Saksan nopeusrajoitukset - onko niitä?

Kaasujalka

Morjesta!

Tulin tuossa viime viikolla Saksan kautta Hollantiin ja ihmettelin kovasti noita Saksan ajonopeuksia. Itsellä oli vauhtia noin 130 km/h ja jengiä meni ohitse. Välillä näkyi nopeusrajoituskylttejä mutta ne tuntui ainakin paikallisilta unohtuvan nopeasti.

Siis pari kyssäriä:
1) miten vapaiden nopeuksien autobaanat on merkitty?
2) Onko niitä välillä Lyypekki-Köln?
3) Onko poliisien valvonta aktiivista (välittävätkö paikalliset?)

Kiitos

Huvittavin piirre oli kun varmaan 70-vuotias muori tööttäsi ohitse Audi TT:llä yli 200 km/h...ilmeisesti maassa maan tavalla...

10

1833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiude

      "Siis pari kyssäriä:
      1) miten vapaiden nopeuksien autobaanat on merkitty? "

      Silleen, että motarilla on nopeusrajoitusmerkki 130km/h ja siinä on kaksi viivaa päällä, jolla se kumotaan. Tälläsen merkin jälkeen voi polkasta timmin tiskiin!

      "2) Onko niitä välillä Lyypekki-Köln?"

      En osaa sanoa, koska en ole liikkunut tuolla päin. Luulis kuitenkin olevan.

      "3) Onko poliisien valvonta aktiivista (välittävätkö paikalliset?)"

      Ainakaan omien kokemusten mukaan poliisit eivät ole motareilla kovin aktiivisia, vaan paikalliset ajaa reippaasti yli rajoitusten. Sen sijaan kaupungeissa niitä näkyi enemmän, ja varmaan valvontakin oli tiukempaa.

      Kaiken kaikkiaan Saksan liikennekulttuuri on niin älyttömästi Suomea edellä ettei uskoiskaan. Saksan liikenne on joustavaa ja ihmiset kykenee ajattelemaan muitakin kuin itseään, minkä lisäksi nämä suomelle tyypilliset "kotipoliisit" puuttuvat sieltä tyystin.

    • Wunderbaum

      Saksan moottoriteillä ei ole nopeusrajoituksia silloin kun ei ole toisin määrätty. Tosin näitä rajoituksettomia pätkiä alkaa olla vähemmän ja vähemmän. Ei niitä tietenkään mitenkään erikseen ole merkitty, rajoittamanton alue alkaa siitä kun viimeinenkin rajoitus päättyy.

      Rajoituksen päättymistä ei aina ilmoiteta, esimerkiksi kun tien yläpuolella on liikennetilanteen mukaan muuttuvat rajoitukset, niin päättymismerkintää ei välttämättä milloinkaan tule, tai merkintä palaa silloin kun taulu ei ole vielä sinun näköpiirissäsi. Nähdäkseni paikalliset tulkitsevat yhdenkin pimeänä olevan taulun siten että nyt rajoitukset poistuivat.

      Lyypekki-Köln väliä en tunne, mutta eikös tuolle välille osu jo monenlaista bahnaa, aivan varmasti myös rajoittamatonta aluetta. Tosin ruhrin alueen ykköstie oli ainakin takavuoskymmeninä aikas ruuhkainen, eli ei siellä juurikaan yli kahtasataa päästellä.

      Saksassa nopeuksia valvotaan huomattavasti tarkemmin ja enemmän kuin Suomessa. Asuin muutaman vuoden Saksassa ja ehdin saada neljä ylinopeussakkoa ja vastaavasti Suomessa olen saanut yinopeusssakon viimeksi joskus 80-luvun puolivälissä. Saksassa saamani sakot tulivat kun ylitin rajoitusnopeuden n. 12 kmh, eli nopeudesta josta Suomessa ei koskaan sakoteta. Valvonta kieltämättä kohdistuu lähinnä taajamiin, mutta jos bahnalla on rajoitus, niin rajoitukselle on myös joku syy ja sitä myös valvotaan. Sakut kuuntelevat tutkavaroitukset radiosta tai katsovat navigaattorista ja luottavat niihin. Muuten ajellaan vapaammin. Sakkojen virhepisteitä saku pelkää enemmän kuin kukaan mitään koskaan.

      • Auto- Antero

        Moottoriteillä valvotaan nopeuksia. Sakkoja saadessaan tulee löytyä käteistä. Sakkojen määrä on inhimillistä eikä, kaikki rahat tänne, kuten SUOmessa.

        Sain kerran tietyöalueella sanktioita ylitettyäni nopeusrajoituksen. 80km/h alueella ajoin n130km/h.
        Armaassa kotimaasani olisin vieläkin lusimassa. Sakemanni poliisi selitti kiltisti, kuinka vaaransin liikennettä ja perusteli sakotuksensa ystävälliseen sävyyn. Vieläpä anteeksi pyydellen. Köyhdyin rikoksestani 50DM. Se oli joskus -80 luvulla.

        Saksalaisella moottoritiellä voi kumma kyllä ajaa turvallisesti yli 200km/h. Loistoautoni suorituskykyä kokeillessani, yllätyin turbomoottorin kyvystä kuljettaa autoani yli 270km/h. Kukaan ei kuollut, eikä saanut rangaistusta!

        On se vaan ihmellistä, kuinka saksalainen voi ajaa turvallisesti tuommoisia nopeuksia? Suomessa emme sitä osaa, ainakaan viranomaisten mielestä.

        Ps Lubeck - Köln on vapaalla nopeudella. Rajoituksia esiintyy vain taajamien ja ruuhkapaikkojen seutuvilla.

        Sateella kannata hieman hidastaa. Useimmat onnnettomuudet tapahtuvat umpitollojen mähelöiden menettäessä hallinnan märällä tiellä. Onneksi minä olen taitoni puolesta muiden yläpuolella. Lisäksi loistoautoni ylivoimaiset ajo-ominaisuudet tekevät minusta haavoittumattoman....


      • Vanha
        Auto- Antero kirjoitti:

        Moottoriteillä valvotaan nopeuksia. Sakkoja saadessaan tulee löytyä käteistä. Sakkojen määrä on inhimillistä eikä, kaikki rahat tänne, kuten SUOmessa.

        Sain kerran tietyöalueella sanktioita ylitettyäni nopeusrajoituksen. 80km/h alueella ajoin n130km/h.
        Armaassa kotimaasani olisin vieläkin lusimassa. Sakemanni poliisi selitti kiltisti, kuinka vaaransin liikennettä ja perusteli sakotuksensa ystävälliseen sävyyn. Vieläpä anteeksi pyydellen. Köyhdyin rikoksestani 50DM. Se oli joskus -80 luvulla.

        Saksalaisella moottoritiellä voi kumma kyllä ajaa turvallisesti yli 200km/h. Loistoautoni suorituskykyä kokeillessani, yllätyin turbomoottorin kyvystä kuljettaa autoani yli 270km/h. Kukaan ei kuollut, eikä saanut rangaistusta!

        On se vaan ihmellistä, kuinka saksalainen voi ajaa turvallisesti tuommoisia nopeuksia? Suomessa emme sitä osaa, ainakaan viranomaisten mielestä.

        Ps Lubeck - Köln on vapaalla nopeudella. Rajoituksia esiintyy vain taajamien ja ruuhkapaikkojen seutuvilla.

        Sateella kannata hieman hidastaa. Useimmat onnnettomuudet tapahtuvat umpitollojen mähelöiden menettäessä hallinnan märällä tiellä. Onneksi minä olen taitoni puolesta muiden yläpuolella. Lisäksi loistoautoni ylivoimaiset ajo-ominaisuudet tekevät minusta haavoittumattoman....

        Olen jo pitkään epäillyt, ettei "Auto-Anterolla" ole edes ajokorttia, autosta puhumattakaan ja tämä juttu kyllä vahvistaa sen lopullisesti.


      • Auto- Antero
        Vanha kirjoitti:

        Olen jo pitkään epäillyt, ettei "Auto-Anterolla" ole edes ajokorttia, autosta puhumattakaan ja tämä juttu kyllä vahvistaa sen lopullisesti.

        Sinä junnu taputtelit vielä kakkuja hiekkalaatikossa, kun meikäläinen kokeili vehkeiden kulkua vapalla nopeusrajoituksella.

        Auto ovat niistä ajoista hieman kehittyneet. Ensimmäisellä loistoautollani ei pääsyt kuin 180km/h


      • Vanha
        Auto- Antero kirjoitti:

        Sinä junnu taputtelit vielä kakkuja hiekkalaatikossa, kun meikäläinen kokeili vehkeiden kulkua vapalla nopeusrajoituksella.

        Auto ovat niistä ajoista hieman kehittyneet. Ensimmäisellä loistoautollani ei pääsyt kuin 180km/h

        silloinhan sulla olis jo vuosikymmenet ainoo ajoneuvo ollut jokin pilvenriekale..


      • Mehrmals
        Vanha kirjoitti:

        silloinhan sulla olis jo vuosikymmenet ainoo ajoneuvo ollut jokin pilvenriekale..

        Kyllä jokainen Saksassa enemmälti autoillut tietää vallan hyvin, että jokin 200 km/h on sikäläisillä moottoriteillä ja kunnon autolla ihan luonteva nopeus. Edes loistoautoa siihen ei tarvita; nykyisin tavallinen 2-litrainen perheauto liikkuu kolmatta sataa kevyenlaisesti. Siihen tottuu pian, minkä jälkeen suomalaiset nopeusrajoitukset ja niistä kohkaaminen tuntuvat olevan naurettavan ja itkettävän välimaastossa.

        Auto-Anterolla nyt vain on tapana kärjistää asioita ja pullistella "loistoautoillaan"! Se hänelle toki suotakoon - miehellä on selvästikin ollut lapsena liian vähän leluja, joten nyt on korkea aika saada hyvitystä (edes virtuaalisella tasolla).

        Enpä ole juuri Saksan moottoriteillä nopeusvalvontaa havainnut. Rajoittamattomilla osuuksilla siinä ei olisi mitään mieltäkään, mutta rajoitetuillakin pätkillä homma on harvinaista.

        Viidenkympin kaupunkirajoituksella olen yhden pikavoiton saanut, n. 21 vuotta sitten. Nopeuteni taisi olla 69 km/h. Pistoolitutkamies valitteli, että laki vaatisi häntä kirjoittamaan "kahdenkympin" (DM) sakon. Sitten hän kevensi tunnelmaa: "Pääsette nyt kuitenkin tällä kertaa kympillä. Toiseksi: Suomi on saanut tänään olympiakultaa, onneksi olkoon!" (Kyseessä oli Marja-Liisa Kirvesniemen tai silloisen Hämäläisen naisten 10 km:n hiihdon kultamitali Sarajevon talviolympialaisissa 1984).

        Hän vielä kehaisi: "Kun ajaa noin hyvällä autolla, niin sallitun nopeuden ylittää helposti. Pitäisi vain muistaa katsoa useammin nopeusmittariin!" (Tuo "hyvä auto" ei ollut sen kummempi tapaus kuin Saab 900 GLs - sitä en saanut edes Autobahnilla kulkemaan yli 185 mk/h mittarinopeutta).


    • 535i

      Autobaanalla on myös paljon rajoituksia, jotka ovat voimassa vain sateella, muutoin vapaa... muistelisin että niissä kylteissä lukee erikseen "bei nässe" tms.

      • Herr Autobahn

        Ei Saksassa kukaan väilitä motareiden rajotuksista! 180km/h on aika normaali vauhti! kannattaa ajaa niin kovaa kun autolla vaan pääsee! jos on joku tutka tai onnettomuus niin muut autoiliat pistävät hätä vilkut päälle niin että muut huomavat sen hyvin etukäteen!


    • minä vaan

      Saksan moottoriteillä ei ole rajoituksia,jos niistä ei ole erikseen merkitty.Nopeusrajoituksen
      päättymisestä ilmoitetaan pyöreällä tyhjällä
      valkopohjaisella merkillä,johon on vedetty viiva.
      Lyypekin ja Kälnin välillä on tietysti useita
      nopeusrajoitettuja osuuksia A1:llä,moottoritiehän
      kulkee useiden suurkaupunkien ohitse. Ja niitä
      80 km/h:n "Bei Nässe" ei tarvitse noudattaa kuin
      sateella.

      Autobahnpolizei valvoo liikennettä siviiliautoilla videokameran avulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6079
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1972
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1151
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      907
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      775
    Aihe