ACEA luokitusten vuosiluku/versio?

3475745

Jos öljypurkin kyljessä lukee vaikka acea A3, tarkoittaako tämä aina uusinta A3 luokitusta vai voiko kyseessä olla mikä tahansa vanha A3 versio?

ACEA luokituksetha menevät vuosien mukaan, on olemassa -02, -04, -07, -08, -10, -12 ja -16 versiot. Nämä eroavat paljonkin toisistaan. Esim -02 ACEA A3:lla on huomattavasti heikompi suojaus kulumiselta ja huomattavasti huonompi lietteenesto.

Useimmiten öljypurkissa ei ole mitään tietoa minkä vuoden versio on kyseessä ACEA luokasta. Jos ostan vaikka halvan A3 öljyn, voiko olla että täyttää vielä tänäkin päivänä jonkun -02 tai -04 ACEA A3 version?

Tuossa voi vähän vertailla eri vuosien ACEA luokkia https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

4

224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4563634

Loogisesti ajatellenhan öljyjen pitäisi täyttää usimmat ACEA versiot kun kerran vuosilukuja ei kerrota öljypurkissa. Sitä tietoa en vain ole löytänyt mistään että mistä lähtien valmistetut öljyt on täytettävä esim ACEA -16 vaatimukset kun nämä julkaistiin loppuvuodesta 2016. Täytyykö esim tammikuussa -17 valmistettu öljy jo täyttää -16 vaatimukset vai miten pitkä siirtymäaika on? Ja täyttääkö kaikki tänä päivänä myynnissä olevat öljyt ACEA -12 version jos öljyllä on ACEA luokitus?

Vaikka puhutaan samasta ACEA luokituksesta, eri vuosien versioden välillä voi olla suuria eroja vaikka kulumisensuojassa. Olisi paljon helpompaa kuluttajalle jos se vuosiversiokin lukisi purkin kyljessä.

• muulla.ei.välii

Kunhan on PAO

• Acea

Joulukuun 2013 jälkeen on öljyn pitänyt täyttää 2012 hyväksyntä. Joulukuussa 2018 öljyjen täytyy täyttää 2016 hyväksyntä. Uudet öljyt voivat siis olla nyt 2012 tai 2016 merkintöjen mukaiset.

• VALINTAKYSYMYS

Amerikassa SAE:n testeissä II ja III ryhmän mineraalöljyyn perustuvat moottoriöljyt petti.
      Uutena ne täytti normit.
      Siksi TÄYSSYNTEETTISYS vaaditaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3037
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1913
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe