On nyt haettu Virostakin...

kimi

Hain tammikuussa... En voi muuta sanoa kuin papereitten kans ainaki sählättiin, kun eestin ark:aan ei oikein tiennyt miten menetellä. Olo oli kuin olisin ensimmäinen suomalainen auton haku reissussa Eestissä. ARK:ssa miesvirkailia vielä hihkaisi "että kuka hullu suomalinen täältä hakee auton" luullen minuakin eestiläiseksi, myyjän lisäksi. Kun saatin neuvo miten menetellä (ei mitään siirtokilpiä, vaan eestinkilvillä laivaan), niin laivalla Eestin "piirivalve" oli taas eri mieltä... Auto jäi Tallinnaan pariksi pvää. Pinnaa se reissu kyllä kasvatti. Mutta monta asiaa opittiin kantapään kautta seuraavaa reissua varten.. Kieli ongelmia ei pahemmin ollut kun itse opiskelen Eestiä, mutta yllätys oli itsellekin miten monessa paikassa suomen kielellä ei olisi pärjännyt. Kaverin kanssa tuumittiin et kun olisi tullut videokamera mukaan, oltaisiin tehty hyvä suomi/Eesti elokuva... ja hauska.. näin jälkeenpäin ajatellen. Tarkoitukseni on tehdä kyllä jonkinlainen opas tulevaisuutta varten. Nimittäin hyödyllisillä tiedoilla sielläkin säästää rahaa...

17

4038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Malmberg

      Eesti on muuten suomeksi Viro kuten Sverige on Ruotsi.

      • tunneilta

        kun opettelee "Eestiä" sen sijaan että opiskelisi viroa Virossa eikä Eestissä.


      • edellistä
        tunneilta kirjoitti:

        kun opettelee "Eestiä" sen sijaan että opiskelisi viroa Virossa eikä Eestissä.

        p:n nussijaa...


      • Jake

        Estonia on maa ja taipuu suomeksi Eesti ja Viro on vanha maakunta raja. Ei suomalaisetkaan ole Vantaalaisia vaan suomalaisia. Tämä on tietoa älä kinaa - kiitos


      • Jake kirjoitti:

        Estonia on maa ja taipuu suomeksi Eesti ja Viro on vanha maakunta raja. Ei suomalaisetkaan ole Vantaalaisia vaan suomalaisia. Tämä on tietoa älä kinaa - kiitos

        vaik väärässä oletkin. VARMASTI.


      • Kieli Korva
        Jake kirjoitti:

        Estonia on maa ja taipuu suomeksi Eesti ja Viro on vanha maakunta raja. Ei suomalaisetkaan ole Vantaalaisia vaan suomalaisia. Tämä on tietoa älä kinaa - kiitos

        Miksiköhän virolaisten edustajisto sitten on Suomessa suomeksi Viron Suurlähetystö? Luulisi heidän itse tietävän.


      • Joo
        xv-750 kirjoitti:

        vaik väärässä oletkin. VARMASTI.

        Lääne-Virumaa on maakunta Tallinnasta itään ja Itä-Virumaa on sama Narvasta länteen eli koko Tallinna-Narva välinen osa on Virumaan maakuntaa.

        Se miksi koko Eestiä on alettu sanomaan Suomessa Viroksi noiden rannikkomaakuntien mukaan on kait vanha tapa,mennään Viroon=Virumaahan.


      • Joo kirjoitti:

        Lääne-Virumaa on maakunta Tallinnasta itään ja Itä-Virumaa on sama Narvasta länteen eli koko Tallinna-Narva välinen osa on Virumaan maakuntaa.

        Se miksi koko Eestiä on alettu sanomaan Suomessa Viroksi noiden rannikkomaakuntien mukaan on kait vanha tapa,mennään Viroon=Virumaahan.

        unohtui,tallinnasta narvaan mentäesssä n.1/3 matkasta taittuu harjumaan maakunnassa jonka keskus tallinna on, sitte tullaan lääne- ja sit itävirumaalle. se raja on jossain tapan paikkeilla. muuten juttu on totta


      • EU kertoo
        Jake kirjoitti:

        Estonia on maa ja taipuu suomeksi Eesti ja Viro on vanha maakunta raja. Ei suomalaisetkaan ole Vantaalaisia vaan suomalaisia. Tämä on tietoa älä kinaa - kiitos

        Eli tässä on linkki millä nimellä EU maita virallisesti kutsutaan. Lopetetaan kina tähän, ellei jollakulla ole vielä virallisempaa linkkiä tarjota
        http://publications.eu.int/code/fi/fi-370101.htm


    • Ratakisu

      Voisitko kertoa että miten se auto sitten saatiin laivaan, mikä oli ratkaisu?

    • Jake

      Kertoisitko joitakin käytännön vinkkejä, välittämättä kaikista paskiaisista, jotka tänne skrivaa.

      Voisit olla suureksi avuksi - kiitokset omasta ja muiden puolesta.

    • nyt alkaa saamaan sanan varsinaisesa merkityksessä uitettuja, niit on aika paljon, olkaa tarkkana.

    • Finka

      Minkäs toit?

      [tämäkin piti vielä kokea, suomalaiset autonhakumatkalla itäblokissa, vaikka onhan skodakin yksi teillemme eniten levinneistä autoista...] Haemmeko nyt takaisin ne parempina aikoina, eli 90-luvun alussa, venäjälle viedyt autotkin?

      • tosiasia

        Käytettyjen tuonti Venäjältä on pian tosiasia mikäli autoverotus jatkuu nykymallissaan.


      • Joo

        Aika monessa entisessä itäblokin maassa eli noissa uusissa EU-maissa on Suomea uudempi autokanta.

        Moinen ikävä tosiasia on helppo todeta ajamalla nuo maat lävitse 10 vuotiaan Suomiauton kanssa.

        Virossa liikkuu paljon autoja joihin Suomalaisilla ei juuri ole varaa,Tallinnassa on enemmän Lexuksia kuin koko Suomessa.

        On maamme köyhä,siksi jää.


      • Kimi
        Joo kirjoitti:

        Aika monessa entisessä itäblokin maassa eli noissa uusissa EU-maissa on Suomea uudempi autokanta.

        Moinen ikävä tosiasia on helppo todeta ajamalla nuo maat lävitse 10 vuotiaan Suomiauton kanssa.

        Virossa liikkuu paljon autoja joihin Suomalaisilla ei juuri ole varaa,Tallinnassa on enemmän Lexuksia kuin koko Suomessa.

        On maamme köyhä,siksi jää.

        Eli toin Tallinnasta Bemun joka oli tuotu 2004 syksyllä Saksasta. Auton ostin yksityiseltä myyjältä. Lähes kaikki myytävät/käytetyt läsiautot on tuotu jostain päin keskieurooppaa. Latviasta ja Liettuasta tuotuja hylsyjä sekä vanhempia "Viron autoja" kannattaa kiertää kaukaa. Eli jos auton hinta /kunto sattuu kohdalleen (hiukan kalliimpi kuin Saksassa), niin tuontikulut ovat kyllä minimaaliset = laivaliput autopaikalla.

        "Siihen miten auto saatiin laivaan VIRON kilvissä" tarvittiin lisäksi valtakirja auton käyttämiseen...vaikka olikin kauppakirjat tehty.

        Olen kuullut myös version, että auto voitaisiin poistaa Virossa kilvistä siirtonumerot, ym.= 5000 EEK= 330 €. Jopa trailerilla satamaan kuljetuksesta olen kuullut = säästää nuo ed. maksut(kun ei kilpiä, liikkeeissä monesti tuontiautot ei vielä kilvissä).
        Mutta tällä "meidän" tavalla, joka pätee ainakin rek. oleviin autoihin, muita kuluja ei tullut. Suomessa mitääm propleemiä ei tullut, vaan kilvet tiputettiin tullissa ja tarrat lasiin.


        Jos myyjällä (varsinkin yksit.myyjä)ei aikaisempia kokemuksia Suomeen viennistä, kannatta myyjän kanssa neuvotella/tiedustella auton laivaus suomeen "Eesti TOLL tai Eesti ARK".

        Tässäpä jonkin verran juttua... Monenlaista versiota tuonnista Eestistä/Virosta on varmaan olemassa/tulossa, mutta tässä oli keskeisimmät meidän reissusta.


      • Tarkkis
        Kimi kirjoitti:

        Eli toin Tallinnasta Bemun joka oli tuotu 2004 syksyllä Saksasta. Auton ostin yksityiseltä myyjältä. Lähes kaikki myytävät/käytetyt läsiautot on tuotu jostain päin keskieurooppaa. Latviasta ja Liettuasta tuotuja hylsyjä sekä vanhempia "Viron autoja" kannattaa kiertää kaukaa. Eli jos auton hinta /kunto sattuu kohdalleen (hiukan kalliimpi kuin Saksassa), niin tuontikulut ovat kyllä minimaaliset = laivaliput autopaikalla.

        "Siihen miten auto saatiin laivaan VIRON kilvissä" tarvittiin lisäksi valtakirja auton käyttämiseen...vaikka olikin kauppakirjat tehty.

        Olen kuullut myös version, että auto voitaisiin poistaa Virossa kilvistä siirtonumerot, ym.= 5000 EEK= 330 €. Jopa trailerilla satamaan kuljetuksesta olen kuullut = säästää nuo ed. maksut(kun ei kilpiä, liikkeeissä monesti tuontiautot ei vielä kilvissä).
        Mutta tällä "meidän" tavalla, joka pätee ainakin rek. oleviin autoihin, muita kuluja ei tullut. Suomessa mitääm propleemiä ei tullut, vaan kilvet tiputettiin tullissa ja tarrat lasiin.


        Jos myyjällä (varsinkin yksit.myyjä)ei aikaisempia kokemuksia Suomeen viennistä, kannatta myyjän kanssa neuvotella/tiedustella auton laivaus suomeen "Eesti TOLL tai Eesti ARK".

        Tässäpä jonkin verran juttua... Monenlaista versiota tuonnista Eestistä/Virosta on varmaan olemassa/tulossa, mutta tässä oli keskeisimmät meidän reissusta.

        Uussaksalainen sananlasku vapaasti käännettynä:
        minkä parkkihalliin jättää sen virosta löytää.
        Eli pöllittyä kamaa pirusti liikkeellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe