Suomessa kiihottaminen etnistä tai uskonnollisia kansanryhmää vastaan on laissa kielletty. Säädöksen perusteella mihin tahansa kansanryhmään kohdistuva kritiikki voidaan tuomita. Yllättävää kyllä, terroristit voivat väärinkäyttää tätä säädöstä toiminnassaan.
Olkoon satunnaisesti valittu uskonto, esimerkiksi skientologia, johon liittyvässä kulttuurissa ihannoidaan terrorismia. Terroristeja pidetään marttyyreinä, jotka antavat henkensä uskolleen. Kuitenkaan itse uskonnossa ei oteta kantaa terrorismiin, joten sen harjoittaminen on hyväksyttävää.
Tällöin skientologian harjoittajat voivat nimetä kulttuuriinsa kohdistuvan kritiikin kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan ja siten laittomaksi. Tällöin eräiden skientologiryhmien harjoittaman terrorismin alkuperäisiin syihin on mahdoton puuttua ja skientologien radikalisoitumista mahdoton estää.
Esimerkin perusteella on paikallaan miettiä, onko laissa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan se riski, että se suojelee arvoja, jotka ovat ristiriidassa muiden maamme lakien kanssa.
Huom! Tämä kirjoitus ei kohdistu mitään yksittäistä uskontoa vastaan. Skientologia on valittu uskonnoista satunnaisesti.
Näin Suomen laki voi suojella terroristeja
PuuteLaissa
0
106
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2942983Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612343Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482017- 1181784
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261719Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 661337
- 651337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781223