tallivuokran nousu

tuija r.

vaadimme hevosellemme kuivaheinää koska säilöheinä saa sen vatsan tosi sekaisin niin nyt tallin omistaja tämän seurauksena nostaa tallivuokraamme reilusti? onko oikein? kuiva heinä on kuitenkin hevosen perusravintoa. Ymmärrän sen yskästä kärsivillä hevosilla, mutta meidän hevosen ei yskästä kärsi. Olen myös kuullut säilöheinän aiheuttaneen muitakin oireita kuin mahavaivat hevosille, joille se ei sovi.

10

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baltta

      Sinänsä ihan ok homma koska jos joutuu hankkimaan kuivaheinää erikseen, niin nostaa kustannuksia ja teettää ylimääräistä työtä.

    • jussu

      Heinä ylipäänsä on hevosen perusravintoa, ei nimeenomaan kuiva. Meillä on sama juttu, jos joku haluaa syöttää hevoselleen kuivaa heinää, siitä joutuu maksamaan lisää. Kuivaheinä on huomattavasti kalliimpaa kuin säilö. Meille kuivaheinä tuodaan paskan kesän takia Virosta ja tuleehan siinä kustannuksia kuljetuksesta. Täysin normaali käytäntö teidän tallilla, niin se on muillakin.

      • reetta

        vai Virosta... kyllä täältä Suomesta heinäälöytyy kun vain oikeasta paikasta kysyy. minä en hevosilleni virolaista heinää syöttäisi. Säilöheinä ei ole hevosen luontaista ravintoa ei ennen ole säilöheiniä ollut. Se aiheuttaa monille hevosille vakaviakin oireita ekä sitä pitäisi missään nimessä syöttää hevosille vaikka miten halpaa olisi.


      • zaija
        reetta kirjoitti:

        vai Virosta... kyllä täältä Suomesta heinäälöytyy kun vain oikeasta paikasta kysyy. minä en hevosilleni virolaista heinää syöttäisi. Säilöheinä ei ole hevosen luontaista ravintoa ei ennen ole säilöheiniä ollut. Se aiheuttaa monille hevosille vakaviakin oireita ekä sitä pitäisi missään nimessä syöttää hevosille vaikka miten halpaa olisi.

        Kyllä säilöheinää voi syöttää. Esim. puhkurista kärsivälle hevoselle se on huomattavasti parempaa, kuin kuiva heinä.

        Tietenkin säilöheinä täytyy paalata huolella, muuten se menee pilalle. Silloinhan se tietenkin on vaarallista, mutta oikein paalattu ja hyvin säilytettynä ihan kelvollista hevosille.

        Kuiva heinä on tosin parempaa korsirehua. Itse olen aikoinaan syöttäny kuivaa ja säilöä sekasi.


      • alkuperäisen kirjoittanut
        zaija kirjoitti:

        Kyllä säilöheinää voi syöttää. Esim. puhkurista kärsivälle hevoselle se on huomattavasti parempaa, kuin kuiva heinä.

        Tietenkin säilöheinä täytyy paalata huolella, muuten se menee pilalle. Silloinhan se tietenkin on vaarallista, mutta oikein paalattu ja hyvin säilytettynä ihan kelvollista hevosille.

        Kuiva heinä on tosin parempaa korsirehua. Itse olen aikoinaan syöttäny kuivaa ja säilöä sekasi.

        siis juu totta kai voi syöttää säilöheinää hevosille joille se sopii, toisille paljon parempi vaihtoehto kuin kuivaheinä, mutta siis MINUN hevoseni se tekee sairaaksa ja myös kaverini hevonen on saanut kyseisestä heinästä oireita, muille tallihn hevosille tuntuu sopivan. Hevosetkin ovat yksilöitä, mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. TÄTÄ MINÄ TARKOITIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • jussu
        reetta kirjoitti:

        vai Virosta... kyllä täältä Suomesta heinäälöytyy kun vain oikeasta paikasta kysyy. minä en hevosilleni virolaista heinää syöttäisi. Säilöheinä ei ole hevosen luontaista ravintoa ei ennen ole säilöheiniä ollut. Se aiheuttaa monille hevosille vakaviakin oireita ekä sitä pitäisi missään nimessä syöttää hevosille vaikka miten halpaa olisi.

        "minä en hevosilleni virolaista heinää syöttäisi."
        Haloo! Minä en kyllä virolaista ruokaa söisi. Minä en kyllä virolaista poikaystävää ottaisi. Oletkohan vähän ennakkoasenteinen?
        Meidän virolaisessa heinässä ei ole mitään vikaa, päinvastoin se ollut arvoiltaan parempaa kuin vastaava kotimainen (siis suomalainen. kotimainenhan voi nykyään tarkoittaa eu:n alueella valmistettua). analyysin mukaan kaikki arvot on lähes kohdallaan, tai niin kohdallaan kuin niiden pitääkin olla. sehän siinä on, hyvät ihmiset, kyllähän heinää voi arvioida aistinvaraisestikin, mutta todellisia tuloksia saa vain ja ainoastaan rehuanalyysilla.


      • jussu
        reetta kirjoitti:

        vai Virosta... kyllä täältä Suomesta heinäälöytyy kun vain oikeasta paikasta kysyy. minä en hevosilleni virolaista heinää syöttäisi. Säilöheinä ei ole hevosen luontaista ravintoa ei ennen ole säilöheiniä ollut. Se aiheuttaa monille hevosille vakaviakin oireita ekä sitä pitäisi missään nimessä syöttää hevosille vaikka miten halpaa olisi.

        kun luin viestisi paremmin, tajusin että kyseisen henkilön on oltava provo. tottakai säilö on hyvää hevoselle (suurimmalle osalle). sehän on lähes kuin ruohoa, joka on hevoselle luonnollisinta ravintoa. varmasti jokainen hevosihminen tämän ymmärtää.


      • nisse

        säilöheinä maksaa enempi kuin kuivaheinä.


      • ninni

        Musta on ihan ok, jos vuokra tosta syystä nousee, koska tallinomistajalle tulee lisäkuluja ja ylimääräistä työtä ja lisäksi HYVÄ kuivaheinä on tänä talvena todellakin kiven alla. Omalla tallillani hevoset syövät esikuivattua heinää, se ei sekoita mahaa, eikä pöllyä. Vaikka onkin kaikkein kallein vaihtoehto, niin silti tänä talvena ehdottomasti paras...Normaalisti syötetään kuivaheinää. Kuivaheinä on kylläkin kaikkein halvin heinävaihtoehto!


    • Molly Weasley

      Kun kuivaheinä tällä hetkellä maksaa - ainakin täällä päin Suomea - 2,85 alv / paali niin sillä tallinpitäjällä, joka pystyy sitä syöttämään vuokraa korottamatta on ollut todella reilusti katetta vuokrissaan aikaisemmin.

      Meillä tilanne ratkaistiin niin, että ne jotka haluavat polleleen pelkkää kuivaa maksavat korotettua vuokraa kunnes heinän hinta taas asettuu normaaliksi. Muut saavat säilöä sekä lisäkkeenä olkea.

      Mitä muita kuin mahavaivoja olet kuullut säilöheinän aiheuttavan? Saattaahan kuivaheinäkin aiheuttaa esim. valkuaispatteja mikäli se on niitetty kovin apilaiselta pellolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe