Mikä on yleisimmin käytetty huume? Kahvi. Sitä käytetään selvästi eniten ja se ei minun tietääkseni ole laitonta missään päin maailmaa.
Miten se vaikuttaa? Kahvissa oleva kofeiini piristää mieltä lievästi. Kahvin maku on tottumattomalle yleensä paha, mutta kun siihen tottuu, sitä alkaa kaivata. Aloin itse juoda kahvia vasta noin 35-vuotiaana. Kofeiinin lisäksi kahvissa on muitakin kemiallisia ainesosia, joilla on positiivisia terveysvaikutuksia. Kahvi mm. parantaa elimistön tulehdustiloja.
Onko kahvi vaarallista? Yliannostus voi olla vaarallinen. Liikaa kahvia juonut voi kärsiä vapinasta, tärinästä, levottomuudesta ja pulssi voi kohota liikaa. Sydänkohtausriski voi myös kasvaa jos kahvia juodaan holtittomasti. Normaalit kahviannokset eivät aiheuta vaaraa.
Aiheuttaako kahvi riippuvuutta? Kyllä. Kahvi aiheuttaa sekä psykologisen että lievän fyysisen riippuvuuden. Kahviin tulee "kahvinhimo", sitä on yleensä saatava joka päivä, mutta tämä ei ole ongelma, sillä kahvia saa kaupoista melko halvalla. Mikäli kahvia ei saa, iskevät joillakin fyysiset vieroitusoireet: päätä särkee. Näin ei kuitenkaan käy kaikilla kahvin käyttäjillä.
Taidankin keittää taas mukillisen kahvia. Itse en lisää kahviin sokeria, mutta punaista maitoa on pakko laittaa sekaan. Mustana en pysty kahvia juomaan, se maistuu liian kamalalta.
Mikä on yleisimmin käytetty huume?
11
449
Vastaukset
- iloinen_naurajaa
Sopiiko kahvi kaikille? Ei. On olemassa kofeiinille yliherkkiä ihmisiä, joille jo pieni määrä kahvia aiheuttaa erittäin epämiellyttävän olon ja voi viedä yöunet.
Miten voi tietää sopiiko kahvi itselle? Kokeilemalla. Useimmille ihmisille kahvi sopii ja jos ei sovi, niin kahvikokeilu ei silti ole vaarallinen. Kannattaa aloittaa juomalla aluksi yksi pieni kupillinen. Voimakkaan maun vuoksi sekaan kannattaa laittaa hiukan sokeria ja punaista maitoa tai kermaa.
Täytyykö kahvinkäyttö salata? Normaalisti ei, sillä se on yhteiskunnassa täysin arkista ja hyväksyttävää. Jos olet adventisti, niin piilota kahvinkeittimesi kaappiin kun et käytä sitä. Älä myöskään osta kahvia itse kaupasta ettei kukaan näe sinua, vaan käytä naapuria välittäjänä.- kannapis
vesiiippu
- iloinen_naurajaa
Onko kahvi "porttihuume", jonka käyttö johtaa kovien huumeiden käyttöön? Ei ole. Mitään porttihuumeita ei ole olemassakaan. Kahvinjuonti ei johda viinanjuontiin, viinanjuonti ei johda pilvenpolttoon, pilvenpoltto ei johda heroiininpolttoon.
- iloinen_naurajaa
Aiheuttaako pitkäaikainen kahvin käyttö haittaa? Ei aiheuta. On olemassa paljon ihmisiä, jotka ovat juoneet kahvia lapsesta vanhukseksi asti ilman mitään ongelmia.
Riippuvuus aiheuttaa tietysti jonkin verran rahanmenoa, mutta toistaiseksi kahvia saa melko edullisesti kaikista ruokakaupoista. On kuitenkin ennustettu, että ilmastonmuutoksen takia kahvinviljely tulee koko ajan vaikeammaksi ja rajoittuu suppeammille alueille. Tästä johtuen kahvin hinta tullee tulevaisuudessa nousemaan voimakkaasti ja saatavuus heikkenee.
Entä jos haluan piristyä, mutta en voi sietää kahvin makua? Markkinoilla on olemassa paljon erimakuisia energiajuomia, joiden pääasiallinen piristävä ainesosa on kofeiini. Energiajuomat piristävät kyllä, mutta niissä ei ole kahvin tarjoamia terveysvaikutuksia. Energiajuomissa on myös hillitön määrä sokeria, mikä ei ole hyväksi elimistölle. Tarjolla on toki myös sokerittomia energiajuomia, mutta niitäkään ei ole hyvä juoda kovin paljon. Apteekeista on saatavissa kofeiinia pillerimuodossa. Kofeiinipillerien suhteen kannattaa olla varovainen, sillä niitä voi helposti ottaa liikaa ja saada yliannostuksen kofeiinia. Käyttösuositutusta ei pidä ylittää. - iloinen_naurajaa
Voiko kahviriippuvuudesta päästä eroon? Voi. Kuten sanottua, kahviriippuvuus on pääosin psykologista ja vähäisemmässä määrin fyysisti. Kahvinkäytön voi lopettaa tekemällä voimakkaasti päätöksen olla juomatta kahvia. Tästä voi seurata päänsärkyä, mutta sitä voi lievittää esimerkiksi päänsärkylääkkeillä. Päänsärky menee ohi viimeistään 3-4 vuorokauden kuluttua ja käyttäjä ei tunne enää fyysisiä riippuvuusoireita. Käyttäjä voi silti myöhemmin palata takaisin kahvinkäyttäjäksi mikäli pitää kahvin mausta ja/tai kofeiinin tarjoamasta piristykessä. Kaikki on kiinni omasta päätöksestä.
- Ei.sovi.kaikille
Kahvi voi tosiaan joillekin aiheuttaa hermostollisia oireita niille, joilla jo ennestään on hermostossa ja hermoissa vikaa ja niille, jotka ovat herkkäuskoisia. Siksi en suosittele kahvia esim. adventisteille, koska mielisairailla kahvi voi laukaista välivaltaisia ajatuksia ja ne voivat joillekin muuttua ajatuksista tekoihin. Kahvi toimii silloin välittäjäaineena.
- kerettiläinen-
>> Taidankin keittää taas mukillisen kahvia. Itse en lisää kahviin sokeria, mutta punaista maitoa on pakko laittaa sekaan. Mustana en pysty kahvia juomaan, se maistuu liian kamalalta. <<
Minä juon yleensä päivässä yhden mukillisen luomukahvia mieluiten luomukerman kanssa ja ilman sokeria.
Se on muuten merkillistä, miten sama kahvi maistuu joskus hirvittävän hyvälle ja joskus taas aivan kamalalle. Kahvia pitää saada silloin, jos syö munkin, sillä munkki ei maistu miltään ilman kahvia.
Ihmiset, joilla on paniikkihäiriö eivät voi juoda kahvia.
Minä käytän joskus väsyneenä kofeiinipillereitä, sillä en viitsi kitata paljon kahvia. Paljo kahvinjuonti alkaa närästää. - Minä.keskityn.nunniin
"Kahvia pitää saada silloin, jos syö munkin, sillä munkki ei maistu miltään ilman kahvia."
Minä jätän munkit rauhaan ja keskityn nunniin. Nunnan salainen toive on saada lämmin munkki kahvin kanssa sänkyyn.- kerettiläinen-
Millaisista nunnista sinä pidät? Onko sinulla jokin erityisen hyvä resepti, jota voisit suositella muillekin?
https://www.google.fi/search?q=kannibalismi&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjdn_H0maLUAhXBC5oKHZOfCzkQ7AkIMQ&biw=1280&bih=619
- pyhpyhjapyh
Aloittaja saa mussuttaa valheitaan ihan niin paljon kuin haluaa. Ei hetkauta.
EN JUO KAHVIA.- iloinen_naurajaa
Puhuin vain KARUN TOTUUDEN.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854