Saksan nopeusrajoitukset - onko niitä?

Kaasujalka

Morjesta!

Tulin tuossa viime viikolla Saksan kautta Hollantiin ja ihmettelin kovasti noita Saksan ajonopeuksia. Itsellä oli vauhtia noin 130 km/h ja jengiä meni ohitse. Välillä näkyi nopeusrajoituskylttejä mutta ne tuntui ainakin paikallisilta unohtuvan nopeasti.

Siis pari kyssäriä:
1) miten vapaiden nopeuksien autobaanat on merkitty?
2) Onko niitä välillä Lyypekki-Köln?
3) Onko poliisien valvonta aktiivista (välittävätkö paikalliset?)

Kiitos

Huvittavin piirre oli kun varmaan 70-vuotias muori tööttäsi ohitse Audi TT:llä yli 200 km/h...ilmeisesti maassa maan tavalla...

10

1879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiude

      "Siis pari kyssäriä:
      1) miten vapaiden nopeuksien autobaanat on merkitty? "

      Silleen, että motarilla on nopeusrajoitusmerkki 130km/h ja siinä on kaksi viivaa päällä, jolla se kumotaan. Tälläsen merkin jälkeen voi polkasta timmin tiskiin!

      "2) Onko niitä välillä Lyypekki-Köln?"

      En osaa sanoa, koska en ole liikkunut tuolla päin. Luulis kuitenkin olevan.

      "3) Onko poliisien valvonta aktiivista (välittävätkö paikalliset?)"

      Ainakaan omien kokemusten mukaan poliisit eivät ole motareilla kovin aktiivisia, vaan paikalliset ajaa reippaasti yli rajoitusten. Sen sijaan kaupungeissa niitä näkyi enemmän, ja varmaan valvontakin oli tiukempaa.

      Kaiken kaikkiaan Saksan liikennekulttuuri on niin älyttömästi Suomea edellä ettei uskoiskaan. Saksan liikenne on joustavaa ja ihmiset kykenee ajattelemaan muitakin kuin itseään, minkä lisäksi nämä suomelle tyypilliset "kotipoliisit" puuttuvat sieltä tyystin.

    • Wunderbaum

      Saksan moottoriteillä ei ole nopeusrajoituksia silloin kun ei ole toisin määrätty. Tosin näitä rajoituksettomia pätkiä alkaa olla vähemmän ja vähemmän. Ei niitä tietenkään mitenkään erikseen ole merkitty, rajoittamanton alue alkaa siitä kun viimeinenkin rajoitus päättyy.

      Rajoituksen päättymistä ei aina ilmoiteta, esimerkiksi kun tien yläpuolella on liikennetilanteen mukaan muuttuvat rajoitukset, niin päättymismerkintää ei välttämättä milloinkaan tule, tai merkintä palaa silloin kun taulu ei ole vielä sinun näköpiirissäsi. Nähdäkseni paikalliset tulkitsevat yhdenkin pimeänä olevan taulun siten että nyt rajoitukset poistuivat.

      Lyypekki-Köln väliä en tunne, mutta eikös tuolle välille osu jo monenlaista bahnaa, aivan varmasti myös rajoittamatonta aluetta. Tosin ruhrin alueen ykköstie oli ainakin takavuoskymmeninä aikas ruuhkainen, eli ei siellä juurikaan yli kahtasataa päästellä.

      Saksassa nopeuksia valvotaan huomattavasti tarkemmin ja enemmän kuin Suomessa. Asuin muutaman vuoden Saksassa ja ehdin saada neljä ylinopeussakkoa ja vastaavasti Suomessa olen saanut yinopeusssakon viimeksi joskus 80-luvun puolivälissä. Saksassa saamani sakot tulivat kun ylitin rajoitusnopeuden n. 12 kmh, eli nopeudesta josta Suomessa ei koskaan sakoteta. Valvonta kieltämättä kohdistuu lähinnä taajamiin, mutta jos bahnalla on rajoitus, niin rajoitukselle on myös joku syy ja sitä myös valvotaan. Sakut kuuntelevat tutkavaroitukset radiosta tai katsovat navigaattorista ja luottavat niihin. Muuten ajellaan vapaammin. Sakkojen virhepisteitä saku pelkää enemmän kuin kukaan mitään koskaan.

      • Auto- Antero

        Moottoriteillä valvotaan nopeuksia. Sakkoja saadessaan tulee löytyä käteistä. Sakkojen määrä on inhimillistä eikä, kaikki rahat tänne, kuten SUOmessa.

        Sain kerran tietyöalueella sanktioita ylitettyäni nopeusrajoituksen. 80km/h alueella ajoin n130km/h.
        Armaassa kotimaasani olisin vieläkin lusimassa. Sakemanni poliisi selitti kiltisti, kuinka vaaransin liikennettä ja perusteli sakotuksensa ystävälliseen sävyyn. Vieläpä anteeksi pyydellen. Köyhdyin rikoksestani 50DM. Se oli joskus -80 luvulla.

        Saksalaisella moottoritiellä voi kumma kyllä ajaa turvallisesti yli 200km/h. Loistoautoni suorituskykyä kokeillessani, yllätyin turbomoottorin kyvystä kuljettaa autoani yli 270km/h. Kukaan ei kuollut, eikä saanut rangaistusta!

        On se vaan ihmellistä, kuinka saksalainen voi ajaa turvallisesti tuommoisia nopeuksia? Suomessa emme sitä osaa, ainakaan viranomaisten mielestä.

        Ps Lubeck - Köln on vapaalla nopeudella. Rajoituksia esiintyy vain taajamien ja ruuhkapaikkojen seutuvilla.

        Sateella kannata hieman hidastaa. Useimmat onnnettomuudet tapahtuvat umpitollojen mähelöiden menettäessä hallinnan märällä tiellä. Onneksi minä olen taitoni puolesta muiden yläpuolella. Lisäksi loistoautoni ylivoimaiset ajo-ominaisuudet tekevät minusta haavoittumattoman....


      • Vanha
        Auto- Antero kirjoitti:

        Moottoriteillä valvotaan nopeuksia. Sakkoja saadessaan tulee löytyä käteistä. Sakkojen määrä on inhimillistä eikä, kaikki rahat tänne, kuten SUOmessa.

        Sain kerran tietyöalueella sanktioita ylitettyäni nopeusrajoituksen. 80km/h alueella ajoin n130km/h.
        Armaassa kotimaasani olisin vieläkin lusimassa. Sakemanni poliisi selitti kiltisti, kuinka vaaransin liikennettä ja perusteli sakotuksensa ystävälliseen sävyyn. Vieläpä anteeksi pyydellen. Köyhdyin rikoksestani 50DM. Se oli joskus -80 luvulla.

        Saksalaisella moottoritiellä voi kumma kyllä ajaa turvallisesti yli 200km/h. Loistoautoni suorituskykyä kokeillessani, yllätyin turbomoottorin kyvystä kuljettaa autoani yli 270km/h. Kukaan ei kuollut, eikä saanut rangaistusta!

        On se vaan ihmellistä, kuinka saksalainen voi ajaa turvallisesti tuommoisia nopeuksia? Suomessa emme sitä osaa, ainakaan viranomaisten mielestä.

        Ps Lubeck - Köln on vapaalla nopeudella. Rajoituksia esiintyy vain taajamien ja ruuhkapaikkojen seutuvilla.

        Sateella kannata hieman hidastaa. Useimmat onnnettomuudet tapahtuvat umpitollojen mähelöiden menettäessä hallinnan märällä tiellä. Onneksi minä olen taitoni puolesta muiden yläpuolella. Lisäksi loistoautoni ylivoimaiset ajo-ominaisuudet tekevät minusta haavoittumattoman....

        Olen jo pitkään epäillyt, ettei "Auto-Anterolla" ole edes ajokorttia, autosta puhumattakaan ja tämä juttu kyllä vahvistaa sen lopullisesti.


      • Auto- Antero
        Vanha kirjoitti:

        Olen jo pitkään epäillyt, ettei "Auto-Anterolla" ole edes ajokorttia, autosta puhumattakaan ja tämä juttu kyllä vahvistaa sen lopullisesti.

        Sinä junnu taputtelit vielä kakkuja hiekkalaatikossa, kun meikäläinen kokeili vehkeiden kulkua vapalla nopeusrajoituksella.

        Auto ovat niistä ajoista hieman kehittyneet. Ensimmäisellä loistoautollani ei pääsyt kuin 180km/h


      • Vanha
        Auto- Antero kirjoitti:

        Sinä junnu taputtelit vielä kakkuja hiekkalaatikossa, kun meikäläinen kokeili vehkeiden kulkua vapalla nopeusrajoituksella.

        Auto ovat niistä ajoista hieman kehittyneet. Ensimmäisellä loistoautollani ei pääsyt kuin 180km/h

        silloinhan sulla olis jo vuosikymmenet ainoo ajoneuvo ollut jokin pilvenriekale..


      • Mehrmals
        Vanha kirjoitti:

        silloinhan sulla olis jo vuosikymmenet ainoo ajoneuvo ollut jokin pilvenriekale..

        Kyllä jokainen Saksassa enemmälti autoillut tietää vallan hyvin, että jokin 200 km/h on sikäläisillä moottoriteillä ja kunnon autolla ihan luonteva nopeus. Edes loistoautoa siihen ei tarvita; nykyisin tavallinen 2-litrainen perheauto liikkuu kolmatta sataa kevyenlaisesti. Siihen tottuu pian, minkä jälkeen suomalaiset nopeusrajoitukset ja niistä kohkaaminen tuntuvat olevan naurettavan ja itkettävän välimaastossa.

        Auto-Anterolla nyt vain on tapana kärjistää asioita ja pullistella "loistoautoillaan"! Se hänelle toki suotakoon - miehellä on selvästikin ollut lapsena liian vähän leluja, joten nyt on korkea aika saada hyvitystä (edes virtuaalisella tasolla).

        Enpä ole juuri Saksan moottoriteillä nopeusvalvontaa havainnut. Rajoittamattomilla osuuksilla siinä ei olisi mitään mieltäkään, mutta rajoitetuillakin pätkillä homma on harvinaista.

        Viidenkympin kaupunkirajoituksella olen yhden pikavoiton saanut, n. 21 vuotta sitten. Nopeuteni taisi olla 69 km/h. Pistoolitutkamies valitteli, että laki vaatisi häntä kirjoittamaan "kahdenkympin" (DM) sakon. Sitten hän kevensi tunnelmaa: "Pääsette nyt kuitenkin tällä kertaa kympillä. Toiseksi: Suomi on saanut tänään olympiakultaa, onneksi olkoon!" (Kyseessä oli Marja-Liisa Kirvesniemen tai silloisen Hämäläisen naisten 10 km:n hiihdon kultamitali Sarajevon talviolympialaisissa 1984).

        Hän vielä kehaisi: "Kun ajaa noin hyvällä autolla, niin sallitun nopeuden ylittää helposti. Pitäisi vain muistaa katsoa useammin nopeusmittariin!" (Tuo "hyvä auto" ei ollut sen kummempi tapaus kuin Saab 900 GLs - sitä en saanut edes Autobahnilla kulkemaan yli 185 mk/h mittarinopeutta).


    • 535i

      Autobaanalla on myös paljon rajoituksia, jotka ovat voimassa vain sateella, muutoin vapaa... muistelisin että niissä kylteissä lukee erikseen "bei nässe" tms.

      • Herr Autobahn

        Ei Saksassa kukaan väilitä motareiden rajotuksista! 180km/h on aika normaali vauhti! kannattaa ajaa niin kovaa kun autolla vaan pääsee! jos on joku tutka tai onnettomuus niin muut autoiliat pistävät hätä vilkut päälle niin että muut huomavat sen hyvin etukäteen!


    • minä vaan

      Saksan moottoriteillä ei ole rajoituksia,jos niistä ei ole erikseen merkitty.Nopeusrajoituksen
      päättymisestä ilmoitetaan pyöreällä tyhjällä
      valkopohjaisella merkillä,johon on vedetty viiva.
      Lyypekin ja Kälnin välillä on tietysti useita
      nopeusrajoitettuja osuuksia A1:llä,moottoritiehän
      kulkee useiden suurkaupunkien ohitse. Ja niitä
      80 km/h:n "Bei Nässe" ei tarvitse noudattaa kuin
      sateella.

      Autobahnpolizei valvoo liikennettä siviiliautoilla videokameran avulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe