Mikä kannustaisi tai motivoisi eniten hakemaan töitä? Vapaa sana
Mitkä olisi parhaita tapoja kannustaa työttömiä?
131
1360
Vastaukset
- moneyhoneyman
Työ josta maksetaan oikeata palkkaa.
- riittäismulle
Ja oikeaa työtä ja kunnollinen työsoppari. Ei mitään VUOKRAFIRMOJEN kusetus töitä.
- 4586
Itseä kiinnostava työ kohtuullisella palkalla sopivien kulkuyhteyksien päässä.
- matematiikka_nero
Ei ole keinoa mikä motivoisi minua lisää hakemaan palkkatöitä, sillä haen jo kaikkia mahdollisia järkeviä palkkatyöpaikkoja jotka ovat avoinna. Niiden suhteen motivaatio on maksimoitu, eikä millään lisätoimilla ole siihen mitään vaikutusta, koska motivaatiota ei voi lisätä. Lisäsanktiot ja kiristykset eivät myöskään luo uusia palkkatyöpaikkoja, tai vähennä työttömyyttä, sillä jokaista asianmukaista aukiolevaa palkkatyöpaikkaa kohden on kymmenittäin hakijoita. Jos yhtä avointa paikkaa hakisikin jatkossa 50 henkilön sijasta 150, niin se ei vähentäisi työttömyyttä prosenttiakaan, sillä tämä ei ole matemaattisesti laskien mahdollista.
- Parsku71
RAHA.
- 24283r8132
Kokopäiväinen palkkatyö. TE-toimiston pitäisi lähettää sijoitusosoituksia kokopäiväisiin oikeisiin työpaikkoihin, joissa maksetaan TES mukaista palkkaa työntekijälle.
- valtiohuijaa
TE-toimistot ovat erikoistuneet tukemaan huijarifirmojen rekrytointitilaisuuksia. Palkka ilmoitetaan mahdollisimman epäselvästi, ettei siitä kukaan saa mitään selvää. Kuka lähtee myyjäksi pelkällä provisiopalkalla eli hyppää tuntemattomaan? Kyllä on alas vajonnut tämäkin valtion pulju, joka MUKA työttömiä auttaa työllistymään.
- kaksinaamaisuutta
valtiohuijaa kirjoitti:
TE-toimistot ovat erikoistuneet tukemaan huijarifirmojen rekrytointitilaisuuksia. Palkka ilmoitetaan mahdollisimman epäselvästi, ettei siitä kukaan saa mitään selvää. Kuka lähtee myyjäksi pelkällä provisiopalkalla eli hyppää tuntemattomaan? Kyllä on alas vajonnut tämäkin valtion pulju, joka MUKA työttömiä auttaa työllistymään.
Sitten on vielä sellaiset firmat, joissa TE-toimisto tietää olevan suuria ongelmia, niin vain laittavat sellaiseen töihin, terveydenkin uhalla.
politikointiako TE-toimistolta??? - Iboinpn
valtiohuijaa kirjoitti:
Täysin samaa mieltä, TE-toimisto, veronmaksajien rahoilla ylläpidetty, on se varsinainen huijarivirasto. Näitä samojen paskafirmojen näennäistä rekrytilaisuuksia pidetään kuukaudesta toiseen ja tupa on aina täynnä työttömiä huom. Pakotettuna, mutta ketään ei vaan palkata, vaikka suunnilleen vauvasta vaariin on halukkaita. Sitten taas muutaman viikon päästä haetaan työntekijöitä mol.fi tai pukataan uutta rekrytilaisuutta, siis ehtiikö ne muuta tekemäänkään. Sitäpaitsi kuka lähtee firmaan, joka ei ota periaatteessa mitään vastuuta toiminnan kannattavuudesta, vaan kaikki riski jätetään työntekijälle. Yhdessä tällaisessa rekryssä kävin kuuntelemassa jonkun pellemäiseltä savolaisukon jaarituksia ja mulle riitti. Suomessa valtiolla on näköjään varaa pyörittää tyhjää tahkoa, joka ei tuota mitään, kuluja vain on, kun TE tston tyhjäpäille järjestetään pientä puuhailua.
- hjhjhjhj
Muista tämä ei ole ongelma, että työttömät eivät haiksi töitä vaan palkkatyöpaikkoja 40h/viikko Tes palkalla on tarjolla liian vähän. Musta ei pitäisi patistaa työttömiä vaan yrittäjiä ja työnatajia PALKKAAMAAN työttömiä töihin,
- crytuatuv
Ihmisiä pitää kohdella yhdenvertaisesti. Jos työtöntä ei patisteta työllistämään muita, ei yrittäjääkään ole oikein siihen patistaa.
- vähällävaivalla
Kuinka työtön voi patistaa työllistämään työtöntä???
Se on niin helppoa työtöntä syyllistää, vaikka työnantajathan niitä työntekijöitä tarvitsevat, joten, osui ja uppos.
Samaa tekee TE-toimiston virkailijat, syyllistävät työttömiä, kun pitäisi soitella työnantajille, jotta töitä riittäisi.
Mielestäni TE-toimisto haukkuu ns, väärää puuta. Mutta sittenhän pääsee helpolla työmäärällä.
- T80m
1. Perustulo
2. Alle 10km työmatka tai palkka niin suuri, että on autoon varaa. - Eiainakaannämä
Ei ainakaan nämä:
- kiusaaminen, mustamaalaus
- savustaminen
- tuho/murhapoltot
- pahoinpitelyt, murhat
- raiskaamiset, ahdistelut
- yksityisasioiden levittely
- vainoaminen
- liika kyttäys, liika holhoaminen
Sen sijaan ehkä nämä:
- perustulo
- riittävä suojaosuus tasa-arvoisesti jokaiselle ulosoton asiakkaalle
- lakien noudattaminen
- inhimillinen, tasa-arvoinen, ihmistä kunnioittava kohtelu tasapuolisesti jokaiselle
- riittävä palkkaus
- riittävästi työpaikkoja, tiskin alta työt pois, nepotismi pois
- työpaikkakiusaaminen, syrjintä pois ja tilalle hyvä, reilu, kannustava ja turvallinen ilmapiiri
- jokainen on yksilö, joten ei ole mitään erityistä taikasanaa, mikä muuttaisi yhtäkkiä tilannetta ratkaisevasti (paitsi perustulo). - Eiainakaannämä
Lisään vielä listaani mikä kannustaisi töihin:
- tulorajat pois muista kuin Hekan asunnoista
- luottotiedot pitäisi palautua joko heti kun on maksanut kaikki velat tai vaikkapa yhden vuoden päästä useamman vuoden sijasta
( Nythän luottotiedottoman/velkaisen ei kannata mennä riittävän hyväpalkkaiseen työhön, koska asunto menee alta ja asuntoa ei saa YHTÄÄN MISTÄÄN käytännössä, koska kaikki, jotka vuokraavat luottotiedottomille (kaupunki ja Koijaamo) ovat Ara-asuntoja. Velkaisen kannattaisi kaiken järjen mukaan mennä hyväpalkkaiseen työhön, koska sillä tavoin velatkin lyhenevät nopeampaan tahtiin, mutta nyt velallisen ei kannata, koska asunto menee alta tai sitten liian pienipalkkaisessa työssä kestää ikuisuus maksella velkoja. Lisäksi joissakin työpaikoissa vaaditaan puhtaita luottotietoja).
- opiskelemaan pääsy yliopistoihin kaksi kertaa vuodessa tai vähintään kerran vuodessa niin, että koe perustuu pelkkään pääsykokeeseen ja pääskoekirjat-ja tiedot tulevat reippaasti ajoissa. Pois ylioppilasarvosana&lukion todistuskiintiöt ja tilalle pelkkä pääsykoe
(Nythän ei voi ottaa esim. vuoden kestävää määräaikaisuutta vastaan, koska pääsykoetiedot&-kirjat tulevat niin myöhään, että käytännössä pitää heittäytyä työttömäksi, jotta voi lukea ja on aikaa lukea pääsykokeisiin sen sijaan, että olisi töissä ja lukisi samalla reippaasti ajoissa. Lisäksi pääsykoevalinnan siirtäminen ja vahvistaminen pelkkiin ylioppilas&lukion päättötodistusarvosanoihin tuo reilusti lisää välivuosia ja aikuinen, joka ei silloisen elämäntilanteensa takia nuorena saanut/pystynyt/ymmärtänyt keskittymään hankkimaan huippuarvosanoja on nyt käytävä uudestaan ylioppilaskirjoitukset sun muut läpi sen sijaan, että menisi töihin. Nyt sitten muistutan, että kaikilla ei ole ollut nuorena samoja mahdollisuuksia lukea ja keskittyä ylppäreihin esim. vaikeiden kotiolojen, työn tekemisen, sairauden, tragedian, traumojen, masennuksen ym. takia. )
- työpaikkojen pitäisi olla enemmän toistaiseksi voimassa olevia eikä joko liian lyhyitä (pari kk) tai liian pitkiä määräaikausuuksia (5 vuoden määräaikaisuus). Liian lyhyellä määräaikaisuudella ei elä ja toisaalta liian pitkällä määräaikaisuudella esim. työn ja opiskelun yhteensovittaminen voi olla hankalaa tai jopa mahdotonta, mammalomalle on vaikea päästä, työpaikkaa on vaikea vaihtaa jne. - kyllästynyt-kusetukseen
Normaali vakituinen työsuhde mistä maksetaan ihan tessin mukaista palkkaa kuten oli vielä reilut 10 vuotta sitten tapana olla.
Jos työt ovat pelkkää vedätystä nollatuntisoppareilla eli olet joku heittopussi ja kusetettavana jossain vuokrafirmassa surkealla liksalla niin pitäkää saatana paskanne.
Saisi laittaa ne herrat itse tekemään nollatuntisoppareilla ja 10 eurolla paskaduunia niin jo alkaisi
ääni kellossa muuttumaan kun itse joutuisivat riiston alle ja kas muutos tulisi välittömästi tälle nykymenolle.- 7597020
Ei sille mikään herra kovin paljon voi, jos jonkin työn arvo on se 10 euroa tunnissa. Jos ei kykene arvokkaampaan panokseen, joutuu kilometritehtaalle, mikäli työstä pitää maksaa esimerkiksi vähintään 20 euroa tunnilta.
- Graniittia
Monet mainitsi "kohtuullisen palkan". Kiinnostaa mikä se kohtuullinen palkka suunnilleen olisi (kuukausi- tai tuntipalkka). Opiskelen itse vielä, joten minulle 10e/tunti on ihan ok korvaus perustyöstä. Riippuu totta kai mitä tekee.
- 4586
Sellanen millä tulee toimeen ja jos työ on kokoaikainen, niin suhteessa siihen työn määrään ja laatuun. Jos jotain lukuja haluat niin käteen saisi jäädä pari tonnia kuukaudessa. Vähemmälläkin toki pärjää.
- 44444
4586 kirjoitti:
Sellanen millä tulee toimeen ja jos työ on kokoaikainen, niin suhteessa siihen työn määrään ja laatuun. Jos jotain lukuja haluat niin käteen saisi jäädä pari tonnia kuukaudessa. Vähemmälläkin toki pärjää.
Pari tonnia käteen kuulostaa hurjan paljolta - saan tällä hetkellä palkkaa noin 1500 euroa, josta asumiseen menee noin 500, ruokaan 150 ja bussikorttiin 50 euroa. Puhelinlaskut, netti, lääkkeet ym kulut 100 euroa. Säästöön jää siis edelleen noin 700 euroa kuussa. Eri tilanne toki jos asuu haja-asutusalueella ja tarvii autoa tai on perheellinen, mutta kyllä tälläkin hyvin pärjää.
- 4586
44444 kirjoitti:
Pari tonnia käteen kuulostaa hurjan paljolta - saan tällä hetkellä palkkaa noin 1500 euroa, josta asumiseen menee noin 500, ruokaan 150 ja bussikorttiin 50 euroa. Puhelinlaskut, netti, lääkkeet ym kulut 100 euroa. Säästöön jää siis edelleen noin 700 euroa kuussa. Eri tilanne toki jos asuu haja-asutusalueella ja tarvii autoa tai on perheellinen, mutta kyllä tälläkin hyvin pärjää.
Nimenomaan. 1500 riittäisi varmastikin, yksineläjälle erityisesti. Itsellä huollettavana lapsi ja vuokrakin hieman korkeampi (mahdollisesti neliömääräkin). Omista lähtökohdista pari tonnia olisi ihan ok. Jos oman alan töitä on, niin aika poikkeuksetta sen verran tienaisinkin. Tällä hetkellä en tosin ole työttömänä, mutta jossain vaiheessa sekin on edessä, joten tuleehan näitä asioita pohdittua.
- työtön.maisteri
Koulutusta vastaavat työpaikat, joista saadulla palkalla eläisi ja tulisi toimeen.
Edes teoreettinen mahdollisuus saada sellainen työpaikka, kun sitä hakee. Nyt työttömän statuksella, tällä iällä, ihan turha hakea edes. Olen masentunut, ja se ei kyllä auta eikä kannusta. Tämän maan hallitus haluaa tappaa osan kansasta. Minulla on nälkä. Vituttaa koko ajan. Väsyttää.- ndktkdbk
Eiköhän ihmisten pitäisi hankkia koulutusta, joka vastaa työpaikoissa vaadittavaa osaamista. Ei työpaikkoja voi keksiä sen mukaan, mitä osaamista ihmisillä sattuu olemaan.
- työtön.maisteri
ndktkdbk kirjoitti:
Eiköhän ihmisten pitäisi hankkia koulutusta, joka vastaa työpaikoissa vaadittavaa osaamista. Ei työpaikkoja voi keksiä sen mukaan, mitä osaamista ihmisillä sattuu olemaan.
Kun menin yliopistoon, sanottiin että ainakin työpaikka on varma niille, jotka valmistuvat. Suomessa ei silloin tunnettu akateemista työttömyyttä. Kun valmistuin laman keskelle, tohtoriksi väitelleitäkin oli työttöminä, tuntui että kaikki olivat työttöminä. Yhteiskunnassa tehtiin uusjako. Tietenkään uusjaetussa Suomessa ei enää tarvita akateemisia osaajia, tutkijoita, tieteilijöita, ajattelijoita, kriitikoita... sivistyneistön tilalla on silikonitissejä ja muita julkkiksia, rikkaita. Poliitikot eivät enää edes teeskentele välittävänsä tosiasioista ja tutkitusta tiedosta, niin on isänmaa muuttunut.
Julkisen sektorin alasajo, joka aloitettiin 90-luvulla tai ehkä jo 80-luvun lopulla, on tarkoittanut myös massatyöttömyyttä. Akateemisia työttömiä on nykyään n. 50 000.
Meitä aikoinaan kannustettiin kouluttautumaan, jottei jouduttaisi työttömiksi. Ainakin omalla kohdalla kouluttautuminen velkarahalla ja köyhyydessä, työttömäksi, on tarkoittanut elämän menemistä kertakaikkisen pieleen. Moni olisi jo tilallani tehnyt itsemurhan, kaiken tämän pettymyksen ja taakan alla väsyttyään. Yleistä sekin, että akateemiset, sivistyneet ihmiset sinnittelevät kuka missäkin pätkätöissä. Monilla ei työt vastaa lainkaan koulutusta, kun maistereita kuntotyöllistetään yhdeksällä eurolla, ja korkean tasot osaamiset menevät silloinkin hukkaan, kun filosofit tekevät töikseen varastohommia.
Minä suoritin opinnot hyvin ja loppuun, tein kaiken niin kuin piti. Jouduin ottamaan opintolainaa ja yhtäkkiä 90-luvulla korot nousivat pilviin. Ei sitäkään osattu ennustaa. Minulle olisi kuulunut kunnollinen työpaikka, jolla maksaa opintovelat pois, ja vieläpä vähintään keskituloinen elintaso. Isänmaa kuitenkin petti... Ja sinä syytät minua, ei sinulla ole solidaarisuutta kanssaihmistä kohtaan. - AinayksinAina
90-luvun lamassa tuskin oli töitä kaikille tieteilijöille sun muille niin kuin nytkin. Silloin kuitenkin nousukauden alkaessa riitti töitä, kokemattomatkin sai töitä, toiset revittiin koulunpenkeiltä töihin. Näin käy mitä todennäköisemmin myös kun sitten ja kun nousukausi kunnolla alkaa. Sitten on taas töitä niin tietelijöille kuin muillekin. Toisen alan nousu merkitsee myös nousua muille aloille. Sitten taas syntyy lisää työpaikkoja.
Täytyy nähdä asiat pidemmällä tähtäimellä. Laskun jälkeen tulee aina nousu ja nousun jälkeen tulee aina lasku. Sateen jälkeen tulee aurinko ja auringon jälkeen sade.
Itsemurha ei ole mikään ratkaisu. Jos elämä perustuu pelkälle rahalle tai yrityksen pyörittämiseen, silloin on jotain pahasti pielessä.
On minullakin ollut monta kymmentä tonnia velkaa ja loppu alkaa vähitellen häämöttää. Toisilla on satoja tuhansia tai toisilla miljoonia. Toisille tonni on jo liikaa. Missään vaiheessa ei ikinä ole itsemurha käynyt edes mielessä. Raha on pelkkää rahaa, muita arvoja ei välttämättä saa rahalla ollenkaan.
Monella on mennyt opintolainat suoraan ulosottoon ilman minkäänlaista mahdollisuutta edes neuvotella maksusta. Toisilta on menneet asunnot, toisilta perheet ja ystävät. Yksin me tänne synnytään ja yksin me täältä lähdetään. Omaan asenteeseen voi kuitenkin vaikuttaa ja paljon. Sitä kautta se oma elo ja olo helpottaa tai vaikeutuu. - ndktkdbk
työtön.maisteri kirjoitti:
Kun menin yliopistoon, sanottiin että ainakin työpaikka on varma niille, jotka valmistuvat. Suomessa ei silloin tunnettu akateemista työttömyyttä. Kun valmistuin laman keskelle, tohtoriksi väitelleitäkin oli työttöminä, tuntui että kaikki olivat työttöminä. Yhteiskunnassa tehtiin uusjako. Tietenkään uusjaetussa Suomessa ei enää tarvita akateemisia osaajia, tutkijoita, tieteilijöita, ajattelijoita, kriitikoita... sivistyneistön tilalla on silikonitissejä ja muita julkkiksia, rikkaita. Poliitikot eivät enää edes teeskentele välittävänsä tosiasioista ja tutkitusta tiedosta, niin on isänmaa muuttunut.
Julkisen sektorin alasajo, joka aloitettiin 90-luvulla tai ehkä jo 80-luvun lopulla, on tarkoittanut myös massatyöttömyyttä. Akateemisia työttömiä on nykyään n. 50 000.
Meitä aikoinaan kannustettiin kouluttautumaan, jottei jouduttaisi työttömiksi. Ainakin omalla kohdalla kouluttautuminen velkarahalla ja köyhyydessä, työttömäksi, on tarkoittanut elämän menemistä kertakaikkisen pieleen. Moni olisi jo tilallani tehnyt itsemurhan, kaiken tämän pettymyksen ja taakan alla väsyttyään. Yleistä sekin, että akateemiset, sivistyneet ihmiset sinnittelevät kuka missäkin pätkätöissä. Monilla ei työt vastaa lainkaan koulutusta, kun maistereita kuntotyöllistetään yhdeksällä eurolla, ja korkean tasot osaamiset menevät silloinkin hukkaan, kun filosofit tekevät töikseen varastohommia.
Minä suoritin opinnot hyvin ja loppuun, tein kaiken niin kuin piti. Jouduin ottamaan opintolainaa ja yhtäkkiä 90-luvulla korot nousivat pilviin. Ei sitäkään osattu ennustaa. Minulle olisi kuulunut kunnollinen työpaikka, jolla maksaa opintovelat pois, ja vieläpä vähintään keskituloinen elintaso. Isänmaa kuitenkin petti... Ja sinä syytät minua, ei sinulla ole solidaarisuutta kanssaihmistä kohtaan.Sinulta taas vaikuttaa puuttuvan solidaarisuutta sitä isänmaata kohtaan. Kovin herkästi myös vaikutat kokevan, että sinua syytetään. Ettei omatunto kolkuttelisi...
On kyllä totta, että ennen 90-lukua työttömyyttä ei paljon ollut. Tehtaissa ja pelloilla tarvittiin valtavat määrät työtä, joka nyt on kadonnut. Korkeasti koulutettiin vain niin pieni osa väestöstä, ettei sen työllistäminen ollut ongelma.
Ei Suomessa kuitenkaan koskaan ole ollut massoittain vaikkapa filosofin virkoja. Jos on halunnut kohtuullisissa määrin koulutusta vastaavan työn, on sitten pitänyt opettaa filosofiaa muille. Muutosta on tapahtunut lähinnä siinä, että nykyään ne koulutusta vastaamattomat työt eivät ole kaikille yhtä mieluisia kuin ne työt, joita aikanaan jaettiin sille pienelle herrakaartille tohtoreita.
Hukkaan menneitä osaamisia on kuitenkaan turha jäädä valittamaan. Kannattaa katsoa tulevaisuuteen. Jos eivät varastohommat kelpaa (vaikka niistä muuten maksetaan oikein hyvin), voi hankkia nykyajan tarvitseman koulutuksen. Vaikkapa lääkäreille, farmaseuteille, lastentarhanopettajille ja farmaseuteille on erittäin hyvin töitä. - armahtakaajotyötöntä
ndktkdbk kirjoitti:
Olen työtön, vaikka olen kyllä hakenut töitä jatkuvasti. Olen terve ja täysin työkykyinen yli 30-vuotias mies. Kuntouttavassa työtoiminnassa olen ollut pariinkin otteeseen, vaikken ole päihde- tai mielenterveysongelmainen. Tuosta saa 9 euroa/päivä. Myös työkokeilussa olen ollut pitkään tuolla 9.llä eurolla. Nyt ei ole sitäkään, kun "työnantajan" on kuulemma pakko palkata koululaisia. Opiskelemaan uutta alaa olen pyrkinyt useamman kerran, mutta aina tullut kielteinen päätös, joten ei sitä opiskelemaankaan niin vaan mennä, vaikka intoa olisi.
- ndktkdbk
armahtakaajotyötöntä kirjoitti:
Olen työtön, vaikka olen kyllä hakenut töitä jatkuvasti. Olen terve ja täysin työkykyinen yli 30-vuotias mies. Kuntouttavassa työtoiminnassa olen ollut pariinkin otteeseen, vaikken ole päihde- tai mielenterveysongelmainen. Tuosta saa 9 euroa/päivä. Myös työkokeilussa olen ollut pitkään tuolla 9.llä eurolla. Nyt ei ole sitäkään, kun "työnantajan" on kuulemma pakko palkata koululaisia. Opiskelemaan uutta alaa olen pyrkinyt useamman kerran, mutta aina tullut kielteinen päätös, joten ei sitä opiskelemaankaan niin vaan mennä, vaikka intoa olisi.
Suomessa on aivan tolkuton määrä opiskelupaikkoja suhteessa ikäluokkiin. Jos ei aivovammaa ole, lukemalla kyllä opiskelupaikan saa. Itse olen käynyt kaksi kertaa yliopiston pääsykokeissa ja saanut molemmilla kerroilla paikan. Toinen niistä oli eliittialalle.
- työtön.maisteri
ndktkdbk kirjoitti:
Sinulta taas vaikuttaa puuttuvan solidaarisuutta sitä isänmaata kohtaan. Kovin herkästi myös vaikutat kokevan, että sinua syytetään. Ettei omatunto kolkuttelisi...
On kyllä totta, että ennen 90-lukua työttömyyttä ei paljon ollut. Tehtaissa ja pelloilla tarvittiin valtavat määrät työtä, joka nyt on kadonnut. Korkeasti koulutettiin vain niin pieni osa väestöstä, ettei sen työllistäminen ollut ongelma.
Ei Suomessa kuitenkaan koskaan ole ollut massoittain vaikkapa filosofin virkoja. Jos on halunnut kohtuullisissa määrin koulutusta vastaavan työn, on sitten pitänyt opettaa filosofiaa muille. Muutosta on tapahtunut lähinnä siinä, että nykyään ne koulutusta vastaamattomat työt eivät ole kaikille yhtä mieluisia kuin ne työt, joita aikanaan jaettiin sille pienelle herrakaartille tohtoreita.
Hukkaan menneitä osaamisia on kuitenkaan turha jäädä valittamaan. Kannattaa katsoa tulevaisuuteen. Jos eivät varastohommat kelpaa (vaikka niistä muuten maksetaan oikein hyvin), voi hankkia nykyajan tarvitseman koulutuksen. Vaikkapa lääkäreille, farmaseuteille, lastentarhanopettajille ja farmaseuteille on erittäin hyvin töitä."Sinulta taas vaikuttaa puuttuvan solidaarisuutta sitä isänmaata kohtaan. Kovin herkästi myös vaikutat kokevan, että sinua syytetään. Ettei omatunto kolkuttelisi..."
Kyllä, sinä syytät. Ja ei, sinä et ole isänmaa. Miksi minun omatuntoni kolkuttelisi, siksikö että minun on nälkä?
Sinä olet paha ihminen. - ndktkdbk
"Sinulta taas vaikuttaa puuttuvan solidaarisuutta sitä isänmaata kohtaan. Kovin herkästi myös vaikutat kokevan, että sinua syytetään. Ettei omatunto kolkuttelisi..."
Kyllä, sinä syytät. Ja ei, sinä et ole isänmaa. Miksi minun omatuntoni kolkuttelisi, siksikö että minun on nälkä?
Sinä olet paha ihminen.Epäilen omantunnon kolkuttelevan siksi, että sitä helposti tietää sisimmässään oman syyllisyytensä, vaikka kuinka uhria esittäisi.
Aikanaan oli luulo, että mitä tahansa opiskelemalla on elinikäinen herran virka taattu. Kun niin ei käynytkään, on käytännössä valittu työttömyys kieltäytymällä tavallisista töistä tai hyödyllisten asioiden opiskelusta.
Kun yhteiskunta silti kaikesta huolimatta ruokkii, vaatettaa ja majoittaa ihmisen, niin kiitoksena ovat pelkät haukut. - SuomenKansaOy
"Sinulta taas vaikuttaa puuttuvan solidaarisuutta sitä isänmaata kohtaan. Kovin herkästi myös vaikutat kokevan, että sinua syytetään. Ettei omatunto kolkuttelisi..."
Sinä olet paha ihminen.Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista. Noin sanoi Leino. Minusta tuntuu, että pahoja ihmisiä kyllä on, on oikeita Luciferin palvelijoita ja psykopaatteja. Mutta ehkä sinua syyttävä kommentoija on vain ajattelematon ja hiukan tyhmä. Hän luulee itse olevansa immuuni sorrolle. Tuskin on. Vaikka hän olisi itse suomalaisen sortokoneiston pääjehu, hänkään ei olisi immuuni oikeudenmukaisille seuraamuksille teoistaan. Toivon, että alamme vähitellen lietsoa kansallista yhteishenkeä ja herätellä niitä, jotka eivät vielä ole tajunneet, että tätä karjajunaa ohjataan kohti jyrkännettä.
- gfhrteyri
ndktkdbk kirjoitti:
Epäilen omantunnon kolkuttelevan siksi, että sitä helposti tietää sisimmässään oman syyllisyytensä, vaikka kuinka uhria esittäisi.
Aikanaan oli luulo, että mitä tahansa opiskelemalla on elinikäinen herran virka taattu. Kun niin ei käynytkään, on käytännössä valittu työttömyys kieltäytymällä tavallisista töistä tai hyödyllisten asioiden opiskelusta.
Kun yhteiskunta silti kaikesta huolimatta ruokkii, vaatettaa ja majoittaa ihmisen, niin kiitoksena ovat pelkät haukut.Tiedän yhden tohtorin, joka keski-iässä kouluttautui lähihoitajaksi, oltuaan omaishoitajana vuosia. Minusta se on erinomaisen järkevää ja ihailtavaa. Itse en jaksaisi. Minullakin on koulutus, jolla ei ole kysyntää palkkatyöläisenä. Yhden hengen yrittäminen on oikea roolini, mutta Suomeen paluu lopetti senkin; täällä ei voi yrittää. En kuitenkaan pidä itseäni syyllisenä Suomeen luotuun työttömyyteen ja köyhyyteen. Enkä kadu sitä, että tulin takaisin. Minua tarvitaan täällä. Jos ei sitten muuten, niin herättelemässä suomalaisten yhteishenkeä, jos suinkin osaan.
- 59-vuotias
Ikä- ja sukupuolisyrjinnän sekä työttömiin kohdistuvien vihapuheiden sanktiointi.
- Graniittia
Miten tämä käytännössä tapahtuisi? Etenkin ikä- ja sukupuolisyrjinnän suhteen tilanne on hankala, kun sitä voi olla vaikea tai mahdoton todistaa. Tähän toivoisin minäkin muutosta
- 75764664
Kansalaispalkka esim 1000e/kuukausi. Siihen liittyen velvoite vaikka osallistua ns. vapaaehtoistyöhön 6h viitenä arkipäivänä viikossa. Poissaolo vain lääkärintodistuksella. Koskisi kaikkia, myös maahanmuuttajia.
- 44331
Miten tämän saisi ajettua läpi! Allekirjoitan jokaisen lauseen tästä kommentista.
- Vixxusoikoot
Selvä. Ja luuletko että yhteiskuntarauha säilyisi, jos vieressä toinen saa siitä 30 h/viikossa -työstä normaalia kuukausipalkkaa eli vähintään noin puolet enemmän? Ennemmin jäisin kokonaan tulottomaksi.
Työnnä viisi arkipäivääsi sanonko minne.
Työpaikkojen puute on tosiasia, ei se työttömiä kannustamalla parane. Paitsi lopettaisin ansiosidonnaisen lähes kokonaan - pieni lisäosa pidempään töissä olleille ja antaisin kaikille pienen kansalaispalkan, jota voisi nostaa osallistumalla ja tekemällä osa-aikatöitä normaalilla palkalla. 9 euroa päivässä-"työt" lopetettaisiin kokonaan paitsi kuntoutujilta.
- Rahaako
Sellanen palkka että sillä elää... jos työ paikka aika kaukana n.100km sivu palkan täytyy olla sellainen että on varaa sitten pitää autoa ja ajaa sillä ? Syrjä kylillä bussit kulkee todella huonosti - niillä ei voi mennä töihin ,...
- PieniPiruVasempaan
Kysymykseen vastaus riippuu tyystin siitä, mihin halutaan kannustamaan.
Jos kannustetaan työhön menemiseen, niin suurin osa ei tarvitse kannustusta. Se sijaan monet voivat tarvita opastusta hakemusten tekemiseen ja siihen, mihin työhön osaaminen soveltuu. Jos on tehnyt samaa työtä parikymmentä vuotta ja ala on kadonnut, ei ole helppoa ilman apua päätellä, minkä kaltaiseen työhön tai opiskeluun on edellytykset.
Pitkäaikaistyöttömät saattavat tarvita kannustusta ja ehkä hieman patistamistakin. Työn hakeminen voi tuntua vaikealta, vastenmieliseltä tai jopa pelottavalta. Se on kuitenkin tärkeä jo sosiaalisen elämän takia. Keppi toimii silloin pienenä virikkeenä, jos porkkana ei enää auta. - inhimillysyys
Mitäs jos huomenna 33 000 vapaata työpaikkaa täytetään ? jäljelle jää vielä n. 367 000 työtöntä ! eikö . mitäs he sitten "" hakevat " kun duunia ei enää ole suomessa... Haetaanko sittenkin joka viikko yhtä työpaikkaa 3kk aikana silkasta ilosta.... Täytyisikö politiikoille laittaa myös "" keppiä " tai "" porkkanaa "" jos eivät esim . kävelisi 10km tai pöyräilisi 30km päivässä 3kk aikana heidän palkkansa tippuisi kk n. 30 % ! se olisi reilua meininkiä ..sitä ns "" talkoo henkeä "" ..... isot edut poliitikoilta pois... polkupyörällä vain reippaasti töihin ...tai yleisillä ... ja saavat itse maksaa matkansa,,,,eikö ? niin duunaritkin tekevät....
- PieniPiruVasempaan
Paltaan asiaan sitten, kun ne kaikki avoimet työpaikat on täytetty.
Siihen asti paras tapa saada työtä on sen hakeminen.
On katsos niin, että joa väittää olevansa työnhakija ja sen perusteella saa työnhakijalle tarkoitettua rahaa, niin työtä pitää myös hakea. - Novoihuoh
PieniPiruVasempaan kirjoitti:
Paltaan asiaan sitten, kun ne kaikki avoimet työpaikat on täytetty.
Siihen asti paras tapa saada työtä on sen hakeminen.
On katsos niin, että joa väittää olevansa työnhakija ja sen perusteella saa työnhakijalle tarkoitettua rahaa, niin työtä pitää myös hakea."Paltaan asiaan sitten, kun ne kaikki avoimet työpaikat on täytetty. "
Kuulehan arvon imbesilli, tuo tapahtuu suunnilleen heti, kun työnantajat opdivat valisemaan työntekijäl äärettömän lyhyessä ajassa. Ellei sinulla olisi paskaa aivojen tilalla, et todellakaan kuvittelisi, että jos jossain on työpaikkailmoitus, se muka tarkoittaisi että paikkaa olisi jotain erityisiä vaikeuksia täyttää. - työjelijä
Novoihuoh kirjoitti:
"Paltaan asiaan sitten, kun ne kaikki avoimet työpaikat on täytetty. "
Kuulehan arvon imbesilli, tuo tapahtuu suunnilleen heti, kun työnantajat opdivat valisemaan työntekijäl äärettömän lyhyessä ajassa. Ellei sinulla olisi paskaa aivojen tilalla, et todellakaan kuvittelisi, että jos jossain on työpaikkailmoitus, se muka tarkoittaisi että paikkaa olisi jotain erityisiä vaikeuksia täyttää.Ja työttömät katoavat suunnilleen heti, kun työttömäksi ilmoittautumisesta lakataan palkitsemasta rahallisesti. Sitten jäljelle jäävät ne, jotka oikeasti haluavat töihin, eivät vain korvauksia tililleen.
- Kokoomus_syvältä
työjelijä kirjoitti:
Ja työttömät katoavat suunnilleen heti, kun työttömäksi ilmoittautumisesta lakataan palkitsemasta rahallisesti. Sitten jäljelle jäävät ne, jotka oikeasti haluavat töihin, eivät vain korvauksia tililleen.
Ja missäköhän noin on käynyt, paitsi saikuttelija-lakkoilijaloispummin huumehallusinaatioissa?
- työjelijä
Kokoomus_syvältä kirjoitti:
Ja missäköhän noin on käynyt, paitsi saikuttelija-lakkoilijaloispummin huumehallusinaatioissa?
Ainakin sairaseläkeläisen alkoholivieroitusoireyhtymässä.
Tänne voi laittaa kaiken evidenssin myös sen puolesta, ettei kukaan kortistossa korvausten vuoksi olisi. - Virkapummit_tyhmiä
työjelijä kirjoitti:
Ainakin sairaseläkeläisen alkoholivieroitusoireyhtymässä.
Tänne voi laittaa kaiken evidenssin myös sen puolesta, ettei kukaan kortistossa korvausten vuoksi olisi.Mitähän ihmettä sönkötät? Ikinä ei ole työttömyys hävinnyt korvauksia lakkauttamalla missään. Sen sijaan rikollisuus on tavannut räjähtää käsiin Lue vaikka Yhdysvaltojen II maailmansodan jälkeistä historiaa.
- Murhaajia--
Niin. Osa poliitikoista ja valtion virkamiehistä olisi valmiita murhaamaan työttömiä ja köyhiä, jotta oma poliittinen ura lähtisi nousuun. Ja loppuja kiusattisiin ja vainottaisiin niin paljon, että tekisivät itsemurhan.
Ihan totta. Tämä ei ollut sitten vitsi. Tämmöisiä he ihan oikeasti hautovat pääkopassaan.- 5782929
Pitkät perinteet on myös köyhien fantasioilla byrokraattien ja keisarien murhista.
Kun ovat murhaajat murhaajia vastaan, niin peli kuulostaa reilulta.
- keskijohdossatarkkaileva
Palkka, joka ei pudota nettoansiota työttömyyden ajasta.
Toisaalta ehkä velvoite työllistyä valtion/kunnan työpisteessä, jos esim. 1-2v omatoiminen haku ei johda pysyvään työsuhteeseen. Ja tuosta työstä maksettaisiin palkkaa, jonka netto vastaisi työttömyyskorvausta.
Mielestäni asiaa pitäisi kysyä eduskunnasta pudonneilta mutta silti työikäisiltä ex-kansanedustajilta. Heillä on varmaan parhaat kriteerit hallussa työn vastaanottamisen kynnyksen osalta! - Kannattaakomikään
"Sen sijaan ehkä nämä:
- perustulo
- riittävä suojaosuus tasa-arvoisesti jokaiselle ulosoton asiakkaalle
- lakien noudattaminen
- inhimillinen, tasa-arvoinen, ihmistä kunnioittava kohtelu tasapuolisesti jokaiselle
- riittävä palkkaus
- riittävästi työpaikkoja, tiskin alta työt pois, nepotismi pois
- työpaikkakiusaaminen, syrjintä pois ja tilalle hyvä, reilu, kannustava ja turvallinen ilmapiiri
- jokainen on yksilö, joten ei ole mitään erityistä taikasanaa, mikä muuttaisi yhtäkkiä tilannetta ratkaisevasti (paitsi perustulo)."
Komppaan näitä. Lisäisin myös paremman työmarkkinatuen jotta olisi mahdollista pitää autoa tai säästää autoa varten. Täällä on aika rajoitetusti paikkoja joihin pääsee todella huonosti kulkevilla julkisilla.
Ja karenssit pois. Jos saisinkin työn vaikka toiselta paikkakunnalta ja vielä onnistuisin saamaan lainaa autoa varten ja sitten auto hajoaisi ennen ensimmäistä palkkapäivää jäisi käteen vaan autovelka ja alennettu toimeentulotuki. Plus tietenkin maksuhäiriömerkintä. Nämä kaikki on tarkoin laskettava juurinkin sen huonoimman mahdollisuuden mukaan.
Tuo perustulo olisi jo hyvä alku. - Pessimistiduunari
TES-palkkaus. Sillä lähdin töihin ja olen työsuhteessa.
Sitä ennen otin kaksi karenssia kahdessa vuodessa kieltäytymällä kirkkain silmin 9euroa päivässä työkokeiluista.
Suomessa elämiseen tarvitaan rahaa, joten loput voi sitten jokainen päätellä itse. Mutta jos järjestelmä ajaa kansalaisia pakolla rikolliselle tielle harmaan talouden piiriin, niin mikäs siinä.
Vapaaehtoisesti ei tämän niinkutsutun isänmaan puolesta enään kannata kuolla. Ainakaan nälkään.- fdgfdhrtuet
Hienoa, että löysit kunnon töitä. Ja arvaan, että niitä ei työkkäri tullut sinulle tuputtamaan ja pakottanut hakemaan, tai... Löysit paikan itse, hait itse ja sait paikan? Tällaisessakin tilanteessa, jossa meidän maamme talous on saatu (tarkoituksella) sössittyä ja työpaikat vietyä vinkuintiaan, parhaiten työllistyy, kun käyttää omaa harkintaa, ilman pakkoja ja rangaistuksia.
Olisi hienoa, jos työllistyttyään voisi saada työttömyyskorvausta vaikka puoli vuotta siinä ohessa, puolet työnantajalle, puolet työntekijälle itselleen. Se maksettaisiin työnantajalle vasta, kun työsuhde on jatkunut vähintään vuoden.
- fhfgjghdj
Aloittaja esittää epäongelman, eli asian (työttömien työnhakumotivaatio) muka ongelmana, ja karttaa mainitsemasta sitä varsinaista ongelmaa: palkkatyöpaikkojen puutetta ja itsensä työllistämisen lähes mahdottomuutta Suomen hirveiden lakien takia.
Tuo on yritystä hoitaa oireita ja jättää vaiva huomiotta. Se on yhtä typerää kuin olisi reagoiminen auton öljyn varoitusvalon syttymiseen irrottamalla sen sulakkeen sen sijaan, että korjaa ongelman = lisää öljyä. Yhtä typerää kuin napsia aspiriinia päänsärkyyn, jonka on saanut syömällä liikaa sokeria. Tai insuliinipistot, kun voisi parantaa itsensä raakavihannesravinnolla (luomu, tietysti).
Eli miten ongelmaa (työttömyyttä) voitaisiin korjata? Tekemällä palkkaaminen helpommaksi ja edullisemmaksi, yhden hengen yrittämisen esteiden poistaminen, julkisen liikenteen lisääminen, yritystukien takaisinperintä firmoilta, jotka siirtyvät ulkomaille. Mitä muuta? Sana on vapaa.- 57827929
Suomeen tulee työllistäviä pääomia, jos täällä on tuottavaa ja edullista työvoimaa. Tuottavuudessa taas on kyse erityisesti työntekijöiden osaamisesta ja ahkeruudesta.
Ahkeriksi työntekijät saadaan parhaiten siten, että irtisanominen laiskuuden perusteella tehdään mahdollisimman helpoksi. Osaaviksi työntekijät puolestaan saadaan siten, että ensinnäkin kaikki valtion tuki työmarkkinoiden kannalta hyödyttömälle koulutukselle lopetetaan heti. Lisäksi hyödylliseen koulutukseen pitäisi alkaa patistaa leikkaamalla roimasti koulutukseksetta jättäytyvien sossutukia, eikä missään nimessä ainakaan nykymalliin pudottaa ihmisen tulotasoa sen takia, että tämä opiskelee kotona makoilun sijaan.
Suomalaiset poliitikot kannattavat yhteen ääneen työllisyyden parantamista. Kaikkia keinoja parantaa työllisyyttä sitten vastustetaankin raivokkaasti. - sighail
Vai laiskuuden perusteella potkut, kylläpä yleistetään duunarit aina laiskoiksi kun vaatimukset monesti ovat ihan järjettömiä työsuoritteissa ja palkka kuitenkin on ihan perseestä verrattuna työpanokseen mutta vaatimukset kasvavat jatkuvasti eli palkka laskee toisinsanoen kokoajan.
Luuletko että ihmisiä motivoidaan lisätyöllä ilman palkkaa ja tekmään ilmaiseksi lisätöitä?
Itseäsi varmaankin motivoi palkka ja bonukset miksei samoja etuja duunareille haluta maksaa?
Eräät firmat motivoi vain osaa porukkaa eli pikkunilkkejä ja ns. avainhenkilöitä eli käytännössä nokkamiehiä siis firman perseennuolijoita.
Melkoista kapo meininkiä työelämä nykyään. - JaahasJaahas--
57827929 kirjoitti:
Suomeen tulee työllistäviä pääomia, jos täällä on tuottavaa ja edullista työvoimaa. Tuottavuudessa taas on kyse erityisesti työntekijöiden osaamisesta ja ahkeruudesta.
Ahkeriksi työntekijät saadaan parhaiten siten, että irtisanominen laiskuuden perusteella tehdään mahdollisimman helpoksi. Osaaviksi työntekijät puolestaan saadaan siten, että ensinnäkin kaikki valtion tuki työmarkkinoiden kannalta hyödyttömälle koulutukselle lopetetaan heti. Lisäksi hyödylliseen koulutukseen pitäisi alkaa patistaa leikkaamalla roimasti koulutukseksetta jättäytyvien sossutukia, eikä missään nimessä ainakaan nykymalliin pudottaa ihmisen tulotasoa sen takia, että tämä opiskelee kotona makoilun sijaan.
Suomalaiset poliitikot kannattavat yhteen ääneen työllisyyden parantamista. Kaikkia keinoja parantaa työllisyyttä sitten vastustetaankin raivokkaasti.Jos koulutukseen halutaan ihmisiä enemmän niin silloin pitäisi ottaa enemmän opiskelijoita sisään koulutuksiin tai sitten kaikki halukkaat saisivat opiskelupaikan ja karsiminen opiskelupaikasta tapahtuisi opiskeluiden aikana eli huonoimmin menestyneet tiputettaisiin kelkasta. Nythän on siis juuri päinvastoin eli on leikattu sekä opiskelupaikkoja että työpaikkoja.
Miten siis opiskelemaan ja töihin voisi mennä enemmän ihmisiä jos opiskelupaikkoja ja työpaikkoja vähennetään koko ajan lisää?
Mitä taas laiskuuteen perustuvaan irtisanomisiin tulee niin kuka tahansa voi väittää mitä tahansa eli kun työntekijän naama ei miellytä, työntekijä ei antanut seksiä, työntekijä on poliittisesti/seksuaalisesti/uskonnollisesti/ulkonäöllisesti jotenkin "väärää kastia" niin potkut voi antaa vieläkin helpommin -> työttömyys vaan kasvaa kasvamistaan. - 651287
57827929 kirjoitti:
Suomalaiset poliitikot kannattavat yhteen ääneen työllisyyden parantamista. Kaikkia keinoja parantaa työllisyyttä sitten vastustetaankin raivokkaasti.Aivan höpö puhetta että työllistäviä pääomia tulee jos palkat on alhaiset. Miten on Kreikassa? Miten on Detroitissa USA:ssa missä on työpaikat vaikka palkat eivät kummoisia olisi? Olisiko soiva palkka esim. ompelijalle 20 euroa kuussa kutenBagladesisa?
Itse olen yli 50 vuotias, hyvä kuntoinen, uusi tuore koulutus hyvillä avosanoilla. Miksi hakea kun en pääse edes haastatteluun satojen ja taas satojen hakemusten jälkeen ? Huomaan että motivaatio hakea paikkoja on rajusti hiipumaan päin. Motivaatiotani lisäisi mahdollisuus työllistyä. Olenko siis laiska ja tyhmä? Sopivaa yritysideaa en ole keksinyt. - 57827929
JaahasJaahas-- kirjoitti:
Jos koulutukseen halutaan ihmisiä enemmän niin silloin pitäisi ottaa enemmän opiskelijoita sisään koulutuksiin tai sitten kaikki halukkaat saisivat opiskelupaikan ja karsiminen opiskelupaikasta tapahtuisi opiskeluiden aikana eli huonoimmin menestyneet tiputettaisiin kelkasta. Nythän on siis juuri päinvastoin eli on leikattu sekä opiskelupaikkoja että työpaikkoja.
Miten siis opiskelemaan ja töihin voisi mennä enemmän ihmisiä jos opiskelupaikkoja ja työpaikkoja vähennetään koko ajan lisää?
Mitä taas laiskuuteen perustuvaan irtisanomisiin tulee niin kuka tahansa voi väittää mitä tahansa eli kun työntekijän naama ei miellytä, työntekijä ei antanut seksiä, työntekijä on poliittisesti/seksuaalisesti/uskonnollisesti/ulkonäöllisesti jotenkin "väärää kastia" niin potkut voi antaa vieläkin helpommin -> työttömyys vaan kasvaa kasvamistaan.Suomessa on aivan tajuton määrä koulutuspaikkoja. Pitkin korpia on kouluja tarjoamassa niin paljon koulutusta, ettei maakunnan koko ikäluokallakaan saataisi kaikki paikkoja täyteen. Voisi olla syytä ottaa peili käteen, jos ei Suomesta koulutuspaikkaa saa.
- vaihtoehdot.vähissä
57827929 kirjoitti:
Suomessa on aivan tajuton määrä koulutuspaikkoja. Pitkin korpia on kouluja tarjoamassa niin paljon koulutusta, ettei maakunnan koko ikäluokallakaan saataisi kaikki paikkoja täyteen. Voisi olla syytä ottaa peili käteen, jos ei Suomesta koulutuspaikkaa saa.
Opiskelijankin on elettävä. Opintotukea ei myönnetä määrättömästi, joten kun on opiskellut ja valmistunut työttömäksi, siinähän sitten on työtön.
- 57827929
vaihtoehdot.vähissä kirjoitti:
Opiskelijankin on elettävä. Opintotukea ei myönnetä määrättömästi, joten kun on opiskellut ja valmistunut työttömäksi, siinähän sitten on työtön.
Ennen Suomessa ja yhä nykyään monissa maissa kaikki opiskelevat ihan itse pankista hakemallaan lainalla. Ei siihen opintotukea tarvita, varsinkaan kun itse koulutus on ilmainen.
- vaihtoehdot.vähissä
57827929 kirjoitti:
Ennen Suomessa ja yhä nykyään monissa maissa kaikki opiskelevat ihan itse pankista hakemallaan lainalla. Ei siihen opintotukea tarvita, varsinkaan kun itse koulutus on ilmainen.
Sinä saatanan natsi et tajua, että velkaongelmaiselle ei myönnetä pankista minkäänlaista lainaa.
- 57827929
vaihtoehdot.vähissä kirjoitti:
Sinä saatanan natsi et tajua, että velkaongelmaiselle ei myönnetä pankista minkäänlaista lainaa.
Olet sekä opiskellut tukikuukautesi että hankkinut velkaongelman? No sitten täytyy kyllä todella ottaa huomioon se mahdollisuus, että olet toivoton tapaus. Onneksi harvinainen.
- åpkkkllf
Saako edes työtön lainaa? Jos ei, on turha kysellä, miksi et kouluttaudu. Velkaongelma voi tulla kenelle vaan tällaisessa maassa, jossa peruseläminen on liian kallista. Ei sellaista kukaan itselleen aktiivisesti hanki.
- Ilmanenrahapois
Ilmainen raha pois. Työttömyyden vuoksi maksimissaan 3 kk avustuksia ja sen jälkeen velvollisuus tehdä yleishyödyllistä työtä joka päivä vähintään 4 tuntia elantonsa eteen, päivässä vähintään ajalla klo 8-12. Metsät täynä marjoja tiettyinä aikoina, kouluille laitoksiin keräämään niitä, lumitöitä talvella (nyt vähä nihkeästi, mutta usein on sitäkin). Eli toimeentulo niin tiukoille että ilmaseks ei saa kun akuutin hädän. Jos on usea kuukausi aikaa etsiä toimeentulo, niin se löytyy.
- HölmölänHommaa
Ei ole kovin pitkälle ajateltu idea. Jos toimeentulo vedetään työnhakijalla mahdollisimman pieneksi niin millä rahalla esim. työtön matkustaa haastatteluun? Maksaahan ne joukkoliikenneliput joka ikinen kerta. Entäs millä rahalla työtön laittaa ylipäätänsä vaatteet ja kengät työhaastetteluun jos rahat on niin niukilla, ettei talvella ole varaa ostaa talvitakkia tai talvikenkiä tai vastaavasti menee kesäaikaan työhaastetteluun talvitoppavaatteet päällä ja paljain jaloin tai äärimmäisen epäsiisteissä ja rikkinäisissä kengissä. Luuletko, että sellaista mihinkään palkattaisiin?
Lisäksi haastatteluun pitäisi olla valmius lähteä mihin kellon aikaan hyvänsä, myös klo 8-12. Jotkut työnantajat päättävät yksipuolisesti haastatteluajan ja -paikan. Se voi olla vaikka aamulla klo 8.00. - pummienpummi
"lumitöitä talvella"
Oletko kuullut sellaisesta ammatista kun kiinteistönhoitaja? Kaikki työttömät vaan tekemään lumitöitä niin saadaan palkatut työntekijät lomauttaa siksi ajaksi? Mikä on oma ammattisi? Itse ehdotan että juurikin se hoidetaan tulevaisuudessa työttömien toimesta. Aivan sama mikä on työnjälki, työttömän koulutus tai työkokemus, kyllä sitäkin osaa tehdä jos sinäkin osaat. - Rokulipokulipoks
Nämä muutaman tunnin päivittäiset yleishyödylliset työt elannon eteen ovat parhaita. Neuvostoliitossa oli juuri tällainen malli ja neuvostokansalaisilla oli mukavat olot. Työ ei ollut siellä elämän tarkoitus, vaan juhlat. Joka viikonloppu juhlat.
Itse olisin tosi tyytyväinen, jos saisi kavereiden kanssa käydä tekemässä "yleishyödyllistä". Työ ei tietenkään olisi maailman ripeintä ja tehokkainta ja vaikka marjanpoimintakin pitäisi kiintiöidä sen hitaimman mukaan, niin aikaa jäisi keitellä pontikkaa ja kalastella
Ja kun palkka olisi pieni, niin siirryttäisiin kollektiiviseen jakotalouteen, että vaihdetaan osaamista osaamiseen ilman rahaa. Yksi leipoo leipää ja toinen tekee makkaraa ja perunan viljelijä tietysti on tutuissa ja taksikuski, mekaanikko viinanmyyjä jne.
Rahassa mitattava ansiotaso putoaisi, mutta elämänlaatu paranisi ja elintaso pysyisi samana. Valtio köyhtyisi. Neuvostoliitto pyöri hyvin kymmeniä vuosia, samoin Kuuba ja venezuela sekä Pohjois-Korea, joissa tämä malli on ollut. Itä-Euroopan maat pyörisivät varmaan vieläkin.
Sosialismissa maailmankatsomus muuttuu, eikä se ole paha asia. Härpäkkeiden palvonta vaihtuu sosiaaliseen juhlimiseen ja kulttuurin ylläpitoon.
- Ammattiyhdistysliikkeen
määräysvallan kaventaminen. Jos ay-liike ei olisi kangistamassa työmarkkinoita niin töitä olisi helpommin saamatteilla ja yrityksilläkin kenties halua työllistää enemmän.
- PalkkaRatkaisee
Rehellistä Työtä kunnon palkalla ja eduilla, - se on toimiva ratkaisu.
- ja muu jorina ja huijaus on sitten vain turhaa puhetta.... - grunhilde
Vuokrafirmat on ihan viimeisiä, eikö ole ahneudella rajaa.... nyt se opteamin tj -bööna tai mitä nimeä käyttäisi &/%))(/&(/ tuottaa filipiineiltä kun on rahan makuun päässyt niin ahneus kasvaa syödessä
- työtön6tutkintoa
Työvoimatoimiston lakkauttaminen!
- näin_onnistuu
Minä muuttaisin toimeentulotukea ja asumistukea: jos et ole töissä, niin minimi toimeentulo on 150€ vähemmän kuukaudessa kuin nyt, jos käyt töissä, niin nykyiseen lisää 150€/kk. Silloin olisi mahdollisuus tehdä töitä vähän vähemmilläkin tunneilla.
Alle 23v. lasten alle 1500€/kk tulot ei vaikuta asumis- eikä toimeentulotukeen.
Opiskelijoiden tulorajojen todella kova korotus.
Eikä maksa mitään.- ghdgjdgk
Tästä ideasta pidän. Tosin se ei ota huomioon sitä, että töitä ei ole, mutta periaate tuntuu ajattelemisen arvoiselta. Mutta sen työn pitäisi sitten saada olla vaikka vapaaehtoistyötä, mikä kyllä sitten muuttuisi vapaaehtoisesta joksikin muuksi, jos sen tekemisestä hyötyisi 300 euroa kuussa. Mutta tuo idea voisi poikia jotain. Hyvä!
- balabalblabla
Tuo 150euron leikkaus voisikin sitten korvata kaikki karenssit ja rahalliset sanktiot toimeentulotuen perusosasta kokonaisuudessaan. Nykyisinhän tt-tuen perusosan suurin karenssi on 40% perusosasta, eli 487eurosta 200 euroa - jolloin jäljelle jää 287 euroa /kk elinkustannuksiin. Voin sanoa, että sillä ei elä.
Itseasiassa, 150 euron sijaan, 100 euroa leikkausta korvaten kaikki mahdolliset sanktiot ja karenssit olisi kohtuullisempi. Samalla voitaisi luopua myös asumistuen omavastuun palauttamisesta. Voitaisi samalla kirjata lakiin, että seuraavaan 50 vuoteen ei ole mahdollista tehdä lisäleikkauksia työmarkkinatukeen tai toimeentulotukeen.
Jäljelle jäisi mitätön 387euron tt-tuen perusosa, joka on kieltämättä hemmetin pieni. Mutta jos se toteutuisi käytännössä niin ok. Samalla sanktionantomahdollisuudet poistuisivat kokonaisuudessaan, ei enää kyykytystä ja byrokratiaa tuon 387 euron tt-tuen perusosan saamiseksi. Asumiseen, lääkkeisiin, ja nykyisiin hyväksyttyihin laskuihin liittyvät lait pidettäisiin ennallaan.
Sanktiot poistuisivat ja samalla niiden tehtailu, turhat juoksuttamiset virkailijoilla, sekä tietysti myöskin turhia virkailijoita voitaisiin poistaa kokonaan sossun, kelan, ja te-keskuksen listoilta, kun eivät tuota mitään - eikä byrokratiaa enää nykyisen suuruisena tarvittaisi.
Tästä saadut säästöt voitaisikin laittaa erilaisiin oikean työn hankkeisiin, joka maksettaisiin suoraan palkkana työnsä tekijöille, semmoisiin joilla olisi taloutta nostattava vaikutus. Työsopimuksella TES tottakai! Tämähän olisi duunareiden kannalta erittäin mieluisa asia.
Ihmettelen tätä lyhytkatseista sosiopaattista fasismia mitä täällä näkee. Osa katsoo aivan reiluksi, että toiset työskentelevät ilmaiseksi ja toiset herroiksi samalla työsuoritteella. Ja jos ei meininki kelpaa niin tuplataan työt. Voi sitä turhautunut olla ja kaikkea, mutta jos pikkusen edes kuuntelisi omaa tarinaansa. Vaikka olisikin sosiopaatti, empatiaa voi lähestyä loogisestikin. Oikeasti. Jos olet työtön pidemmän aikaa, saat päivarahaa n. 500 e/kk, asumistukea max n.300 e/kk. Tuolla maksat vuokrat ja syöt jotain. Ostat ehkä vaatteita toisinaan. Toki, voit saada toimeentulotukea, ehkä. Tapauskohtaisesti. Kuinka valitsee tuon ihan tarkoituksella? Ei kovin moni. Tässä on tietty muita kukkasia vääristämässä tätä irvinäytelmää: 9e/pv-korvaus "työharjoittelusta", jossa harhaanjohtavasti ei kuitenkaan ole mitään "ohjausta" vaan toiminta on lähinnä yksityisyrittäjänä toimimista periaatteessa ilmaiseksi. Tein tuota opiskelun jälkeen pitkän aikaa kun ei ollut "kokemusta". Toinen hienous on "300" euron turvaosa (oikeasti 280 e/kk, tiedoksi), jonka voi tienata sen vähentämättä päivärahoja, mutta se kyllä lykkää niiden saantia kuukaudella. Nämä loistavat keinot on tarjolla kanssaihmisistä paskat välittävillä toimijoilla, ja näitä pakotetaan käyttöön viisaiden hallitsijoidemme toimesta koko ajan. Oikeasti. Olisitko ikionnellinen itse jos joutuisit tähän näytelmään tätä roolia näyttelemään. Hakijoita on enemmän kuin töitä. Hakijoita on enemmän kuin koulutuspaikkoja. Koulut ja työelämän vaatimukset eivät kohtaa. Mutta se on työttömän syy. Laiska, saamaton, typerä, heikkolahjainen veltto räkä... Vastuu on siellä missä valta. Vai miten Ben Parker sanoi... "With great power comes great responsibility." Aurinkoista päivänjatkoa kaikille.
- 58578992
Työttömät esiintyvät jeesuksina, vaikka eivät itsekään toimi vaatimuksiensa mukaan. Heidän pitää mielestään saada rahaa itseään varakkaammilta, mutta he eivät silti suostu luopumaan mistään itseään köyhempien hyväksi. Vaikkapa suuri osa somalialaisista elää niin vähällä, että olisi aivan oikein esimerkiksi puolittaa kaikki suomalaiset sossutuet ja viedä rahat sen sijaan somalialaisille köyhille.
- jhhffghlglglgdf
58578992 kirjoitti:
Työttömät esiintyvät jeesuksina, vaikka eivät itsekään toimi vaatimuksiensa mukaan. Heidän pitää mielestään saada rahaa itseään varakkaammilta, mutta he eivät silti suostu luopumaan mistään itseään köyhempien hyväksi. Vaikkapa suuri osa somalialaisista elää niin vähällä, että olisi aivan oikein esimerkiksi puolittaa kaikki suomalaiset sossutuet ja viedä rahat sen sijaan somalialaisille köyhille.
Ei somalit Suomessa taida mitään köyhiä olla? Eikä Suomen velvollisuus ole viedä rahaa Somaliaan, joten aika onnettoman ehdotuksen keksit.
Muutenkin vastauksesi erinomaiseen kirjoitukseen oli aika käsittämätön. Taidat olla niitä ihmisiä, jotka vahingoniloisina nautit toisten kurjuudesta. - rtyrtue
Hyvä kirjoitus. Yritetään oppia solidaarisuutta ja empatiaa, jotta voisimme seistä yhtenä kansana meidän maamme kurjistajia vastaan ja tehdä Suomesta uudestaan upean maan.
- 58578992
jhhffghlglglgdf kirjoitti:
Ei somalit Suomessa taida mitään köyhiä olla? Eikä Suomen velvollisuus ole viedä rahaa Somaliaan, joten aika onnettoman ehdotuksen keksit.
Muutenkin vastauksesi erinomaiseen kirjoitukseen oli aika käsittämätön. Taidat olla niitä ihmisiä, jotka vahingoniloisina nautit toisten kurjuudesta.Niinpä niin. Työttömällä ei muka ole velvollisuutta tukea taloudellisesti itseään köyhempiä. Mutta itseään varakkaammilta hänellä kyllä on oikeus saada tukiaisia. Kovin itsekkäältä kuulostaa, vaikka niin pyhää ja puhdasta yritetään olla.
- hjghkgl
58578992 kirjoitti:
Niinpä niin. Työttömällä ei muka ole velvollisuutta tukea taloudellisesti itseään köyhempiä. Mutta itseään varakkaammilta hänellä kyllä on oikeus saada tukiaisia. Kovin itsekkäältä kuulostaa, vaikka niin pyhää ja puhdasta yritetään olla.
Suomi on Suomi. Suomi ei ole koko maailman sosiaalitoimisto.
- 58578992
hjghkgl kirjoitti:
Suomi on Suomi. Suomi ei ole koko maailman sosiaalitoimisto.
Minä en halua olla kenenkään sosiaalitoimisto.
- mielipide234897635
58578992 kirjoitti:
Mistäs luulet että köyhillä on jakaa vielä köyhemmille? Ja semmoista se yhteiskunnassa eläminen on. Jos oot niin pirun rikas niin mitäs suomessa maleksit ja valitat muuta maahan missä sinua rokotetaan vähemmän. Niin minä ainakin tekisin,
- 58578992
mielipide234897635 kirjoitti:
Mistäs luulet että köyhillä on jakaa vielä köyhemmille? Ja semmoista se yhteiskunnassa eläminen on. Jos oot niin pirun rikas niin mitäs suomessa maleksit ja valitat muuta maahan missä sinua rokotetaan vähemmän. Niin minä ainakin tekisin,
Ai mistä on jakaa? No niistä yhteiskunnan tukiaisista.
- olla.vai.omistaa
"Mikä kannustaisi tai motivoisi eniten hakemaan töitä?"
Mitä töitä? Avoimet työpaikat ovat superosaajille, joilla monta koulutusta ja paljon kokemusta, auto ja pelit ja vehkeet. Työttömille tarkoitetut työt palkattomia ja eduttomia. Mihin katosivat normaalit työpaikat? Menevät suhteilla ja jos niitä ei ole, on luuseri.
Työpaikkoja on murto-osa suhteessa niihin jotka niitä hakevat. Ei se hakemisesta kiinni ole ettei ihmisillä ole töitä. - no.brainer
Työttömät eivät tarvitse kannustamista, dorka. He tarvitsevat työn jonka tekemisestä saa kohtuullisen toimeentulon. No brainer.
- heinyt
Tässä varmaan haettiin sitä miten kannustaa niitä, jotka ei halua tai eivät olleet motivoituneet hakemaan töitä?
- nollasopparit-ei
heinyt kirjoitti:
Tässä varmaan haettiin sitä miten kannustaa niitä, jotka ei halua tai eivät olleet motivoituneet hakemaan töitä?
No rahalla saa halukkaita töihin vai luuletko että koirakaan tekisi temppuja ilman palkkaa?
Nykyään työelämä on niin perseestä ettei siellä enää haluta maksaa edes normi liksaa ja normi työehdoilla niin siksi moni on jo luovuttanut kun elämä on tässä ja nyt eikä kannata olemattomia töitä hakea kun ne vähäiset normi duunit menee suhteilla ja paskat jää vuokrafirmoille ja muille sutenööreille välitettäviksi.
Tässä asiaa pähkinänkuoressa siltä varalta ettei kukaan ole sulle aikaisemmin asiasta kertonut tai itse et kuplastasi ole vaivautunut ulos tulemaan asian tiimoilta asiaa tarkastelemaan. - heinyt
Keskustella voi asiallisesti ilman henkilökohtaisuuksia - muista että asiat väittelee, ei ihmiset. Rauha maassa.
Olet oikeassa siinä, että työehdot on nykyään oikeasti tosi huonot. Ilmaisia "harjoittelijoita" ja 9 euroa päivässä -töitä teetätetään sumeilematta ja onhan se väärin. Moni paikka menee suhteilla, ja ongelmana on paljon myös se ettei työttömät ja työpaikat kohtaa (koska välimatka, alueellisuus jne jne). Tuttuja juttuja ja ongelmia nämä varmasti meille kaikille. Pelkkä raha ja työpaikka ei kuitenkaan aina motivoi, paljon on mm. nuoria aikuisia jotka asustelee kotona, ovat ehkä syrjäytyneitä eivätkä uskallakaan hakea töitä koska itsetunto nolla ja kokevat etteivät osaa. Työelämätaidot ja sosiaalisetkin taidot ehkä heikkoja. Näin niin kuin yhtenä esimerkkinä. Minulla ei ole vastausta tai ideoita siihen miten parhaiten heitä motivoisi, mutta mielenkiintoista lukea tätä keskustelua ja muiden ajatuksia. - gnkbj
nollasopparit-ei kirjoitti:
No rahalla saa halukkaita töihin vai luuletko että koirakaan tekisi temppuja ilman palkkaa?
Nykyään työelämä on niin perseestä ettei siellä enää haluta maksaa edes normi liksaa ja normi työehdoilla niin siksi moni on jo luovuttanut kun elämä on tässä ja nyt eikä kannata olemattomia töitä hakea kun ne vähäiset normi duunit menee suhteilla ja paskat jää vuokrafirmoille ja muille sutenööreille välitettäviksi.
Tässä asiaa pähkinänkuoressa siltä varalta ettei kukaan ole sulle aikaisemmin asiasta kertonut tai itse et kuplastasi ole vaivautunut ulos tulemaan asian tiimoilta asiaa tarkastelemaan.Totta kai riittävän suurella rahamäärällä saa motivoitua melkein kaikki töihin. Se ei vain ole kovin käytännöllinen ratkaisu, että aletaan maksaa kaikille jotakin kymppitonnin kuukausittaista minimipalkkaa, jotta vihoviimeinenkin varmasti motivoituisi.
Ihmistä pitäisi motivoida erittäin hyvin jo sen, että hänellä on velvollisuus ansaita itse ne rahat, jotka tarvitsee asumiseensa, syömisiinsä ja vaatetukseensa. - huutistaidiootille
gnkbj kirjoitti:
Totta kai riittävän suurella rahamäärällä saa motivoitua melkein kaikki töihin. Se ei vain ole kovin käytännöllinen ratkaisu, että aletaan maksaa kaikille jotakin kymppitonnin kuukausittaista minimipalkkaa, jotta vihoviimeinenkin varmasti motivoituisi.
Ihmistä pitäisi motivoida erittäin hyvin jo sen, että hänellä on velvollisuus ansaita itse ne rahat, jotka tarvitsee asumiseensa, syömisiinsä ja vaatetukseensa.Se on jännä teidän joidenkin puolelta, että aletaan tahallaan leikkiä väärinymmärtävää idioottia. Eli aina kun joku mainitsee "kohtuullisen toimeentulon", niin tuo ymmärretään tahallaan väärin, ja aletaan heti puhua että joku tarkoitti tuolla muka 5000e/kk tai 10 000e/kk, "johtajan palkka", tai jotain muuta.
Suurin osa tarkoittaa tuolla fraasilla ihan jotain mitä tahansa 1500e-2000e/kk bruttoa, joka on kova korotus tonnin yhdistettyihin maksimi sosiaali- ja asumistukiin, joita suurin osa pitkäaikaistyöttömistä ei saa, koska jatkuva sanktio päällä.
Suurin osa vaihtaisi esim. tuon tonnin tuen oikeisiin, työsopimuksen alaisiin 1600e/kk bruttotuloilla varustettuihin palkkatöihin. Sitä sillä "kohtuullisella toimeentulolla" työstä tarkoitetaan: työsopimus, palkkaus, ja vaikka 1600e/kk brutto.
Mutta vedä sinä vain tuo 10 000e/kk korttisi esiin ja näytä kuinka idiootti olet. Huutikset lähti. - syöpaskaa-
gnkbj kirjoitti:
Totta kai riittävän suurella rahamäärällä saa motivoitua melkein kaikki töihin. Se ei vain ole kovin käytännöllinen ratkaisu, että aletaan maksaa kaikille jotakin kymppitonnin kuukausittaista minimipalkkaa, jotta vihoviimeinenkin varmasti motivoituisi.
Ihmistä pitäisi motivoida erittäin hyvin jo sen, että hänellä on velvollisuus ansaita itse ne rahat, jotka tarvitsee asumiseensa, syömisiinsä ja vaatetukseensa.Urpot haluaa vääristellä asioita ,oletko Urpo?
- urpo1
Eiköhän tässä aika moni "vääristele" asioita. Tai tulkitsee mitä haluaa tai vain tulkitsee eri tavalla. Ollaan kaikki siis urpoja.
- gnkbj
huutistaidiootille kirjoitti:
Se on jännä teidän joidenkin puolelta, että aletaan tahallaan leikkiä väärinymmärtävää idioottia. Eli aina kun joku mainitsee "kohtuullisen toimeentulon", niin tuo ymmärretään tahallaan väärin, ja aletaan heti puhua että joku tarkoitti tuolla muka 5000e/kk tai 10 000e/kk, "johtajan palkka", tai jotain muuta.
Suurin osa tarkoittaa tuolla fraasilla ihan jotain mitä tahansa 1500e-2000e/kk bruttoa, joka on kova korotus tonnin yhdistettyihin maksimi sosiaali- ja asumistukiin, joita suurin osa pitkäaikaistyöttömistä ei saa, koska jatkuva sanktio päällä.
Suurin osa vaihtaisi esim. tuon tonnin tuen oikeisiin, työsopimuksen alaisiin 1600e/kk bruttotuloilla varustettuihin palkkatöihin. Sitä sillä "kohtuullisella toimeentulolla" työstä tarkoitetaan: työsopimus, palkkaus, ja vaikka 1600e/kk brutto.
Mutta vedä sinä vain tuo 10 000e/kk korttisi esiin ja näytä kuinka idiootti olet. Huutikset lähti.Ei 1500 €/kk minusta valtavan suurelta vaatimukselta kuulosta. Jos työehtosopimukset sallisivat kaikkien alojen töiden tarjoamisen siihen hintaan, työpaikkoja syntyisi kuin sieniä sateella.
- sgsgsgsgsgsgsggsgssggsgs
gnkbj kirjoitti:
Ei 1500 €/kk minusta valtavan suurelta vaatimukselta kuulosta. Jos työehtosopimukset sallisivat kaikkien alojen töiden tarjoamisen siihen hintaan, työpaikkoja syntyisi kuin sieniä sateella.
"Ei 1500 €/kk minusta valtavan suurelta vaatimukselta kuulosta. "
Ei todellakaan ole. Mun liksa on 2200 euroa kuussa ennen veroja, verojen jälkeen jää 1700 euroa. Se riittää tähän mun yhdennaisenelämään hyvin, etenkin kun työpaikka on pienen kävelymatkan päässä kotoa eli kulkemiseen ei mene penniäkään kuussa.
Palkka on se tärkein kannustin ainakin minulle. Se, että työ on mukavaa on bonusta - mutta ei kukaan halua tehdä ilmaistöitä kuukausitolkulla. Jollakin se asuminen ja ruoka pitää kuitenkin maksaa.
- turharakennus
Arjessa on paljon hyviä hommia, vaikkei yhteiskuntapyrkimykset elämää kunnioittaisikaan.
- ovat_motivoituneita
Työttömät työnhakijat ovat pääsääntöisesti hyvin motivoituneita työnhakijoita. Muutenhan he eivät työnhakijoita olisikaan.
- 6587829
Luultavasti työnhakijoiden määrä kyllä putoaisi selvästi, jos kortistoon ilmoittautuminen ei johtaisi oikeuteen saada työttömyyskorvausta.
Vaikea arvioida, moniko todella hakee ensisijaisesti työpaikan saadakseen. - Virkapummit_tyhmiä
6587829 kirjoitti:
Luultavasti työnhakijoiden määrä kyllä putoaisi selvästi, jos kortistoon ilmoittautuminen ei johtaisi oikeuteen saada työttömyyskorvausta.
Vaikea arvioida, moniko todella hakee ensisijaisesti työpaikan saadakseen.Kortistoon ilmoittautuminen on yhtä tyhjän kanssa työn hakemisen kannalta, koska kaltaisesi virkapummit ovat luusereita, jotka eivät osaa auttaa kenenkään työllistymisessä. Ettehän te ole saaneet edes itsellenne kunniallista työtä hankittua.
- 6587829
Virkapummit_tyhmiä kirjoitti:
Kortistoon ilmoittautuminen on yhtä tyhjän kanssa työn hakemisen kannalta, koska kaltaisesi virkapummit ovat luusereita, jotka eivät osaa auttaa kenenkään työllistymisessä. Ettehän te ole saaneet edes itsellenne kunniallista työtä hankittua.
No hyvä, sittenhän TE-toimistot ja työttömyyskorvaukset voidaan lakkauttaa.
- Virkapummit_tyhmiä
6587829 kirjoitti:
No hyvä, sittenhän TE-toimistot ja työttömyyskorvaukset voidaan lakkauttaa.
Kaikenlaista voidaan tehdä, mukaan lukien siirtyä perustuloon, tai sitten kuten haluat romuttaa länsimainen yhteiskunta ja siirtyä ns. teollistuvaksi kehitysmaaksi. Erilaisilla toimenpiteillä on tietysti aina seurauksensa.
- 6587829
Virkapummit_tyhmiä kirjoitti:
Kaikenlaista voidaan tehdä, mukaan lukien siirtyä perustuloon, tai sitten kuten haluat romuttaa länsimainen yhteiskunta ja siirtyä ns. teollistuvaksi kehitysmaaksi. Erilaisilla toimenpiteillä on tietysti aina seurauksensa.
Itse kannatan siirtymää heikolla hapella olevasta sossuvaltiosta kohti menestyvää vapaata maata, jossa jokainen on oman onnensa seppä. Työttömät ja virkapummit menkööt yhtä lailla töihin.
- voihuh
6587829 kirjoitti:
Itse kannatan siirtymää heikolla hapella olevasta sossuvaltiosta kohti menestyvää vapaata maata, jossa jokainen on oman onnensa seppä. Työttömät ja virkapummit menkööt yhtä lailla töihin.
Somalia siis on ihannevaltiosi?
- voihuh
Ai siis kannatat jotain, joka ei voi koskaan toteutua, koska ihmisluonne tai talouden lainalaisuudet eivät toimi niin kuin kuvittelet?
- arvot.sekaisin
6587829 kirjoitti:
Se on ihan sama mitä yksi nassukka kannattaa. Suurin osa ihmisistä haluaa rauhaa ja rakkautta. Suurin osa ihmisistä tajuaa elämän arvon, toisin kuin sinä. Haluamme elää, emme palvoa mammonaa.
- 6587829
arvot.sekaisin kirjoitti:
Se on ihan sama mitä yksi nassukka kannattaa. Suurin osa ihmisistä haluaa rauhaa ja rakkautta. Suurin osa ihmisistä tajuaa elämän arvon, toisin kuin sinä. Haluamme elää, emme palvoa mammonaa.
Sepä hyvä, luovu ihmeessä mammonan palvonnasta. Kyllä minä työttömiä siedän, jos ne vain lopettavat muiden rahoilla kustannettujen sossutukien noston.
6587829 kirjoitti:
Sepä hyvä, luovu ihmeessä mammonan palvonnasta. Kyllä minä työttömiä siedän, jos ne vain lopettavat muiden rahoilla kustannettujen sossutukien noston.
Siedätkö heitä jos he siis tukien noston lopetettuaan
a) kuolevat pois? vai
b) ryhtyvät rikolliselle uralle ja varastavat sinulta ja murhaavat sinut?
Olet yhteiskunnan vastainen ihmisvihaaja. Vaikka et sitä tajuakaan, vihaat käytännössä itseäsi.- Randroidit_pöhköjä
Bebebebe kirjoitti:
a) kuolevat pois? vai
Olet yhteiskunnan vastainen ihmisvihaaja. Vaikka et sitä tajuakaan, vihaat käytännössä itseäsi.Randroidit ovat ihan avoimesti yhteiskunnan vastaisia ja palvovat jotain todellisia tai kuviteltuja "valioyksilöitä". Samoin kuten kommunistit vihaavat demareita, randroidit vihaavat aivan fanaattisesti maltillisia libertaareja jne. koska jälkimmäiset eivät suostu lähtemään täydelliseen seinähulluuteen. Randilainen "objektivismi" onkin käytännössä päälaelleen käännettyä marxismia.
- 6587829
Bebebebe kirjoitti:
a) kuolevat pois? vai
Olet yhteiskunnan vastainen ihmisvihaaja. Vaikka et sitä tajuakaan, vihaat käytännössä itseäsi."Olet yhteiskunnan vastainen ihmisvihaaja."
Päinvastoin, olisi yhteiskunnan kannalta suureksi siunaukseksi, jos työttömät menisivät töihin. Olen siis yhteiskunnan puolella. Ihmisiäkään en varsinaisesti tunnusta vihaavani, sillä vaikka työttömät kärsisivät työnteon aiheuttamasta vaivasta, sen positiiviset vaikutukset olisivat ajan mittaan heille itselleenkin yleensä suuremmat. - voihuh
6587829 kirjoitti:
"Olet yhteiskunnan vastainen ihmisvihaaja."
Päinvastoin, olisi yhteiskunnan kannalta suureksi siunaukseksi, jos työttömät menisivät töihin. Olen siis yhteiskunnan puolella. Ihmisiäkään en varsinaisesti tunnusta vihaavani, sillä vaikka työttömät kärsisivät työnteon aiheuttamasta vaivasta, sen positiiviset vaikutukset olisivat ajan mittaan heille itselleenkin yleensä suuremmat.Olet siis verhoillut yhteiskunnanvastaisuutesi haihatteluun olemattomiin töihin "menemisestä".
- 6587829
voihuh kirjoitti:
Olet siis verhoillut yhteiskunnanvastaisuutesi haihatteluun olemattomiin töihin "menemisestä".
Ettet vain itse verhoilisi yhteiskuntavastaisuuttasi jättämällä menemättä oleviin töihin.
- voihuh
6587829 kirjoitti:
Ettet vain itse verhoilisi yhteiskuntavastaisuuttasi jättämällä menemättä oleviin töihin.
Minä olen töissä. Samaa ei voi sanoa kaltaisistasi julkisen sektorin eläteistä.
- zrdzg
Olet saanut työn jonkun työttömän kustannuksella.
- yritelkäähän
Motivoisi hakemaan töitä, jos olisi mitä hakea. Ei kukaan lähde talouttansa ehdointahoin romuttamaan jossain yrittämöissä, joissa työntekijä joutuu ottamaan esim. myydyistä tuotteista kaiken riskin itselleen eli että palkkaa ei tule, jos et satu saamaan sekundaa myydyksi. Kuka haluaa tukea vain sitä, että yrittäjä saa leivän pöytään - en ainakaan minä.
- jhgtuhyti
Miten työllistymisen voisi mahdollistaa? Nythän on tyhmää hakea jotain pari tuntia päivässä -töitä, koska niistä ei juuri taloudellisesti hyödy ja ne vaan viivästyttävät tuen maksuakin. Yksinkertaistettu systeemi tienattujen rahojen raportointiin, ja osittaisen työttömyystuen saanti automaattiseksi. Nyt pitää joka kuukausi esittää palkkatodistukset, joita sitten Kela pohtii maksimiajan. Tarkoituksellisen hankala ja talouden vaarantava huono systeemi tämä nykyinen. Samoin pitäisi, tietysti, sallia ihmisten oman työn teko ja sen ohessa osittainen työttömyystuki. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys. Nythän oma työ katkaisee työttömyystuen heti ja työnhakija leimataan 'kokoaikaiseksi yrittäjäksi'.
- kutjhtg
Ne on niitä kannustinloukkuja. Ilman sossutukia ei olisi kannustinloukkuja.
- kafkamaisuus.pois
Tuo yksinkertaistettu systeemi kuulostaa kansalaispalkalta tai miksikä sitä sanotaan, perustulolta. Yksinkertainen systeemi takaa perustarpeiden tyydytyksen jokaiselle ja poistaa turhat byrokratiat.
- osahommailija
kutjhtg kirjoitti:
Ne on niitä kannustinloukkuja. Ilman sossutukia ei olisi kannustinloukkuja.
Ja ilman sossutukia olisi rikollisuutta paljon enemmän ! Se on tässäkin keskustelussa todettu, luulisi jo menneen kaaliin hitaimmallekin.
Tuo perustulo t. kansalaispalkka voitaisiin sitoa edeltävään 3-30 vuoden työssäoloon ja sitten saisi tulon vähemmillä byrokratioilla. Kun taas epämääräisemmän taustan omaavia voisi vahtia enemmän, tarkoitan tukihuijareita sekä yrittäjä- että työntekijäpuolella.
Samaten "kevytyrittäjyys" tulisi sallia ja yrittäjyyttä pitäisi helpottaa. Miksei työllistämiseen liittyviä juttujakin voisi helpottaa. - kutjhtg
osahommailija kirjoitti:
Ja ilman sossutukia olisi rikollisuutta paljon enemmän ! Se on tässäkin keskustelussa todettu, luulisi jo menneen kaaliin hitaimmallekin.
Tuo perustulo t. kansalaispalkka voitaisiin sitoa edeltävään 3-30 vuoden työssäoloon ja sitten saisi tulon vähemmillä byrokratioilla. Kun taas epämääräisemmän taustan omaavia voisi vahtia enemmän, tarkoitan tukihuijareita sekä yrittäjä- että työntekijäpuolella.
Samaten "kevytyrittäjyys" tulisi sallia ja yrittäjyyttä pitäisi helpottaa. Miksei työllistämiseen liittyviä juttujakin voisi helpottaa."Ja ilman sossutukia olisi rikollisuutta paljon enemmän !"
Vaativatko työttömät suojelurahaa? Ei suostuta! Oikeus ja voima ovat toisella puolella. Toki nykysysteemiä voisi viilata tarkoituksenmukaisemmaksi, mutta sillä ei poisteta perustavanlaatuisia ongelmia . - voihuh
Oikeus ja voima ovat hyvinvointivaltion puolella, aina ja ikuisesti. Länsimaista ainoastaan Yhdysvalloissa pärjätään ilman. Mitään "vapautta" sielläkään ei toki ole, vaan toimimatonta systeemiä pidetään kasassa kaikkien aikojen kontrollikoneistolla.
- voimautettu
Epäoikeudenmukaiset järjestelmät ovat aina kaatuneet tässä maailmassa. Siispä ainoa tapa pitää järjestelmä pystyssä on pitää se oikeudenmukaisena. Siten että se a) näyttää oikeudenmukaiselta b) tuntuu oikeudenmukaiselta c) on oikeudenmukainen. Minkäänlaista ketkuilua se ei siedä - maanalainen armeija alkaa tehdä heti tihutöitään hallintaeliittiä vastaan jos oikeudenmukaisuudesta lipsutaan.
Oikeudenmukaisuuden jälkeen tulee taloudellisen eriarvoisuuden poisto. Suurimman ja pienimmän palkan suhde ei juuri voi olla liian suuri, koska se koetaan eriarvoisena ja epäoikeudenmukaisena.
Eli ensimmäinen periaate joka tarvitaan on TASA-ARVO!
- Jussi.H-a
Kolme peruSSanaa työttömille. Arbeit Macht Frei.
- kikypotkut
Palkkatyö kuten vielä ennen tehtiin eli maksettiin normi palkka, normi työsuhteella.
Miksi muuten kyselet itsestäänselvyyksiä?
Jos on "tarjolla" vain kyykytysta ja vittuilua, niin metsä vastaa samoin kuin sinne huudetaan. - OutoOletus
Työhön motivoi samat asiat varmaankin, kun niillä jotka ovat työelämässä. Mutta eihän motivaatiolla ole mitään tekemistä nykyisen työttömyysongelman kanssa, kun on puutetta työpaikoista, kohtaanto-ongelma jne.
- suoraselkäisyys
Minua motivoisi se, että firmat ilmoittaisivat työn kierrosta: Työttömien määrä opiskelijoiden valmistumis määrän prosenttiosuus määräisi, kuinka suuri osa firman työpaikoista menee vuodessa vaihtoon - vieläpä siten, että em. osat on korvamerkitty em. ryhmille.
- korjauksia
Lisäksi jokaiselle suomalaiselle laskettaisiin työssäolosuhde, eli päivät töissä/päivät elossa. Palkkauksesta määräisi yksinomaan tämän suhteen pienuus - mitä pienempi arvo, sitä varmemmin saisi töitä. Eli jos olet koko urasi ajan töissä 5pv viikkoa saisit arvon 5/7 - etkä todennäköisesti ihan heti työllistyisi. Ammattivuodet tietysti otettaisiin huomioon kertomalla luku työssäolovuosilla ja jakamalla valmistumisesta kuluneella vuosimäärällä. Eli ensimmäisenä vuonna täysipäiväisenä saisi arvon 5/7 * 1 / 1. Kymmenen vuoden työttömyyden jälkeen arvo olisikin 5/7 *1 / 10 eli kymmenesosan.
Lisäksi pitää TE-toimisto korvata firmalla, joka pystyy perustamaan täysipalkkaisia yrityksiä aloille, joilla on työttömiä. Eli nykyinen kyykytysjärjestelmä lopetetaan.
- Motivointi_on_turhaa
Jokainen joutuu motivoimaan itse itsensä. Ensin täytyy itsellä olla tavoite jota kohden kirmata sata lasissa hullun kiilto silmissä. On sitten kyse työstä, harrastuksista, pariutumisesta, syömisestä, opiskelusta. Onhan näitä. Sama virsi jokaisessa. Motivaatio on ensisijaisesti sisäsyntyinen juttu. Motivaation kohteita on monasti useita. Palkkatyö voi kuulua tuohon omaan itselle tärkeään settiin tai olla kuulumatta. Ulkopuolisen on vaikea motivoida tehokkaasti pysyvästi ketään vaikkapa työnhakuun. Hetken aikaa voi ulkopuolinen motivoida porkkanalla ja kepillä ( karenssit, kuntouttava työ jne.) . Pysyvät tulokset tulevat vain sisältäpäin itsestä. Kovakaan sisäinen motivaation palo ei aina tuota tulosta, jos ei ole edellytyksiä. Harva 50 vuotias hyppää pituutta yli 8m. En ole kuullut sellaisesta. Harva 160 cm pitkä pelaa koripalloa NBAssa. En ole kuullut sellaisesta.
- RatkaisuOnTässä
Pehmeä lasku takaisin työelämmään. Esim. 1. vuosi 1 päivä viikossa tunnin verran työtä ja 6 kuukauden loma. Palkka vähintään 50000 euroa / kk. 2. vuosi 1 päivä viikossa 2 tuntia työtä ja 100% palkankorotus sekä kuukausi lisää lomaa jne. Eiköhän työnteko maistuisi silloin suurimmalle osalle työttömistä.
- JohanOnTaasJutut
Hihi. Paikkakunnalla on reilut 5000 asukasta, työttömyysprosentti yli 30% ja muutaman suuren työllistäjän lisäksi joitain pienempiä. Vapaita työpaikkoja viimeksi ollut tarjolla julkisessa haussa pari kuukautta siten. Lähinnä kunnan virkatehtävissä.
1. Miten ajattelit lisätä työpaikkojen määrää hakemalla?
2. Haetaanko samaan yritykseen joka kuukausi uudestaan?
3. Kouluttautuminen ei liene sekään tuota uusia työpaikkoja?
Ps. naapurikunnissa sama tilanne, joten muuttoa on turha ehdottaa. Rahaa tosin ei peruspäivärahalla riitä edes muuttoauton vuokraamiseen. Pitäisikö ottaa lainaa sitä varten? :D - listalista
Minua motivoisivat seuraavat asiat:
1. Karenssien poisto -> enemmän itsenäisyyttä työttömälle hakea ja vaihtaa työtä, ilman pelkoa karenssista. Esim. nyt ei uskalla ottaa useampaa vuokratyötä karenssin pelossa, koska yhdestäkään ei voi irtisanoutua.
2. Minimissään työmarkkinatuen suuruinen perustulo, jota ei oteta pois, vaan verotetaan pois kun tulot ylittävät tietyn summan. Mahdollistaa esim. osa-aikaisen työn, keikkatyön, yrittäjyyden, freelancer-keikat ynm...joita ei nyt saa tehdä ilman pelkoa karenssista tai tukien katkaisusta.
3. Kokoaikatyö, josta saa oikeasti motivoivaa palkkaa eli vähintään 2000€/kk. - kjfdkjehfj
Idioottimainen kysymys!
Pitäisi kysyä, miten saisi lisää haettavia työpaikkoja ja laajemmalla ammattiskaalalla, jotta useampi voi niitä hakea.
Totuus on kuitenkin, että perinteisen työn aika on ohi, samoin teollisuuden. On keksittävä jotain uutta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2362644- 1011124
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1221068Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153992Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58985Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717897- 63831
Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto237780- 35730
- 116718