Hei,
äidilläni on vanha kattokruunu, jonka kaikki johdot ovat itsessään samanväriset. Joku on joskus 80 - tai 90 -luvulla laittanut keltaista teippiä yhteen johtoon. Yhdessä johdossa on punaista tussia. Miten kytken johtimet uudenmalliseen valaisinpistotulppaan? Pystyykö mittaamaan yleismittarilla. Talo johon asennetaan on upouusi, jossa ns. pikasulakkeet ( helppo kokeilla ) ...
Kiitos avusta etukäteen !
Vanhan kattokruunun kytkeminen uuteen taloon
6
5338
Vastaukset
- RobottiAsentaaSähkot
Jos useampilamppuisesta kattokruunusta tulee vain kolme johtoa, johdoista yksi on ns. nollajohto. Vastusmittauksella saa selville, mihin lamppuihin ne johdot menevät. Kolme johtoa on helppo kytkeä ilman mittariakin, vaihtaa vain kaksi johtoa aina keskenään, kunnes valokytkimen saa toimimaan "loogisesti". Ota sulake pois kytkentätyon ajaksi, ettet itse saa sätkyjä. Ethän tyonnä mittarin johtoja sitten katon pistorasiaan tai vanhoissa taloissa "sokeripalaliittimen".
- sähkis
Yksi johdin on yhteinen kaikille lampunkannoille, siis nollajohdin. Lampunkannat on kahtena ryhmänä, joilta tulee ne kaksi muuta johdinta, siis vaihejohtimet. Ilmeisesti niitä johtimia on juurikin kolme? Suojajohdinta valaisimessa tuskin onkaan? Mittaamalla lampunkannoilta ja johtimista, pääsee kyllä perille kytkennöistä.
Virallisesti kruunu pitäisi viedä kunnostettavaksi valtuutettuun sähköliikkeeseen joka tekee sille tarvittavat kunnostustoimet. - monesi_väitetään
Että tuollaisen ei maadoitetun valaisimen "piuhat" voi kytkeä miten vain.
Periaatteessa juu, valo syttyy vaikkei vaihe ole oikeassa paikassa.
Kun mietitään teoreettista riskiä niin jos vaihe kytketään siihen kierreosaan voi tulla tilanne jolloin lamppua irrottaessa / kiinnittäessä sormi voi osua kierreosaan joka on jännitteellinen, silloin voi saada sähköiskun.
Jos taasen vaihe on kytketty kantaan niin sähköiskun voi saada ainoastaan silloin kun työntää sormen syvälle kannan sisälle.- ei_huolta
Toisaalta kannan rakenne on sellainen ettei kierreosaan pysty koskettamaan kun lamppu on kierretty paikoilleen. Siihen kierreosaan ei ole kytketty mitään, vaan kosketin koskettaa kannan kierteen alaosaa samaan aikaan kuin pohjakosketintakin.
Eli sähköiskua ei saa kuin ohuella naulalla kannan väliin sorkkimalla. - Monesti_väitetään
ei_huolta kirjoitti:
Toisaalta kannan rakenne on sellainen ettei kierreosaan pysty koskettamaan kun lamppu on kierretty paikoilleen. Siihen kierreosaan ei ole kytketty mitään, vaan kosketin koskettaa kannan kierteen alaosaa samaan aikaan kuin pohjakosketintakin.
Eli sähköiskua ei saa kuin ohuella naulalla kannan väliin sorkkimalla.Juu on nykyään tuollaiset rakenteet että kierre on käytännössä muovia ja kosketinosa on syvällä kierteen pohjassa.
Mutta kun liikkeellä on vielä paljon vanhoja lampunkantoja joissa koko kierreosa on metallia.
Kannattaa kuitenkin ajatella turvallisuuslähtöisesti, mikä on vaiheelle turvallisin paikka?
Onko se lampun kanta vai kierreosa?
Kun kumpikin kytkentä on yhtä helppo toteuttaa niin eikö kannata pelata varman päälle? - ei_huolta
Monesti_väitetään kirjoitti:
Juu on nykyään tuollaiset rakenteet että kierre on käytännössä muovia ja kosketinosa on syvällä kierteen pohjassa.
Mutta kun liikkeellä on vielä paljon vanhoja lampunkantoja joissa koko kierreosa on metallia.
Kannattaa kuitenkin ajatella turvallisuuslähtöisesti, mikä on vaiheelle turvallisin paikka?
Onko se lampun kanta vai kierreosa?
Kun kumpikin kytkentä on yhtä helppo toteuttaa niin eikö kannata pelata varman päälle?On se nykyisinkin kierreosa usemmiten metallia, mutta kosketin on siellä pohjalla. Elikkä kierre yhdistyy sähköihin vasta kun lamppu on kierretty paikoilleen. Väitän ettei enää löydä käytöstä sellaisia lampunkantoja joissa kytkentäpiste on kierreosassa. Sähkömuseosta varmaan löytyy niitä ensimmäisiä, Edisonin tekemiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760