2023 eduskuntavaaleissa

Keskustan kannatus tippuu viiteen prosenttiin. Aika on vihdoin ajanut ohi auringonlaskun agraaripuolueesta. Poliittisen kentän valtaenemmistön muodostavat kolme ryhmittymää:
Oikeisto-Suomen Demokraatit ja Yhtynyt Vihervasemmisto.

25

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piti siis olla:
      Oikeisto, Suomen Demokraatit ja Yhtynyt Vihervasemmisto.

    • Järkikäteen

      kataisia, stubbeja, rinteitäkö lisää? Sipilä on pätevä vaikka oppimista on vielä.

      • Ei sipilässä sinänsä mitään vikaa ole. Edustamassaan puolueessa on.


      • Järkikäteen
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Ei sipilässä sinänsä mitään vikaa ole. Edustamassaan puolueessa on.

        Isossa kuvassa kaikki puolueet ovat samankaltaisia vain Perussuomalaiset tekevät poikkeuksen.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Ei sipilässä sinänsä mitään vikaa ole. Edustamassaan puolueessa on.

        Totaali-idiotismia ei kai sitten lasketa keskustan palstalla "viaksi", lienee siis ominaisuus joka vaaditaan keskustalaiselta politikolta.


    • 2pilkku35prossaa

      Vain maanviljelijöitten edustajana Kepulla on todellisuudessa 50 000 viljelijää perheineen äänestäjinä, se tekee 100 000 ääntä ja on noin 2,35% äänioikeutetuista!

      • Puolueen nimi on tarkoituksella harhaanjohtava "Keskusta".


      • Vasureilla

        ja vihreillä taas on kaikkien mamujen tuki ja lisää tulee kunhan saavat suurmoskeijan kivijalan valettua pääkaupungin rantasoraan.


    • TotuusTuostakin

      Kehitys sivistysmaissa on johtamassa kokonaan toiseen suuntaan.

      Maltillinen keskusta nousee, samoin maltillinen oikeisto, sosialidemokratia (vasemmisto) kuolee lähes tyystin, vihreät surkastuu (Saksan energiewendin pahan epäonnistumisen seuraus) monessa maassaa alle äänikynnysten. Populistinen kansallismielisyys niinikään vähenee vaikka säilyttääkin marginaaliaseman.

      Suomi tulee tässäkin jälkijunassa.

      2023 meillä sinnittelee lähes olematon SDP ja vielä olemattomampi Vasemmistoliitto, Vihreiden surkastuminen on alkanut ja Persut palannut alle 10% kannatukseen. Kokoomuksen ja Keskustan kannatus kilpailee suurimman puolueen asemasta, uutena nousee Ranskan mallin mukaisia (Macron) uusia poliittisia liikkeitä joilla ei ole vanhojen puolueiden rasitteita. Niidenkin poliittinen sijainti on maltillisessa keskustassa.

      • Mitä tekemistä Macronilla on Suomen Keskustan kanssa? Kuten olen monesti sanonut Suomen "Maltillinen Keskusta" on tosiasiassa taantumuksellinen itäinen oikeistopuolue.
        Suomen Demokraatit perustetaan vanhan Asevelirungon ympärille. Tämä puolue tulee edustamaan todellista "keskustaa" arvo- ja markkinaliberaalina puolueena.


      • huisaa.naurua

        Neuvostojen Tavja palaa remmiin?


      • TorppaPoika
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Mitä tekemistä Macronilla on Suomen Keskustan kanssa? Kuten olen monesti sanonut Suomen "Maltillinen Keskusta" on tosiasiassa taantumuksellinen itäinen oikeistopuolue.
        Suomen Demokraatit perustetaan vanhan Asevelirungon ympärille. Tämä puolue tulee edustamaan todellista "keskustaa" arvo- ja markkinaliberaalina puolueena.

        Suomeen ei tulla perustamaan mitään "Suomen Demokraatit" puoluetta.

        Mitä helvetin järkeä on perustaa puoluetta, joka katselee taaksepäin jonnekin 1940-50 lukujen poliittiseen kulttuuriin? Kukaan ei sellaiseen puolueeseen tule satsaamaan, ei äänestäjät eikä politiikan aktiivit.

        Jo sana "demokratia" eri muodoissaan merkitsee puolueelle takuuvarmaa kuolemaa, onhan sanalla pahoja rasitteita (kansandempkratia, sosialidemokratia jne)

        Politiikka on ollut heiluriliikettä laidasta laitaan, heilahdus kulkee aina keskustan kautta. Heiluriliikeen hiljalleen hipuessa liike keskittyy keskelle. Sinne syntyy uusia poliittisia toimijoita Ranskan Macronin tapaan, poltiikassa löyhästi mihinkään oppiin sitoutuneita talous- ja aateliberaaleja liikkeitä joilla on uutta ajattelua, ei mitään haikailua johonkin asevelisosialismiin.


      • TorppaPoika kirjoitti:

        Suomeen ei tulla perustamaan mitään "Suomen Demokraatit" puoluetta.

        Mitä helvetin järkeä on perustaa puoluetta, joka katselee taaksepäin jonnekin 1940-50 lukujen poliittiseen kulttuuriin? Kukaan ei sellaiseen puolueeseen tule satsaamaan, ei äänestäjät eikä politiikan aktiivit.

        Jo sana "demokratia" eri muodoissaan merkitsee puolueelle takuuvarmaa kuolemaa, onhan sanalla pahoja rasitteita (kansandempkratia, sosialidemokratia jne)

        Politiikka on ollut heiluriliikettä laidasta laitaan, heilahdus kulkee aina keskustan kautta. Heiluriliikeen hiljalleen hipuessa liike keskittyy keskelle. Sinne syntyy uusia poliittisia toimijoita Ranskan Macronin tapaan, poltiikassa löyhästi mihinkään oppiin sitoutuneita talous- ja aateliberaaleja liikkeitä joilla on uutta ajattelua, ei mitään haikailua johonkin asevelisosialismiin.

        Kannattaisi lukea tarkkkaan mitä kirjoitetaan. Sanoin että Asevelirungon eli Kokoomuksen ja SDP:n ympärille. En tietenkään tarkoittanut 1940- ja 1950-luvun politiikkaa. Vaan.
        1) NATO-jäsenyys.
        2) EU:n liittovaltiokehityksen ajaminen.
        3) Työmarkkinoiden joustavuuden lisääminen.
        4)Julkisen sektorin karsiminen.
        Joskus 1990-luvulla Keskustasta olisi saattanut tulla mainittu arvo- ja markkinaliberaali puolue. Silloin kun vielä äänestin Kepua.


      • TorppaPoikaa
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Kannattaisi lukea tarkkkaan mitä kirjoitetaan. Sanoin että Asevelirungon eli Kokoomuksen ja SDP:n ympärille. En tietenkään tarkoittanut 1940- ja 1950-luvun politiikkaa. Vaan.
        1) NATO-jäsenyys.
        2) EU:n liittovaltiokehityksen ajaminen.
        3) Työmarkkinoiden joustavuuden lisääminen.
        4)Julkisen sektorin karsiminen.
        Joskus 1990-luvulla Keskustasta olisi saattanut tulla mainittu arvo- ja markkinaliberaali puolue. Silloin kun vielä äänestin Kepua.

        Herää typerys!

        Kokoomus ei katsele eikä tule katselemaan SDP,n suuntaan millään tavalla. Asevelirungosta SDP:n osa runkoa on jo lahonnut tyystin ja pudonnut kelkasta.

        Olisi Kokoomukselta totaalista tyhmyyttä ja varma tappio lähteä mihinkään poliittiseen yhteistyöhön kaikkea vastustavan ja vähääkin kehitystä jarruttavan demaripuolueen kanssa. Hallituksessa voidaan silloin tällöin toimia yhdessä. SDP apupuolueena.

        Kaikki nuo luettelemasi teesit sopivat Kokoomukseen ja osin Keskustaankin, miltään osin eivät SDP:hen.


      • TorppaPoikaa kirjoitti:

        Herää typerys!

        Kokoomus ei katsele eikä tule katselemaan SDP,n suuntaan millään tavalla. Asevelirungosta SDP:n osa runkoa on jo lahonnut tyystin ja pudonnut kelkasta.

        Olisi Kokoomukselta totaalista tyhmyyttä ja varma tappio lähteä mihinkään poliittiseen yhteistyöhön kaikkea vastustavan ja vähääkin kehitystä jarruttavan demaripuolueen kanssa. Hallituksessa voidaan silloin tällöin toimia yhdessä. SDP apupuolueena.

        Kaikki nuo luettelemasi teesit sopivat Kokoomukseen ja osin Keskustaankin, miltään osin eivät SDP:hen.

        Kokoomus ja SDP ovat läntisiä Maalaisliitto-Keskusta itäinen puolue. Siinä on merkittävä ero.


      • TorppaPoikaa
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Kokoomus ja SDP ovat läntisiä Maalaisliitto-Keskusta itäinen puolue. Siinä on merkittävä ero.

        2020 luvun ihminen ei ajattele itäisiä taikka läntisiä pulueita, tuo jako kun perustuu siihen 1940-50 lukuun jossa sinä näytät olevan. Moderni ihminen elää tässä ajassa ja vähän tulevassakin. Ei kaukana menneisyydessä kuten sinä,

        Maailma muuttuu idässä, se muuttuu lännessä, ja muuttuu myös Suomessa. Puolueet jotka kykenevät elämään muuttuvassa maailmassa pärjäävät. Niitä ovat Kokoomus ja Keskusta, sekä näiden liepeille syntyvät uudet arvo- ja talousliberaalit kansanliikkeet. SDP ja muu vasemmisto elää siellä sinun 50-luvullasi ja kuolee, Vihreät ovat hirttäytymässä energia- ja pakolaispolitiikkaansa jonka vuoksi kuihtuvat, kansallismielinen populismi taas kuihtuu ylilyönteihinsä kun kansa hakee turvallisuuden takaavia poliittisia ratkaisuja.


      • TorppaPoikaa kirjoitti:

        2020 luvun ihminen ei ajattele itäisiä taikka läntisiä pulueita, tuo jako kun perustuu siihen 1940-50 lukuun jossa sinä näytät olevan. Moderni ihminen elää tässä ajassa ja vähän tulevassakin. Ei kaukana menneisyydessä kuten sinä,

        Maailma muuttuu idässä, se muuttuu lännessä, ja muuttuu myös Suomessa. Puolueet jotka kykenevät elämään muuttuvassa maailmassa pärjäävät. Niitä ovat Kokoomus ja Keskusta, sekä näiden liepeille syntyvät uudet arvo- ja talousliberaalit kansanliikkeet. SDP ja muu vasemmisto elää siellä sinun 50-luvullasi ja kuolee, Vihreät ovat hirttäytymässä energia- ja pakolaispolitiikkaansa jonka vuoksi kuihtuvat, kansallismielinen populismi taas kuihtuu ylilyönteihinsä kun kansa hakee turvallisuuden takaavia poliittisia ratkaisuja.

        Keskusta arvoliberaali liike. Älä viitsi naurattaa. Eiköhän tämänkin palstan "homottelu" kerro juuri tuosta mainitsemastani itäisestä kulttuurista.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Keskusta arvoliberaali liike. Älä viitsi naurattaa. Eiköhän tämänkin palstan "homottelu" kerro juuri tuosta mainitsemastani itäisestä kulttuurista.

        Keskustalla ja Perussuomalaisella puolueella ei ole oikeastaan muuta eroa kuin että Keskusta on salonkikelpoinen versio Perussuomalaisesta puolueesta. Oikeastaan Perussuomlaiset ovat paljon rehellisempiä kun eivät yritä esittää muuta kuin ovat.


      • TorppaPoika
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Keskusta arvoliberaali liike. Älä viitsi naurattaa. Eiköhän tämänkin palstan "homottelu" kerro juuri tuosta mainitsemastani itäisestä kulttuurista.

        Tällä palstalla homottelevat jotkut katkeroituneet persut ja entiset demarit. Sekä joku Osmiumin tapainen päänsä palelluttanut vasemmistolainen.

        Näillä kellään ei ole mitään tekemistä itäisen tai läntisen kultuurin kanssa.

        Arvoliberaalisuus on paljon muutakin kuin laittomaan maahanmuuttoon positiivisesti suhtautuminen tai sukupuolisuuden totaalikieltäminen (= muu sukupuolisuus).

        Arvoliberaalisuuteen kuuluu myös omien kansalaisten hyvinvoinnista huolehtiminen ilman kansallismielistä uhoa.

        Arvoliberaalisuuteen kuuluu myös rohkeus haastaa aikansa eläneet yhteiskunnan rakenteet, vaikkapa työehtosopimusten yleissitovuus tai pöhöttynyt julkinen sektori. Juuri viimeksimainittujen romuttamisyrityksestähän Sipilää (ja Keskustaa) on ankarasti syytetty äärivanhoillisten voimien toimesta. Ehdotukset julkisen sektorin saattamiseta kilpailun piiriin on leimattu liian liberaalien arvojen ajamiseksi ja siksi niitä vastustetaan vasemmalla laidalla.


      • TorppaPoika kirjoitti:

        Tällä palstalla homottelevat jotkut katkeroituneet persut ja entiset demarit. Sekä joku Osmiumin tapainen päänsä palelluttanut vasemmistolainen.

        Näillä kellään ei ole mitään tekemistä itäisen tai läntisen kultuurin kanssa.

        Arvoliberaalisuus on paljon muutakin kuin laittomaan maahanmuuttoon positiivisesti suhtautuminen tai sukupuolisuuden totaalikieltäminen (= muu sukupuolisuus).

        Arvoliberaalisuuteen kuuluu myös omien kansalaisten hyvinvoinnista huolehtiminen ilman kansallismielistä uhoa.

        Arvoliberaalisuuteen kuuluu myös rohkeus haastaa aikansa eläneet yhteiskunnan rakenteet, vaikkapa työehtosopimusten yleissitovuus tai pöhöttynyt julkinen sektori. Juuri viimeksimainittujen romuttamisyrityksestähän Sipilää (ja Keskustaa) on ankarasti syytetty äärivanhoillisten voimien toimesta. Ehdotukset julkisen sektorin saattamiseta kilpailun piiriin on leimattu liian liberaalien arvojen ajamiseksi ja siksi niitä vastustetaan vasemmalla laidalla.

        Enhän minä mistään sukupuolisuuden totaalikieltämisestä puhunut vaan "homottelusta" vuonna 2017. Eipä tällä palstalla kukaan kepulainen ole tuominnut "homottelua". Ainakin eräs ahkerasti tuota sanaa viljelevä "sisällöntuottaja" esiintyy täällä keskustan äänitorvena.
        Mitä maahanmuuttoon tulee pitää erottaa toisistaan turvapaikkapolitiikka jossa on tarkentamisen varaa sekä työperäinen maahanmuutto jota tarvitsemme lisää.


      • NytPitääKysyä
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Enhän minä mistään sukupuolisuuden totaalikieltämisestä puhunut vaan "homottelusta" vuonna 2017. Eipä tällä palstalla kukaan kepulainen ole tuominnut "homottelua". Ainakin eräs ahkerasti tuota sanaa viljelevä "sisällöntuottaja" esiintyy täällä keskustan äänitorvena.
        Mitä maahanmuuttoon tulee pitää erottaa toisistaan turvapaikkapolitiikka jossa on tarkentamisen varaa sekä työperäinen maahanmuutto jota tarvitsemme lisää.

        Ja kukahan mahtaa olla tuo keskustan äänitorvi joka ahkerasti homottelee?

        Maahanmuutossa arvoliberaalina ainakin vihervasemmistopiireissä pidetään juurikin laittoman maahanmuuton hyväksymistä, katso vaikka ketkä haluavat suojella Rautatientorilla laittomasti maassa oleskelevien leiriä.

        Minusta taas arvoliberaalia on hyväksyä laillinen maahanmuutto ja kohdella kaikkia laillisesti maassa oleskelevia tasavertaisesti kansalaisuudesta riippumatta, siis myös omia kansalaisia ilman positiivista diskriminointia. Lakien kunnioittaminen on arvopohja joka on pakko säilyttää, lakien sisältöön taas voidaan vaikuttaa äänestämällä oikein. Arvoliberaalia ei ole laittomuuksien hyväksyminen, kuten vaikkapa kansallismielisten väkivalta tai laiton maassa oleskelu.


      • NytPitääKysyä kirjoitti:

        Ja kukahan mahtaa olla tuo keskustan äänitorvi joka ahkerasti homottelee?

        Maahanmuutossa arvoliberaalina ainakin vihervasemmistopiireissä pidetään juurikin laittoman maahanmuuton hyväksymistä, katso vaikka ketkä haluavat suojella Rautatientorilla laittomasti maassa oleskelevien leiriä.

        Minusta taas arvoliberaalia on hyväksyä laillinen maahanmuutto ja kohdella kaikkia laillisesti maassa oleskelevia tasavertaisesti kansalaisuudesta riippumatta, siis myös omia kansalaisia ilman positiivista diskriminointia. Lakien kunnioittaminen on arvopohja joka on pakko säilyttää, lakien sisältöön taas voidaan vaikuttaa äänestämällä oikein. Arvoliberaalia ei ole laittomuuksien hyväksyminen, kuten vaikkapa kansallismielisten väkivalta tai laiton maassa oleskelu.

        Tiedät kyllä. Muutaman kerran allekirjoittanuttakin ko. vähemmistöön kuuluvaksi on luokiteltu. Sinänsä paskat nakkaan asiasta. Arvoliberalismista olen kanssasi samaa mieltä.
        Homottelu ei sinänsä haittaa näillä palstoilla mitään mutta kun se valuu esim. koululaisten kielenkäyttöön.


      • NytPitääKysyä
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Tiedät kyllä. Muutaman kerran allekirjoittanuttakin ko. vähemmistöön kuuluvaksi on luokiteltu. Sinänsä paskat nakkaan asiasta. Arvoliberalismista olen kanssasi samaa mieltä.
        Homottelu ei sinänsä haittaa näillä palstoilla mitään mutta kun se valuu esim. koululaisten kielenkäyttöön.

        No tiedän joo.

        Tässä esimerkki. Kyseessähän siis Osmium:

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>
        osmium1

        24.5.2017 15:47

        Mites siellä Suur-Hullujen huoneella tuulee? Joko Tolliskomaa tulvii?
        Silloin hullut eniten liikkuu
        kun vedet paljon liikkuu.

        Eivätkö elättietanat ja maataloussyöttiläät ole ankaran, vihan kaunan ja kateuden keskellä kuulleet työnantajalle kuuluvasta direktio - oikeudesta?
        Voi teitä paskanaama elättejä, ei näämmä Älypeli teitä yhtään ole sivistänyt tai edes synkän keputotuuden paulasta päästänyt?
        Hullujen huoneen henkilöille, siis homoille, eläimiin sekaantujille ja lastenraiskaajille sekä muille kepulaisilla tiedoksi..."

        >>>>>>>>>>>>>>
        Tuossa siis esimerkki tästä paheksumastasi kielenkäytöstä. Ei rajoitu edes pelkään homotteluun, vaan mukaan on saatu eläimiin sekaantuminen ja lasten raiskaaminen.

        Vaikuttaako Osmium kepulaiselta? Mielestäni ei.


      • Oikeistosossulle
        NytPitääKysyä kirjoitti:

        No tiedän joo.

        Tässä esimerkki. Kyseessähän siis Osmium:

        >>>>>>>>>>>>>>>>>>
        osmium1

        24.5.2017 15:47

        Mites siellä Suur-Hullujen huoneella tuulee? Joko Tolliskomaa tulvii?
        Silloin hullut eniten liikkuu
        kun vedet paljon liikkuu.

        Eivätkö elättietanat ja maataloussyöttiläät ole ankaran, vihan kaunan ja kateuden keskellä kuulleet työnantajalle kuuluvasta direktio - oikeudesta?
        Voi teitä paskanaama elättejä, ei näämmä Älypeli teitä yhtään ole sivistänyt tai edes synkän keputotuuden paulasta päästänyt?
        Hullujen huoneen henkilöille, siis homoille, eläimiin sekaantujille ja lastenraiskaajille sekä muille kepulaisilla tiedoksi..."

        >>>>>>>>>>>>>>
        Tuossa siis esimerkki tästä paheksumastasi kielenkäytöstä. Ei rajoitu edes pelkään homotteluun, vaan mukaan on saatu eläimiin sekaantuminen ja lasten raiskaaminen.

        Vaikuttaako Osmium kepulaiselta? Mielestäni ei.

        Palstan pahin häirikkö: Osmium1


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Tiedät kyllä. Muutaman kerran allekirjoittanuttakin ko. vähemmistöön kuuluvaksi on luokiteltu. Sinänsä paskat nakkaan asiasta. Arvoliberalismista olen kanssasi samaa mieltä.
        Homottelu ei sinänsä haittaa näillä palstoilla mitään mutta kun se valuu esim. koululaisten kielenkäyttöön.

        sosdemejä ei ole silloin enää 2023 jäljellä kuin nykykomujen verran. Kun olet tuollainen ennustaja paljonko tienaat ennustuksillasi?

        Kannattaisiko siirtyä vuoteen 2027, kun olet jo muuttanut ensi vaaleissa tapahtuneeksi ennustamasi puoluemuutokset 2023 vuoteen?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe