Armon tunteminen

Armo on yksi tavallisimpia ja väärin ymmärretyimpiä kristinuskon termejä. Sanalla on monia ulottuvuuksia. Kevyin käyttötapa on: "Olen päättänyt olla itselleni armollinen". Tällä käyttötavalla on hyvin harvoin mitään tekemistä Jumalan armon kanssa.

16

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seuraava taso armon kokemista on tulla toisten ihmisten armahtamaksi.
      Tämäkin tulkitaan usein vain jonkinlaiseksi lempeydeksi, lähinnä suvaitsevaisuudeksi erilaisuutta kohtaan.
      Pohjimmiltaan armahdus ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa merkitsee syyllisen vapauttamista hänelle lain mukaan kuuluvasta rangaistuksesta. Tässä puhutaan jo tömäkämmästä kokemuksesta.
      Kun rikollinen on ensin vangittu ja viety oikeuden eteen ja kaikkien protokollan sääntöjen mukaan todettu syylliseksi ja hän on sitten anonut armoa (jonka saaminen on kaikkea muuta kuin itsestään selvää), niin kyllä armon julistuksen kuuleminen ja rangaistuksen välttäminen jo joltain tuntuukin.

    • taskuttäynnäkiviäkö

      Jos on itse tullut armahdetuksi, onko helpompi armahtaa toisia?

      • Toki oma kokemuksemme vaikuttaa tapaamme kohdella toisia. Eivät kaikki kohtaamiset ja vuorovaikutukset ole kuitenkaan armahtamistilanteita. Armosta voidaan puhua myös siinä mielessä, että tarkastellaan olemmeko käsittäneet sen oikein. Jeesuksesta sanotaan:

        Hän oli täynnä armoa ja totuutta. Joh 1:14

        Armo on läheisessä suhteessa totuuteen. Ilman totuutta armosta tulee lepsuilua.


      • capiche

        "Ilman totuutta armosta tulee lepsuilua".

        Eihän ihmisen tehtävä ole jaella armoa. Armo on Jumalan lahja syntiselle ihmiselle. Sitä ei voi mitenkään ansaita, sen voi vain ottaa vastaan. Jeesus käski meidän rakastaa lähimmäisiä, eikä kristillisen rakkauden pitäisi myöskään riippua suorituksista. Jumalan sanan totuutta on pidettävä esillä, mutta ei ihmisen tehtävä ole tuomita lähimmäisiä. Jumala on ainoa tuomari ja Hän on täysin kykenevä hoitamaan hommansa ilman ulkopuolista apua.


    • taskuttäynnäkiviäkö

      Armo keskustelunaiheena on sellainen, että helposti nousee myrsky. Tai siis minun kokemukseni on ollut sellainen.

    • ovimies

      Suomessa armo on kallista,täällä armon ehtona on että armon saajan pitää aina muistaa kuka antoi sinun mennä ovesta.

    • Kiitos kommenteista ovimies ja taskutäynnäkiviäkö, ne innostavat jatkamaan.

      Kun Jumala armahtaa ihmisen Jeesuksen kautta, kyse on asiasta, jota kukaan ihminen ei voi saada aikaan. Ovimiehen sarkastinen kommentti osuu tässä naulan kantaan.

      Jokainen ihminen kaipaa hyväksyntää. Kaipaamme psykologista, sosiaalista, ammatillista, seksuaalista, ulkonäöllistä ja tekemisiimme kohdistuvaa hyväksyntää. Jokainen ihminen, joka antaa vilpitöntä, hyväksyvää palautetta meille on Jumalan armon välittäjä samassa mielessä, kuin että Jumala antaa aurinkonsa paistaa kaikille ihmisille. Tämä ei siis ole evankeliumin armoa.
      Tätä lämmintä suhtautumista lähimmäisiimme Jumala odottaa erityisesti omilta lapsiltaan (Matt 5:43-48), sillä ilman sitä kukaan tuskin löytää paikalle, jossa Jumalan armo Kristuksessa voisi kirkastua ihmiselle.

      Evankeliumin armo taas on täysin Jumalan hallinnassa oleva asia. Sitä ei kukaan ihminen voi jaella oman mielensä mukaan. Vaikka noita ovimiehiä olisi miten paljon tahansa, he eivät voi määräillä Pyhää Henkeä. Evankeliumin armon julistaminen ihmisille, jotka olisivat vain inhimillisen myötätunnon tarpeessa, voi pahimmillaan muuttua psykososiaaliseksi manipulaatioksi, kuten ovimies kommentoi. Se, että Jumala on antanut evankeliumin sanan julistettavaksi, ei tarkoita, että meillä on väline, jolla me kontrolloimme Jumalan toimintaa.

      Kun Jumalan armo kohtaa ihmistä, siinä ei ole kyse pelkästään älyllisestä, sosiaalisesta tai psykologisesta tms kelvolliseksi julistamisesta. Siinä on kyse koko oman olemassaolon armahduksesta. Sen ihmiselle voi kirkastaa Kristuksessa vain Jumala itse Henkensä kautta. Kun ihminen on saanut armahduksen Jumalalta, hänen ei enää tarvitse kalastella ihmisten hyväksyntää, sillä hän on maistanut tätä todellisuutta: "Minä olen sinun kanssasi".

    • Kullekkin tekojensa mukaan. Se on oikeudenmukaista.

    • Kuinka pitkälle naisen pitäisi armahtaa pahansisuista miestä? Seitsemänkymmentä setsemän kertaako ?
      Ei tarvitse, miehen voi lempata ulos, tai viedä oikeuteen.

    • Ierika

      Armahda itse itsesi - vapaudu uskonnoista.
      Uskonnon idea on luoda ongelma kuten synnintunto ja kuolemanpelko ja sitten mydä siihen ratkaisua. Ovelaa eikö totta, eikä tässä vielä kaikki...

      • Aivan. Uskonnot toimivat juuri noin. Uskonnot ja niiden säännöstöt koskevat psykososiaalista ulottuvuutta, ihmisten välisiä suhteita.
        Uskonnoista ja niiden kaavoista vapautuminen ei kuitenkaan vapauta olemassaolon kysymyksistä, eksistentiaalisesta ahdistuksesta, siitä, että jokaisen elämä on pohjimmiltaan epävarmaa, haurasta, haavoittuvaa, täynnä epätietoisuutta ja ennakoimattomuutta.


      • capiche
        EJKR kirjoitti:

        Aivan. Uskonnot toimivat juuri noin. Uskonnot ja niiden säännöstöt koskevat psykososiaalista ulottuvuutta, ihmisten välisiä suhteita.
        Uskonnoista ja niiden kaavoista vapautuminen ei kuitenkaan vapauta olemassaolon kysymyksistä, eksistentiaalisesta ahdistuksesta, siitä, että jokaisen elämä on pohjimmiltaan epävarmaa, haurasta, haavoittuvaa, täynnä epätietoisuutta ja ennakoimattomuutta.

        Uskonto on sarja ihmisen kehittämiä sääntöjä ja oppeja. Usko on henkilökohtainen suhde Jumalaan. Väitän kyllä ihan pokkana, että esim. 10 käskyä ovat edelleen aika hyvä ohje hyvälle elämälle, jossa ei vahingoiteta itseä eikä muita.


      • taskuttäynnäkiviäkö

        Armo on varmasti siksikin hyvin vaikea asia, että meillä on tämä ansaitsemisen kulttuuri. Pitää ansaita hyväksyntä, rakkaus , kunnioitus, arvostus. Omana itsenään , saavutuksista riisuttuna, tulla hyväksytyksi, se on armoa, jonka löytää ristin juurelta.
        Kun kaikkine epäonnistumisineen ja "salaisuuksineen" tulee hyväksytyksi ja rakastetuksi, siinä on armo.
        Armoa, Jumalan armoa, ei voi ostaa eikä ansaita, siitä ei voi käydä vaihtokauppaa. Monille on vaikea ottaa vastaan vastikkeetonta rakkautta ja hyväksyntää, koska esim.omien vanhempien taholta rakkaus ja hyväksyntä on ollut ehdollistettua. Niinhän se puheissakin usein menee, rakastan sinua jos....kunnioitan sinua jos...
        Jumala sanoo...tule, sillä kaikki on jo valmiina


      • capiche kirjoitti:

        Uskonto on sarja ihmisen kehittämiä sääntöjä ja oppeja. Usko on henkilökohtainen suhde Jumalaan. Väitän kyllä ihan pokkana, että esim. 10 käskyä ovat edelleen aika hyvä ohje hyvälle elämälle, jossa ei vahingoiteta itseä eikä muita.

        Niin. Se, joka uskoo, elää uskosta, mutta ei käskyjä silti ole poistettu:
        "Teemmekö siis lain mitättömäksi vetoamalla uskoon? Emme tietenkään! Me vahvistamme lain." Room 3:31


      • EJKR
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Armo on varmasti siksikin hyvin vaikea asia, että meillä on tämä ansaitsemisen kulttuuri. Pitää ansaita hyväksyntä, rakkaus , kunnioitus, arvostus. Omana itsenään , saavutuksista riisuttuna, tulla hyväksytyksi, se on armoa, jonka löytää ristin juurelta.
        Kun kaikkine epäonnistumisineen ja "salaisuuksineen" tulee hyväksytyksi ja rakastetuksi, siinä on armo.
        Armoa, Jumalan armoa, ei voi ostaa eikä ansaita, siitä ei voi käydä vaihtokauppaa. Monille on vaikea ottaa vastaan vastikkeetonta rakkautta ja hyväksyntää, koska esim.omien vanhempien taholta rakkaus ja hyväksyntä on ollut ehdollistettua. Niinhän se puheissakin usein menee, rakastan sinua jos....kunnioitan sinua jos...
        Jumala sanoo...tule, sillä kaikki on jo valmiina

        Armo on íhmiselle niin vaikea ymmärtää, että sen koko syvyyden paljastamiseksi Jumala joutui kasvattamaan Abrahamista polveutuvaa kansaa muutaman vuosituhannen ajan, ennen kuin ihmiset olivat ollenkaan kykeneviä käsittämään hänen Poikansa kärsimysten ja kuoleman kautta julistettua armahdusta. Ja silti vain pieni osa kansasta oli lopulta valmis tarttumaan Jeesuksen Kristuksen kautta julistettuun armoon.


      • taskuttäynnäkiviäkö
        EJKR kirjoitti:

        Armo on íhmiselle niin vaikea ymmärtää, että sen koko syvyyden paljastamiseksi Jumala joutui kasvattamaan Abrahamista polveutuvaa kansaa muutaman vuosituhannen ajan, ennen kuin ihmiset olivat ollenkaan kykeneviä käsittämään hänen Poikansa kärsimysten ja kuoleman kautta julistettua armahdusta. Ja silti vain pieni osa kansasta oli lopulta valmis tarttumaan Jeesuksen Kristuksen kautta julistettuun armoon.

        Olen itse huomannut sen, että uskovienkin on hyvin vaikea ottaa vastaan ilman ehtoja ja suoritteita armoa ja tai rakkautta. Suoritamme helposti uskoa, koska se tuntuu jotenkin asiaan kuuluvalta. Levosta käsin eläminen on vaikeaa. Jumalaan luottaminen kaikkina päivinä, niinä vaikeinakin, on vaikeaa. Kärsimyksen edessä on vaikea sanoa, tapahtukoon Sinun tahtosi...
        Mutta Armo sanoo, siltikin sinä kelpaat...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe