Kyseessä olisi 350tkm ajettu -90 auto jonka kone ei enää ihan uudenveroinen. Pääsi keittämään pari vuotta sitten ja ajeltiin hetken jäähdytysnestettä öljyssä. Tämän jälkeen on kyllä jo ajeltu 20tkm ja toimii muuten hyvin mutta kaikki tehot ei ihan tallella ja mielestäni öljytikussa näkyy erittäin pieniä metallihiukkasia. En ole ihan varma onko metallia vai esim kosteuskuplia, auto on kakkosautona joten seisoo usein pitkiä aikoja. Silti meni taas heittämällä katsastuksesta läpi ja koska on tosi kätevä vara-auto, ajatteilin vielä pitää.
Mietin mitä öljyä laittaisi mutta ei ole oikein huonokuntoisille koneille tarkoitettuja öljyjä. Onko kellään kokemuksia tuosta motor protectista? Sen pitäisi kerrostua metallipinnoille ja vähentää kitkaa metallien välissä. Eli ei tarkoitus jäädä öljyyn vaan öljy lähinnä kuljettaa sitä. Pitäisi kestää jopa 50tkm.
Autoon ei kannata mitään koneremonttia tehdä enää mutta tuo 40e motor protectista ei olisi niin paha hinta jos se vähän estäisi lisäkulumista tehokkaammin.
Liqui moly motor protect?
22
5650
Vastaukset
- kyllä.pelle.kertoo
Odotellaan hetki, niin PAOPELLE antaa sinulle tömäkän informaatiopaketin. Kerrot sen autollesi niin se tulee sillä kuntoon.
- Kuusakoskelle
Valmis raato.
- srsrsrhsr
Kuten aloituksessa lukee, toimii vara-autona joka on aina välillä kätevä olla. En ala uutta autoa ostamaa vara-autoksi. Muuten ihan toimiva ja menee katsastuksestakin heittämällä läpi, vain moottorin kunto huolettaa. Tarkoitus olis pidentää moottorin käyttöikää ja ehkäistä lisäkulumista, siksi kysyn motor protectista kokemuksia.
- kjhkjhkhkjhk
srsrsrhsr kirjoitti:
Kuten aloituksessa lukee, toimii vara-autona joka on aina välillä kätevä olla. En ala uutta autoa ostamaa vara-autoksi. Muuten ihan toimiva ja menee katsastuksestakin heittämällä läpi, vain moottorin kunto huolettaa. Tarkoitus olis pidentää moottorin käyttöikää ja ehkäistä lisäkulumista, siksi kysyn motor protectista kokemuksia.
No sitten kannattaa miettiä itse mitä häviää 40€ kokeilulla? N. 25 litraa bensaa, kolme mäyräkoiraa, you name it.
Mutta jos öljytikussa näkyy oikeasti metallihilettä on se peräisin laakereista tai yläkerrasta nokista ja laahaimista/kupeista, eikä moottoria voi enää mikään ihmeaine pelastaa. Jos se olisi peräisin männistä/renkaista/sylintereistä olisi koneessa jo sen verran ohipuhallusta että se ei menisi päästöarvojen puolesta katsastuksesta läpi, lähinnä HC- arvojen.
Autolla on ajettu keittäen, kuluuko nyt öljyä tai onko puhti poissa? Ylikuumeneminen voi aiheuttaa männänrenkaiden päästymisen ja niiden veltostumisen jolloin eivät tiivistä osakaasulla hyvin ja öljyrenkaat ovat voineet pikeentyä uriinsa kiinni. Männänrenkaat eivät parane muuten kuin vaihtamalla, mutta öljyrenkaat voi saada vielä liikkeelle vaihtamalla öljyt joihinkin hyviin dieselmoottoriöljyihin joissa verraten voimakkaat puhdistavat lisäaineet, esim. teboil diamond diesel jossa myös bensiinimoottoriluokitus SM. - essgsgs
kjhkjhkhkjhk kirjoitti:
No sitten kannattaa miettiä itse mitä häviää 40€ kokeilulla? N. 25 litraa bensaa, kolme mäyräkoiraa, you name it.
Mutta jos öljytikussa näkyy oikeasti metallihilettä on se peräisin laakereista tai yläkerrasta nokista ja laahaimista/kupeista, eikä moottoria voi enää mikään ihmeaine pelastaa. Jos se olisi peräisin männistä/renkaista/sylintereistä olisi koneessa jo sen verran ohipuhallusta että se ei menisi päästöarvojen puolesta katsastuksesta läpi, lähinnä HC- arvojen.
Autolla on ajettu keittäen, kuluuko nyt öljyä tai onko puhti poissa? Ylikuumeneminen voi aiheuttaa männänrenkaiden päästymisen ja niiden veltostumisen jolloin eivät tiivistä osakaasulla hyvin ja öljyrenkaat ovat voineet pikeentyä uriinsa kiinni. Männänrenkaat eivät parane muuten kuin vaihtamalla, mutta öljyrenkaat voi saada vielä liikkeelle vaihtamalla öljyt joihinkin hyviin dieselmoottoriöljyihin joissa verraten voimakkaat puhdistavat lisäaineet, esim. teboil diamond diesel jossa myös bensiinimoottoriluokitus SM.En ajanut kuin muutaman metrin kun ylikuumeni mutta suurempi ongelma on varmaan ne jäähdytysnesteet, sitä vuoti öljyyn ehkä litran tai pari kuukauden aikana. Kansi halkesi tuosta ylikuumenemisesta mutta on hitsattu.
Öljyä en ole huomanut kuluvan erityisen paljon verrattuna ennen keittämistä.
Mihin tuo dieselmoottoriöljy suositus perustuu muuten kuin puhdistukseen? Koska oli jäähdytinnestettä öljyssä olen kahdesti sen jälkeen jo tehnyt moottorin sisäpesun siihen tarkoitetulla aineella öljynvaihdon yhtydessä. Onko dieselöljystä tämän lisäksi mitään hyötyä?
Tähän asti öljynä ollut ihan perus teboil gold 5w-40. - egsegsegs
essgsgs kirjoitti:
En ajanut kuin muutaman metrin kun ylikuumeni mutta suurempi ongelma on varmaan ne jäähdytysnesteet, sitä vuoti öljyyn ehkä litran tai pari kuukauden aikana. Kansi halkesi tuosta ylikuumenemisesta mutta on hitsattu.
Öljyä en ole huomanut kuluvan erityisen paljon verrattuna ennen keittämistä.
Mihin tuo dieselmoottoriöljy suositus perustuu muuten kuin puhdistukseen? Koska oli jäähdytinnestettä öljyssä olen kahdesti sen jälkeen jo tehnyt moottorin sisäpesun siihen tarkoitetulla aineella öljynvaihdon yhtydessä. Onko dieselöljystä tämän lisäksi mitään hyötyä?
Tähän asti öljynä ollut ihan perus teboil gold 5w-40.Glykoli öljyssä voi tuhota laakerit varsin nopeasti, joten pahimmassa tapauksessa hile syntyy joko kiertokangen- tai runkolaakereista.
Dieselmoottoriöljyjen suosiminen vanhemmissa öljyä kuluttavissa autoissa saattaa johtua myös niiden kuuman pään viskositeetin olemisesta yleensä yläpäässä nimellisen viskositeettilukeman sisällä, normeissa on hieman liikkumavaraa. - essrysrrs
egsegsegs kirjoitti:
Glykoli öljyssä voi tuhota laakerit varsin nopeasti, joten pahimmassa tapauksessa hile syntyy joko kiertokangen- tai runkolaakereista.
Dieselmoottoriöljyjen suosiminen vanhemmissa öljyä kuluttavissa autoissa saattaa johtua myös niiden kuuman pään viskositeetin olemisesta yleensä yläpäässä nimellisen viskositeettilukeman sisällä, normeissa on hieman liikkumavaraa.Voi olla laakeritkin, en tiedä. Ei se nyt ainakaan äännä laakereista ja tosiaan 20tkm jo ajettu tuon glykolivoitelun jälkeen.
Tuon teboil goldinkin kuumaviskositeetti on yläpäässä verrattuna muihin 5w-40 bensamoottoriöljyihin, mutta delvacissa näyttää olevan vielä vähän paksumpi. Mutta samantienhän sinne vois sitten laittaa mobilin 5w-50 öljyä jos paksuutta haluaa, 50 kuumaviskositeettikin käy kyseiseen koneeseen.
Jotain lisäainetta arvelisin kuitenkin tarvitsevan kun koneen kunto huolettaa. liqui molylla on näitä jotka muodostavat kerrostumia (motor protect) ja toisia jotka toimivat öljyn seassa estäen metalli-metalli kosketusta (MoS2). Ceratec on vissiin yhdistelmä näistä.
Ensiajatuksena kuulostaisi paremmalta tuollainen joka muodostaa kerrostumia metallipinnoille mistä on kulunut. Koska se ei jää öljyyn niin ei niin sotke öljynkään toimintaa niin paljon.
- Kauas.tai.lähelle
Ei noilla taikaliemillä mitään tee, kukkaro vaan kevenee.
Delvaccia koneeseen ja ajoa niin pitkälle kuin kestää. - sssrhsdrhsr
Tuli nyt ostettua purkki motor protectia. Perusteluna liqui molyn kuvaus että tämä aine tasoittaa kuluneita/epätasaisia kohtia mihin kohdistuu rasitusta kerrostumalla ohuesti niihin. Ajattelin jos kone on valmiiksi vähän kulunut, niin ei välttämättä paljon hyötyä aineesta joka vain toimii öljyn seassa tarjoten parempaa kulumissuojaa (esim liqui moly MoS2).
Öljyksi Mobil 1 5w-50, ei kovin kallista mutta pitäisi olla kunnon kulumissuoja, esim hyvin ZDDP:tä, tuohan soveltuu jopa satunnaiseen kilpakäyttöön. Uusin API SN luokitus ja 50 kuumaviskositeettikin varmaan ovat hyviä. Mobilin mukaan tuo paksu öljy on hyvä jos kone kulunut jo vähän väljäksi ja kertovat että vanhatkin koneet ovat kyseisen öljyn käyttökohteita. 50 on myös hyväksytty kuumaviskositeetti autooni.
Pitää viikonloppuna vaihtaa ja katsoa onko vaikutusta.- ljknlkjnkjn
Niin siis vaikutusta mihin? Ja jos nakkaat molemmat samalla kertaa niin et voi tietää kumpi tepsi siihen mihin piti tepsiä. Laita ensin mobilit ja hetken päästä mölyt.
- sssrhsdrhsr
ljknlkjnkjn kirjoitti:
Niin siis vaikutusta mihin? Ja jos nakkaat molemmat samalla kertaa niin et voi tietää kumpi tepsi siihen mihin piti tepsiä. Laita ensin mobilit ja hetken päästä mölyt.
En nyt odota että pelkkä öljy korjaisi mitään kulumisesta aiheutuvaa ongelmaa. Tuon öljyn tarkoitus oli lähinnä löytää mahdollisimman hyvin lisäkulumiselta suojaavaa kohtuuhintaista öljyä. on joskus ennenkin ollut kyseiset mobilit koneessa (tosin ennen keittämistä) mutta en silloin huomannut käynnissä eroa.
Motor protect ehkä voi vaikuttaa tasaiseen hiljaiseen/käyntiin ja ehkä piristää konetta jos se toimi kuten luvataan eli kerrostuu metallin epätasaisuuksiin (toivon mukaan kulumisen aihettamiinkin) kohdissa missä on suurta rasitusta ja näin vähentää kitkaa. Ja ehkä öljyssä ei enää näkyisi niin niitä hiukkasia, mitä nyt ovatkaan metallia vai kosteuskuplia seisonnasta jne.
- sssrhsdrhsr
Nyt on 70km ajeltu Mobil 5w-50 ja motor protect koneessa. Tuossa varmaan kestää ennen kuin motor protect kerrostuu rasitusta kokeville pinnoille, en vielä mitään suurta eroa huomannut. Kone käy kyllä tasaisesti ja suht hiljaisesti ja koeajolla tuntui ihan pirteältä. Selvää eroa en vielä huomannut mutta odotellaan kunnes tuo motor protect ehtii kerrostua.
- formulaksiko
Ensin kirjoitit että ei ole kaikki tehot tallella ja nyt että tuntuu ihan pirteältä mutta silti mitään eroa ei ole havaittavissa? Mitä eroa odotat tapahtuvaksi?
- wetwtwt
formulaksiko kirjoitti:
Ensin kirjoitit että ei ole kaikki tehot tallella ja nyt että tuntuu ihan pirteältä mutta silti mitään eroa ei ole havaittavissa? Mitä eroa odotat tapahtuvaksi?
Tuskin sitä perstuntumalta huomaa jos on tehot parantuneet vaikka 2-3hv jos tuo motor protect on kerrostunut jo kulumiin. Eli ei pysty suoraan sanomaan että varmasti enemmän tehoa mutta ainakin tuntuu pirteältä. Enemmän odotan että käynnissä kuulisi eroa että käy tasaisemmin ja hiljaisemmin, ja mielestäni oli jo nyt suht tasainen ja hiljainen tyhjäkäynti. Odotan nyt kunnes motor protect ehtinyt vaikuttaa jonkin aikaa.
- NoNames4
Ihmettelen vain miksi motor protect ei vaikuttaisi heti? Toiveajattelua on todeta ettei tässä mitään eroa, ehkä jonkun ajan päästä... Siis jos ei vaikutusta niin ei ole. Tehojen parantumistakaan on turha tosiaan perstuntumalta spekuloida suuntaan taikka toiseen, se täytyisi mitata labrassa. Vaikka löytynee niitä vaikutuksia jos niitä etsimällä etsii...?
- eattetet
NoNames4 kirjoitti:
Ihmettelen vain miksi motor protect ei vaikuttaisi heti? Toiveajattelua on todeta ettei tässä mitään eroa, ehkä jonkun ajan päästä... Siis jos ei vaikutusta niin ei ole. Tehojen parantumistakaan on turha tosiaan perstuntumalta spekuloida suuntaan taikka toiseen, se täytyisi mitata labrassa. Vaikka löytynee niitä vaikutuksia jos niitä etsimällä etsii...?
Esim RVS vastaavalla aineella on käsittely valmis vasta 2000km jälkeen. Siinäkin ainetta joka kerrostuu suuren rasituksen kohteisiin. Motor protectissa ei mainita koska on valmis mutta tuskin se nyt kertaheitolla on täysin valmis.
- sssrhsdrhsr
Nyt 300km ajeltu ja ainakin tyhjäkäynnillä käy tasaisesti ja edelleen kone tuntuu pirteältä. Mahdoton sanoa onko oikeasti parempi mutta ei ainakaan huonompaan suuntaan ole mennyt. Käyntiäänessä ei vielä kuulu eroa.
Vaikkei selviä parannuksia tulekaan, niin suurin tarkoitus tässä kuitenkin on estää lisäkuluminen. Ja ainakin jälkeenpäin ajateltuna tuntuu edelleen hyvältä valinnalta tuo yhdistelmä. Mobil 1 5w50 suojaa jo varmaan hieman väljää konetta kuumassakin korkean kuumaviskositeetin ansiosta, lisäksi tuo öljy suunniteltu estämään kulumista hyvin (oikein lukee "excellent wear protection", korkea ZDDP määrä ja soveltuuhan tuo satunnaiseen ratakäyttöönkin). Lisäksi motor protect kerrostuu pinnoille ja suojaa esim käynnistyksessä ennen kuin öljykalvo ehtii muodostua ja toivottavasti myös silloin jos öljykalvo ei joskus kestä rasitusta niin ainakin on vielä se matalakitkainen motor protect kerrostuma suojaamassa ettei liikaa kulu. Siksi halusin nimenomaan tuollaisen kerrostuvan aineen eikä sellaista joka kulkee vain öljyn mukana, kuten vaikka liqui moly MoS2. - ileD4D
Synteettisten öljyjen kanssa keraamilisäaineella kannattaa ajaa yli öljynvaihtoväli. Seuraavassa vaihdossa voi laittaa LM MoS2, mutta ei keraamilisäaineen kanssa. Itse olen käyttänyt joskus RVS ja viimeiset vuodet Xado-lisäaineita ihan jokaiseen mahdolliseen käyttökohteeseen. Se, että kunniallinen lisäainevalmistaja Liqui Moly otti ceramit coating-aineen valikoimaansa, osoittaa, että kyse ei ole humpuukista. Tietysti aineiden pitoisuudet voivat vaihdella.
- psykologiset.aineet
Voitko osoittaa mitä hyötyä olet saanut ihmeaineiden tunkemisesta koneisiin, tai verraten mitä olisi tapahtunut ilman niitä?
- ileD4D
Olen tosiaan tunkenut koneen lisäksi vaihteistoon, ohjaustehostimen öljyn sekaan, commonrail-polttoainelaitteistoon ja vetareihin. Takapyörän laakerit on vielä rasvaamatta.
Auto, Avensis D4D -01 570 tkm on täysin ehjä. Keraameja käytetty 400 tkm jälkeen. Kesti öljysihdin tukkeutumisen ilman lisävahinkoja, vetareiden tärinäongelmat on saatu ratkaistua, viimeinen savutusmittaus 0,23 ja polttoainetta kuluttaa litran sadalle vähemmän kuin uutena. Auto rullaa vapaalla huomattavasti kevyemmin kuin "normaalit" autot. Moottorijarrutus on olematon.
Arvaukseksi jää, kuinka paljon aineet ovat vaikuttaneet. Aloitin käytön siinä vaiheessa, kun ongelmia alkoi ilmaantua. Olisi pitänyt käyttää uudesta asti.
Viimeisin käyttökohde oli sähköauton vaihteisto. Redline ATF D6:sen joukkoon laitoin Xadoa. No muutaman sadan kilometrin kokemuksella rullaa kevyemmin ja täyden akun toimintamatka arviolta kasvoi 3-5%. Suurempi vaikutus on varmaan RL:lla, mutta ajan kanssa pitäisi keraaminkin alkaa vaikuttamaan. - kjnkjkjh
ileD4D kirjoitti:
Olen tosiaan tunkenut koneen lisäksi vaihteistoon, ohjaustehostimen öljyn sekaan, commonrail-polttoainelaitteistoon ja vetareihin. Takapyörän laakerit on vielä rasvaamatta.
Auto, Avensis D4D -01 570 tkm on täysin ehjä. Keraameja käytetty 400 tkm jälkeen. Kesti öljysihdin tukkeutumisen ilman lisävahinkoja, vetareiden tärinäongelmat on saatu ratkaistua, viimeinen savutusmittaus 0,23 ja polttoainetta kuluttaa litran sadalle vähemmän kuin uutena. Auto rullaa vapaalla huomattavasti kevyemmin kuin "normaalit" autot. Moottorijarrutus on olematon.
Arvaukseksi jää, kuinka paljon aineet ovat vaikuttaneet. Aloitin käytön siinä vaiheessa, kun ongelmia alkoi ilmaantua. Olisi pitänyt käyttää uudesta asti.
Viimeisin käyttökohde oli sähköauton vaihteisto. Redline ATF D6:sen joukkoon laitoin Xadoa. No muutaman sadan kilometrin kokemuksella rullaa kevyemmin ja täyden akun toimintamatka arviolta kasvoi 3-5%. Suurempi vaikutus on varmaan RL:lla, mutta ajan kanssa pitäisi keraaminkin alkaa vaikuttamaan.Aika kehno auto jos sillä ei puolta milliä pääse ilman ihmeaineita...
- Höpöheikki
ileD4D kirjoitti:
Olen tosiaan tunkenut koneen lisäksi vaihteistoon, ohjaustehostimen öljyn sekaan, commonrail-polttoainelaitteistoon ja vetareihin. Takapyörän laakerit on vielä rasvaamatta.
Auto, Avensis D4D -01 570 tkm on täysin ehjä. Keraameja käytetty 400 tkm jälkeen. Kesti öljysihdin tukkeutumisen ilman lisävahinkoja, vetareiden tärinäongelmat on saatu ratkaistua, viimeinen savutusmittaus 0,23 ja polttoainetta kuluttaa litran sadalle vähemmän kuin uutena. Auto rullaa vapaalla huomattavasti kevyemmin kuin "normaalit" autot. Moottorijarrutus on olematon.
Arvaukseksi jää, kuinka paljon aineet ovat vaikuttaneet. Aloitin käytön siinä vaiheessa, kun ongelmia alkoi ilmaantua. Olisi pitänyt käyttää uudesta asti.
Viimeisin käyttökohde oli sähköauton vaihteisto. Redline ATF D6:sen joukkoon laitoin Xadoa. No muutaman sadan kilometrin kokemuksella rullaa kevyemmin ja täyden akun toimintamatka arviolta kasvoi 3-5%. Suurempi vaikutus on varmaan RL:lla, mutta ajan kanssa pitäisi keraaminkin alkaa vaikuttamaan.Ihanko selvinpäin noita juttuja kirjoitat? Sähköauton vaihteisto? Ihan palturia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271351Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848