoitti:

        investointeja tehdään löysin perustein,
        meilläkin taloyhtiössä (rivari) ollaan pystytty estämään kaikki kalliit remontit, maalausta talkoilla tehdään joka kesä, paikat näyttävät tosi hyviltä, ollaan maksettu talo kertaalleen ja ei uudestaan makseta,
        sama logiikka toimii ratikkaan, tehkööt tulevat sukupolvet, mutta me emme sitä maksa ja kärsi vuosikausien rakentamishaitasta

        Niin, rahaa ei kannata polttaa turhaan.
        Ratikkahan ei paranna mitään, Treella on aivan loistava joukkoliikenne nyt.
        Mitä pareannusta ratikka muka tuo kun ei ole mitään ongelmaakaan?
        Vain veronmaksajien rahojen älytöntä haaskausta.
        Lisäksi kannattaisi miettiä että kuinka paljon pienempi veroprosentti olisi Treella jos tuo älytön rahanhaaskaus lopetettaisiin.


    • vihreetonainaoikees

      Tampereen kaupungin joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö myönsi tänään Aamulehdessä, että ihmiset kävelevät max 500 m ratikkapysäkille. Siinä putosi yli puolet pois niistä Hervantalaisista, joilla pysäkki on tuon matkan päässä. Tulee ihmeellinen syöttölikennehässäkkä Hervantaan kilometrin reitteineen. Onnea vaan Hervantaiset.

      • ei.järkee

        Itse olen ollut tuota mieltä siitä lähtien, kun kuulin näitä juttuja ratikkauskovaisten suusta. 800 metriä on ihan huuhaamatka järjestettäväksi syöttöliikenteelle, mutta kuitenkin sen verran pitkä, että kyllä se oma auto vie voiton, jos sellainen löytyy. Sitten ovat ne oottelut, ensin bussi, sitten ratikka ja sitten taas bussi. Tuolla menolla on turha kuvitellakaan, että matka Hervannasta keskustaan sujuu samassa ajassa kuin kolmos- tai neloslinjalla.

        Tämä syöttöliikenne taitaa olla Tampereen ratikkauskovaisten omia keksintöjä? Kun itse asuin Hesassa, siellä mitään sellaisia ollut. Syöttöliikenne on selvä merkki siitä, että Tampereen kaupunkiasutus ei ole tarpeeksi tiivistä, jotta ratikka tulisi koskaan palvelemaan julkisena liikennevälineenä tamperelaisia samalla tavalla kuin nysset. Ilmeisesti sitä perua ovat nämä "tiivistämiset". Tulee siinä helkkarinmoinen hintalappu ratikalle, kun kaikki epäsuorat kustannukset kohdistetaan tälle hankkeelle.


      • Huipullakin

        Ei vai,syötkö sanasi vai hatullisen. Myöhäistä sitä on silloin alkaa rakentaa kun hätä on suurin.


      • ratikkatieto
        ei.järkee kirjoitti:

        Itse olen ollut tuota mieltä siitä lähtien, kun kuulin näitä juttuja ratikkauskovaisten suusta. 800 metriä on ihan huuhaamatka järjestettäväksi syöttöliikenteelle, mutta kuitenkin sen verran pitkä, että kyllä se oma auto vie voiton, jos sellainen löytyy. Sitten ovat ne oottelut, ensin bussi, sitten ratikka ja sitten taas bussi. Tuolla menolla on turha kuvitellakaan, että matka Hervannasta keskustaan sujuu samassa ajassa kuin kolmos- tai neloslinjalla.

        Tämä syöttöliikenne taitaa olla Tampereen ratikkauskovaisten omia keksintöjä? Kun itse asuin Hesassa, siellä mitään sellaisia ollut. Syöttöliikenne on selvä merkki siitä, että Tampereen kaupunkiasutus ei ole tarpeeksi tiivistä, jotta ratikka tulisi koskaan palvelemaan julkisena liikennevälineenä tamperelaisia samalla tavalla kuin nysset. Ilmeisesti sitä perua ovat nämä "tiivistämiset". Tulee siinä helkkarinmoinen hintalappu ratikalle, kun kaikki epäsuorat kustannukset kohdistetaan tälle hankkeelle.

        Helsingissä on syöttöliikennettä metrolle ja junalle. Ja pitäisi olla ratikalle muutamalla kadulla, mutta ei ole vaan on busseja ja ratikoita samoilla kaduilla. Tampereen ratikka on kertakaikkiaan hyvä asia. Vaunut isompia kuin Hgissä, parempi rata, paremmat etuudet.


    • hy665trrffd

      Tuleeko Hervantaan yksi bussilinja joka kerää ihmisiä sudeettialueilta ratikkapysäkille?

      • ratikkapro

        Hervantaan tulee useita bussilinjoja jotka keräävät ihmisiä ratikkapysäkille. Hervantaan säilyy myös keskustabussilinjat Vuoreksen kautta Keskustorille ja luultavasti nykyiset 6 ja 4 yhdistetään niin että ratikan tultua on bussilinja Hervannasta Lukonmäen, Messukylän ja Iidesrannan kautta keskustorille.


      • eitarttisbusseja
        ratikkapro kirjoitti:

        Hervantaan tulee useita bussilinjoja jotka keräävät ihmisiä ratikkapysäkille. Hervantaan säilyy myös keskustabussilinjat Vuoreksen kautta Keskustorille ja luultavasti nykyiset 6 ja 4 yhdistetään niin että ratikan tultua on bussilinja Hervannasta Lukonmäen, Messukylän ja Iidesrannan kautta keskustorille.

        Miksei ratikka voi kiertää Hervantaa ympäri?


      • oletkotyhmä
        eitarttisbusseja kirjoitti:

        Miksei ratikka voi kiertää Hervantaa ympäri?

        Miksei koko ratikan tekemistä keskeytetä?
        kokonaiskustannut tulee todenäköisesti olemaan miljardi ,siihen ei kertakaikkiaan ole varaa.
        Täytyy myös muistaa että Trenn työttömyysaste on 20% , niistä ei kukaan kauoungin päättäjistä välitä yhtään mitään,samaan aikaan heitetään kankkulan kaivoon (ratikka) miljardi Euroa!


      • Hukabuka

        Höpöheijaa, hehhee.


      • kjjkjvbjvbjv
        oletkotyhmä kirjoitti:

        Miksei koko ratikan tekemistä keskeytetä?
        kokonaiskustannut tulee todenäköisesti olemaan miljardi ,siihen ei kertakaikkiaan ole varaa.
        Täytyy myös muistaa että Trenn työttömyysaste on 20% , niistä ei kukaan kauoungin päättäjistä välitä yhtään mitään,samaan aikaan heitetään kankkulan kaivoon (ratikka) miljardi Euroa!

        Todennäköisesti ratikka linjasto tulee laajentumaan tulevaisuudessa ja täten tulee maksamaan yli miljardin ja luohan ratikka työpaikkoja... Oisko sulla ollu jotain hyvää ideaa miten miljardilla saadaan toi 20% työttömyys katoamaan? Pistetään kaikki työttömät kursseille vai...?


    • rahaakuluttavaturhuus

      kulutetaan liikaa rahaa sellaiseen, joka ei hyödytä montaa ihmistä.
      itätamperelaisten pitää jatkossa mennä ensin bussilla taysille, odotella siellä noin 10 min ratikkaa ja sillä rautatieasemalle. tällä hetkellä se onnistuu yhdellä bussilla. pienelle osalle hyötyä ja suurelle
      osalle haittaa. ja lisäksi haaskaa rahaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe