Seuraava kirjoitus on alunperin julkaistu vuonna 1946, eli pari vuotta ennen Israelin valtion perustamista.
ISRAELIN KANSAN SUURI MENNEISYYS
Maailman historiassa nähdään miten Jumala toimii. Hänen tahtonsa ja suunnitelmansa on pelastaa langennut ihmiskunta, joka on luopunut Hänestä ja menee syntiensä tähden kadotukseen.
Jo 2000 vuotta ennen Messiasta toimii Jumala ihmiskunnassa Aabrahamin ja hänen jälkeläistensä kautta. Aabraham on yksi ihmiskunnan voimakkaimmista persoonallisuuksista. Sekä juutalaiset, kristityt ja muslimit kunnioittavat hänen nimeään. Jumala itse valitsi hänet ja antoi hänelle suurimman lupauksen, mikä milloinkaan on kenellekään ihmiselle annettu:
"Ja JHWH sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka Minä sinulle osoitan. Niin Minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä" (1Ms 12:1-3).
Näillä sanoilla Jumala lupaa Aabrahamille: kansan, maan ja siunauksen. Koko Israelin kansan historia keskittyy näihin kolmeen lupaukseen. Näitä kolmea sanaa voidaan pitää tämän kansan arvoituksen avaimena: kansan, maan ja siunauksen.
Aabraham ja hänen vaimonsa Saara, "ruhtinatar", olivat Jumalalle kuuliaiset ja niin heistä tuli totisen uskon esikuvat. He jättivät kotinsa Kaldeanmaan Uurissa ja saapuivat Kaanaanmaahan, nykyiseen Israeliin. Siellä Jumala teki Aabrahamin kanssa ikuisen liiton, jota ei ole purettu ja jota Jumala ei tule purkamaan. Hän on antanut pyhän lupauksensa Aabrahamille ja on pitävä sanansa. Aabrahamin kuoltua siirtyivät Jumalan lupaukset hänen pojalleen Iisakille ja edelleen tämän pojalle Jaakobille. Kun Jaakob oli antanut elämänsä Jumalalle, hän sai Jumalalta uuden nimen: Israel. Sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa Jumala kutsuu itseään Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaksi, koska Hän on tehnyt ikuisen liiton näiden juutalaisten isien kanssa. Niinkuin nuo kolme lupausta: kansa, maa ja siunaus ovat järkkymättömän varmat, niin on myös muukin, minkä Jumala on luvannut Aabrahamille toisten kansojen sekä yksilöidenkin suhteen, varmaa. "Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat!" Näiden sanojen perusteella ymmärrämme kukoistuksen ja tuhon ajat eri kansojen historiassa.
Ensin Jumala kasvatti Aabrahamin perheestä kokonaisen kansan. Jaakob lähti poikineen Egyptiin, missä heidän jälkeläisensä raskaiden koettelemusten alla lisääntyivät 400 vuoden aikana kansaksi. Näin oli toteutunut Jumalan ensimmäinen lupaus Aabrahamille.
Pääsiäislampaan veren turvin ja Jumalan väkevän käden johdolla lähti Israelin kansa sitten Egyptistä ja saapui Siinaille, missä JHWH Jumala Mooseksen välityksellä antoi heille lain ja teki sen kanssa iäisen liiton, puhuen voimallisesti Israelin kansalle. Niin ei Jumala milloinkaan ole puhunut millekään muulle kansalle maailmassa:
"Ja Mooses nousi Jumalan tykö, ja Herra huusi häntä vuorelta ja sanoi: 'Sano näin Jaakobin heimolle ja ilmoita israelilaisille: Te olette nähneet, mitä Minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka Minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni. Jos te nyt kuulette Minun ääntäni ja pidätte Minun liittoni, niin te olette Minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on Minun. Ja te olette Minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa. Sano nämä sanat israelilaisille'" (2Ms 19:3-6).
Jumala kutsui Israelin kansaa "omaisuudekseen ennen kaikkia muita kansoja", - mikä valtava etuoikeus! Miksi juuri tämän kansan? Tähänkin Raamattu antaa selvän vastauksen:
"Sillä sinä olet JHWH:lle, Jumalallesi, pyhitetty kansa; JHWH, sinun Jumalasi, on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on. Ei JHWH sentähden ole mielistynyt teihin ja valinnut teitä, että olisitte lukuisammat kaikkia muita kansoja, sillä tehän olette kaikkia muita kansoja vähälukuisemmat, vaan sen tähden, että JHWH rakasti teitä ja tahtoi pitää valan, jonka hän oli vannonut teidän isillenne" (5Ms 7:6-8).
Jumala teki Israelin kansan kanssa liiton rakkaudessa ja kasvatti sitä 40-vuotisen erämaavaelluksen aikana tulevaan tehtäväänsä niinkuin isä poikaansa. Noin 1400 vuotta ennen Messiaan syntymää Israelin kansa tuli Joosuan johdolla Kaanaanmaahan. Siihen mennessä se oli saanut runsaasti kokea Jumalan armoa. Ja niin israelilaiset ottivat haltuunsa maan, jonka JHWH oli luvannut Aabrahamille:
"Sinä päivänä JHWH teki Abramin kanssa liiton, sanoen: 'Sinun jälkeläisillesi Minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka'" (1Ms 15:18).
Maa, joka luvattiin Israelin kansalle, on paljon suurempi kuin nykyinen Israelin alue. Se ulottuu Niilistä Eufratiin ja Välimerestä Persian lahteen. Tämän maan Jumala on antanut Aabrahamille ja hänen siemenelleen ikuisiksi ajoiksi.
http://www.kolumbus.fi/gematria/juuda.htm
Juutalaiset Raamatun valossa
4
65
Vastaukset
- Kaarina44
Eihän israelin kansalla ole mitään menneisyyttä. Juutalaisia ovat. Israelin järjesti pääasiassa englantilaiset ja amerikkalaiset juutalaiset pohjustamalla tämän jo 1933 julistamalla maaliskuussa sodan Saksalle. Heillä oli jo valmis suunnitelma, jota ajoivat sodan ja rahan voimalla.
Kaikille antisemitisteille tiedoksi:
"Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!" (Room. 11:1-2,17-18,24)- sdfdsfg
Ja tuohon aamen
- dsafdsf
ok..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131960Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161831504Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1421262Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt931243Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381168- 84898
Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu44810Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks13787Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.138783Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas123763