Kuukautisten alkaminen

Anoreksiastaparantuminen

Kuukautiset olivat jääneet pois 3vuotta sitten anoreksian takia ja olivat sitten poissa reilu vuoden kunnes paino sitten nousi. Sairastuin vuoden päästä uudelleen anoreksiaan ja menkat jäi taas pois noin reilun puolen vuoden ajan. Sen jälkeen kuukautiset olivat melko säännölliset paitsi nyt kun stressin takia alkoi syömishäiriöni taas palaamaan hiljattain, ja nyt kuukautiset ovat ollut poissa noin 2kk. Painan nyt normaalin painon verran, mutta kuukautiset eivät ole vielä tulleet. Kuinka kauan kuukautisten tulo kestää jos jatkan normaalia ja kunnon ruuan syömistä? Ja voiko nämä kropan kanssa pelleilyt vaikuttaa aikuisena lapsettomuuteen? Entä muut jäljet mitkä jää anoreksian jälkeen? Kaikenlaiset vinkit ovat tervettulleita! Olen niin kyllästynyt tähän sairauteen.

1

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hfhfhfh

      Voit pyytää lääkäriltä keltarauhashormonireseptin. Jos kuukautiset käynnistyvät sillä, ei vika ole liian matalassa rasvaprosentissa. Eri asia sitten, syötkö kuitenkin (kohonneesta painosta huolimatta) sen verran vähäisesti, että elimistösi on stressitilassa. Stressihormonit jarruttavat naishormoneja. Mutta ne tekevät muitakin tillosia, kuten saattavat kohottaa verensokeritasoja. Eli koeta syödä pieniä aterioita riittävän tiheästi. Pitkät paastoajat ovat keholle stressi. Tee jotain itsellesi miellyttävää, joka alentaa stressiä. Mitä se sitten voikin olla: mieleistä musiikkia, rentoutumisharjoituksia, meditaatiota, joogaa, luonnossa liikkumista, lämpimiä kylpyjä tms.

      Moni syömishäiriöinen on saanut lapsia. Tietysti olisi parempi olla siinä vaiheessa niin hyvässä kunnossa, että hyväksyy kehonsa, eikä myöskään siirrä syömishäiriökäyttäytymistä lapseen (lapsi on kuin pesusieni oppimaan kaiken - niin hyvässä kuin pahassa). Olen itse anorektikkoäidin tytär, ja itsellänikin on ollut syömishäiriökäyttäytymistä. Itselläni ei ole lapsia. Nuoruudelta on kaksi raskautta, ei synnytyksiä. Myöhemmin en ole tullut raskaaksi, vaikka ehkäisy on ollut pitkään pois. Syynä voi toki olla muukin kuin aikaisempi syömisoireilu.

      En tiedä äitini syömistä minua odottaessaan, mutta sen tiedän, että aliravitun äidin lapsi voi saada sydänvaurion. Oma pulssitasoni on hyvin korkea/helposti nouseva, ja olen miettinyt, mikä osuus on sillä, että olen anoreksiaäidin esikoinen (itse asiassa eläkkeellä oleva äitini on tällä hetkellä paremmassa kunnossa kuin minä - vaikka oli nuorena kuolla nälkään).

      Nälkiintyminen voi jättää pysyviä vatsa- ja suolisto-oireiluja, jotka tosin ovat hyvin yleisiä muillakin ihmisillä. Samoin hampaat saattavat olla vaurioituneet. Varsin palautuva keho kuitenkin on. Esim. sydämen pitäisi olla kunnossa siinä vaiheessa, kun painokin on kunnossa (paitsi tietysti, jos vaurio on syntynyt itselle sikiöaikana).

      Saathan riittävästi ravintoaineita? Proteiineja, hyvää laadukasta rasvaa, D-vitamiinia, B12-vitamiinia ( tietysti muita B-ryhmän vitamiineja), kalsiumia, rautaa ym.? Osa ravintoainevarastoistasi on varmasti finaalissa. Jokin laadukas monivitamiini-hivenainevalmiste voisi olla paikallaan. Käy apteekissa tai luontaistuotekaupassa ja kerro taustasi, niin saat itsellesi sopivan kuurin. Rautaa tarvitaan siinä vaiheessa, kun kuukautiset käynnistyvät. Todennäköisesti syöt hyvin paljon varovaisemmin kuin nk. normaalit - et vain sitä itse ehkä tajua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe