Kumpi Kirsikka- vai omenapuu parempi?

nauvokaas

kumpi puu olisi parempi, kasvaisi nopeammin ja olisi tuuheampi, ja helppohoitoinen, eikä vaatisi hirveästi hoitoa? Maa on aika kivinen, isoja kiviä kuopan pohjalla, ettei se haittaisi paljon ?
Tarvittaisiin näkösuojaa, kumpi antaa paremmin ja nopeammin?

7

1099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

Omenapuu. Puuta ei pidä istuttaa kivien päälle, juuret paleltuvat. Kirsikkapuuhun tulee monesti versotautia, harsuuntuu. Omenapuun voi antaa kasvaa vapaasti, ei tarvitse mitenkään leikellä. Vaan kyllä puitten kasvaminen kestää vuosia.

• bgdfbhdfbhdh

ei kaikkia kiviä saada millään nostettua sieltä kuopan alta ja reunoilta pois, koko maa on kai melko kivikkoista. No ihan iso kuoppa kuitenkin on nyt.Menestyykö sitten ollenkaan?

• poltinkarva

Jos kuopan syvyys on sellainen 80 cm:ä kai se siinä menee.

• KylmäKevät

Voihan sinne kivien väliin perustaessa tunkea kompostia ja lahoavaa oksaa ja lantaa ja multa, ja tehdä runsaan istutuskumpareen permakumttuurin tyyliin, ja eivät heti puun juuret iske kiveen. Ei lie sitten seisovan veden ongelmaa keväällä lumen sulaessa, kun on kivilohkareita syvällä.
      Mitä näkösuojaan tulee riipuu ihan puun lajikkeesta, miten hyvin sitä näkösuojas tulee. On kookkaiksi kasvavia ja pieniksi jääviä omppupuiden lajikkeita, samoin kirsikkapuita- osa suorastaan pensaskirsikoita.
      Meille istutettiin 10 vuotta sitten omenapuun Lepaan Liereä n 1,7 m korkea jo kukkiva taimi. Puu on edelleen korkeudeltaan samaa luokkaa mutta haaraoksaisempi, kun rusakko muotoleikkasi sen seuraavana talvena. Uusia kukkia ei ole näkynyt. Kevättalveksi puuta on talvisuojattu, mutta uusia rusakon iskujakin on tullut..
      9 vuotta sitten saman korkuisena istutettu pensaskirsikka on nyt yli 2-metrinen ja kotimainen vuotta myöhemmin istutettu kirsikkapuu (ilmeisesti Arttulan) yli 3-metrinen monihaarainen, vieressä juuriversopoikasia. Kerran sitä on jo lyhennysleikattu. Molemmat kirsikkalajit ovat antaneet satoa jo 4 vuotta.
      Kyllä tuo kirsikkapuu on näistä kokeilemistani vaihtoehdoista paras näkösuoja,, hyvin koristeellinen kukkiessaan ja muulloinkin, hieman riippuvat oksat ja kiiltävät lehdet. Ei tarvitse kätkeä pienenäkään verkkoviritykseen ahneiden rusakoiden ja muiden vuoksi
      Siis suosittelen kirsikkapuuta näkösuojaksi. Selitä myyjälle kokotoiveesi ja valitse itsepölytteinen lajike, jos hankit vain yhden puun.

• Gfghkl

Riippuu millä vyöhykkeellä asuu. Itsellä kirsikkaluumu Pietarin lahja nimeltään. Nopeakasvuinen, itsepölytteinen, rento-oksainen, ei välttämättä vaadi leikkauksia, vaatimaton maaperän suhteen. Näkösuojaksi ei mistään hedelmäpuusta taida olla.

• poltinkarva

Vaan kirsikkapuuhun iskee helposti versotauti, joka kuihduttaa puuta ja pilaa ulkonäön. Omenapuusta voi myös joskus saada satoa. Kirsikoilla on ottajia, varikset, harakat ja rastaat.

• KylmäKevät

Niin kirvojen mahdolliseen esiintymiseen täytyy varsinkin alkukesästä varautua sekä omppupuiden että kirsikkapuiden osalta. Meillä kirsikoiden lähellä sattuu kasvamaan orapihlajaa ja koivuja, ja niihin kirvat mieluisimmin menevät. Miedolla mäntysuopaliuoksella ruiskuttaen kirvat saa pois. Joskus kirsikkapuissa on tavallisten vihreiden sijaan mustia kirvoja, ne yhtä helppo häätää pois.
        Kirsikan versotauti on sienitauti ja enemmin kosteiden paikkojen ongelma. Eipä ole näkynyt meillä, vaikka maa on aika tiivistä ja paljon puskaa lähellä. Aloittajan omassa istutuspaikassa ei taida olla liikakosteus ongelmana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe