Oletteko koskaan törmänneet tyyppiin, jonka mustasukkaisuus ei rajoitu pelkästään puolisoon, vaan ollaan mustiksia lapsista (omistakin), lemmikkieläimille osoitetusta huomiosta, kavereista, suvusta?
Tällainen tyyppi viimeksi mainitussa eli suvussa on taakka. Lyö kiilaa pahimmassa tapauksessa kaikkiin mustasukkaisuutensa/katetutensa aiheuttajan (puolison sukulainen esimerkiksi) ihmissuhteisiin. Estää puolisoaan vastaamasta puhelimeen tälle, torpedoi tapaamisia; jos joskus puoliso pääsisikin tapaamaan sukulaisiaan ilman mustista, tapaamisen aikana puhelin soi taukoamatta, yleensä vaatimuksena tulla jo kotiin riippumatta siitä, kauanko tapaaminen on kestänyt.
Lapsetkin jäävät mustiksen liitossa lapsipuolen asemaan, korkeintaan funktionaan toimia paineentasaajina, kun mustis raivoilee siipalleen. Lisäksi he (varsinkin samaa sukupuolta mustiksen kanssa olevat) ovat tuhoavan mustasukkaisuuden aiheuttajia myöskin.
Vielä kauheamman asiasta tekee, jos mustis ei ollenkaan ymmärrä olevansa tosiaan tuhoavan mustasukkainen; aina hänellä on lähestulkoon jalot motiivit toiminnalleen, olkoon se sitten millaista haitantekoa ja estämistä tahansa. Mustasukkaisuus on puettu "velvollisuuksien hoitamisen" ja yleisen marttyrismin kaapuun. Kuitenkin marttyrismi on niin taitavasti seliteltyä ja peiteltyä, että toisetkin menevät siihen mukaan; tällaisen henkilön ei koskaan tarvitse kuulla marttyyrin viitastaan kuittailua. Itsekään hän ei tajua marttyroivansa, tai jos tajuaakin, ei lopeta sitä kuitenkaan koskaan. Kuten ei mustasukkaista käytöstään muutenkaan.
Sama tyyppi saattaa lisäksi tehdä kaikkensa, jotta saisi puolisonsa mustasukkaiseksi itsestään; viime kädessä jopa petetään "tilien tasaamiseksi", vaikka oikeasti mitään tasaamista ei ole. Häivytään yksinäisille matkoille, joilta kuitenkin koko ajan vaanitaan puolison tekemisiä niin paljon kuin mahdollista ja saadaan järjetön raivokohtaus, jos omista kuulumisista ei olla tarpeeksi kiinnostuneita.
Mahtaa olla rankkaa olla tuollaisen kieron ja tuhoavan mustasukkaisuuden kanssa tekemisissä ja liitossa, kun sen seurannaisvaikutuksetkin aiheuttavat muulle suvulle traumoja.
Yleensä ottaen ihmisten on todella vaikeaa, jopa mahdotonta nähdä omia vikojaan. Korkeintaan ne nähdään muissa, tällä tavoin itsensä asiasta ulkoistaen.
Mustasukkaisuus/kateellisuus kaikesta
InNoTerms
2
614
Vastaukset
- näisseeoli
on kokemusta, ex ( ulkomaalainen) oli justi sellainen, vaikka mies oli jo yli 50 ei mustasukkaisuus hävinnyt mihinkään. Ihan kaikesta oli mustis mikä liikkui, kissoista, koirista, ihmisistä, sukulaisista ja itse huorasi kuin pukki
- elämänpelikortit
Mun äiti oli tuollainen :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212257- 701146
- 1151036
- 491015
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72989Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57957KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.13918Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31900Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(50856