Saako polkupyörän ottaa ratikkaan?

Kolmevaihdettaeteen

Pääkaupunkiseudulla saa polkupyörän ottaa mukaan lähijunan veloituksetta. Saako tulevaan ratikkaan ottaa pyörän mukaan niin en tarvitsisi liityntäbusseja tai syöttöliikennettä?

39

3407

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tirakka

      Kysy kymmenen vuoden kuluttua jos se on silloin valmis.

      • Turakkaa

        Taitaa olla tämä maa sitten kivikaudella tällä menolla


    • gioejgeigieog

      Helsingissä pyörän ottaminen ratikkaan on ainakin virallisesti kiellettyä, eikä niitä lähes koskaan näykään. Kokoontaitettava pyörä on sitten eri juttu.

      • Fillareiden.tasa-arvo.Ry

        Miten niin kokoontaitettava on eri juttu? Samanlainen pyörähän sekin on.


    • jokuvaaaann

      Lähijunaliikenne ulottuu 19. päivä lähtien myös Tampereelle (taajamajuna, joka kulkee mm. Lempäälään ja Viialaan, muuttuu R-junaksi) ja saa siinäkin junassa kuljettaa pyörää ruuhka-aikojen ulkopuolella.

    • fgthbvj

      Sen mitä olen lukenut Tampereen ratikkaselvityksiä kaupungin sivuilta, niin vastaus alkuperäiseen kysymykseen on KYLLÄ.

      Jopa bussiinkin on saanut ottaa polkupyörän. Tämän ihmeen näin Linnainmaalta bussilla kaupunkiin tullessani (reitin ensimmäinen pysäkki), kun joku poika kysyi kuskilta, saako tuoda fillarin mukaan. Kuski vastasi, että saa tuoda, mut mikäli joku on tulos lastenvaunujen kanssa kyytiin, niin silloin fillari on poistettava kyydistä, jos tila ei riitä.

    • apuvaunu
      • Viherhippiloiset

        Ja tuokin pitää sitten tietysti antaa ilmaiseksi pyöräilijöiden käyttöön. Hehän eivät maksa mistään mitään, eivät edes veroja...


      • aktiivifillaroija
        Viherhippiloiset kirjoitti:

        Ja tuokin pitää sitten tietysti antaa ilmaiseksi pyöräilijöiden käyttöön. Hehän eivät maksa mistään mitään, eivät edes veroja...

        Tallinnan malli käyttöön ja kaupungin sisäinen joukkoliikenne ilmaiseksi. Näin saataisiin tehokkaimmin hillittyä henkilöautoilusta aiheutuvia ongelmia. Tukholmasta voitaisiin tuoda ruuhkamaksujärjestelmä, niin saataisiin henkilöautoilijatkin maksamaan aiheuttamistaan ongelmista.


      • onnellinen.pyöräilijä
        Viherhippiloiset kirjoitti:

        Ja tuokin pitää sitten tietysti antaa ilmaiseksi pyöräilijöiden käyttöön. Hehän eivät maksa mistään mitään, eivät edes veroja...

        Totta! Pitkään maksoin minäkin veroja, mutta enpä maksa enää. Ostin nääs polkupyörän, ja ilmoitin siitä verottajalle. Tulo- ja pääomaveroprosenttini putosivat heti nollaan. Lisäksi lähetän vuosittain arvion siitä, paljonko olen käyttänyt rahaa mm. hyödykkeisiin ja palveluihin, ja verottaja palauttaa minulle noista maksamani arvonlisäverot. Kätevää!


      • huru__ukko
        aktiivifillaroija kirjoitti:

        Tallinnan malli käyttöön ja kaupungin sisäinen joukkoliikenne ilmaiseksi. Näin saataisiin tehokkaimmin hillittyä henkilöautoilusta aiheutuvia ongelmia. Tukholmasta voitaisiin tuoda ruuhkamaksujärjestelmä, niin saataisiin henkilöautoilijatkin maksamaan aiheuttamistaan ongelmista.

        Tampereellakin kokeiltiin aikanaan ilmaisia linja-autoja keskustan alueella, mutta hanke kaatui - en ymmärrä mihin. Kateuteen ilmeisesti, kun Hämeenpuistosta pääsi ilmaiseksi rautatieasemalle, mutta rautatieasemalta Kalevaan ei päässytkään.


      • mielummin.hyvälle.velj
        huru__ukko kirjoitti:

        Tampereellakin kokeiltiin aikanaan ilmaisia linja-autoja keskustan alueella, mutta hanke kaatui - en ymmärrä mihin. Kateuteen ilmeisesti, kun Hämeenpuistosta pääsi ilmaiseksi rautatieasemalle, mutta rautatieasemalta Kalevaan ei päässytkään.

        Onhan se noloa kun virolaiset saavat toimimaan yksinkertaisetkin asiat. Ehkä täällä halutaan tapella mielummin lippujärjestelmien kanssa ja hassata verorahat Tieto Oyn kaltaisiin osaaviin IT-pajoihin.


      • NäinOnNäkyleipä
        aktiivifillaroija kirjoitti:

        Tallinnan malli käyttöön ja kaupungin sisäinen joukkoliikenne ilmaiseksi. Näin saataisiin tehokkaimmin hillittyä henkilöautoilusta aiheutuvia ongelmia. Tukholmasta voitaisiin tuoda ruuhkamaksujärjestelmä, niin saataisiin henkilöautoilijatkin maksamaan aiheuttamistaan ongelmista.

        Tampereella eivät henkilöautot aiheuta ongelmia, ainoastaan pyöräilijät aiheuttavat niitä!


      • kadut.kuuluu.fillareille
        NäinOnNäkyleipä kirjoitti:

        Tampereella eivät henkilöautot aiheuta ongelmia, ainoastaan pyöräilijät aiheuttavat niitä!

        Väität siis pokkana että keskustan ruuhkat johtuvat polkupyöräilijöistä.. :-D


      • villeveikkopeikko
        kadut.kuuluu.fillareille kirjoitti:

        Väität siis pokkana että keskustan ruuhkat johtuvat polkupyöräilijöistä.. :-D

        Linja-autoistahan ne ruuhkat johtuvat. Kun ratikka tulee, niin ruuhkat katoavat.


      • paratoksaalista
        villeveikkopeikko kirjoitti:

        Linja-autoistahan ne ruuhkat johtuvat. Kun ratikka tulee, niin ruuhkat katoavat.

        Paitsi että Ratinan uusi ostari palautti ruuhkat ennen kuin ne ehdittiin edes poistaa.


    • ffdsbvcbvfvc

      Ainoa syy miksi pyörä tarvisi saada kyytiin on se, että pyörän kumi menee puhki, eikä sillä voi enää polkea. Käsittääkseni bussissa ei kyllä pyörää saa kuljettaa, mikä on aika ikävää jos sattuu kaukana kumi puhkeamaan.

      • riippuukuskista

        Mikään laki ei kiellä pyörän kuljettamista bussissa. Saahan bussiin ottaa lastenvaunut ja pyörätuolinkin. Asia on kuljettajan päätettävissä. Ruuhka-aikaan voi olla huono onnistumisprosentti päästä polkupyörän kanssa bussiin.


    • Erkkirautavaara

      Junassa jos kuljettaa pyörää se maksaa 6euroa mutta itese kuljetan ilmaiseksi kun en maihnihte pyörästä mitään

    • Pyöräile

      Saatanan laiska, polje, kyllä kettinkiä piisaa.

    • kevennys

      Miksei saisi? Sehän on matkatavara siinä missä muutkin.

    • hanuonihme

      Miksi pitää olla pyörä mukana jos ei sillä aja vaan menee ratikassa ?

      ------Saako tulevaan ratikkaan ottaa pyörän mukaan niin en tarvitsisi liityntäbusseja tai syöttöliikennettä------

      Jos pyörällä tulee ratikan pysäkille niin pyörä jätetään sinne P-paikalle kuten autotkin. Eihän niitäkään oteta ratikkaan mukaan, hanu !!!!

      • syöttöpyörä

        Autot eivät kuulu tähän keskusteluun. Autoilla pääsee nopeasti lähdöstä maaliin ilman ratikkaakin.

        On sen sijaan epätodennäköistä, että ratikalla pääsisi suoraan kohteeseen. Tämän vuoksi fillari on otettava ratikan kyytiin, koska matkaa on jäljellä vielä useita kilometrejä ratikkaosuuden jälkeenkin.


      • asiat-järjestykseen
        syöttöpyörä kirjoitti:

        Autot eivät kuulu tähän keskusteluun. Autoilla pääsee nopeasti lähdöstä maaliin ilman ratikkaakin.

        On sen sijaan epätodennäköistä, että ratikalla pääsisi suoraan kohteeseen. Tämän vuoksi fillari on otettava ratikan kyytiin, koska matkaa on jäljellä vielä useita kilometrejä ratikkaosuuden jälkeenkin.

        .....Autot eivät kuulu tähän keskusteluun....

        Älä sinä kuule yritä rajata keskustelua omilla ehdoillasi, et ole saanut siihen mistään valtuuksia. Ratikka on tarkoitettu ihmisten kuljetukseen, ei ajoneuvojen ja pyörä on ajoneuvo. Jos haluat kuljettaa pyörääsi niin valitse siihen joku muu keino kuin ratikka tai miksi et aja koko matkaa, ei ratikkareitti Treella oli liian pitkä ajettavaksi. Vai iskeekö laiskuus vai tekeekö mielesi elvistellä kalliilla pyörällä sitä näytellen.

        Jos pyörän vienti kuitenkin sallitaan niin siitä pitää määrätä ainakin kahden-kolmen henkilön lipun hinta, viehän se monen henkilön tilankin.


      • VainIhmisille
        asiat-järjestykseen kirjoitti:

        .....Autot eivät kuulu tähän keskusteluun....

        Älä sinä kuule yritä rajata keskustelua omilla ehdoillasi, et ole saanut siihen mistään valtuuksia. Ratikka on tarkoitettu ihmisten kuljetukseen, ei ajoneuvojen ja pyörä on ajoneuvo. Jos haluat kuljettaa pyörääsi niin valitse siihen joku muu keino kuin ratikka tai miksi et aja koko matkaa, ei ratikkareitti Treella oli liian pitkä ajettavaksi. Vai iskeekö laiskuus vai tekeekö mielesi elvistellä kalliilla pyörällä sitä näytellen.

        Jos pyörän vienti kuitenkin sallitaan niin siitä pitää määrätä ainakin kahden-kolmen henkilön lipun hinta, viehän se monen henkilön tilankin.

        Minä aion heittää tästä lähtien myös lastenrattaat pihalle nysseistä ja ratikoista! Niihin ei perkele ylimääräisiä tilaa vieviä romuja oteta kyytiin. Ämmät voivat kantaa vahinkonsa vaikka repussa.


      • autoraitsikka

        Sellaiset VR:n junista tutut autonkuljetusvaunut olisi saatava Tampesterin raitsikkaankin. Pitäähän peltilehmällekin näyttää kaupunkia.


      • fillari.ratikassa.yhyyyy
        asiat-järjestykseen kirjoitti:

        .....Autot eivät kuulu tähän keskusteluun....

        Älä sinä kuule yritä rajata keskustelua omilla ehdoillasi, et ole saanut siihen mistään valtuuksia. Ratikka on tarkoitettu ihmisten kuljetukseen, ei ajoneuvojen ja pyörä on ajoneuvo. Jos haluat kuljettaa pyörääsi niin valitse siihen joku muu keino kuin ratikka tai miksi et aja koko matkaa, ei ratikkareitti Treella oli liian pitkä ajettavaksi. Vai iskeekö laiskuus vai tekeekö mielesi elvistellä kalliilla pyörällä sitä näytellen.

        Jos pyörän vienti kuitenkin sallitaan niin siitä pitää määrätä ainakin kahden-kolmen henkilön lipun hinta, viehän se monen henkilön tilankin.

        Rähiset, ettei jollakulla ole valtuuksia rajata keskustelua, mutta toisaalta kuvittelet sinulla olevan valtuudet määrätä fillarille kuljetusmaksun ratikkaan? :D

        Mutta on tästä kiistan aiheesta ihan tietoakin olemassa. Lukekaas tuolta:
        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/saako-ratikassa-kuljettaa-polkupyoraa-vastaus-on-kylla-mutta-kahdessa-tapauksessa-pyora-joutuu-jaamaan-pysakille-200217331/


      • ikävä.totuus
        asiat-järjestykseen kirjoitti:

        .....Autot eivät kuulu tähän keskusteluun....

        Älä sinä kuule yritä rajata keskustelua omilla ehdoillasi, et ole saanut siihen mistään valtuuksia. Ratikka on tarkoitettu ihmisten kuljetukseen, ei ajoneuvojen ja pyörä on ajoneuvo. Jos haluat kuljettaa pyörääsi niin valitse siihen joku muu keino kuin ratikka tai miksi et aja koko matkaa, ei ratikkareitti Treella oli liian pitkä ajettavaksi. Vai iskeekö laiskuus vai tekeekö mielesi elvistellä kalliilla pyörällä sitä näytellen.

        Jos pyörän vienti kuitenkin sallitaan niin siitä pitää määrätä ainakin kahden-kolmen henkilön lipun hinta, viehän se monen henkilön tilankin.

        Samaa mieltä. Pyörä ei kuulu ratikkaan eikä sinne kuulu lasivitriinit, skootterit, viinikaapit eikä Ikean koottavat soffat.

        Ratikalla pitää matkustaa nopeasti. Paras tapa olisi lähestyä tilannetta sillä, että ratikan pysähdysajaksi määritellään jokaisella asemalla tasan 20 sekuntia. Sinä aikana ulos ne, jotka meinaavat lähteä, ja toiset tilalle.

        Japanista voi ottaa esimerkkiä. Ei siellä lastailla mitään muuttokuormia muutenkin täysiin vaunuihin. Jos on tarve muuttaa tai ottaa isoäidin perintösenkki mukaan, sitä varten ovat muuttopalvelut.

        Kirpaseehan se tietysti, kun ei voi ilmaiseksi kuljettaa, vaan siitä pitää maksaa erikseen 50 euroa. Ehkä siinä selviää keskusta-tiivistäjälle myös se, miksi autot ovat olemassa ja miksi ne ovat hyödyllisiä.

        Ja tulihan se totuuskin sieltä lopulta; kun ratikka ei kulje kaikkialle eivätkä ratikkakiskot vie keskusta-tiivistäjän kotiovelle... mutta bussipa kulkee, mutta niistähän haluttiin vartavasten eroon. Voivoi.


      • tarkenna
        ikävä.totuus kirjoitti:

        Samaa mieltä. Pyörä ei kuulu ratikkaan eikä sinne kuulu lasivitriinit, skootterit, viinikaapit eikä Ikean koottavat soffat.

        Ratikalla pitää matkustaa nopeasti. Paras tapa olisi lähestyä tilannetta sillä, että ratikan pysähdysajaksi määritellään jokaisella asemalla tasan 20 sekuntia. Sinä aikana ulos ne, jotka meinaavat lähteä, ja toiset tilalle.

        Japanista voi ottaa esimerkkiä. Ei siellä lastailla mitään muuttokuormia muutenkin täysiin vaunuihin. Jos on tarve muuttaa tai ottaa isoäidin perintösenkki mukaan, sitä varten ovat muuttopalvelut.

        Kirpaseehan se tietysti, kun ei voi ilmaiseksi kuljettaa, vaan siitä pitää maksaa erikseen 50 euroa. Ehkä siinä selviää keskusta-tiivistäjälle myös se, miksi autot ovat olemassa ja miksi ne ovat hyödyllisiä.

        Ja tulihan se totuuskin sieltä lopulta; kun ratikka ei kulje kaikkialle eivätkä ratikkakiskot vie keskusta-tiivistäjän kotiovelle... mutta bussipa kulkee, mutta niistähän haluttiin vartavasten eroon. Voivoi.

        Miksi pyörä ei kuulu ratikkaan?


      • ei.voi.olla.noin.vaikeaa
        tarkenna kirjoitti:

        Miksi pyörä ei kuulu ratikkaan?

        Miksi skootteri ei kuulu ratikkaan? Miksi pakastin ei kuulu ratikkaan?

        Vinkki: lentokoneisiinkin on ehdotettu erillistä maksua painon mukaan. Liikennevälineessä maksetaan siitä, että kappale X, jolla on tietty tilavuus ja tietty massa, viedään paikasta A paikkaan B, jos et sitä aikaisemmin tajunnut.

        Kun lasket tuohon pyörän mukaan, niin se on about kuin toinen henkilö. Siksi. Sitä tilaa ei riitä ylimäärin. Et ole sen mankelisi kanssa yhtään sen tärkeämpi kuin vieressä saman hinnan pulittanut kansalainen.


      • ratikkavelka
        ei.voi.olla.noin.vaikeaa kirjoitti:

        Miksi skootteri ei kuulu ratikkaan? Miksi pakastin ei kuulu ratikkaan?

        Vinkki: lentokoneisiinkin on ehdotettu erillistä maksua painon mukaan. Liikennevälineessä maksetaan siitä, että kappale X, jolla on tietty tilavuus ja tietty massa, viedään paikasta A paikkaan B, jos et sitä aikaisemmin tajunnut.

        Kun lasket tuohon pyörän mukaan, niin se on about kuin toinen henkilö. Siksi. Sitä tilaa ei riitä ylimäärin. Et ole sen mankelisi kanssa yhtään sen tärkeämpi kuin vieressä saman hinnan pulittanut kansalainen.

        Matkalippujen hinnat pitäisi määräytyä liikennevälineen painon mukaan. Ratikkapiletti maksaisi näin esimerkiksi 3 euroa ja nyssetiketti 2 euroa per matka, koska ratikka on puolta painavampi kuin bussi. Korotetulla maksulla lyhennettäisiin Hämeensillan rakennusvelkaa. Ratikkaa vartenhan vanha silta piti tuhota.


      • kiitos.tarkennuksesta
        ei.voi.olla.noin.vaikeaa kirjoitti:

        Miksi skootteri ei kuulu ratikkaan? Miksi pakastin ei kuulu ratikkaan?

        Vinkki: lentokoneisiinkin on ehdotettu erillistä maksua painon mukaan. Liikennevälineessä maksetaan siitä, että kappale X, jolla on tietty tilavuus ja tietty massa, viedään paikasta A paikkaan B, jos et sitä aikaisemmin tajunnut.

        Kun lasket tuohon pyörän mukaan, niin se on about kuin toinen henkilö. Siksi. Sitä tilaa ei riitä ylimäärin. Et ole sen mankelisi kanssa yhtään sen tärkeämpi kuin vieressä saman hinnan pulittanut kansalainen.

        Eli koska lentokoneisiin on ehdotettu lisämaksua painon mukaan, ei ratikkaan saisi viedä pyörää, vaikka se sinne helposti mahtuisi?

        Tämä on selvä 😂😂😂


    • kuormatilat

      Miksei ratikan ala- tai peräosaan tehdä busseista tuttuja tavaratiloja? Luukku auki, fillari kyytiin ja ei kun menoksi. Ei siis mitään rakettitiedettä. Ja voihan siellä muutakin tavaraa kuljettaa, kuten esimerkiksi Ikeasta ostetun lasivitriinin. Eihän sellaistakaan matkustamoon kanneta.

      • käsimatkatavarat

        No siinähän onkin nopsa kulkuneuvo, kun jokaisella asemalla odotetaan 5-10 minuuttia matkustajien käsimatkatavaroiden lisäksi kaikenlaisten lasivitriinien, pyörien ja sun muiden sisäänlastausta ja ulosottoa "tavaratiloista"...

        Onkohan Tampereella ymmärretty oikein, mikä se ratikka on ja miten ratikka toimii?


      • kiire.korvien.välissä
        käsimatkatavarat kirjoitti:

        No siinähän onkin nopsa kulkuneuvo, kun jokaisella asemalla odotetaan 5-10 minuuttia matkustajien käsimatkatavaroiden lisäksi kaikenlaisten lasivitriinien, pyörien ja sun muiden sisäänlastausta ja ulosottoa "tavaratiloista"...

        Onkohan Tampereella ymmärretty oikein, mikä se ratikka on ja miten ratikka toimii?

        Ratikan on kalliina investointina parannettava joukkoliikenteen palvelutasoa. Ihmisten on pystyttävä kuljettamaan myös ostoksensa/tavaransa (ja miksei polkupyöränsäkin) ratikassa. Pelkkien ihmisten kuljettamisessa edestakaisin ei ole juurikaan järkeä.

        Aikataulut ovat ihmisen tekemiä. Aikatauluista ei pidä tehdä liian kireitä ja hermoilla sitten jos niissä ei pysytä. Ei ole merkitystä vaihteleeko reitin läpimenoaika vaikka puoli tuntia. Pääasia että liikenne on säännöllistä.

        Niille hörhöille joille pysäkille tulo millisekunnilleen on elämän ja kuoleman kysymys voidaan tarjoita mobiilisovellus, josta näkee ratikoiden sen hetkisen sijainnin reaaliaikaisesti.


      • kerrataan.vielä
        kiire.korvien.välissä kirjoitti:

        Ratikan on kalliina investointina parannettava joukkoliikenteen palvelutasoa. Ihmisten on pystyttävä kuljettamaan myös ostoksensa/tavaransa (ja miksei polkupyöränsäkin) ratikassa. Pelkkien ihmisten kuljettamisessa edestakaisin ei ole juurikaan järkeä.

        Aikataulut ovat ihmisen tekemiä. Aikatauluista ei pidä tehdä liian kireitä ja hermoilla sitten jos niissä ei pysytä. Ei ole merkitystä vaihteleeko reitin läpimenoaika vaikka puoli tuntia. Pääasia että liikenne on säännöllistä.

        Niille hörhöille joille pysäkille tulo millisekunnilleen on elämän ja kuoleman kysymys voidaan tarjoita mobiilisovellus, josta näkee ratikoiden sen hetkisen sijainnin reaaliaikaisesti.

        "Kirpaseehan se tietysti, kun ei voi ilmaiseksi kuljettaa, vaan siitä pitää maksaa erikseen 50 euroa. Ehkä siinä selviää keskusta-tiivistäjälle myös se, miksi autot ovat olemassa ja miksi ne ovat hyödyllisiä.

        Ja tulihan se totuuskin sieltä lopulta; kun ratikka ei kulje kaikkialle eivätkä ratikkakiskot vie keskusta-tiivistäjän kotiovelle... mutta bussipa kulkee, mutta niistähän haluttiin vartavasten eroon. Voivoi."


      • kiskonviemät
        kerrataan.vielä kirjoitti:

        "Kirpaseehan se tietysti, kun ei voi ilmaiseksi kuljettaa, vaan siitä pitää maksaa erikseen 50 euroa. Ehkä siinä selviää keskusta-tiivistäjälle myös se, miksi autot ovat olemassa ja miksi ne ovat hyödyllisiä.

        Ja tulihan se totuuskin sieltä lopulta; kun ratikka ei kulje kaikkialle eivätkä ratikkakiskot vie keskusta-tiivistäjän kotiovelle... mutta bussipa kulkee, mutta niistähän haluttiin vartavasten eroon. Voivoi."

        Joukossa (nimi muutettu) tyhmyys tiivistyy. Tässä tapauksessa Jouko on ratikkafriikki, joka haluaa asua 10 neliömetrin kanakopissa mahdollisimman lähellä ratikkapysäkkiä.


      • Jokke.kylässä
        kiskonviemät kirjoitti:

        Joukossa (nimi muutettu) tyhmyys tiivistyy. Tässä tapauksessa Jouko on ratikkafriikki, joka haluaa asua 10 neliömetrin kanakopissa mahdollisimman lähellä ratikkapysäkkiä.

        Jokke on Bembölestä kotoisin.


    • polkia

      Itse möin pyörän pois kun tajusin että mukavampi polkea naisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe