Koli kesä & syksy 2017 esite
Olin saanut tehtäväkseni kartoittaa ulkomaalaisille vierailleni sopivaa lomaviikkoa Pohjois-Karjalasta. Jossain vaiheessa keskustelumme kääntyi ehdottamaani vaihtoehtoon Koliin. Kuin taivaasta tipahti samaisena iltana Koli kesä & syksy 2017 mainoslehti. Kuten tiedämme tasokas esite on hyvä väline lähestyä matkaa suunnittelevia, onhan se myös kätevä ottaa matkalle mukaan. Lehden toimittaminen nettimainontaan verrattuna painotöineen vaatii runsaasti aikaa ja rahaa. Molemmissa tarvitaan korkeatasoista kuvamateriaalia ja ammattilaisia toteutukseen. Matkailumainonnassa jos missään kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa etenkin kun tarjonta suunnataan asiakassegmentille jonka valinnat perustuu pitkälle mielikuviin kohteesta, sen tarjoamista palveluista ja niiden tasosta.
Saatuani mainoslehtisen käteeni oli pakko myöntää että jotain on mennyt pahasti pieleen kun mainostetaan Suomen kansallismaisemaa sen upeita näkymiä ja kävijälle tärkeitä palveluita. Onko rima pahasti alitettu vai onko sitä ollut lainkaan. Tuossa Kolin mainonnassa on päästy tuskin iltapäivä- tai alueellisten markettien tai rautakauppojen tarjouslehtien tasolle, vain sivumäärä on saatu kasvamaan paikallisten yrittäjien suttuisilla pikkuilmoituksilla. Laadukkaalle paperille painettu esite korkeatasoisine kuvineen välittäisi käsin kosketeltavan mielikuvan palvelun tarjoajista ja Kolista kokonaisuutena. Huonolaatuinen mainoslehtinen suttuisine kuvineen ala-arvoisella painoasulla sameine värikuvineen painettuna roskalehtipaperille luo neukkumaisen mielikuvan Kolista ja sieltä esitellyistä palveluista. Esite tuo mieleen itäblokin aikaiset painotuotteet värikuvineen ja painoasuineen.
Hyvätasoinen esite aukeaa nopeasti lukijalle, tuntuu hyvälle kädessä ja nappaa otteeseensa, antaa laadukkaan mielikuvan kohteesta ja sen palveluista. Roskaparille painetut suttuiset luontokuvat, ruoka-annokset, lähiherkut ja tarjotut aktiviteetit sillisalaattina tarjottuna eivät luo mielikuvaa laadukkaasta houkuttavasta ja ”koukuttavasta” kohteesta joka herättää mielenkiinnon ja jonne haluttaa lähteä. Huonolaatuinen mainos on masentavaa katseltavaa
ja luettavaa. Jos halutaan nostaa Kolin Profiilia ja saada asiakkaita on syytä muistaa. Asiakas saa paikasta sen käsityksen kuin miltä se näyttää mainonnassa.
Kysymys herää kannattaisiko seuraavassa numerossa panostaa enemmän kuvankäsittelyyn, paperin laatuun ja yleensä esitteen laatuun. Ellei omasta takaa löydy riittävää osaamista niin osaavia mainostoimistoja on olemassa. Matkailu jos mikään perustuu mielikuviin ja mielikuvamainontaan. On sääli että meidän kansallismaisemaa ja sen palveluja yritetään myydä ala-arvoisella roskalehtiin verrattavalla tuotteella. Onneksi www.koli.fi sivut antaa täysin erilaisen kuvan kohteesta.
Kolin Matkailun mainonta
59
1614
Vastaukset
- Eri.näkemys
Mielikuva ja vastuullisuus ympäristöstä eivät tue kiiltävää paperiversiota. Sähköisen saa mukaansa yhtälailla. Edellisiä esitteitä voi jokainen arvioida netissä, jossa myös videot ja linkit täydentävät infoa.
- AD-Helsinki
Hm…..: ))
Hyvälaatuinen painettu mainos ei ole sidottu ”kiiltävään” paperiin, jopa kierrätyspapereista löytyy huippulaadukkaita papereita joiden käyttö on perusteltua sekä miellettävissä luonto ja suojelukohteiden esitteissä. Kuvien käsittely ennen painoon menoa ja riittävän suuret kuvakoot (pixeleissä) jne… jne olisi huomioitava että mainostajatkin saavat rahoilleen vastineen.
Lyhyesti
Kun johonkin julkaisuun myydään mainostilaa painotyön tilaajan ja graafisen suunnittelijan tulisi tietää jo työn alkuvaiheessa, mitä kaikkea painotyötä tilattaessa tulee ottaa huomioon ja mitä mahdollisuuksia graafinen teknologia tarjoaa. Tärkeintä on tiedostaa ja ennen kaikkea valvoa painotuotteelle asetetut tavoitteet.
Mainos viestii juuri sitä miltä se näyttää. Jo suunnittelun alkumetreillä ja jokaisessa valinnassa on syytä pitää mielessä kohderyhmät kenelle painettu tuote on suunnattu. Tämän jälkeen on helppo valita työn toteuttamiseen tarvittavia oikeita ratkaisuja, kuten painoalusta (paperi), painomenetelmä ja jälkikäsittely.
Vastuullisuus mainostilaa ostaneita ja siitä maksaneita kohtaan on sitä että myydään laatua jolloin mainostajan eurot eivät valu kankkulan kaivoon. Vastuullisuus lukijaa kohtaan on sitä että mainostajan viesti tulee kristallin kirkkaana perille ja lukijalle muodostuu oikea mielikuva siitä mitä hänelle tarjotaan. Mietitäänpä millaisia kuvia pienetkin ravintolat laittaa
lounas listaansa, niitä katsellessa tulee vesi kielelle, tai miten majoitustilat esitellään niin ulkoa kuin sisältäkin.
Painovalmiin materiaalin tuottaminen, painattaminen ja sen valvonta on tarkkuutta vaativaa ammattilaisen työtä. Epäkelpo toteutus maksaa mukana olleille mainostajille rahaa ja menetettyjä asiakkaita, eli viimekädessä enemmän kuin kerralla hyvin tehty työ. Omalla kohdallani lehti oli jo lähtemässä muiden lehtien mukana kierrätyspaperiksi mutta luettuani keskustelupalstan avauksen ehdin sen vielä pelastaa ja täytyy sanoa että ihan aiheesta joku oli avannut keskustelun.
Olen Koli-fani ja käynyt siellä useita kertoja ja on selvää että Koli kuuluu Suomen matkailukohteiden ehdottomaan eliittiin ja kaipaa arvoistaan markkinointia. On myös varmaa että Koli on kohde jota on kuvattu niin paljon että ainakaan huippulaadukkaasta kuvamateriaalista ei liene puutetta.
Mainosvälineen tuottaminen, sen laatu ovat siitä kiinni mitä halutaan. Mainonnasta vastaava on paljon vartija niin mainoksia ostaneille asiakasyrityksille kuin niille joille mainos on suunnattu. Kiiltävän paperin sopimattomuudella ja vastuuntuntoon viittaamalla tuota ei voi kuitata. Tietenkin jos paikalliset mainostajat ovat tyytyväisiä siihen mitä ovat saaneet ja saavat niin hehän viimekädessä maksavat kaikesta, myös siitä on onko asiakkaita riittävästi tai liian vähän.
- aloitus.lähtee.jakoon
Oikein hyvä aloitus Kolin mainostamisesta. Kolia ei ole juuri koskaan mainostettu missään ja sekin vähä mitä on tehty, on ollut ala-arvoista. Tämä on ikävää, mutta totta.
- Domestic-traveler
Kaikki alan kohteet kilpailee samasta asiakas-segmentistä. Kun selailee nettiä niin saa hyvän käsityksen miksi Koli on jäänyt taka-alalle. Muualla asioiden eteen on tehty ja tehdään, kokoajan on tarjolla jotain houkuttelevaa. Koli nukkuu ruususen unta jossa ei edes unena näe siellä ympärivuotista ohjematarjontaa. Kolin markkinointi ja kehittäminen vaatisi parin kokopäivätoimisen markkinointi-ihmisen työpanoksen hoitamaan mainontaa ja kontakteja matkailuun ja matkustamiseen liittyviin toimijoihin. Lisäpotku olisi tarpeen mutta Kolin markkinointi ja alueen kehittäminen on savolaisittain sanottuna "aloittamista vaille valmis"
https://www.tahko.com/fi/?gclid=EAIaIQobChMI-M7diLqX1gIVCM-yCh2YZgI2EAMYAiAAEgIuwvD_BwE
https://www.tahko.com/index.php
http://www.vuokatti.fi/fi
http://varaamo.matkaverkko.fi/intres/shops/syote/acc/(S(v2eczzszj00ybpgqifbrg341))/syote/accsearch.aspx?id=1&begindate=10.9.2017&enddate=11.9.2017&adt=2&chd=0&childages=&culture=fi - Anonyymi
Domestic-traveler kirjoitti:
Kaikki alan kohteet kilpailee samasta asiakas-segmentistä. Kun selailee nettiä niin saa hyvän käsityksen miksi Koli on jäänyt taka-alalle. Muualla asioiden eteen on tehty ja tehdään, kokoajan on tarjolla jotain houkuttelevaa. Koli nukkuu ruususen unta jossa ei edes unena näe siellä ympärivuotista ohjematarjontaa. Kolin markkinointi ja kehittäminen vaatisi parin kokopäivätoimisen markkinointi-ihmisen työpanoksen hoitamaan mainontaa ja kontakteja matkailuun ja matkustamiseen liittyviin toimijoihin. Lisäpotku olisi tarpeen mutta Kolin markkinointi ja alueen kehittäminen on savolaisittain sanottuna "aloittamista vaille valmis"
https://www.tahko.com/fi/?gclid=EAIaIQobChMI-M7diLqX1gIVCM-yCh2YZgI2EAMYAiAAEgIuwvD_BwE
https://www.tahko.com/index.php
http://www.vuokatti.fi/fi
http://varaamo.matkaverkko.fi/intres/shops/syote/acc/(S(v2eczzszj00ybpgqifbrg341))/syote/accsearch.aspx?id=1&begindate=10.9.2017&enddate=11.9.2017&adt=2&chd=0&childages=&culture=fiEi koli ja kolin markkinointi nuku ruususen unta SE ON KOOMASSA vuosikymmeniä, syynä ammattitaidottomuus mainonnassa, markkinoinnissa ja myynnissä. Nyt varmaan korona pakottaa matkailemaan kotimaassa ja se tuo väkisinkin asiakkaita kaikkiin kotimaisiin kohteisiin, muuten taitaisi olla melko vaisua. Surkea tarjonta vs yli hinnoiteltu ja kapea palvelutarjonta, siinä ikimuistettava matkakokemus. Toivotaan että jossain vaiheessa tulee sukupolven vaihdos joka osaa vetää oikeista naruista.
- mulle.kelepovvaa
Myös minulle kelpaavat sekä nettisivut että esitteet:
http://www.koli.fi/fi
http://www.koli.fi/fi/Koli-info/Esitekirjasto
Huonoimman tietty valitsivat, mutta valitsivat kuitennii: "Pohjois-Karjala on valittu kotimaan parhaaksi matkailukohteeksi. Valinnan tehneestä Matkailutoimittajien Killasta todetaan, että Pohjois-Karjalassa tehty työ on nyt tuottanut tulosta.
Killasta kehutaan Kolia Lieksassa, pienempiä matkailuyrityksiä ja Joensuun taitokorttelia.
http://yle.fi/uutiset/3-9411388
Skiexpossa todella hyvä näkyvyys. On rinnekamerat jne.....
Blogi Tampereella keväällä järjestettyjen Supermessujen teemoista ja tapahtuman rakentumisesta projektipäällikön silmin.
"Kolin huipulla
Ystäväperheemme lähti kolme päivää ennen meitä kohti Pirkanmaata. Me lähdimme samana päivänä ihailemaan Kolin kansallismaisemaa – ja ihailtavaa riitti. En olisi uskonut, että Kolin huippu olisi vaikuttanut niin suuresti, vaikka onhan se monet taiteilijatkin innostanut maalaamaan.
Kolilla oli myös paras kylpylä, missä olen koskaan käynyt. Koli Relax Spa on normaalisti neljän jälkeen K-18-paikka, mutta hiihtoloman kunniaksi pienemmät matkustajat saivat olla siellä kuuteen. Saimme kiulun, jossa oli viisi pientä Lumene-hoitotuotetta. Kylpylän puolella saunoihin oli merkitty, mitä hoitoa niissä suositeltiin käytettävän. Välillä saattoi mennä erilaisten suihkujen kautta väri- ja musiikkialtaaseen. Kun laitoin korvani veteen, kuulin Sibeliuksen Finlandian – kuinka ihanan rentouttavaa!"
https://blogi.supermessut.fi/wp-content/uploads/2017/03/koli.jpg
Kävijämäärät ovat kasvaneet reilusti ympäri vuoden. Varmasti johtuu vain ja ainoastaan huonoista mainoksista.
Mutta jatkettaan myö vaen valittamista, aenahan kaiken voi tehä paremminniin ja varsinnii, jos ei olla ite tekemässä huuvettaan helekutin kovasti; "Viärin hoijettu, vaikka hyvin männöö!" - parempaan.suuntaan
Kolia on nyt mainostettu paremmin kuin 1960-luvulla "Matkailun Vesittämiskeskuksen" aikoihin. Ne ajat olivat todella surkeita.
- Koli-9
Parempaan suuntaan on ja kurssin muutos ylöspäin ei vaatinut paljoa kun 1960 luvulla taisi ainoa mainonta olla TVH:n tuoma tienviitta "KOLI 9" kuutostien varteen Ahmovaarassa.
Se siitä 1960 luvun mainonnasta.
- Myötähäpeää
Kolilla olikin paljon annettavaa SkiExpo-messuilla, kun Lomis oli sopivasti laitettu pakettiin...
Ja on ihan ok valinta olla "ei lapsiystävällinen -paikka". Jatketaan sujuvasti matkaa pohjoiseen, josta löytyy lapsille harjoittelurinteitä ja tekemistä. Koko Lieksalla olisi paljon mahdollisuuksia matkailun alalla, mutta koko ala on siellä laiminlyöty aivan perusteellisesti.
- lomakatti
Olen muutamia kertoja miettinyt lähteä Kolille kesällä esim. viikoksi mutta tuon mainoslehden perusteella tuli kyllä vahva epäilys lähteä vai ei? Nyt päätin suunnataan Vuokattiin. Ainakin minulle merkitsee paljon millä tasolla paikkaa myydään. Lomalle aikovan kannattaa hakee jostain matkatoimistosta nippu esitteitä ja laittaa vierekkäin. Jos paikka on tasokas siitä kertovat esitteet ja info on sen mukaista. En ota kantaa oliko tuo Kolin kesä ja syksy hyvä vai huono esite, mutta lomaviikkona suuntaan Vuokattiin jota suosittelen muillekin. Ovat osanneet keksiä aktiviteettejä ja kertoa niistä loistavasti. Paikka ei ole ollut myöskään pettymys. Suosittelen
- Surettaa
Mainonnasta ja sen tasosta päätellen Koko Koli taitaa olla "mennen talven lumia" . On edelleen Suomen kansallismaisema mutta sitten iski suojelun villitys. Keräsivät toreilla teattereissa ja koka puolella nimiä suojelun puolesta ja saivat suojeltua. Ihmiset kirjoitti adressiin nimiä vaikkeivät tienneet mitä sillä haluttiin. Loppuutulos... Summa summarum siihen "kyykähti" Kolin tulevaisuus matkailukohteena. Kehitys pysähtyi ja samalla menetettiin varmasti satoja työpaikkoja niitä kipeästi tarvitsevalla alueella, lapsi meni pesuveden mukana. Nykyinen tarjontakin on kuin muistoja menneiltä ajoilta. Tämä on todella sääli kun samalla Tahko, Vuokatti jne...jne joilla ei ole samoja luonnon suomia edellytyksiä kehittyä kehittyy hurjaa vauhtia vaikka lähtökohdat ei riitä alkuunkaan Kolin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kuollut kylä ja paikka joka ei juurikaan kiinnosta.
- Koli-Irti-Lieksasta
Koli on hieno paikka joka kaipaisi arvoistaan esittelyä, esillä oloa ja ammattilaisen toteuttamaa mainontaa. Valitettavasti Kolin ja siellä olevien palveluiden markkinointi on ja on ollut surkeaa, se syö alueen kehittymistä. Jotenkin vuosien varrella on tullut sellainen mielikuva että Kolin kuuluminen Lieksaan tietää jatkossakin Kolille Nälkävuosia ja pettuleipää. Luontainen kuuluminen Juukaan piristäisi aluetta ja antaisi mahdollisuuden kehittyä laajemminkin Pielisen Länsirannalla. Nyt Koli on Lieksan aspektista vain kylä "rapakon takana" jolle kukaan ei keksi mitä siellä pitäisi tehdä. Jos kuntaliitoksia tehdään niin Koli pitäis ehdottomasti liittää Juukaan ja asettaa ensisijaiseksi kehittämisen kohteeksi.
- kolinKivi
Nyt joku mättää aloituksessa ja yleensä koko aiheessa.
Kuinka aloittaja voi selittää Kolin kävijämäärän kasvuprosentit ja niiden nousun. Nousu poikkeaa Suomen keskiarvosta positiivisellä tavalla.- Osaamista-voisi-ostaa
JOKU MÄTTÄÄ KOLILLA
Ei alituksessa. Jos herätään kehittämään ja markkinoimaan Kolia vasta 30 vuotta myöhemmin kuin muut vastaavat toimijat niin kävijämäärät on olleet pohjaakin syvemmällä, Jopa "huonommilla eväillä" kisaan lähteneet ovat kasvaneet nopeammin kuin Koli
Jos Koli haluaisi tavoittaa kilpailijat niin Kolin kasvuprosenttien pitäisi olla kaksinumeroisia ja parin kymmen päälle / vuosi. Kolin kasvuprosentit seuraa yleistä matkailun kehityksen nousua.
Muutaman prosentin poikkeama puoleen tai toiseen ei kerro yhtään mitään joten sillä on turha hehkuttaa. Mitään "irtiottoa" menneeseen ei ole havaittavissa. Esim kiinalaiset ja muutkin aasialaiset jotka on rantautuneet pääkaupunkiseudulle, Lappiin ja moniin muihin kohteisiin loistaa Kolilla poissaolollaan, tai kävijämäärät ovat melko-olemattomia, vain muutaman sinne eksyneen voi nähdä mutta siinä kaikki.
Kolia ei myydä mainostamalla Kolia Pohjois-Karjalassa. En ole kertaakaan tavannut yhtäkään Koli esitettä Suomeen tulevilla laivoilla lentokoneissa rajanylityspaikoilla jne. Esitteitä voisi jakaa myös Baltiassa matkatoimistoissa hotelleissa ja mainostaa sikäläisillä WEB sivuilla.
Horrokseen on syynä vain yksi syy...OSAAMATTOMUUS
- luonnon.arvoja.ymmärtävä
Kolin alueen asukkaat ja kiinteistöjen omistajat voivat itse aktiivisesti alkaa ajamaan irtautumista Lieksasta ja siirtymistä joko Kontiolahden tai Juuan kuntaan. Lieksa on rapakunnossa ja kuntana ei pysty enää mihinkään uudistautumiseen. Jos Koli on Lieksan hallussa vielä pidempään niin kyllä ne houkat on pian rakentamassa bioöljytehdasta Kolinkin maisemiin (kuten Pielisen itäiselle rannalle Lieksaan) !
- IIrti-Lieksasta
Irtautuminen Lieksasta ja liittyminen Juukaan olisi pitänyt tehdä jo vuosikymmeniä sitten. On totta että Lieksa on rapakunnossa ja Lieksan voimavaroilla ei paikka tule nousemaan koskaan, jo maantieteellisesti Koli on kokonaan ”toista maata” erillään Pielisen toisella puolella. Jatkaminen Lieksan kainalossa vie vaan vero-eurot Pielisen toisella puolelle Lieksaan. Tarvittaisiin joku paikallinen tolkun mies tai nainen joka alkaisi keräämään nimiä kiinteistöjen omistajilta ja yrittäjiltä kansalaisaloitteeseen jossa vaaditaan alueen erottamista Lieksasta ja liittämistä Juukaan. Toimenpiteellä saataisiin tehokas piristysruiske niin Juuan kuin Kolinkin kasvuun. Kasvu toisi työpaikkoja kotikulmille sekä yleistä hyvinvointia.
- loma10
Hmmm... tosiaan Koli olisi pitänyt irrottaa Lieksasta jo ajat sitten. Lieksan puolen kadut, pyörätiet ym infrastruktuuri retuperällä, onneksi Kolille on riitänyt rahaa... Löytyy Kolilta pyörätiet ja katuvalot asumattomille väylille, kiitos ajat sitten olleiden loma-asuntomessujen. Että kumpihan puoli Pielistä lie nettosaaja?
- laadukas.Koli
On todellakin onni, että Lieksa on panostanut mittavasti Kolille ja sen asukkaiden hyvinvointiin. Tiet ovat loistavassa kunnossa toisin kuin Lieksan muiden kylien tiet. Kolilla liikkuessa silmä lepää hyvin hoidetussa ympäristössä.
- Juntit-asialla
laadukas.Koli kirjoitti:
On todellakin onni, että Lieksa on panostanut mittavasti Kolille ja sen asukkaiden hyvinvointiin. Tiet ovat loistavassa kunnossa toisin kuin Lieksan muiden kylien tiet. Kolilla liikkuessa silmä lepää hyvin hoidetussa ympäristössä.
Kuka lie panostanut ja minne ja millä tavalla?
Ajaessani Kolille Suomen kansallismaiseman kehtoon nousi esiin sydäntä särkevä näkymä! Isänmaan parturit olivat nähtävästi päässeet tekemään tuhoja, Kolin portilta Kolille johtavan tien varsilla oli tehty mittavia aukko-hakkuita joissa puusto oli parturoitu lähes olemattomiin. jäljelle oli jäänyt kammottavia alueita hakkuujätteineen kuin sodan jäljiltä.
Herää kysymys missä menee raja luonnon ja maisemien tuhoamisessa? Kun Koli suojeltiin niin olisi ollut loogista suojella myös sinne johtavan tien näkymät. Menee taas kymmeniä vuosia ennen kuin puusto kasvaa ennalleen. Onko jonkun luontokohteeseen menevän tien varrella sijaitsevan metsän omistajan "parturoinnista" tuleva tuotto tärkeämpi kuin Kolin maiseman ja sinne johtavan tien varsien luonnon säilyttäminen. Olisi suotavaa jos olisi säilytetty edes tieltä avautuvan näkymäalueen puusto. "Parturoitu" näky oli kuvottavaa katseltavaa. - Lieksaan.panostettu
Juntit-asialla kirjoitti:
Kuka lie panostanut ja minne ja millä tavalla?
Ajaessani Kolille Suomen kansallismaiseman kehtoon nousi esiin sydäntä särkevä näkymä! Isänmaan parturit olivat nähtävästi päässeet tekemään tuhoja, Kolin portilta Kolille johtavan tien varsilla oli tehty mittavia aukko-hakkuita joissa puusto oli parturoitu lähes olemattomiin. jäljelle oli jäänyt kammottavia alueita hakkuujätteineen kuin sodan jäljiltä.
Herää kysymys missä menee raja luonnon ja maisemien tuhoamisessa? Kun Koli suojeltiin niin olisi ollut loogista suojella myös sinne johtavan tien näkymät. Menee taas kymmeniä vuosia ennen kuin puusto kasvaa ennalleen. Onko jonkun luontokohteeseen menevän tien varrella sijaitsevan metsän omistajan "parturoinnista" tuleva tuotto tärkeämpi kuin Kolin maiseman ja sinne johtavan tien varsien luonnon säilyttäminen. Olisi suotavaa jos olisi säilytetty edes tieltä avautuvan näkymäalueen puusto. "Parturoitu" näky oli kuvottavaa katseltavaa.Kolinportin alue ei kuulu Lieksaan, vaan se on Juuan kuntaa. Lieksan kaupunki ei voi vaikuttaa Juuan tekemisiin. Lieksa on panostanut Kolin alueelle - ei Juuan.
- SiatPolkiHelmet
Lieksaan.panostettu kirjoitti:
Kolinportin alue ei kuulu Lieksaan, vaan se on Juuan kuntaa. Lieksan kaupunki ei voi vaikuttaa Juuan tekemisiin. Lieksa on panostanut Kolin alueelle - ei Juuan.
Vaikka Kolinportin alue ei kuulukkaan Lieksaan, olisi ollut silti suotavaa että Juuan Kunta/päättäjätaho olisi käyttänyt järkeään, eikä tuhonnut ikihonkia ja jo valmiiksi luonnon rakentamaa puistometsäksi muotoutunutta aluetta, joka olisi ollut mittaamattoman arvokas luontokohde pienellä oikeanlaisella harvennuksella ja raivaamisella.
Nyt tilalla on pelkkä raiskio ja tulevaisuudessa hoidon puutteessa oleva risukkoinen kauhistus.
Miksi mitäänymmärtämättömät lasketaan tekemään päätöksiä näin arvokkaista luontokohteista tämmöisellä alueella. Tämän alueen kaadettujen puiden rahallinen arvo oli vain murto-osa siitä arvosta mikä se olisi ollut samanlaisen puistoalueen rahallinen arvo jo pelkästään samaan päämäärään saatetun puistokohteen perustamis-, kasvatus- ja hoitovaiheeseen uppoavan rahan määrästä. Samanlaisen puuston kasvatus puistoissa ja puistometsissä vie noin satavuotta, jos edes riittäisi. - TEHKÄÄ-JOTAKIN
Tuo maiseman raiskaus joka Kolille johtavan tien varsilla on tapahtunut pitäisi johtaa julkiseen keskusteluun ja saattaa siitä vastuussa olevat edes moraalisesti vastuuseen tekemisistään. Vaikka Kolille johtava tie on osittain Juuan puolella ja osittain Lieksaa niin molempien kuntien niin Juuan kuin Lieksankin päättäjiltä tulisi löytyä sen verran yhteistyöhalua ja -kykyä että tämäntyyppisistä asioista keskusteltaisiin ja yhdessä sovittaisiin askelmerkit menetellään. Kolin tien varren raiskaaminen on verrattavissa raskaaseen ympäristörikokseen kuka lieneekin siitä vastuussa.
Poissa on nyt tienvierustoja reunustanut ikimetsä joka talvipäivinä ja keväthangilla sädehti auringossa ja kuutamoöinä oli lumoavan kaunis katseltava matkailijan Kolille tullessa. Myös kesällä maisema toi esiin karun kauniit kivikkoiset pellot ja ikimetsät kokonaisuutena karun kauniin luonnon-niityt ja ikimetsät, Kolin omalaatuisen luonnon rikkauden ja kauneuden. Kuntien rajoista riippumatta myös kolille johtava tie oli kiinteä osa Kolia ja kansallismaisemaamme.
Kun Kolia Suojeltiin unohdettiin täysin Koli kokonaisuutena, jo silloin olisi pitänyt ymmärtää että myös Kolille johtava tie olisi pitänyt suojella ja laatia tienvarsien alueille matkailua ja lomailua palveleva mutta samalla luonnon huomioiva kaava. Nyt tie kolille johtaa raiskattujen metsien läpi seuraavat vuosikymmenet ja molempien kuntien edustajat syyttelee toisiaan kenen vastuulla olisi ollut ennakoida tällaisen katastrofin mahdollisuus! Tämä on häpeällistä vaikka itse Koli onkin nyt osin suojeltu niin valtava vahinko on jo syntynyt.
Toivottavasti molemmista kunnista löytyy muutama aloitteelinen joka nostaa kissan pöydälle ja päättäjät tekevät asian eteen vihdoinkin jotain? On vain ajan kysymys milloin jonkun maanomistajan kassavaranto menee siihen tilaan että tien varsilta hakataan viimeisetkin puuston rippeet jolloin koko tie on kauttaaltaan kuin sodan taipaleen taistelujen jäljiltä. Osin näin on jo tapahtunut.
Tämä on kouluesimerkki siitä mitä tapahtuu kun Kolin tyyppinen kansallisaarre jakautuu kahdelle valtaa pitävän kunnan alueelle. Vaikka Kolilla on tapahtunut jotain kehitystä niin todellisuudessa paikka nukkuu ruususen unta raiskatun tien päässä verrattuna muihin kehittyviin luontokohteisiin.
Olisiko vihdoin Lieksan ja Juuan päättäjien aika istua samaan pöytään miten suojella ja samalla kehittää kolia ja sinne johtavaa aluetta? Asiakaspotentiaalia maailmalla ja tarjottavaa Kolin seudulla riittää kun näkee metsän puilta. Kummallakaan yksin Juualla tai Lieksalla ei ole mahdollista hyödyntää kolia ja sen lähialueita järkevästi, siihen tarvitaan pitkälle vietyä yhteistyötä ja yhteisiä suunnitemia. Kolilla ja sinne johtavalla tiellä olisi oikein kaavoitettuna ja suunniteltuna olisi tuhannen taalan paikka nousta yhdeksi kiinnostavimmista matkailu ja lomakohteista. - Anonyymi
Lieksaan.panostettu kirjoitti:
Kolinportin alue ei kuulu Lieksaan, vaan se on Juuan kuntaa. Lieksan kaupunki ei voi vaikuttaa Juuan tekemisiin. Lieksa on panostanut Kolin alueelle - ei Juuan.
En ole tutkinut kuntarajoja mutta jotain voisi naapurikunnat miettiä yhdessä. ettei tuollaisia typeryyksiä pääsisi tapahtumaan. Päästetään pilaamaan kokonaisuus, parturoimaan metsät että saadaan jollekin isännälle traktori vaihtoon. Naapuri kuntien välinen yhteistyökyky näyttää sille että molemmat leikkii omilla hiekkalaatikoillaan. Turha työntää sinne enää senttiäkään tukirahoja minkään hankkeen kehitykseen kun ei onnistu noin selkeiden asioiden huomiominen. Asioiden jotka olisi ollut hoidettavissa ilman kehitystukiakin teveellä maalaisjärjellä ja suojelemalla pari sataa metriä leveät metsäkaistat Kolille johtavan tien molemmin puolin.
- selvä.ero
"Herää kysymys missä menee raja luonnon ja maisemien tuhoamisessa?"
Raja menee Juuan ja Lieksan kuntien rajan kohdalla. Juuka on raiskannut omat maisemansa, Lieksa hoitaa kansallismaiseman luontoa suojelullisten näkökohtien mukaisesti. - Hävettääkö
Tässä se nähdään
Tuijotetaan vain "omaan napaansa" ! Juuri näin ajattelevat saavat tuollaista tuhoa aikaan tai antavat ainakin vapaasti tapahtua. Raja menee siinä että alueella toimijat eivät elä enää omissa kuppikunnissaan jotka tuijottaa vain omaan napaansa vaan alkavat toimia yhdessä yhteisten arvojen ja etujen mukaisesti - matkailukasvoi
YLE: "Kolin matkailu päihitti kolean heinäkuun ennätyslukemin"
https://yle.fi/uutiset/3-9778498- on.vain.yksi.Koli
Hyvä uutinen Lieksasta.
- Ihmettä.minusta
Niinpä! Vaikka on väärin mainostettu ja kaikki väärin hoidettu;)
- yksi-aspekti
Hieno juttu kun kasvua on ollut, mutta se ei koske vai Kolia vaan kasvu näkyy maanlaajuisesti pääkaupunkiseudulta Lappiin ja Kolin kasvu on samassa suhteessa koko Suomen matkailun kasvuun. Kuten alla olevasta Ylen linkistä käy ilmi niin lisäys on tullut Keski- ja Etelä-Euroopasta, jokainen voi miettiä miten paljon kotimaassa jaettavat lehtiset kasvattaa myyntiä ko. markkina-alueella. Suomi on ihan yleisellä tasolla alkanut puhtaana luontomaana kiinnostaa kun Matkailun edistämiskeskus on tehnyt valtavasti asian eteen töitä Keski- ja Etelä-Euroopassa jopa Kiinaa myöten. Nettisivuthan kolilla on varsin myyvät joiden asuun noita tabloid tuotteita ei pitäisi verrata. Täytyy muistaa että kriittinenkin palaute on arvokasta palautetta josta ammatistaan ylpeät mainostajat toivottavasti osaavat ottaa opikseen.
https://yle.fi/uutiset/3-9778498
”Sveitsiläisiä ja espanjalaisia
Elokuussa Kolilla lomailee suomalaisten lisäksi lähinnä keski- ja eteläeurooppalaisia turisteja.
– Sveitsiläisiä ja hollantilaisia on paljon. Italia ja Espanja ovat kasvaneet koko ajan.
Miksi esimerkiksi sveitsiläiset ja espanjalaiset ovat löytäneet Kolin?
– Vuosien työ. Totta kai myös Etelä-Euroopan kovat helteet vaikuttivat eli lähdettiin pohjoiseen lomailemaan. Ja kun katselee tätä maisemaa, niin miksei, toiminnanjohtaja Lyytikäinen naurahtaa aurinkoisen ja sinisen Pielisen rannalla.
Aiemmin Kolillakin oli paljon venäläisiä matkailijoita, mutta ei ole enää.
– Venäläisiä on aika vähän. Ruplan kurssit näyttävät taas vaikuttavan. Uskon, että talvella he taas tulevat, Lyytikäinen sanoo”
- hakkuukypsää
Eikös se yksityisen metsänomistaja saa tehdä metsälleen mitä haluaa, eli vaikka hakkuuttaa sen pois? Eikait se ollut suojelualuetta? Olisiko joku lunastanut sen täydellä hinnalla omistajalta luonnonsuojelualueeksi? Marmattajat olisi voinut kerätä rahat ja perustaa marmattajien luonnonpuiston!
Lieksahan voisi myydä kolin juualle ja kontiolahdelle muutamalla sadalla miljoonalla, niin ongelma olisi ratkaistu? Pääsisi juuka ja kontiolahti investoimaan kolille ja rikastumaan!- Koli-nousuun
Eipä taida Lieksan asia eikä kenenkään muunkaan asia myydä Kolia tai Kolilaisia.
jo edellisiin kommentteihin nähtynä totuus on kuitenkin se että Kolin kehitys ja markkinointi on ollut lapsenkengissä vuosikymmeniä. Jos nyt onkin ollut kasvua niin pohjamudista noustessa pienetkin kasvut näyttää huikeita kasvuprosentteja. Samoin majoituspaikkojen käyttöaste voi olla "tapissa" jos majoituspaikkoja on hyvin rajallinen määrä. Kolissa olisi potentiaalia moninkertaisiin kävijämääriin jos aluetta kehitettäisiin ja markkinoitaisiin sen arvoisella tavalla. Hyvänä esimerkkinä Tahko ja Vuokatti joiden luonto ja markkina-arvo ei ole lähelläkään Kolia mutta osaavat puuhamiehet ovat osanneet hoitaa hommansa. - Noloa
Yksityinen omistaja voi vaikka K_STA housuunsa, se lämmittää hetken mutta kohta kylmä ja märkä. sekä yököttävää katseltavaa. Kuten rujot hakkuualueet.
- SuomiNäyttiErseensä
Ja sitten kun sinne Kolille menee, auto pitää jättää alas parkkipaikalle ja sieltä pitäisi "nousta" Kolille hissillä vaan eipä nousta !!! Hissi on rikki parhaaseen matkailuaikaan, paikkaavaa pikkubussi kuljetusta ei ole järjestetty! Vanhukset ovat sanoisinko "kusessa". Rannan kahvila on kiinni, laiva ei kulje... jne KOLI ON PERSEESTÄ ! Ei ikinä enää kolille......
- Tarttis-tehrä-jotain
Terveen maalaisjärjen pitäisi riittää ymmärtämään että ”matkailijan tai lomailijan silmin” mielikuva Kolista alkaa muotoutua kun käännytään ajamaan Kolin portilta Kolille. Nyt tietä reunustaneiden metsien raiskaamisen jälkeen. Kolista kiinnostuneille voidaan tarjota tilkku kansallismaisemaa hakkuuraiskioilla reunustetun tien jatkeeksi.
Koko kolille johtavan tien matkalle tulisi saada matkailua palveleva kaava. Nyt alue jakautuu kahden kunnan alueille ja mitään Järkevää suunnitelmaa ei näytä alueelle syntyvän. Tämä on selkeä este alueen kehittymiselle. Lieksa ja Juuka istuu mitään tekemättä Suomen tunnetuimman kansallismaiseman eli Kolin alueen päällä. Kun kaavalla tai millään muullakaan tavalla alueen käyttöä ei ole suunniteltu tai ohjattu niin luonto raiskataan kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Lieksan päättäjiä ei tunnu kiinnostavan Kolille johtavan alueen kehitys ja Juuan päättäjät vähät välittää omasta alueestaan kun Koli kuuluu Lieksaan.
Herää kysymys, missä on Lieksan ja Juuan elinkeino asiamiesten ideat, vai onko niitä yleensäkään alueen kehittämiseksi? - Maanantaikappaleko
En tätä viimeisintä kesäesitettä ole nähnyt mutta eikös tuo ainakin ennen ole ollut ihan kiiltävälle paperille painettu laadukas lehti? Ainakin viimeisintä talviesitettä lehteilin Lieksassa käydessä ja se oli vielä laadukkaan näköinen ja kuvat oli värikkäitä ja kirkkaita. Ja muistaakseni sen oli joku mainostoimisto tehnyt että ei ne niitä itse tee. Onko sitten säästökuuri iskenyt että kesäesite on toteutettu halvemmalla ja eri tekijöillä? Vai onko sinun käsiisi osunut painon maanantaikappale?
- Tasotonta
EHDOTUS
Olisiko mahdollista laittaa rahankäräys-lippaan kanssa esim. opislelijoita "kerjäämään" rahaa Ylä-Kolin parkkipaikalle ja Ukko-Kolin huipulle johtavan polun varteen teemalla " OSALLISTUTHAN SINÄKIN HOTELLI KOLIN KALUSTEIDEN UUSINTAAN JA HUONEIDEN EHOSTUKSEEN, OMISTAJILLA EI MIELENKIINTOA SATSATA ASIAKKAITTEN VIIHTYVYYTEEN? Hotellin tasosta ei jää muuta hienoa mielikuvaa kuin maisema ja hinta joka vastaa luksusta. Vastine huoneiden osalta suhteessa niiden hintaan on karu yllätys. - Anonyymi
Kolin kausiesite jonka minä sain messuilla käteeni oli huonommalle paperille painettu kuin iltasanomat jota pitää lukea työhansikkaat kädessä. Kuvat sameita ja suttuisia, vaatiia ammattitaistoa saada aikaiseksi niin surkea luomus.
- hotellin.asiakas
Olipa Kolin esite vaikka kuinka kiiltävä ja hyvännäköinen tahansa, se ei auta yhtään kohentamaan hotelli Kolin huoneiden tasoa. Sisääntuloaula baareineen ja ruokailutiloineen sekä kylpyläosasto ovat siistejä ja viihtyisän oloisia, mutta hotellin tunkkaiset huoneet eivät ole. Maisema Pieliselle päin olevissa huoneissa on upea, mutta se ei riitä. Huoneiden kangaspäällysteiset siniset ja punaiset kalusteet ovat ikivanhoja, täynnä tahroja ja reikiä. Kuluneisuus ja pinttyneisyys näkyvät muissakin huoneiden kalusteissa. Ne lienevät jo MEK:in eli omistajana olleen Matkailun edistämiskeskuksen ajoilta.
Jos muutamalle uimarille ja kylpijälle on varaa satsata pienen Nurmeksen kylpylään miljoonia euroja, luulisi suositulle Kolillekin liikenevän rahaa edes vähäiseen ehostukseen. Olen yöpynyt usein hotelli Kolin huoneissa, ja havainnut ne kaikki parhaat aikansa nähneiksi. Uskon, että muitakin yöpyjiä Kolilla käy minun lisäkseni. Viimeksi asustelin yksiön kokoisessa huoneessa 315, joka lienee hotellin suurimpia lukuisine kalusteineen. Erään sohvan takana oli takkakin piilossa, mutta se ollut käyttökiellossa.
Olen kysynyt mahdollisesta kalusteiden uusimisesta ja huoneiden ehostamisesta hotellin johtajalta, joka totesi sen olevan vain rahasta kiinni. Hän kertoili putkiremontista ja lämmitysjärjestelmän muutoksista jne. Näin kai se sitten lienee. Hotelli Kolin annetaan rapistua.- johtoa.patisteltava
Huoneiden ehostuksen saisi melko pienin kustannuksin. Homma on vain viitseliäisyydestä kiinni. SOK:n ylin johto ei asu hotelli Kolin huoneissa.
- menen.Juukaan
johtoa.patisteltava kirjoitti:
Huoneiden ehostuksen saisi melko pienin kustannuksin. Homma on vain viitseliäisyydestä kiinni. SOK:n ylin johto ei asu hotelli Kolin huoneissa.
Eipä taida tarvita vierailla rapistuneessa hotelli Kolissa.
- Satunnainen-matkaaja
IHMETYTTÄÄ
Suuresti se etteivät Kolin matkailun yhteismainonnasta tilaa ostaneet ole puuttuneet mainontaan. Materiaali on ns. keltaisten lehtien tasoa, halvin mahdollinen paperi ja kokonaisuutena sen laatuista että pitäisi rukkaset kädessä selata kun muutaman sivun selaamisen jälkeen kädet ovat painomusteesta pestävä puhtaaksi. Koko esite on etovan suttuinen esitys. On hyvä että joku on ottanut asian esiin. Herää myös kysymys, missä ovat kolin mainokset Finnairin koneissa olevien esitteiden sivuilta, samoin Pietari-Helsinki välillä liikennöivän Pendolinon jokaisella istumapaikalla olevasta Suomea esittelevästä esitteestä, tai Suomen ja Ruotsin , tai Suomen ja Baltian välisiltä laivoilta?
Ei yhdessäkään edellä mainituissa tai missään muissakaan medioissa jotka osuisi matkustavan ja maahan tulevan kohderyhmän silmiin. Onko Kolia markkinoivat tahot niin pihalla etteivät osaa tehdä yhteistyötä esim. edellä mainittujen tahojen kanssa. Koli menettää satojen tuhansien matkailijoiden kävijämäärät ja tuomat rahat ellei taso parane niin mainonnassa kuin palvelussakin. Suttuisuus ei näy vain mainonnassa vaan esim. Hotelli Kolin tasossa. Nuhruisia huoneita ei peitetä maisemilla vaan ne loistavat entistä räikeämpänä vastakohtana Kauniin kansallismaiseman rinnalla. - Baltia
Baltia
Baltian maiden elintaso nousee kohisten ja ihmisillä on halua ja rahaa matkustaa. Viron, Latvian ja Liettuan medioista saa edullista mainostilaa ja asiakkaita lähialueilta. Miksi suomalaiset eivät mainosta palveluitaan näille? Vastaus kuuluu, kuvitellaan että maat ovat vielä takapajuloita, Asia on toisin, juuri tuolla on väkeä joita kiinnostaa matkailua ja joilla alkaa olla myös rahaa siihen. Laivoilla jaettavat esitteet olisi oiva paikka myydä Kolia. - Löytyykö-järkeä
Hyvä näkemys alueella toimivien vastuuntunnosta ja Kolin arvostuksesta. Onko näin että Juuan ja Lieksan Päättäjät ei piittaa pätkääkään mitä heidän silmien alla tapahtuu?? Eikö Juukaan valittu uusi Kunnanjohtaja? Mitä aiot asialle tehdä?
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14932983/koli---ahmovaara - venetsialaiset
Kolin satamassa oli sanoisin ilotulituksia nähneinä Pohjois-Karjalan komein ja suurin ilotulitus 9.9-2017 klo 23.45. Paikalla oli myös erilaisia tuliesityksiä,sekä taikuri teki temppujaan,komea kokko paloi myös lautalla ja satamaravintolassa hyvä monipuolinen ruoka. Kylläpä kannatti käydä,näitä tapahtumia enemmän,Venetsialaiset ovat rantautumassa myös tänne Itä-Suomeen.
- vastaiskuun
Pystymmekö vastaiskulla heittämään venetsialaiset takaisin Pieliseen ? Käyttäkäämme tykistöä ja rynnäkköjoukkoja. Ei tuumaakaan Kolia annetta italialaisille.
- Isäntäomallamaallaan
Möin omat metsäni tien varresta Juuan Ahmovaarassa. Vetäkää viherpiiperöt k....eenne.
- HyvääJatkoa
Hei "isäntä omalla maallasi"
Jos harrastat joitain viherpiiperöille ehdottamiasi harrastusksia niin suosittelen että jatkat harrastuksiasi yksin muille "kauppaamatta". Meillä viherpiipertäjillä on muutakin tekemistä kuin sinun suosimasi jutut. - Vastuullisuutta
Isäntä omalla maallaan kirjoitti
"Möin omat metsäni tien varresta Juuan Ahmovaarassa. Vetäkää viherpiiperöt k....eenne."
Pitiköhän "Lata" vaihtaa parempaan ja tarvittinko siksi pistää metsää matalaksi? Jos oli näin niin pitäähän tolkun miehellä auto olla. Vai liekö ajatellut yhteistä etua ettei turistien tarvitse umpimetsän keskellä ajella kolille, nyt pääsee päivä paistamaan ja on helppo hengittää. Teon voisi viimeistellä ottamalla hakkuu raiskiosta kuvia ja julkaista netissä kaikilla tunnetuilla kielillä
"Näin vapaa maa Suomi on. Möin omat metsäni tien varresta Juuan Ahmovaarassa. Vetäkää viherpiiperöt k....eenne". Tuo viherpiipertäjille suunnattu ohje voi toimia pitkinä pimeinä iltoina siellä Kolin kupeessa mutta kaikkia omia temppujaan ei kannata mainostaa riittää kun puhuu vain metsästä ei mitä siellä voi harrastaa..
- suuriatapahtumia
Venetsialaisethan on varsinkin länsirannikolla iso kesämatkailukauden päättäjäisjuhla,jolloin suuri osa matkailualueita suljetaan odottelemaan seuraavaa kevättä.
- Arvoa-keskusteluun
Isäntä omalla maallaan.
Kun ohjeistaa viherpiiperöitä niin onko mitään hyötyä tyrkyttää tapojaan piipertäjile tai kenellekään?
- Rommel57
Länsirannikko suomalaisille voimakkaalla panssarijoukkojen iskulla. Ei anneta pureutua tapakulttuuriin.
- Kyykytetty-suojelulla
Kolin kehitys ei ole juurikaan muuttunut lukuisista selvityksistä ja unelmista huolimatta. Koli kaipaisi selkeän toimita strategian ja sen toteuttamisen. Myös suojelupäätös heijastuu Kolin kehityksessä. Mitä on Lieksan ja Juuan elinkeino-asiamiesten ideat Kolin ja Kolin seudun kehittämiseksi vai onko niitä ollenkaan?
- Meidän-Koli
Paikallisten näkemys tiivistyy todella hyvin Saimaan ammattikorkeakoulu Liiketoiminta ja kulttuuri, Imatra Majoitus- ja ravitsemisala Matkailun koulutusohjelman opinnäytetyössä.
"PAIKALLISET ASUKKAAT MATKAILUN KESKELLÄ: KOKEMUKSIA KOLIN ALUEEN MATKAILUSTA"
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29599/Siekkinen_Sari.pdf?sequence=1 - Kurrelio
Koko Kolin alue remonttiin ja uuteen ilmeeseen. Sitten kehtaa ehkä laittaa kuvia ja opastuksia siihen mainoslehteenkin. Nykyaikaisen tasoon nähden Koli kokonaisuutena on hajanainen ja pliisu. Rakennukset ja palvelut nuhjuisia, juostenkustuja ja vähän niinkun "tos on..."-meininkiä olin havaitsevinani kun viimeksi kävin. Rakennukset ja miljöö nyt ainakin olisi hyvä saada viihtyisiksi, kun nimenomaan sitä miljöötä yritetään myydä. Alue siihen liittyvine kohteineen muistuttaa lähinnä tunkiota, jossa on muutama risukasa ja risteileviä murahaisten polkuja vaillinaisin opastein.
- ToivoJuuassa
Onhan Lieksa ja Juuka tehneet Koli-Ahmovaara kehittämisohjelman jonka mukaan ko. alue kymmenkertaistaisi kävijämäärät ja toisi parituhatta työpaikkaa! Hankkeen pitäisi toteutua vuoteen 2050 mennessä. Yli 30 vuotta on aikaa kantaa vastuu hankkeesta mutta missähän hankkeen suunnittelijat ovat jo tovin ennen ja viimeistään 32-33 vuoden päästä?
Sääli kun koko paikka on väsähtähyt muitten kohteiden jalkoihin. Pieni toivo voisi piillä Juuan puolella jonne vaihtui kunnanjohtaja, josko siltä suunnalta löytyisi primus moottori ja virtaa saada kehitys liikkeelle? - Suuret.suunnitelmat
Lieksa ja Juuka ovat tehneet Koli-Ahmovaara kehittämisohjelman joka kymmenkertaistaisi kävijämäärät ja toisi parituhatta työpaikkaa! Siis kolille parituhatta työpaikkaa, herätys....tämä tarina olisi pitänyt julkaista aprilliuutisena! Hankkeen pitäisi toteutua vuoteen 2050 mennessä. Yli 30 vuotta on niin pitkä aika ettei ole pienintäkään kiirettä edes aloittaa. Tuon suuruutisen jälkeen ei olekaan kuulunut koko hankkesta mitään, olisivatkohan huomanneet business planissaan pilkkuvieen tai määrät on vain tempaistu stetsonista kun deadline aika on yli 30 vuoden päässä ja ainahan voi pyytää lisäaikaa niin kuin Brexitissä jos ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Onkohan Kolin päättäjillä tietoa mitä 2050 vuoden matkailija odottaa Kolilta? Taitaa olla ikuinen hiekkalaatikko Pielisen rannalla.
- Anonyymi
Siis parituhatta (n 2000) uskoo Ken tahtoo. Epäilen. Jos tulisi 500kin olisimme ylpeitä. Upeita lukuja kuten töhnätehtaankin 100 henkilöä. Sitäkään ei tule olemaan.
- Anonyymi
Eri.näkemykselle toinenkin näkemys mietiittäväksi
Mielikuvaa ja vastuullisuutta ei tarvitse luoda tai painaa kiiltävälle paperille, sen voi painaa vaikka mattapintaiselle laadukkaalle uusiopaperille joka ei varmasti riitele luontoarvojen kanssa. Sähköisestä www.koli.fi keskustelun aloittaja olikin todennut ”antaa täysin erilaisen kuvan kohteesta” Kirjoittaja ei arvostellut netissä olevia sivuja vaan ”halpapaperille” painettuja esitteitä.
Aloittajan kirjoitus oli hyvin perusteltu ja perustui factoihin. Laadukas esite pitää olla sen tasoinen että sitä voi selata ilman suojakäsineitä ja niin ettei sormet likaannu painomusteeseen, sen pitää tuntua hyvältä kädessä, helppo selata ja kuvat raikkaita. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, painotuote oli pohjanoteeraus jossa hyvä digiaineisto oli läsähtänyt tasolle joka oli verrattavissa itänaapurissa painettuihin julkaisuihin neuvostoaikana. Koli on meille rakas kansallismaisema ja sen julkaiseminen ainutlaatuisena matkailukohteena ansaitsee parempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854