Kristityksi Suomessa kääntynyt muslimi kertoo itse

kiitosHerralle

Muslimiperheessä kasvanut Mohamad Jawad (24) oli 8-vuotias, kun hän astui ensimmäisen kerran kirkkoon Libanonissa. Yhdessä kristittyjen ystävien kanssa tehty vierailu muutti hänen sydämensä.

– Kirkossa olevat Jeesusta kuvaavat alttaritaulut vaikuttivat minuun. Tunsin, kuinka Pyhä Henki kutsui minua — koin turvaa ja vapautta. En tuntenut olevani koskaan yksin, Mohamad Jawad kertoo kokemuksestaan.

Vaikka Libanonissa on sekä kristittyjä että muslimeja, muslimista kristityksi kääntyminen ei ole helppoa.

– Koin, että Libanonissa saamani Pyhän Hengen kutsu muuttui uskoksi vasta Suomessa.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/vanhemmat-lahettivat-mohamad-jawadin-suomeen-loysin-turvan-jeesuksesta/

Patmos, OM ja kansainvälinen seurakunta ovat perustaneet yhdessä afganistanlaisten ja syyrialaisten kristityiksi kääntyneiden kanssa seurakunnan Helsinkiin.
Ajatelkaa, entisten muslimeiden kristillinen seurakunta Helsingissä, kiitos Herralle!

271

2024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patmosystävä

      Tarkennus vain, että afgaaneille ja iranilaisille.

      "Patmoksen muslimityö on ollut mukana synnyttämässä afgaaneille ja iranilaisille seurakunnan, jonka jäsenet ovat entisiä muslimeja. Joka sunnuntai on jumalanpalvelus, johon osallistuu 15-20 uutta kristittyä.
      Suurin osa seurakunnasta on viimeisen vuoden aikana kristityksi kääntyneitä.

      Seurakunta on syntynyt Patmoksen, OM:n ja Kansainvälisen seurakunnan yhteistyönä. Patmoksen muslimityöntekijä Timo Keskitalo vastaa seurakunnan kasteopetuksesta.

      Patmoksen muslimityöntekijä on valtuutettu kouluttamaan Al Massira –ryhmien vetäjiä Suomessa. Al Massira on arabikristittyjen tekemä videoihin perustuva opintokokonaisuus, jonka avulla voimme auttaa ystäviämme tuntemaan Jeesuksen.

      Seurakunnat voivat kutsua kouluttajan valmentamaan seurakunnan vapaaehtoisia.
      Koulutetut saavat omaan käyttöönsä Al Massira kirjan ja videomateriaalin. Materiaali on arabiaksi ja englanniksi.

      Kesän jälkeen materiaali on tarkoitus saada käännetyksi myös suomeksi ja farsiksi."
      http://www.patmos.fi/arkisto/1372/patmoksen_muslimityo_synnytti_seurakunnan


      Mitä evl.kirkko on saanut aikaiseksi kun lähetyskenttä on tullut senkin silmien alle?

      • Todellista.työtä

        Kiitos Herralle Patmoksesta ja Timo Keskitalosta!
        Nyt voisi luterilanen kirkkokin tehdä jotakin maahantuloijoiden evankelioimikseksi kun on seurakunta mihin heitä voi ohjata.


      • Todellista.työtä kirjoitti:

        Kiitos Herralle Patmoksesta ja Timo Keskitalosta!
        Nyt voisi luterilanen kirkkokin tehdä jotakin maahantuloijoiden evankelioimikseksi kun on seurakunta mihin heitä voi ohjata.

        Luterilainen kirkko ei tue eikå opeta Patmoksen äärioikeistolaisia, ilmastodenialistisia fundisoppeja.


      • Luterilainen kirkko julistaa evankeliumia


      • koordinaatit
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Luterilainen kirkko julistaa evankeliumia

        En ole milloinkaan kuullut, että julistaisi. Missä siihen voisi törmätä?


      • koordinaatit kirjoitti:

        En ole milloinkaan kuullut, että julistaisi. Missä siihen voisi törmätä?

        Seurakunnassa...


      • koordinaatit
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Seurakunnassa...

        Toi ei oo vastaus. Tarkemmin, kiitos.


      • heikossahapessa
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Seurakunnassa...

        Noinko sinä evankelioit?


      • koordinaatit kirjoitti:

        Toi ei oo vastaus. Tarkemmin, kiitos.

        Luterilaisissa seurakunnissa, eri yhteyksissä, vaikka lähtien lasten kerhoista.


      • heikossahapessa kirjoitti:

        Noinko sinä evankelioit?

        Vastasin kysymykseen. Ei ollut kyse evankelioinnista.


      • koordinaatit
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Luterilaisissa seurakunnissa, eri yhteyksissä, vaikka lähtien lasten kerhoista.

        Neuvot nuoret muslimimiehet luterilaisen kirkon lasten kerhoihin. Aika riskaapelia hommaa.


      • heikossahapessa
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vastasin kysymykseen. Ei ollut kyse evankelioinnista.

        Evankeliointia on kaikki mikä liittyy uskoon johdattamiseen.


      • Patmos ja hellarit ja Aa ovat hänen pravuurinsa ja maniansa.

        Kokeile lopettaa Patmoksen ja Aa:n mainostaminen. Tiedä vaikka niistä jutskaaminenkin vähenisi olennaisesti sen jälkeen. Et kuitenkaan missään tapauksessa aio niin tehdä, ethän, helluntailainen Räyhis?


      • Eerikatässämoi2
        koordinaatit kirjoitti:

        Neuvot nuoret muslimimiehet luterilaisen kirkon lasten kerhoihin. Aika riskaapelia hommaa.

        Vastasin kysymykseen missä ev.lut.kirkko julistaa evankeliumia.


      • heikossahapessa kirjoitti:

        Evankeliointia on kaikki mikä liittyy uskoon johdattamiseen.

        Niin on. Ymmärrän että olet heikossa hapessa


      • koordinaatit
        Eerikatässämoi2 kirjoitti:

        Vastasin kysymykseen missä ev.lut.kirkko julistaa evankeliumia.

        Selvä, julistaa evankeliumia lastenkerhoissa. Suppealle piirille sitten julistaa. On se hyvä kun on tässä maassa aikuisillekin julistajia.


      • heikossahapessa
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Niin on. Ymmärrän että olet heikossa hapessa

        Sinä olet jo kuollut.


      • heikossahapessa kirjoitti:

        Sinä olet jo kuollut.

        Jep...😁


      • ehkättelijälle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jep...😁

        Ainoa asia minkä sinäkin tiesit varmasti.


      • ehkättelijälle kirjoitti:

        Ainoa asia minkä sinäkin tiesit varmasti.

        Ehkä.....😁


      • Hienoa työtä jälleen Patmokselta. Pieni järjestö mutta Jumala siunaa sen työn ja antaa hedelmät. Tästäkin työstä voi kuulla tarkemmin Timo Keskitalon ohjelmissa Radio Patmoksella.


      • mitenlienee
        Todellista.työtä kirjoitti:

        Kiitos Herralle Patmoksesta ja Timo Keskitalosta!
        Nyt voisi luterilanen kirkkokin tehdä jotakin maahantuloijoiden evankelioimikseksi kun on seurakunta mihin heitä voi ohjata.

        Mitä annettavaa perus Ev.lut.kirkolla/ papeilla olisi ko.ihmisille ? Lukuunottamatta niitä muutamia uskovia pappeja.
        Parempi, kun tuota työtä tekee ne, jotka tietävät mitä tekevät. Oletko muuten tavannut/ tunnetko yhtään uskoontullutta maahanmuuttajaa ?
        Onko se usko todellista, vain onko se vain tapa yrittää saada sitäkautta turvapaikka täältä ?
        On hienoa,jos he oikeasti tulevat uskoon, itse olen vain epäileväinen siitä kummasta on kyse.


      • mitenlienee kirjoitti:

        Mitä annettavaa perus Ev.lut.kirkolla/ papeilla olisi ko.ihmisille ? Lukuunottamatta niitä muutamia uskovia pappeja.
        Parempi, kun tuota työtä tekee ne, jotka tietävät mitä tekevät. Oletko muuten tavannut/ tunnetko yhtään uskoontullutta maahanmuuttajaa ?
        Onko se usko todellista, vain onko se vain tapa yrittää saada sitäkautta turvapaikka täältä ?
        On hienoa,jos he oikeasti tulevat uskoon, itse olen vain epäileväinen siitä kummasta on kyse.

        Muslimit ovat todella kiinnostuneita Raamatusta koska kunnioittavat pyhiä kirjoituksia.
        Miten tosiaan liberaalit papit selittäsivät omat täysin Raamatun vastaiset opetuksensa mm. avioliitosta :D


      • liberaalin.painajainen
        usko.vainen kirjoitti:

        Muslimit ovat todella kiinnostuneita Raamatusta koska kunnioittavat pyhiä kirjoituksia.
        Miten tosiaan liberaalit papit selittäsivät omat täysin Raamatun vastaiset opetuksensa mm. avioliitosta :D

        Luterilaiset liberaalit pelkäävät, että joku tulee uskoon koska eivät tiedä mitä tekisivät näille ihmisille.


      • liberaalin.painajainen kirjoitti:

        Luterilaiset liberaalit pelkäävät, että joku tulee uskoon koska eivät tiedä mitä tekisivät näille ihmisille.

        Niin, sitä ei varmaan ole teologisessa opetettu :D


      • PaulusPaalu
        liberaalin.painajainen kirjoitti:

        Luterilaiset liberaalit pelkäävät, että joku tulee uskoon koska eivät tiedä mitä tekisivät näille ihmisille.

        Luterilaisessa kirkossa kaikkinainen evankeliumin julistaminen on kiellettyä. Uskoontulo Jeesukseen on heille kauhistuttava asia, vaikka ilmeisesti Paavalin kohdalla he tämän uskoontulon voivat ainakin osittain hyväksyä. Kuitenkin kun luterilaisen kirkon pappi tai oppinut puhuu Paavalin kirjeistä, niin he aina puhuvat, että asialla on Paavali eivätkä missään nimessä tunnusta, että asialla näissä kirjeissä onkin Pyhä Henki.

        Olen käynyt luterilaisissa kirjoissa koko eliniän enkä ole kuullut evankeliumia julistettavan heidän tilaisuuksissaan kertaakaan.


      • PaulusPaalu kirjoitti:

        Luterilaisessa kirkossa kaikkinainen evankeliumin julistaminen on kiellettyä. Uskoontulo Jeesukseen on heille kauhistuttava asia, vaikka ilmeisesti Paavalin kohdalla he tämän uskoontulon voivat ainakin osittain hyväksyä. Kuitenkin kun luterilaisen kirkon pappi tai oppinut puhuu Paavalin kirjeistä, niin he aina puhuvat, että asialla on Paavali eivätkä missään nimessä tunnusta, että asialla näissä kirjeissä onkin Pyhä Henki.

        Olen käynyt luterilaisissa kirjoissa koko eliniän enkä ole kuullut evankeliumia julistettavan heidän tilaisuuksissaan kertaakaan.

        Tuo on totta. Sen karran kun olen siellä käynyt "saarna" on papin matkakertomus, lukemiensa kirjojen esittely tai tyhjänpäiväisisä aforismeja.
        Minä en olisi koskaan tullut uskoon, löytänyt omaa syntisyyttäni enkä Jeesuksen armoa jos olisin ollut luterilaisen kirkon varassa hengellisissä asioissa.


      • kdkfk
        usko.vainen kirjoitti:

        Tuo on totta. Sen karran kun olen siellä käynyt "saarna" on papin matkakertomus, lukemiensa kirjojen esittely tai tyhjänpäiväisisä aforismeja.
        Minä en olisi koskaan tullut uskoon, löytänyt omaa syntisyyttäni enkä Jeesuksen armoa jos olisin ollut luterilaisen kirkon varassa hengellisissä asioissa.

        Liberaalipappien saarnat ovat huonoja edes viihteeksi.


      • kdkfk kirjoitti:

        Liberaalipappien saarnat ovat huonoja edes viihteeksi.

        Juurikin niin 😏


    • kirkko-kuulolle

      Mitä evlut.kirkko on tekemässä saadakseen evankeliumin näille maahantulleille?
      Vai on onko evankeliointi pelkästään vapaiden suuntien ja Patmoksen varassa. Materiialia on ainakin valmiina käyttääkö kirkko niitä?

      • Jos maahanmuuttajat alkaisivat tyrkyttää islamia suomalaisille, hyväksyisit siis senkin?

        Meillähän ei ole sellaisia vapauksia ja oikeuksia, jotka eivät koskisi kaikkia yhdenvertaisesti.


      • Eli hyväksyt islamin saarnaamisen suomalaisille, Räyhis. Hyvä tietää. Henkilökohtaisesti en erityisemmin tykkäisi, jos sellainen projekti käynnistettäisiin. En tosin tykkää mistään muustakaan uskonnon tyrkyttämisestä (jota kai kutsut "evankelioinniksi" silloin kun teikäläiset sitä harjoittavat).


      • Kyllä suomalaisen pitää mennä moskeijaan tai muuten muslimien luo, jos haluaa saada päälleen täyslaidallisen islamia. Eivät muslimit tule kantasuomalaisten keskelle julistelemaan, Räyhis. Omaa ilmaustasi soveltaakseni se "ei kuulu kulttuuriin".


      • Kehotat siis minua menemään muslimien luo kuulemaan islamia, Räyhis. Oletko muuten varma, että Rautatientorilla todella saarnataan islamia? En nimittäin ole kuullut moisesta.


      • Ev.lut kirkko tekee työtä ihmisten parissa, siis myös maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden parissa.


      • höpöä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ev.lut kirkko tekee työtä ihmisten parissa, siis myös maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden parissa.

        Mutta ei tee mitään hengellistä työtä. Eivät julista evankeliumia Jeesuksesta eivätkä jaa arabiankileisiä Raamattuja tms.


      • höpöä kirjoitti:

        Mutta ei tee mitään hengellistä työtä. Eivät julista evankeliumia Jeesuksesta eivätkä jaa arabiankileisiä Raamattuja tms.

        Hengellistä työtä juuri.


      • höpöä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Hengellistä työtä juuri.

        Ei muuten tee, et pysty esittämään yhtään todistetta asiasta.


      • höpöä kirjoitti:

        Ei muuten tee, et pysty esittämään yhtään todistetta asiasta.

        Hyvä on.


      • höpöä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Hyvä on.

        Älä höpötä jos sinulla ei ole mitään tukea höpötyksillesi.


      • höpöä kirjoitti:

        Älä höpötä jos sinulla ei ole mitään tukea höpötyksillesi.

        No sinäkö täällä puheenvuoroja jaat?


      • höpöä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        No sinäkö täällä puheenvuoroja jaat?

        En - sinä vain höpötät tyhjänpäiväisiä. Saat niin tehdä mutta se on todella tylsää - haukotus ----


      • höpöä kirjoitti:

        En - sinä vain höpötät tyhjänpäiväisiä. Saat niin tehdä mutta se on todella tylsää - haukotus ----

        Onneksi sinun kommentti.....😴😪💤


      • Raatokallio
        höpöä kirjoitti:

        Ei muuten tee, et pysty esittämään yhtään todistetta asiasta.

        Tuo on totta, että luterilainen kirkko ei tee minkäänlaista hengellistä työtä. Korkeintaan yrittää kiusata Suomen hallitusta ja viranomaisia heidän työssään maahanmuuttajien hoitamiseksi. Toiseksi jonkunlainen lässyttävä runollisuus on varsinkin naispappien mielihomma, puhe mitä kukaan ei kuuntele eikä kukaan ymmärrä mitään jostain sinänsä kauniista abstratktisesta runoudesta. Jokainen kuuntelija istuu tyhjin katsein ja tyhjin mielin ja minuutin kuluttua puheen päättymisestä kuulijat muistaa puolet, 15 minuutin kuluttua kymmenesosa ja puolen tunnin kuluttua ei muista yhtään mitään. Tehkääpäs joskus ex tempore- testi ettei testattava tiedä miksi kysytään.


      • mitenlienee
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Jos maahanmuuttajat alkaisivat tyrkyttää islamia suomalaisille, hyväksyisit siis senkin?

        Meillähän ei ole sellaisia vapauksia ja oikeuksia, jotka eivät koskisi kaikkia yhdenvertaisesti.

        Repe älä ole noin sokea!

        Niin, kukaanko ei tunne yhtään uskoontullutta muslimia ?
        Luin jutun, oliko Sanalehti, mamusta, joka kävi Ev:lut.kirkontilaisuuksissa, mammat oli innoissaan hänestä , ihanat nappisilmät, kohtelias käytös ect. Ja eräs pariskunta otti hänet "omaksi pojakseen". Lähtiessään tilaisuudesta poika sanoi:
        " Herran haltuun" tms. Mutta se ei tee hänestä uskovaa. Kukatahasa joka osaa lukea ihmisten käytöstä ja haluaa miellyttää ns.pelastajiaan turvapaikan saadakseen käyttäytyy siten, täyttääkseen näiden avustajien toiveen.
        Ja nyt mummot tekvät kaikkensa, että tämä nappisilmä saisi turvapaikan. Itse olen aika skeptinen niin kauan kuin tapaan rehellisesti "uskoontulleen " maahanmuuttajan, riippumatta siitä joutuuko lähtemään kotim. vai ei,toki heitäkin on, i hope so...
        Mutta kulttuuri heillä on eri , kuin meillä , kuten myös rehellisyys, on eri kuin meillä. Olen kuullut ulkomailta juttuja, että monet muslimit näkevät unta Jeesuksesta ja käääntyvät.
        Uskon, että se on todellista, koska kyse on heidän omasta kultuuristaan jossa he elävät. Muslimikultuurissa ei ole helppoa kääntyä, siihen ei mikään feikki riitä antamaan voimaa,
        vaan kyse on todellisesta Jeesuksen kohtaamisesta. Ja ps. olen tavannut ja tunnen aika paljon tavis maahanmuutajia.


      • mitenlienee kirjoitti:

        Repe älä ole noin sokea!

        Niin, kukaanko ei tunne yhtään uskoontullutta muslimia ?
        Luin jutun, oliko Sanalehti, mamusta, joka kävi Ev:lut.kirkontilaisuuksissa, mammat oli innoissaan hänestä , ihanat nappisilmät, kohtelias käytös ect. Ja eräs pariskunta otti hänet "omaksi pojakseen". Lähtiessään tilaisuudesta poika sanoi:
        " Herran haltuun" tms. Mutta se ei tee hänestä uskovaa. Kukatahasa joka osaa lukea ihmisten käytöstä ja haluaa miellyttää ns.pelastajiaan turvapaikan saadakseen käyttäytyy siten, täyttääkseen näiden avustajien toiveen.
        Ja nyt mummot tekvät kaikkensa, että tämä nappisilmä saisi turvapaikan. Itse olen aika skeptinen niin kauan kuin tapaan rehellisesti "uskoontulleen " maahanmuuttajan, riippumatta siitä joutuuko lähtemään kotim. vai ei,toki heitäkin on, i hope so...
        Mutta kulttuuri heillä on eri , kuin meillä , kuten myös rehellisyys, on eri kuin meillä. Olen kuullut ulkomailta juttuja, että monet muslimit näkevät unta Jeesuksesta ja käääntyvät.
        Uskon, että se on todellista, koska kyse on heidän omasta kultuuristaan jossa he elävät. Muslimikultuurissa ei ole helppoa kääntyä, siihen ei mikään feikki riitä antamaan voimaa,
        vaan kyse on todellisesta Jeesuksen kohtaamisesta. Ja ps. olen tavannut ja tunnen aika paljon tavis maahanmuutajia.

        >Olen kuullut ulkomailta juttuja, että monet muslimit näkevät unta Jeesuksesta ja käääntyvät.

        Miksei, kuuluuhan Jeesus islamiin profeettana. Heikko koulusivistys lisää myös huomattavasti taipumusta ottaa uniaan jotenkin tosissaan.

        Jostain syystä suomalaiset ateisti ja agnostikot eivät juuri koskaan näe tuollaisia unia. Ja vaikka näkisivätkin, tajuaisivat kyllä että uni on vain unta.


      • mitenlienee
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Olen kuullut ulkomailta juttuja, että monet muslimit näkevät unta Jeesuksesta ja käääntyvät.

        Miksei, kuuluuhan Jeesus islamiin profeettana. Heikko koulusivistys lisää myös huomattavasti taipumusta ottaa uniaan jotenkin tosissaan.

        Jostain syystä suomalaiset ateisti ja agnostikot eivät juuri koskaan näe tuollaisia unia. Ja vaikka näkisivätkin, tajuaisivat kyllä että uni on vain unta.

        "Miksei, kuuluuhan Jeesus islamiin profeettana. Heikko koulusivistys lisää myös huomattavasti taipumusta ottaa uniaan jotenkin tosissaan."
        Repe tämä kuuluu taas sille osastolle, mitä et tajua.Ramattu kertoo unista mm.
        Matt. 2:2
        Ja Jumala kielsi heitä unessa Herodeksen tykö palaamasta..
        1. Moos. 31
        11 Jumalan enkeli sanoi minulle siinä unessa: '
        1. Kun. 3
        5 Gibeonissa Herra ilmestyi Salomolle yöllä unessa. Jumala sanoi: ...
        On unia, jotka ovat vain aivojentuotetta. Mutta on myös UNIA, missä Jumala puhuu ihmiselle. Ja ne unet mitkä ovat Jumalan antamia, ne kokee eritavalla. Itsekkin olen nähnyt näitä ns.enneunia, jotka ovat toteutuneet.
        Jeesus on profeetta Islamissa, mutta täysin tuntematon, todellisuudessa. Luuletko, että muslimi ihan huvikseen kääntyy kristityksimuslimimaassa ja kuvainnollisesti laittaa "päänsäpölkylle." Täällä ns. krisityssä maassa se on helppompaa, paitsi heidän sukulaisilleen/ystävilleen .Onhan näistä kuultu, vast.ottokeskuksissakin, että uskoontulleita on "kurmotettu".
        "Heikko koulusivistys lisää myös huomattavasti taipumusta ottaa uniaan jotenkin tosissaan."
        Tuokin väärin,heisssä on myös korkeasti koulutettuja.


    • vääräuskoisetpois

      Vieläkö halutaan moskeijoita suomeen? Minua oksettaa eniten se, että " islamistiopettajat" eivät selväsanaisesti ja voimakkaasti tuomitse näitä iskuja, vaan hiljaisuudella ne hyväsyvät. Alkaa olla mitta täynnä islamia!

      • yhtäkäänenusko

        Just,ja jotkut toopet uskoo että islamistit kääntyvät tosissaan kristinuskoon.Eivät käänny,haluavat vaan soluttautua uskovien joukkoon missä helppo saalistaa rahaa ja naisia.Älkää nyt tällaista höpinää uskoko.Heille ei valehtelu tässä asiassa ole syntiä.


      • etuskomuutakaan
        yhtäkäänenusko kirjoitti:

        Just,ja jotkut toopet uskoo että islamistit kääntyvät tosissaan kristinuskoon.Eivät käänny,haluavat vaan soluttautua uskovien joukkoon missä helppo saalistaa rahaa ja naisia.Älkää nyt tällaista höpinää uskoko.Heille ei valehtelu tässä asiassa ole syntiä.

        Kyllä heistä jotkut kääntyvät. Ja jos muslimi kääntyy kristityksi se tietää hengenvaaraa hänelle joten ei sillä asialla pelleillä.


      • etuskomuutakaan kirjoitti:

        Kyllä heistä jotkut kääntyvät. Ja jos muslimi kääntyy kristityksi se tietää hengenvaaraa hänelle joten ei sillä asialla pelleillä.

        >Ja jos muslimi kääntyy kristityksi se tietää hengenvaaraa hänelle joten ei sillä asialla pelleillä.

        No ei kyllä Suomessa, jos saa tänne jäädä. Vai onko joku tapettu täällä islamista luopumisen vuoksi? Esimerkiksi Pispalassa asuva "maailman paras arabiankielinen kirjailija", nimi ei nyt juolahda mieleen mutta väliäkö sillä, ei ainakaan ole kertonut julkisesti, että hän olisi joutunut jonkinlaisiin ongelmiin nykyisen ateisminsa takia.


      • >Minua oksettaa eniten se, että " islamistiopettajat" eivät selväsanaisesti ja voimakkaasti tuomitse näitä iskuja, vaan hiljaisuudella ne hyväsyvät. Alkaa olla mitta täynnä islamia!

        Ennen kuin tukehdut oksennukseesi kuin Jimi Hendrix sinua varmasti ilahduttaa tietää, että Lontoon iskupaikalla on ollut imaami päivystämässä ja vakuuttamassa ihmisille, että Britannian muslimiyhteisö tuomitsee iskut jyrkästi.


    • näinkösetapahtuu

      Onko tämä uusi herätys?

      • Saataa hyvin ollakin.


      • vihaan.kommunisteja
        usko.vainen kirjoitti:

        Saataa hyvin ollakin.

        Paljonko näitä kääntyneitä on?


      • vihaan.kommunisteja kirjoitti:

        Paljonko näitä kääntyneitä on?

        Muutamia satoja koko Suomessa nyt parin vuoden aikana Jeesuksen löytäneitä (viimeisin tieto oli, että n. 200 kastettua). Kuten varmaan tiedät he eivät halua kovin julkisia kääntymisistään tehdä koska vaino muiden muslimien taholta on taattu ja ovat hengenvaarassa vastaanottokeskuksissa ja muualla missä heidät tunnistetaan.


      • onkotosi
        usko.vainen kirjoitti:

        Muutamia satoja koko Suomessa nyt parin vuoden aikana Jeesuksen löytäneitä (viimeisin tieto oli, että n. 200 kastettua). Kuten varmaan tiedät he eivät halua kovin julkisia kääntymisistään tehdä koska vaino muiden muslimien taholta on taattu ja ovat hengenvaarassa vastaanottokeskuksissa ja muualla missä heidät tunnistetaan.

        Aikamoisen dilemman luotte noille käännyttämillenne arabeille. Usean palstalaisen mielestä uskon pitää näkyä ulospäin tekoina. Ettekö siis pidä arabikäännynäisiä todellisina uskovina??


      • onkotosi kirjoitti:

        Aikamoisen dilemman luotte noille käännyttämillenne arabeille. Usean palstalaisen mielestä uskon pitää näkyä ulospäin tekoina. Ettekö siis pidä arabikäännynäisiä todellisina uskovina??

        Jeesuksen ja elämän löytäminen ei todellakaan ole mikään dilemma. Jokainen uskoon tullut saa kyllä mahdollisuuden todistaa uskoskaan. Käännytettyjen joukosa on myös ollut uskoon tulleita ja he ovat lähteneet turvallisin mielin takaisin koska Jeesus on heidän kanssaan ja he saavat nyt julistaa evankeliumia myös kotimaassaan.
        Muslimeista kaikki eivät suinkaan ole arabeja eikä arabeista kaikki muslimeita.


      • itsemurhaevankelismi
        usko.vainen kirjoitti:

        Jeesuksen ja elämän löytäminen ei todellakaan ole mikään dilemma. Jokainen uskoon tullut saa kyllä mahdollisuuden todistaa uskoskaan. Käännytettyjen joukosa on myös ollut uskoon tulleita ja he ovat lähteneet turvallisin mielin takaisin koska Jeesus on heidän kanssaan ja he saavat nyt julistaa evankeliumia myös kotimaassaan.
        Muslimeista kaikki eivät suinkaan ole arabeja eikä arabeista kaikki muslimeita.

        Dilemma on se, että kuen sanoit, he eivät halua olla kovin julkisia kääntymisestään tekevänsä, koska he saavat osakseen vainoa muilta muslimeilta ja ovat hengenvaarassa vastaanottoksekuksissa. Teidän lahkonne usein taas vaativat, että oikean kristityn pitää olla avonaisia uskostaan ja julistaa sitä kaikille. Koskaan ei saa kieltää Jeesusta.

        Saatatte siis muslimit tahallaan hengenvaaraan ja myös lähetätte heitä kotimaahansa riskeeraaman henkensä pikkumaisesti uskonne levittämisen tarkoituksena.


      • itsemurhaevankelismi kirjoitti:

        Dilemma on se, että kuen sanoit, he eivät halua olla kovin julkisia kääntymisestään tekevänsä, koska he saavat osakseen vainoa muilta muslimeilta ja ovat hengenvaarassa vastaanottoksekuksissa. Teidän lahkonne usein taas vaativat, että oikean kristityn pitää olla avonaisia uskostaan ja julistaa sitä kaikille. Koskaan ei saa kieltää Jeesusta.

        Saatatte siis muslimit tahallaan hengenvaaraan ja myös lähetätte heitä kotimaahansa riskeeraaman henkensä pikkumaisesti uskonne levittämisen tarkoituksena.

        Kuten sanoin, saavat kyllä vielä mahdollisuuden todistaa uskostaan. Mutta ensin heidän tulee kasvaa uskossaan. Heistä on elävinä paljon enemmän hyötyä Jeesukelle kuin kuolleina.
        "Me" emme lähetä ketään kotimaihinsa vaan Suomen valtio. Onhan se paljon turvallisempaa palata Jeesuksen kanssa kuin ilman Häntä.


      • itsemurhaevankelismi
        usko.vainen kirjoitti:

        Kuten sanoin, saavat kyllä vielä mahdollisuuden todistaa uskostaan. Mutta ensin heidän tulee kasvaa uskossaan. Heistä on elävinä paljon enemmän hyötyä Jeesukelle kuin kuolleina.
        "Me" emme lähetä ketään kotimaihinsa vaan Suomen valtio. Onhan se paljon turvallisempaa palata Jeesuksen kanssa kuin ilman Häntä.

        "Kuten sanoin, saavat kyllä vielä mahdollisuuden todistaa uskostaan. Mutta ensin heidän tulee kasvaa uskossaan."

        Eli he ovat teille feikkiuskovia, työkaluja, jota voi lähettää islamilaisiin maihin käännyttämään lisää työkaluja ja kuolemaan todistaakseen teille olevansa todellisia uskovia.

        "Me" emme lähetä ketään kotimaihinsa vaan Suomen valtio."

        Eli vastustatte karkoituksia, vai kenties toivotteko sitä?

        "Onhan se paljon turvallisempaa palata Jeesuksen kanssa kuin ilman Häntä. "

        Miten tämä turvallisuus ilmenee? Onko se samanlaista kuin sotilaat ottavat sotaan jäniksenkäpäliä tai muita onnenkaluja, vai auttaako Jeesus konkreettisesti esim. tappouhan alla? Miksi Jeesus ei sitten auta, kun tuhansia kristittyjä tapetaan uskonsa takia lähi-idässä?


      • itsemurhaevankelismi kirjoitti:

        "Kuten sanoin, saavat kyllä vielä mahdollisuuden todistaa uskostaan. Mutta ensin heidän tulee kasvaa uskossaan."

        Eli he ovat teille feikkiuskovia, työkaluja, jota voi lähettää islamilaisiin maihin käännyttämään lisää työkaluja ja kuolemaan todistaakseen teille olevansa todellisia uskovia.

        "Me" emme lähetä ketään kotimaihinsa vaan Suomen valtio."

        Eli vastustatte karkoituksia, vai kenties toivotteko sitä?

        "Onhan se paljon turvallisempaa palata Jeesuksen kanssa kuin ilman Häntä. "

        Miten tämä turvallisuus ilmenee? Onko se samanlaista kuin sotilaat ottavat sotaan jäniksenkäpäliä tai muita onnenkaluja, vai auttaako Jeesus konkreettisesti esim. tappouhan alla? Miksi Jeesus ei sitten auta, kun tuhansia kristittyjä tapetaan uskonsa takia lähi-idässä?

        Minä puhun uudestisyntyneistä Jeesuksen Kristuksen seuraajista.

        Vain Herra tietää miten heille käy kun palaavat.

        Karkotukset ovat Suomen lain mukaisia ja niitä tulee noudattaa.

        Se ilmenee siten, että he ovat Jeesuksen seurassa ja kävi miten kävi heille käy jokatapauksessa hyvin. Jos saavat elää he julistavat evankeliumia Jeesuksesta. Jos he kuolevat he pääsevät suoraan Jeesuksen luokse.


      • itsemurhaevankelismi
        usko.vainen kirjoitti:

        Minä puhun uudestisyntyneistä Jeesuksen Kristuksen seuraajista.

        Vain Herra tietää miten heille käy kun palaavat.

        Karkotukset ovat Suomen lain mukaisia ja niitä tulee noudattaa.

        Se ilmenee siten, että he ovat Jeesuksen seurassa ja kävi miten kävi heille käy jokatapauksessa hyvin. Jos saavat elää he julistavat evankeliumia Jeesuksesta. Jos he kuolevat he pääsevät suoraan Jeesuksen luokse.

        Olette murhaajia. Teistä pitäisi tehdä rikosilmoitus. Oliko se Patmos joka tekee tuota?


      • itsemurhaevankelismi
        usko.vainen kirjoitti:

        Minä puhun uudestisyntyneistä Jeesuksen Kristuksen seuraajista.

        Vain Herra tietää miten heille käy kun palaavat.

        Karkotukset ovat Suomen lain mukaisia ja niitä tulee noudattaa.

        Se ilmenee siten, että he ovat Jeesuksen seurassa ja kävi miten kävi heille käy jokatapauksessa hyvin. Jos saavat elää he julistavat evankeliumia Jeesuksesta. Jos he kuolevat he pääsevät suoraan Jeesuksen luokse.

        Vastaatko ystävällisesti, usko.vainen ???


      • itsemurhaevankelismi kirjoitti:

        Olette murhaajia. Teistä pitäisi tehdä rikosilmoitus. Oliko se Patmos joka tekee tuota?

        Älä höpötä! Muslimit murhaavat kristittyjä ja toisiaan. Sinä syytät murhaajiksi syyttömiä ihmisiä joten käy tarkistuttamassa pääsi 🤔


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jeesuksen ja elämän löytäminen ei todellakaan ole mikään dilemma. Jokainen uskoon tullut saa kyllä mahdollisuuden todistaa uskoskaan. Käännytettyjen joukosa on myös ollut uskoon tulleita ja he ovat lähteneet turvallisin mielin takaisin koska Jeesus on heidän kanssaan ja he saavat nyt julistaa evankeliumia myös kotimaassaan.
        Muslimeista kaikki eivät suinkaan ole arabeja eikä arabeista kaikki muslimeita.

        >Käännytettyjen joukosa on myös ollut uskoon tulleita ja he ovat lähteneet turvallisin mielin takaisin koska Jeesus on heidän kanssaan ja he saavat nyt julistaa evankeliumia myös kotimaassaan.

        Älä nyt ole lapsellinen. Islamilaisissa maissa muslimeille voi markkinoida jotain kilpailevaa uskontoa vain terveytensä ja henkensä kaupalla, eikä Jeesus auta siinä helluntailaistakaan yhtään ainakaan jos poliisi on kuulolla. Toisille kristityille saa toki julistaa vaikka keuhkonsa pihalle, jos siinä on jonkun mielestä jotain järkeä.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Käännytettyjen joukosa on myös ollut uskoon tulleita ja he ovat lähteneet turvallisin mielin takaisin koska Jeesus on heidän kanssaan ja he saavat nyt julistaa evankeliumia myös kotimaassaan.

        Älä nyt ole lapsellinen. Islamilaisissa maissa muslimeille voi markkinoida jotain kilpailevaa uskontoa vain terveytensä ja henkensä kaupalla, eikä Jeesus auta siinä helluntailaistakaan yhtään ainakaan jos poliisi on kuulolla. Toisille kristityille saa toki julistaa vaikka keuhkonsa pihalle, jos siinä on jonkun mielestä jotain järkeä.

        Mikään ei pidättele uskovia julistamasta evankeliumia.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mikään ei pidättele uskovia julistamasta evankeliumia.

        Kyllä vankityrmä pidättelee. Erittäin tehokkaasti jopa.

        Olet kyllä tolkuttoman naiivi ja infantiili, mutta senhän me tiesimme.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä puhun uudestisyntyneistä Jeesuksen Kristuksen seuraajista.

        Vain Herra tietää miten heille käy kun palaavat.

        Karkotukset ovat Suomen lain mukaisia ja niitä tulee noudattaa.

        Se ilmenee siten, että he ovat Jeesuksen seurassa ja kävi miten kävi heille käy jokatapauksessa hyvin. Jos saavat elää he julistavat evankeliumia Jeesuksesta. Jos he kuolevat he pääsevät suoraan Jeesuksen luokse.

        "Vain Herra tietää miten heille käy kun palaavat."

        Vaikka sen voi tietää ihan omalla järjellääkin? No, sittenhän ei kenelläkään kristityllä noilla alueilla ole mitään hätää? Vai miten tuo pitää päätellä?


      • mummomuori kirjoitti:

        "Vain Herra tietää miten heille käy kun palaavat."

        Vaikka sen voi tietää ihan omalla järjellääkin? No, sittenhän ei kenelläkään kristityllä noilla alueilla ole mitään hätää? Vai miten tuo pitää päätellä?

        Pitää päätellä, että lausuman takana ei ole kovin monia yhä täysin toimivia aivosoluja. Valitettavasti, sanoisi Ahtisaari.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Vain Herra tietää miten heille käy kun palaavat."

        Vaikka sen voi tietää ihan omalla järjellääkin? No, sittenhän ei kenelläkään kristityllä noilla alueilla ole mitään hätää? Vai miten tuo pitää päätellä?

        He ovat Jumalan käsissä ja Jumala on luvannut huolehtia omistaan aina. Ja vaikka heidän maallinen vaelluksensa päättyiskin siellä heillä on ikuinen elämä Herran kanssa jota heillä ei ollut ennen uskoontuloaan.
        He vievät evankeliumin mennessään ja vainoissa evankelimi leviää voimakkaimin.
        Joka tapauksessa heille siis käy paremmin kuin kenellekään joka ei ole Jeesuken oma.


    • kestääkökauan

      Minä haluaisin kuulla miten islamilaisen aivopesun jo äidinmaidossa imenyt lähtee nuoresta miehestä pois. Se ei tapahdu hetkessä, vai miten on.

      • Tuossa alotuksessa se oli hyvin kerrottu. Ei sitä tee ihminen vaan Pyhä Henki.


      • höpsispöpsis

        Se vaan kun ei lähde edes valkopesulla.Tahra mikä tahra.Näitä nenästävedettäviä uskovaisia riittää jokalähtöön.


      • totisesti_
        höpsispöpsis kirjoitti:

        Se vaan kun ei lähde edes valkopesulla.Tahra mikä tahra.Näitä nenästävedettäviä uskovaisia riittää jokalähtöön.

        Pyhä Henki uudestisynnyttää ihmisen ja kaikki vanhat tahrat on poissa - pysyvästi.


      • totisesti_ kirjoitti:

        Pyhä Henki uudestisynnyttää ihmisen ja kaikki vanhat tahrat on poissa - pysyvästi.

        Entäs sitten jos uudestisyntynyt luopuu uskostaan? Sitähän tapahtuu jatkuvasti, kun tiedon ja fundisuskon ristiriita käy ihmisen pääkyssä sovittamattomaksi.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Entäs sitten jos uudestisyntynyt luopuu uskostaan? Sitähän tapahtuu jatkuvasti, kun tiedon ja fundisuskon ristiriita käy ihmisen pääkyssä sovittamattomaksi.

        Tämäpäs oli paha kysymys – jälleen kerran.

        Räyhiskään ei räyhännyt loputtomia homo- ja juoppojuttujaan, mikä olisi sentään ollut pieni huomionosoitus. ☹️


    • huomaasen

      Jaa.... uskiksien rikollisuudesta toiseen ei ole pitkä matka

    • Lapsi ihastui kirkossa näkemiinsä kauniisiin kuviin, joita sunni-islamissa ei ole. Aika simppeli homma.

      • islamoneksytystä

        "Tunsin, kuinka Pyhä Henki kutsui minua — koin turvaa ja vapautta. "
        Eikä ole muslimeilla Pyhää Henkeäkään :)


      • islamoneksytystä kirjoitti:

        "Tunsin, kuinka Pyhä Henki kutsui minua — koin turvaa ja vapautta. "
        Eikä ole muslimeilla Pyhää Henkeäkään :)

        Se tai vastaava on jokaisella joka haluaa sellaisen kaaliinsa loihtia.


      • islamoneksytystä
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Se tai vastaava on jokaisella joka haluaa sellaisen kaaliinsa loihtia.

        Pahan Hengen olet pystynyt itsellesi loihtimaan.


      • islamoneksytystä kirjoitti:

        Pahan Hengen olet pystynyt itsellesi loihtimaan.

        Höpö höpö, olen kiltti ja ystävällinen ihminen, mutta herkkäuskoisten ihmisten kusettamisesta en pidä. Minkään lipun tai viirin alla.

        Et sinäkään pysty Pyhää henkeäsi todelliseksi todistamaan vaikka kuinka kiukuttelisit ja solvaisit muita.


      • todellakin_
        islamoneksytystä kirjoitti:

        Pahan Hengen olet pystynyt itsellesi loihtimaan.

        Aamen!


      • hyväpäääinto
        islamoneksytystä kirjoitti:

        Pahan Hengen olet pystynyt itsellesi loihtimaan.

        Repe on aina pahalla päällä.


    • Jeesus.muslimeillekin

      Hienoa tuo Patmoksen ja vapaiden suuntien tekemä evankeliumin työ!

    • Opettajamiesi

      On se vaan liikuttavaa nähdä kymmenien maahanmuuttaja ex-muslimien istuvan kuuntelevan vapaiden suuntien tilaisuuksissa Jumalan Sanaa. Heidän käytöksen muuten muuttuu heti aidoksi eikä sellaista varautuneisuutta enää huomaa paljoakaan. On selvää, kun heille on koko elämänsä ajan syötetty karmeita asioita kristityistä, niin alitajuista ylilyöntiä kohteliaisuudessa ilmenee, mutta ajan mittaa huomaavat, että suomalaiset uskovaiset olemme aika normaaleja teeskentelemättömiä persoonia karvoineen päivineen.

      Toivottavasti heitä saadaan seurakuntien toimintaan mukaan, sillä tiedän jo nyt, että ovat ahkeria, oppivaisia ja halukkaita tehdä työtä jo pelkästään ajankulun vuoksi. Mikä onkaan parempaa kuin vapaaehtoistyö ja samalla oppii suomenkieltä nopeasti ja saa kahvia (teetä) ja ruokaa, kun on kärsivällisiä opettajia koko seurakunta täynnä. Itse tiedän englanninkielen oppimisesta, että paras keino on alkaa vaan puhumaan ja katsoa itsekin miten selviää lauseen loppuun. Tätä aina korostan Suomen kielen oppijoille, että antaa tulla vaan menee sitten syteen tai saveen ja sitäpaitsi minä tiedän jo parista sanasta mitä aiot sanoa, mutta odotan kärsivällisesti miten osaat ilmaista ajatuksesi ja voin hieman sitten auttaa pahimpien paikkojen yli. Näin se homma hoituu :)

      • >ajan mittaa huomaavat, että suomalaiset uskovaiset olemme aika normaaleja teeskentelemättömiä persoonia karvoineen päivineen.

        Karmea ajatus, että alkaisivat pitää mytomaniaa normaalin ihmisen ominaisuutena.


    • Luterilaisessa kirkossa ei maahanmuuttajia eristetä omaksi joukokseen, vaan he ovat samassa kirkossa kuin muutkin.

      ”Helsingin luterilaisten seurakuntien arabiankielisen työn pappi Ramez Ansara kertoo kastaneensa syksyllä 2015 alkaneen turvapaikanhakijakriisin jälkeen 33 muslimia kristityiksi. Seitsemän turvapaikanhakijaa käy tällä hetkellä Ansaran rippikoulua, joka kestää 45–60 tuntia.”

      ”…helluntaiseurakuntien piirissä on Matikaisen mukaan kastettu jo useita satoja turvapaikanhakijoita. Kastettujen määrää ei tilastoida.”

      Eli vapaissa suunnissa ei todellista lukumäärää voida tietää, koska niitä ei merkitä mihinkään ylös.

      ”Kirkkohallituksen maahanmuuttajatyön asiantuntija Marja-Liisa Laihia kertoo, että usein turvapaikanhakijat ottavat kirkon työntekijään yhteyttä salaa.”
      ”Hänen mukaansa monet kristinuskoon kääntyneet turvapaikanhakijat ovat miettineet uskonnon vaihtamista jo pitkään.”
      ”Jos muslimitaustainen ihminen haluaa tulla kastetuksi, kysymys on valtavasta arvojen ja uskomusten muutoksesta, joka vaatii aikaa. Siksi seurakuntia on ohjeistettu hitaaseen prosessiin.”
      23.11.2016 Kirkko ja kaupunki

      On arvoitu, että jo yli 1000 on kääntynyt kristityksi.

      • kommarimammalle

        Mummon kiero pää on taas saanut aikaan Patmosvastaisen pamfletin.

        Se, että afgaaneilla ja iranilaislla on oma seurakunta ei suonkaan tarkoita, että heidät eristettäisiin vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan.

        Onko sinusta mummo esim. ruotsinkielisten omat seurakunnat eristämistä?

        Vapaissa suunnissa pidetään kyllä kirjaa kastetuksta joten ota yhetys
        [email protected] jos haluat tietää enemmän tästä maahanmuuttajien evankelioinnista ja heidän uskoontuloistaan.


      • kommarimammalle kirjoitti:

        Mummon kiero pää on taas saanut aikaan Patmosvastaisen pamfletin.

        Se, että afgaaneilla ja iranilaislla on oma seurakunta ei suonkaan tarkoita, että heidät eristettäisiin vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan.

        Onko sinusta mummo esim. ruotsinkielisten omat seurakunnat eristämistä?

        Vapaissa suunnissa pidetään kyllä kirjaa kastetuksta joten ota yhetys
        [email protected] jos haluat tietää enemmän tästä maahanmuuttajien evankelioinnista ja heidän uskoontuloistaan.

        "Se, että afgaaneilla ja iranilaislla on oma seurakunta ei suonkaan tarkoita, että heidät eristettäisiin vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan."

        EIvätkö he ole samanvertaisia siis Suomalaisten kanssa?


      • kommarimammalle kirjoitti:

        Mummon kiero pää on taas saanut aikaan Patmosvastaisen pamfletin.

        Se, että afgaaneilla ja iranilaislla on oma seurakunta ei suonkaan tarkoita, että heidät eristettäisiin vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan.

        Onko sinusta mummo esim. ruotsinkielisten omat seurakunnat eristämistä?

        Vapaissa suunnissa pidetään kyllä kirjaa kastetuksta joten ota yhetys
        [email protected] jos haluat tietää enemmän tästä maahanmuuttajien evankelioinnista ja heidän uskoontuloistaan.

        "Se, että afgaaneilla ja iranilaislla on oma seurakunta ei suonkaan tarkoita, että heidät eristettäisiin vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan."

        Eikös olisi parempi että opeteltaisiin sen maan kieli missä ollaan?


      • Jankalle_
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Se, että afgaaneilla ja iranilaislla on oma seurakunta ei suonkaan tarkoita, että heidät eristettäisiin vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan."

        Eikös olisi parempi että opeteltaisiin sen maan kieli missä ollaan?

        Miksei ruotsalaisille ole sitä opetettu?


      • Jankalle_ kirjoitti:

        Miksei ruotsalaisille ole sitä opetettu?

        Ehkäpä sen takia että Ruotsi on Suomessa toinen kansallinen kieli (virallinen kieli) Suomen ohella.



        Tämä oli uusi tieto sinulle?


      • kommarimammalle kirjoitti:

        Mummon kiero pää on taas saanut aikaan Patmosvastaisen pamfletin.

        Se, että afgaaneilla ja iranilaislla on oma seurakunta ei suonkaan tarkoita, että heidät eristettäisiin vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan.

        Onko sinusta mummo esim. ruotsinkielisten omat seurakunnat eristämistä?

        Vapaissa suunnissa pidetään kyllä kirjaa kastetuksta joten ota yhetys
        [email protected] jos haluat tietää enemmän tästä maahanmuuttajien evankelioinnista ja heidän uskoontuloistaan.

        ”…vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan.”

        Ensisijalla pitää olla kotouttaminen, eli myös suomen kielen oppiminen. Toki luterilaisessa kirkossa on heidän oman äidinkielensä osaajia, ja sitä käytetään tukena. Samoin maahanmuuttajat tapaavat vertaisiaan erilaisissa yhteyksissä, mutta saavat olla osa seurakuntaa alusta saakka.

        ”Vapaissa suunnissa pidetään kyllä kirjaa kastetuksta joten ota yhetys [email protected]

        Huokaus, tuossa helluntaikirkon edustaja itse sanoi, ettei kirjaa pidetä. Samoin voi olla vapaaseurakunnilla jne. Jos Patmos pitää omaa rekisteriä, niin ihan hyvä juttu.


      • Kommarimammalle
        mummomuori kirjoitti:

        ”…vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan.”

        Ensisijalla pitää olla kotouttaminen, eli myös suomen kielen oppiminen. Toki luterilaisessa kirkossa on heidän oman äidinkielensä osaajia, ja sitä käytetään tukena. Samoin maahanmuuttajat tapaavat vertaisiaan erilaisissa yhteyksissä, mutta saavat olla osa seurakuntaa alusta saakka.

        ”Vapaissa suunnissa pidetään kyllä kirjaa kastetuksta joten ota yhetys [email protected]

        Huokaus, tuossa helluntaikirkon edustaja itse sanoi, ettei kirjaa pidetä. Samoin voi olla vapaaseurakunnilla jne. Jos Patmos pitää omaa rekisteriä, niin ihan hyvä juttu.

        Ensisijassa on pelastuminen ja Jeesuksen löytäminen.
        Kirjaa todellkain pidetään mutta EI nimillä koska se saattaisi olla hengenvaarallista kääntyneille.


      • Kommarimammalle kirjoitti:

        Ensisijassa on pelastuminen ja Jeesuksen löytäminen.
        Kirjaa todellkain pidetään mutta EI nimillä koska se saattaisi olla hengenvaarallista kääntyneille.

        >Kirjaa todellkain pidetään mutta EI nimillä koska se saattaisi olla hengenvaarallista kääntyneille.

        Patmoksessahan kaikki on salaista eheytettyjen homojen lukumäärää myöten, joten miten noihin nimiin nyt sitten pääsisi asiattomat käsiksi?


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…vaan he saavat opetusta omalla kielellään ja tapaavat siellä vertaiskaan.”

        Ensisijalla pitää olla kotouttaminen, eli myös suomen kielen oppiminen. Toki luterilaisessa kirkossa on heidän oman äidinkielensä osaajia, ja sitä käytetään tukena. Samoin maahanmuuttajat tapaavat vertaisiaan erilaisissa yhteyksissä, mutta saavat olla osa seurakuntaa alusta saakka.

        ”Vapaissa suunnissa pidetään kyllä kirjaa kastetuksta joten ota yhetys [email protected]

        Huokaus, tuossa helluntaikirkon edustaja itse sanoi, ettei kirjaa pidetä. Samoin voi olla vapaaseurakunnilla jne. Jos Patmos pitää omaa rekisteriä, niin ihan hyvä juttu.

        >Ensisijalla pitää olla kotouttaminen, eli myös suomen kielen oppiminen.

        Jos nyt aletaan vähän miettiä asiaa, niin tässä voi olla takana se, että halutaan iskostaa oman lahkon oppi nopeasti ja syvälle kääntyjien päähän _ennen_ kuin he osaavat suomea kunnolla. Suomen kielen taitajallahan on saatavilla kiusallisen suuri määrä pahasti fundisoppien kanssa ristiriitaista tietoa. Kirkolla ei tätä ongelmaa ole, kun sen agendaan ei kuulu tiedon ja tieteen vastaisuus, joten suomeen voidaan siirtyä huoletta heti kun se yhtään taipuu.


      • Kiva että taas ilmoitit, ettet tiedä mitään. :D

        Emme olisi kyllä ikinä muuten sitä arvanneetkaan...


      • Kiva että toisenkin kerran heti perään ilmoitit, ettet tiedä mitään, Räyhis. :D

        Emme olisi kyllä ikinä muuten sitä arvanneetkaan...


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ensisijalla pitää olla kotouttaminen, eli myös suomen kielen oppiminen.

        Jos nyt aletaan vähän miettiä asiaa, niin tässä voi olla takana se, että halutaan iskostaa oman lahkon oppi nopeasti ja syvälle kääntyjien päähän _ennen_ kuin he osaavat suomea kunnolla. Suomen kielen taitajallahan on saatavilla kiusallisen suuri määrä pahasti fundisoppien kanssa ristiriitaista tietoa. Kirkolla ei tätä ongelmaa ole, kun sen agendaan ei kuulu tiedon ja tieteen vastaisuus, joten suomeen voidaan siirtyä huoletta heti kun se yhtään taipuu.

        Niin, joissakin yhteisöissä käännyttäminen on se ensisijainen asia. Tällöin ei ihmistä oteta kokonaisvaltaisesti vastaan. Fokus on siis toinen. Luterilaisuudessa ei perusta ole tuossa, vaan uskoon kasvamisessa, joten opetus on laajempaa.


      • Nxnxk
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, joissakin yhteisöissä käännyttäminen on se ensisijainen asia. Tällöin ei ihmistä oteta kokonaisvaltaisesti vastaan. Fokus on siis toinen. Luterilaisuudessa ei perusta ole tuossa, vaan uskoon kasvamisessa, joten opetus on laajempaa.

        Mistä joistain yhteisöistä puhut?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ensisijalla pitää olla kotouttaminen, eli myös suomen kielen oppiminen.

        Jos nyt aletaan vähän miettiä asiaa, niin tässä voi olla takana se, että halutaan iskostaa oman lahkon oppi nopeasti ja syvälle kääntyjien päähän _ennen_ kuin he osaavat suomea kunnolla. Suomen kielen taitajallahan on saatavilla kiusallisen suuri määrä pahasti fundisoppien kanssa ristiriitaista tietoa. Kirkolla ei tätä ongelmaa ole, kun sen agendaan ei kuulu tiedon ja tieteen vastaisuus, joten suomeen voidaan siirtyä huoletta heti kun se yhtään taipuu.

        "Kirkolla ei tätä ongelmaa ole, kun sen agendaan ei kuulu tiedon ja tieteen vastaisuus, joten suomeen voidaan siirtyä huoletta heti kun se yhtään taipuu. "

        Hyvä näkökulma.


    • Jeesushoitaa

      Myös luterilaisen kirkon kautta uskoontulleet ovat tulleet uskoon Jeesukseen. Ja tätähän kirkon papit eivät voi hyväksyä. Lisäksi uskoontulleet muslimit eivät hyväksy homoseksuaalisuutta eivätkä naispappeutta, ja näin ollen vähitellen hakeutuvat vapaisiin suuntiin, koska vain siellä he saavat kuulla Jumalan Sanaa eikä tarvitse kuunnella naispappien kaunista runollisuutta tyhjin katsein. Eli kaiken kaikkiaan on nyt tärkeää pitää huolta näistä ihmisistä ja vapaiden suuntien edustajien tulee huolehtia ettei heitä viedä maasta pois, koska kotimaassaan joutuvat oitis tapettavien listalle ja tällä kertaa vaarana ovat myös omat sukulaiset.

      • >Lisäksi uskoontulleet muslimit eivät hyväksy homoseksuaalisuutta eivätkä naispappeutta

        Totta kai hyväksyvät, jos ovat luterilaisen kirkon uskon valinneet. Jopa islamissa on nykyään naisimaameja – kuvittele sitä, Korkkiruuvi! –, ja yhä Euroopassa yhä useampi muslimi hyväksyy homouden ihan musliminakin. Esimerkiksi Lontoon pormestari Khan on profiloitunut seksuaalivähemmistöjen oikeuksien ajajana ja on tukevasti muslimi.

        On aina yhtä metkaa, kun kutsutte johtajavaltaisia ja tiukan dogmaattisia lahkoja "vapaiksi suunniksi". Niiden piirissä kun suomalaisten vapaudet ovat minimissään.


      • näinseonni
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Lisäksi uskoontulleet muslimit eivät hyväksy homoseksuaalisuutta eivätkä naispappeutta

        Totta kai hyväksyvät, jos ovat luterilaisen kirkon uskon valinneet. Jopa islamissa on nykyään naisimaameja – kuvittele sitä, Korkkiruuvi! –, ja yhä Euroopassa yhä useampi muslimi hyväksyy homouden ihan musliminakin. Esimerkiksi Lontoon pormestari Khan on profiloitunut seksuaalivähemmistöjen oikeuksien ajajana ja on tukevasti muslimi.

        On aina yhtä metkaa, kun kutsutte johtajavaltaisia ja tiukan dogmaattisia lahkoja "vapaiksi suunniksi". Niiden piirissä kun suomalaisten vapaudet ovat minimissään.

        "Totta kai hyväksyvät, jos ovat luterilaisen kirkon uskon valinneet. "

        Muslimit eivät hyväksy luterilaisen kirkon uskontoa, vaan he ottavat vastaan Jeesuksen Kristuksen ja tässä on sitten eroa kuin yöllä ja päivällä.


      • näinseonni kirjoitti:

        "Totta kai hyväksyvät, jos ovat luterilaisen kirkon uskon valinneet. "

        Muslimit eivät hyväksy luterilaisen kirkon uskontoa, vaan he ottavat vastaan Jeesuksen Kristuksen ja tässä on sitten eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Tosiasioilla ja sinun höpinöilläsi on eroa kuin yöllä ja päivällä, Korkkiruuvi.


    • Kiinnostavaa on myös se ettei tämä kääntyminen ole suinkaan yksisuuntaista. Myös kristittyjä kääntyy muslimeiksi.

      • Tarkoitatko, että joku joka on elävässä uskossa Jeesukeen olis kääntynyt muslimiksi?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tarkoitatko, että joku joka on elävässä uskossa Jeesukeen olis kääntynyt muslimiksi?

        Eihän tässä keskustelussa määritelty sitäkään, että miten syvässä tai vahvassa uskossa kristinuskoon kääntyneet muslimit olivat ennen kääntymistään.


      • Eihylkää

        Jeesus on hyvä Paimen - Hän ei omiaan hylkää eikä jätä pahuuden riepoteltavaksi. Hän kokoaa laumaansa sen yhdenkin eksyneen lampaansa ja kantaa hänet hellästi sylissään takaisin lauman suojiin. Jeesus on tällainen, Hyvä Paimen!


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Eihän tässä keskustelussa määritelty sitäkään, että miten syvässä tai vahvassa uskossa kristinuskoon kääntyneet muslimit olivat ennen kääntymistään.

        Osa heistä on itse todistanut ollensa hartaita muslimeita.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Osa heistä on itse todistanut ollensa hartaita muslimeita.

        Nämä "hartaudet" ovat usein kovin subjektiivisesti koettuja asioita. Toisaalta pitää aina ottaa huomioon käännynnäisen suuri tarve osoittaa solidaarisuutta uutta uskonnollista viiteryhmäänsä kohtaan ja näin kokea tulevansa hyväksytyksi siinä.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Nämä "hartaudet" ovat usein kovin subjektiivisesti koettuja asioita. Toisaalta pitää aina ottaa huomioon käännynnäisen suuri tarve osoittaa solidaarisuutta uutta uskonnollista viiteryhmäänsä kohtaan ja näin kokea tulevansa hyväksytyksi siinä.

        Vaatii kyllä melkoisesti muslimilta osoittaa solidaarisuutta kristittyjä kohtaan.
        Mutta muslimeita tulee uskoon Jeesukseen kuten aloituksen mieskin kertoo, se on Jumalan työtä.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Eihän tässä keskustelussa määritelty sitäkään, että miten syvässä tai vahvassa uskossa kristinuskoon kääntyneet muslimit olivat ennen kääntymistään.

        No hemmetti, mukava nähdä sinuakin täällä taas!:)


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vaatii kyllä melkoisesti muslimilta osoittaa solidaarisuutta kristittyjä kohtaan.
        Mutta muslimeita tulee uskoon Jeesukseen kuten aloituksen mieskin kertoo, se on Jumalan työtä.

        Jos muslimi on kääntynyt kristityksi, niin todennäköisesti hän kohdistaa solidaarisuuden osoituksensa nimenomaan kristittyihin.

        Mutta myös kristittyjä kääntyy muslimeiksi, kuten kirjoitin.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        No hemmetti, mukava nähdä sinuakin täällä taas!:)

        Samoin :)

        Tässä on vähän välissä ollut työhuisketta. Niin ne työt häiritsevät hobbyjä :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Vaatii kyllä melkoisesti muslimilta osoittaa solidaarisuutta kristittyjä kohtaan.
        Mutta muslimeita tulee uskoon Jeesukseen kuten aloituksen mieskin kertoo, se on Jumalan työtä.

        >Vaatii kyllä melkoisesti muslimilta osoittaa solidaarisuutta kristittyjä kohtaan.

        Voi olla, mutta Pariisin iskuissa muslimit kyllä pelastivat jopa juutalaisia.

        >Mutta muslimeita tulee uskoon Jeesukseen kuten aloituksen mieskin kertoo, se on Jumalan työtä.

        Kun tiedämme että tuhatkunta kantasuomalaista on kääntynyt islamiin, onkos se sitten Saatanan työtä?


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Jos muslimi on kääntynyt kristityksi, niin todennäköisesti hän kohdistaa solidaarisuuden osoituksensa nimenomaan kristittyihin.

        Mutta myös kristittyjä kääntyy muslimeiksi, kuten kirjoitin.

        Nimikristittyjä kääntyy vaikka miksi jopa ateisteiksi. Mutta uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja ei käänny pois Jeesuksesta koska hänellä on Pyhän Hengen sinetti.

        Ef 1
        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14. sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Samoin :)

        Tässä on vähän välissä ollut työhuisketta. Niin ne työt häiritsevät hobbyjä :D

        Totta. Itse löydän tälle aikaa vähän samalla periaatteella kuin juoppo löytää aina jostain viinaa. :D


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Totta. Itse löydän tälle aikaa vähän samalla periaatteella kuin juoppo löytää aina jostain viinaa. :D

        *nauraa*
        On kiinnostavaa lukea eri tavoin ajattelevien ihmisten fundeeraamisia ja vähän sekoittaa omaakin lusikkaa tässä yhteisessä sopassa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Nimikristittyjä kääntyy vaikka miksi jopa ateisteiksi. Mutta uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja ei käänny pois Jeesuksesta koska hänellä on Pyhän Hengen sinetti.

        Ef 1
        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14. sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Ehkä nämä kääntyneet nimikristityt todistavat muslimiyhteisössä oleensa yhtälailla aiemmin hartaita kristittyjä. Kuka tietää...


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Ehkä nämä kääntyneet nimikristityt todistavat muslimiyhteisössä oleensa yhtälailla aiemmin hartaita kristittyjä. Kuka tietää...

        Ehkä. Mutta sitä eivät ole oleet. Pääasia on, että Jumala tekee työtään kaikenlaisten muslimien keskuudessa.


      • Äläpäs höpsi.

        Repe on hauskaa ja oivan teräväkielistä seuraa. Varmaankin ajattelee asioista eritavoin kuin sinä, mutta kyllähän ääntä maailmaan mahtuu.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Äläpäs höpsi.

        Repe on hauskaa ja oivan teräväkielistä seuraa. Varmaankin ajattelee asioista eritavoin kuin sinä, mutta kyllähän ääntä maailmaan mahtuu.

        >Varmaankin ajattelee asioista eritavoin kuin sinä, mutta kyllähän ääntä maailmaan mahtuu.

        No onhan siinä semmonen 179 asteen ero. Yhden asteen jätän pelivaraa, jos vaikka ruokapuolelta löytyisi hänen kanssaan jokin yhteinen mieltymys.;)


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ehkä. Mutta sitä eivät ole oleet. Pääasia on, että Jumala tekee työtään kaikenlaisten muslimien keskuudessa.

        Minä ajattelen, että puolin ja toisin syvän vakaumuksen omaavan henkilön, joka on tyytyväinen omaan uskonnolliseen viitekehykseensä, on vaikea käännyttää pois omasta uskostaan. Eli epäilen, että tämä koskee sekä kristittyä että muslimia että kaikkia omiin uskontoihinsa kuuluvia. Kääntyneet ovat usein sellaisia ettei alkuperäinen ryhmä tai uskonto ole pystynyt tyydyttämään kääntyneen tarpeita. Toisaalta joskus voi toki olla kyseessä myös hyötynäkökulma, kiristys tai uhkailukin.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Varmaankin ajattelee asioista eritavoin kuin sinä, mutta kyllähän ääntä maailmaan mahtuu.

        No onhan siinä semmonen 179 asteen ero. Yhden asteen jätän pelivaraa, jos vaikka ruokapuolelta löytyisi hänen kanssaan jokin yhteinen mieltymys.;)

        Niin, eihän sitä koskaan tiedä ;D


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Minä ajattelen, että puolin ja toisin syvän vakaumuksen omaavan henkilön, joka on tyytyväinen omaan uskonnolliseen viitekehykseensä, on vaikea käännyttää pois omasta uskostaan. Eli epäilen, että tämä koskee sekä kristittyä että muslimia että kaikkia omiin uskontoihinsa kuuluvia. Kääntyneet ovat usein sellaisia ettei alkuperäinen ryhmä tai uskonto ole pystynyt tyydyttämään kääntyneen tarpeita. Toisaalta joskus voi toki olla kyseessä myös hyötynäkökulma, kiristys tai uhkailukin.

        "Kääntymisen" Jeesuken omaksi tekee Jumalan Pyhä Henki. Kukaan ihminen ei itse pysty syntymään uudesti.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Minä ajattelen, että puolin ja toisin syvän vakaumuksen omaavan henkilön, joka on tyytyväinen omaan uskonnolliseen viitekehykseensä, on vaikea käännyttää pois omasta uskostaan. Eli epäilen, että tämä koskee sekä kristittyä että muslimia että kaikkia omiin uskontoihinsa kuuluvia. Kääntyneet ovat usein sellaisia ettei alkuperäinen ryhmä tai uskonto ole pystynyt tyydyttämään kääntyneen tarpeita. Toisaalta joskus voi toki olla kyseessä myös hyötynäkökulma, kiristys tai uhkailukin.

        >Kääntyneet ovat usein sellaisia ettei alkuperäinen ryhmä tai uskonto ole pystynyt tyydyttämään kääntyneen tarpeita.

        Suomalaiset islamiin "palanneet" ovat usein kertoneet, että heillä on ollut kova "oikean uskonnon" haku päällä. Tilanne on siis ollut sellainen, että siitä ei ollut päässyt ulos valitsematta jotain uskontoa, ja islaminhan voi tosiaan ottaa haltuun ikään kuin vain rupeamalla muslimiksi kaikkine uskonnon sääntöineen ilman mitään valtavaa uskonnollisten kokemusten vyöryä. Siitä se sitten lähtee – pukeutuminen, alkoholittomuus, sianlihattomuus, viisi päivittäistä rukousta...

        Jokin vuosi sitten tapasin entisen naispuolisen työkaverini. Häneltä oli mies kuollut ja ainoa lapsi hurahtanut muslimiksi. Tunsin päässeeni itse aika helpolla, kun olin samoihin aikoihin vain mennyt naimisiin...


      • usko.vainen kirjoitti:

        "Kääntymisen" Jeesuken omaksi tekee Jumalan Pyhä Henki. Kukaan ihminen ei itse pysty syntymään uudesti.

        Uskon ihan vilpittömästi, että sinun uskonnollisessa viiteyhteisössäsi näin uskotaan ja siksi sinäkin uskot siihen.

        Minua vähän häiritsee se, että on tarvetta alkaa jakamaan kristittyjä eri ryhmiin, vaikka aloituksessa oli vain yleistermi kristitty. Minusta silloin ei tulisi käsitellä muslimeitakaan yhtenä yhtenäisenä ryhmänään.


      • Aaaammeeeeen
        usko.vainen kirjoitti:

        "Kääntymisen" Jeesuken omaksi tekee Jumalan Pyhä Henki. Kukaan ihminen ei itse pysty syntymään uudesti.

        Tuo on totta, että uskoontuloa ei tule mieltää maallisen järjen kautta ollenkaan. Ei-uskovat kun eivät tiedä asiasta mitään. Kyllä Jeesus osaa pitää hyvän huolen aidosti uskoontulleesta ex-muslimistakin.

        Joh. 6:37

        Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Uskon ihan vilpittömästi, että sinun uskonnollisessa viiteyhteisössäsi näin uskotaan ja siksi sinäkin uskot siihen.

        Minua vähän häiritsee se, että on tarvetta alkaa jakamaan kristittyjä eri ryhmiin, vaikka aloituksessa oli vain yleistermi kristitty. Minusta silloin ei tulisi käsitellä muslimeitakaan yhtenä yhtenäisenä ryhmänään.

        Kristitty tarkoittaa alunperin Jeesuken seuraajia. Nykyään se sana on turmeltu tarkoittamaan mm. jokaista kirkkoon kuuluvaa. Mainiosti tiedämme, että vähemmistö kirkon jäsenistä edes uskoo Jumalaan ja Jeesukseen kuten Raamattu opettaa.

        Siksi puhunkin mieluummin uudestisyntyneistä uskovista tai Jeesuksen omista koska sanalla krirtitty on niin monta merkitystä.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Kääntyneet ovat usein sellaisia ettei alkuperäinen ryhmä tai uskonto ole pystynyt tyydyttämään kääntyneen tarpeita.

        Suomalaiset islamiin "palanneet" ovat usein kertoneet, että heillä on ollut kova "oikean uskonnon" haku päällä. Tilanne on siis ollut sellainen, että siitä ei ollut päässyt ulos valitsematta jotain uskontoa, ja islaminhan voi tosiaan ottaa haltuun ikään kuin vain rupeamalla muslimiksi kaikkine uskonnon sääntöineen ilman mitään valtavaa uskonnollisten kokemusten vyöryä. Siitä se sitten lähtee – pukeutuminen, alkoholittomuus, sianlihattomuus, viisi päivittäistä rukousta...

        Jokin vuosi sitten tapasin entisen naispuolisen työkaverini. Häneltä oli mies kuollut ja ainoa lapsi hurahtanut muslimiksi. Tunsin päässeeni itse aika helpolla, kun olin samoihin aikoihin vain mennyt naimisiin...

        Minä olen itseasiassa vähän tutustunut tutkimuksiin, joissa on tarkasteltu länsimaisten kristittyjen syitä ja motiiveja kääntyä muslimiksi.

        Yksi on tietenkin aviopuoliso, mutta sieltä löytyy myös muita syitä. Kääntyneet pitävät mm. islaminuskoa armollisempana, yhteisöllisempänä ja kokonaisvaltaisempana uskona,


      • Aaaammeeeeen kirjoitti:

        Tuo on totta, että uskoontuloa ei tule mieltää maallisen järjen kautta ollenkaan. Ei-uskovat kun eivät tiedä asiasta mitään. Kyllä Jeesus osaa pitää hyvän huolen aidosti uskoontulleesta ex-muslimistakin.

        Joh. 6:37

        Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

        Juuri niin. Uskoontuloa ei kukaan voi itsestään puristaa.


      • turhiatutkimuksia
        aaltovaasi kirjoitti:

        Minä olen itseasiassa vähän tutustunut tutkimuksiin, joissa on tarkasteltu länsimaisten kristittyjen syitä ja motiiveja kääntyä muslimiksi.

        Yksi on tietenkin aviopuoliso, mutta sieltä löytyy myös muita syitä. Kääntyneet pitävät mm. islaminuskoa armollisempana, yhteisöllisempänä ja kokonaisvaltaisempana uskona,

        "Minä olen itseasiassa vähän tutustunut tutkimuksiin, joissa on tarkasteltu länsimaisten kristittyjen syitä ja motiiveja kääntyä muslimiksi."

        Nämä "tutkitut" ovat ns. kirkon jäseniä, joilla ei minkäänlaista elävää uskoa ole edes ollut. Turhia "tutkimuksia" tällaiset. Nämähän etsivät mitä kummallisimpia uskonnollisuuksia itselleen, varsinkin Intiassa ja vastaavissa maissa.


      • turhiatutkimuksia kirjoitti:

        "Minä olen itseasiassa vähän tutustunut tutkimuksiin, joissa on tarkasteltu länsimaisten kristittyjen syitä ja motiiveja kääntyä muslimiksi."

        Nämä "tutkitut" ovat ns. kirkon jäseniä, joilla ei minkäänlaista elävää uskoa ole edes ollut. Turhia "tutkimuksia" tällaiset. Nämähän etsivät mitä kummallisimpia uskonnollisuuksia itselleen, varsinkin Intiassa ja vastaavissa maissa.

        Kunhan muistat, että väitteesi melkoisella todennäköisyydellä pätevät myös kääntyneisiin muslimeihin. Siis sama pätee myös heidän alkuperäisiin uskonnollisiin kokemuksiin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kristitty tarkoittaa alunperin Jeesuken seuraajia. Nykyään se sana on turmeltu tarkoittamaan mm. jokaista kirkkoon kuuluvaa. Mainiosti tiedämme, että vähemmistö kirkon jäsenistä edes uskoo Jumalaan ja Jeesukseen kuten Raamattu opettaa.

        Siksi puhunkin mieluummin uudestisyntyneistä uskovista tai Jeesuksen omista koska sanalla krirtitty on niin monta merkitystä.

        Epäilemättä myöskään muslimi, jolla on syvä uskonnollinen vakaumus ei käänny kristinuskoon. Eli puolin ja toisin nämä käännynnäiset eivät ole alkuperäiseen uskoonsa kovin vakaasti ankkuroituneit


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Epäilemättä myöskään muslimi, jolla on syvä uskonnollinen vakaumus ei käänny kristinuskoon. Eli puolin ja toisin nämä käännynnäiset eivät ole alkuperäiseen uskoonsa kovin vakaasti ankkuroituneit

        Tottakai kääntyy koska Jumala kutsuu. Islam on saatanan keksintö johtaa ihmisiä harhaan.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Juuri niin. Uskoontuloa ei kukaan voi itsestään puristaa.

        Siihen tarvitaan luullakseni tiettyä tarvetta, tiettyjä olosuhteita yms.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Siihen tarvitaan luullakseni tiettyä tarvetta, tiettyjä olosuhteita yms.

        Siihen tarvitaan vain Jumala ja ihmisen nöyryys.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai kääntyy koska Jumala kutsuu. Islam on saatanan keksintö johtaa ihmisiä harhaan.

        Näinhän kiihkeimmät muslimitkin ajattelevat kristinuskosta. Jotenkin aika hämmästyttävän yhteinäistä... eikö?


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Näinhän kiihkeimmät muslimitkin ajattelevat kristinuskosta. Jotenkin aika hämmästyttävän yhteinäistä... eikö?

        Tottakai kaikki jotka eivär tunne Jumalaa ajattelevat noin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Siihen tarvitaan vain Jumala ja ihmisen nöyryys.

        Sinä sanoitat sen noin ja minä omalla tavallani.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai kaikki jotka eivär tunne Jumalaa ajattelevat noin.

        Ja edelleen osa muslimeista ajattelee sinusta samoin.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Sinä sanoitat sen noin ja minä omalla tavallani.

        Miten sinä sanot uskoon tulemisen


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Ja edelleen osa muslimeista ajattelee sinusta samoin.

        Kaikki jotka tunnustavat islaminuskoa (ja lisäksi ateistit ym) ajattelevat minusta todellakin niin. Ja se on hyvä koska jos eivät ajattelisi minä olisin heidän kaltaisensa.


      • tässätotuuss
        aaltovaasi kirjoitti:

        Epäilemättä myöskään muslimi, jolla on syvä uskonnollinen vakaumus ei käänny kristinuskoon. Eli puolin ja toisin nämä käännynnäiset eivät ole alkuperäiseen uskoonsa kovin vakaasti ankkuroituneit

        Jeesus on pelastanut islam-maissa jopa imaameja, mullaheista nyt puhumattakaan. Jeesus on voimallinen pelastamaan kenet tahansa, jopa äärifariseus Paavali pelastui kun kohtasi Jeesuksen.


      • Aaaammeeeeen kirjoitti:

        Tuo on totta, että uskoontuloa ei tule mieltää maallisen järjen kautta ollenkaan. Ei-uskovat kun eivät tiedä asiasta mitään. Kyllä Jeesus osaa pitää hyvän huolen aidosti uskoontulleesta ex-muslimistakin.

        Joh. 6:37

        Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

        >Tuo on totta, että uskoontuloa ei tule mieltää maallisen järjen kautta ollenkaan.

        Tosin sinä Korkkiruuvi et mahda yhtään mitään sille, että suurin osa ihmisistä uskontotieteilijöitä myöten käyttää tässäkin juuri sitä "maallista" järkeä, jonka käyttö Patmoksessa on näköjään vain aika rajoitetusti sallittu sikäli kuin sitä löytyy.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kaikki jotka tunnustavat islaminuskoa (ja lisäksi ateistit ym) ajattelevat minusta todellakin niin. Ja se on hyvä koska jos eivät ajattelisi minä olisin heidän kaltaisensa.

        Niin, tuo on varsin yleinen tapa vahvistaa oman ryhmän yhteinäisyyttä. Luoda mielikuvia "toisista" pahoina/huonoina erotuksena "meistä hyvinä. Sitähän esim. Isis käyttää tehokkaasti hyväkseen.


      • tässätotuuss kirjoitti:

        Jeesus on pelastanut islam-maissa jopa imaameja, mullaheista nyt puhumattakaan. Jeesus on voimallinen pelastamaan kenet tahansa, jopa äärifariseus Paavali pelastui kun kohtasi Jeesuksen.

        Ehkä he ovat olleet niitä "leipäimaameja"?


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Epäilemättä myöskään muslimi, jolla on syvä uskonnollinen vakaumus ei käänny kristinuskoon. Eli puolin ja toisin nämä käännynnäiset eivät ole alkuperäiseen uskoonsa kovin vakaasti ankkuroituneit

        Tämä on minustakin useimmiten selvää. Tosin on havaittu sellaistakin, että jyrkkä kanta voi joissain tilanteissa vaihtua vastakkaiseen, vähintään yhtä jyrkkään kantaan. Jos on vahva taipumus ylipäätään mustavalkoiseen ajatteluun, se ei ihmisestä kovin helposti lähde liikenteeseen.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tämä on minustakin useimmiten selvää. Tosin on havaittu sellaistakin, että jyrkkä kanta voi joissain tilanteissa vaihtua vastakkaiseen, vähintään yhtä jyrkkään kantaan. Jos on vahva taipumus ylipäätään mustavalkoiseen ajatteluun, se ei ihmisestä kovin helposti lähde liikenteeseen.

        Niin, puolta voidaan vaihtaa tarpeen tullen vaikkapa taloudellisen tai muun hyödyn, uhkailun tai kiristyksen kautta.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Niin, puolta voidaan vaihtaa tarpeen tullen vaikkapa taloudellisen tai muun hyödyn, uhkailun tai kiristyksen kautta.

        Onko sinulla näyttöä tuollaisesta?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Onko sinulla näyttöä tuollaisesta?

        Minkälaista näyttöä siitä tarvitset?


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Minkälaista näyttöä siitä tarvitset?

        Esimerkkejä, että joku olisi vaihtanut puolta vaikkapa taloudellisen tai muun hyödyn, uhkailun tai kiristyksen kautta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai kääntyy koska Jumala kutsuu. Islam on saatanan keksintö johtaa ihmisiä harhaan.

        Muslimit tosin vihaavat Saatanaa ja Lopun aikoina taistelevat yhdessä Jeesuksen kanssa Häntä vastaan, mitä "muslimityöntekijänne" ilmeisesti ei ole vielä tullut sulle kertoneeksi.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Muslimit tosin vihaavat Saatanaa ja Lopun aikoina taistelevat yhdessä Jeesuksen kanssa Häntä vastaan, mitä "muslimityöntekijänne" ilmeisesti ei ole vielä tullut sulle kertoneeksi.

        Väärin meni! Muslimit vihaavat kristittyjä ja Jeesus ei todellakaan tule taistelemaan omiaan vastaan :D


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Niin, tuo on varsin yleinen tapa vahvistaa oman ryhmän yhteinäisyyttä. Luoda mielikuvia "toisista" pahoina/huonoina erotuksena "meistä hyvinä. Sitähän esim. Isis käyttää tehokkaasti hyväkseen.

        Kaikki fundamentalistiset ryhmät jakavat maailman meihin (hyviin) ja muihin (pahoihin) niin kristinuskossa kuin muissakin uskonnoissa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Väärin meni! Muslimit vihaavat kristittyjä ja Jeesus ei todellakaan tule taistelemaan omiaan vastaan :D

        Nyt en ymmärtänyt. Onko Saatana Jeesuksen omia?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Esimerkkejä, että joku olisi vaihtanut puolta vaikkapa taloudellisen tai muun hyödyn, uhkailun tai kiristyksen kautta.

        Hups.. vastaukseni ei tullutkaan suoraan sinulle vaan tuonne alemmas


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kaikki fundamentalistiset ryhmät jakavat maailman meihin (hyviin) ja muihin (pahoihin) niin kristinuskossa kuin muissakin uskonnoissa.

        Niin, on yllättävää, miten samankaltaisia nuo ryhmät ovat, vaikka eivät itse sitä huomaa.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Nyt en ymmärtänyt. Onko Saatana Jeesuksen omia?

        Et todellakaan ymmärtänyt yhtään mitää, kuten et koskaan.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Niin, on yllättävää, miten samankaltaisia nuo ryhmät ovat, vaikka eivät itse sitä huomaa.

        Teille ateisteille kaikki uskonnot ovat varmasti samankaltaisia koska ette tunne niistä ainuttakaan :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Et todellakaan ymmärtänyt yhtään mitää, kuten et koskaan.

        En usko että kukaan ymmärsi, kun selvästi annoit käsityksen että taistellessaan Saatanaa vastaan Jeesus taistelee omiaan vastaan.

        Et onneton tajua edes omia höpinöitäsi. :D


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        En usko että kukaan ymmärsi, kun selvästi annoit käsityksen että taistellessaan Saatanaa vastaan Jeesus taistelee omiaan vastaan.

        Et onneton tajua edes omia höpinöitäsi. :D

        Kyllä minä tajuan oikein hyvin mitä sanon mutta sinua en voi auttaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä minä tajuan oikein hyvin mitä sanon mutta sinua en voi auttaa.

        Ehkä tajuat mitä _yrität_ sanoa, mutta toteutus menee vituralleen ja asia saman tien päälaelleen. No, hauskempaahan tämä näin on. Uskotaan nyt sitten että Saatana on Jeesuksen oma, kun kerran vakaasti tarkoitit mitä sanoit.:D


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ehkä tajuat mitä _yrität_ sanoa, mutta toteutus menee vituralleen ja asia saman tien päälaelleen. No, hauskempaahan tämä näin on. Uskotaan nyt sitten että Saatana on Jeesuksen oma, kun kerran vakaasti tarkoitit mitä sanoit.:D

        Jospa se "vitura" onkin sinun päässäsi :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Teille ateisteille kaikki uskonnot ovat varmasti samankaltaisia koska ette tunne niistä ainuttakaan :D

        Hyvin moni ateisti tietää vaikkapa islamista enemmän kuin sinä. Siihen ei paljon vaadita, sillä et tiedä siitä mitään.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Hyvin moni ateisti tietää vaikkapa islamista enemmän kuin sinä. Siihen ei paljon vaadita, sillä et tiedä siitä mitään.

        Sinä et ainakaan erota Koraania Raamatusta :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinä et ainakaan erota Koraania Raamatusta :D

        Jokainen osaa varmasti päätellä palstalta, miten tuo mahtaa olla...;)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Jokainen osaa varmasti päätellä palstalta, miten tuo mahtaa olla...;)

        Ihan varmasti niin on. Joten lueppa uudelleen mitä koraani sanoo lopuajoista ja mitä Raamattu :D


    • Aikoinaan moni suomalainen vaihtoi puolta kristinuskoon, koska siitä oli kauppasuhteissa hyötyä.

      • Heistä monikaan sitä itse tehneet vapaaehtoisesti vaan heidät määrättiin tekemään niin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Heistä monikaan sitä itse tehneet vapaaehtoisesti vaan heidät määrättiin tekemään niin.

        Just niin, eli uhkailemalla ja kiristämällä. Toisaalta kauppiaiden kautta myös, sillä kääntyminen kristinuskoon lisäsi mahdollisuuksia kauppasuhteiden solmimiseen.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Just niin, eli uhkailemalla ja kiristämällä. Toisaalta kauppiaiden kautta myös, sillä kääntyminen kristinuskoon lisäsi mahdollisuuksia kauppasuhteiden solmimiseen.

        Minä en tiedä mitään henkilökohtaista uhkailua tai kiristämistä siinä, että Ruotsin kuningas päätti, että Suomessa aletaan tunnustaa kristinuskoa.
        Se oli täysin lopiittinen päätös ei hengellinen.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä en tiedä mitään henkilökohtaista uhkailua tai kiristämistä siinä, että Ruotsin kuningas päätti, että Suomessa aletaan tunnustaa kristinuskoa.
        Se oli täysin lopiittinen päätös ei hengellinen.

        Henkilökohtaisella tasolla sitä on ollut paljonkin. Nykyään meillä on uskonnonvapaus, joten valtiollisella tasolla ei sellaista enää esiinny yksittäiseen ihmiseen kohdistuvana, mutta joissakin uskonnollisissa yhteisöissä sitä esiintyy edelleen. Varsinkin jos haluaa luopua yhteisöön kuulumisesta.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Just niin, eli uhkailemalla ja kiristämällä. Toisaalta kauppiaiden kautta myös, sillä kääntyminen kristinuskoon lisäsi mahdollisuuksia kauppasuhteiden solmimiseen.

        Mutta tuosta muuten lähti heti luterilainen kirkkomme harhateille. Kirkon jäseniksi kelpasivat kaikki.
        Jeesus ja Lutherkin on tarkoittanut seurakunnan vain maailmasta uloskutsuttujen hengelliseksi kasvupaikaksi.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Henkilökohtaisella tasolla sitä on ollut paljonkin. Nykyään meillä on uskonnonvapaus, joten valtiollisella tasolla ei sellaista enää esiinny yksittäiseen ihmiseen kohdistuvana, mutta joissakin uskonnollisissa yhteisöissä sitä esiintyy edelleen. Varsinkin jos haluaa luopua yhteisöön kuulumisesta.

        Minä en tiedä mitään kristillistä yhteisöä, että eroaminen olisi estetty. Mutta erottamisista olen kyllä kuullut.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Henkilökohtaisella tasolla sitä on ollut paljonkin. Nykyään meillä on uskonnonvapaus, joten valtiollisella tasolla ei sellaista enää esiinny yksittäiseen ihmiseen kohdistuvana, mutta joissakin uskonnollisissa yhteisöissä sitä esiintyy edelleen. Varsinkin jos haluaa luopua yhteisöön kuulumisesta.

        Minustakin on ollut väärin ja on väärin, että johonkin uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen on pakollista. Siksikin se vääristää aina meidän todellista käsitystämme menneiden sukupolvien uskovaisuudesta.

        Kyllä sitä eroamista hankaloitetaan monella tavalla. Tyypillisintä lienee suhteiden katkaiseminen. Uskonnollisten ryhmien suurin vetovoima lienee kuitenkin yhteisöllisyydessä, joten siksi se on monelle pois lähtöä miettivälle pelottava asia.

        Jossain määrin tuota -kenen kuuluisi kuulua mihinkin uskonnolliseen ryhmään- vaikeuttaa se, että näitä asiaan liittyviä määreitä on monenlaisia. Jokainen ryhmä voi meillä Suomessa määritellä sen itse nykyään ja ihmiset sitten valitsevat. Toisissa väkeä on enemmän ja toisissa vähemmän. Luterilainen kirkko on päättänyt päästää jäsenistöönsä kaikki halukkaat ja siksi sitä kutsutaan kansankirkoksi, sinun ryhmään pääsemisessä lienee siis kovemmat kriteerit?


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Minustakin on ollut väärin ja on väärin, että johonkin uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen on pakollista. Siksikin se vääristää aina meidän todellista käsitystämme menneiden sukupolvien uskovaisuudesta.

        Kyllä sitä eroamista hankaloitetaan monella tavalla. Tyypillisintä lienee suhteiden katkaiseminen. Uskonnollisten ryhmien suurin vetovoima lienee kuitenkin yhteisöllisyydessä, joten siksi se on monelle pois lähtöä miettivälle pelottava asia.

        Jossain määrin tuota -kenen kuuluisi kuulua mihinkin uskonnolliseen ryhmään- vaikeuttaa se, että näitä asiaan liittyviä määreitä on monenlaisia. Jokainen ryhmä voi meillä Suomessa määritellä sen itse nykyään ja ihmiset sitten valitsevat. Toisissa väkeä on enemmän ja toisissa vähemmän. Luterilainen kirkko on päättänyt päästää jäsenistöönsä kaikki halukkaat ja siksi sitä kutsutaan kansankirkoksi, sinun ryhmään pääsemisessä lienee siis kovemmat kriteerit?

        Sinä puhut nyt ilmeisesti Jehovantodistajista hehän eivät ole kristittyjä.

        Uskovien yhteyteen "pääsemiseen" on tasan yksi kriteeri, yheinen usko.
        Luterilaisen kirkon papeista ja piispoista vain n. puolet uskoo edes omaan uskontuunutukseensa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinä puhut nyt ilmeisesti Jehovantodistajista hehän eivät ole kristittyjä.

        Uskovien yhteyteen "pääsemiseen" on tasan yksi kriteeri, yheinen usko.
        Luterilaisen kirkon papeista ja piispoista vain n. puolet uskoo edes omaan uskontuunutukseensa.

        En puhu pelkästään Jehovantodistajista, vaan ihan muistakin ryhmittymistä. Jehovilla se on jopa tietynlainen instituutio, mutta sitä lievemmässä muodossa esiintyy myös muilla. Jos vaikka sinun uskonnollisista ryhmistäsi joku henkilö kääntyisi muslimiksi, niin paljonko kaveeraisit vielä hänen kanssaan?

        Ilmeisesti sitä yhteistä uskoa on luterilaisessakin kirkossa vielä niin paljon, että yhteenliimautumista on henkilöstönkin kesken. Nykyään ei kai kirkkoon kuulukaan se, että jokaisen pitää olla jokaisesta nyanssista samaa mieltä. On uskonnollisia yhteisöjä, joissa eri mielisyyttä ei katsota hyvällä ja jos se tuntuu omimmalle, niin ihminen voi valita sellaisen omaksi yhteisökseen.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        En puhu pelkästään Jehovantodistajista, vaan ihan muistakin ryhmittymistä. Jehovilla se on jopa tietynlainen instituutio, mutta sitä lievemmässä muodossa esiintyy myös muilla. Jos vaikka sinun uskonnollisista ryhmistäsi joku henkilö kääntyisi muslimiksi, niin paljonko kaveeraisit vielä hänen kanssaan?

        Ilmeisesti sitä yhteistä uskoa on luterilaisessakin kirkossa vielä niin paljon, että yhteenliimautumista on henkilöstönkin kesken. Nykyään ei kai kirkkoon kuulukaan se, että jokaisen pitää olla jokaisesta nyanssista samaa mieltä. On uskonnollisia yhteisöjä, joissa eri mielisyyttä ei katsota hyvällä ja jos se tuntuu omimmalle, niin ihminen voi valita sellaisen omaksi yhteisökseen.

        Minä en ole koskaan kuullut, että muilla kuin Jehovantodistajilla olisi karttamiskäsky.
        Jos minun kaveripiiristäni joku kääntyisi muslimiksi en minä häntä karttaisi. Mutta luulisin, että paineet olisivat hänen puolellaan pysyä erossa vääräuskoisista.

        Luterilaisessa kirkossa ei ole yhteistä uskoa kuten ei ollut sen alkuvaiheessakaan kuten kerroit miten kirkon jäseksi määrättiin. Nyt se on suurimmalle osalle jäsenistä enää vain tapa ja kulttuurikysymys.
        Muissa uskonnollisissa yhteisöissä se yhdistävä tekijä on nimeomaan usko.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minä en ole koskaan kuullut, että muilla kuin Jehovantodistajilla olisi karttamiskäsky.
        Jos minun kaveripiiristäni joku kääntyisi muslimiksi en minä häntä karttaisi. Mutta luulisin, että paineet olisivat hänen puolellaan pysyä erossa vääräuskoisista.

        Luterilaisessa kirkossa ei ole yhteistä uskoa kuten ei ollut sen alkuvaiheessakaan kuten kerroit miten kirkon jäseksi määrättiin. Nyt se on suurimmalle osalle jäsenistä enää vain tapa ja kulttuurikysymys.
        Muissa uskonnollisissa yhteisöissä se yhdistävä tekijä on nimeomaan usko.

        En puhu nyt karttamisesta vaan yhteisöllisyyden menettämisestä.

        Tunnen paljonkin muslimeja, enkä ole nähnyt heidän piirissään mitään erityistä tarvetta karttaa kristittyjä. Täällä ihmeteltiin erään papin hyvän ramadanin toivottelua, mutta minä olen kohdannut useinkin muslimeilta hyvän joulun toivotuksia itselleni siihen vuoden aikaan.

        On selvää, että jäsenmäärältään suuressa luterilaisessa kirkossa on paljon moniäänisyyttä, varsinkin, kun sille nykyään annetaan tilaa. Aikaisempina vuosisatoina sielläkin tilanne oli eri. Eriävistä mielipiteestä saattoi helpostikin napsahtaa sanktioita.

        Olen ymmärtänyt myös muissa uskonnollisissa ryhmissä on erimielisyyttä uskosta. Siksi on tapahtunut niissäkin pirstaloitumista. Mitä pienempi yhteisö ja mitä ylhäältä johdetumpi systeemi, todennäköisesti sitä vähemmän riitoja aiheutuu. Mutta tämähän on loistava tilanne nykyää. Ihmiset voivat monesti valita itse oman uskonnollisen viiteryhmänsä ja valita sen, joka uskonnollinen maailmankuva itsestä tuntuu parhaalle tai voi olla valitsematta mitään. Lapsilla vielä on eri tilanne.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        En puhu nyt karttamisesta vaan yhteisöllisyyden menettämisestä.

        Tunnen paljonkin muslimeja, enkä ole nähnyt heidän piirissään mitään erityistä tarvetta karttaa kristittyjä. Täällä ihmeteltiin erään papin hyvän ramadanin toivottelua, mutta minä olen kohdannut useinkin muslimeilta hyvän joulun toivotuksia itselleni siihen vuoden aikaan.

        On selvää, että jäsenmäärältään suuressa luterilaisessa kirkossa on paljon moniäänisyyttä, varsinkin, kun sille nykyään annetaan tilaa. Aikaisempina vuosisatoina sielläkin tilanne oli eri. Eriävistä mielipiteestä saattoi helpostikin napsahtaa sanktioita.

        Olen ymmärtänyt myös muissa uskonnollisissa ryhmissä on erimielisyyttä uskosta. Siksi on tapahtunut niissäkin pirstaloitumista. Mitä pienempi yhteisö ja mitä ylhäältä johdetumpi systeemi, todennäköisesti sitä vähemmän riitoja aiheutuu. Mutta tämähän on loistava tilanne nykyää. Ihmiset voivat monesti valita itse oman uskonnollisen viiteryhmänsä ja valita sen, joka uskonnollinen maailmankuva itsestä tuntuu parhaalle tai voi olla valitsematta mitään. Lapsilla vielä on eri tilanne.

        Kerro tarkemmin tuosta yhteisöllisyyden menettämisestä. En ole koskaan kuullut.

        Ainkaan Suomessa kenelläkään musimillla ei toistaiseksi ole vara karttaa kristittyjä koska heille on juuri kysymys hyödystä.

        Luterilaisen kirkon moniäänisyys ja sen syyt jo käsitekltiinkin ja nyt se moniäänisyys koituu nyt kirkon kohtaloksi. Kysymys ei ole mielipiteistä vaan opista.

        Kristinuskon perusta on Jeesus Kristus ja Jumalan sana Raamattu. Jos niistä luovutaan jäljelle ei jää mitään.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kerro tarkemmin tuosta yhteisöllisyyden menettämisestä. En ole koskaan kuullut.

        Ainkaan Suomessa kenelläkään musimillla ei toistaiseksi ole vara karttaa kristittyjä koska heille on juuri kysymys hyödystä.

        Luterilaisen kirkon moniäänisyys ja sen syyt jo käsitekltiinkin ja nyt se moniäänisyys koituu nyt kirkon kohtaloksi. Kysymys ei ole mielipiteistä vaan opista.

        Kristinuskon perusta on Jeesus Kristus ja Jumalan sana Raamattu. Jos niistä luovutaan jäljelle ei jää mitään.

        Varsinkin pienille uskonnollisille viiteryhmille eräitä tyypillisiä toimintamuotoja ovat korostettu yhteisöllisyyden rakentaminen ja voimakkaat viholliskuvat ryhmän ulkopuolelle kuuluvista. Näissä viiteryhmissä satsataan paljon tämän yhteisöllisyyden kokemukseen. Kun astut sisään tälläiseen ryhmään, niin paljon energiaa käytetään siihen, että sisäänastuja kokee itsensä erityisen tervetulleeksi ja hyväksytyksi ryhmään. Toisaalta annetaan ymmärtää, että ulkopuolella olevat ihmiset ovat "toisia" ja huonompia, jopa pahoja. Jos ihminen haluaa irtautua tälläisestä ryhmästä, niin hän menettää tämän yhteisöllisyyden (joka on tärkeä osa sitoutumista ryhmään, sillä kaikki haluavat tulla hyväksytyksi ja se tuntuu turvalliselle) ja toisaalta joutuu punnitsemaan paluuta "pahojen" ihmisten joukkoon. Tästä yhteisöllisyyden prosessista on jossain määrin ilmentymiä myös tällä palstalla, kun törmäämme väitteisiin siitä, että uskovaisia ihmisiä jotenkin muut vihaavat. Kyse on paljolti ryhmän käsityksestä meistä ja muista, ei niinkään todellisesta tilanteesta.

        Minä ajattelen, että tuo kirjoituksesi luterilaisen kirkon tilasta on osaltaan viittaa tuohon ylläkirjoittamaani. Pitää tehdä pesäeroa siihen toiseen ja nähdä se huonona. Kirkossa on oikeasti lähes aina ollut erimielisyyttä mainitsemistasi asioista. Varsinkin 1700-luvun lopulta lähtien oli varsin villi aika tässä suhteessa. Ehkä se johtuu myös siitä, että uskon kokemus on varsin subjektiivinen ja siksi varsin erilainen eri ihmisillä.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Varsinkin pienille uskonnollisille viiteryhmille eräitä tyypillisiä toimintamuotoja ovat korostettu yhteisöllisyyden rakentaminen ja voimakkaat viholliskuvat ryhmän ulkopuolelle kuuluvista. Näissä viiteryhmissä satsataan paljon tämän yhteisöllisyyden kokemukseen. Kun astut sisään tälläiseen ryhmään, niin paljon energiaa käytetään siihen, että sisäänastuja kokee itsensä erityisen tervetulleeksi ja hyväksytyksi ryhmään. Toisaalta annetaan ymmärtää, että ulkopuolella olevat ihmiset ovat "toisia" ja huonompia, jopa pahoja. Jos ihminen haluaa irtautua tälläisestä ryhmästä, niin hän menettää tämän yhteisöllisyyden (joka on tärkeä osa sitoutumista ryhmään, sillä kaikki haluavat tulla hyväksytyksi ja se tuntuu turvalliselle) ja toisaalta joutuu punnitsemaan paluuta "pahojen" ihmisten joukkoon. Tästä yhteisöllisyyden prosessista on jossain määrin ilmentymiä myös tällä palstalla, kun törmäämme väitteisiin siitä, että uskovaisia ihmisiä jotenkin muut vihaavat. Kyse on paljolti ryhmän käsityksestä meistä ja muista, ei niinkään todellisesta tilanteesta.

        Minä ajattelen, että tuo kirjoituksesi luterilaisen kirkon tilasta on osaltaan viittaa tuohon ylläkirjoittamaani. Pitää tehdä pesäeroa siihen toiseen ja nähdä se huonona. Kirkossa on oikeasti lähes aina ollut erimielisyyttä mainitsemistasi asioista. Varsinkin 1700-luvun lopulta lähtien oli varsin villi aika tässä suhteessa. Ehkä se johtuu myös siitä, että uskon kokemus on varsin subjektiivinen ja siksi varsin erilainen eri ihmisillä.

        Nuo ovat pelkkää teoriaa. Olisi valaisevaa kuulla ihan käytännön esimerkkjä, että näin toimitaan.
        Jos kirkosta eroaa enemmän ihmisä kuin koskaan niin kyllä se KIRKON kannalta on huono juttu.
        Usko ei ole muuttunut parin viimeisen vuosituhannen aikana mutta uskonnot kylläkin. Usko Jeesukseen on aina elävä suhde Häneen.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Nuo ovat pelkkää teoriaa. Olisi valaisevaa kuulla ihan käytännön esimerkkjä, että näin toimitaan.
        Jos kirkosta eroaa enemmän ihmisä kuin koskaan niin kyllä se KIRKON kannalta on huono juttu.
        Usko ei ole muuttunut parin viimeisen vuosituhannen aikana mutta uskonnot kylläkin. Usko Jeesukseen on aina elävä suhde Häneen.

        Nuorena opiskelijana koko ryhmämme sai aikoinaan tehtävän tutustua kaikkiin yliopistokaupunkimme uskonnollisiin ryhmiin. Tuo kirjoitukseni perustuu nimenomaan käytännön kokemuksiin tuosta projektista.

        Ihmisten usko perustuu monenlaisten tarpeiden tyydyttämiseen.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Nuorena opiskelijana koko ryhmämme sai aikoinaan tehtävän tutustua kaikkiin yliopistokaupunkimme uskonnollisiin ryhmiin. Tuo kirjoitukseni perustuu nimenomaan käytännön kokemuksiin tuosta projektista.

        Ihmisten usko perustuu monenlaisten tarpeiden tyydyttämiseen.

        Sinulla on sitten tietoa. Minulla ei ole joten kerro ryhmittäin minkälaisia tapauksia niissä oli ja miten saitte niistä tietoja.

        Usko Jeesukseen on Pyhän Hengen työ.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinulla on sitten tietoa. Minulla ei ole joten kerro ryhmittäin minkälaisia tapauksia niissä oli ja miten saitte niistä tietoja.

        Usko Jeesukseen on Pyhän Hengen työ.

        Itseasiassa muiden kuin ortodoksi- ja luterilaisen kirkon piirissä nuo havainnot olivat yllättävän yhtenäisiä kirjoittamani kanssa.

        Ryhmämme tietenkin etukäteen pyysi näiltä uskonnollisilta ryhmiltä lupaa osallistua heidän toimintaansa ja kertoi tarkoituksesta. Jokainen kävi n. puolen vuoden ajan osallistumassa toimintaan ihan avoimesti opiskelijana.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Itseasiassa muiden kuin ortodoksi- ja luterilaisen kirkon piirissä nuo havainnot olivat yllättävän yhtenäisiä kirjoittamani kanssa.

        Ryhmämme tietenkin etukäteen pyysi näiltä uskonnollisilta ryhmiltä lupaa osallistua heidän toimintaansa ja kertoi tarkoituksesta. Jokainen kävi n. puolen vuoden ajan osallistumassa toimintaan ihan avoimesti opiskelijana.

        Missä kaikissa eurakunnissa köävitte ja minkälaisia tapauksia niissä tuli esille. Tuo äskeinen ei kerro oikeastaan yhtään mitään mikä ei pätisi mihin tahansa yhteisöön.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Missä kaikissa eurakunnissa köävitte ja minkälaisia tapauksia niissä tuli esille. Tuo äskeinen ei kerro oikeastaan yhtään mitään mikä ei pätisi mihin tahansa yhteisöön.

        Siis kävimme kaikissa mitä siitä kaupungista löytyi. Tietenkin jakauduimme ryhmiin, muuten noin pitkä tutustuminen kaikkiin ei olisi onnistunut. Teimme monenlaisia havaintoja, mutta nuo edellä mainitut nousivat varsin voimakkaasti esiin uskonnollisten ryhmien dynamiikassa.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Siis kävimme kaikissa mitä siitä kaupungista löytyi. Tietenkin jakauduimme ryhmiin, muuten noin pitkä tutustuminen kaikkiin ei olisi onnistunut. Teimme monenlaisia havaintoja, mutta nuo edellä mainitut nousivat varsin voimakkaasti esiin uskonnollisten ryhmien dynamiikassa.

        Kerro mitä mistäkin seurakunnasta löytyi.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kerro mitä mistäkin seurakunnasta löytyi.

        Hei, jutusta on jo vuosia aikaa, joten mitään noin yksityiskohtaista en muista. Missä varastolaatikossa lienevät prokkiksen paperitkaan. Se ei siis ollut mikään julkaistu tutkimus vaan vasta-aloittaneiden opiskelijoiden tutkimusmetodiharjoittelu. Nämä tulokset olivat kuitenkin siitäkin todettavissa.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Hei, jutusta on jo vuosia aikaa, joten mitään noin yksityiskohtaista en muista. Missä varastolaatikossa lienevät prokkiksen paperitkaan. Se ei siis ollut mikään julkaistu tutkimus vaan vasta-aloittaneiden opiskelijoiden tutkimusmetodiharjoittelu. Nämä tulokset olivat kuitenkin siitäkin todettavissa.

        Erikoista ettet yhtään yksityiskohtaa muista :D Taitaa olla pelkkää puhetta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Erikoista ettet yhtään yksityiskohtaa muista :D Taitaa olla pelkkää puhetta.

        Minähän kerroin sinulle jo löydetyistä havainnoista. Nämä olivat vahvimmat kenttätutkimuksen tulokset. Mitä muuta haluaisit tietää? En todellakaan muista yksittäisten seurakuntien tuloksia, eikä se tutkimusharjotuksessamme ollut olennaistakaan. Tarkkailimme siis ryhmädynamiikkaa lähinnä.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Minähän kerroin sinulle jo löydetyistä havainnoista. Nämä olivat vahvimmat kenttätutkimuksen tulokset. Mitä muuta haluaisit tietää? En todellakaan muista yksittäisten seurakuntien tuloksia, eikä se tutkimusharjotuksessamme ollut olennaistakaan. Tarkkailimme siis ryhmädynamiikkaa lähinnä.

        Et sinä mitään kertonut enkä toki sitä oikeasti odottanutkaan :D:D:D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Et sinä mitään kertonut enkä toki sitä oikeasti odottanutkaan :D:D:D

        Kerroin, että uskonnollisissa ryhmissä satsattiin paljon oman ryhmän yhteisöllisyyteen, yhteenkuuluvuuteen ja turvallisuuden tunteen kokemukseen ja ryhmän ulkopuolella olevien toiseuttamiseen.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Kerroin, että uskonnollisissa ryhmissä satsattiin paljon oman ryhmän yhteisöllisyyteen, yhteenkuuluvuuteen ja turvallisuuden tunteen kokemukseen ja ryhmän ulkopuolella olevien toiseuttamiseen.

        :D :D :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        :D :D :D

        Ymmärrän hyvin, että tälläinen hämmentää sinua. Kun taustalta löytyykin ihan ihmisten luomia strategioita ja rakenteita, joilla ihmisiä pyritään sitouttamaan pitkäaikaisesti johonkin toimintaan, myös uskonnolliseen.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin, että tälläinen hämmentää sinua. Kun taustalta löytyykin ihan ihmisten luomia strategioita ja rakenteita, joilla ihmisiä pyritään sitouttamaan pitkäaikaisesti johonkin toimintaan, myös uskonnolliseen.

        Ei, ei hämmästytä ollenkaan vaan naurattaa :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei, ei hämmästytä ollenkaan vaan naurattaa :D

        Oliko niin tuttua asiaa?


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Oliko niin tuttua asiaa?

        Täysin vierasta ja sellaisena pysyykin, kiitos sinun .D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Täysin vierasta ja sellaisena pysyykin, kiitos sinun .D

        Niin, sitä vartenhan tutkimuksia ja tutkijoita on, jotta piilossa olevat rakenteet tulevat näkyviksi. Tietenkään tarkoitus ei olekaan, että tavallinen uskonnollisen yhteisön jäsen huomaa niiden olemassa oloa ja niiden tarkoituksellisuus tietenkin kiistetään tiukasti. Tämäkin tuttua asiaa, mutta sinähän itse haluat olla osa tämänkaltaista systeemiä ja toki sen sinulle täydestä sydämestäni suon.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Niin, sitä vartenhan tutkimuksia ja tutkijoita on, jotta piilossa olevat rakenteet tulevat näkyviksi. Tietenkään tarkoitus ei olekaan, että tavallinen uskonnollisen yhteisön jäsen huomaa niiden olemassa oloa ja niiden tarkoituksellisuus tietenkin kiistetään tiukasti. Tämäkin tuttua asiaa, mutta sinähän itse haluat olla osa tämänkaltaista systeemiä ja toki sen sinulle täydestä sydämestäni suon.

        Mutta kun niiden olemassaoloa ei huomaa kukaan muukaan etkä sinäkään "muista" :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta kun niiden olemassaoloa ei huomaa kukaan muukaan etkä sinäkään "muista" :D

        No mutta täällähän sinä kommentoit vaikka sinun piti olla paussilla.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mutta kun niiden olemassaoloa ei huomaa kukaan muukaan etkä sinäkään "muista" :D

        Kyllähän minä muistan oikein hyvin ne loppupäätelmät ja asia ei ole lainkaan tuntematon tuota harjoitustamme ennen ja jälkeenpäin tehdyistä tutkimuksista. Minä taisin tehdä tuon kenttätyöosani hellareissa.

        Eihän tietenkään nämä rakenteet kuulukaan olla niin läpinäkyviä, että tavalliset tallaajat niitä huomaisivat. Jos ne olisivat niin läpinäkyviä, niitä ei voisi käyttää.

        Mutta nyt taas iltatoimiin lasten kanssa. Hyvää yötä.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Kyllähän minä muistan oikein hyvin ne loppupäätelmät ja asia ei ole lainkaan tuntematon tuota harjoitustamme ennen ja jälkeenpäin tehdyistä tutkimuksista. Minä taisin tehdä tuon kenttätyöosani hellareissa.

        Eihän tietenkään nämä rakenteet kuulukaan olla niin läpinäkyviä, että tavalliset tallaajat niitä huomaisivat. Jos ne olisivat niin läpinäkyviä, niitä ei voisi käyttää.

        Mutta nyt taas iltatoimiin lasten kanssa. Hyvää yötä.

        Olisin odottanut jotain konkreettista.
        Minä alan nyt katsomaan Jerusalem Studioa TV7:lta siellä on aiheena terrorismin leviäminen länsimaihin.
        Hyvää yötä.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Minustakin on ollut väärin ja on väärin, että johonkin uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen on pakollista. Siksikin se vääristää aina meidän todellista käsitystämme menneiden sukupolvien uskovaisuudesta.

        Kyllä sitä eroamista hankaloitetaan monella tavalla. Tyypillisintä lienee suhteiden katkaiseminen. Uskonnollisten ryhmien suurin vetovoima lienee kuitenkin yhteisöllisyydessä, joten siksi se on monelle pois lähtöä miettivälle pelottava asia.

        Jossain määrin tuota -kenen kuuluisi kuulua mihinkin uskonnolliseen ryhmään- vaikeuttaa se, että näitä asiaan liittyviä määreitä on monenlaisia. Jokainen ryhmä voi meillä Suomessa määritellä sen itse nykyään ja ihmiset sitten valitsevat. Toisissa väkeä on enemmän ja toisissa vähemmän. Luterilainen kirkko on päättänyt päästää jäsenistöönsä kaikki halukkaat ja siksi sitä kutsutaan kansankirkoksi, sinun ryhmään pääsemisessä lienee siis kovemmat kriteerit?

        ”Uskonnollisten ryhmien suurin vetovoima lienee kuitenkin yhteisöllisyydessä, joten siksi se on monelle pois lähtöä miettivälle pelottava asia.”

        Kyllä. Yhteisöllisyys on hyvä asia, ja väittäisin että suurimmassa osassa se toimii hyvään suuntaan. Mutta koska olemassa on myös karismaattisia henkilöitä, jotka voivat käyttää asemaansa väärin, yhteisöllisyydestä tuleekin paha.

        Eroaminen on todella vaikeaa juuri sen tunnesuhteen vuoksi. Samoin pelko siitä, miten saattaa ne entisen ystävät muuttua vihamielisiksi.

        ”…-kenen kuuluisi kuulua mihinkin uskonnolliseen ryhmään- vaikeuttaa se, että näitä asiaan liittyviä määreitä on monenlaisia.”
        ”Jokainen ryhmä voi meillä Suomessa määritellä sen itse nykyään ja ihmiset sitten valitsevat.”

        Aivan, ja asiallisen informaation saaminen saattaa olla hankalaa. Moni ei ehkä jaksa tutustua rauhassa eri vaihtoehtoihin ja ”ajautuu” ryhmiin, jotka eivät sitten ole sopivia. Onneksi suomessa on mahdollisuus kuitenkin valita erilaisista yhteisöistä.

        ”Luterilainen kirkko on päättänyt päästää jäsenistöönsä kaikki halukkaat ja siksi sitä kutsutaan kansankirkoksi, sinun ryhmään pääsemisessä lienee siis kovemmat kriteerit?”

        Luterilaisen kirkon sisällä on myös herätysliikkeitä, joihin pääsemiseen on omat kriteerinsä. Kirkkoon noin yleisesti onneksi pääsee helpommin.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Uskonnollisten ryhmien suurin vetovoima lienee kuitenkin yhteisöllisyydessä, joten siksi se on monelle pois lähtöä miettivälle pelottava asia.”

        Kyllä. Yhteisöllisyys on hyvä asia, ja väittäisin että suurimmassa osassa se toimii hyvään suuntaan. Mutta koska olemassa on myös karismaattisia henkilöitä, jotka voivat käyttää asemaansa väärin, yhteisöllisyydestä tuleekin paha.

        Eroaminen on todella vaikeaa juuri sen tunnesuhteen vuoksi. Samoin pelko siitä, miten saattaa ne entisen ystävät muuttua vihamielisiksi.

        ”…-kenen kuuluisi kuulua mihinkin uskonnolliseen ryhmään- vaikeuttaa se, että näitä asiaan liittyviä määreitä on monenlaisia.”
        ”Jokainen ryhmä voi meillä Suomessa määritellä sen itse nykyään ja ihmiset sitten valitsevat.”

        Aivan, ja asiallisen informaation saaminen saattaa olla hankalaa. Moni ei ehkä jaksa tutustua rauhassa eri vaihtoehtoihin ja ”ajautuu” ryhmiin, jotka eivät sitten ole sopivia. Onneksi suomessa on mahdollisuus kuitenkin valita erilaisista yhteisöistä.

        ”Luterilainen kirkko on päättänyt päästää jäsenistöönsä kaikki halukkaat ja siksi sitä kutsutaan kansankirkoksi, sinun ryhmään pääsemisessä lienee siis kovemmat kriteerit?”

        Luterilaisen kirkon sisällä on myös herätysliikkeitä, joihin pääsemiseen on omat kriteerinsä. Kirkkoon noin yleisesti onneksi pääsee helpommin.

        Kirjoituksillani en todellakaan halua tuomita tai väheksyä erilaisia uskonnollisia ryhmittymiä. Sielläkin vain toteutetaan monenlaisia ryhmäytymisen keinoja, joista voidaan keskustella. Ryhmäytymisen keinoja käytetään kaikkialla yhteiskunnassa eikä uskonnolliset ryhmät ole tietenkään tämän ulkopuolella.

        Yhteisöllisyys on monella tapaa hyvä asia. Silloin, kun siihen liittyy ryhmän ulkopuolella olevien toiseuttamista, siihen saattaa liittyä ongelmia. Jyrkkien raja-aitojen rakentaminen harvoin tuottaa mitään rakentavaa.

        Alkuperäinen keskustelun ydin oli siinä, että kääntymistä toiseen uskontoon tapahtuu jatkuvasti. Ei siis ole mitään vain yksisuuntaista liikennettä muslimista kristityksi. Keskustelu johkaantui jossain vaiheessa siihen, että jostain uskonnollisesta ryhmästä lähteminen voi olla vaikeaa, vaikka henkilöllä olisi oikeasti halua ja tarvetta siihen. Kirjoitin, että yhtenä syynä voi olla tuo vahva yhteisöllisyys, josta voi olla vaikeaa ja pelottavaa luopua, vaikka varsinaisesti ei enää jakaisi ryhmän uskonkäsityksiä tai tapaa toteuttaa niitä, Toisaalta irtautumista voi samalla vaikeuttaa myös se, että ryhmä pitää itseään ainoana oikeassa olevana ja on luonut vahvoja käsityksiä ulkopuolisten pahuudesta/huonoudesta/negatiivisyydesta.


      • myrkynkeittäjälle
        mummomuori kirjoitti:

        ”Uskonnollisten ryhmien suurin vetovoima lienee kuitenkin yhteisöllisyydessä, joten siksi se on monelle pois lähtöä miettivälle pelottava asia.”

        Kyllä. Yhteisöllisyys on hyvä asia, ja väittäisin että suurimmassa osassa se toimii hyvään suuntaan. Mutta koska olemassa on myös karismaattisia henkilöitä, jotka voivat käyttää asemaansa väärin, yhteisöllisyydestä tuleekin paha.

        Eroaminen on todella vaikeaa juuri sen tunnesuhteen vuoksi. Samoin pelko siitä, miten saattaa ne entisen ystävät muuttua vihamielisiksi.

        ”…-kenen kuuluisi kuulua mihinkin uskonnolliseen ryhmään- vaikeuttaa se, että näitä asiaan liittyviä määreitä on monenlaisia.”
        ”Jokainen ryhmä voi meillä Suomessa määritellä sen itse nykyään ja ihmiset sitten valitsevat.”

        Aivan, ja asiallisen informaation saaminen saattaa olla hankalaa. Moni ei ehkä jaksa tutustua rauhassa eri vaihtoehtoihin ja ”ajautuu” ryhmiin, jotka eivät sitten ole sopivia. Onneksi suomessa on mahdollisuus kuitenkin valita erilaisista yhteisöistä.

        ”Luterilainen kirkko on päättänyt päästää jäsenistöönsä kaikki halukkaat ja siksi sitä kutsutaan kansankirkoksi, sinun ryhmään pääsemisessä lienee siis kovemmat kriteerit?”

        Luterilaisen kirkon sisällä on myös herätysliikkeitä, joihin pääsemiseen on omat kriteerinsä. Kirkkoon noin yleisesti onneksi pääsee helpommin.

        Heh-heh myrkynkeittäjämummo veti taas vesiperät 😂


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Kirjoituksillani en todellakaan halua tuomita tai väheksyä erilaisia uskonnollisia ryhmittymiä. Sielläkin vain toteutetaan monenlaisia ryhmäytymisen keinoja, joista voidaan keskustella. Ryhmäytymisen keinoja käytetään kaikkialla yhteiskunnassa eikä uskonnolliset ryhmät ole tietenkään tämän ulkopuolella.

        Yhteisöllisyys on monella tapaa hyvä asia. Silloin, kun siihen liittyy ryhmän ulkopuolella olevien toiseuttamista, siihen saattaa liittyä ongelmia. Jyrkkien raja-aitojen rakentaminen harvoin tuottaa mitään rakentavaa.

        Alkuperäinen keskustelun ydin oli siinä, että kääntymistä toiseen uskontoon tapahtuu jatkuvasti. Ei siis ole mitään vain yksisuuntaista liikennettä muslimista kristityksi. Keskustelu johkaantui jossain vaiheessa siihen, että jostain uskonnollisesta ryhmästä lähteminen voi olla vaikeaa, vaikka henkilöllä olisi oikeasti halua ja tarvetta siihen. Kirjoitin, että yhtenä syynä voi olla tuo vahva yhteisöllisyys, josta voi olla vaikeaa ja pelottavaa luopua, vaikka varsinaisesti ei enää jakaisi ryhmän uskonkäsityksiä tai tapaa toteuttaa niitä, Toisaalta irtautumista voi samalla vaikeuttaa myös se, että ryhmä pitää itseään ainoana oikeassa olevana ja on luonut vahvoja käsityksiä ulkopuolisten pahuudesta/huonoudesta/negatiivisyydesta.

        "Alkuperäinen keskustelun ydin oli siinä, että kääntymistä toiseen uskontoon tapahtuu jatkuvasti. Ei siis ole mitään vain yksisuuntaista liikennettä muslimista kristityksi. "

        No, se ehkä jäi tuossa jotenkin syrjään.

        Mutta muuten olen samoilla linjoilla kanssasi.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Alkuperäinen keskustelun ydin oli siinä, että kääntymistä toiseen uskontoon tapahtuu jatkuvasti. Ei siis ole mitään vain yksisuuntaista liikennettä muslimista kristityksi. "

        No, se ehkä jäi tuossa jotenkin syrjään.

        Mutta muuten olen samoilla linjoilla kanssasi.

        Nämä keskustelut tuppaavat johkaantumaan ja rönsyilemään hyvinkin nopeasti eri urille kuin alkuperäisesti oli tarkoitus.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Niin, sitä vartenhan tutkimuksia ja tutkijoita on, jotta piilossa olevat rakenteet tulevat näkyviksi. Tietenkään tarkoitus ei olekaan, että tavallinen uskonnollisen yhteisön jäsen huomaa niiden olemassa oloa ja niiden tarkoituksellisuus tietenkin kiistetään tiukasti. Tämäkin tuttua asiaa, mutta sinähän itse haluat olla osa tämänkaltaista systeemiä ja toki sen sinulle täydestä sydämestäni suon.

        >sinähän itse haluat olla osa tämänkaltaista systeemiä ja toki sen sinulle täydestä sydämestäni suon.

        Ja esittelee osanaoloaan joka päivä kymmenissä viesteissä itse ilmeisesti lainkaan asiaa tajuamatta, vaikka se on kaikille ulkopuolisille päivänselvä.


      • myrkynkeittäjälle kirjoitti:

        Heh-heh myrkynkeittäjämummo veti taas vesiperät 😂

        Jaahas, TV7:n ohjelma näköjään loppui. 😀


      • Yritys levittää sivistyksen valoa olkoon kuitenkin iloni. Välillä se on kyllä epäkiitollinen tehtävä, mutta mitäpä siitä... :)


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Yritys levittää sivistyksen valoa olkoon kuitenkin iloni. Välillä se on kyllä epäkiitollinen tehtävä, mutta mitäpä siitä... :)

        Juu. 🙂 Enkä minäkään tarkoita dissata lukiota käymättömiä kategorisesti, kaveripiirissänikin on useita sellaisia. Tässä meillä nyt vain on tapaus joka suorii dissauksen ihan itse.


      • Patmoshan ei laeista tunnetusti paljon perusta, mutta toistan taas ja aina tarvittaessa, että IP-osoitteet kuuluvat yksityisyyden suojan piiriin ja niiden "katsominen" on laitonta, Räyhis. Vaadit siis jatkuvasti rikkomaan lakia, mikä olisi melko erikoista, ellet olisi patmoslainen, Räyhis.


      • Nuppieläkeläiselle
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Juu. 🙂 Enkä minäkään tarkoita dissata lukiota käymättömiä kategorisesti, kaveripiirissänikin on useita sellaisia. Tässä meillä nyt vain on tapaus joka suorii dissauksen ihan itse.

        Olet palkkä amiksen käynyt työtön duunari. Ja nyt nuppieläkeellä.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Juu. 🙂 Enkä minäkään tarkoita dissata lukiota käymättömiä kategorisesti, kaveripiirissänikin on useita sellaisia. Tässä meillä nyt vain on tapaus joka suorii dissauksen ihan itse.

        Joillakin kieltämättä sosiaaliset taidot ovat vähän hukassa ja olette niin sinä kuin Mummomuori tai Torrekin yms. muut joutuneet aivan kohtuuttoman ja jopa brutaalin höykytyksen kohteeksi.

        On kuitenkin todettava, että ajoittain olen käynyt hänen kanssaan jopa suhtkoht asiallisia keskusteluja. Toivoa siis on..... ainakin satunnaisesti.


      • ihmetteleväinen_
        aaltovaasi kirjoitti:

        Joillakin kieltämättä sosiaaliset taidot ovat vähän hukassa ja olette niin sinä kuin Mummomuori tai Torrekin yms. muut joutuneet aivan kohtuuttoman ja jopa brutaalin höykytyksen kohteeksi.

        On kuitenkin todettava, että ajoittain olen käynyt hänen kanssaan jopa suhtkoht asiallisia keskusteluja. Toivoa siis on..... ainakin satunnaisesti.

        Pystytkö amtamaan jonkun konkreettisen esimerkin hänen asiattomista keskusteluistaan?


      • ihmetteleväinen_ kirjoitti:

        Pystytkö amtamaan jonkun konkreettisen esimerkin hänen asiattomista keskusteluistaan?

        En tiedä, mihin tarpeeseen sellaisia tarvitset?

        Sen verran voin sanoa, että olisi hyvin epätodennäköistä, että täällä olisi joukko kertakäyttönickejä käyttäviä ihmisiä, joilla olisi täsmälleen samat maneerit, kirjoitusvirheet ja kirjoittamisen struktuurit.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        En tiedä, mihin tarpeeseen sellaisia tarvitset?

        Sen verran voin sanoa, että olisi hyvin epätodennäköistä, että täällä olisi joukko kertakäyttönickejä käyttäviä ihmisiä, joilla olisi täsmälleen samat maneerit, kirjoitusvirheet ja kirjoittamisen struktuurit.

        Räyhistä raivostuttaa sekin, että kaikki näkevät kirkkaana kuin Littoistenjärven vesi polyalumiinikloridikäsittelyn jälkeen sen, että hän itse ei pysty muuntautumaan erinäköisiksi persooniksi kuin kopsaamalla. Eikä sekään juuri koskaan auta.


      • ihmetteleväinen__
        aaltovaasi kirjoitti:

        En tiedä, mihin tarpeeseen sellaisia tarvitset?

        Sen verran voin sanoa, että olisi hyvin epätodennäköistä, että täällä olisi joukko kertakäyttönickejä käyttäviä ihmisiä, joilla olisi täsmälleen samat maneerit, kirjoitusvirheet ja kirjoittamisen struktuurit.

        Sinä toistat ainostaan RepeRäyhiksen toistamia väitteitä. Jos tuo on sinun oma mielipiteesi todistanet sen kaikille esittämällä muutaman esimerkin noista kirjoitusvirheistä ja maneereista.


      • ihmetteleväinen__ kirjoitti:

        Sinä toistat ainostaan RepeRäyhiksen toistamia väitteitä. Jos tuo on sinun oma mielipiteesi todistanet sen kaikille esittämällä muutaman esimerkin noista kirjoitusvirheistä ja maneereista.

        Koska me Repen kanssa olemme luku-ja kirjoitustaitoisia, on selvää, että me molemmat olemme huomanneet ne. Oikeastaan varmaan kaikki huomaa ne.

        Kaikki me välillä teemme kirjoitusvirheitä, varsinkin näpisvirheitä, mutta nämä ovat niin säännönmukaisia etteivät ne ole vain vahinkoja. Toisaalta, jos on vaikkapa lukihäiriö, niin siinä ei ole mitään hävettävää, mutta ehkä kannattaa silloin pidättäytyä esiintymästä monena henkilönä. Varsinkin jos haluaa muiden uskovan siihen, että kyseessä on useampi henkilö yhden sijaan. Muuten täällä ei kirjoitusvirheistä ole haittaa, enkä näe niiden puimista tärkeänä.


      • olet-falski
        aaltovaasi kirjoitti:

        Koska me Repen kanssa olemme luku-ja kirjoitustaitoisia, on selvää, että me molemmat olemme huomanneet ne. Oikeastaan varmaan kaikki huomaa ne.

        Kaikki me välillä teemme kirjoitusvirheitä, varsinkin näpisvirheitä, mutta nämä ovat niin säännönmukaisia etteivät ne ole vain vahinkoja. Toisaalta, jos on vaikkapa lukihäiriö, niin siinä ei ole mitään hävettävää, mutta ehkä kannattaa silloin pidättäytyä esiintymästä monena henkilönä. Varsinkin jos haluaa muiden uskovan siihen, että kyseessä on useampi henkilö yhden sijaan. Muuten täällä ei kirjoitusvirheistä ole haittaa, enkä näe niiden puimista tärkeänä.

        Sinä et näe tärkeänä osoittaa syytöksiäsi todeksi mutta näet tärkeäksi kirjoittajan mustamaalaamisen. Olet samanlainen räyhis kuin Repekin vaikka yrität esiintyä hillitymmin.


      • olet-falski kirjoitti:

        Sinä et näe tärkeänä osoittaa syytöksiäsi todeksi mutta näet tärkeäksi kirjoittajan mustamaalaamisen. Olet samanlainen räyhis kuin Repekin vaikka yrität esiintyä hillitymmin.

        Ajattelin niin, että vähän hienovaraisempi muistutus saisi sinut ajattelemaan ja ymmärtämään sekä kääntämään käytöstäsi vähän eettisempään suuntaan. Varsinkin, kun kaikki tietää tämän mainitsemani asian.

        Toki, jos haluat voimme yksityiskohtaisemmin analysoida näitä kirjoitusvirheitäsi tai maneerejasi. Haluatko oikeasti sitä?


      • ihmetteleväinen__
        aaltovaasi kirjoitti:

        Ajattelin niin, että vähän hienovaraisempi muistutus saisi sinut ajattelemaan ja ymmärtämään sekä kääntämään käytöstäsi vähän eettisempään suuntaan. Varsinkin, kun kaikki tietää tämän mainitsemani asian.

        Toki, jos haluat voimme yksityiskohtaisemmin analysoida näitä kirjoitusvirheitäsi tai maneerejasi. Haluatko oikeasti sitä?

        Sinä et ole kaikki ;) Analysoi toki, sitä minä juuri pyysin.


      • ihmetteleväinen__ kirjoitti:

        Sinä et ole kaikki ;) Analysoi toki, sitä minä juuri pyysin.

        En tietenkään ole kaikki, mutta kuten varmaan olet huomannut, niin varsin moni tietää, miten asian laita on.

        Voin jotain toki analysoidakin, mutta tietenkin edellytän sitä, että tulet rekatulla nickilläsi tänne keskustelemaan siitä kanssani.


      • ihmetteleväinen__
        aaltovaasi kirjoitti:

        En tietenkään ole kaikki, mutta kuten varmaan olet huomannut, niin varsin moni tietää, miten asian laita on.

        Voin jotain toki analysoidakin, mutta tietenkin edellytän sitä, että tulet rekatulla nickilläsi tänne keskustelemaan siitä kanssani.

        Valehtelu ja mustamaalaaminen ei ole tietoa ;)
        Minulla ei ole rekattua nikkiä. Jään odottamaan analyysiasi.


      • ihmetteleväinen__ kirjoitti:

        Valehtelu ja mustamaalaaminen ei ole tietoa ;)
        Minulla ei ole rekattua nikkiä. Jään odottamaan analyysiasi.

        Nooh... jos sinulla ei ole rohkeutta tulla asiasta keskustelemaan oikealla nickilläsi, niin pidän huomautuksiasi ilmana.


      • ihmetteleväinen__
        aaltovaasi kirjoitti:

        Nooh... jos sinulla ei ole rohkeutta tulla asiasta keskustelemaan oikealla nickilläsi, niin pidän huomautuksiasi ilmana.

        Nooh... odotan analyysiäsi kuitenkin.


      • ihmetteleväinen__ kirjoitti:

        Nooh... odotan analyysiäsi kuitenkin.

        ja minä sitä, että oliko sinulla sitä rohkeutta...


      • ihmetteleväinen__
        aaltovaasi kirjoitti:

        ja minä sitä, että oliko sinulla sitä rohkeutta...

        Sinä et pystykään analysoimaan vaan alat jankuttaa koska huomaat, että olet itse juuri sellainen mistä muita syytät.


      • ihmetteleväinen__ kirjoitti:

        Sinä et pystykään analysoimaan vaan alat jankuttaa koska huomaat, että olet itse juuri sellainen mistä muita syytät.

        Huono yritys sinulta.

        Sitä en olisi uskonut, että olet pupuhousu.


      • ihmetteleväinen__
        aaltovaasi kirjoitti:

        Huono yritys sinulta.

        Sitä en olisi uskonut, että olet pupuhousu.

        Minä tiesin koko ajan, että sinä olet pupuhousu ja pelkkä räyhääjä ;) Toivon mukaan opit nyt jotakin muiden mustamaalaamisesta.


      • ihmetteleväinen__ kirjoitti:

        Minä tiesin koko ajan, että sinä olet pupuhousu ja pelkkä räyhääjä ;) Toivon mukaan opit nyt jotakin muiden mustamaalaamisesta.

        Kuten sanoin, suht asiallinen keskustelu on kanssasi joskus mahdollista. Tänään ei ilmeisesti ole se päivä. Mutta toivossa on hyvä elää, että sellasiakin vielä tulee.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Kuten sanoin, suht asiallinen keskustelu on kanssasi joskus mahdollista. Tänään ei ilmeisesti ole se päivä. Mutta toivossa on hyvä elää, että sellasiakin vielä tulee.

        Munasit!!!


      • ihmetteleväinen__
        aaltovaasi kirjoitti:

        Kuten sanoin, suht asiallinen keskustelu on kanssasi joskus mahdollista. Tänään ei ilmeisesti ole se päivä. Mutta toivossa on hyvä elää, että sellasiakin vielä tulee.

        Esittelit itsesi ja motiivisi oikein hyvin ja tyhjentävästi.


      • aaltovaasi kirjoitti:

        Koska me Repen kanssa olemme luku-ja kirjoitustaitoisia, on selvää, että me molemmat olemme huomanneet ne. Oikeastaan varmaan kaikki huomaa ne.

        Kaikki me välillä teemme kirjoitusvirheitä, varsinkin näpisvirheitä, mutta nämä ovat niin säännönmukaisia etteivät ne ole vain vahinkoja. Toisaalta, jos on vaikkapa lukihäiriö, niin siinä ei ole mitään hävettävää, mutta ehkä kannattaa silloin pidättäytyä esiintymästä monena henkilönä. Varsinkin jos haluaa muiden uskovan siihen, että kyseessä on useampi henkilö yhden sijaan. Muuten täällä ei kirjoitusvirheistä ole haittaa, enkä näe niiden puimista tärkeänä.

        "Kaikki me välillä teemme kirjoitusvirheitä, varsinkin näpisvirheitä, mutta nämä ovat niin säännönmukaisia etteivät ne ole vain vahinkoja."

        Kyllä ja vaikka olisikin lukihäiriö, silti se tietty tyyli kirjoittaa säilyy. Pitäisi olla todella hyvä kirjoittaja, joka psytyy tyylin vaihdoksiin, tekemään ne virheet ihan toisissa kohtaa jne.


      • tottatuo
        mummomuori kirjoitti:

        "Kaikki me välillä teemme kirjoitusvirheitä, varsinkin näpisvirheitä, mutta nämä ovat niin säännönmukaisia etteivät ne ole vain vahinkoja."

        Kyllä ja vaikka olisikin lukihäiriö, silti se tietty tyyli kirjoittaa säilyy. Pitäisi olla todella hyvä kirjoittaja, joka psytyy tyylin vaihdoksiin, tekemään ne virheet ihan toisissa kohtaa jne.

        Sinun vittumaisen tyylisi tunnistaa ilman tuota rentukkapuskaakin ;)


      • alvar.aalto
        naurunpaikka kirjoitti:

        Munasit!!!

        aaltovaasi paljastui huonoksi trolliksi :O


      • tottatuo kirjoitti:

        Sinun vittumaisen tyylisi tunnistaa ilman tuota rentukkapuskaakin ;)

        Hupsista taisit juuri menettää paikkasi Jumalan valtakunnassa pilkkaamisen takia.

        ”Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole ….. pilkkaajat eivätkä riistäjät.”


      • alvar.aalto kirjoitti:

        aaltovaasi paljastui huonoksi trolliksi :O

        Niin siinä sitten kävi......


      • Fiskars-sakset
        alvar.aalto kirjoitti:

        aaltovaasi paljastui huonoksi trolliksi :O

        Myötähäpeää!!!


      • muumimuki_
        Fiskars-sakset kirjoitti:

        Myötähäpeää!!!

        Todella!


    • syystätehtiin

      Kyseessä tyypillinen huijari ja valekristitty. Sellaisia varten aikoinaan keksittiin inkvisitio...ja syystä keksittiinkin.

      • Halut varmaan esittää myös todisteet?


    • KiitosPatmos

      Hienoa työtä Patmokselta taas!

      • patmosystävä

        Kyllä. Heilä on myös radio-ohjelmia arabian ja somalian kielilä.


      • patmosystävä kirjoitti:

        Kyllä. Heilä on myös radio-ohjelmia arabian ja somalian kielilä.

        Eikös kannattaisi keskittyä siihen että opetettaisiin Suomen kieltä?


      • patmosystävä kirjoitti:

        Kyllä. Heilä on myös radio-ohjelmia arabian ja somalian kielilä.

        Koska nimimerkkisi on "patmosystävä" olet varmasti hyvin perillä ko. lähetyssäätiöstä. Patmoksen fanittajat hiljenevät usein kun heiltä kysytätään tätä:

        Miksi lähetyssäätiö ottaa kantaa yhteiskuntaan ja politiikkaan?

        Kaikki työ mitä ei tehdä varsinaisen tarkoituksen hyväksi on pois niiltä ketä säätiön kaiketi tulisi auttaa.

        Onko tuo yhteiskuntaan ja politiikkaan kantaa ottaminen edes Patmosen säännöissä mainitun tarkoituksen mukaista?

        Jos ei niin miksi Patmos toimii vastoin sääntöjään?

        Tiedätkö sinä mikä on Patmoksen sääntöjen mukaan sen tarkoitus?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Eikös kannattaisi keskittyä siihen että opetettaisiin Suomen kieltä?

        Syystä jonka aiemmin kerroin – ei kannattaisi. Suomen kielellä on tarjolla niin valtavasti "saatanallista" tietoa vähän kaikesta, että oppi pitää juurruttaa ennen kieltä.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Syystä jonka aiemmin kerroin – ei kannattaisi. Suomen kielellä on tarjolla niin valtavasti "saatanallista" tietoa vähän kaikesta, että oppi pitää juurruttaa ennen kieltä.

        Ja vielä sekin, että suomen opittuaan tulokas huomaa pian hyvin konkreettisesti, miten harva suomalainen jakaa patmoslais-helluntailaisen maailmankuvan ja arvot. Ajatus oli varmaan myös kotoutua paremmin kun uskokin on suomalainen, ja kuinkas sitten käykään? Olet enemmistölle melkein yhtä outo otus kuin musliminakin.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Koska nimimerkkisi on "patmosystävä" olet varmasti hyvin perillä ko. lähetyssäätiöstä. Patmoksen fanittajat hiljenevät usein kun heiltä kysytätään tätä:

        Miksi lähetyssäätiö ottaa kantaa yhteiskuntaan ja politiikkaan?

        Kaikki työ mitä ei tehdä varsinaisen tarkoituksen hyväksi on pois niiltä ketä säätiön kaiketi tulisi auttaa.

        Onko tuo yhteiskuntaan ja politiikkaan kantaa ottaminen edes Patmosen säännöissä mainitun tarkoituksen mukaista?

        Jos ei niin miksi Patmos toimii vastoin sääntöjään?

        Tiedätkö sinä mikä on Patmoksen sääntöjen mukaan sen tarkoitus?

        >Koska nimimerkkisi on "patmosystävä" olet varmasti hyvin perillä ko. lähetyssäätiöstä.

        Varmasti, sillä Räyhishän siinä taas jutskaa keskenään.


      • Miten niin, Räyhis? Et taida oikein ymmärtää edes suomea, Räyhis? Olisiko jokin kieli jonka osaat, Räyhis? Ehkä aramea tai vanha kreikka, Räyhis?


      • Tänne kirjoitettujen kommenttien perusteella ainoa jolla on aivovamma olet sinä lukuisine eri nimimerkkeinesi.

        :-)


      • uusi.sana

        Hauska sana tuo vässykkä.


      • Urbis
        uusi.sana kirjoitti:

        Hauska sana tuo vässykkä.

        VÄSSYKKÄ
        Saamaton, nyhvö, nyhverö. Ihminen, josta ei ole mihinkään.


    • nostoa

      nostoa

      • Nostoa

        Nostoaaa


    • tukija.olen

      Parmos tekee hienoa työtä!

      • kk-lahjoittaja

        Niin tekee. Sitä kannattaa tukea!


      • Kyllä. Kannattaa tutustua Patmosken laajaan työhön.


      • Patmoksessa tehdään kyllä ihan hyviä juttujakin, tosin aivan liikaa kunniaa otetaan muiden tekemän työn kautta.


      • mummomuori kirjoitti:

        Patmoksessa tehdään kyllä ihan hyviä juttujakin, tosin aivan liikaa kunniaa otetaan muiden tekemän työn kautta.

        Mistä muiden tekemästä työstä he ottavat kunnian?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mistä muiden tekemästä työstä he ottavat kunnian?

        He tekevät muiden järjestöjen kanssa yhteistyötä. Toki moni on heidän emojärjestöjään, mutta eivät Patmosta.


      • mummomuori kirjoitti:

        He tekevät muiden järjestöjen kanssa yhteistyötä. Toki moni on heidän emojärjestöjään, mutta eivät Patmosta.

        Toki tekevät yhteistyötä paikallisseurakuntien ja mm. Samarian`s Purse- järjestön kanssa mutta Patmos on täysin itsenäinen eikä sillä ole mitään emojärjestöä.


      • patmosystävä
        usko.vainen kirjoitti:

        Toki tekevät yhteistyötä paikallisseurakuntien ja mm. Samarian`s Purse- järjestön kanssa mutta Patmos on täysin itsenäinen eikä sillä ole mitään emojärjestöä.

        Minäkin odotan mummon vastausta.


      • hai.halooo
        mummomuori kirjoitti:

        He tekevät muiden järjestöjen kanssa yhteistyötä. Toki moni on heidän emojärjestöjään, mutta eivät Patmosta.

        Voitko vastata noihin kysymyksiin?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Toki tekevät yhteistyötä paikallisseurakuntien ja mm. Samarian`s Purse- järjestön kanssa mutta Patmos on täysin itsenäinen eikä sillä ole mitään emojärjestöä.

        VAikka kaikki materiaali on tuolta emojärjestöltä?!!!


      • mummomuori kirjoitti:

        VAikka kaikki materiaali on tuolta emojärjestöltä?!!!

        Siis mikä materiaali ja mistä emojärjestöstä?
        Voitiko kerrankin puhua suoraan, kiitos.


    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      348
      4584
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      27
      2856
    3. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      93
      1945
    4. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      134
      1885
    5. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1815
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      39
      1703
    7. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      31
      1613
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      110
      1424
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1319
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1292
    Aihe